eitaa logo
فدائیان اسلام
121 دنبال‌کننده
605 عکس
72 ویدیو
9 فایل
بزرگداشت نام و یاد همه شهداء بویژه شهداء فدائی اسلام و رهبر‌عالیقدرش حضرت سید مجتبی نواب صفوی ارتباط با مدیر : @AGHAYEZIA
مشاهده در ایتا
دانلود
یــا مــهــدی: قسم به روح خمینی ، قسم به سید علی به امر رهبر و فرموده های شخص ولی قسم به عارف جبهه به مصطفی چمران به گریه در دل سنگر ، تلاوت قرآن قسم به ترکش و قطع نخاع و جانبازی قنوت و دست جدای حسین خرازی قسم به جوخه ی اعدام و سینه ی نواب به عالمان شهیدِ فتاده در محراب به انتهای افق ، سرگذشت حاج احمد خوراک کوسه شدن در تلاطم اروند قسم به پیکر بی سر ، قسم به حاج همت به چادر و به حجاب زنان با عفت به صبحگاه دوکوهه ، به درد و صبر از رنج غروب دشت شلمچه ، به کربلای پنج قسم به سید حسن شیرمرد حزب الله به جنگ سی و سه روزه ، نبرد حزب الله قسم به حنجر حجاج خونی مکه به رمل های روان و به مقتل فکه قسم به باکری و باقری و زین الدین به غرش نهم دی به فتنه ی رنگین قسم به تنگه ی مرصاد و عقده از صیاد به غربت اسرا و شکنجه و فریاد قسم به روح هنر از نگاه آوینی به جنگ معتقدان ضد رنگ بی دینی قسم به قدرت خون در برابر شمشیر به یک پدر که نیامد پسر ، و شد او پیر به مادر سه شهیدی که خم نکرد ابرو به تکه تکه شدن در مصاف رو در رو به دست خالی رزمنده ای که می جنگید به آن جنازه که با چشم باز می خندید قسم به خون خلیلی شهید راه حیا به ندبه و به کمیل و زیارت عاشورا که تا رمق به تنم هست مکتبی هستم حسینی ام حسنی ام ، و زینبی هستم و سر سپرده ام و از تبار عمارم به انقلاب و شهیدان حق وفادارم... @jannatolmahdi313 https://eitaa.com/s_m_nb
💠برگرفته با تلخیص از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی:  ▪️نام شهید نواب صفوی، پیوندی تنگاتنگ و استوار با تحولات سیاسی و اجتماعی ایران، طی دهه 1320 و 1330 دارد. او با زندگی، مبارزات و عملکرد شگفت‌انگیز خود که گاه حتی دشمنانش را به حیرت وامی‌داشت، در یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخ معاصر، تجربه‌ای جدید را پیش روی مذهبی‌هایی که می‌خواستند به صورت تشکیلاتی و انسجام‌یافته به فضای سیاسی ورود کنند، گذاشت. ▪️شهید نواب صفوی، برای نخستین‌بار، گزاره‌های موردنیاز برای ایجاد شاخص‌های حرکت سیاسی مبتنی بر دین را، باصراحت و بدون هیچ تعارفی، مطرح کرد. هرچند که عمر کوتاه او، این فرصت را برایش به وجود نیاورد که دستاوردهای حاصل از یک دهه مبارزه را برای تسطیح و تکمیل ادامه مسیر به‌کار گیرد، اما شهید نواب صفوی، همیشه در مقام آغازگر مبارزات انقلابی مبتنی بر آموزه‌های اسلام، در تاریخ یک سده اخیر ایران، باقی خواهد ماند. ▪️ باید توجه داشت که نگاه آن مرحوم به مسائل سیاسی و اجتماعی، به مرزهای جغرافیایی کشور ایران محصور نمی‌شد. ▪️ شهید نواب صفوی به‌واقع یکی از هواداران تقریب مذاهب اسلامی و تلاشگران حوزه اتحاد مسلمین بود؛ موضوعی که هنوز چنان‌که باید و شاید، مورد بررسی و پژوهش قرار نگرفته‌است. ▪️ او در سحرگاه 27 دی‌ماه سال 1334، 66 سال قبل در چنین روزی، پس از برگزاری یک دادگاه فرمایشی از سوی رژیم شاه، همراه با سه نفر از یارانش، خلیل طهماسبی، مظفرعلی ذوالقدر و سیدمحمد واحدی، تیرباران شد و به شهادت رسید. 🔘گفت‌وگوی اختصاصی روزنامه خراسان با شهید نواب صفوی در سال 1332 🔘پیش‌بینی تشکیل حکومت اسلامی توسط نواب صفوی 🔘یک مصاحبه در شرایط خاص 🔘🔘🔘 گفت‌وگوی اختصاصی روزنامه خراسان با شهید نواب صفوی، با توجه به انتشار آن در 28 فروردین 1332، احتمالاً یکی دو روز قبل از این تاریخ انجام شده‌است. این ایام، مصادف با اعیاد شعبانیه بود و شهید نواب صفوی، به منظور دید و بازدید با علاقه‌مندان و دوستدارانش، به سنتِ سال‌های قبل، در مهدیه مرحوم عابدزاده حضور پیدا کرد. مصاحبه در شرایطی خاص گرفته شده‌است؛ شهید نواب صفوی حدود 20ماه از 28ماه دوران حکومت دکتر مصدق را در زندان گذرانده و به‌تازگی آزاد شده‌بود. برخی از مورخان، آن مرحوم را تنها زندانی سیاسی دوره دکتر مصدق می‌دانند. اتهامی که شهید نواب صفوی به خاطر آن زندانی شد، تعطیلی یک مشروب‌فروشی در ساری بود. طی دو سال قبل از این مصاحبه، فدائیان اسلام روزگار پرالتهابی را از سر گذراندند؛ تشکیلاتی که با همت شهید نواب صفوی در سال 1324ش پایه‌گذاری شد، در سال 1329ش و در جریان