eitaa logo
فدائیان اسلام
121 دنبال‌کننده
605 عکس
72 ویدیو
9 فایل
بزرگداشت نام و یاد همه شهداء بویژه شهداء فدائی اسلام و رهبر‌عالیقدرش حضرت سید مجتبی نواب صفوی ارتباط با مدیر : @AGHAYEZIA
مشاهده در ایتا
دانلود
👇 🔹این یک روایت آنهم‌در شرایط حساس‌ و شکننده‌اوائل انقلاب احتمالا به منظور هشدار برای حفظ وحدت و جلوگیری از تفرقه و عبرت از تاریخ !در جریان ۲۸ مرداد و سقوط مصدق صورت پذیرفته ، بطور طبیعی همه جریانات کمابیش ضعفهائی از جمله خود محوری داشنه اند ، که سهم جناب مصدق و هواداران بعضا‌لائیک و بی اعتقاد به مبانی اسلام و اتحاد ملت و خود بینی و تفرعن و خود کامگی‌ اشرافی و منورالفکری و شیفتگی به ابر قدرت نو ظهور امریکا بیشتر بوده است ! 🔹دراین بین خالص ترین و صادق ترین این جریانات که رهبرانشان بیشترین فداکاری و هزینه ها‌ را هم پرداخته اند و هرگز فریب چرب و شیرین حکومت و ریاست و وعده های فریبنده انگلیس و امریکا نخورده اند بی شک و به اذعان دوست و دشمن فدائیان اسلام بوده اند . 🔹برای قضاوت صحیح و همه جانبه لازم است ابتدا به نظرات سایر‌ راویان نیز توجه کرده و سایر مواضع مرحوم طالقانی در دیگر مقاطع را حتی صوت کامل همین سخنرانی ، نیز مورد مداقه قرار داد و اسناد مربوطه از آرشیوهای دست اندر کاران و امریکا و انگلیس و خاطرات فعالان آن دوره را مرور نمود وسپس قضاوت منصفانه ارائه داد . البته مسئله نفوذ و ضعف و رخنه در سازماندهی و تشکیلات را هم نباید نادیده گرفت ، و اقدامات عواملی چون‌شمس قنات آبادی روحانی بظاهر انقلابی ، دردستگاه آیت الله کاشانی و از نزدیکان ایشان و مدافعان سر سخت جبهه ملی و مصدق (روحانی سخنران انقلابی قیام ۳۰ تیر در حمایت حبهه ملی و مصدق بر‌دوش مردم‌مقابل مجلس ) هم که اهل معامله با همه طرفها حتی شاه و رژیم (به استثناء فدائیان اسلام که اهل معامله و سازش با هر ناکسی نبودند و وی هم از آنان نه تنها دل خوشی نداشته بلکه حسادت و رقابت شدیدی هم با آنان و شخص نواب داشته و از هر‌سعایتی در حق آنان کوتاهی نمی نمود ) را از نظر دور داشت‌. 🔹جالب است که وی بعد از کودتا عبا و عمامه را بکناری نهاده و با شاپو و کراوات نماینده مجلس از جانب شاه شد و گفته شده حتی همسر رضا شاه را نیز صیغه نموده است ! 🔹ضمنا مواضع مرحوم طالقانی‌نیز قبل و بعد از انقلاب در اوائل آن و اواخر عمر شریف (از جمله در مورد منافقین )‌ بطور طبیعی در طول زندگی کاملا متفاوت بوده است ! https://eitaa.com/s_m_nb
فدائیان اسلام
شهید سید عبدالحسین واحدی در یک کنفرانس مطبوعاتی در دفتر نشریه «نبرد ملت» سال 1331 #فدائیان_اسلام #
1331، 🔺شهید سید عبدالحسین واحدی در یک کنفرانس مطبوعاتی در دفتر نشریه «نبرد ملت» 🔺نَبَردِ مِلَّت نشریه‌ای هفتگی بود که در آغاز دهه ۳۰ خورشیدی (۱۳۲۹) در ایران منتشر می‌شد. این نشریه تا سال ۱۳۳۱ سخن‌گوی سازمان فدائیان اسلام شمرده می‌شد. مدیر آن امیرعبدالله کرباسچیان بود. انتشار این هفته‌نامه از سال ۱۳۳۴ خورشیدی متوقف شد. بعد از انقلاب ۵۷ نیز مدتی منتشر شد. 