eitaa logo
فدائیان اسلام
121 دنبال‌کننده
605 عکس
72 ویدیو
9 فایل
بزرگداشت نام و یاد همه شهداء بویژه شهداء فدائی اسلام و رهبر‌عالیقدرش حضرت سید مجتبی نواب صفوی ارتباط با مدیر : @AGHAYEZIA
مشاهده در ایتا
دانلود
فدائیان اسلام
جای شهید نواب ویاران حقیقی فدائی اسلام خالی بود درامتثال امر روح الله ........... 🚩🚩🚩🚩🚩🚩
از راست شهید سید عبدالحسین واحدی ، شهید سید مجتبی نواب صفوی ، شهید سید حسین امامی @sayyedmojtabanavvabesafavi
از راست به چپ : شهید سید حسین امامی ، آیت الله سید مرتضی مستجابی (در اصفهان در قید حیاتست) ، شهید نواب صفوی ، مرحوم سید هاشم‌حسینی و مرحوم ابوالقاسم رفیعی‌ ، از اعضاء فدائیان اسلام . ۱۳۲۷ @sayyedmojtabanavvabesafavi
شهادت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد ‌. "سید محمود ضیائی" آدرس ایتا @sayyedmahmoodziaie آدرس سروش sapp.ir/khatkhatihayeman
صفحه 1⃣ 🔹 زمان: 15 اردیبهشت 1323 شمسی 11 جمادی الاول 1363 قمری 🔹مکان: قم 💠موضوع: دعوت به قیام برای خدا (تاریخی ترین سند مبارزاتی امام خمینی) (1) 🔷مخاطب: علما و ملت ایران ا🔷🔹🔹🔹🔹🔹🔹 بسم الله الرحمن الرحیم قال الله تعالی: قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی‌ وَ فُرادی‌. (2) خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظه‌هایی است که خدای عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است. برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوه‌های گوناگون عالم طبیعت رهانده. 🔹خلیل آسا درِ علم الیقین زن ندای «لا احبّ الآفلین (3)» زن‌ 🔷 للَّه است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق (4) و صَحْو (5) کشاند . برای خداست که خاتم النبیین - صلی الله علیه و آله - را یک تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام قابَ قوسیْن أو أدنی (6) رساند. __________________ (1)- این پیام، یکی ازتاریخی ترین اسناد مبارزاتی امام خمینی به شمار می‌آید واصل نسخه خطی آن در کتابخانه وزیری یزد نگهداری می‌شود. (2)- سوره سبا، آیه 46: «ای رسول، بگو به امت، که من به یک سخن شما راپند می‌دهم؛ وآن سخن این است که شما خالص برای خدا، دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها، قیام کنید». (3)- اشاره به آیه 76، سوره انعام. (4)- بیهوشی و در اصطلاح عرفان به معنی فنای عبد سالک. (5)- هوشیاری و در اینجا بقای بالله پس از فنای فی الله. و بازگشت به عالم ناسوت برای امتثال امر رب جلیل. (6)- اشاره به آیه 9، سوره نجم. @sayyedmojtabanavvabesafavi
صفحه 2⃣ 🔹 زمان: 15 اردیبهشت 1323 شمسی 11 جمادی الاول 1363 قمری 🔹مکان: قم 💠موضوع: دعوت به قیام برای خدا (تاریخی ترین سند مبارزاتی امام خمینی) 🔷مخاطب: علما و ملت ایران ا🔷🔹🔹🔹🔹🔹🔹 •ادامه 👇 💠 جلد 1 - صفحه 22 خودخواهی و ترک برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده. برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده. برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوت پرست پشت میزنشین شدند. برای شخص است که یک نفر مازندرانی بیسواد (1) را بر یک گروه چندین میلیونی چیره می‌کند که حَرْث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود کند. برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده. برای نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده. برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را به رایگان تسلیم مشتی هرزه گرد بیشرف کرده و نَفَس از هیچ کس در نمی‌آید. برای نفس است که چادر عفت را از سر زنهای عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین و قانون در مملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخنی نمی‌گوید. برای نفعهای شخصی است که روزنامه‌ها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشه‌ها را که از مغز خشک رضاخان بیشرف تراوش کرده، تعقیب می‌کنند و در میان توده پخش می‌کنند. برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هرچه می‌خواهد بگوید و کسی نفس نکشد. 🔹هان ای روحانیین اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان دیندار! ای گویندگان آیین دوست! ای دینداران خداخواه! ای خداخواهان حق پرست! ای حق پرستان شرافتمند! ای شرافتمندان وطنخواه! ای وطنخواهان با ناموس! موعظت خدای جهان را بخوانید و یگانه راه اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفعهای شخصی کرده تا به همه سعادتهای دو جهان نایل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست درآغوش شوید. _____________________ (1)- رضاخان پهلوی. @sayyedmojtabanavvabesafavi