مبارزات ملی‌شدن صنعت نفت، همکاری‌های گسترده‌ای با سران نهضت داشت و اصولاً، برخی از مورخان، نقش شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام را در به ثمر نشستن نهضت، بسیار کلیدی و راهبردی می‌دانند. این تشکیلات، با اعدام انقلابی رزم‌آرا، مسیر را برای صعود دکتر مصدق و جبهه ملی به قدرت هموار کرد؛ اما با این شرط که آن‌ها پس از به دست گرفتن سکان اداره کشور، احکام اسلام را اجرا و از شیوع مفاسد و منکرات در جامعه اسلامی جلوگیری کنند؛ موضوعی که به‌رغم پذیرش اولیه از سوی مصدق و دوستانش، هرگز جامه عمل نپوشید و به‌تدریج، زمینه را برای رودررو شدن فدائیان اسلام با دولت دکتر مصدق فراهم کرد. این مسئله درمورد دیگر جریان‌های فعال و البته با گرایش‌های اسلامی در جریان نهضت نیز، صدق می‌کرد. ▪️شهید نواب صفوی و یارانش، جوانانی پرشور بودند که برای نهادینه‌شدن احکام شرع و زدودن آثار بی‌دینی و دین‌ستیزی که بیشتر آن‌ها، سوغات دوران استیلای رضاشاه بر کشور بود، ابداً اهل تساهل و تسامح نبودند و این صلابت و مطالبه صریح، طبعاً واکنش‌ها و مخالفت‌هایی را به‌همراه داشت که گاه باعث بروز اختلافاتی می‌شد و تبعات ناخوشایندی برای فدائیان اسلام درپی داشت. ▪️ این تبعات هنگام گرفتن مصاحبه پیش روی شما، به اوج خودش رسیده‌بود و به همین دلیل، شرایط پاسخ دادن مستقیم و توام با صراحت به برخی پرسش‌ها، برای شهید نواب صفوی وجود نداشت 🔘 مصاحبه با آقای نواب صفوی «بنا به تقاضای عده‌ای از علاقه‌مندان طبق وقتی‌که قبلاً تعیین‌شده‌بود، خبرنگار این روزنامه در محل مهدیه حضور یافت و به شرح زیر مصاحبه‌ای به عمل آورد که از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد. ابتدا آقای نواب اظهار نمودند امیدوارم که همیشه در راه پیشرفت حقیقت و پیشرفت دین مبین اسلام، جراید آن‌چه را که وظیفه آن‌هاست، به‌خوبی انجام دهند و فریب ظاهر و مال دنیا را نخورند و همیشه خدا و پیغمبر را درنظر داشته‌باشند و سپس اظهار داشتند هر چه را که می‌خواهید سوال کنید و به شرح زیر مصاحبه ما با آقای نواب‌صفوی شروع شد.  س. فعالیت شما به نام فدائیان اسلام چه زمانی شروع شد؟ ج. از موقعی که من از نجف‌اشرف آمدم.  س. دامنه فعالیت .... 👇 https://eitaa.com/s_m_nb
شما بر چه پایه‌ای استوار بوده و هست؟ ج. بر بنیاد اجرای احکام و تعالیم مقدس اسلام و اصلاح تمام شئون اجتماعی ملل مسلمان شرق که برمبنای مقدس اسلام نهاده شده‌است.  س. اطرافیان و طرفداران شما را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ ج. به مفهوم اصطلاحی، بنده اطرافی به‌معنای عام ندارم و اگر مقصود برادران نزدیک باشند هرکس که در راه حق ثابت‌قدم‌تر باشد، گرچه به‌ظاهر از من دور باشد، به من نزدیک است.  س. آیا این برادران تعداد معینی ندارند؟ ج. برادران نزدیک ما تحت عنوان احصائیه و شمارشی تاکنون درنیامده‌اند و هرکس و هر مسلمان در هرکجای دنیا در راه مقدس اسلام دارای ثبات قدم و اراده‌اش بیشتر باشد، گرچه تحت عنوان ظاهری دوست و برادر من هم نباشد، در نص صریح قرآن و با حکم ایمان برادر من است.  س. نظر سرکار درباره دولت فعلی چیست؟ ج. هر دولت و حکومتی که پایه‌اش برمبنای مقدس اسلام نهاده شده باشد و خط سیر خود و تشکیلاتش برطبق قوانین اسلام بوده و مجری قانون خدا باشد، او حکومتش رسمی و صالح است؛ من و هر مسلمان دیگری هم طرفدار آن حکومت خواهیم بود و هر حکومتی به‌جز این باشد، ناصالح و غیررسمی بوده و هیچ مسلمان عاقلی هم طرفدار او نخواهد بود و دولت فعلی را هم خودتان تطبیق کنید.  س. آقای استاد خلیل طهماسبی آیا با شما رابطه نزدیک دارند؟ ج. چون امثال این سخنان که هرکس، با هر دسته خواسته‌اند اعم از دسته‌های دولتی و یا غیردولتی ایشان را به‌خاطر عناوین پوچ دنیا به خود نسبت دهند و این عناوین ظاهری [در]منطق مسلمان ناچیز است، هر وقت با ایشان برخورد کردید، از خودشان سوال کنید.  س. همراهان شما که به مشهد آمده‌اند، چند نفر هستند؟ ج. سی و چهار نفر.  س. چه مدت در مشهد توقف می‌کنید؟ ج. کمتر از ده روز.  س. هنگام آمدن به مشهد در بین راه به مانعی برخورد نکردید؟ ج. بحمدا... ، خیر.  س. از مشهد به کجا خواهید رفت؟ ج. به تهران مراجعت می‌کنم، ان‌شاءا... .  س. به خارج از کشور سفری انجام نخواهید داد؟ ج. خیر.  س. فدائیان اسلام که شما رهبری آن‌ها را دارید، آیا باز هم به مبارزات و به فعالیت خود ادامه خواهند داد؟ ج. مسلمان تربیت‌شده مکتب پیغمبر، تا خون در عروق او جریان دارد، در هدایت گمراهان و تحکیم مبانی اسلام و شکست پایه‌های ظلم و کفر می‌کوشد و مرور زمان تأثیری در انجام تکالیف او ندارد و همیشه فداکار و وفادار به ذات مقدس پیغمبراکرم و خاندان گرامی‌شان بوده و خواهد بود.  س. نظریه جنابعالی درمورد وقایع اخیر ایران چیست و شما چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ ج. از نظر خصوصی نمی‌دانم کدام وقایع را می‌گویید و از نظر کلی، معتقدم که عموم دسته‌های فاسد داخلی و خارجی شکست خورده‌اند و از نظر پایه و عمق، از باطن زوال یافته‌اند و بنیاد تربیت‌های اسلامی در فرزندان اسلام و ایران مستحکم و عمیق و استوار گردید. یکی از آن آثار اجرای نزدیک احکام خدا و تشکیل حکومت پاک اسلامی در مملکت اسلامی ایران بوده که به ‌زودی صورت عمل به خود خواهد گرفت ان‌شاءا... .  س. هنگامی‌که شما در نجف اشرف بودید فعالیتی هم می‌کردید؟ ج. اختلاف مکانی، تأثیری در انجام وظایف دینی ندارد؛ همه‌جا ان‌شاءا... در انجام وظایف دینی خود مشغول بوده و هستم.  س. با این‌که خیلی وقت نیست که شما به این شهر آمده‌اید، مع‌ذلک نظریه شما نسبت‌ به مردم مشهد چیست؟ ج. برکات وجود مقدس امام رضا از آن‌گاه که پای مقدس‌شان به ارض طوس رسید و خراسان، خراسان نامیده شد، بر ظاهر و باطن مردم این سامان، انوار مقدس حقیقت و نبوت و صفا و صمیمیت تابیده و آثار این فضائل برای همیشه در مردم این سرزمین ظاهر بوده و خواهد بود.  س. باز هم به مشهد مشرف خواهید شد؟ ج. البته همیشه میل دارم که به آستان مقدس رضوی و ساحت پاکشان مشرف شوم تا هر وقت که توفیق دست دهد.  س. در مشهد سخنرانی هم خواهید نمود؟  ج. به ‌طور عمومی، شاید یک جلسه‌ای با برادران مشهد صحبت کنم و به‌طور خصوصی هم، با هر برادری که ملاقات می‌کنم البته آن‌چه وظیفه خود می‌دانم، می‌گویم.» 📔 منبع: روزنامه خراسان   https://eitaa.com/s_m_nb
از راست به چپ : ۱_شهید سید عبدالحسین واحدی (تولد۸ آذر ۱۳۰۸ شهادت ۱۳۳۴/۹/۷توسط تیمور بختیار ) ۲_شهید سید مجتبی نواب صفوی (تولد۱۳۰۱ شهادت ۲۷ دیماه ۱۳۳۴) ۳_شهید سید حسین امامی (تولد۱۳۰۳شهادت ۱۸ آبان۱۳۲۸ . معدوم کننده کسروی در ۱۳۲۴/۱۲/۲۰ وهژیر در ۱۳۲۸/۸/۱۳) شهدای فدائی اسلام توسط رژیم منحوس پهلوی . https://eitaa.com/s_m_nb
شهید فدائی اسلام سید عبدالحسین واحدی ، نفر دوم رهبری فدائیان اسلام پس از شهید سید مجتبی نواب صفوی که بدست تیمور بختیار در هفتم آذر 1334 با اسلحه کمری به فوز شهادت رسید . https://eitaa.com/s_m_nb
شهید سید عبدالحسین واحدی در یک کنفرانس مطبوعاتی در دفتر نشریه «نبرد ملت» سال 1331 https://eitaa.com/s_m_nb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: (در مورد شبهاتی در مورد )1 سلام بر خادم با صفا حاج آقا لطفا نقد بفرمایید جبهه تطهیر سازی این قبیل آدم ها خیلی فعال هستند ! https://eitaa.com/s_m_nb پاسخ مشروح به مطالب مطرح شده در کلیپ را ذیلا مطالعه فرمائید 👇
اگر نقد و روشنگری برای مسلمان معتقد باشد فراوان است ، و حکم و فتوی علماء بزرگ کفایت میکند ، ولی برای امثال کسروی و هم فکرانش که اساس دین و مذهب را زیر سؤال برده و مدعی پاکدینی و ...هستند شیوه ای جز اجرای احکام الهی پس از اتمام حجت و انذار لازم نمی ماند ! جناب مستجابی که روحیه پهلوانی و اهل زور خانه بوده وهست و هنوز درقید حیاتند مراوداتی در حد نه چندان زیاد همچون فدائیان شهید با آنها داشته و عکسهائی هم با آن شهید بزرگوار و آیت الله کاشانی دارد ،اما با روحانی نفوذی دیگری که از نزدیکترین افراد به ظاهر انقلابی به مرحوم آیت الله کاشانی بوده و از سوئی با عوامل رژیم و ملیون هم مرتبط و منشا بسیاری از تفرقه ها بین صفوف مجاهدان و آقای کاشانی و شهید نواب بوده است نیز دوست صمیمی بوده اند ، این شخص اخیر که بعد از کودتا از کسوت روحانیت بدر آمده و شاپوئی و کراواتی و نماینده مجلس شاه شد و گویا بیوه رضا شاه را هم صیغه کرده است ! آقای شمس قنات آبادی بود ، که خاطرات خود را با بدگویی ناشی از حسادت و جاه طلبی خویش و از سوئی صداقت و سازش ناپذیری شهید نواب به رشته تحریر در آورده . ومرکز اسناد انقلاب اسلامی با افزودن حواشی و نقد هائی آنرا منتشر نموده است . در مورد عظمت شهید نواب و شهامت و صداقت و