📕کتاب نهم ربیع جهالتها خسارتها/نویسنده مهدی مسائلی/ انتشارات آرما
.........
روز نهمربیعالاوّل به اعتقاد بعضی از شیعیان روز کشته شدن خلیفهٔ دوم است و آنها تا حدود یک هفته جشنهایی را با عنوان عُمَرکشون ترتیب میدهند. دراینباره داستانها و افسانههای بسیاری نیز میان آنها رواج یافته که بیشتر آنها ساختهوپرداختهٔ فرهنگ عوام دانست.
این در حالی است که عمر بن خطاب، خلیفه دوم، به اتفاق همهی منابع تاریخی در اواخر ماه ذیالحجه توسط ابولؤلؤ مجروح و کشته شده است.
اعتقاد به کشته شدن خلیفه دوم در روز نهمربیع مستندی بهجز روایتی مشهور به «رفع القلم» ندارد.
منبع این روایت کتابهای متاخر شیعه از قرن هشتم به بعد هستند که اتقان و اعتبار روایی ندارند. سند آن نیز از جهات مختلفی ضعیف و غیرقابلاعتماد است. بر متن این روایت نیز اشکالات فراوانی وارد است. همچنین طبق تحقیقاتی این روایت برگرفته از کتب غلات نُصیریه است.
کتاب نهم ربیع جهالتها خسارتها با پیگیری و بحث درباره این موضوعات، به نقد رفتارهای بعضی از شیعیان در این روز نیز میپردازد.
✅خرید آنلاین کتاب از سایت چهارسوق:
https://b2n.ir/353195
🔸 چیزی به نام لعن خصوصی نداریم / لعن یا فردی است یا عمومی
✍مهدی مسائلی
وقتی موضوع لعن مطرح میشود معمولا بحث تفاوت لعن خصوصی با لعن عمومی(یا علنی) نیز داغ میشود.
در این میان سه نگاه میان شیعیان به وجود میآید:
اول؛ بعضی بدون هیچ محدودیت و قیدی طرفدار لعن هستند و آن را مساوی تبری میدانند.
دوم؛ بعضی با لعن آشکار و عمومی مخالفاند، اما لعنِ خصوصی را جایز میدانند.
سوم؛ بعضی نیز فرقی میان لعن عمومی و خصوصی نمیگذارند و لعن را به هر صورتی نفی میکنند.
در جبههبندی درون مذهبی گروه اول(یعنی کسانی که هیچ محدودیتی برای لعن قائل نیستند) به عنوان برائتی، و گروه دوم و سوم به عنوان وحدتی شناخته میشوند.
برائتیها با هردو گروه وحدتی مخالف هستند و آنها را متهم به کوتاهی در تشیع یا خروج از آن میکنند.
البته هجمهها علیه گروه سوم(یعنی مخالفان مطلق لعن) بسیار بیشتر است و حتی گروه دوم(محدودکنندگان لعن) نیز گاهی آنها را متهم به کوتاهی در تشیع میکنند.
با این مقدمه، بارها از من سؤال شده است که آیا لعن خصوصی را قبول دارم یا نه؟ یا لعن خصوصی جایز است یا نه؟
پاسخ به این سوال مقدماتی را میطلبد که به صورت مفصل در کتاب لعنهای نامقدس به آن پرداختهام، ولی به صورت خلاصه میگویم:
اصلا لعنی به نام لعن خصوصی وجود ندارد؛ لعن یا فردی است یا عمومی. مصادیق لعن خصوصی که درباره آنها بحث و گفتگو میشود، همان لعنهای عمومی هستند که مخالفِ اخلاق اسلامی، تبلیغ معارف تشیع و دستورات صریح ائمه(ع) هستند. برای روشن شدن این بحث چند نکته را بیان کنم:
۱. لعن یک نوع دعاست، البته از نوع نفرین و دعای علیه افراد.
در دعا مخاطب ما خداست و باید با او سخن بگوییم. طبق روایات، مؤمن میتواند در مقام مناجات الهی تمام کسانی را که مُستحق نفرین الهی هستند، لعن کند؛ البته با این شرط که لعنشدگان استحقاق این نفرین را داشته باشند. اما اگر کسی دیگری را بدون دلیل یا ازسرِ عنادِ شخصی لعن کند، آثار لعن یا نفرین به خودش باز میگردد. بر این اساس، فرد میتواند حتی پیامبران الهی را نیز لعن کند ولی مطمئناً آثار این لعن به خود او باز میگردد.
اما این بحثها تنها مربوط به مقام مناجات است که فقط خدا مخاطب و شنونده لعن است. اما هنگامی که به غیر از خدا، افراد دیگری نیز شنوندهی لعنِ ما شوند، این لعن از حالت فردی خارج میشود و صورت عمومی پیدا میکند، و تفاوتی نمیکند شنونده لعن یک نفر باشد یا صد نفر. مثلاً اگر کسی به صورت فردی امام علی(ع) را لعن کند، حکمی اجتماعی برای این لعن وجود ندارد، چون او فقط خدا را مخاطب قرار داده و به صورتِ اجتماعی، توهینی به آن حضرت صورت نگرفته است، ولی اگر این لعن در جمع یک یا دو نفر بیان شود، در صورت اقامه شواهد و مدارک، حکومت اسلامی او را محاکمه میکند و در دادگاه متهم به دشنامگویی به ائمه(ع) میشود، هرچند او بگوید من امام علی(ع) را مستحق لعن میدانستم و از نظر خودم کار نادرستی انجام ندادهام.