صفحه 3⃣ 🔹 زمان: 15 اردیبهشت 1323 شمسی 11 جمادی الاول 1363قمری 🔹مکان: قم 💠موضوع: دعوت به قیام برای خدا (تاریخی ترین سند مبارزاتی امام خمینی) 🔷مخاطب: علما و ملت ایران ا🔷🔹🔹🔹🔹🔹🔹 • 💠 جلد 1 - صفحه 23 انّ للَّه فی ایّام دهرکم نفحاتٌ ألا فتعرّضوا لها (1)؛ امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزه گرد شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود کنند. امروز شماها در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید؟ همه دیدید کتابهای یک نفر تبریزی بی‌سروپا (2) را که تمام آیین شماها را دستخوش ناسزا کرد و در مرکز تشیع به امام صادق و امام غایب - روحی له الفداء - آنهمه جسارتها کرد و هیچ کلمه از شماها صادر نشد. امروز چه عذری در محکمه خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگی است که شماها را فرا گرفته؟ ای آقای محترم که این صفحات را جمع آوری نمودید و به نظر علمای بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده از همه امضا می‌گرفتید که اگر در یک گوشه مملکت به دین جسارتی می‌شد، همه یکدل و جهت از تمام کشور می‌کردند. خوب است دینداری را دست کم از بهاییان یاد بگیرید که اگر یک نفر آنها در یک دیه (3) زندگی کند، از مراکز حساس آنها با او رابطه دارند و اگر جزئی تعدی به او شود برای او کنند. شماها که به حق مشروع خود نکردید، خیره سران بی‌دین از جای برخاستند و در هر گوشه زمزمه بی‌دینی را آغاز کردند و به همین زودی بر شما تفرقه زده‌ها چنان چیره شوند که از زمان رضاخان روزگارتان سخت‌تر شود. وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً الَی اللهِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اللهِ (4). 11 شهر جمادی الاولی 1363 سید روح الله خمینی ______________________ (1)- بحارالانوار ج 68، ص 221، کنزالعمال ج 7، ص 769. (2)- احمد کسروی؛ نویسنده و مؤلف کتابهای ضد مذهبی. (3)- تلفظ قدیمِ «ده». (4)- سوره نساء، آیه 100: «و هرگاه کسی از خانه خویش برای هجرت بسوی خدا و رسول بیرون آید، و در سفر مرگ او فرا رسد، اجر و ثواب چنین کسی بر خداست». @sayyedmojtabanavvabesafavi
صفحه4⃣ 🔹 زمان: 15 اردیبهشت 1323 شمسی 11 جمادی الاول 1363قمری 🔹مکان: قم 💠موضوع: دعوت به قیام برای خدا (تاریخی ترین سند مبارزاتی امام خمینی) 🔷مخاطب: علما و ملت ایران ا🔷🔹🔹🔹🔹🔹🔹 قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُرادی این است که شما خالص برای خدا، دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها، قیام کنید». اشاره به آیه 76، سوره انعام. صعق. [ ص َ / ص َ ع َ ] ( ع مص ) بیهوش گردیدن. ( منتهی الارب ). بیهوش شدن. ( بحر الجواهر ) ( ترجمان علامه جرجانی ). بیهوش شدن و مردن. ( دهار ). بیهوش شدن و بمردن. ( مصادر زوزنی ). || در اصطلاح صوفیه مرتبه فنا است در حق. «صحو» در لغت به معنای بیداری و هوشیاری است،[1] و در عرفان یکی از حالات سالک در سیر و سلوک است. توضیح این‌که در نظر اهل معرفت سالک الی الله هنگامی که از حجاب‌های ظلمانی(خواهش‌های نفسانی) و حجاب‌های نورانی(توجه به انوار قلبی و روحی) گذشت، به مقام مشاهده جمال حق می‌رسد، در این مقام ابتدا حالت محو به او دست می‌دهد؛ زیرا ذاتش را محو ذات خدا می‌بیند و به همین جهت شطحیات و اموری که به حسب ظاهر و در نظر دیگران ناپسند است از او سر می‌زند مثلاً خود و همه‌ی موجودات را خدا می‌نامد؛ این مقام خطرناک است؛ از این جهت عارفان معتقدند عنایت الهی اگر سالک را مدد کند از مقام محو بیرون می‌آید و به مقام صحو و هوشیاری می‌رسد. مقام صحو مقامی است که سالک در عین این‌که خود فانی در ذات خدا است و همه چیز را فانی در ذات خداوند می‌بیند اعتراف به تقصیر و عبودیت می‌کند صَعْق بیهوشی و در اصطلاح عرفان به معنی فنای عبد سالک. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 صَحْو هوشیاری و در اینجا بقای بالله پس از فنای فی الله. و بازگشت به عالم ناسوت برای امتثال امر رب جلیل. لا احبّ الآفلین 🔹 اشاره به آیه 9، سوره نجم. @sayyedmojtabanavvabesafavi
تصویر قدس سره در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۲۳ شمسی خطاب به علما و عامه مردم ، 🔹دعوت به قیام برای خدا بخوانید و بکار ببندید این پیام، یکی ازتاریخی ترین اسناد مبارزاتی امام خمینی به شمار می‌آید واصل نسخه خطی آن در کتابخانه وزیری یزد نگهداری می‌شود. @sayyedmojtabanavvabesafavi
عارف کامل آیت الله میرزا محمد علی شاه آبادی استاد عرفان امام خمینی قدس سرهما . @sayyedmojtabanavvabesafavi
