eitaa logo
کتاب شناسی علوم اسلامی استاد سابقی
521 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
302 ویدیو
314 فایل
ارائه پیشنهاد ، انتقاد ، درخواست معرفی کتاب👇👇 @sabeghi1364
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 مبارزه امیرالمؤمنین(ع) با دو طبقه 🔹 علی(ع) دو طبقه را سخت دفع کرده است: ۱. منافقان زیرک ۲. زاهدان احمق 🔹همین دو درس برای مدعیان تشیع او کافی است که چشم باز کنند و فریب منافقان را نخورند، تیزبین باشند و ظاهربینی را رها نمایند، که جامعه تشیع در حال حاضر سخت به این دو درد مبتلاست. 📗 استاد شهید مطهری، جاذبه و دافعه علی علیه السلام، ص۱۶۰ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 دو تفاوت میان عصر پیامبر(ص) و علی(ع)؛ مشکل منافقان و مشکل جاهلان متنسک 🔹 تفاوت‌های میان وضع علی علیه السلام و وضع پیغمبر صلی الله علیه و آله یکی این بود که پیغمبر با مردم کافر، یعنی با کفر صریح، با کفر مکشوف و بی‌‏پرده روبرو بود، با کفری که می‌گفت من کفرم، ولی علی(ع) با کفر در زیر پرده یعنی با نفاق روبرو بود؛ با قومی روبرو بود که هدفشان همان هدف کفار بود اما در زیر پرده اسلام، در زیر پرده قدس و تقوا، در زیر لوای قرآن و ظاهر قرآن. 🔹 تفاوت دوم این بود که در دوره خلفا، مخصوصاً در دوره عثمان، آن مقداری که باید و شاید، دنبال تعلیم و تربیتی را که پیغمبر(ص) گرفته بود نگرفتند. فتوحات اسلامی زیادی صورت گرفت. فتوحات به تنهایی کاری نمی‌تواند بکند. پیغمبر سیزده سال در مکه ماند و اجازه نداد که مسلمین حتی از خودشان دفاع کنند، چون افراد هنوز لایق این دفاع و جهاد نبودند. 🔹 اگر دست به جهاد و فتوحات هم باید زد، به تناسب توسعه فرهنگ و ثقافت اسلامی است؛ یعنی همین‌طور که از یک طرف فتوحاتِ تازه می‌شود باید به موازات آن، فرهنگ و ثقافت اسلامی هم توسعه پیدا کند؛ مردمی که به اسلام می‌‏گروند و حتی آنها که مجذوب اسلام می‌شوند، اصول و حقایق و اهداف اسلام، پوسته و هسته اسلام، همه اینها را بفهمند و بشناسند. 🔹 ولی در اثر این غفلتی که در زمان خلفا صورت گرفت، یکی از پدیده‌های اجتماعی که در دنیای اسلامی رخ داد این بود که طبقه‏‌ای در اجتماع اسلامی پیدا شد که به اسلام مؤمن و معتقد بود اما فقط ظاهر اسلام را می‌‏شناخت، با روح اسلام آشنا نبود؛ طبقه‏‌ای که هرچه فشار می‌آورد فقط روی مثلاً نماز خواندن بود نه روی معرفت، نه روی شناسایی اهداف اسلامی. 🔹 یک طبقه مقدس‌مآب و متنسّک و زاهدمسلک در دنیای اسلام به وجود آمد که پیشانی‌های اینها از کثرت سجود پینه بسته بود. یک طبقه متعبّد جاهل و خشکه مقدس در دنیای اسلام به وجود آمد که با تربیت اسلامی آشنا نیست و با روح اسلام آشنا نیست ولی به پوست اسلام چسبیده است، محکم هم چسبیده است.  🔹 علی علیه السلام در شرایطی خلافت را به دست می‌گیرد که چنین طبقه‌‏ای هم در میان مسلمین وجود دارد و در همه جا هستند؛ در لشکریان خودش هم از این طبقه وجود دارند. 📗 شهید آیت‌الله مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار ، ۳۱-۲۷ص (با تلخیص) 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
در کتاب غررالحکم، که بخشی از حکمت‌ها و سخنان حضرت امام علی (علیه السلام) را در خود جای داده، چنین آمده است: «ما قصم ظهری إلا رجلان عالم متهتّک و جاهل متنسّک‏ هذا ینفر عن حقّه بتهتّکه و هذا یدعو إلى الباطل بتنسّکه‏»؛[1] فقط دو شخص کمرم را شکستند؛ عالمی که از انجام گناه ابائی ندارد و نادانی که اهل عبادت باشد. آن عالم با ارتکاب گناهان، مردم را از دینداری فراری می‌دهد و این نادان، به خاطر جهلش،‌ مردم را به سمت باطل می‌کشاند. روایتی به همین مضمون، از امام صادق (علیه السلام) نیز نقل شده است. [2] در این روایت، از دو نفر نام برده شده است که موجب دور شدن مردم از دین و راه حق می‌شوند. این دو گروه عبارت‌اند از: 1. عالم متهتک: متهتک به کسی گفته می‌شود که از رسوا شدن باکی ندارد. [3] طبیعتاً کسی که از رسوا شدن، ترسی نداشته باشد، از انجام هیچ خطا و گناهی ابایی ندارد. چنین افرادی، با اعمال ناشایسته خود، موجب بدبینی مردم نسبت به علم و دین می‌شوند، و آنان را دین‌گریز می‌کنند. 2. جاهل متنسک: یعنی شخص «نادانی» که اهل زهد و انجام عبادات است [4] و در انجام عباداتش سخت‌کوش است.[5] چنین افرادی، ظاهری زیبا و فریبنده دارند ولی باطنی تاریک و خالی از نور علم و معرفت. درباره این‌که این اشخاص، چه طور موجب کشانده شدن مردم به سمت باطل می‌شوند، احتمالات مختلفی داده شده و تفاسیر متفاوتی ارائه گردیده است. برخی گفته‌اند که منظور از باطل، همان جهلی است که یک عابد دارد، و مردم به خاطر عباداتی که از او می‌بینند، به جهل او رغبت پیدا می‌کنند و آن‌را امر مثبتی تلقی می‌کنند. [6] برخی دیگر گفته‌اند که منظور این است که این فرد جاهل، به خاطر جهلش، موجب ایجاد بدعت در عبادات و دین می‌شود و مردم هم از او پیروی می‌کنند و به باطل کشیده می‌شوند. ممکن است که این دو نظریه، به یک موضوع اشاره داشته باشند. تفسیر دیگری می‌گوید: وقتی مردم، نادانی و جهل این شخص عابد را می‌بینند، نسبت به زهد و عبادات بی‌رغبت شده و راهی خلاف آنچه که او می‌رود طی خواهند کرد و در نتیجه از عبادات دوری خواهند کرد. [7] [1]. تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، محقق، مصحح، رجائی، سید مهدی،‏ ص 696، قم، دار الکتاب الإسلامی، چاپ دوم، 1410ق. [2]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 1، ص 208، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. [3]. بستانی، فؤاد افرام، مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی-فارسی، ص 780، تهران، انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1375ش. [4]. همان، ص 265. [5]. فیض کاشانی، محمد محسن، نوادر الأخبار فیما یتعلق بأصول الدین، محقق، مصحح، انصاری قمی، مهدی، ص30، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، چاپ اول، 1371ش. [6]. آقا جمال خوانساری، محمد، شرح بر غرر الحکم و درر الکلم، محقق و مصحح: حسینی ارموی محدث، جلال‌الدین، ج 6، ص 98، دانشگاه تهران، چاپ چهارم، 1366ش. [7]. بحار الانوار، ج 1، ص 208.
