بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
🌸شعر
ای سبزترین یار کفن پوش عمو
لبیک تو جاری است در گوش عمو
لبریز فنا بود وجودت انگار
حل شد بدنت میان آغوش عمو
✅مقدمه
«وَإِنَّمَا عَابَ اللهُ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ لِأَنَّهُمْ كَانُوا يَرَوْنَ مِنَ الظُّلَمَةِ الْمُنْكَرَ وَالْفَسَادَ فَلَا يَنْهَوْنَهُمْ عَنْ ذَلِكَ رَغْبَةً فِيمَا كَانُوا يُنَالُونَ مِنْهُمْ وَرَهْبَةً مِمَّا يَحْذَرُون»
امام حسین(ع)، با اشاره به آیه فوق، کوتاهی أحبار و ربانیون در تکلیف امر به معروف و نهی از منکر را مطرح میکنند :
👈خداوند احبار و ربانیون را نکوهش میکند کسانی که در دین یهود و نصاری جزو افراد سرشناس بودند و جزو روحانیون آنها بودند به این خاطر که می دیدند ستمکاران پیش روی آنها مرتکب فساد و منکر می شدند ولی آنها را نهی نمی کردند؛ و اینکه این احبار نهی از منکر نمی کردند به خاطر یکی از این دو چیز بود: تطمیع و تهدید.
و به آیه ای در سوره توبه اشاره فرمودند؛ ﴿وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلوةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوٰةَ وَيُطِيعُونَ اللهُ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ﴾.(۱)؛
مؤمنين و مؤمنات؛ یعنی زنان و مردان مؤمن نه تنها بعضی از آنها دوست یکدیگرند؛ بلکه حتى نسبت آنها بالاتر از این است و برخی بر برخی دیگر ولایت دارند؛ یعنی مؤمنین هم-- دوست یکدیگر هستند و هم نسبت به یکدیگر ولایت دارند و همدیگر را امر به معروف و نهی از منکر می کنند.
یعنی مجاز هستند که این کار را بکنند؛ بلکه این کار واجب هم هست.
👌مهم ترین صفات مومن
حضرت می فرماید خداوند در این آیه صفات مؤمنین و مؤمنات را می شمارد. وقتی صفاتی را بیان میکنند آن صفتی که ارزشش از همه بیشتر است را اول مطرح میکنند؛
يعنى خدا وقتی می خواهد مؤمنین و مؤمنات را توصیف کند با امر به معروف و نهی از منکر شروع میکند؛ بعد میفرماید «يُقِيمُونَ الصَّلاةَ»؛ بله نماز هم می خوانند. «وَ يُؤْتُونَ الزكاة» هم بعد از آن است. بعد می فرماید: «وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ»؛ اینها هم اطاعت بود ولی بقیه واجبات را در اینجا آورده است. اگر قرار بود واجبات و محرمات را بشمارد خیلی میشد.
معلوم میشود که اینها سرآمد هستند. لذا تعبیر حضرت این طور است:
«فَبَدَأَ اللهُ بِالْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهيِ عَنِ الْمُنْكَرِ فَرِيضَةً مِنْهُ لِعِلْمِهِ بِأَنَّهَا إِذَا أُذِيَتْ وَأُقِيمَتْ»، خداوند، ابتدا امر به معروف و نهی از منکر را بیان میکند برای اینکه میدانسته اگر امر به معروف و نهی از منکر ادا شود و در جامعه به پا داشته شود، «اسْتَقَامَتِ الْفَرَائِضُ كُلُّهَا هَيْنَهَا وَ صَعْبُهَا»، اگر این ها در جامعه بپاداشته شود، همه واجبات از آسان گرفته تا مشکل برقرار خواهند شد.
🔻در ادامه آثار امر به معروف طبق آیات قرآن مورد اشاره قرار می گیرد🔺
✔️ویژگی صالحان
﴿يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ ... وَأُوْلَئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ﴾ (۲)؛
به خدا و روز قیامت ایمان دارند و به کار پسندیده فرمان میدهند ... و آنان از شایستگانند.
✔️نصرت الهی
﴿... وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ ... • الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ...﴾ (۳)؛
... و قطعا خدا به کسی که (دین) او را یاری میکند یاری میدهد ... همان کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم نماز برپا میدارند و زکات میدهند و به کارهای پسندیده امر میکنند...
