eitaa logo
پویش مردمی صدقه سبز
418 دنبال‌کننده
841 عکس
441 ویدیو
22 فایل
🤔صدقه سبز؟ 🌴یک پویش مردمی برای کاشت درختان مثمر وبومی ⚡️این پویش به همراهی کوهنوردان ،تکواندوکاران،برخی هیات ها،برخی مساجد،قشرجوان و دانشجویان و حضور چشمگیر بانوان شهرستان بهبهان در سال ٩۶ شروع شد. ارتباط با ما @Azimifar_mohammad63 @hamadyanie
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  اخبار تهران
30.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دام در مرتع ▫️ تناسب دام با مرتع در خشکسالی و ترسالی مساله‌ای که از قدیم هم مورد توجه دامداران ما بوده است. یک‌جانبه نگری و با افراط یا تفریط به دام نگریستن، امری مذموم و بسیار خطرناک است! اگر فقط از منظر حفظ مرتع هم به مسأله نگاه کنیم خواهیم دید که خروج کامل دام از مراتع به ضرر مرتع تمام خواهد شد. ▫️ در این دو کلیپ فوق به ارتباط بین خروج دام و دامدار از مرتع و آتش‌سوزی اشاره شده است. اگر برخی فعالان سکولارِ محیط‌زیست، نگران نهال‌های کوچک زیر اشکوب درختان هستند که توسط دام خورده می‌شود، ما نگران بوته‌ها و درختچه‌های چند ده ساله‌ی تنگرس، رملیک، گون و ... هستیم که با آتش‌سوزی از بین می‌روند. علف‌هایی که با آتش‌سوزی از بین می‌روند و بذرشان قوه نامیه‌ی خود را از دست می‌دهد؛ حال آن‌که وقتی همان بذر وارد بدن دام می‌شود، تیمار شده و در مراتع پراکنده می‌شود. ▫️ علی‌حسین سعادت الگویی عملی برای غنی سازی مراتع به ما داده است که اصلاً دام ستیز نیست! ▪️ البته ما می‌دانیم برای سنتی‌ترین مناطق‌مان برنامه دارند تا با تعطیلی دامداری‌های سنتی، اکوتوریسم را جاگزین کنند! برای نمونه: کوه خاییز تا سال ۷۳ محل سکونت عشایر بود. سال ۷۳ عشایر پایین آورده شدند تا امروز طرح گردشگری تنگ تکاب راه‌اندازی شود؛ به همین سادگی!! ✅اخبار تهران 👇 https://eitaa.com/joinchat/2367422697Ccde4d4f394
🌳درخت شهری برای انتخاب درختی مناسبِ شهر گزینه های عجیب و غریب لازم نیست! سایه دار بودن،مقاوم بودن در برابر طوفان،پرنده پذیر بودن و مزایایی دیگر را درخت کنار درخود جمع کرده است! ارزان و در دسترس! کنار را تک شاخه هرس کنید تا اینچنین چتری و زیبا شود!(این کنار در خیابان ۶۰ متری حوالی توتستان است) @sadaghe_sabz
🌿آیا یاری هست؟ برای رسیدن به هدف ۱ میلیارد درخت در ۴ سال سهم خوزستان در یک سال سالانه ۳۰ میلیون درخت است! مومنین باغیرت بهبهانی چیزی به پایان مهلت بذرکاری در مرتع نمانده!این زمان که گذشت تا سال آینده فرصتی برای بذرکاری نمی ماند. در این نهضت سبز و مقدس همیاری کنید تا رسیدن به نقطه ی"وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا " در شهرمان.ان شاء الله روزی برسد که بگویند مومنین بهبهانی منشا این خیرکثیر شدند @sadaghe_sabz
آن چیزی كه ما نتوانستیم بفهیم این بود كه دربخش‌هایی از زمین كه بارش و خشكسالی فصلی داشتند خاك و پوشش گیاهی را تعداد زیادی از حیوانات گیاهخوار حفظ كرده بودند كه با خود شكارچیان بسیاری را به منطقه می‌كشاندند. آنها بهترین راه را برای دفاع در برابر گوشتخواران انتخاب كرده و دسته‌جمعی حركت می‌كردند هر چقدر گله بزرگتر بود، اعضای آن ایمنی بیشتری داشتند. آنها ادرار و مدفوعشان را در حین حركت به زمین بر‌می‌گرداندند و حركت مانع از