انیس_الصادقین_توصیه_هایی_از_آیت_الله_سید_حسین_یعقوبی_قائنی_در_زمینه.pdf
43.26M
📚 انیس الصادقین ✏️ نویسنده: آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی 📄 تعداد صفحات: ۳۳۵ 📣 زبان: فارسی #️⃣     ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ برای دیدن کتابهای بیشتر و دانلود رایگان 👈 عضو شوید 🆔 @tasnim_pdf
*سه دسته از دست شیطان در امان‌اند👇 ┈┈••✾❀🌸❀✾••┈┈ 🌹پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله علیه و آله و سلم): ‼️این سه دسته از وسوسه شیطان در امانند: 1⃣کسانی که همواره در ذکر و به یاد خدا هستند. 2⃣کسانی که از خشیت خدا گریه می‌کنند. 3⃣کسانی که در سحرها از گناهان استغفار می‌نمایند.  ✅ثلاثَةٌ عُصِموا مِنْ اِبْلِیسَ: الذَّاکِرُونَ لِلَّهِ وَ الْبَاکُونَ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَغْفِرُونَ بِالْأَسْحَار. 📚جامع احادیث‌الشیعه ج ١٤ ص٣٧٥
🌀 کیفیت دعای علمای الهی 📝 نکته‌ای لطیف از مرحوم سید بن طاووس در باره دعا در شب‌های قدر 🔸 شبی ارجمند از ماه رمضان پس از گذشت مدتی از تألیف این كتاب ( الإقبال)، در سحرگاه مشغول دعا بودم، برای کسی که لازم و نیکوست که پیش از همه دعا برای او انجام گیرد، و برای خودم، و برای هر که لیاقت این توفیق را داشت که دعایش کنم. 1⃣ به خاطرم گذشت که ابتدا سزاوار است به آنان دعـا کـنـم کـه مـنکـر خدایند و نعمتهای او را ناسپاسی می‌کنند و حرمت او را سبک می‌شمارند و حکم او را دربارۀ بندگان و مخلوقاتش عوض می‌کنند؛ دعا کنم که خداوند از این گم‌راهی، هدایتشان کند؛ چرا که جنایت آنان بر ساحت ربوبی خدا و حکمت الهی و جلالت نبوی سخت‌تر از جنایت عارفان به خدا و پیامبر است. بزرگداشت و تکریم جلالت خداوند و بزرگداشت پیامبر خدا و حق هدایت پیامبرت الله با سخنان و رفتار خویش، ایجاب می‌کند که: ابتدا برای هدایت کسی دعا شود که ضررش بزرگتر و خطرش شدیدتر است که ایشان نتوانست با جهاد، آن را بزداید و آنان را از کفر و فساد بازدارد. ❇️ دعا کردم که هر گم‌راه از خدا به سوی خدا هدایت شود و هر گم‌راه از پیامبر به سوی او باز گردد و هر گمراه از حق، حق را بپذیرد و بر آن تکیه کند. 2⃣ سپس برای اهل توفیق و پیروان حق دعا کردم که توفیقشان بپاید و حقجویی‌شان افزون شود؛ 3⃣ نیز برای خودم و کسانی که کارشان به من مربوط است، بر اساس امیدی که داشتم و به ترتیبی که به خدا و به خواسته پیامبرش نزدیک‌تر باشد دعا کردم و مهمترین حاجت‌ها را طبق امیدی که داشتم به اجابت نزدیک‌تر است، مقدم داشتم. ⁉️ آیا نمی‌بینی که قرآن مقدس وساطت ابراهیم برای ناسپاسان را بیان کرده است؟ خداوند می‌فرماید: يُجَادِلُنَا فِي قَوْمٍ لُوطٍ * إِنَّ إِبْرَهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّهُ مُّنِيبٌ؛ (دربارۀ قوم لوط با ما مجادله می‌کند * همانا ابراهیم بردبار و نرم‌دل و بازگشت‌کننده به سوی خدا] است.) خداوند، بردباری و شفاعت و مجادله وی را درباره قوم لوط، که کفر ناسپاسی آنان به آنجا رسیده بود که کیفرشان زود فرا رسید، ستوده است. ⁉️ آیا ندیده‌ای که در میان روایات مربوط به پیامبر که پیشوای اهل جلالت است چنین آمده که هر گاه قوم کافر ، ایشان را آزار می‌داد و آزار را به نهایت می‌رساند پیامبر صلى الله عليه وسلم می‌گفت: «خدایا! قوم مرا ببخشای آنان نادان‌اند؟ ⁉️ آیا حدیث عیسی را ندیده‌ای که همچون که بر نیک و بد یکسان می‌تابد؟ و سخن پیامبرمان را ندیده‌ای که «نیکی را هم به اهلش و هم به نااهل انجام بده اگر او اهل خیر نیست، تو اهل خیر باش؟ ✅ این آیه شریف، مقام آنان را که به بدکاران نیکی می‌کنند، برتر می‌داند: لا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَرِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ؛ خداوند شما را نهی نمی‌کند از این که به آنان بر سر دین با شما نجنگیدند و شما را از سرزمین خودتان بیرون نکردند نیکی و عدل و داد کنید؛ همانا خداوند دادگران را دوست می‌دارد. و همین بس که محمد صلی الله علیه و آله، به عنوان «رحمت برای جهانیان» برانگیخته شده است. 📗 الاقبال بالاعمال ؛ ج ۱ ؛ ص ۳۸۴ - ۳۸۵
🔶فرازی اززیارت امام حسین علیه السلام در شب قدر 6صفت ازاوصاف سیدالشهداء_علیه‌السلام السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا عَبْدِاللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ‏ أَشْهَدُ أَنَّكَ 1_قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاَةَ 2_وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ 3_ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ گواهى مى ‏دهم كه تو نماز را بپا داشتى و زكات به مستحقان دادى و امت را امر به معروف و نهى از منكر كردى 4_وَ تَلَوْتَ الْكِتَابَ حَقَّ تِلاَوَتِهِ 5_ وَ جَاهَدْتَ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ 6_ وَ صَبَرْتَ عَلَى الْأَذَى فِي جَنْبِهِ مُحْتَسِباً حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ‏ و كتاب خدا را به حق و حقيقت تلاوت فرمودى و در راه دين خدا حق جهاد و كوشش را به حد كمال فرمودى و بر اذيت و آزار امت صبر كردى و خالص براى طرف دارى دين خدا مراقبت كامل تمام عمر تا هنگام رحلت و شهادت فرمودى
کتاب شناسی علوم اسلامی استاد سابقی
🔶فرازی اززیارت امام حسین علیه السلام در شب قدر 6صفت ازاوصاف سیدالشهداء_علیه‌السلام السَّلاَمُ عَلَي
إرشاد القلوب ج ۱، ص ۷۸ امام صادق (علیه السلام) وَ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : فِي قَوْلِهِ تَعَالَى - اَلَّذِينَ آتَيْنٰاهُمُ اَلْكِتٰابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاٰوَتِهِ قَالَ 1_ يُرَتِّلُونَ آيَاتِهِ 2_ وَ يَتَفَقَّهُونَ فِيهِ 3_وَ يَعْمَلُونَ بِأَحْكَامِهِ 4_ وَ يَرْجُونَ وَعْدَهُ 5_ وَ يَخَافُونَ وَعِيدَهُ 6_وَ يَعْتَبِرُونَ بِقِصَصِهِ 7_وَ يَأْتَمِرُونَ بِأَوَامِرِهِ 8_ وَ يَتَنَاهَوْنَ عَنْ نَوَاهِيهِ 9_ مَا هُوَ وَ اَللَّهِ حِفْظَ آيَاتِهِ وَ دَرْسَ حُرُوفِهِ وَ تِلاَوَةَ سُوَرِهِ وَ دَرْسَ أَعْشَارِهِ وَ أَخْمَاسِهِ حَفِظُوا حُرُوفَهُ وَ أَضَاعُوا حُدُودَهُ 10_ وَ إِنَّمَا تَدَبُّرُ آيَاتِهِ وَ اَلْعَمَلُ بِأَحْكَامِهِ قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى - كِتٰابٌ أَنْزَلْنٰاهُ إِلَيْكَ مُبٰارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيٰاتِهِ وَ اِعْلَمُوا رَحِمَكُمُ اَللَّهُ أَنَّ سَبِيلَ اَللَّهِ سَبِيلٌ وَاحِدٌ وَ جِمَاعُهَا اَلْهُدَى وَ مَصِيرُ اَلْعَالِمِ اَلْعَامِلِ بِهَا اَلْجَنَّةُ وَ اَلْمُخَالِفِ لَهَا اَلنَّارُ وَ إِنَّمَا اَلْإِيمَانُ لَيْسَ بِالتَّمَنِّي وَ لَكِنْ مَا ثَبَتَ فِي اَلْقَلْبِ وَ عَمِلَتْ بِهِ اَلْجَوَارِحُ وَ صَدَّقَتْهُ اَلْأَعْمَالُ اَلصَّالِحَةُ وَ اَلْيَوْمَ فَقَدْ ظَهَرَ اَلْجَفَاءُ وَ قَلَّ اَلْوَفَاءُ وَ تُرِكَتِ اَلسُّنَّةُ وَ ظَهَرَتِ اَلْبِدْعَةُ وَ تَوَاخَى اَلنَّاسُ عَلَى اَلْفُجُورِ وَ ذَهَبَ مِنْكُمُ اَلْحَيَاءُ وَ زَالَتِ اَلْمَعْرِفَةُ وَ بَقِيَتِ اَلْجَهَالَةُ مَا تَرَى إِلاَّ مُتْرَفاً صَاحِبَ دُنْيَا لَهَا يَرْضَى وَ لَهَا يَغْضَبُ وَ عَلَيْهَا يُقَاتِلُ ذَهَبَ اَلصَّالِحُونَ وَ بَقِيَتْ تُفَالَةُ اَلشَّعِيرِ وَ حُثَالَةُ اَلتَّمْرِ.
کتاب شناسی علوم اسلامی استاد سابقی
إرشاد القلوب ج ۱، ص ۷۸ امام صادق (علیه السلام) وَ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَم
ترجمه ارشاد القلوب، جلد ۱، صفحه ۱۹۱ و حضرت جعفر بن محمّد عليه السّلام فرموده در قول خداى تعالى كه ميفرمايد:« اَلَّذِينَ‌ آتَيْنٰاهُمُ‌ اَلْكِتٰابَ‌ يَتْلُونَهُ‌ حَقَّ‌ تِلاٰوَتِهِ‌ » آنان كه كتاب را داديمشان مى‌خوانند و حقش را هم ادا ميكنند حضرت فرمود 1_ آياتش را باترتیل وطمانینه ميخوانند 2_و تفقّه در آن آيات مى‌كنند 3_و به احكامش عمل ميكنند 4_ و اميدوار وعده‌هايش ميباشند 5_ و از وعيدش مى‌ترسند 6_ و از داستانهايش عبرت و اندرز مى‌گيرند 7_ و فرمانهايش را اطاعت ميكنند 8_و از نواهيش پرهيز مى‌كنند 9_ بخدا سوگند قرآن براى حفظ‍‌ كردن آيات و درس دادن حروفش و تلاوت كردن سوره‌هايش و درس دادن ده جزء و پنج جزئش نيست حروفش را حفظ‍‌ كردند ولى حدودش را ضايع كردند 10_ جز اين نيست كه قرآن براى تدبرو انديشيدن در آياتش و عمل كردن باحكامش باشد و خداى تعالى فرموده:كِتٰابٌ‌ أَنْزَلْنٰاهُ‌ إِلَيْكَ‌ مُبٰارَكٌ‌ لِيَدَّبَّرُوا آيٰاتِهِ‌ » كتابى بسوى تو فرو فرستاديم كه مبارك است براى اينكه در آياتش انديشه و فكر كنيد بدانيد خداى شما را بيامرزد كه دين خدا يكيست و تمام دينها هدايت‌كننده است و عالم عامل را بسوى بهشت برگرداند و مخالف را بسوى دوزخ برد. و جز اين نيست كه ايمان تنها بآرزو نيست بلكه اقرار بقلب و عمل كردن باعضا و جوارح است و تصديق كردن كارهاى شايسته است و درين عصر ستم آشكار است،وفا كم است،سنت واگذاشته شده،بدعت آشكار گرديده،و مردم در كارهاى زشت يك ديگر را كمك مى‌كنند،حيا از ميان رفته،معرفت نابود شده،نادانى بجا مانده،نمى‌بينى جز ستمگران صاحب دنيا كه براى دنيا خشمگين گردند و بواسطه دنيا با يك ديگر مى‌جنگند. مردمان شايسته رفتند و مردمان رذلى كه مانند سبوس جو و تفاله‌ى خرماست بجا ماندند