همین صورت درباره افراد مورد احترام اهلسنت نیز وجود دارد، کسی نمیتواند بگوید من آنها را در جمع دیگران لعن میکنم و توهین مذهبی انجام ندادهام، هرچند او کارش را اینگونه توجیه کند که من آنها را مستحق لعن میدانم. همچنانکه تفاوتی نمیکند که لعن او در جمع یک نفر باشد یا صد نفر.
۲. تجویز لعنِ خصوصی عاملی برای تقویت و گسترش لعن عمومی است، چون کسانی که لعن خصوصی را قبول دارند معمولا به صورت محتوایی با لعنهای عمومی مشکلی ندارند بلکه انتشار عمومی آن را فعلا به مصلحت نمیدانند. این افراد گاهی خودشان نیز از سر بیموالاتی یا غفلت، به لعن عمومی دست میزنند.(موارد رسانهای شده آن فراوان است)
از این گذشته، به صورت عملی تفکیک لعنِ خصوصی از عمومی نیز امکانپذیر نیست، یعنی لعن هنگامی که از حالت فردی خارج شد و کسی غیر از خدا شنوندهی آن شد، امکان انتشار عمومی و اجتماعی را پیدا میکند و تبعات ایجاد توهین مذهبی برای آن محتمل است.
۳. در روایات ائمه(ع) لعنِ عمومی یا حتی خصوصی وجود ندارد و گزارشهایی که بعضی به آنها استناد میکنند(هرچند بسیاری از آنها ضعیف و نامعتبرند) همگی حکایت از لعنِ فردی دارند که مخاطب آن فقط خداست. این نشان میدهد موضع ائمه(ع) دراینباره آنقدر روشن بوده است که جاعلان نیز نتوانستهاند بگویند آنها در جمع مردم یا خواص اصحاب خویش، خلفا را لعن کرده یا شیعیان را به مجلسِ خصوصیِ لعن خلفا توصیه کردهاند.
به دیگر سخن، بر فرض صدور لعنهای نسبت داده شده به ائمه(ع)، این لعنها هیچگاه بهقصد توهین به مقدسات اهلسنت و برانگیختن فضای خصومت مذهبی بین شیعه و سنی بیان نشدهاند و فراتر از این، اصلا امکان ایجاد توهین مذهبی را نیز نداشتهاند. درحالیکه لعن خصوصی که هماکنون مورد مباحثه شیعیان است امکان ایجاد توهین مذهبی را دارد.
.....
@azadpajooh
27.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجرای عیدالزهرا و رُفع القلم
🎙 آیتالله شهیدبهشتی 🆔@meshkatnoor
🗓 سهشنبه ۴ مهر ماه ١۴٠٢
#پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره
❓ عامل موفقیت در زندگی مشترک و شرایط ازدواج محمدی چیست؟
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
▫️محبت بین طرفین و عمل هر كدام به وظایف شرعی نسبت به دیگری و اغماض هر یک از خطاهای دیگری.
🔻مناسبتها:
🔹 ازدواج رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم با خدیجه کبری علیهاالسلام؛ ١۵ سال پیش از بعثت
🔹 درگذشت جناب عبدالمطلب، جد بزرگوار پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
💠 #حدیث روز 💠
💎 این انسان از نظر امام صادق (ع) منافق است
🔻امـام صـادق عليهالسلام:
ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَاِنْ صامَ وَ صَلّى: مَنْ اِذا حَدَّثَ كَذِبَ وَاِذا وَعَدَ اَخْلَفَ وَ اِذَا ائْتـُمِنَ خـانَ
◻️سه خصلت عـلامت #نفاق اسـت، گرچه صاحبش اهل نماز و روزه باشد:
▫️دروغگويى،
▫️خلفوعده و
▫️خيانت در امانت.
📚 تحف العقول/ ۲۲۹
🔻 معرفی و دانلود رایگان کتاب الصحیح من سیرة النبي الأعظم
🔸 اَلصَّحیح مِنْ سیرَةِ النّبیِّ الْاَعْظَم(ص) کتابی به زبان عربی در سیره پیامبر اکرم(ص) و تاریخ اسلام، اثر سید جعفر مرتضی عاملی عالم دینی، متخصص تاریخ اسلام و تشیع و سیرهنگار شیعی حوزه علمیه قم و لبنان است.
🔹این کتاب ابتدا در بخشهای مختلفی در دوره ۱۱ جلدی تا پایان جنگ احزاب تدوین شد و بعدها در دوره ۳۵ جلدی تا پایان رویداد سقیفه به چاپ رسید.
🔸الصحیح حدود یک هزار و هفتصد منبع دارد و در دو جلد به زبان فارسی نیز خلاصه شده است.