🔻ادامه دارد
#گمنام
╭┅─────────┅╮
🇮🇷🇵🇸
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
╰┅─────────┅╯
✔️برتری امّت
﴿كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ ...﴾ (۴)؛
شما بهترین امتی هستید که برای مردم پدیدار شدهاید به کار پسندیده فرمان میدهید...
✔️سبب خیر
﴿لاَّ خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاَحٍ بَيْنَ النَّاسِ ...﴾ (۵)؛
در بسیاری از رازگوییهای ایشان خیری نیست مگر کسی که (بدین وسیله) به صدقه یا کار پسندیده یا سازشی میان مردم فرمان دهد....
✔️رحمت الهی
امر به معروف، زمینه ساز جلب رحمت الهی:
﴿وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ ... أُوْلَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ ...﴾ (۶)؛
مردان و زنان باايمان، ولىّ و يار و ياور يكديگرند؛ امر به معروف مىكنند؛ ... بزودى خدا آنان را مورد رحمت خويش قرار مىدهد...
✔️رستگاری
رستگاری، از آثار خیرخواهی و امر به معروف:
۱. ﴿وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ ... وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ﴾(۷)؛
و باید از میان شما گروهی (مردم را) به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادارند ... و آنان همان رستگارانند.
۲. ﴿إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ • ... الآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ ...﴾(۸)؛
در حقیقت خدا از مؤمنان جان و مالشان را به (بهای) اینکه بهشت برای آنان باشد خریده است همان کسانی که در راه خدا میجنگند و میکشند و کشته میشوند (این) به عنوان وعده حقی در تورات و انجیل و قرآن بر عهده اوست و چه کسی از خدا به عهد خویش وفادارتر است پس به این معاملهای که با او کردهاید شادمان باشید و این همان کامیابی بزرگ است. ... وادارندگان به کارهای پسندیده ... و مؤمنان را بشارت ده.
✔️منع از اختلاف
امر به معروف، زمينهساز عدم بروز اختلاف:
﴿وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ ... • وَلاَ تَكُونُواْ كَالَّذِينَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَيِّنَاتُ ...﴾ (۹)؛
و باید از میان شما گروهی (مردم را) به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادارند ... و مانند کسانی مباشید که پس از آنکه دلایل آشکار برایشان آمد، پراکنده شدند و با هم اختلاف پیدا کردند...
جمله «لاتکونوا...» میتواند برای بیان نتیجه آیه یاد شده باشد.
✔️پیشگیری از شکست
﴿كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ ... • لَن يَضُرُّوكُمْ إِلاَّ أَذًى وَإِن يُقَاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الأَدُبَارَ ثُمَّ لاَ يُنصَرُونَ﴾(۱۰)؛
شما بهترین امتی هستید که برای مردم پدیدار شدهاید به کار پسندیده فرمان میدهید ... جز آزاری (اندک) هرگز به شما زیانی نخواهند رسانید و اگر با شما بجنگند به شما پشت نمایند سپس یاری نیابند.
🟩آثار امر به معروف و نهی از منکر در خطبه منا
علاوه بر آثاری که در آیات فوق مورد اشاره قرار گرفت سیدالشهدا(ع) آثار دیگری بر می شمرند
✔️دعوت به اسلام
امر به معروف و نهی از منکر دعوت به اسلام است «أَنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهيَ عَنِ الْمُنْكَرِ دُعَاءُ إِلَى الْإِسْلَامِ».
✔️ایفاء حق ستمدیدگان
موجب بازگرداندن حقوق ستمدیدگان به آنان است. می فرماید: «مَعَ رَبِّ الْمَظَالِمِ». یعنی این ها مال ستمدیدگان را خوردند، اما از حلقومشان در می آوریم و به آنان باز میگردانیم.
✔️مخالفت با ستمگران
مخالفت و مبارزه با ستمگران است: «وَ مُخَالَفَةِ الظَّالِمِ».
✔️عدالت در جامعه
برای اینکه ثروتهای عمومی بر مبنای قانون اسلامی تقسیم شود. «وَ قِسْمَةِ الْفَيْءِ وَالْغَنَائِمِ».
توجه به این نکته نیز لازم است که از آنجایی که معاویه دستور داده بود هر کس دوست دار ابوتراب است، حقوقش را از بیت المال قطع کنید! از طرف دیگر، اگر از خلفا تعریف کرد به او از بیت المال هدیه بدهید.