مجله پرسمان اسفند 1380، پیش شماره 7 توصیه هایی از آیت الله شاه آبادی به کوشش حسن قدوسی زاده صفخه_۱ روح لطیفش تجلی واقعی عرفان و رفتار و خلق کریمانه اش نمادی از حضور عالمان آگاه در سطح جامعه بود سخن از عارف کامل آیت الله میرزا محمد علی شاه آبادی است، در این نوشتار برای بهره مندی از دریای ژرف معارف از منظر آن حکیم الهی دست به دامان بزرگی شده ایم که به تعبیر خودش شاید هیچ کس به اندازه ایشان، آیت الله شاه آبادی را نشناخته است . برخی از نکته های نابی که در پی می آید، نقل قول هایی است که حضرت امام خمینی (ره) در کتاب هایشان از مرحوم شاه آبادی بیان نموده اند . بهت فرشتگان سه آیه آخر سوره مبارکه حشر را تلاوت کنید تا ملکه شما شود و اولین اثری که از آن مترتب می شود، پس از مرگ و شب اول قبر است . وقتی که ملکین از طرف پروردگار برای سؤال و جواب می آیند، در جواب «من ربک؟» (1) بگوئی: «هو الله الذی لا اله الا هو عالم الغیب و الشهادة هو الرحمن الرحیم × هو الله الذی لا اله الا هو الملک القدوس السلام المؤمن المهیمن العزیز الجبار المتکبر سبحان الله عما یشرکون × هو الله الخالق البارئ المصور له الاسماء الحسنی یسبح له ما فی السماوات و الارض و هو العزیز الحکیم » (2) وقتی این طور پاسخ بگویی ملائکه الهی مبهوت و متحیر می شوند، چون این معرفی حق است به زبان حق، نه معرفی حق به زبان خلق .» (3) @sayyedmojtabanavvabesafavi ادامه 👇
توصیه هایی از آیت الله شاه آبادی صفخه _۲ گوش کردن به تغنیات (4) ای عزیز، بکوش تا صاحب عزم و دارای اراده شوی، (5) که خدای نخواسته اگر بی عزم از این دنیا هجرت کنی، انسان صوری بی مغزی هستی که در آن عالم به صورت انسان محشور نشوی . زیرا که آن عالم، محل کشف باطن و ظهور سریره است و جرات بر معاصی، کم کم انسان را بی عزم می کند و این جوهر شریف (6) رااز انسان می رباید . استاد معظم ما می فرمودند: بیشتر از هر چه، گوش کردن به تغنیات، سلب اراده و عزم از انسان می کند . (7) سگ درگاه خدا به قول شیخ بزرگوار ما: شیطان، سگ درگاه خداست . اگر کسی با خدا آشنا باشد، به او عوعو نکند و او را اذیت نکند .» سگ در خانه، آشنایان صاحب خانه را دنبال نکند . شیطان نمی گذارد کسی که آشنایی با صاحب خانه ندارد، وارد خانه شود . پس اگر انسانی با صاحب خانه در ارتباط است، می تواند از او بخواهد که شر سگ خانه اش را از او کم کند و از صاحب خانه بخواهد که صدای آن سگ را بخواباند . (8) راهی برای اصلاح نفس جناب عارف بزرگوار می فرمودند که: مواظبت به آیات شریفه آخر سوره حشر، از آیه شریفه: یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغد (9) تا آخر سوره مبارکه ، با تدبر در معنی آن ها در تعقیب نمازها، خصوصا در اواخر شب که قلب فارغ البال است، خیلی مؤثر است در اصلاح نفس .» (10) @sayyedmojtabanavvabesafavi ادامه 👇
توصیه هایی از آیت الله شاه آبادی صفخه ۳ محبت دنیا در وقت مردن بدان که «نفس » در هر حظی که از این عالم می برد، در «قلب » اثری از آن واقع می شود . . . و سبب تعلق آن است به دنیا، و التذاذات هر چه بیشتر باشد، قلب از آن بیشتر تاثیر پیدا می کند و تعلق و حبش بیشتر می گردد تا آن که تمام وجهه ی قلب، به دنیا و زخارف آن گردد، و این منشا مفاسد بسیاری است . تمام خطاهای انسان و گرفتاری به معاصی و سیئات، برای همین محبت و علاقه است، و از مفاسد بزرگ آن ، چنان چه حضرت شیخ عارف ما، روحی فداه می فرمودند آن است که: «اگر محبت دنیا، صورت قلب انسان گردد و انس به او شدید شود، در وقت مردن که برای او کشف شود که حق تعالی او را از محبوبش جدا می کند و ما بین او و مطلوباتش افتراق می اندازد، با سخطناکی و بغض به او از دنیا برود .» و این فرمایش کمر شکن، باید انسان را خیلی بیدار کند که قلب خود را خیلی نگاه دارد . (11) حضور قلب همه ارباب صنایع و حرف (12) و اهل لذات و معاملات و عادات، اعمال خود را به حضور قلب انجام می دهند، به جهت آن که قلب دارای محبوب است و لذا متوجه به محبوب خواهد بود; فقط اهل عبادت، محروم از قلب اند! با آن که اس اساس پرستش و ستایش بر حضور است و حقیقتا تمام عاملین، اخطار می کنند به اهل عبادت که ما عملی نکرده ایم مگر به حضور قلب، آیا شما در تمام عمر عبادت کرده اید به حضور قلب یا نه؟ (13) پی نوشت ها: 1 . یعنی: خدای تو کیست؟ 2 . سوره حشر، آیه 24- 22 . 3 . آیت الله نصرالله شاه آبادی، برنامه رادیویی سیمای فرزانگان، سال 1365 . 4 . آوازها و موسیقی های مطرب . 5 . امام خمینی (ره) در کتاب آداب نماز می فرمایند که شیخ بزرگوار، شاه آبادی روحی فداه، از عزم و اراده به «مغز انسانیت » تعبیر می کردند . 6 . عزم و اراده . 7 . چهل حدیث، امام خمینی (ره)، حدیث 1، ص 8 . 8 . چهل حدیث، امام خمینی (ره)، ص 52 . 9 . سوره حشر، آیه 18 . 10 . چهل حدیث، امام خمینی، ص 207 و 208 . 11 . چهل حدیث، امام خمینی (ره)، ص 123 و 124 . 12 . حرفه ها . 13 . شذرات المعارف، شذره چهارم، معرفه 146 . @sayyedmojtabanavvabesafavi