پایمردی وی میتوانید به نظرات بزرگانی چون آیت الله جوادی آملی مرحوم آیت الله خزعلی ،مرحوم آیت الله حاج شیخ غلامحسین تبریزی ، مرحوم آیت الله طالقانی ، مرحوم رفسنجانی و مقام معظم رهبری و سایر بزرگان نامدار دین و انقلاب و مستندات مرکز اسناد و متون تاریخی و تحقیقی مرحوم سید هادی خسروشاهی و .... که از طریق اینترنت در دسترس همگان است استناد کنید . در مورد اتهام تروریست به این مردان بزرگوار ، ذراری زهراء مرضیه سلام الله علیها و یاران شهید صدیقشان ، باید گفت این تهمت تازه ای نیست ، از زمان خود شهید نواب تاکنون بارها تکرار شده و از جانب شخص ایشان در مصاحبه ها و بازجوئیهائی که متن آن منتشر شده و نیز از سوی مجتهدین و علماء سر شناس سابق و لاحق بدرستی پاسخ داده شده است شهید بزرگوار سید مجتبی نواب صفوی که خود در این زمینه مجتهد بوده و امثال مرحوم طالقانی ودیگربزرگان مراتب فضل و کمالات ایشان را مورد تایید قرار داده اند ، آنرادفاع از دین و همچون نماز و روزه واجب می شمرده اند ، مرحوم آیت الله حاج شیخ غلامحسین تبریزی (عبد خدائی) روحانی تبعیدی توسط رضا خان از تبریز به مشهد در مورد اعدام کسروی می فرمایند: حاضرم‌نیم قرن نوکر امام حسین علیه السلام بودن ، نوشتن ، گفتن ، تبلیغ کردن را بدهم به این بچه های پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم ودر عوضش اجر کشتن کسروی را بگیرم‌. و ... شهید نواب علاوه بر اجتهاد خویش در این زمینه همواره ار رهنمودها و تاییدات مراجع و فقهای بزرگ و آیات عظام همچون آیت الله حسین قمی ، علامه امینی ، سید هادی میلانی ، سید ابوالحسن اصفهانی ، سید محمد حجت کوه کمره ای ، محمدتقی خوانساری ، سید صدر الدین صدر و آیت الله کاشانی بهره می گرفت .فتوی ارتداد کسروی را نیز همین بزرگان صادر نموده بودند . با جستجوی ساده در مورد به اصطلاح لفظ فرانسوی ترور در اسلام و قوانین فقهی حقوقی آن ونیز برداشتهای متفاوت و سوء استفاده وتعابیر گوناگون رایج در حقوق و قوانین بین الملل و سایر کشورها، میتوان به مطالب بیشتری در این زمینه دست یافت . حتی در سیره نبی مکرم ، این از مسلمات تاریخ اسلام است که در جریان فتح مکه پیش از آنکه لشکریان اسلام وارد شاهراههای مکه شوند ، آن حضرت تمام فرماندهان را احضار نمودند و خطاب به آنان بدین مضَمون فرمودند : تمام سعی من آنست که فتح مکه بدون خونریزی صورت گیرد ، لذا از کشتن افراد غیر مزاحم باید خود داری کنید ؛ اما ده نفر را در هرکجا یافتید ولو آنکه به پرده های کعبه آویخته باشند ، دستگیر و بلافاصله اعدام کنید . و.‌‌‌.... دشمنان اسلام هنوز هم از این واژه برای تخطئه عزیزان مدافع حرم و حریم اهل بیت و ولایت و اسلام عزیز ، امثال شهید سلیمانی و دیگران استفاده میکنند و وقیحانه جنایات و قتل عامهای وحشیانه خود و عمالشان را در هیروشیما و ناکازاکی و ویتنام و فلسطین و غزه و قانا و صبرا و شتیلا ودیر یاسین و بوسنی و کوزوو ، عراق و افغانستان و افریقا وحتی نیویورک و واشنگتن با کمال وقاحت دفاع از هموطنان ومنافع خود میدانند ! و این مجاهدان فضیلت و مدافعان ولایت و فدائیان اسلام و انقلاب را تروریست خطاب می‌کنند . 🔘▪️سید محمود ضیائی https://eitaa.com/s_m_nb
: سلام چنانچه نکته ای در مورد کلیپ زیر دارید بفرمائید میخواهم پاسخی بدهم👇 https://eitaa.com/s_m_nb
👇 🔹این یک روایت آنهم‌در شرایط حساس‌ و شکننده‌اوائل انقلاب احتمالا به منظور هشدار برای حفظ وحدت و جلوگیری از تفرقه و عبرت از تاریخ !در جریان ۲۸ مرداد و سقوط مصدق صورت پذیرفته ، بطور طبیعی همه جریانات کمابیش ضعفهائی از جمله خود محوری داشنه اند ، که سهم جناب مصدق و هواداران بعضا‌لائیک و بی اعتقاد به مبانی اسلام و اتحاد ملت و خود بینی و تفرعن و خود کامگی‌ اشرافی و منورالفکری و شیفتگی به ابر قدرت نو ظهور امریکا بیشتر بوده است ! 🔹دراین بین خالص ترین و صادق ترین این جریانات که رهبرانشان بیشترین فداکاری و هزینه ها‌ را هم پرداخته اند و هرگز فریب چرب و شیرین حکومت و ریاست و وعده های فریبنده انگلیس و امریکا نخورده اند بی شک و به اذعان دوست و دشمن فدائیان اسلام بوده اند . 