🔺روزنامه نبرد ملت ‏‏روزنامه‌ ای به نام نبرد ملت چاپ می‌شد که به جمعیت فداییان اسلام منتسب بود و ‏‎ ‎‏امیرعبدالله کرباسچیان آن را اداره می‌کرد. روزنامه ‌خشن و تندی بود و محافظه کاری ‏‎ ‎‏در نوشته‌ هایش نبود. رژیم درصدد برامد اعضای جمعیت از جمله کرباسچیان را‏‎ ‎‏دستگیر کند. این بود که در ایام عید به محلی به نام دولاب ریختند. دولاب تا اندازه‌ ای ‏‎ ‎‏نزدیک شهر بود. عده ‌ای مردم متعصب و مومن و معتقد در آن جا زندگی می‌کردند و ‏‎ ‎‏مرحوم نواب صفوی هم آن جا رفقای زیادی داشت. خیلی وقت ‌ها به دولاب می‌ رفت ‏‎ ‎‏و در روزهایی که مخفیانه زندگی می‌کرد به آن جا می‌رفت. دولاب امکانات خوبی ‏‎ ‎‏برای مخفی شدن داشت. آن‌ ها در دولاب مرحوم واحدی، کرباسچیان و چند نفر دیگر ‏‎ ‎‏را بازداشت کردند. خیلی بد و با خشونت با آن‌ ها برخورد کردند و آن‌ ها را به زندان ‏‎ ‎‏انفرادی با شرایط سخت بردند. این قضیه عکس العمل شدیدی برای مرحوم نواب ‏‎ ‎‏صفوی و جمعیت داشت. چند نفر از ما به باغ دکتر طرفه رفتیم و با مرحوم آیت ‌الله ‏‎ ‎‏کاشانی درباره‌ رفتارهای بد رژیم سخن گفتیم. دیدیم که جواب مثبت و قانع کننده ‌ای ‏‎ ‎‏ندارد. مثلا می‌گفت که این ‌ها اعلامیه‌ های تندی درباره‌ رفتار حکومت می‌دادند، باید از ‏‎ ‎‏کارهایشان دست بردارند و این جور کارها را نکنند. در هر حال ملاقات با مرحوم ‏‎ ‎‏آیت ‌الله کاشانی نتیجه ‌ای نداد.‏ 📔کتاب امام خمینی و هیات های دینی مبارز @sayyedmojtabanavvabesafavi
🖕 🔲 برگرفته از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی : ⚡️محمدرضا کائینی محقق و تاریخ پژوه با انتشار عکس کمتر دیده شده از شهید سید مجتبی نواب صفوی در صفحات مجازی خود نوشت: ⚡️ از جمله خصال شهید سید مجتبی نواب صفوی رهبر فدائیان اسلام، علاقه‌اش به لباس روحانیت بود. هماره آن را "کسوت سیادت" خویش می‌نامید و هیچگاه در مجامع عمومی بدون آن ظاهر نشد. هر چند در پوشش این لباس، ابتکاراتی نیز داشت. ⚡️ مثلا: به گونه‌ای خاص عمامه می‌بست و گاه از پارچه سبز، برای دستار خویش استفاده می‌کرد و در مواقعی نیز، کفش بنددار می‌پوشید که به راحتی بتواند حرکت کند و حتی بگریزد! ⚡️القصه، پس از دستگیری او در آذرماه سی و چهار، از اولین دستورات فرماندار نظامی تهران این بود که لباس روحانی‌اش را بستانند و به جای آن پالتویی به برش کنند! در آغازین روز از دادگاه بدوی، هنگامی که نواب پا به محلِّ آن نهاد و عکاسان مطبوعات را دید، بلافاصله شال خویش را از کمر باز کرد و خواست تا آن را به سر ببندد. در همین حین عکاس روزنامه اطلاعات، به ثبت لحظه مبادرت کرد.  ⚡️بلافاصله یکی از افسران حاضر، به سوی او رفت و به جبر، شال را از دستش درآورد! نواب اما به خروش آمد که : "به جدم قسم، با همین لباس به شهادت خواهم رسید!" . @sayyedmojtabanavvabesafavi
دو خاطره از آیت الله جوادی آملی، در مورد ابعاد معنوی فدائیان اسلام ⬇️ 🔵 تا آدم اينها را از نزديك نمي‌ديد آنچه را كه در روايات مربوط به صدر اسلام است كه ايمان درباره عمار ياسر «مِن فرقه الي قدمه» رسوخ كرده است، باور كردنش سخت بود! 🔵ادبِ اينها انسانيّت اينها شرف اينها شهامت اينها خضوع اينها تقواي اينها! 🌹[شهید سیدهاشم حسینی] مدّتها در درس مرحوم آقاي شعراني مي‌آمد يك وقت نشد ما مثلاً تَرك اَولايي، طنزي چيزي از او بشنويم! اين تازه جزء مردان شماره دوم و سوم بود كه با [مرحوم شهيد] نوّاب همكاري مي‌كرد. 🌹آن روزي كه مرحوم واحدي را محاكمه مي‌كردند بعضي از بزرگان تهران... آمدند به مدرسه مَروي ـ ما آن ‌وقت جزء طلبه‌هاي مدرسه مروي بوديم ـ گفتند شما [در] اين جلسهٴ محاكمهٴ واحدي و اينها, [اينها] را تنها نگذاريد. 🔹بعضي از ما طلبه‌هاي مدرسهٴ مروي رفتيم در محكمه, ديديم اينها كه در صف اول نشستند دارند محاكمه مي‌شوند اصلاً كالبدر اللامع‌اند كالجبل الراسخ‌اند هيچ خبري از ترس [در آنها] نيست!.. اينها اصلاً هيچ تكان نمي‌خوردند! اين همان «لاَ تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ الْهُدَي لِقِلَّةِ أَهْلِهِ» است. 🔷 ارزش‌های انقلاب اسلامی👇 https://telegram.me/joinchat/A4MpEDxC8WW1Vr0U40nN1A @sayyedmojtabanavvabesafavi
۲۷ دی سالروز ♻️ اتفاقی که بیشترین صدمه روحی را به امام خمینی زد 🔰 حجت الاسلام و المسلمین مرحوم حاج سید احمد خمینی (ره) در قضیه اعدام نواب صفوی و سایر اعضای فداییان اسلام، امام از مرحوم آقای بروجردی و مراجع دلخور شدند که چرا موضع تندی علیه دستگاه نگرفتند و اینها را نجات ندادند. امام در این قضیه خیلی صدمه روحی خوردند. در آن اوضاع و احوال شرایط به گونه‌ای بود که از دیدگاه متحجرین مبارزه با شاه ننگ بود، یعنی استدلال می‌کردند، حالا که بناست یک روحانی اعدام شود، لباس روحانی را از تن او بیرون بیاورید تا به مقام روحانیت اهانت نشود! درست نقطه مقابل، تفکر امام که اعتقاد داشتند روحانی باید با کسوت مقدس روحانیت شهید شود تا مردم بفهمند و آگاه شوند که اینها در صحنه هستند. از دیدگاه متحجرین مبارزه با شاه ننگ بود در صورتی که از دیدگاه امام مبارزه روحانیون بزرگواری همچون شهید نواب صفوی روشنی بخش حیات اسلام و انقلاب راه مبارزین بود. 📚مجموعه آثار یادگار امام - ج 1 - ص660 @sayyedmojtabanavvabesafavi
: «جلوه‌هایی از سیره فردی و مبارزاتی شهید سیدمجتبی نواب صفوی» در گفت‌وشنود با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حجتی کرمانی @sayyedmojtabanavvabesafavi 👇👇👇👇
«جلوه‌هایی از سیره فردی و مبارزاتی شهید سیدمجتبی نواب صفوی» در گفت‌وشنود با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حجتی کرمانی ◽️◽️▫️▫️▫️ 🕯✨رفتار نواب، انسان را به یاد مسلمانان صدر اسلام می‌انداخت 1⃣ ◾️حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حجتی کرمانی در زمره مبارزان قدیمی معاصر و یاران و علاقه‌مندان به شهید سیدمجتبی نواب صفوی و جمعیت فدائیان اسلام به شمار می‌آید. ◾️وی در گفت‌وشنودی که پیش روی شماست، به بازگویی پاره‌ای خاطرات خویش از سلوک فردی و مبارزاتی آن شهید والامقام پرداخته است. 👇 ⁉️جنابعالی از چه دوره‌ای و چگونه با جمعیت فدائیان اسلام و اعضای آن آشنا شدید و این آشنایی چگونه تداوم یافت؟ بسم‌الله الرحمن الرحیم. در سال 1330 عده‌ای از فدائیان اسلام، از جمله آقایان شیخ‌محمد رازی، میرعبدالعظیمی و احمد شهاب و... را به کرمان تبعید کردند. البته بعدا آقای میرعبدالعظیمی را به بندرعباس فرستادند. آنها به خاطر تحصن در زندان قصر به دنبال زندانی شدن شهید نواب صفوی، تبعید شده بودند. ⁉️ نحوه رفتار مردم کرمان با آنها چگونه بود؟ مردم از آنها پذیرایی گرمی کردند و دائم به دیدنشان می‌رفتند. حتی مرجع شهر، ‌آیت‌الله صادقی هم از آنها پذیرایی کرد. یادم هست وقتی که به آنها دستور داده شد برگردند، آقای رازی در مسجد جامع کرمان دعای کمیل خواند. شب جمعه بود و فدائیان با آن کلاه‌پوست‌های مخصوصشان، خیلی هماهنگ شعار می‌دادند. به قدری مؤدب و صمیمی بودند که هر جا می‌رفتند، محبت همه را به خود جلب می‌کردند. به‌هرحال اینها به تهران برگشتند. من ندیده، عاشق شهید نواب صفوی شده بودم تا آمدم تهران و ایشان را دیدم. جلسه اولِ دیدار با ایشان، جلسه بسیار کوتاهی بود. @sayyedmojtabanavvabesafavi
ادامه مصاحبه محمدجواد حجتی کرمانی 👇 2⃣ ⁉️اشاره کردید که فدائیان اسلام هر جا که می‌رفتند، با گرمی و استقبال مردم روبه‌رو می‌شدند. چه ویژگی‌هایی در آنها بود که چنین برخوردی از سوی مردم را موجب می‌شد؟ 🔰اینها مثل سیل بودند! پرخروش و جوشان و سرشار از ایمان و انرژی و خلوص. هم نوشته‌هایشان و هم گفته‌هایشان، خروشندگی خیلی عجیبی داشت و فضای سرد و تاریک آن دوران را می‌شکست. هوالعزیزی که مرحوم نواب بالای اعلامیه‌هایش می‌نوشت، شور عجیبی در دل آدم می‌انداخت. مرحوم نواب پاکی و اخلاص و تواضع بی‌نظیری داشت که همه را مجذوب می‌کرد و در عین شجاعت، فوق‌العاده مهربان و به شدت پایبند به اخلاق بود. همیشه قبل از دیگران از مجلس بیرون می‌آمد و کفش‌های آنها را جفت می‌کرد! بعد هم دستش را می‌گذاشت روی سینه‌اش و با تواضع خاصی می‌گفت: «خیلی کوچیکم!» و این را با لحنی می‌گفت که انسان مجذوبش می‌شد. بعد دست آدم را می‌گرفت و صمیمانه فشار می‌داد، طوری که احساس می‌کردی برادر توست و هیچ فاصله‌ای با او نداری! نمونه کامل و مصداق بارز «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکفَّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُمْ» (فتح/ 48) بود. در مورد آدم‌هایی که یک مقدار انحراف داشتند، می‌گفت: «برادران گمراهم»، مخصوصا به ارتشی‌ها و پاسبان‌ها. بسیار اهل زهد و عبادت بود. به خاطر اینکه ورزش می‌کرد، اندامی لاغر و کشیده و ورزیده داشت. بسیار پرتحرک و زرنگ بود و در مواقعی که گیر می‌افتاد، می‌توانست به‌سرعت فرار کند! با اینکه همیشه لباس روحانیت به تن داشت، این لباس مانعش نمی‌شد که در مواقع لزوم به‌سرعت فرار کند. عمامه‌اش را به سرعت می‌بست و مثل ما نبود که عمامه بستنش طول بکشد. خیلی صاف و کشیده راه می‌رفت و همیشه گردنش افراشته بود. در دشمنانش ترس و وحشت و نفرت ایجاد می‌کرد و در دوستانش صمیمیت و رفاقت. انصافا اخلاق و رفتار و گفتارش انسان را به یاد مسلمانان بااخلاص صدر اسلام می‌انداخت! @sayyedmojtabanavvabesafavi