در باره مرحوم آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه‌آبادی صفحه‌_۱ آيت‌الله محمدعلي ‌شاه‌آبادي كه در سال 1354 ق ( 1314 ش) به اصرار مردم تهران از قم به اين شهر آمد، ابتدا به مدت دو سال در مسجد امين‌الدوله واقع در بازار چهل‌تن اقامه نماز كرد و پس از آن در شبستان مسجد جامع عهده‌دار جماعت و هدايت مردم گرديد و تا زمان رحلت در سال 1369 ق (1328 ش) به اين وظيفه ادامه داد.  پس از او پسرش حجت‌الاسلام محمد شاه‌آبادي و داماد بزرگش آيت‌الله سيد حسن احمدي اصفهاني و در برخي موارد شهيد حجت‌الاسلام مهدي شاه‌آبادي فرزند ديگر آيت‌الله محمدعلي شاه‌آبادي اقامه جماعت مي‌نمودند.  .  ج- آیت الله محمد علی شاه آبادی فرزند آیت الله محمد جواد اصفهانی حسین آبادی (متوفی1312ق- 1273ش) در سال 1253 ش در اصفهان دیده به جهان گشود. مقدمات را در نزد پدر و برخی از علمای اصفهان و از جمله برادرش آیت الله شیخ احمد مجتهد بیدآبادی آموخت. در سن 12 سالگی به علت تبعید پدرش از طرف ناصرالدین شاه به تهران، همراه خانواده در تهران ساکن شدند و در طول اقامت شانزده ساله در این شهر در نزد بزرگانی مانند: ابوالحسن طباطبائی اصفهانی، میرزا هاشم گیلانی اشکوری، میرزا محمد حسن آشتیانی تلمذ نمود. در سال 1320 ق (1281 ش) به اصفهان رفت و به مدت دو سال در نزد علامه محمد هاشم خوانساری چهار سوقی تحصل نمود و هم زمان کتاب قانون ابو علی سینا در طب و زبان فرانسه را فراگرفت. @sayyedmojtabanavvabesafavi ادامه👇
در باره مرحوم آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه‌آبادی صفحه‌_۲ در سال 1283 ش به نجف رفت و در حلقه درس آخوند محمد کاظم خراسانی مشهور به صاحب کفایه، شیخ فتح‌الله شریعت اصفهانی مشهور به شیخ الشریعه و حاج میرزا حسین خلیلی، شرکت کرد. یک سال نیز در سامراء از محضر درس آیت الله میرزا محمد تقی شیرازی (میرزای دوم) بهره برد. در سال 1330 ق (1290 ش) به اصرار مادرش به ایران باز می‌گردد. مدتی در اصفهان اقامت می‌گزیند و سپس به تهران آمده و به سبب سکونت در خیابان شاه آباد (خیابان جمهوری اسلامی فعلی) به شاه آبادی مشهور می‌گردد. آیت الله شاه آبادی به مدت 17 سال یعنی تا سال 1307 در تهران به نشر و ترویج معارف اسلامی می‌پردازد. در همین سال به قم هجرت می‌نماید و تا سال 1314 ش به تدریس و تربیت طلاب همت مي‌گمارد. در سال 1314 با اصرار بیش از حد مردم به تهران بازمی‌گردد و به مدت دو سال در مسجد امین الدوله و سپس در شبستان عتیق مسجد جامع به راهنمایی و ارشاد مردم می‌پردازد، تا این که در سال 1328 ش دعوت حق را لبیک گفته  و به جوار حضرت حق می‌شتابد. @sayyedmojtabanavvabesafavi ادامه👇
در باره مرحوم آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه‌آبادی صفحه‌_۳ ایشان قبل و بعد از سلطنت رضاخان به مخالفت و مبارزه با او پرداخت و در اعتراض به جنایات رضاخان به مدت یازده ماه در جوار حرم حضرت عبدالعظیم(ع) به صورت تحصن به سر برد. بسیاری از روحانیون در اثر فشار حکومت رضاشاه مجبور به کنار گذاردن لباس روحانی شدند، اما آیت الله شاه آبادی به منظور مقابله با اقدام او، هفت تن از فرزندان خود را به لباس روحانیت ملبس نمود. امام خمینی که افتخار شاگردی او را در قم و تهران داشت و همواره از او با تجلیل و تکریم فراوان یاد می‌نمود درباره شجاعت و مبارزه استادش می‌فرماید: «مرحوم آقای شاه آبادی علاوه بر آن که یک فقیه و عارف کامل بودند، یک مبارز به تمام معنی هم بودند» وی در طول امامت خود در مسجد جامع، به تدریس و وعظ و خطابه می‌پرداخت و هیچ‌گونه اعتنایی به ممنوعیت منبر و دشمنی رضاخان با این گونه شعائر مذهبی نداشت. از این رو عوامل حکومت وقتی دیدند مشارالیه بر روی منبر علیه آنها سخنرانی و افشاگری می‌کند به خیال خود برای این که او را از این کار باز دارند، منبر مسجد جامع را ربودند ولی وی هم چنان به بازگویی حقایق علیه جنایت آنان می‌پرداخت. مؤمنین بارها در تهیه منبر دیگر به ایشان اصرار می‌کردند ولی آیت الله شاه آبادی می‌گفت: من ایستاده سخن می‌گویم تا بدانند منبر سخن نمی‌گوید. جسارت رضاخان و اقدام انقلابی مرحوم آیةالله شاه آبادی مرحوم میرزا محمد صادق شاه آبادی برادرزاده آیت الله شاه آبادی می‌گوید: « زمانی که رضاخان منبر رفتن را ممنوع کرده بود و روضه‌خوانی نمی‌شد و اگر کسی می‌خواست دهه عاشورا را روضه‌خوانی راه بیندازد، باید هنگام اذان صبح، پنهانی جلسه عزاداری درست کند و در خانه‌اش را هم ببندد، درست همان وقت، ایشان در مسجد جامع منبر می‌رفت و برنامه عزاداری دائر می‌کرد و رئیس کلانتری بازار هم می‌آمد جلوی در می‌ایستاد و حرف‌های ایشان را گوش می‌کرد و جرأت نمی‌کرد که چیزی بگوید و می‌رفت» مرحوم آیت الله محمد باقر محی الدین انواری نیز می‌گوید: «مرحوم شاه‌آبادی از افرادی بود که در تهران با قاطعیت در برابر رضاخان ایستاده بود و در شرایطی که رضاخان تمام مساجد و منابر را تعطیل کرده بود، وی هیچگاه مسجد و منبر و سخن گفتنش قطع نشد.» آیت الله نصرالله شاه آبادی می‌گوید: « در زمان رضاخان زمانی قصد کردند نماز جماعت مساجد را تعطیل کنند. در مسجد جامع که ائمه جماعت متعددی داشت، هریک از آن‌ها به دلیلی نیامدند. یکی به مسافرت رفت، دیگری به اصطلاح مریض شد، @sayyedmojtabanavvabesafavi ادامه 👇