🔹برای قضاوت صحیح و همه جانبه لازم است ابتدا به نظرات سایر‌ راویان نیز توجه کرده و سایر مواضع مرحوم طالقانی در دیگر مقاطع را حتی صوت کامل همین سخنرانی ، نیز مورد مداقه قرار داد و اسناد مربوطه از آرشیوهای دست اندر کاران و امریکا و انگلیس و خاطرات فعالان آن دوره را مرور نمود وسپس قضاوت منصفانه ارائه داد . البته مسئله نفوذ و ضعف و رخنه در سازماندهی و تشکیلات را هم نباید نادیده گرفت ، و اقدامات عواملی چون‌شمس قنات آبادی روحانی بظاهر انقلابی ، دردستگاه آیت الله کاشانی و از نزدیکان ایشان و مدافعان سر سخت جبهه ملی و مصدق (روحانی سخنران انقلابی قیام ۳۰ تیر در حمایت حبهه ملی و مصدق بر‌دوش مردم‌مقابل مجلس ) هم که اهل معامله با همه طرفها حتی شاه و رژیم (به استثناء فدائیان اسلام که اهل معامله و سازش با هر ناکسی نبودند و وی هم از آنان نه تنها دل خوشی نداشته بلکه حسادت و رقابت شدیدی هم با آنان و شخص نواب داشته و از هر‌سعایتی در حق آنان کوتاهی نمی نمود ) را از نظر دور داشت‌. 🔹جالب است که وی بعد از کودتا عبا و عمامه را بکناری نهاده و با شاپو و کراوات نماینده مجلس از جانب شاه شد و گفته شده حتی همسر رضا شاه را نیز صیغه نموده است ! 🔹ضمنا مواضع مرحوم طالقانی‌نیز قبل و بعد از انقلاب در اوائل آن و اواخر عمر شریف (از جمله در مورد منافقین )‌ بطور طبیعی در طول زندگی کاملا متفاوت بوده است ! https://eitaa.com/s_m_nb
فدائیان اسلام
شهید سید عبدالحسین واحدی در یک کنفرانس مطبوعاتی در دفتر نشریه «نبرد ملت» سال 1331 #فدائیان_اسلام #
1331، 🔺شهید سید عبدالحسین واحدی در یک کنفرانس مطبوعاتی در دفتر نشریه «نبرد ملت» 🔺نَبَردِ مِلَّت نشریه‌ای هفتگی بود که در آغاز دهه ۳۰ خورشیدی (۱۳۲۹) در ایران منتشر می‌شد. این نشریه تا سال ۱۳۳۱ سخن‌گوی سازمان فدائیان اسلام شمرده می‌شد. مدیر آن امیرعبدالله کرباسچیان بود. انتشار این هفته‌نامه از سال ۱۳۳۴ خورشیدی متوقف شد. بعد از انقلاب ۵۷ نیز مدتی منتشر شد. 🔺روزنامه نبرد ملت ‏‏روزنامه‌ ای به نام نبرد ملت چاپ می‌شد که به جمعیت فداییان اسلام منتسب بود و ‏‎ ‎‏امیرعبدالله کرباسچیان آن را اداره می‌کرد. روزنامه ‌خشن و تندی بود و محافظه کاری ‏‎ ‎‏در نوشته‌ هایش نبود. رژیم درصدد برامد اعضای جمعیت از جمله کرباسچیان را‏‎ ‎‏دستگیر کند. این بود که در ایام عید به محلی به نام دولاب ریختند. دولاب تا اندازه‌ ای ‏‎ ‎‏نزدیک شهر بود. عده ‌ای مردم متعصب و مومن و معتقد در آن جا زندگی می‌کردند و ‏‎ ‎‏مرحوم نواب صفوی هم آن جا رفقای زیادی داشت. خیلی وقت ‌ها به دولاب می‌ رفت ‏‎ ‎‏و در روزهایی که مخفیانه زندگی می‌کرد به آن جا می‌رفت. دولاب امکانات خوبی ‏‎ ‎‏برای مخفی شدن داشت. آن‌ ها در دولاب مرحوم واحدی، کرباسچیان و چند نفر دیگر ‏‎ ‎‏را بازداشت کردند. خیلی بد و با خشونت با آن‌ ها برخورد کردند و آن‌ ها را به زندان ‏‎ ‎‏انفرادی با شرایط سخت بردند. این قضیه عکس العمل شدیدی برای مرحوم نواب ‏‎ ‎‏صفوی و جمعیت داشت. چند نفر از ما به باغ دکتر طرفه رفتیم و با مرحوم آیت ‌الله ‏‎ ‎‏کاشانی درباره‌ رفتارهای بد رژیم سخن گفتیم. دیدیم که جواب مثبت و قانع کننده ‌ای ‏‎ ‎‏ندارد. مثلا می‌گفت که این ‌ها اعلامیه‌ های تندی درباره‌ رفتار حکومت می‌دادند، باید از ‏‎ ‎‏کارهایشان دست بردارند و این جور کارها را نکنند. در هر حال ملاقات با مرحوم ‏‎ ‎‏آیت ‌الله کاشانی نتیجه ‌ای نداد.‏ 📔کتاب امام خمینی و هیات های دینی مبارز @sayyedmojtabanavvabesafavi
🖕 🔲 برگرفته از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی : ⚡️محمدرضا کائینی محقق و تاریخ پژوه با انتشار عکس کمتر دیده شده از شهید سید مجتبی نواب صفوی در صفحات مجازی خود نوشت: ⚡️ از جمله خصال شهید سید مجتبی نواب صفوی رهبر فدائیان اسلام، علاقه‌اش به لباس روحانیت بود. هماره آن را "کسوت سیادت" خویش می‌نامید و هیچگاه در مجامع عمومی بدون آن ظاهر نشد. هر چند در پوشش این لباس، ابتکاراتی نیز داشت. ⚡️ مثلا: به گونه‌ای خاص عمامه می‌بست و گاه از پارچه سبز، برای دستار خویش استفاده می‌کرد و در مواقعی نیز، کفش بنددار می‌پوشید که به راحتی بتواند حرکت کند و حتی بگریزد! ⚡️القصه، پس از دستگیری او در آذرماه سی و چهار، از اولین دستورات فرماندار نظامی تهران این بود که لباس روحانی‌اش را بستانند و به جای آن پالتویی به برش کنند! در آغازین روز از دادگاه بدوی، هنگامی که نواب پا به محلِّ آن نهاد و عکاسان مطبوعات را دید، بلافاصله شال خویش را از کمر باز کرد و خواست تا آن را به سر ببندد. در همین حین عکاس روزنامه اطلاعات، به ثبت لحظه مبادرت کرد.  ⚡️بلافاصله یکی از افسران حاضر، به سوی او رفت و به جبر، شال را از دستش درآورد! نواب اما به خروش آمد که : "به جدم قسم، با همین لباس به شهادت خواهم رسید!" . @sayyedmojtabanavvabesafavi
