خبرگزاری دفاع مقدس :
تصاویر و گزارش مراسم بزرگداشت ۶۷ امین سالگرد شهادت شهید عالیقدر حضرت سید مجتبی نوابصفوی و شهداء فدائیان اسلام ( قم ۲۷ دیماه ۱۴۰۱ ) .👇
https://defapress.ir/fa/news/568128/
https://defapress.ir/fa/news/567822/
https://defapress.ir/fa/news/567811/
https://defapress.ir/fa/news/567812/
https://defapress.ir/files/fa/news/1401/10/28/1929184_258.jpg
سید محمود ضیائی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
آیت الله «عباس کعبی» عضو مجلس خبرگان رهبری در حاشیه برنامههای گرامیداشت شصت و هفتمین سالگرد شهادت شهید نواب صفوی و شهادی فداییان اسلام در گفتگو با خبرنگار دفاعپرس در قم اظهار داشت: شهید نواب صفوی و یارانش همانگونه که اسم با مسمایی برای خودشان انتخاب کردند، حقیقتا فداییان اسلام شدند.
وی با بیان اینکه این گروه از جوانان تئوری حکومت اسلامی را خیلی زودهنگام مطرح کرد و از طلایه داران وحدت اسلامی بودند، عنوان کرد: شهید نواب صفوی در سفری هم که به مصر و دانشگاه الازهر داشت، تاثیرگذار بود.
آیت الله کعبی تاکید کرد: نکته مهم این هست که بر خلاف اینکه عدهای ترویج میکنند، همه اقدامات شهید نواب صفوی مجوز شرعی داشت و وی بر اساس شرع و اجازه مجتهد جامع الشرایط عمل میکرد.
وی گفت: شهید نواب صفوی از لحاظ پیشتازی و فداکاری و روحیه خطرکردن برای اسلام، امروز هم الگو است.👇
سمت راست سید محمود ضیائی ( مدیر ملتمس دعاء گروه )
سمت چپ مرحوم احمد منتظری فرهنگی از فدائیان اسلام مشهد .
حین خدمت در حرم مطهر رضوی .
@sayyedmojtabanavvabesafavi
فدائیان اسلام
سمت راست سید محمود ضیائی ( مدیر ملتمس دعاء گروه ) سمت چپ مرحوم احمد منتظری فرهنگی از فدائیان اسلام
در #مشهد_مقدس شاخه ای از #فدائیان_اسلام که بعضا ( ازجمله مرحوم #حاج_حیدر_رحیم_پور_ازغدی پدر #حسن_رحیم_پور_ازغدی ) آنان را با عنوان #مبارزین_اسلام یاد کرده اند ،تشکیل شده بود که هدایت فکری و اعتقادی آنان بر عهده علمای مجاهد اعلام حضرات مرحومان آیات عظام آقا #سید_یونس_اردبیلی ، #سید_محمد_هادی_میلانی وحاج #شیخ_غلامحسین_تبریزی ( #عبد_خدائی مشهور به #حاج_شیخ_غلامحسین_ترک ) و زعامت سیاسی و تشکیلاتی آنان با مرحوم حاج #سید_علی_ضیائی ( معروف به #آقا_ضیاء یا #آسید_علی_آقای_ضیاء که معروف ومعرف حضور تمامی پیشاهنگان انقلاب اسلامی و بزرگان مجاهد دینی از جمله #مقام_معظم_رهبری ادام الله ظله میباشد .)
قرار داشت.