در باره مرحوم آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه‌آبادی صفحه‌_۴ اما آیت الله شاه آبادی برای نماز عازم مسجد شدند. آن روز عوض مردم نمازگزار، عده‌ای قزاق در مسجد مستقر شده بودند. در راه مسجد یکی از مریدان آقا به ایشان می‌گوید: در مسجد قزاق‌ها ریخته‌اند. آقا می‌فرمایند: خب، قزاق ریخته باشد! و وارد مسجد می‌شوند. یکی از افراد دولت با لباس شخصی جلو می‌آید و به آقا می‌گوید: آقا مگر نمی‌دانید نماز تعطیل است؟ آقا در حالی که حتی سرشان را بلند نکرده بودند که او را نگاه کنند، به او فرمودند: برو بگو گنده‌تر از تو بیاد. آن مامور گفت: من بزرگتر هستم. آقا فرمودند: اگر با تو حرف بزنم بعداً کسی دیگری نیست که اعتراض کند؟ گفت: خیر فرمودند: این جا کجاست؟ گفت: تهران فرمودند: نه این جا که ایستاده‌ای و با تو صحبت می‌کنم، کجاست؟ گفت: مسجد فرمودند: من کی هستم؟ گفت: پیشنماز فرمودند: مملکت چه مملکتی است؟ گفت: ایران فرمودند: ایران، دینش چیست؟ گفت: اسلام فرمودند: شاه چه دینی دارد؟- نمی‌توانست بگوید مخالف قرآن و نماز و اسلام است- گفت: شاه مسلمان است. ایشان فرمودند: هر وقت شاه گبر شد و اعلام کرد که من کافرم و یا یهودی و نصرانی هستم و بالای سر این مسجد ناقوس زدند، من که پیشنماز مسلمانان هستم، می‌روم و در مسجد مسلمانان نماز می‌خوانم ولی مادامی که این جا ناقوس نزده‌اند و شاه هم اعلام گبریت و کفر نکرده، من پیشنماز مسلمانان باید این جا نماز بخوانم. پس از این گفت و گو وارد شبستان شدند و با این که کسی برای نماز در مسجد نبود، داخل محراب به نماز ایستادند. یکی از نمازگزاران که ایشان را دیده بود در مسجد فریاد «الصلوه» را بلند کرد. مردم هم که نمازگزار بودند با منع به وجود آمده، مشتاق‌تر شده بودند و به مسجد هجوم آوردند وبساط شاه و قزاق‌ها به هم خورد. حاج محمود اخوان از شاگردان ایشان می‌گوید: « در روز تاسوعا یا عاشورا، مأمورین رضاخان به مسجد جامع آمدند که مانع برگزاری مراسم عزاداری بشوند و می‌گفتند باید از وزارت فرهنگ اجازه بگیرید. در این حال آیت الله شاه‌آبادی، خطاب به آقای سید علی اصغر آل احمد که صدای خیلی خوبی هم داشت، فرمودند که: زیارت عاشورا را بخوان. مرحوم آل احمد هم شروع به خواندن زیارت عاشورا کرد و در اثر آن صداي گريه و ضجّه و عزاداري مردم در تمام بازار بلند شد. بعد هم آيت‌الله شاه‌آبادي خطاب به مأمورين رضاخان گفتند: به آن مردک قلدر چاروادار بگو که مانع عزاداری مردم نشود و به وزیر فرهنگ هم بگو که درِ وزارت فرهنگش را ببندد. این جا وزارت فرهنگ ماست.  » آیت الله شاه آبادی شاگردان بسیاری در علم اصول، فقه، تفسیر، عرفان، منطق و فلسفه داشت که از بارزترین آنان می‌توان از : امام خمینی، آیت الله سید شهاب الدین نجفی مرعشي، آیت الله میرزا هاشم آملی، آیت الله شیخ محمد رضا طبسی، آیت الله محمد ثقفی تهرانی (پدر همسر حضرت امام خمینی) نام برد. آن مرحوم داراي تأليفات فراواني است كه معروفترين آن عبارت است از: شذرات المعارف، رشحات البحار، منازل السالکین، مفتاح السعاده فی احکام العباده، حاشیه نجاه العباد، رساله العقل و الجهل  ... این عالم و عارف کامل در ساعت 14 روز پنجشنبه سوم آذر 1328 ش (سوم صفر 1369 ق) در اثر ابتلای ممتد به بیماری قند درگذشت و پس از تشییع هزاران نفر از مردم به حضرت عبدالعظیم(ع) منتقل شده و در مقبره شیخ ابوالفتوح رازی به خاک سپرده شد. @sayyedmojtabanavvabesafavi
آیت‌الله حاج شیخ نصرالله شاه آبادی فرزند مرحوم آیت‌الله‌العظمی میرزا محمدعلی شاه آبادی ( استاد نامدار امام خمینی) از دوستان دیرین شهید نواب صفوی است که خاطرات بسیاری در سینه دارد. @sayyedmojtabanavvabesafavi 👇
دین و اندیشه تاریخ و اندیشه سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ صفحه_۱ آیت‌الله‌حاج شیخ نصرالله شاه‌آبادی در گفت‌و‌گویی مطرح کرد امامی را من به نواب معرفی کردم / شهید نواب صفوی به روایت دوست دیرینش به گزارش قدس انلاین و به نقل از فارس عالم جلیل،آیت الله حاج شیخ نصرالله شاه آبادی فرزند مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمدعلی شاه آبادی ( استاد نامدار امام خمینی) و از دانش آموخته‌گان نامدار حوزه‌های علمیه تهران،قم و نجف اشرف به شمار می‌رود. وی از دوستان دیرین شهید نواب صفوی بوده و از منش و کارکرد سیاسی وی،خاطرات ارجمندی در سینه دارد.آنچه پیش روی دارید، خاطرات خواندنی آیت‌الله شاه آبادی از دوست دیرین خود، در شصتمین سالروز شهادت اوست. بنای تأسیس فداییان اسلام از کجا گذاشته شد؟ آیا شخصاً با سران این گروه آشنایی داشتید؟ حرکت فداییان اسلام از نجف شروع شد. مرحوم شهید نواب صفوی(رحمه الله) در نجف درس می‌خواند و سر پرشوری داشت. شهید آیت‌الله مدنی هم با اینکه چهره بسیار آرامی داشت و ابداً به قیافه‌اش نمی‌خورد که آدم پر شر و شوری باشد، ولی انقلابی بود و به اعتقاد من، ایشان شهید نواب صفوی را تحریک کرد که به تهران بیاید و**احمد کسروی** را ادب کند. او هم به تهران آمد و تشکیلات فداییان اسلام را درست کرد. در پاسخ به سئوال دوم شما باید بگویم بله، مرحومان نواب صفوی، سید عبدالحسین واحدی ، سید محمد واحدی، خلیل طهماسبی و عده دیگری از آنان را می‌شناختم و با آنها ارتباط مستقیم داشتم**. اساسا یکی از پاتوق‌های مرحوم نواب، منزل ما بود. ظاهر شما شهید سید حسین امامی را هم می‌شناختید؟ بله، همسایه ما بود. *چه ویژگی‌هایی داشت و چگونه جذب فداییان اسلام شد؟ اوایل یک جور منش داش مشتی داشت. یک شب که مرحوم نواب همراه با سیدعبدالحسین واحدی به خانه ما آمدند، به مرحوم نواب گفتم: جوانی را می‌شناسم که شاید الان خیلی سرش توی حساب های ما نباشد، ولی مطمئنم اگر او را زیر بال و پرتان بگیرید، درست می‌شود. مرحوم نواب بسیار شخصیت جذاب و نافذی داشت. جداً تا به حال مثل او را ندیده‌ام. در هر حال، گفت: بگویید بیاید. سید حسین را صدا زدم و آمد و همان‌طور که فکرش را می‌کردم با صحبت با مرحوم نواب، کلاً از این رو به آن رو شد! یک شب در مسجد جامع، شبستان مرحوم پدرم بودم که دیدم سید حسین امامی نماز را با همه مناسک و مراسمش و با تأنی می‌خواند! تا آن روز چنین چیزی را از او ندیده بودم. @sayyedmojtabanavvabesafavi ادامه 👇
دین و اندیشه تاریخ و اندیشه سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ صفحه_۲ فعالیت های شهید سید حسین امامی در فداییان اسلام چگونه شروع شد؟ او چون مو بور و خوش‌ قیافه بود، مرحوم نواب او را فرستاد تا در جلسات کسروی شرکت کند و برایش از آنجا خبر بیاورد. مدتی که گذشت، پیش مرحوم پدرم آمد و گفت: آقا! اینها مراسم قرآن‌سوزی دارند و در آنجا قرآن، مفاتیح، بحارالانوار و همین‌طور دیوان سعدی و حافظ را آتش می‌زنند! واکنش مرحوم پدرتان چه بود؟ فوق‌العاده ناراحت شدند و حتی گریه کردند و به برادران امامی فرمودند: *قتل اینها واجب است! یک شب هم بعد از نماز به منبر رفتند و فرمودند: «حالا دیگر کار مملکت شیعه ما به جایی رسیده است که عده‌ای با حمایت دولت خبیث پهلوی قرآن، کتاب دعا و بحارالانوار را آتش می‌زنند.» مدتی نگذشت که به خاطر شکایت‌های متعددی که علما ومتدینین به دادگاه کردند، کسروی محاکمه شد. چه شد که سید حسین امامی تصمیم گرفت کسروی را بزند؟ قطعاً به دنبال صحبت‌هایی بود که مرحوم نواب با او کرده بود. یادم هست یک روز بعد از نماز صبح داشتم به نانوایی می‌رفتم که وسط راه سید علی و سید حسین امامی را دیدم. سید حسین دشنه‌ای را نشانم داد و گفت: «200 تومان خرج سمّ این کرده‌ام! داریم به دادگاه کسروی می‌رویم.!» سید حسین و سید علی فقط اسلحه سرد داشتند، اما آقا جواد ساعت‌ساز و برادرش که قرار بود کمکشان کنند، اسلحه گرم و اتومبیل داشتند. جریان زدن کسروی را، برای شما به چه شکل تعریف کردند؟ دادگاه که شروع می‌شود، کسروی همراه با منشی‌اش وارد می‌شوند. چند دقیقه که می‌گذرد، آقا جواد و برادرش به طرف کسروی شلیک می‌کنند. تیرها به دست و پای کسروی ونیز پرونده‌ها می‌خورد. قاضی از ترس، زیر میز می‌پرد! سید حسین و سید علی فوری می‌روند و با دشنه به او حمله می‌کنند. منشی کسروی هفت‌تیرش را روی گردن سید علی می‌گذارد. سید حسین کسروی را رها و به منشی او حمله می‌کند. در هر حال کسروی را می‌زنند و بعد فریاد می‌کشند و می‌گویند: الله‌اکبر! الله‌اکبر! دشمن اسلام را کشتیم! @sayyedmojtabanavvabesafavi ادامه 👇
دین و اندیشه تاریخ و اندیشه سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ صفحه_۳ برادران امامی صدمه ندیدند؟ چرا، هر دو مجروح شدند. یک تیر به دست سید حسین و یک تیر به پای سید علی خورده بود. بعد پشت یک درشکه خالی پریدند و به بیمارستان وزیری در خیابان جامی رفتند. در آنجا گفتند: ما وسیله پانسمان نداریم و به بیمارستان رازی بروید! در این فاصله دستگاه متوجه شد و به همه بیمارستان‌ها زنگ زد که اگر فرد گلوله خورده‌ای آمد، او را همان جا نگه دارید و ما را خبر کنید. دو برادر به بیمارستان رازی رفتند و پانسمان شدند، منتهی همان موقع مأموران شهربانی آمدند و آنها را دستگیر و روانه زندان کردند. **چه شد که آزاد شدند؟** وقتی محاکمه آنها شروع شد، آقایان علما شروع به اعتراض کردند که اینها یک دشمن اسلام را کشته‌اند،به چه حقی آنها را دستگیر کرده اید؟ بالاخره هم **مصباح‌التولیه ضمنانتشان را کرد و آزاد شدند.** **از اقدامات بعدی فداییان اسلام چه به یاد دارید؟** اعدام عبدالحسین هژیر توسط سید حسین امامی یادم هست که او را بعد از این ترور محاکمه کردند و چند روز قبل از فوت پدرم، اعدام شد. بعد هم اعدام رزم‌آرا بود که مرحوم خلیل طهماسبی*؟ انجام داد. قضیه از این قرار بود که به مناسبت درگذشت مرحوم آیت‌الله آمیرزا محمد فیض** در مسجد شاه (امام فعلی)، فاتحه‌ای گرفتند و رزم‌آرا هم آمد. خلیل طهماسبی در همان حیاط مسجد، او را ترور کرد. البته خلیل آزاد شد، ولی بعدها عکسی که در ملاقات با آیت‌الله کاشانی گرفته بود و مرحوم کاشانی دستش را روی سر او گذاشته بود، برایشان دردسرساز شد، چون ایشان را که گرفتند و بردند و محاکمه کردند، همان عکس را مستمسک قرار دادند. فداییان اسلامی پزشکی را هم که در یزد بود و به بهایی بودن شهرت داشت اعدام کردند. مرحوم نواب و اعضای فداییان اسلام را محاکمه علنی کردند که ما هم می‌رفتیم. از آن جلسات خاطره‌ای دارید؟ بله، آن دادگاه چندین روز طول کشید و بالاخره هم مرحوم نواب و بقیه یارانش تبرئه شدند. وکیلی به نام آقای شریعتمدار بود که وکیل مدافع فداییان اسلام و بسیار مرد سر و زبان‌داری بود. یادم هست در دادگاه فریاد می‌زد که: این محاکمه اصلاً معنا ندارد، چون دکتری که ترور کرده‌اند بهایی بود و بهایی‌ها خودشان می‌گویند ما اغنام‌الله یعنی گوسفند هستیم! برای گوسفند که دادگاه تشکیل نمی‌دهند، دادگاه مال آدم‌هاست! روزی که آزاد شدند، همراه آقای حاج سلطان‌الواعظین، نویسنده کتاب شب‌های پیشاور به استقبال آنها رفتیم و آنان را با سلام و صلوات خدمت مرحوم آیت‌الله کاشانی بردیم. افسری از شهربانی آمده بود که جلوی استقبال را بگیرد که مرحوم سلطان‌الواعظین با عصا بر سرش کوبید و او را کنار زد! @sayyedmojtabanavvabesafavi ادامه👇
دین و اندیشه تاریخ و اندیشه سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ صفحه_۴ انعکاس فعالیت‌های فداییان اسلام در جامعه چه بوده به علاوه بر رفتار حاکمیت چه تاثیراتی گذاشته بودند؟ دستگاه از فداییان اسلام حسابی ترسیده بود، طوری که اگر خطایی از یکی از صاحب منصبان یا مسئولین دولتی، وزرا و وکلا سر می‌زد، کافی بود فداییان اسلام تلفن بزنند یا با اعلامیه یا روزنامه‌ای به آنها تشر بزنند، بلافاصله اعلام می‌کردند: غلط کردیم! انگیزه فداییان اسلام، دینی بود و همیشه می‌گفتند: فقط می‌خواهیم احکام اسلام پیاده شود و به مسائل دیگر کاری نداریم! نشانه‌شان هم این بود که هر جا که بودند، به محض اینکه موقع اذان می‌شد، می‌ایستادند و اذان می‌دادند. خود مرحوم نواب هم مقید بود حتماً این کار را انجام بدهد. نظر علما نسبت به آنان چه بود؟ فداییان اسلام در بین علما، مدافعین عظیم‌الشأنی داشتند، از جمله مرحوم آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری، آیت‌الله آمیرزا محمود روحانی. همچنین مرحوم پدرم که همیشه به ایشان مراجعه می‌کردند و از ایشان حکم می‌گرفتند. آنها هیچ وقت حرکت خودسرانه نمی‌کردند و همیشه بر اساس حکم یک مجتهد عادل عمل می‌کردند. مرحوم آیت‌الله کاشانی هم که همواره از فداییان اسلام حمایت می‌کرد و آنان را فرزندان خود می‌نامیدند. یک بار فردی به اسم رشیدی مسئول ساخت جاده‌ای شده بود که از فرح‌زاد به سمت امامزاده داود می‌رفت. عده‌ای از فداییان اسلام با او دعوا کرده بود و او هم به آنها اهانت کرده بود، چند نفرشان هم کتک خوردند. اینها نزد آیت‌الله کاشانی رفتند و قضیه را تعریف کردند. آیت‌الله کاشانی رشیدی را خواستند و شدیداً به او حمله کردند و گفتند: «تو به فرزندان من اهانت کردی!» و یک سیلی هم به او زده بودند. البته بعد از اینکه فداییان اسلام سرکوب شدند، از آنجا که آنها از مهم‌ترین طرفداران مرحوم آیت‌الله کاشانی بودند، موقعیت ایشان هم تضعیف شد، چون دستگاه از فداییان اسلام هراس داشت و وقتی از بین رفتند، مرحوم کاشانی عملاً نیروی پشتیبان خود را از دست داد و در اختلاف بین مصدق و آیت‌الله کاشانی عملاً ایشان خانه‌نشین شدند. @sayyedmojtabanavvabesafavi ادامه 👇
دین و اندیشه تاریخ و اندیشه سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ صفحه_۵ چون سخن درباره فدائیان اسلام،اساسا در بستر نهضت ملی ایران قرار می گیرد،بهتر است که چند پرسش هم دراین باره داشته باشیم. به نظر شما نقطه اختلاف آیت‌الله کاشانی با دکتر مصدق چه بود؟ دکتر مصدق صرفاً با فداکاری‌ها و حمایت‌های پیگیر مرحوم آیت‌الله کاشانی سر کار آمد، اما به محض اینکه به نخست‌وزیری رسید، بنا کرد به مخالفت با آن بزرگوار و عملاً ایشان را از صحنه بیرون کرد. به نظر من نقطه اختلاف آنان، تفاوت نگاه به دین و احکام اسلامی بود. دکتر مصدق به ملی‌گرایی شهرت داشت، اما از نظر علایق دینی و تقوا،درسطحی نازل و قایل به تفکیک بین دین و سیاست بود. نه خود دکتر مصدق و نه اطرافیانش، اهتمامی در راه اجرای احکام دینی نداشتند. البته بعضی از اطرافیان او از نظر خانوادگی علاقمند به دین بودند، از جمله مرحوم حسین مکی که آدم متدینی بود یا مهندس حسیبی که خانواده متدینی داشت و آنها را می‌شناختم و ارتباط خانوادگی داشتیم. با توجه به اینکه اشاره کردید با مهندس حسیبی ارتباط خانوادگی داشتید، بد نیست علت موضع‌گیری او پس از پیروزی انقلاب را بفرمایید؟ مهندس حسیبی از اطرافیان نزدیک مصدق و از ارکان جبهه ملی بود. خیلی هم به مصدق احترام می‌گذاشت. انقلاب که پیروز شد، از جبهه ملی بیرون آمد. وقتی علت را سئوال کردم، گفت: سال‌ها هدف ما این بود که شاه را سرنگون کنیم، حالا یک سید اولاد پیغمبر آمده و این کار را کرده و در سرنگونی شاه و تشکیل جمهوری موفق بوده است، ما باید به ایشان کمک کنیم، نه اینکه ساز مخالف بزنیم! هم‌حزبی‌های ما می‌گویند حساب ما با آخوندها سواست، به همین دلیل استعفا دادم و از جبهه ملی بیرون آمدم. عرضم این بود که بعضی از اطرافیان دکتر مصدق آدم‌های متدین، اهل نماز و روضه و علاقمند به دین و روحانیت بودند، ولی خود او چندان اعتقادی به این مسائل نداشت. نسبت به شاه هم خضوع و خشوع زیادی نشان می‌داد، در حالی که آیت‌الله کاشانی ابداً حاضر نبود در برابر شاه تواضع به خرج بدهد. در مجموع طرز تفکر این دو با هم تناسبی نداشت. @sayyedmojtabanavvabesafavi ادامه 👇