امام حسین(ع) با این بخش از خطبه با آن بخشنامه معاویه مقابله کرد.
🔻ادامه دارد
#گمنام
╭┅─────────┅╮
🇮🇷🇵🇸
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
╰┅─────────┅╯
✔️دریافت صدقات
«وَأَخْذِ الصَّدَقَاتِ مِنْ مَوَاضِعِهَا وَوَضْعِهَا فِي حَقِهَا»؛ صدقات از موارد صحیح آن گرفته شود و در موارد صحیح شرعی آن مصرف شود. هم اخذ و هم مصرف آن باید شرعی باشد. اینکه بدون وجه شرعی پول شخصی را اخذ کنند نباید انجام بشود؛ یا آن چیزی را که از راه شرعی به دست آمده را در مصارف غیر شرعی مصرف کنند؛ یعنی چون با ما هم عقیده است به او از بیت المال میدهیم و اگر کسی با ما نیست به اومیفرمائید متعرض به آن بخشنامههای معاویه میباشد.
🔴آثار منفی ترک کردن امر به معروف و نهی از منکر
همه این ها آثار مثبت امر به معروف و نهی از منکر است. حال اگر این مسئله ترک شود، اسلام و همه فضایل و ارزش های اخلاقی از بین خواهد رفت.
امام صادق (ع) از پیغمبر اکرم (ص) روایت میکند که حضرت فرمودند: «إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تُضِرَّ إِلَّا عَامِلَهَا وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَلَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتِ الْعَامَّةَ»
اگر بندهای غیر علنی و پنهانی گناه کند فقط انجام دهنده آن گناه ضرر میکند. بعد حضرت می فرماید: اما اگر جلوی شما مرتکب عمل حرامی بشود و شما نهی از منکر نکنید؛ ضرر به اجتماع می رسد.
🔺👌راز آسیب های ترک امر به معروف
در ذیل این روایت امام صادق دلیل اینکه چرا ضرر متوجه اجتماع میشود را بیان میکند: «قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ (ع): وَ ذَلِكَ أَنَّهُ يُذِلُّ بِعَمَلِهِ دِينَ اللهِ»؛ او با ترک امر به معروف و نهی از منکر دارد دین خدا را خوار میکند اگر امر به معروف و نهی از منکر نکردی؛ اگر منکر را دیدی ولی هیچ چیزی نگفتی داری دین خدا را خوار میکنی «وَ يَقْتَدِی بِهِ أَهْلُ عَدَاوَةِ اللهِ» (۱۱)؛
در واقع داری به آن بی دینها جرئت میدهی که بیایند و غلبه کنند.
◾️روضه
السَّلَامُ عَلَى عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ الزَّكِيِّ لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَهُ وَ رَامِيَهُ حَرْمَلَةَ بْنَ كَاهِلٍ الْأَسَدِي (۱۲)
در روز عاشورا امام حسین عبدالله بن الحسن یادگار برادرش را به خواهر خود زینب سپرد و سفارش بچه ها را نمود. موقعی که ابی عبدالله پس از آن که تمامی اصحاب و یارانش به شهادت رسیدند و حضرت در گودال قتلگاه در محاصره ی دشمن قرار گرفت. ناگهان عبدالله بن الحسن که هنوز به سن بلوغ نرسیده بود از داخل خیمه ها و از زنان حرم جدا شد تا خود را به عمو گرامیش برساند. امام حسین فریاد زد: «يا أُختاه اِحبِسیه» ای خواهر مگذار یادگار برادرم بیاید این گروه بر بزرگ و کوچک رحم نمیکنند. عبدالله گفت «لا و الله لا أُفارِقُ عَمِّى» به خدا قسم از عمویم جدا نمیشوم. با زحمت بسیار از دست عمه جانش زینب رها شد. خود را به عمو رساند. ناگاه ظالمی به نام بحر بن کعب یا حرمله شمشیری را بلند کرد تا بر امام حسین (ع) وارد سازد. عبدالله دستش را جلو آورد تا از ضربت شمشیر مانع شود و فریاد زد: «وَيلك يا ابن الخَبيثَة أ تَقتُلُ عَمّی؟» دست عبدالله بر اثر آن ضربت شمشیر برید و به پوست آویزان شد. عبدالله فریاد زد «وا عماه یا ابتاه» (۱۳)
ابی عبدالله یادگار برادر را در آغوش کشید و فرمود: ای پسر برادرم صبر کن به زودی به جد و پدرت ملحق میشوی و با آنها دیدار میکنی.حرمله بن کاهل تیری به سوی او انداخت و گلوی عبدالله را که در آغوش عمویش بود برید (۱۴) وقتی این صحنه را زینب دید فریاد زد: وای پسر برادرم کاش مرده بودم و این روز را ندیده بودم کاش آسمان به زمین می افتاد و کوه ها پاره پاره میشد. (۱۵)
🌸شعر
بسته شد چشمش ولی لب باز شد
آخرین نجوای شه آغاز شد
کای خدا گر چه مرادت حاصل است
دیدن مرگ یتیمان مشکل است
در ره تو هستی ام از دست رفت
حیف شد، عبداللهم از دست رفت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱. سوره توبه، آیه ۷۱.