اعضاء این گروه جوانانی از اقشار مختلف شامل تجار،کسبه ، بازاریان ، فرهنگیان و پهلوانان مؤمن و شجاع از جمله :
مرحوم #حاج_غلامرضا_بهزادیان ( بازرگان) ، مرحوم #حاج_اسماعیل_رسولی_تهرانی (آهنگر)، مرحوم #حاج_محمد_رضا_افشار_یزدی (کشاورز) ، مرحوم #آقا_رضا_ظریف (فرهنگی)، مرحوم #احمد_نجاران (جوراب باف ) ، مرحوم #سید_علی_آقائی ، مرحوم #قدمعلی_پاشائی ، #سید_احمد_فاطمی (بازرگان)، مرحوم #محمد_علی_مدبر (بلور فروش) ،مرحوم #احمد_علی_منتظری (فرهنگی)، #علی_رحیم_پور_اصفهانی (کسبه) ، #مهدی_موسی_زاده (که بعد از شهادت مرحوم نواب به #فرجو تغییر نام داد گویا ایشان یکی از کاندیداها برای ترور #علاء بعد از عملیات نا موفق #مظفر_علی_ذوالقدر بوده است ) و ....بودند
علی رحیم پور:
نخستین آشنایی ما با شهید نواب صفوی در مشهد به ماجرای #اعدام_کسروی برمی گردد. پس از اعدام او، به دست برادران امامی، شهید نواب مدتی به مشهد آمد و به واسطه #آیت_الله_حاج_شیخ_غلامحسین _تبریزی با مرحوم #سید_علی_ضیائی آشنا شد و همین آشنایی نخستین حلقه ارتباط نواب با علاقه مندان به حرکت اسلامی را در مشهد ایجاد کرد. بعدها مرحوم ضیائی افراد دیگری را جذب کرد و یک گروه ۱۵نفره از علاقه مندان شهید نواب در مشهد به وجود آمد که نخستین حرکت های اسلامی را با شیوه او در مشهد آغاز کردند.
آیة الله تبریزی نشریه «خداپرستی» را به درخواست اعضای این گروه به زبان ساده منتشر کرد. تبریزی به درخواست آقایان: #محمد_تقی_شریعتی، #مهذب، #صعودی و چند نفر از مدیران و فرهنگیان عصرهای جمعه جلسه #تفسیر برقرار می نمود. در یکی از روزها حضور #نواب_صفوی،#سید_عبدالحسین_واحدی و #سید_حسین_امامی به این جلسه، شکوه خاصی داد. آنگاه که سید حسین امامی اخبار اعدام کسروی را برای آیه الله تبریزی بازگو می کرد، شادی فراوانی در خانه معظم له ایجاد شد و آشیخ غلامحسین احساس خود را از ترور کسروی چنین بیان می کند:
« حاضرم نیم قرن نوکر امام حسین ـ علیه السلام ـ بودن، نوشتن، گفتن، تبلیغ کردن را بدهم به این بچه های پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله وسلم ـ و در عوضش اجر کشتن کسروی را بگیرم. »
سید محمود ضیائی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
🍃🍂🍃༻🌹༺🍃🍂🌱 🍃🍂🍃
]خرین تصویر مرحوم پدرم #سید_علی_ضیائی ( 1285_1369 شمسی)
" #سید_محمود_ضیائی "
ایتا
@sayyedmahmoodziaie
@sayyedmojtabanavvabesafavi
مرحوم #سید_علی_ضیائی
ابویحقیر که در زمان طاغوت از فعالان مذهبی و انقلابی و رهبر #فدائیان_اسلام_مشهد بود و پسازاقدام ناموفق برای از بین بردن #کسروی به #شهید_نواب پناه داده بود ، در یکی از روزهای نزدیک پیروزی #انقلاب که از #تظاهرات برگشته بودم و ازشجاعت و جسارت و پیشتازی مرحوم #شیخ_علی_تهرانی که خداوند از خطاهایش در گذرد ! در تظاهرات برای ایشان تعریف میکردم ، فقط یک کلمه گفت :
" او دیوانه است ! "
پذیرش این معنا در آن سن وسال جوانی با روحیه انقلابی و بینش محدود برایم کمی سخت مینمود ! ولیبعد از خروج ایشان به عراق و پناه بردن به رژیم بعث و فحاشی های وی در رادیو فارسی زبان بغداد علیه نظام وانقلاب این موضوع یعنی عدم تعادل روحی و روانی وی برهمگان کاملا روشن شد ، اینچنین است که میگویند :
آنچه در آینه جوان بیند
پیر در خشت خامْ آن بیند.[۱]
نظیر فرمایش امام علی(ع) :
رَأی الشَّیخِ خَیرٌ مِن مَشهَدِ الغُلامِ؛ [۲]
نظر پیر بهتر از حضور فعال جوان است.
پی نوشت ها:
[۱] امثال و حکم، ج ۱، ص ۴۹.
[۲] نهج البلاغه، حکمت ۸۶.
..............
این مطلب درترجمه نهج البلاغه سید علی نقی فیض الاسلام
چنین آمده است :
در باره رأى پير خردمند
حکمت83.وَ قَالَ (عليه السلام) :رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ وَ رُوِيَ مِنْ مَشْهَدِ الْغُلَامِ .
- امام عليه السّلام (در باره رأى پير) فرموده است : 1- انديشه پير مرد را (در جنگ و هر كار) از توانائى و دلاورى جوان بيشتر دوست دارم (زيرا جوان بر اثر كمى آزمايش ممكن است مغرور شده خود و يارانش را تباه سازد). و (بجاى من جلد الغلام) روايت شده من مشهد الغلام يعنى (رأى و انديشه پير را بيشتر دوست دارم) از حضور جوان.
منبع :
https://www.jamaran.news/rbooks/read/%D9%86%D9%87%D8%AC%20%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87?type=ghesar&id=83
#سید_محمود_ضیائی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
👆
تصویری از جوانی مرحوم پدرم فدائی اسلام آسید علی آقای ضیائی که مقام معظم رهبری در شرفیابی حقیر به خدمتشان در تالار اماکن متبرکه آستان قدس رضوی با حافظه قوی و اعجاب انگیز خویش ، پس از گذشت حدود ۷۰ سال از ایشان با عنوان آسید علی آقا یاد فرموده و حتی آدرس منزل قدیمی ما را نیز در محله نوغان مشهد به خاطر داشتند !
#سید_محمود_ضیائی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
بیان #خاطرات و #سخنرانی درجمع #روحانیون و #طلاب و علاقمندان وفادار به #شهید>سید#مجتبی_نواب_صفوی و #فدائیان_اسلام
#سید_محمود_ضیائی
خبرگزاری دفاع مقدس :
تصاویر و گزارش مراسم بزرگداشت ۶۷ امین سالگرد شهادت شهید عالیقدر حضرت سید مجتبی نوابصفوی و شهداء فدائیان اسلام ( قم ۲۷ دیماه ۱۴۰۱ ) .👇
https://defapress.ir/fa/news/568128/
https://defapress.ir/fa/news/567822/
https://defapress.ir/fa/news/567811/
https://defapress.ir/fa/news/567812/
https://defapress.ir/files/fa/news/1401/10/28/1929184_258.jpg
#سید_محمود_ضیائی
@Aghayezia
#مدیر_گروه #فدائیان_اسلام
👇
@sayyedmojtabanavvabesafavi
....تنها گروهی که در این دوران مخالفت و مبارزه را علیه حکومت شروع کردند، فدائیان اسلام بودند و از قم هم شروع کردند. مرحوم نواب صفوی یک روز بعد از ظهر در مدرسه فیضیه سخنرانی کرد و گفت: اگر میخواهیم اسرائیل را ساقط کنیم باید از تهران شروع کنیم؛ یعنی باید اول رژیم پهلوی را از بین ببریم تا بتوانیم با اسرائیل بجنگیم. ای کاش نوار سخنرانی آن روز او موجود بود تا بعد از سالها، صحت گفتار او را درمییافتیم؛ چه اکنون میبینیم که تنها مانع نابودی اسرائیل، حکومتهای وابسته به بیگانه هستند وگرنه نابودی اسرائیل برای ملتهای مسلمان کار چندان دشواری نیست.
📔برشی از کتاب خاطرات شهید محلاتی
مرکز اسناد انقلاب اسلامی
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
حلول #ماه_رجب مبارک باد.
#طراحی_خط_با_مداد ( #کالیگرافی ) .
" #سید_محمود_ضیائی "
آدرس ایتا
@sayyedmahmoodziaie
آدرس سروش
sapp.ir/khatkhatihayeman
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه
#میلاد #امام_باقر علیه السلام و خلول #ماه_رجب مبارک باد
#خطاطی_با_مداد از
" #سید_محمود_ضیائی "
#کشکول_خط_خطیهای_من :
#شعر ، #نقاشی ، #خط ، #عکس
ایتا
@sayyedmahmoodziaie
سروش
sapp.ir/khatkhatihayeman
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه
#میلاد #امام_باقر علیه السلام و خلول #ماه_رجب مبارک باد
#خطاطی_با_مداد از
" #سید_محمود_ضیائی "
#کشکول_خط_خطیهای_من :
#شعر ، #نقاشی ، #خط ، #عکس
ایتا
@sayyedmahmoodziaie
سروش
sapp.ir/khatkhatihayeman
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
در #نماز حالتي عجيب داشت. ذكر ركوع و سجده و كلمات تشهدش را ميشنيدم. خيال ميكردي يكي از پيامبران است كه نماز ميخواند. لرزهاي كه به هنگام اداي كلمات نماز براندام مردانهاش ميافتاد، و شور استخوان سوزي كه در درون جانش ميتوفيد، و تجسم معنوي حالت انگيزي كه در سيماي قديس و ارش پديدار ميگشت، تو را، براي لحظاتي از عالم ماده و ابعاد بيرون ميبرد
+ نوشته شده در سه شنبه بیست و دوم دی ۱۳۸۸ ساعت ۲:۴ ق.ظ توسط #سید_محمود_ضیائی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
#هوالعزیز
تقدیم به ساحت والای #شهید عالیقدر #حضرت_سید_مجتبی_نواب_صفوی
ای #بسیجی ، #شیعه آل عبا ،
آه سید ، آه سید مجتبی!
نایب عشقی و هم زندانی اش
صاحب حقی و هم قربانی اش
راستی نایب تر از نواب کیست
نیست دیگر غیر تو نواب نیست
چرخه آتش ز تکبیر تو مست
کوه همت پیش پایت گشته پست
استقامتـ ،جلوه ای از کار تو
آبروی مردی از آثار تو
هر چه از خون تو بی باکی سرشت
در کتابی عاقبت خواهم نوشت
قامتت قد قامت مردانگی
همت تو ، اسوه فرزانگی
می زند پرپر ز عزمت خصم دون
از تو میگیرد صلابت رنگ خون
آیه های سطوت طوفانیت
سوره هائی از یم قرآنیت
بانگ تکبیر تو در اثنای کار
عشق را آورده اینجا پای کار
سجده سر پای تو بر مهر عشق
می زند بر حکم رهبر مهر عشق
نقطه ثقل برائت ، کینه ات
پرچم سرخ هدایت ، سینه ات
مردی از نام تو گیرد آبرو
خامه نامت را نویسد با وضو
ترس هم ترسدازآن یاحیدرت
درد دین مانوس با چشم ترت
قامت حق ، بی وجودت گشته تا
آه سید ، آه سید مجتبی!
نور حق را در دل شب ، آینه
یاریم کن ، دست در دستم بنه
اندرین بلوا کسی تواب نیست
کسرویها مانده ونواب نیست
با قلم از پشت خنجر می زنند
خط خون بر قلب رهبر می زنند
نقل از مجله فکه شماره هفتم 1378
#سید_محمود_ضیائی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
🔹🔹
🔹
🔹مصاحبه داود اميني با محمّدمهدي عبدخدايي
1⃣
دومين باري که نواب صفوي را ديدم با سيد حسين امامي ديدمش که بعد از آزادي از زندان با مرحوم امامي و مرحوم سيد عبدالحسين واحدي، دو معمّم و يک کلاهي، به مشهد آمده بودند.
وارد خانه آقا ضياء شده بودند.
🖌جلسه تفسير قرآن شبهاي دوشنبه پدرم توي منزل آقا ضياء بود.
آن شب ما رفته بوديم منزل آقا ضياء، مثل اينکه آنها يک روز جلوترش، يا دو روز جلوترش، آمده بودند. نشسته بودند درس تفسير را گوش ميکردند.
من با پدرم رفته بودم. وقت خداحافظي، توي چايخانه نشستند.
آنها خوش و بش کردند؛ من نه، پدرم. روزي هم که نواب صفوي به خانه ما آمده بود، وقتي ميخواست رد بشود، از خانه ما برود بيرون، مادر دوم ما ميآيد از خانه بيرون؛ به پدرم ميگويد: بگو اين آقا سيد بيايد من ببينم، قاتل کسروي کيست.
مادر دومم ميآيد از پشت پرده او را ميبيند. ميگويد: قيافه قاسم بن حسن(ع) در نظرم مجسم شد.
بعد هم به پدرم ميگويد: نکند اين همان سيد حسني باشد که در روايات هست. اين، البته، برداشت خود او بود.
🖌به هر جهت، آن شب من يادم هست که امامي، نواب صفوي، و سيد عبدالحسين واحدي خيلي بانشاط بودند و خيلي هم با هم شوخي ميکردند. نميدانم مرحوم امامي چه گفت. خوب، آن موقع نواب صفوي جوان بيست و يک سالهاي بود.
گفت: آقاي آقاشيخ حسين، ايشان دروغ نميگويد، اشتباه ميکند. برادر مسلمانم را متهم به دروغگويي نميکنم، متهم به اشتباهش ميکنم. قضيه اينطوري نبود، اينجوري که من ميگويم بود.
🖌آقا ضياء بعدها براي من تعريف کرد که در حالي که نواب صفوي مخفي بود، در مشهد آقايي به نام شيخ احمد کفايي زندگي ميکرد. از علماي مشهد بود. پسر مرحوم آخوند ملا محمّدکاظم خراساني ــ صاحب کفايه ــ بود. از علمايي بود که تقريبا دولتي بود و برادر او به نام حسن کفايي بعدها که مجلس سنا تشکيل شد، سناتور شده بود.
منزل مرحوم آشيخ احمد کفايي محل رفت و آمد استاندار، فرماندار و رؤساي ادارات مشهد بود. ضمنا، مسئولين حکومتي مشهد هم به منزل آقا شيخ احمد کفايي ميرفتند. در سالهاي 25-1324 شاه هنوز آنطور از نظر مردم چهرهاش يا شناخته شده نبود، يا مورد طعن و لعن مردم نبود. در آن سالها وجهه شاه، که آمده بود پشت تريبون مجلس و گفته بود: «قبول دارم اشتباهاتي در زمان پدرم شده»، فرق ميکرد.
به همين جهت، آقا شيخ احمد کفايي که، معروف بود با شاه ارتباط دارد، آنقدر بد وجهه نبود.
آقا ضياء ميگويد که به نواب صفوي گفتم: منزل کفايي روضه هست. بيا برويم آنجا. رفتند منزل آقاي کفايي روضه. روضهخوان آمد، روضه را خواند. بعد از روضه، من به کفايي گفتم که اين سيد مجتبي نواب صفوي است. اتفاقا حسن کفايي کنار برادرش نشسته بود. آن سال، مسئله حجاب مطرح بود. تازه حاج آقا حسين قمي آمده بود به ايران و برگشته بود نجف و تازه اعلام شده بود که بيحجابي اجباري نيست و مأمورين حق ندارند به زور چادر مردم را بردارند. حسن کفايي برميگردد به آقا شيخ احمد کفايي، جلوي نواب صفوي، ميگويد که امروز در دنيا ديگر نميشود مسئله حجاب را مطرح کرد. دنياي امروز با دنياي ديروز فرق ميکند.