دو خاطره از آیت الله جوادی آملی، در مورد ابعاد معنوی فدائیان اسلام ⬇️ 🔵 تا آدم اينها را از نزديك نمي‌ديد آنچه را كه در روايات مربوط به صدر اسلام است كه ايمان درباره عمار ياسر «مِن فرقه الي قدمه» رسوخ كرده است، باور كردنش سخت بود! 🔵ادبِ اينها انسانيّت اينها شرف اينها شهامت اينها خضوع اينها تقواي اينها! 🌹[شهید سیدهاشم حسینی] مدّتها در درس مرحوم آقاي شعراني مي‌آمد يك وقت نشد ما مثلاً تَرك اَولايي، طنزي چيزي از او بشنويم! اين تازه جزء مردان شماره دوم و سوم بود كه با [مرحوم شهيد] نوّاب همكاري مي‌كرد. 🌹آن روزي كه مرحوم واحدي را محاكمه مي‌كردند بعضي از بزرگان تهران... آمدند به مدرسه مَروي ـ ما آن ‌وقت جزء طلبه‌هاي مدرسه مروي بوديم ـ گفتند شما [در] اين جلسهٴ محاكمهٴ واحدي و اينها, [اينها] را تنها نگذاريد. 🔹بعضي از ما طلبه‌هاي مدرسهٴ مروي رفتيم در محكمه, ديديم اينها كه در صف اول نشستند دارند محاكمه مي‌شوند اصلاً كالبدر اللامع‌اند كالجبل الراسخ‌اند هيچ خبري از ترس [در آنها] نيست!.. اينها اصلاً هيچ تكان نمي‌خوردند! اين همان «لاَ تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ الْهُدَي لِقِلَّةِ أَهْلِهِ» است. 🔷 ارزش‌های انقلاب اسلامی👇 https://telegram.me/joinchat/A4MpEDxC8WW1Vr0U40nN1A @sayyedmojtabanavvabesafavi
۲۷ دی سالروز ♻️ اتفاقی که بیشترین صدمه روحی را به امام خمینی زد 🔰 حجت الاسلام و المسلمین مرحوم حاج سید احمد خمینی (ره) در قضیه اعدام نواب صفوی و سایر اعضای فداییان اسلام، امام از مرحوم آقای بروجردی و مراجع دلخور شدند که چرا موضع تندی علیه دستگاه نگرفتند و اینها را نجات ندادند. امام در این قضیه خیلی صدمه روحی خوردند. در آن اوضاع و احوال شرایط به گونه‌ای بود که از دیدگاه متحجرین مبارزه با شاه ننگ بود، یعنی استدلال می‌کردند، حالا که بناست یک روحانی اعدام شود، لباس روحانی را از تن او بیرون بیاورید تا به مقام روحانیت اهانت نشود! درست نقطه مقابل، تفکر امام که اعتقاد داشتند روحانی باید با کسوت مقدس روحانیت شهید شود تا مردم بفهمند و آگاه شوند که اینها در صحنه هستند. از دیدگاه متحجرین مبارزه با شاه ننگ بود در صورتی که از دیدگاه امام مبارزه روحانیون بزرگواری همچون شهید نواب صفوی روشنی بخش حیات اسلام و انقلاب راه مبارزین بود. 📚مجموعه آثار یادگار امام - ج 1 - ص660 @sayyedmojtabanavvabesafavi
: «جلوه‌هایی از سیره فردی و مبارزاتی شهید سیدمجتبی نواب صفوی» در گفت‌وشنود با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حجتی کرمانی @sayyedmojtabanavvabesafavi 👇👇👇👇
«جلوه‌هایی از سیره فردی و مبارزاتی شهید سیدمجتبی نواب صفوی» در گفت‌وشنود با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حجتی کرمانی ◽️◽️▫️▫️▫️ 🕯✨رفتار نواب، انسان را به یاد مسلمانان صدر اسلام می‌انداخت 1⃣ ◾️حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حجتی کرمانی در زمره مبارزان قدیمی معاصر و یاران و علاقه‌مندان به شهید سیدمجتبی نواب صفوی و جمعیت فدائیان اسلام به شمار می‌آید. ◾️وی در گفت‌وشنودی که پیش روی شماست، به بازگویی پاره‌ای خاطرات خویش از سلوک فردی و مبارزاتی آن شهید والامقام پرداخته است. 👇 ⁉️جنابعالی از چه دوره‌ای و چگونه با جمعیت فدائیان اسلام و اعضای آن آشنا شدید و این آشنایی چگونه تداوم یافت؟ بسم‌الله الرحمن الرحیم. در سال 1330 عده‌ای از فدائیان اسلام، از جمله آقایان شیخ‌محمد رازی، میرعبدالعظیمی و احمد شهاب و... را به کرمان تبعید کردند. البته بعدا آقای میرعبدالعظیمی را به بندرعباس فرستادند. آنها به خاطر تحصن در زندان قصر به دنبال زندانی شدن شهید نواب صفوی، تبعید شده بودند. ⁉️ نحوه رفتار مردم کرمان با آنها چگونه بود؟ مردم از آنها پذیرایی گرمی کردند و دائم به دیدنشان می‌رفتند. حتی مرجع شهر، ‌آیت‌الله صادقی هم از آنها پذیرایی کرد. یادم هست وقتی که به آنها دستور داده شد برگردند، آقای رازی در مسجد جامع کرمان دعای کمیل خواند. شب جمعه بود و فدائیان با آن کلاه‌پوست‌های مخصوصشان، خیلی هماهنگ شعار می‌دادند. به قدری مؤدب و صمیمی بودند که هر جا می‌رفتند، محبت همه را به خود جلب می‌کردند. به‌هرحال اینها به تهران برگشتند. من ندیده، عاشق شهید نواب صفوی شده بودم تا آمدم تهران و ایشان را دیدم. جلسه اولِ دیدار با ایشان، جلسه بسیار کوتاهی بود. @sayyedmojtabanavvabesafavi