این می‌شد كه پوشش گیاهی بیش از حد خورده شود و البته گیاهانی كه لگد شده بودند خاك را به خوبی می‌پوشاندند درست در مسیری كه گله عبور كرده بود. ☝️بخشی از سخنرانی "آلن سیووری" دانشمند امریکایی در"تدتاک" 🔰این سخنرانی مهم به نقش بی بدیل دام در حفظ پوشش گیاهی می پردازد. @sadaghe_sabz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱بذرهای متنوع مرتع بذر موسیر وحشی پس از چند ماه از آماده شدن بذر هنوز هم در مرتع دره گپ یافت می شود. تقویت مراتع با بذرهای بومی شدنی و ارزان است @sadaghe_sabz
کُلُوا وَارْعَوْا أَنْعَامَکُمْ مرحوم هاشمی رفسنجانی ذیل آیه ۵۴ سوره مبارکه طه در تفسیر راهنما به جواز چرا ی دام در مراتع اشاره میکنند. ادامه ی این آیه با این تعبیر است" إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّأُوْلِی النُّهَی" بدین معنا که یکی از مواردی که اولی النهی در آن نشانه ها و آیاتی می بینند همین چرای دام در مرتع است. چه شد که در این چند دهه اخیر چرای دام مایه ی تخریب مرتع تلقی شد؟ به نظر یکی از تفکرات غلط که به منظور توسعه با نگاه علمی جدید ترویج شد مساله ی اسکان عشایر بود.با اسکان عشایر،دام(با وجود اینکه پس از اسکان تعداد دام کمتر هم شده بود)در مرتع متمرکز شد و اینچنین بود که تخریب مرتع بیشتر نمود میکرد غافل از آنکه اصل این اسکان منجر به تضعیف عشایر می شد 🐑پست بعد را در این باره ببینید @sadaghe_sabz
امام خمینی رحمت الله علیه کوچ روی را جزو قدرت عشایر محسوب میکرد و قصد رضا خان از اسکان عشایر را ازبین بردن قدرت عشایر بیان می کرد. پس از انقلاب ظاهرا از برنامه دوم توسعه اسکان عشایر دنبال شد(البته اختیاری) اسکان عشایر در دنیا بعنوان توسعه به کشورها توصیه می شد.گرچه هدف چیزی از قبیل تحصیل فرزندان بیان میشد اما اسکان به از بین رفتن مزایای کوچ روی منجر شد. بن مایه اصلی کوچ روی"چرا در مرتع سردسیری" بود که درآیات شریفه قران کریم هم بر این مساله چند جا یاد شده است. به لحاظ فنی کوچ روی مانع از تمرکز دام در مرتعی محدود میشد و بدین سبب بود که هزاران سال کوچ روی موجب تخریب مراتع نشده بود!!! @sadaghe_sabz پست بعد ببنید👇
مرحوم هاشمی رفسنجانی با وجود آنکه درباره حق چرا در تفسیرشان بیان میکنند،به نگاه خوش بینانه مروج اسکان عشایر شدند!(محدود شدن چراگاه و حتی کاهش دام) مساله‌ی تحصیل فرزندان را می‌شد به گسیل داشتن معلمین دلسوز و دادن تسهیلات بیشتر به چنین معلمینی حل کرد و اساس و بنیان این سبک زندگی بسیار مفید برای جامعه را برهم نزد! ✅️ پاشنه ی آشیل توسعه در برخی از مقاطع پس از انقلاب تبعیت از الگوهای توسعه‌ی مورد توصیه سازمان ملل بوده است @sadaghe_sabz
مراسم سومین سالگرد عمار انقلاب "علامه محمدتقی مصباح یزدی" ✅️سخنران حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی / رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ، رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری ✅️زمان : سه شنبه ۵ دی ساعت ۱۸:۳۰ ✅️مکان : تالار معلم ستاد مردمی بزرگداشت علامه مصباح شهرستان بهبهان کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید @sadaghe_sabz
🔸خاطره‌ای درس‌آموز از مسئولیت‌پذیری اجتماعی آیت الله حائری شیرازی🔸 (ناقل خاطره: محمدعلی نادعلی) در تابستان سال ۷۷ با دوستانی به همدان رفتیم تا دو سه روزی در معیت استاد «حاج شیخ حسین انصاریان» باشیم. پیش از ظهر، ما را به سیاحتی در درّۀ «گنجنامه» بردند. چون تابستان و تعطیلات بود، جمعیت زیادی آمده بودند. متوجه شدیم مردم برای قضای حاجت مشکل دارند. به ما هم سرایت کرد؛ چون سه چشمۀ توالت موجود در گنجنامه گرفته بود که کاسۀ آنها پُر و لبریز از کثافت شده بود. مردم به ناچار با سنگ و کلوخ و ... قضای حاج می کردند. ما که قصد داشتیم در آنجا تا غروب بمانیم، دیدیم با این وضع ممکن نیست لذا تصمیم گرفتیم کمی در تپه ها و باغات پیاده روی کنیم و برگردیم. ساعاتی بعد که به محل پارک ماشین ها کنار توالت های غیر قابل استفاده برگشتیم، متوجه صف مردم برای قضای حاجت و وضو گرفتن بعضی دیگر شدیم. تصور کردیم شهرداری یا سازمان گردشگری که پول ورودی می گیرند، دستشویی را درست کرده اند! اما در میان مردم سخن از یک شیخ محترم بود که می گفتند به اینجا آمده برای دیدن گنجنامه و کار را ایشان درست کرده اند. راننده ما -که آنجا مانده بود- برایمان نقل کرد که یک روحانی آمد و وضع مستراح ها و مشکل مردم را که دید، اول سراغ مسئولین را گرفت، کسی حضور نداشت. از راننده و همراهانش کمک خواست و آنان هم چون دیدند آنجا پر از تعفّن و ... است، به ایشان گفتند: «خیلی بوی بد می دهد و ابزاری برای پاکسازی نداریم. شیرهای آب هم خراب اند. نمی توانیم کاری بکنیم». لذا خود ایشان رفتند و اوضاع را دیدند. آنگاه، لباس روحانیت را از تن در آوردند و آستین ها را بالا زدند و دست هایشان را در کیسه های پلاستیکی میوه هایی که در ماشین بود کردند. سپس گفتند هرچه کیسۀ پلاستیک در ماشین ها هست، بیاورند. ایشان پارچه ای روی دهان و بینی خود بستند و شخصاً تمام اشیاء و لجن ها و ... را با دست از کاسه های توالت بیرون کشیده و در کیسه ها ریختند و از راننده و محافظ ها -که حالشان به هم میخورد- خواستند از درّه با دبّه ها آب بیاورند. پس از تخلیه و باز کردن گرفتگی ها، همۀ توالت ها را شسته و آمادۀ استفاده مردم کردند. خرابی لوله ها و شیرهای آب را هم برطرف کردند و سپس، خود را طاهر کرده، وضو گرفته و در گوشۀ باغچه ای در آن نزدیکی به نماز ایستادند. مشتاق شدم بروم ایشان را ببینم و بدانم کدام روحانی اند. از دور به ما نشانش دادند و تا آمدیم به ایشان برسیم سوار خودرو شده بودند. ماشین چرخی زد و از کنار ما رد شد و دیدم ایشان «آیت الله حائری شیرازی» نمایندۀ ولی فقیه و امام جمعه شیراز است. بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و به همراهان گفتم: ای کاش رسیده بودیم و برای این کار، دستشان را بوسیده بودیم. همراهم به شوخی گفت: حالا نذر کن هر وقت دیدی، ببوسی تا قضای دست بوسی را بجا بیاوری! من با جدّیت گفتم: نذر می کنم حتما برای بوسیدن هر دو دستش به شیراز بروم. چند ماه بعد استاد «حاج شیخ حسین انصاریان» را برای منبر به شیراز دعوت کردند و من هم برای دیدن آشنایان و دیدار ایشان و میزبانش «آیت الله حائری» به شیراز رفتم. هم فال بود و هم تماشا. هنگامی که به خانۀ آیت الله حائری رفتیم، تعدادی از روحانیان و مسئولان نشسته بودند. می دانستم آقای حائری به هیج وجه نمی گذارند کسی دستش را ببوسد. وسط مجلس ایستاده و اعلام کردم حاج آقا اجازۀ دست بوسی نمی دهند، اما من چند ماه پیش در همدان برای کاری که کرده اند، نذر شرعی کرده ام تا در نخستین دیدار، هر دو دست ایشان را ببوسم. بلافاصله، به سمتشان رفتم و با ذکاوت و هوشی که داشتند متوجه علت شدند. تا آمدند دست ها را پس بکشند، آن دو را گرفتم و بوسیدم و بر دیده گذاشتم. به مطایبه و نکته پرانی همیشگی گفتند: شما فقط اهل تشویق کار خوب هستید یا اهل عمل به کارهای خوب هم هستید؟ عرض کردم: دعایمان کنید که اهل عمل بشویم، چون پیش از جنابعالی، ما هم گرفتاری مردم و خودمان را در آن تنگه دیده بودیم و رد شدیم. کُمیت کار ما لنگ است، امیدوارم از شما بیاموزیم. بعد آهسته تر فرمود: حالا نمی خواهد به این آقایان بگویید. بین خودمان باشد. @haerishirazi
28.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این نقش دل‌نشین ز مقابل نمی‌رود ■صلابت و اخلاصت ■سادگی و بی توقعی ات ■آن محراب غرق به خونت ■دخترانِ مثلِ رقیه ات ■ علی کوچکت درس اموز ماست! @sadaghe_sabz
■حل معضل ترافیک،زباله،آلودگی،ضعیف روابط خویشاوندی،کاهش جمعیت،بی حیایی از روستا شروع می شود نه از شهر! حتی دادن زمین برای ساخت مسکن ویلایی در شهر بجای آپارتمان حل اساسی مشکل نیست اگر از روستا شروع نشود ■جناب رئیس جمهور از روستا شروع کنید،برای روستایی،برای احیای زندگی تولیدی تحصیلات در روستا مطابق آمایش سرزمینی بشود ومعلمین در روستا حمایت بیشتر ■آقای رئیس جمهور بیراهه ای که شاه با اصلاحات ارضی شروع کرد را از یکجا قطع کنید! @sadaghe_sabz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هنر برای هنر نیست! ■هنر یا درخدمت تعالی انسانهاست ویا برای گمراهی! بدین جهت اگر متعالی شد بسیار ارزشمند و اگر گمراه کننده شد بسیار مضر خواهد بود. آموزش دستگاه های موسیقی پای ثابت گروههای تعزیه از دوره قاجار به این طرف بوده و از موسیقی برای انتقال فرهنگ متعالی عاشورا استفاده می شده است. نوحه خوانهای مبرز و خوش صدا از دستگاههای موسیقی بهره می بردند و مردم شهر را به بلندای عاشورا می بردند. ●جای تاسف دارد که برخی از اداره کنندگان آموزشگاه های فعلی موسیقی که از خویشاوندان هنرمندان متعهد اسبق بهبهان هستند نسبت به رعایت حدود الهی موسیقی حلال مراعات کامل نمی کنند. ای کاش راه سلف خود را رفته و در راستای تعالی هنر حرکت کنند.انتخاب مضامین مفید در تصنیفها و آوازها، و رعایت حریم زن و مرد در مکان و زمان آموزش موسیقی می تواند به تصحیح این مسیر کمک کند. @sadaghe_sabz
○بذرکاری مشهدی ها○ ■همسایه های امام رضا ع به تاسی از امام رضا ع بادام کاری می کنند.نکته ی جالب این رویداد بذرکاری خانوادگی است. ■گوشه گوشه ی کشور مومنینی وارد عرصه درختکاری شده اند و این بسیار مبارک است. جمعه یک دیماه ۱۴۰۲ @sadaghe_sabz
هدایت شده از چرخه حیات
به یُمن قدوم شما نخل خشکیده، سبز و بارور شد؛ میلادتان مبارک، روز دیدارتان نزدیک! ▫️ وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا [آیه ۳۳ سوره مبارکه مریم] [عیسی:] و سلام بر من روزی که زاده شدم، و روزی که می‌میرم، و روزی که زنده برانگیخته می‌شوم. ▫️ حضرت روح‌الله عیسی بن مریم، پیامبر بزرگی که نیامده زمین را سبز کرد. ▪️ انسان به طور ذاتی مأمور به آبادی زمین و ایجاد سرسبزی است، مگر آن‌که از مسیر انسانیت منحرف شود و با فساد و دگرگونی، زمین را خشک و نابود سازد. 🌳 در هم‌راهِ هم باشیم؛ 🇮🇷 https://tree.lc360.ir 🔘 @LC360IR