ادامه مصاحبه محمدجواد حجتی کرمانی 👇 3⃣ ⁉️چقدر با شهید نواب صفوی محشور بودید؟ من شاید در مجموع ایشان را بیشتر از پنج، شش ساعت ندیده بودم، 🔰اما تأثیری که ایشان با معنویت و تقوایش روی من گذاشت، ابدا قابل قیاس با کسانی که حتی سال‌ها با آنها دوستی کرده‌ام، نبوده است! من با کسانی که با فدائیان اسلام محشور بودند، صحبت می‌کردم. ⁉️چه کسانی؟ یکی از آنها مرحوم آیت‌الله طالقانی بود که خودش هم مرد کم‌نظیری بود؛ انسانی بسیار شجاع و گرم و مهربان و صمیمی با شخصیتی جذاب. موقعی که فدائیان اسلام در زدن علاء ناموفق و تحت تعقیب رژیم بودند، به منزل آیت‌الله طالقانی پناه بردند و مدتی در آنجا بودند. پیش از آن، مدتی هم آنها را به طالقان بردند. می‌گفتند: بدون ذره‌ای ترس از حکومت، عادت داشت که برود روی بام خانه ما و اذان بدهد! ⁉️ ظاهرا مرحوم نواب برای شما نامه‌ای هم فرستاده بودند؛ این‌طور نیست؟ بله؛ مرحوم نواب موقعی که در زندان قصر بود و عده‌ای از فدائیان در کرمان تبعید بودند، نامه‌ای برایم نوشت که متأسفانه مثل بسیاری از نامه‌ها و اسناد دیگری که داشتم، در زندگی پرتلاطم و تعقیب و گریزم گم شد. امیدوارم روزی پیدا شود، چون سند تاریخی مهمی است! @sayyedmojtabanavvabesafavi
ادامه مصاحبه محمدجواد حجتی کرمانی 👇 4⃣ ⁉️بخشی از نسل جوان ما هنوز تصور درستی از فدائیان اسلام و شخصیت مرحوم نواب صفوی ندارند. به نظر شما کوتاهی در این امر به عهده کیست؟ 🔰به نظرم این برمی‌گردد به کم‌کاری ما. جامعه ما، به خصوص نسل جوان آن‌گونه که باید شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام را نشناخته‌اند و ما هم تلاش شایسته‌ای برای شناساندن آنها و رساندن پیامشان به جامعه نکرده‌ایم. برنامه فدائیان اسلام با اینکه ممکن است در نگاه نخست ابتدایی به نظر برسد، اما مشتمل بر محتواست نه آن‌گونه که شایع کرده‌اند تغییر نام وزارتخانه‌ها و پسوند اسلامی به کار بردن. ◾️ حکومت اسلامی مدنظر فدائیان اسلام، یا همان نه شرقی، نه غربی مورد نظر مرحوم امام، در شکل‌ریزی ابتدائی بود، نه در محتوا. نباید از شهید نواب صفوی که یک طلبه جوان بود و از 23 سالگی مبارزاتش را شروع کرد و در 32 سالگی به شهادت رسید و فرصت زیادی برای مطالعه و کسب تجربه نداشت، توقع داشته باشیم که به اندازه یک فقیه، سیاستمدار، مورخ و دانشمند تمام جنبه‌های امر را بسنجد و یک برنامه جامع و کامل تدوین کند. باید بررسی کنیم و ببینیم یک عده جوان در آن شرایط خفقان و با توجه به وضعی که جامعه روحانیت در آن زمان داشت، کار بسیار بزرگی کردند. رضاخان کشف حجاب کرده و عمامه‌ها را برداشته و مجالس عزاداری اباعبدالله(ع) را بسته و تمام مظاهر دینی را تعطیل کرده بود. بعد هم که پسرش آمده بود و ظاهرا این کارها را نمی‌کرد، اما بسیار موذیانه‌تر و مخفی‌تر به دنبال حذف اسلام از زندگی و اجتماع و سیاست بود، همه، از جمله بخش‌هایی از روحانیون، تصور می‌کردند که دوره رضاخانی تمام شده و حتی بعضی‌ها شاه را دعا می‌کردند! مخصوصا که حزب توده و کمونیست‌های روسیه سعی داشتند مرام کمونیستی را ترویج کنند و عامه مردم تصور می‌کردند شاه به عنوان پادشاه تنها کشور شیعه دنیا، جلوی کمونیست‌ها را گرفته است! در چنین شرایطی طبیعی است که حرکت‌های ضدرژیم فدائیان اسلام، خلاف عرف جریان مذهبی جامعه قلمداد و حتی باعث واکنش حوزه علمیه قم می‌شد، کما اینکه اینها را کتک زدند و از قم بیرون کردند و خود مرا به خاطر اینکه یک روز در حیاط فیضیه با مرحوم نواب قدم زده و ایشان را به حجره خودم برده بودم، احضار کردند و گفتند: قطعا با اینها رابطه داری! اوضاعی بود که یک رادیو نمی‌توانستیم داشته باشیم و یک روزنامه نمی‌توانستیم بخریم! در چنین شرایطی، چنان حرکتی با چند جوان پرشور، قاعدتا کار فوق‌العاده‌ پیشرفته‌ای از آب درنمی‌آید. @sayyedmojtabanavvabesafavi