💠
 مکتب قدر

▫️ مرحوم صاحب جواهر (رضوان الله تعالی علیه) در پایان جواهر فرمود من این کتاب را در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان تمام کردم. خب ایام عزای امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است، ایام گریه هم است و شب بیست و سوم، است! ما هم از ولادت اینها می ‌توانیم استفاده علمی بکنیم و هم از شهادت اینها می‌ توانیم استفاده علمی بکنیم؛ یک مقدار روضه می ‌خوانیم، یک مقدار روضه می شنویم، یک مقدار گریه می ‌کنیم، یک مقدار می گریانیم، بقیه را هم به درس و بحث مشغولیم. ▫️ مرحوم «إبن بابویه قمی» فرمود افضل اعمال لیله قدر، است. ما اگر ـ خدای ناکرده ـ علم را برای فروش بخواهیم، بله، آن و آن گریه‌ کردن، به مراتب بهتر از این علم است، چون آن به هر حال یک است و با ما به قبر می ‌آید اما این علمی که برای فروش باشد همراه ما نمی ‌آید؛ اما اگر ـ إن ‌شاء الله ـ برای آن نمی ‌خواهیم، بلکه برای این می‌ خواهیم که ـ خودمان عمل کنیم ـ و به دیگران هم منتقل کنیم این حسنه ‌ای است از حسنات. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 304 تاریخ: 1396/11/18 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 علم ناب

🔸 به ما چقدر سفارش كردند كه همه درس ‌ها در حوزه و دانشگاه نیست، بخش مهمّ درس‌ ها در است. 🔸 فرمود انسان بالأخره باید این بوستان، این درختان و این باغی كه درست كرده را آبیاری كند؛ حالا آبش یا از چشمه ای است كه از درون همین باغ می ‌جوشد یا از بیرون و با نهر درست كردن است كه این درخت‌ ها را سیراب می ‌كنند. آنها كه در حوزه و دانشگاه ‌اند مثل كسانی هستند كه كشاورزی و باغداری دارند ولی از راه نهر، از بیرون آب می‌ آورند؛ اما آنها كه و اهل معنا و اهل نماز شب ‌اند، كسانی ‌اند كه از درونشان چشمه می ‌جوشد. 🔸 دو راه دارد: ﴿لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أو أَلْقَی السَّمْعَ وَ هُوَ شَهید﴾؛ فرمود انسان یا باید مثل انبیا و اولیا و شاگردان آنها باشد که او بجوشد یا باید با اینها رابطه داشته باشد و نهری از این چشمه، به درون منزل خود بیاورد؛ اگر نه آن باشد و نه این، می‌ خشكد! 🔸 هیچ كس نمی ‌تواند بگوید چون من دستم از حوزه یا دانشگاه كوتاه است توفیق ندارم! این‌ قدر روابط علمی بین قلب بشر با خالق قلب و «مقلّب ‌القلوب» هست كه ده ‌ها مسئله ممكن است در قلب انسان القا بشود! 🔸 اگر كسی را از دست داد، علم خاصّ از آن ناحیه را هم از دست می ‌دهد؛ این حرف تازه‌ ای است كه انبیا آوردند. فرمود: ﴿اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللَّه‏﴾ و در سوره «انفال» فرمود: ﴿إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا﴾. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/04/29