۲. سوره آل عمران، آیه۱۱۴.
۳.سوره حج، آیه۴۰ و ۴۱.
۴.سوره آل عمران، آیه۱۱۰.
۵.سوره نساء، آیه۱۱۴.
۶.سوره توبه، آیه۷۱.
۷.سوره آل عمران، آیه۱۰۴.
۸.سوره توبه، آیه۱۱۱ و ۱۱۲.
۹.سوره آل عمران، آیه۱۰۴ و ۱۰۵.
۱۰.همان، آیه۱۱۰ و ۱۱۱.
۱۱.بحارالانوار، ج۹۷، ص۷۸
۱۲.همان ، ج ۴۵، ص۶۷ زیارت ناحیه مقدسه
۱۳. همان، ص۵۳
۱۴. لهوف، ص۱۲۲
۱۵. وقایع الایام خیابانی، ص ۴۸۰
#گمنام
╭┅─────────┅╮
🇮🇷🇵🇸
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
╰┅─────────┅╯
خیلی درد تو این عکسه؛
علیاکبرهاییکہعلیاصغربرگشتن🥲
میگفت من تورو بلند قامت فرستادمت رفتی...
چرا علی اصغر برگشتی..؟!(:💔
#گمنام
╭┅─────────┅╮
🇮🇷🇵🇸
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
╰┅─────────┅╯
ایران و ژاپن با هم استارت پیشرفت رو زدن!!!البته ایران ۱۴سال زودتر!!
تو ایران« امیر کبیر » لیدر بود و تو ژاپن « پادشاه میجی تو»!
ژاپنیا کولاک کردن و اما تو ایران جنازه امیرکبیر افتاد رو دستمون و ترمز کشیده شد!!!!
ای بسوزه پدر هرچی انگلیسیه روباه صفته!
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یااَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
🌸شعر
آن ماه که روشنگر هر انجمن است
مجموعهاى از فضایل پنج تن است
در شادى و غم دست توسّل ما را
بر دامن لطف قاسم بن الحسن است
✅مقدمه
خطبه حضرت در منا سه بخش داشت. بخش اول و دوم خطبه که راجع به فضائل امیرالمومنین علیه السلام و امر به معروف و نهی از منکر بود ناظر به بخشنامههای معاویه بود.
از آنجایی که امر به معروف و نهی از منکر که گفته شد دعوت به اسلام و احیای دین است و از طرفی یکی از مهمترین اهداف امام حسین علیه السلام مقداری در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر توضیح میدهیم.
👌لازمه امر به معروف و نهی از منکر
✅۱. علم به معروف و منکر
شرط اول امر به معروف و نهی از منکر، علم به معروف و منکر است یعنی امر و نهیکننده باید معروف و منکر را بشناسد و در غیر این صورت موظف نیست امر به معروف و نهی از منکر کند، بلکه نباید چنین کاری بکند؛ زیرا ممکن است در اثر جهل و نادانی امر به منکر و نهی از معروف کند
✅۲.اوّل ترك بعد نهى
«عَنْ أَميرِالمُؤمِنين (ع): ... وَ انْهَوْا غَيْرَكُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَ تَناهَوْا عَنْهُ فَإِنَّمـا أُمِـرتُمْ بِالنَّهىِ بَعـْدَ التَّناهِى.» (۱)
اميرالمؤمنين (ع) فرمودند: ... ديگران را از منكر باز داريد و خود نيز از آن دورى كنيد زيرا شما مأمور شده ايد كه اوّل خودتان منكر را ترك كنيد بعد نهى از منكر نمائيد.
💠شیوه و مراتب امر به معروف و نهی از منکر
در فقه اسلامی سه مرحله برای این وظیفه مهم در نظر گرفته شده است. هر مرحله نیز خود دارای مراتب و درجاتی است و در صورت مؤثر بودن یک مرحله یا یک مرتبه، اقدام به مرحله یا مرتبه بعدی جایز نیست. آن سه مرحله عبارتند از:
✔️۱.اظهار تنفر قلبی
موسس کبیر انقلاب مینویسد: امر و نهیکننده ناراحتی قلبی خود را از منکر واقع شده آشکار کند و به طرف بفهماند که منظورش از این کار، این است که وی معروف را انجام داده و یا منکر را ترک نماید.برای اینکار چند درجه است از قبیل روی هم فشردن پلکهای چشم و روی ترش کردن، روگرداندن، پشت کردن، ترک رفت و آمد و امثال اینها.(۲)
«عَنْ أَميرِالمُؤمِنين عليه السلام: أَمَرَنا رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله اَنْ نُلْقِىَ اَهْلَ المَعاصى بِوُجُوهٍ مُكْفَهِرَّةٍ.» (۳)
امام على (ع) فرمودند: رسـول خـدا (ص) به ما امـر فرمـودند كـه با گنهكاران با چهره اى در هم كشيده برخورد كنيم.
گفتنی است تنفر قلبی از گناه لازمه ایمان بوده و بر همگان واجب عینی است، گرچه توان هیچگونه امر به معروف و نهی از منکر نداشته باشند و آنچه به عنوان امر به معروف و نهی از منکر باید انجام گیرد، اظهار تنفر قلبی از گناه است.(۴)
«عَنْ أَميرِالمُؤمِنين عليه السلام: اِذا رَأى اَحـَدُكـُمْ المـُنـْـكَر وَ لَمْ يَسْتَطِعْ اَنْ يُنـْكِرَهُ بِيَدِهِ وَ لِسانِهِ وَ اَنْكَرَهُ بِقَلْبِهِ وَ عَلِمَ اللّه ُ صِدْقَ ذلِكَ مِنْهُ فـَقـَدْ أَنـْـكَـرَهُ.» (۵)
امام على (ع) فرمودند: هرگاه يكى از شما كار زشت و ناپسندى را مشاهده كرد و توان آنكه با دست و زبان از آن جلوگيرى كند ندارد اما با دل خود آن را انكار كند و خداوند از نيّت صادقانه او آگاه باشد، آن كار ناپسند را به حقيقت انكار كرده است.
✔️۲.امر و نهی گفتاری
امام خمینی در این زمینه مینویسد:
اگر بداند که از مرتبه اول امر به معروف و نهی ازمنکر نتیجه نمیگیرد، واجب است از مرتبه دوم استفاده کند، در صورتیکه احتمال تاثیر بدهد و اگر احتمال دهد که با موعظه و زبان نرم، نتیجه حاصل میشود، نباید به مراحل بعدی تجاوز نماید.(۶)
«عَنْ أَميرِالمُؤمِنين عليه السلام: أصـْلِـحِ الْمُسى ءَ بِحُسْنِ فِعـالِكَ وَ دُلَّ عَلَى الْخَيْرِ بِجَميل مَقالِكَ.» (۷)
امام على عليه السلام فرمودند: آدم بدكار را به وسيله كارِ نيك خود اصـلاح كن، و با سخن زيبايت ديگران را به كار خير رهنمون باش.
اگر بداند که مرحله قلبی اثر ندارد و بایستی با لحن آمرانه امر و نهی کند، باید همین کار را بکند در عین حال باید درجات تندی در گفتار را رعایت نماید.
✔️۳.استفاده از زور و قدرت
اگر دو مرحله قبلی کارآیی نداشته باشند؛ باید از زور و قدرت استفاده گردد، بدین معنا که با اِعمال فشار جلوی انجام گناهان گرفته شود و بین شخص و گناه مورد نظرش فاصله ایجاد گردد. در این مرحله نیز باید از مراتب سبکتر شروع کرد.(۸)
🔻ادامه دارد
#گمنام
╭┅─────────┅╮
🇮🇷🇵🇸
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
╰┅─────────┅╯
👌نکته مهم
شهید مرتضی مطهری معتقد است: ما نباید روح ماجراجویی و شرارت را در قالب نهی از منکر بریزیم، روح عیب جویی و آزار و لذت از رنج مردم بردن را نام نهی از منکر بدهیم... فراموش شدن اصل امر به معروف و نهی از منکر تنها به علت دخالت قدرتهای حکومتهای اسلامی نبوده، بلکه بیشتر به علت منکر بودن طرز اجرا بوده است.(۹)
‼️ عاقبت ترك امر به معروف و نهى از منكر
پیشتر در این باره یک روایت ذکر نمودیم اما به دلیل اهمیت بالا چند روایت دیگر نیز ذکر میکنیم.
➖فراگير شدن عذاب الهى
عَنْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: لَتَأْمُرُنَّ بِاَلْمَعْرُوفِ وَ لَتَنهُنَّ عَنِ المُنكَرِ أَوْ لَيَعُـمَّنـَّـكُمْ عـَذابُ اللّه ِ.(۱۰)
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: امر به معروف كنيد و از كارهاى زشـت نهى كنيد و گرنه عـذاب خدا همه شـما را فراخواهد گرفت.
➖بركت از ميان مىرود
عَنْ النَّبِيّ صلي الله عليه و آله: لاتَزالُ اُمَّتي بِخَيْرٍ ما أُمِروُا بِالمَعرُوفِ وَنَهَوا عَنْ الْمُنكَرِ وَتَعاوَنُوا عَلى البِرِّ فَإذا لَمْ يَفْعَلُوا ذلِكَ نُزِعَتْ عَنهُمْ الْبَرَكاتُ. (۱۱)
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: همواره امت من در خير و خوبى بسر خواهند برد مادامى كه امر به معروف و نهى از منكر نموده و در كارهاى نيك همكارى داشته باشند و اگر اين امور را ترك كنند بركت از ميان آنان خواهد رفت.
➖دعا مستجاب نمىشود
عَنْ أَميرِالمُؤْمِنين عليه السلام: لا تَتْرُكُوا الأمْرَ بِالْمَعرُوفِ وَ النَّهىَ عَنِ الْمُنكَرِ فَيُـوَلّى عَلَـيْكُمْ أَشْـرارُكُـمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلا يُستَجابُ لَكُمْ.(۱۲)
على عليه السلام فرمودند: امر به معروف و نهى از منكر را ترك نكنيد زيرا در اين صورت افراد نادرست برشما مسلط مى گردند آنگاه دعا مى كنيد و دعايتان مستجاب نمى شود.
🔻ویژگی تارکان امر به معروف و نهی از منکر
◀️مردگان زنـدهنمـا
عَنْ اَميرِالمُؤْمِنين عليه السلام: وَ مِنْهُمْ تارِكٌ لاِءنْكارِ المُنْكَرِ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ وَ يَدهِ فـَذلِكَ مَيـِّتُ الأَحْـياءِ. (۱۳)
على عليه السلام فرمودند: گروهى از مردم مبارزه با منكر را با دل و زبان و دست ترك مى كنند (در برابر خلافكار هيچ گونه عكس العملى نشان نمى دهند) پس اينها در حقيقت مردگانى زنده نما هستند.
◀️مـؤمـن ضعـيف
عَنْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله:اِنَّ اللّه َ يُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعيفَ الَّذى لازِبْرٌ [عقل] لَهُ وَ هـُو الَّذى لايَنْهى عَنِ الْمُنْـكَرِ. (۱۴)
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: كسى كه نهى از منكر نكند مورد غضب خداوند قرار مى گيرد و ايمانش ضعيف است و از عقل بهره اى نـدارد.
◀️دشمنى بـا خـدا
عَنْ الصادقِ عليه السلام:اِذا رَأى الْمُنكَرَ فَلَمْ يُنكِرَهُ وَ هوُ يَقْدِرُ عَلَيْهِ، فـَقـَدْ أَحـَبَّ أَنْ يـُعْصَى اللّه ُ، وَ مَنْ أَحَبَّ اَنْ يُعْصَى اللّه ُ فَقَدْ بارَزَ اللّه َ بِالْعَداوةِ. (۱۵)
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كـه توانـائى نـهى از منـكر را داشـته باشـد و نهى از منـكر نكـند، دوست دارد كه خـداوند اطـاعت نشـود، و كسى كه نافرمانى خـدا را دوست داشته باشد، آشكارا بـا خـداوند دشمنى كرده است.
◀️مـردم نـاپسـند
قالَ رسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله:بِئْسَ الْقـَومُ قـَوْمٌ لا يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ لا يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَر. (۱۶)
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: بد مـردمى هســتـند كسـانى كـه امر به معروف ونهى از منكر نمى كنند.
🔺امر به معروف در آخر الزمان
«جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: يَكُونُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ قَوْمٌ يُتَّبَعُ فِيهِمْ قَوْمٌ مُرَاءُونَ يَتَقَرَّءُونَ وَ يَتَنَسَّكُونَ حُدَثَاءُ سُفَهَاءُ لاَ يُوجِبُونَ أَمْراً بِمَعْرُوفٍ وَ لاَ نَهْياً عَنْ مُنْكَرٍ إِلاَّ إِذَا أَمِنُوا الضَّرَرَ يَطْلُبُونَ لِأَنْفُسِهِمُ الرُّخَصَ وَ الْمَعَاذِيرَ يَتَّبِعُونَ زَلاَّتِ الْعُلَمَاءِ وَ فَسَادَ عَمَلِهِمْ يُقْبِلُونَ عَلَى الصَّلاَةِ وَ الصِّيَامِ وَ مَا لاَ يَكْلِمُهُمْ فِي نَفْسٍ وَ لاَ مَالٍ وَ لَوْ أَضَرَّتِ الصَّلاَةُ بِسَائِرِ مَا يَعْمَلُونَ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَبْدَانِهِمْ لَرَفَضُوهَا كَمَا رَفَضُوا أَسْمَى الْفَرَائِضِ وَ أَشْرَفَهَا» (۱۷)
🔻ادامه دارد
#گمنام
╭┅─────────┅╮
🇮🇷🇵🇸
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
╰┅─────────┅╯
جابر گوید: امام باقر علیه السلام فرمود: در آخر الزمان گروهى به وجود مىآيند كه در بين خود از فرقهاى پيروى مىكنند كه رياكار، قارى قرآن، اهل انجام عبادات، داراى حالتى زهدگونه، تازه به دوران رسيده و سفيه و ناداناند. امر به معروف و نهى از منكر را واجب نمىدانند مگر در صورتى كه از ضررى در امان باشند، براى خودشان رخصت و بهانه مىجويند، و از لغزشهاى علما و بد عملى آنها پيروى مىكنند. به نماز و روزه و چيزهايى كه به جاه و مالشان لطمهاى نزند روى مىآورند، و اگر نماز و ديگر كارهايى را كه انجام مىدهند نيز به مال و جانشان ضررى برساند، آن را هم همانند فريضهها و واجبات بزرگ ديگرى كه ترك كردند، رها مىكنند.(۱۸)
◾️روضه
سید هاشم بحرانی در کتاب مدینه المعاجز این گونه نقل میکند روز عاشورا وقتی که ابی عبدالله تمام یاران و اصحابش به شهادت رسیدند. نوبت جنگ و دفاع از اهل بیت به فرزندان برادرش رسید. حضرت قاسم نزد. عموجانش آمد و گفت: عمو جان به من اجازه میدان بده تا من هم بروم و با این کفار بجنگم ابی عبدالله اشک از چشمانش جاری شد و فرمود: تو یادگار برادرم هستی تو مایه تسلای دلم هستی به او اذن رفتن به میدان نداد حضرت قاسم سرش را در میان زانوهایش گذاشت و گریه میکرد در همین حال بود که قاسم به یادش آمد بازوبندی را که پدرش به بازوی راست او بسته بود به او فرموده بود قاسم جان هر وقت که ناراحتی و اندوه شدیدی بر تو وارد شد این بازوبند را باز کن و بخوان و به آن عمل کن قاسم به خود گفت: سالهاست که من این بازوبند را از پدرم به یادگار گرفته ام و آن را نخواندم حال که من دچار غم و اندوه و ناراحتی زیاد هستم از آن استفاده کنم.
قاسم بر خاست نزد عمو جانش رفت گفت عمو جان این نامه که سفارش پدرم در آن نوشته شده بخوانید ابی عبدالله وقتی دست نوشته برادرش را دید آن را خواند آهی از دل کشید و به شدت گریه کرد و فرمود ای یادگار برادرم چگونه با پای خود به طرف مرگ می روی و میخواهی بادشمن بجنگی قاسم جواب داد عمو جان حالا که شما را غریب و تنها می بینم وقت آن رسیده که جانم را فدایتان کنم. (۱۹) بالاخره اجازه میدان از عمو جانش گرفت.
قالَ الرَّاوي: وَخَرَجَ غُلَامُ وَكَأَنَّ وَجْهَهُ شِقَّةُ قَمَرٍ، فَجَعَلَ يُقَاتِلُ، فَضَرَبَهُ ابْنُ فُضَيْلِ الْأَزْدِيُّ عَلَى رَأْسِهِ فَفَلَقَهُ، فَوَقع الْغُلامُ لِوَجْهِهِ وَ صالَحَ: يا عَمّاه.
راوی گفت: جوانی از سوی خیام حسین به میدان آمد که صورتی همانند پاره ماه داشت او مشغول جنگ شد که این فضیل ازدی چنان با شمشیر بر سر مبارکش زد که سرش شکافته شد او با صورت به زمین افتاد و فریاد بر آورد عمو جان به فریادم برس (۲۰) ابی عبدالله هنگامی که صدای قاسم را شنید مانند باز شکاری خود را به میدان رسانید و شمشیری به این فضیل ازدی حواله نمود که دست خود را سپر قرار داد، دستش از آرنج جدا شد فریاد بلندی کشید کوفیان برای نجات جانش هجوم آوردند و بدن قاسم زیر سم اسبان پایمال شد.
راوی میگوید هنگامی که گرد و خاک میدان فرو نشست امام حسین را دیدم که بالای سر آن جوان نشست و جوان از شدت درد پای خود را بر زمین می سایید. ابی عبدالله فرمود: از رحمت الهی دور شوند مردمی که تو را کشتند روز قیامت جد و پدر تو از آنان باز خواست خواهند نمود. (۲۱) ابی عبدالله بدن قاسم را در آغوش گرفت او را به سوی خیمه ها آورد و در میان کشتگان قرار داد.
🌸شعر
در صحنه منای تو جان عمو منم
اول شهید عشق که پامال شد تنم
شد باز عقده ام تو چو بستی بدست خویش
شمشیر را به قد و کفن را بگردنم
هر چند کوچکم به تو دل بسته ام حسین
من عاشق تو هستم و فریاد میزنم
در خاک و خون فتاده بستیم برادرت
دست مرا بگیر که پامال دشمنم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.نهج البلاغه خطبه ۱۰۴
۲.تحریرالوسیله، ج۱، ص۴۰۹-۴۱۱، مساله ۷-۸.
۳.الکافی،ج۵،ص۵۹
۴.پاورقی ۲.
۵.غرر الحكم موضوعى، ج۲، ص۵۲۰
۶.تحریرالوسیله، ج۱، ص۴۱۱
۷.غررالحكم موضوعى، ج۱، ص۹۹
۸.تحریرالوسیله، ج۱، کتاب امر به معروف و نهی ازمنکر.
۹.مطهری، یادداشتها ، ج۱۰، ص۲۴۳
۱۰.وسائل الشيعه، ج۱۱، ص۴۰۷
۱۱.مستدرك الوسائل، ج۱۲، ص۱۸۱
۱۲. نهج البلاغه نامه ۴۷.
۱۳.غررالحكم موضوعى، ج۲ ، ص۵۲۱
۱۴.وسائل الشيعه، ج۱۱ ، ص۳۹۹
۱۵.مستدرك الوسائل، ج۱۲ ، ص۱۷۷
۱۶.بحارالانوار، ج۲۲ ، ص۳۱۱
۱۷.الکافی، ج ۵، ص ۵۵
۱۸. متن و ترجمه کتاب نفیس فروع کافی، ج۵، ص۱۳۵
۱۹.به نقل از معالی السبطین،ص۶۴۵ و ۶۴۶
۲۰. لهوف،ص۱۵۸ و ۱۵۹
۲۱.همان
#گمنام
╭┅─────────┅╮
🇮🇷🇵🇸
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
╰┅─────────┅╯