❇️ برای دانلود رایگان این کتاب می توانید از لینک های زیر استفاده کنید
جلد اول 👈 دانلود
جلد دوم 👈 دانلود
جلد سوم 👈 دانلود
جلد چهارم 👈 دانلود
جلد پنجم 👈 دانلود
جلد ششم 👈 دانلود
جلد هفتم 👈 دانلود
جلد هشتم 👈 دانلود
جلد نهم 👈 دانلود
جلد دهم 👈 دانلود
جلد یازدهم 👈 دانلود
جلد دوازدهم 👈 دانلود
جلد سیزدهم 👈 دانلود
جلد چهاردهم 👈 دانلود
جلد پانزدهم 👈 دانلود
جلد شانزدهم 👈 دانلود
جلد هفدهم 👈 دانلود
جلد هجدهم 👈 دانلود
جلد نوزدهم 👈 دانلود
جلد بیستم 👈 دانلود
جلد بیست و یک 👈 دانلود
جلد بیست و دو 👈 دانلود
جلد بیست و سه 👈 دانلود
جلد بیست و چهار 👈 دانلود
جلد بیست و پنج 👈 دانلود
جلد بیست و شش 👈 دانلود
جلد بیست و هفت 👈 دانلود
جلد بیست و هشت 👈 دانلود
جلد بیست و نه 👈 دانلود
جلد سی 👈 دانلود
جلد سی و یک 👈 دانلود
جلد سی و دو 👈 دانلود
جلد سی و سه 👈 دانلود
جلد سی و چهار 👈 دانلود
جلد سی و پنج 👈 دانلود
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
❇️ برای دیدن کتابهای بیشتر و دانلود رایگان 👈 عضو شوید
🆔 @tasnim_pdf
1_3435416891_Processed.pdf
6.71M
📚 فروغ ابدیت
✏️نویسنده: آیت الله جعفر سبحانی
🇮🇷 ناشر: بوستان کتاب/ قم
⏳تاریخ نشر: ۱۳۸۶ ه.ش/ چاپ بیست و ششم
📣 زبان: فارسی
📄 تعداد صفحه: ۶۸۰
🔆 توضیح: کتاب حاضر یک دور تاریخ تحلیلی زندگی پیامبر اسلام از عصر جاهلیت تا وفات آن حضرت است که با قلم شیوا و رسای آیت الله جعفر سبحانی نوشته شده است.
#️⃣ #اهل_بیت #پیامبر #تاریخ #فروغ_ابدیت #کتابخانه_مجازی #کتابخانه_دیجیتال #کتابخانه_تسنیم
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1207435498Ca5c37f18b3
🔸کانالهای اختصاصی و لینک سایت مختص صوت دروس #استاد_عابدینی
🔻برای دنبال کردن صوت بهروز #دروس میتوانید از آدرسهای زیر اقدام نمایید؛
🔰 آدرس سایت و کانال «شرح تفسیر المیزان»:
🔹 @Almizan110
🌐 Tamhis.ir/lessones/tafsir-al-mizan
🔰 آدرس سایت و کانال «شرح اصول کافی»:
🔹 @OsoolKafi
🌐 Tamhis.ir/lessones/usul-al-kafi
🔰 آدرس سایت و کانال «جلسات درس اخلاق»:
🔹 @TarazEnghelab
🌐 Tamhis.ir/category/lessons/morality
(شامل دورههای طلبه تراز انقلاب اسلامی، شرح حدیث عنوان بصری، مباحث عهد جمعی، و شرح حدیث معراج)
🔰 آدرس کانال «جلسات درس اسفار»:
🔹 SPlus.ir/abedini.asfar
(در پیامرسان سروش)
🔸
🔸 صوت دورههای کاملشده:
🔰 آدرس کانال «تا ابد زندگی»:
🔹 @Ta_Abad_Zendegi
(شرح احادیث معاد بحارالانوار؛ تحلیل تجارب نزدیک به مرگ؛ مباحث مرتبط با مرگ و قیامت و حیات برزخی)
🔰 آدرس کانال «سلوک تشکیلاتی»:
🔹 @SolookTashkilati
(نگاهی نو به کار گروهی بر اساس آیات و روایات؛ نقشهی راهی برای کار تشکیلاتی)
🔰 آدرس آرشیو «سلسله مباحث مهدویت»:
🌐 Tamhis.ir/category/lessons/mahdaviat
🔹 eitaa.com/albaten
🔹 https://t.me/albaten
🔰 آدرس آرشیو «سلسله مباحث معاد»:
🌐 Tamhis.ir/lessones/maad
🔰 آدرس آرشیو «سلسله مباحث انسان شناسی قرآنی»:
🌐 Tamhis.ir/lessones/quranic-anthropology
🔹 t.me/Nezam_Andishe
🔰 آدرس آرشیو «سلسله مباحث شرح کتاب آداب الصلاة امام خمینی رحمة الله علیه»:
🌐 Tamhis.ir/lessones/adab-alsalat
🔸
🔰 آدرس سایت بخش دروس:
🌐 https://tamhis.ir/lessones
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini