eitaa logo
سید احمد رضوی | صراط
25.4هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
2هزار ویدیو
114 فایل
کلام؛ معجزه ایست که می توان با آن، شیر را رام کرد یا وحشی... و خدا لگام کلام را در دست تو نهاد... سیداحمدرضوی آیدی ارتباط : @Seyedahmadrazavi59 🔹 لینک کانال http://eitaa.com/joinchat/1112735758C332d249c3e
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 نفت ۱۲۴ دلار شد
قیمت نفت برنت به ۱۲۶ دلار رسید
سلام آقای رضوی شبتون بخیر یه سوال درباره برجام اصلا چرا شهید لاریجانی و بعد شورای نگهبان با تصویب برجام موافقت کردند؟ (اون موقع خیلی از انقلابی ها تز این اتفاق ناراحت بودن) پاسخ 👇👇👇
7⃣ برجام قبلا هم عرض کردم سعی کنیم موضوعات رو از دریچه نگاه افراد سیاست زده نگاه و تحلیل نکنیم. سعی کنیم درست ببینیم، واقعی ببینیم تا به یک درک صحیح بررسیم. دیروز در خصوص مباحث پیش از برجام و پس از برجام نکاتی رو به اختصار عرض کردم. امروز در خصوص خود برجام چند نکته رو عرض میکنم. در خصوص برجام دو نکته رو باید از هم تفکیک کنیم: 1- تیم مذاکره کننده 2- متن برجام 3- نحوه اجرای برجام حضرت آقا در خصوص مسئولین مرتبط با برجام میفرمایند: "بنده به برجام انتقاد و ایراد دارم، این را هم به شماها گفته‌ام، هم در عَلَن گفته‌ام؛ منتها این ایراد به طرف مقابل است، ایراد به عناصر خودمان نیست، عناصر خودمان زحمت خودشان را کشیدند و همان‌قدر که میتوانستند کار کردند؛ طرف مقابل، طرف خبیث و نامردی است." ۱۳۹۵/۰۶/۰۳ این بیان حضرت آقا حاوی چند نکته است: 1- " عناصر خودمان زحمت خودشان را کشیدند و همان‌قدر که میتوانستند کار کردند" یعنی تیم مذاکره کننده تلاش خودش رو کرد که منافع کشور رو تامین کنه، زحمت کشیدن و همت به خرج دادن... حالا اینکه یکجاهایی نتونستن ( وسعشون نبود) یا دشمن خبیث و نامرد بود که کلاهبرداری کرد باید یقه دشمن رو بگیریم 2- نوک پیکان انتقادات مون رو به سمت دشمن ببریم نه خودی ها ( نمیگم نباید مسئولین خودمون نقد بشن، نقد ایرادی نداره اما حجم اصلی انتقادات باید سمت دشمن باشه) 3- بین برجام و مسئولین تفکیک قائل بشیم 4- بین مسئولین و دشمن هم تفکیک قائل بشیم. حضرت آقا میفرمایند: "بنده مکرّر گفته­‌ام، ما به مسئولینی که رفتند برجام را دنبال کردند، اعتماد داشته‌ایم و داریم، الان هم همین‌جور [است]، اینها را افراد خودی و علاقه‌مند و مؤمن میدانیم؛ لکن در همین قضیّه‌ی برجام، ما در موارد زیادی -به‌خاطر اعتماد به حرف آن طرف مقابل، مذاکره‌کننده‌ی مقابل- از یک نقطه‌ای صرفِ­‌نظر کردیم، به یک چیزی اهتمام نورزیدیم، یک خلأیی باقی ماند؛ دشمن همین الان از همان خلأ دارد استفاده میکند؛ اینها واقعاً مسائل مهمّی است." ۱۳۹۶/۰۳/۲۲ 👈 نقد اصلی که میشه به تیم مذاکره کننده داشت، اعتماد نابجای آنها به دشمن بود که باعث هزینه پرداخت کنیم.
8⃣ برجام در خصوص محتوا و متن برجام هم به این نکته توجه داشته باشیم که چارچوب اصلیش مورد قبول نظام بوده، یعنی توافقی پیرامون هسته ای انجام شود. امتیازاتی ( با رعایت خطوط قرمز نظام ) داده شود و از آن طرف هم امتیازاتی گرفته شود. اما نکاتی که در اینجا باید توجه داشته باشیم چه بود؟!! 1- عدم رعایت خطوط قرمز تعیین شده حضرت آقا میفرمایند: "وزیر خارجه‌ی محترم ما در مواردی به بنده گفت که ما [مثلاً] اینجا را یا این خطّ قرمز را دیگر نتوانستیم حفظ کنیم." ۱۳۹۵/۰۱/۰۱ یعنی تیم مذاکره کننده نتوانست (دقت کنیم نتوانستن با نخواستن متفاوت هست) برخی ( دقت کنیم برخی با تمام متفاوت هست ) از خطوط قرمز را رعایت کنند. این یعنی ضعف، یعنی غفلت، یعنی دریچه پرداخت هزینه توسط کشور البته در همین سخنرانی و جملات قبل از این فراز، حضرت آقا میفرمایند: "در همین توافق اخیر هسته‌ای هم اگرچه این توافق را ما تأیید کردیم و برگزارکنندگان این توافق را مورد قبول اعلام کردیم و قبول داریم آنها را" یعنی اصل برجام رو قبول کردیم، تیم مذاکره کننده هم مورد تایید ما ( توجه کنیم به اصل میزان حال فعلی افراد هست ) هستند. یعنی با بولدوزر از روی همه شون رد نشیم. 2- عدم اخذ تضمین های مناسب حضرت آقا میفرمایند: "امّا راجع به برجام؛ خب، بنده از روز اوّل بارها و بارها گفتم به آمریکا اعتماد نکنید! هم در جلسات خصوصی این را گفتم، هم در جلسات عمومیِ مردمی گفتم؛ در جلسات خصوصی بیشتر هم این را گفتم؛ گفتم به اینها اعتماد نکنید؛ اگر میخواهید قرارداد ببندید، تضمین‌های لازم را فراهم بکنید، بعد صحبت کنید، بعد قرارداد ببندید، بعد امضا کنید؛ به حرفِ اینها اعتماد نکنید. " یکی از ضعف های برجام عدم اخذ تضامین مناسب و معتبر بود که باعث شد ما نتونیم از برجام به درستی منتفع بشیم. علتش هم اعتماد بی جای مسئولین آن دوره بود
9⃣ برجام اما نکته ای که باید توجه داشته باشیم این هست که اینطور نبود که ما هیچ نفعی از برجام نبرده باشیم. نفع بردیم اما نسبت به آنچه حقمان بود، نسبت به آنچه متعهد شده بودند بسیار ناچیز بود. در اینجا به دو مورد از منافع برجام اشاره میکنم 1- تعلیق 10 ساله تحریمهای سازمان ملل درسته که ما به دنبال لغو کامل بودیم درسته تیم مذاکره کننده در این بخش غفلت کرد درسته فرانسجکویی آمد و ناغافل در کاسه ظریف گذاشت درسته نباید مکانیزم ماشه در توافق درج میشد و دهها درسته دیگر... اما بالاخره 10 سال تحریمهای سازمان ملل لغو شده بود که میتوان این لغو ده ساله را در سبد سیب و گلابی های برجام ( به قول روحانی ) قرار داد 2- دریافت 1.7 میلیارد دلار بصورت نقدی ترامپ بارها و بارها توی سر دموکراتها و اوباما زد که چرا شما این مقدار پول نقد به ایران دادین؟ چرا کلی پول نقد رو از بانکهای آمریکا خارج کردید؟! و ... بالاخره یک مو از خرس کندن هم غنمیت هست و میشه این مبلغ ( هر چند ناچیز در مقابل پولهای بلوکه شده ایران توسط آمریکا ) را هم در سبد برجام گذاشت عرضم چیه؟ میگم برجام اینطور نبود که هیچ نفعی برای ما نداشته باشه، داشت اما اندک بود. میتوانست بیشتر باشه
0⃣1⃣ برجام اما نکته اصلی در نگاه به برجام، اجرای برجام هست. حضرت آقا برجام را 9 شرطِ اجرایی تایید کردند ( https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=31168 ) که یکی از او شروط، اجرای گام به گام برجام بود. یعنی یک امتیاز ما بدهیم، در مقابل آنها هم یک امتیاز بدهند و وقتی ما منفعتمان را بردیم وارد مرحله بعدی بشیم. اما متاسفانه دولتِ وقت با اعتماد بی جا، تمام تعهدات برجامی ما رو انجام داد و بعد منتظر انجام تعهدات آمریکا شد... آمریکا هم وقتی دید خرش از پل گذشت به ریش ما خندید و برجام رو پاره کرد...
پاسخ 👇👇👇 حضرت آقا میفرمایند: "راجع به مسئله‌ی برجام؛ خب این هم حادثه‌ای بود، حادثه‌ی بزرگ و مهمّی هم بود؛ حقّاً و انصافاً هم زحمت کشیدند؛ نه‌اینکه حالا همه‌ی خواسته‌های ما برآورده شد؛ نه، امّا همان مقداری که از خواسته‌های جمهوری اسلامی برآورده شد، این برادران عزیز -وزیر محترم خارجه، هیئت مذاکره‌کننده، شخص رئیس‌جمهور محترم- انصافاً خیلی تلاش کردند؛ ما میدیدیم دائم در حال تلاش و حرص‌وجوش و حرکت و فکر و دنبال [کردن‌] و نشستن و جلسات طولانی و بی‌خوابی و امثال اینها [بودند]؛ ان‌شاءالله خدای متعال به همه‌ی آنها اجر بدهد و کارهایشان مورد سپاس الهی قرار بگیرد... البتّه من شخصاً معتقدم که میشد ما از این بهتر هم انجام بدهیم، خب، بالاخره توان و فرصت و امکانات همین اندازه را اقتضا کرد، ولی همین اندازه پیشرفتی که انجام گرفت، کار قابل توجّهی است، کار مهمّی است" ۱۳۹۴/۱۰/۳۰ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=32040 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=32115 خب؛ حالا من به حضرت آقا نگاه کنم یا شما؟!!!
🔻 مقام معظم رهبری میفرمایند: "در قضایای برجام، در سال ۹۴ و ۹۵، ایرادی که بنده میگرفتم این بود که یک نکاتی باید در برجام رعایت میشد که مشکلات بعدی پیش نیاید؛ اعتراض من عمدتاً به این بود؛ من میگفتم این نکات را باید در نظر بگیرید، در تذکّرات هم آن را مکرّر [میگفتم]. خب بعضی از اینها در نظر گرفته نشد، مورد توجّه قرار نگرفت، این مشکلات بعدی پیش آمد که همه مشاهده میکنند." ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ 👈 یعنی اصل نقدی که وارد هست به اجرای برجام هست.اگر برجام به درستی و بر اساس شروط 9 گانه رهبری اجرا میشد میتوانست برای کشور منافع خوبی داشته باشه اما مشکل این بود که مسئولینِ وقت با اعتماد بی جا به دشمن، شروط 9 گانه رو اجرا نکردن و شد آنچه نباید میشد.
🔻 حالا سوال میشه مگه شروط 9 گانه حضرت آقا چی بود؟!! شرط اول لغو تحریمهای ظالمانه‌ی اقتصادی و مالی و اخذ تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل قبل از اجرای برجام بود که متاسفانه انجام نشد. شرط دوم این بود که اگه آمریکا در طول دوره 8 ساله برجام هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای بر علیه ما وضع کنه ما هم اجرای برجام رو متوقف کنیم. ( اجرا شد اما با تاخیر زیاد ) شرط پنجم عمل به تعهدات بصورت گام به گام، تدریجی و بصورت اجرای متقابل بود ( انجام نشد) در 6 بند دیگه هم اجرای هر تعهدی در قبال اخذ یک تضمین یا اقدام صحیح طرف مقابل تعیین شده بود 👈 متاسفانه، اکثر شروط حضرت آقا یا عملا اجرا نشد و یا ناقص و ضعیف اجرا شد که به تبع او خسارتهایی رو به کشور وارد کرد.
🔻 مقام معظم رهبری میفرمایند: "برجام یک دارد، یک دارد؛ یک دارد، یک دارد؛ محسّناتش همان چیزهایی است که ما را وادار کرد و ترغیب کرد که به این مذاکرات رو بیاوریم؛ البتّه میدانید این مذاکرات قبل از شروع دولت یازدهم آغاز شد که به‌خاطر همین مُرغِّبات(رغبت‌ها) بود؛ یعنی جنبه‌های محسّناتی به نظر انسان میرسید که همه‌ی آن محسّنات تأمین نشد، یعنی خیلی‌هایش تأمین نشد لکن حالا بالاخره یک محسّناتی بود و انسان حس میکرد که ممکن است این فواید وجود داشته باشد. شروع شد این مذاکرات؛ بعد هم که خب، زمان دولت جناب آقای روحانی طبعاً گسترش بیشتری و فعّالیّت بیشتری پیدا کرد؛ محسّنات اینها است. معایب چیست؟ معایب همان چیزی است که همیشه از آن بیمناک بودیم و تکرار میکردیم و میگفتیم؛ میگفتیم: آقا، اینها بدعهدند، بدذاتند، دبّه‌دربیار هستند، زیر قولشان میزنند، عمل نمیکنند؛ معایب هم اینها است. خلل‌وفُرَجی وجود دارد در برجام که این معایب میتوانند خودشان را نشان بدهند و اگر این خلل‌وفُرَج بسته میشد، البتّه معایب کمتر میشد یا منتفی میشد." ۱۳۹۵/۰۳/۲۵ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=33371
🔴 توصیه میکنم هر موضوعی رو درست ببینیم، دقیق ببینیم، ابعاد مختلفش رو ببینیم، بدون نگاه سوگیری شده و سیاست زده ببینیم تا بتونیم به یک نگاه و تحلیل واقعی برسیم