●مردانی که پای عهد خود ماندند! @sadaghe_sabz
هدایت شده از بهجتی اردکانی
🔰اندیشکده قصد با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه قم برگزار می‌کند: 💢 نشست تخصصی با موضوع : تحریم نفت و ارزاق کشاورزی رژیم صهیونیستی ✅نشست اول: تحریم نفت و ارزاق کشاورزی رژیم صهیونیستی 💢 ارائه دهنده: 👤 محمد طاهررحیمی پژوهشگر اقتصادی ✅نشست دوم: اقتصاد کشاورزی غزه و سرزمین اشغالی 💢 ارائه دهنده: 👤 دکتر مهدی عرفانیان پژوهشگر و مدرس دانشگاه 🗓 زمان: چهارشنبه 6 دی ماه 1402 ⏰ ساعت: 14:30 📌 مکان: دانشگاه قم -خانه فرهنگ- سالن جلسات معاونت فرهنگی 🔹 پیوند جهت حضور مجازی در نشست: 🌐 https://www.skyroom.online/ch/saman2/doreghom ◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️ 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
🔺 ویژه برنامه وفات حضرت ام البنین سلام الله علیهم 📜آرمان های ام البنین 🔹با حضور پدر شهید امنیت آرمان علی علی وردی @sadaghe_sabz
✅ نقش آفرینی روحانیت در تحقق مطالبات محیط زیستی رهبر معظم انقلاب در سیاستهای کلی محیط زیست که مقام معظم رهبری در سال 1394 ابلاغ کردند آمده است: ۱۲. تدوین منشور اخلاق محیط زیست و ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق زیست‌محیطی مبتنی بر ارزش‌ها و الگوهای سازنده‌ی ایرانی اسلامی. ۱۴. گسترش سطح آگاهی، دانش و بینش زیست‌محیطی جامعه و تقویت فرهنگ و معارف دینیِ مشارکت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی به‌ویژه امر به معروف و نهی از منکر برای حفظ محیط زیست در تمام سطوح و اقشار جامعه. ✅ نقش طلاب و فضلای حوزوی در راستای سیاست‌های فوق: 🔸تدوین و نشر اخلاق محیط زیستی (مطالعه، پژوهش، سخنرانی) 🔸تقویت فرهنگ و معارف دینی برای مشارکت عموم در حفظ محیط زیست 🔸امر به معروف و نهی از منکر محیط زیستی ■یادداشت از حجت الاسلام بهجتی اردکانی @sadaghe_sabz
مجوز سبز بودن پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس صادقانه اما موقتی است. ✍ محسن پرهیزگار ۷-دیماه ۱۴۰۲ این مجوز با توجه به معیارهای کمی خصوصاً در حوزه سرمایه‌گذاری در بحث جمع آوری گازهای مشعل، صادر شده است و با پایان سرمایه گذاری و افتتاح پروژه، این مجوز کارایی خود را از دست خواهد داد. در واقع برای ادامه سبز بودن پالایشگاه لازم است پروژه هایی مخصوص، جهت به صفر رساندن فلر انجام شود (روزانه حداقل ۵۰۰ تن گاز با ارزش، سوزانده می شود) در غیر اینصورت مجوز سبز بودن از طرف سازمان محیط زیست، لغو خواهد شد. در مقاله ای با موضوع چگونه می توان مشعل یک پالایشگاه را خاموش کرد، که مورخ ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ منتشر گردید، بحث آلایندگی پالایشگاه مورد واکاوی قرار گرفت. 👇👇👇 https://eitaa.com/Parhizgar_Mohsen/319
مزار سید‌الکریم را مشهدالشجره نامیده اند ■رسم نیک کاشت درخت در جوار قبور امامزادگان حکمتی داشته است.مدفن سیدالکریم زیر‌‌ درخت سیبِ زمین وقفی بوده تا زائرین از میوه ی آن بهره ببرند. ■مزار سیدعبدالعظیم حسنی(ازموثقین وجود مبارک امام هادی علیه السلام) دعاگوی مخاطبین کانال و فعان صدقه ی سبز هستیم. @sadaghe_sabz