ادامه مصاحبه محمدجواد حجتی کرمانی 👇 2⃣ ⁉️اشاره کردید که فدائیان اسلام هر جا که می‌رفتند، با گرمی و استقبال مردم روبه‌رو می‌شدند. چه ویژگی‌هایی در آنها بود که چنین برخوردی از سوی مردم را موجب می‌شد؟ 🔰اینها مثل سیل بودند! پرخروش و جوشان و سرشار از ایمان و انرژی و خلوص. هم نوشته‌هایشان و هم گفته‌هایشان، خروشندگی خیلی عجیبی داشت و فضای سرد و تاریک آن دوران را می‌شکست. هوالعزیزی که مرحوم نواب بالای اعلامیه‌هایش می‌نوشت، شور عجیبی در دل آدم می‌انداخت. مرحوم نواب پاکی و اخلاص و تواضع بی‌نظیری داشت که همه را مجذوب می‌کرد و در عین شجاعت، فوق‌العاده مهربان و به شدت پایبند به اخلاق بود. همیشه قبل از دیگران از مجلس بیرون می‌آمد و کفش‌های آنها را جفت می‌کرد! بعد هم دستش را می‌گذاشت روی سینه‌اش و با تواضع خاصی می‌گفت: «خیلی کوچیکم!» و این را با لحنی می‌گفت که انسان مجذوبش می‌شد. بعد دست آدم را می‌گرفت و صمیمانه فشار می‌داد، طوری که احساس می‌کردی برادر توست و هیچ فاصله‌ای با او نداری! نمونه کامل و مصداق بارز «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکفَّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُمْ» (فتح/ 48) بود. در مورد آدم‌هایی که یک مقدار انحراف داشتند، می‌گفت: «برادران گمراهم»، مخصوصا به ارتشی‌ها و پاسبان‌ها. بسیار اهل زهد و عبادت بود. به خاطر اینکه ورزش می‌کرد، اندامی لاغر و کشیده و ورزیده داشت. بسیار پرتحرک و زرنگ بود و در مواقعی که گیر می‌افتاد، می‌توانست به‌سرعت فرار کند! با اینکه همیشه لباس روحانیت به تن داشت، این لباس مانعش نمی‌شد که در مواقع لزوم به‌سرعت فرار کند. عمامه‌اش را به سرعت می‌بست و مثل ما نبود که عمامه بستنش طول بکشد. خیلی صاف و کشیده راه می‌رفت و همیشه گردنش افراشته بود. در دشمنانش ترس و وحشت و نفرت ایجاد می‌کرد و در دوستانش صمیمیت و رفاقت. انصافا اخلاق و رفتار و گفتارش انسان را به یاد مسلمانان بااخلاص صدر اسلام می‌انداخت! @sayyedmojtabanavvabesafavi
ادامه مصاحبه محمدجواد حجتی کرمانی 👇 3⃣ ⁉️چقدر با شهید نواب صفوی محشور بودید؟ من شاید در مجموع ایشان را بیشتر از پنج، شش ساعت ندیده بودم، 🔰اما تأثیری که ایشان با معنویت و تقوایش روی من گذاشت، ابدا قابل قیاس با کسانی که حتی سال‌ها با آنها دوستی کرده‌ام، نبوده است! من با کسانی که با فدائیان اسلام محشور بودند، صحبت می‌کردم. ⁉️چه کسانی؟ یکی از آنها مرحوم آیت‌الله طالقانی بود که خودش هم مرد کم‌نظیری بود؛ انسانی بسیار شجاع و گرم و مهربان و صمیمی با شخصیتی جذاب. موقعی که فدائیان اسلام در زدن علاء ناموفق و تحت تعقیب رژیم بودند، به منزل آیت‌الله طالقانی پناه بردند و مدتی در آنجا بودند. پیش از آن، مدتی هم آنها را به طالقان بردند. می‌گفتند: بدون ذره‌ای ترس از حکومت، عادت داشت که برود روی بام خانه ما و اذان بدهد! ⁉️ ظاهرا مرحوم نواب برای شما نامه‌ای هم فرستاده بودند؛ این‌طور نیست؟ بله؛ مرحوم نواب موقعی که در زندان قصر بود و عده‌ای از فدائیان در کرمان تبعید بودند، نامه‌ای برایم نوشت که متأسفانه مثل بسیاری از نامه‌ها و اسناد دیگری که داشتم، در زندگی پرتلاطم و تعقیب و گریزم گم شد. امیدوارم روزی پیدا شود، چون سند تاریخی مهمی است! @sayyedmojtabanavvabesafavi
ادامه مصاحبه محمدجواد حجتی کرمانی 👇 4⃣ ⁉️بخشی از نسل جوان ما هنوز تصور درستی از فدائیان اسلام و شخصیت مرحوم نواب صفوی ندارند. به نظر شما کوتاهی در این امر به عهده کیست؟ 🔰به نظرم این برمی‌گردد به کم‌کاری ما. جامعه ما، به خصوص نسل جوان آن‌گونه که باید شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام را نشناخته‌اند و ما هم تلاش شایسته‌ای برای شناساندن آنها و رساندن پیامشان به جامعه نکرده‌ایم. برنامه فدائیان اسلام با اینکه ممکن است در نگاه نخست ابتدایی به نظر برسد، اما مشتمل بر محتواست نه آن‌گونه که شایع کرده‌اند تغییر نام وزارتخانه‌ها و پسوند اسلامی به کار بردن. ◾️ حکومت اسلامی مدنظر فدائیان اسلام، یا همان نه شرقی، نه غربی مورد نظر مرحوم امام، در شکل‌ریزی ابتدائی بود، نه در محتوا. نباید از شهید نواب صفوی که یک طلبه جوان بود و از 23 سالگی مبارزاتش را شروع کرد و در 32 سالگی به شهادت رسید و فرصت زیادی برای مطالعه و کسب تجربه نداشت، توقع داشته باشیم که به اندازه یک فقیه، سیاستمدار، مورخ و دانشمند تمام جنبه‌های امر را بسنجد و یک برنامه جامع و کامل تدوین کند. باید بررسی کنیم و ببینیم یک عده جوان در آن شرایط خفقان و با توجه به وضعی که جامعه روحانیت در آن زمان داشت، کار بسیار بزرگی کردند. رضاخان کشف حجاب کرده و عمامه‌ها را برداشته و مجالس عزاداری اباعبدالله(ع) را بسته و تمام مظاهر دینی را تعطیل کرده بود. بعد هم که پسرش آمده بود و ظاهرا این کارها را نمی‌کرد، اما بسیار موذیانه‌تر و مخفی‌تر به دنبال حذف اسلام از زندگی و اجتماع و سیاست بود، همه، از جمله بخش‌هایی از روحانیون، تصور می‌کردند که دوره رضاخانی تمام شده و حتی بعضی‌ها شاه را دعا می‌کردند! مخصوصا که حزب توده و کمونیست‌های روسیه سعی داشتند مرام کمونیستی را ترویج کنند و عامه مردم تصور می‌کردند شاه به عنوان پادشاه تنها کشور شیعه دنیا، جلوی کمونیست‌ها را گرفته است! در چنین شرایطی طبیعی است که حرکت‌های ضدرژیم فدائیان اسلام، خلاف عرف جریان مذهبی جامعه قلمداد و حتی باعث واکنش حوزه علمیه قم می‌شد، کما اینکه اینها را کتک زدند و از قم بیرون کردند و خود مرا به خاطر اینکه یک روز در حیاط فیضیه با مرحوم نواب قدم زده و ایشان را به حجره خودم برده بودم، احضار کردند و گفتند: قطعا با اینها رابطه داری! اوضاعی بود که یک رادیو نمی‌توانستیم داشته باشیم و یک روزنامه نمی‌توانستیم بخریم! در چنین شرایطی، چنان حرکتی با چند جوان پرشور، قاعدتا کار فوق‌العاده‌ پیشرفته‌ای از آب درنمی‌آید. @sayyedmojtabanavvabesafavi
ادامه مصاحبه محمدجواد حجتی کرمانی 👇 5⃣ ⁉️ به نظر شما اگر شهید نواب تا انقلاب اسلامی زنده می‌ماند، در افکارش تغییری پیدا می‌شد؟ 🔰در محتوا و مضمون خیر، ولی قطعا شیوه‌هایش تکامل پیدا می‌کردند، به خصوص که بسیار جوان بااستعدادی بود. محتوای مدنظر آنها هم حکومت اسلامی بود، ولی در شکل برنامه‌ریزی نسبتا ناقص عمل کردند، البته به نسبت حالا، و الا در شرایط آن روز جامعه، شاید غیر از راهی که آنها رفتند، چاره‌ای نبود. ⁉️ از نظر شما علل اختلاف مرحوم نواب با آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق چه بودند؟ 🔰علل اختلاف مرحوم نواب با آیت‌الله کاشانی با علل اختلاف او با دکتر مصدق فرق داشت. مرحوم آیت‌الله کاشانی که خودش مجتهد جامع‌الشرایطی با چهل، پنجاه سال سابقه مبارزه با استعمار انگلیس بود، قاعدتا در اینکه احکام اسلامی باید پیاده شوند، مشکلی نداشت. تنها تفاوتشان این بود که آیت‌الله کاشانی عقیده داشت که احکام اسلام باید به‌تدریج پیاده شود و استدلالش هم بیشتر به صدر اسلام برمی‌گشت که مثلا پیامبر(ص) حرمت شراب را در چهار دوره اعلام کردند و احکام به‌تدریج نازل شدند و این الگویی است برای کسانی که می‌خواهند جامعه اسلامی تشکیل بدهند. البته من نمی‌توانم قضاوت کنم که حق به جانب کدامشان بوده و اگر شروع به ساختن جامعه‌ای با معیارهای اسلامی می‌شد، آیا در جامعه آمادگی وجود داشت یا نه. مرحوم نواب می‌گفت: دو ساعت در روز به ما در رادیو فرصت بدهند، ما طی پنج، شش ماه جامعه را عوض می‌کنیم! البته من خودم دیده بودم که بعضی از آدم‌ها بعد از شنیدن سخنرانی‌های مرحوم نواب، چگونه زیرورو می‌شدند. مشکل دیگر بعضی از اطرافیان آیت‌الله کاشانی، امثال شمس قنات‌آبادی و جریانات سازشکار و مشکوک بودند. و اما در مورد دکتر مصدق؛ او یک چهره ملی بود که می‌خواست کشور را مستقل کند، چیزی شبیه به کاری که جمال عبدالناصر در مصر انجام داد. البته او به حکومت اسلامی اعتقاد نداشت. عالی‌ترین چیزی که دکتر مصدق می‌خواست یک دموکراسی غربی با احترام به موازین غربی بود. ⁉️و سخن آخر؟ برایتان خاطره‌ای را عرض می‌کنم. مرحوم عراقی در زندان برای ما نقل می‌کرد: در روزهایی که مرحوم نواب در زندان قصر به سر می‌برد، یک دانه تخم‌مرغ برای ایشان پخته بودند و آنها چهل نفر بودند. مرحوم نواب تخم‌مرغ را چهل قسمت کرد و به هر کدام یک تکه داد! انسان عجیبی بود. با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. http://www.iichs.ir/s/8520 @sayyedmojtabanavvabesafavi