ادامه مصاحبه محمدجواد حجتی کرمانی 👇 5⃣ ⁉️ به نظر شما اگر شهید نواب تا انقلاب اسلامی زنده می‌ماند، در افکارش تغییری پیدا می‌شد؟ 🔰در محتوا و مضمون خیر، ولی قطعا شیوه‌هایش تکامل پیدا می‌کردند، به خصوص که بسیار جوان بااستعدادی بود. محتوای مدنظر آنها هم حکومت اسلامی بود، ولی در شکل برنامه‌ریزی نسبتا ناقص عمل کردند، البته به نسبت حالا، و الا در شرایط آن روز جامعه، شاید غیر از راهی که آنها رفتند، چاره‌ای نبود. ⁉️ از نظر شما علل اختلاف مرحوم نواب با آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق چه بودند؟ 🔰علل اختلاف مرحوم نواب با آیت‌الله کاشانی با علل اختلاف او با دکتر مصدق فرق داشت. مرحوم آیت‌الله کاشانی که خودش مجتهد جامع‌الشرایطی با چهل، پنجاه سال سابقه مبارزه با استعمار انگلیس بود، قاعدتا در اینکه احکام اسلامی باید پیاده شوند، مشکلی نداشت. تنها تفاوتشان این بود که آیت‌الله کاشانی عقیده داشت که احکام اسلام باید به‌تدریج پیاده شود و استدلالش هم بیشتر به صدر اسلام برمی‌گشت که مثلا پیامبر(ص) حرمت شراب را در چهار دوره اعلام کردند و احکام به‌تدریج نازل شدند و این الگویی است برای کسانی که می‌خواهند جامعه اسلامی تشکیل بدهند. البته من نمی‌توانم قضاوت کنم که حق به جانب کدامشان بوده و اگر شروع به ساختن جامعه‌ای با معیارهای اسلامی می‌شد، آیا در جامعه آمادگی وجود داشت یا نه. مرحوم نواب می‌گفت: دو ساعت در روز به ما در رادیو فرصت بدهند، ما طی پنج، شش ماه جامعه را عوض می‌کنیم! البته من خودم دیده بودم که بعضی از آدم‌ها بعد از شنیدن سخنرانی‌های مرحوم نواب، چگونه زیرورو می‌شدند. مشکل دیگر بعضی از اطرافیان آیت‌الله کاشانی، امثال شمس قنات‌آبادی و جریانات سازشکار و مشکوک بودند. و اما در مورد دکتر مصدق؛ او یک چهره ملی بود که می‌خواست کشور را مستقل کند، چیزی شبیه به کاری که جمال عبدالناصر در مصر انجام داد. البته او به حکومت اسلامی اعتقاد نداشت. عالی‌ترین چیزی که دکتر مصدق می‌خواست یک دموکراسی غربی با احترام به موازین غربی بود. ⁉️و سخن آخر؟ برایتان خاطره‌ای را عرض می‌کنم. مرحوم عراقی در زندان برای ما نقل می‌کرد: در روزهایی که مرحوم نواب در زندان قصر به سر می‌برد، یک دانه تخم‌مرغ برای ایشان پخته بودند و آنها چهل نفر بودند. مرحوم نواب تخم‌مرغ را چهل قسمت کرد و به هر کدام یک تکه داد! انسان عجیبی بود. با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. http://www.iichs.ir/s/8520 @sayyedmojtabanavvabesafavi
امام خمینی (قدس سره ) : ‏‏هرگز امان نامه کفر و شرک را امضا نمی کنیم‏ ‏‏چیزی که در سرنوشت روحانیت واقعی نیست سازش و تسلیم شدن در برابر کفر و‏‎ ‎‏شرک است. که اگر بندبند استخوانهایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالای دار برند،‏‎ ‎‏اگر زنده زنده در شعله های آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی مان را در جلوی‏‎ ‎‏دیدگانمان به اسارت و غارت برند هرگز امان نامۀ کفر و شرک را امضا نمی کنیم.‏‎[1]‎ ‏‏* * *‏ ‏‎ ‏کتاب امام به روایت امام @sayyedmojtabanavvabesafavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و بیان مطلبی قابل تأمّل در مورد و یارانش که بیانگر اوج عظمت و مظلومیت آن بزرگان است : ایشان در ذیل این سخن شریف که «لاَ تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ الْهُدَي لِقِلَّةِ أَهْلِهِ» می فرمایند: اينها [نواب و یارانش] بزرگاني بودند كه در راه دين تلاش و كوشش كردند. هيچ ... مددي به حسبِ ظاهر نداشتند؛ نه دولت با آنها بود؛ نه با آنها بود؛ نه با آنها بودند؛ بالأخره هيچ كسي كمكشان نكرد. [البته] كسي از مراجع مخالف نبود اما قدرت نداشتند تأييد كنند️ اين كار شهيد بود. @sayyedmojtabanavvabesafavi
۲۷ دیماه ۶۷ امین سالروز شهادت مظلومانه رهبرفدائیان اسلام 🚩 و یاران وفادارش گرامی باد . 🚩 کانال فدائیان اسلام 👇 @sayyedmojtabanavvabesafavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈•┈••✾•🇮🇷•✾••┈•┈• 1⃣ 🌅 دیدگاه شهید نواب در نهضت جهانی علیه غرب 🔘اگرچه سیدمجتبی میرلوحی(نواب صفوی) اولین پیام آور وحدت مسلمین نبود، اما یکی از شخصیت های انقلابی بود که در کوتاه ترین زمان، نقش برجسته ای در تاریخ معاصر کشورهای اسلامی از جمله مصر، اردن، عراق، فلسطین و ایران ایفا کرد. ▪️نوع نگاه فدائیان اسلام و در راس آنها رهبری این گروه به اسلام، نگاهی فراگیر و حداکثری بود. آنها اسلام را دینی می دانستند که برای همه ابعاد زندگی انسان برنامه دارد و می تواند به مثابه یک تمدن بزرگ خودنمایی کند. 🔘در مقابل، آنان به تمدن غربی و مظاهرش همواره با دیده تردید و حقارت می نگریستند. از جمله، نواب صفوی در یکی از مهمترین سخنرانی های خود در اوایل سال 1327 که با عنوان «رهبر فدائیان اسلام را با مردم سخنی است.» و در مسجد جامع سلطانی ایراد شد، اشاره می کند: «انسان و تمدن انسانی قائم به فضائل انسانیت بوده و به بمب و طیاره و آلات قتاله و جنگ و خونریزی و قدرت چنگال و شاخ حیوانی و خوب خوردن و راحت خوابیدن ارتباطی ندارد. ملل غربی تمام فضائل انسانی را هضم در شهوات حیوانی و رنگهای فریبنده کرده و به منزله حیوانی وحشی و فاقد تمدن انسانیت شده اند. ملل شرق مسلمان هم که بایستی بنابر اخلاق عالی اسلام و معارف قرآن پرچم رهبری بشر را به سوی مدارج عالی انسانیت به دوش بکشند، سالیان درازی است که خود را در مقابل ظواهر فریبده حیوانات غرب، باخته و عقل مستقل شان را از دست داده اند.» ▪️ او سپس پیشنهاد خود برای برون رفت از این رخوت را ارائه می کند: «باید پیش از اینکه غرب از خواب امروزش بیدار شود، شروع به یک نهضت بزرگ علمی و اخلاقی نموده و به اتکا عقل و استقلال، دو نهضت نمود: یکی نهضت اتحاد اسلامی؛ و دیگر، نهضت علمی و عالی انسانی بر مبنای معارف و اخلاق اسلام در برابر اروپای وحشی و گمراه... .» [1] 📔 1)تاریخ و فرهنگ معاصر، ش3و4، بهار و تابستان 1371، ص38. @sayyedmojtabanavvabesafavi 👇👇👇👇