دین و اندیشه تاریخ و اندیشه سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ صفحه_۶ دیگر علما نسبت به این قضیه چه نظری داشتند؟ علمای ایران و عراق نظر خوبی به جبهه ملی نداشتند و از آیت‌الله کاشانی پشتیبانی می‌کردند.حاطرم هست اوایل پیروزی انقلاب بود که مرحوم فلسفی در مدرسه فیضیه سخنرانی و به‌شدت به دکتر مصدق حمله کرد. من در محضر مرحوم امام خمینی بودم که آیت‌الله مکارم شیرازی از مدرسه فیضیه آمدند. امام پرسیدند: «آقای فلسفی چه گفت؟» آقای مکارم در پاسخ گفتند در مورد مصدق چنین حرف‌هایی زد. امام فرمودند: «کم گفته، حرف‌هایی که آقای فلسفی زده درست است، اما یکی از صدها هم نیست! از طرف مصدق ظلم‌های فراوانی بر آیت‌الله کاشانی رفت و جسارت‌های زیادی کرد. لغزش‌های مصدق بسیار بسیار زیاد بود. یکی از آنها هم اینکه از مرحوم آیت‌الله کاشانی جدا شد و از آن به بعد پشت سر هم اشتباه کرد! مرحوم آیت‌الله کاشانی حقیقتاً می‌خواست دین در این کشور حاکم باشد.» در هر حال مخالفت‌های مصدق با مرحوم آقای کاشانی به روزنامه‌ها جرئت داد که به آن بزرگوار جسارت‌های بسیار زننده‌ای کنند. از دیگر دلایل اختلاف مرحوم آقای کاشانی با مصدق موضوع خروج شاه بود. مرحوم آیت‌الله کاشانی معتقد بودند شاه اگر برود، قوی‌تر از قبل برمی‌گردد، ولی اگر او را نگه داریم قدرتش را محدود کرده‌ایم و برنده میدان هستیم. مصدق معتقد بود شاه را باید اخراج کرد. شاه هم به وضع بدی به عراق، نجف و کربلا رفت و بعد از مدتی با کمک امریکا بازگشت و ماجرای 28 مرداد پیش آمد و همان شد که مرحوم آقای کاشانی پیش‌بینی می‌کردند. شما در جریان رخداد28 مرداد در ایران بودید؟ خیر، بنده در نجف بودم و چند روز مانده به 28 مرداد داشتم در حرم مولا نماز مغرب و عشا را می‌خواندم. پس از نماز مرحوم آیت‌الله سید علی ساوجی، برادر بزرگ علامه عسگری که بسیار طرفدار دکتر مصدق بود، آمد و صحبت از مصدق و برنامه‌هایش شد. به قرآن تفألی زدم و به ایشان گفتم: کار مصدق تمام است! ایشان با تعجب گفت: «این چه حرفی است که می‌زنید؟» گفتم: «به قرآن تفأل زده‌ام و این آیه آمده است: یَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَه عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ کُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَ تَرَى النَّاسَ سُکَارَى وَ مَا هُم بِسُکَارَى وَ لَکِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِیدٌ ایشان گفت: «معانی زیادی را می‌شود از آن استنباط کرد.» گفتم: «معنایش همین است که فهمیدم، کار مصدق تمام است!» هنوز چند روزی نگذشته بود که زاهدی علیه مصدق کودتا کرد و شاه را برگرداند. در عراق خرمایی بود به اسم خرما زاهدی که ایرانی‌ها خیلی به آن علاقه داشتند. عرب‌ها به آن می‌گفتند: «عجم‌کش!» بعد از کودتای 28 مرداد، کسانی که طرفدار دکتر مصدق بودند به این خرما می‌گفتند «عجم‌کش» چون اسمش زاهدی بود! از دوران خانه‌نشینی آیت‌الله کاشانی خاطره‌ای دارید؟ بله، یک بارایشان در منزل یکی از دخترهایشان در قلهک بودند و من، برادر و پسردایی‌ام به دیدن ایشان رفتیم. روی تختی در حیاط نشسته و شال سفیدی را دور سرشان بسته بودند. سلام و احوالپرسی کردیم و ایشان با آن لحن شیرینشان فرمودند: «بی‌سوات! دیدی کجا بودیم، کجا رسیدیم؟» و بعد هم از ته دل خندیدند! ابداً برایشان مهم نبود روزگاری چه جمعیتی به خانه ایشان رفت و آمد می‌کرد و حالا چطور پرنده در آنجا پر نمی‌زد! مطلقاً ناراحت نبودند. بدیهی است به قول مرحوم امام، اگر حرکت برای خدا باشد، غالب شویم پیروزیم، مغلوب هم شویم پیروزیم، چون در هر حال وظیفه خود را انجام داده‌ایم. مرحوم آیت‌الله کاشانی هم چون در تمام مراحل زندگی وظیفه خود را تمام و کمال انجام داده بودند، ابداً غصه نمی‌خوردند و از برگشتن روزگار ناراحتی و شکایتی نداشتند. @sayyedmojtabanavvabesafavi
شهید سید حسین امامی اولین شهید فدائیان اسلام‌ شهید نواب صفوی در رثای او گفت:  امامی! ای شهید عزیزما! ای جگر گوشه زهرا! ای قربانی راه خدا! آسوده بیارام و در باغ رضوان خدا، قدم به آسایش بزن... آری! امامی عزیز، اگر نبود دیگر وظایف ما، همچون تو کلام زیبای خدا را بر فراز چوبه دار تلاوت و همچون تو، آخرین نفس خود را با کلمه دلنشین زنده باد اسلام، فریاد می کردیم! @sayyedmojtabanavvabesafavi