.
- و تفقد أمر الخراج بما یصلح أهله
در مالیات و بیت المال تفقد و بررسی کن بگونه ای که صلاح مالیات دهندگان باشد
- فإن فی صلاحه و صلاحهم صلاحا لکن سواهم و صلاح لمن سواء إلا بهم
برای اینکه بهبودی مالیات و مالیات دهندگان باعث بهبودی سایر اقشار جامعه است(وضعیت جامعه بستگی به مالیات دارد)
- لأن الناس کلهم عیال علی الخراج و أهله
بخاطر اینکه همه ی مردم نان خور مالیات اند
.
.
- و لیکن نظرک فی عمارة الأرض أبلغ من نظرک فی استجلاب الخراج
باید تلاش تو در آبادانی زمین و بلاد بیشتر از جمع آوری مالیات باشد
- لأن ذلک لا یدرک بالعمارة
بخاطر اینکه خراج به دست نمی آید مگر به آبادانی
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: اگر مردم رفاه و آبادانی را در جامعه ببینند راحت تر مالیات می دهند چون مالیاتی که می دهند را با آبادانی بعینه می بیند و در واقع این مالیات به مردم بازمی گردد.
.
.
- و من طلب الخراج بغیر عمارة
و کسی که مالیات بخواهد در حالی که هیچ عمارت و آبادانی در جامعه نباشد
- الحرب البلاد
شهر ها را خراب می کند
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: حکومتی که مالیات بخواهد و در ازای دریافت مالیات کاری نکند، در حقیقت کشور را به خرابی می کشاند
- و أهلک العباد
نتنها کشور را خراب می کند و بلکه مردم را هم هلاک می کند
.
.
- و لم یستقم أمره إلا قلیلا
و کار این حکومت به درستی پیش نمی رود(دوام نمییابد) مگر خیلی کم
هر چیزی را نازکی اش پاره می کند، جزء ظلم که وقتی زیاد شود دوام نمی یابد.
و همینطور در روایتی آمده است: «إِذَا جَارَ السُّلْطَانُ هَانَتِ الدَّوْلَ» زمانی که سلطان ستم کند، دولتش سست می شود.
.
در مورد اقتصاد حضرت امیر نکات فراوانی دارند اما یک جمله ی طلایی دارند 🔻
.
- و لا قوام لهم جمیعا إلا بالتجار و ذوی الصناعات
و قوامی نیست برای آنها(مردم، نظامیان، قضات، کُتاب و کارمندان) جمیعا مگر با تجارت و صاحب صناعات
علامه طباطبائی می گوید: مهم ترین چیزی که جامعه ی انسانی را بر اساس خود پایدار می دارد، اقتصادیات جامعه است که خدا آن را مایه قوام اجتماعی قرار داده(المیزان ج ۹ ص ۳۲۹)
آیت الله جوادی آملی می گوید: »اصل مال(اقتصاد) به منزله قوام جامعه است: «ولاتُؤتوا السُّفَهاءَ أموالَكُمُ الَّتي جَعَلَ اللهُ لَكُم قِياماً» اموال خود را، که خداوند وسیله قوام زندگی شما قرار داده، به دست سفیهان نسپارید و از آن، به آنها روزی دهید! و لباس بر آنان بپوشانید و با آنها سخن شایسته بگویید! »(تفسیر تسنیم ج ۱۵ ص ۵۴۰)
.
.
- و أشعر قبلک الرحمة للرعیة
بپوشان قلبت را از رحمت برای رعیت
" أشعر قلبک الرحمة" یعنی رحمت را چون شعار که همان لباس چسبیده به تن است برای آنان قرار ده
به لباس روئین "دثار" و به لباس زیرین "شعار" گفته می شود
- و المحبة لهم و اللطف بهم
محبت و لطف به آنها کن
- و لا تکونن علیهم سبعا ضاریا تغتنم أکلهم
از کسانی نباش که مانند حیوان وحشی درنده مغتنم می داند خوردن آنها را
- فإنهم صنفان: إما أخ لک فی الدین و إما نظیر لک فی الخلق
بخاطر اینکه مردم بر دو دسته هستند: یا برادران دینی تو اند یا مثل تو در خلقت اند
.