.......👇
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
#روشنفکری
#حجاب
@sayyedmojtabanavvabesafavi
🔹🔹
🔹
2⃣
🔹ادامه مصاحبه داود اميني با محمّدمهدي عبدخدايي
.....خوب، بعد از جنگ جهاني دوم هم بود. نوعي، به حساب، به هم ريختگي اعتقادي بر دنيا حاکم بود. سوسياليسم هم پايگاههاي خوبي پيدا کرده بود. نوعي مذهب ستيزي در قالب روشنفکري وجود داشت که احمد کسرويها پيدا شده بودند و احسان طبريها مقالات ضدمذهبي مينوشتند. به قول آن بنده خدا، هرکس از مادرش قهر ميکرد، ميگفت من روشنفکرم؛ فکر ميکرد که روشنفکري در اين است که برضد مذهب چيز بنويسد. متأسفانه به علّت سرکوبي که از روحانيت شده بود، در طول بيست سال و قبل از آن، در طول پانزده ساله پيروزي مشروطهخواهان، نوشتههايي در مخالفت با روحانيت نوشته شده بود و بعد هم نظام آمده بود روحانيت را جمع کرده بود. روحانيت هم قلم به دستان چيرهدستي مثل امروز نداشت؛ قلم به دستاني هم که داشت، واژههايي درون قلمهايشان بود که قابل فهم نبود. مثلاً، من نوشتهاي را ديدم که نوشته بود، به مردم تکليف مالايطاق نکنيد. اين جمله براي مردم قابل فهم نبود، همانطور که نوشتههاي کسروي براي مردم قابل درک نبود؛ براي اينکه واژههاي سره فارسيش و واژههاي قلمبه عربيش قابل فهم نبود. واژههاي نويسندگان حزب توده هم به علت کاربرد واژههاي فرنگي ــ مثل انديويدواليسم و ناسيوناليسم يا مثلاً ميخواست بگويد جريان را بزرگ کردي، ميگفت: آگرانديسمان کردي ــ براي توده مردم قابل پذيرش نبود، قابل درک نبود. هرسه گروهي که ميخواستند چيزي بنويسند، با زبان مردم نمينوشتند. روحانيت، علتش اين بود که سرکوب شده بود. در طي حدود چهل سال، چه با قلم و چه با زور، نتوانسته بود متفکران بزرگي تربيت کند که اين متفکران بتوانند جواب بدهند. اينها هم که مانده بودند بقيهًْالطيف مشروطيت بودند. اينها هم قلمشان مال 1285 بود، نه مال 24-1323. از آنجا که واژهها مرتبا تغيير ميکند؛ محاوره مرتبا تغيير ميکند. قلم کسروي هم قابل پذيرش نبود؛ ولي متأسفانه هرکس ميخواست روشنفکرمآبي کند، همانطور که مرحوم جلال نوشته، آروغ روشنفکري ميزند؛ هرکس داعيه روشنفکري دارد، ضدمذهب حرف ميزند. حسن کفايي هم از آن کساني بود که ميگفت: توي دنياي امروز ديگر نميشود به زنها گفت چادر سرشان کنند، چارقد سرشان کنند، پوشيه بزنند. دنيا، دنياي تساويهاست. دنيا، دنيايي است که زنان، همرديف مردان کار ميکنند؛ حال آنکه اشتباه ميکردند. فکر ميکردند که عريان شدن، نيمه عريان شدن، آستين کوتاه پوشيدن، آرايش کردن يعني کار کردن. اين اشتباه ذهني در بعضي از روشنفکران ما وجود داشت. حسن کفايي هم جزو همانها بود. پسر مرحوم آخوند ملامحمّدکاظم خراساني بود، پدرش از رهبران مشروطهخواهان بود. صاحب کفايه بود. آمده بودند، در مشهد مانده بودند. خودشان هم در اصل اهل خراسان بودند. اما، اين تفکرات را داشت......
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
#روشنفکری
#حجاب
@sayyedmojtabanavvabesafavi
🔹🔹
🔹
3⃣
🔹ادامه مصاحبه داود اميني با محمّدمهدي عبدخدايي
آقا ضياء ميگفت:
يک مرتبه ديدم رگهاي گردن آقاي نواب صفوي متورم شد و برخاست و آستينهايش را زد بالا و گفت:
🔸«بسماللهالرحمنالرحيم، قل للمؤمنين يَغُضّوا من ابصارهم...»1 آيه حجاب را خواند و با ناراحتي گفت: چگونه شما آيه حجاب را انکار ميکنيد؟ اين حرفها چيست که شما ميزنيد.
از طرفي من به حاضران آن مجلس نگاه کردم؛ آيا ممکن بود از مأمورين آگاهي کسي آنجا باشد؟ آن زمان، دستگاه تأمينات گسترده نبود. از طرفي، خود حسن کفايي سرخ شد، سفيد شد، به من اشاره کرد که نگذاريد اين حرفها را توي خانه من بزند. خانهاي که وکلاي مجلس ميآيند، خانهاي که فرمانداران مشهد ميآيند، خانهاي که رؤساي ادارات مشهد ميآيند. توي اين خانه، يک سيد طلبه برخاسته، با برادر صاحبخانه بر سر حجاب برخورد ميکند. با تندي و ناراحتي ميگويد: مگر ميشود آيات حجاب را انکار کرد؟ اين کار امکانپذير نيست. اين حرفها که ميزنيد چيست؟ اين حرفها دروغ است. تو آيتاللّهزادهاي، تو پدرت روحاني بوده، پدرت مرجع تقليد بوده، پدرت صاحب کفايه است. ما هِي پاي نواب صفوي را گرفتيم، فشار داديم که، بابا، به قول تهرانيها کوتاه بيا. ديديم توجهي نميکند. نواب صفوي بيست دقيقه سخنراني غرايي کرد و حسن کفايي هم حرف نزد. آقا شيخ احمد کفايي هم سکوت کرد
و بعد هم نواب گفت: والسلام عليکم و رحمهًْالله و برکاته. بعد هم رو به آقاضياء کرد و گفت: «پاشو برويم. از اين مجلس ميبينيم بوي ارتداد ميآيد.»
بله، با صداي بلند و با ناراحتي گفت در اين مجلس بوي ارتداد ميآيد. احمد کفايي يک نگاه عاقل اندر سفيه به من کرد که شماها چه ميگوييد؟
يک داستان اينجوري اتفاق افتاد که آقا سيد ضياء برايم تعريف کرد و يک داستان هم براي خود من اتفاق افتاد....👇
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
#روشنفکری
#حجاب
@sayyedmojtabanavvabesafavi
🔹🔹
🔹
4⃣
🔹ادامه مصاحبه داود اميني با محمّدمهدي عبدخدايي
.......من يکبار سخنراني نواب صفوي را شنيدم؛ ولي چيزي نفهميدم.
در حقيقت، آنچه فهميدم حرکات پرهيجاني بود که در خود سيد بود. برادر من مريض بود. شب دوشنبه هم بود، جلسه در خانه آقاي ضياء بود.
پدرم يک نامه نوشت، داد به ما. گفت: برويد بدهيد به آقا ضياء؛ بگوييد: من نميتوانم امشب بيايم. اگر کس ديگري ميتواند صحبت کند، بيايد.
اگر آقا سيد مجتبي نواب صفوي هست، آقا سيد مجتبي صحبت کند. سيد مجتبي هم آنجا بود. آن شب او آمد پشت ميز تفسير پدرمان نشست.
اين آيه را خواند: «و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنين.»2
خيلي تند و با هيجان حرف ميزد. ما هميشه به تفسير آرام پدرمان عادت کرده بوديم.
🔸به هر جهت، آشنايي من با شهيد نواب صفوي در مشهد به اين صورت بود. پدرم به نواب صفوي خيلي علاقهمند شده بود برادر من، که روحاني هم شده بود و درس ميخواند، با مرحوم نواب صفوي رفيق شده بود و به او علاقه داشت.
🔸بعد من از ايشان پرسيدم که چطور شد اسم فدائيان اسلام را انتخاب کرديد؟
چون تا اينجا نواب صفوي کارش صرفا کار مذهبي است. زدن کسروي، صرفا کار مذهبي است. بعد از زدن کسروي است که تشکيل فدائيان اسلام را ميدهد.
جواب داد: حضرت سيدالشهداء سلامالله عليه را خواب ديدم. به ايشان عرض کردم: اسم اين جمعيت را که دور من جمع شدهاند و عاشق شهادتاند چه بگذارم؟
حضرت فرمودند که فداي اسلام بودن در راه خدا، فداشدن در راه قرآن، فدا شدن و «فدائيان» را نامگذاري کردند؛ اسم قشنگي است.
ميگفت: به همين جهت بعد من آمدم به بچهها گفتم: من چنين خوابي ديدهام. حالا ما اسم اين جمعيت دينيمان را ميگذاريم «فدائيان اسلام». اولين اعلاميهاي هم که مينويسد، مينويسد از طرف فدائيان اسلام، از طرف خودش نمينويسد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. قرآن مجيد، سوره نور، آيه 30.
2. قرآن مجيد، سوره آلعمران، آيه 139.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi