🌹خدایا ای پروردگار نور بزرگ و پروردگار کرسی بلند و پروردگار دریای جوشان و فرو فرستنده تورات و انجیل و زبور و پروردگار سایه و حرارت آفتاب و نازل کننده قرآن بزرگ و پروردگار فرشتگان مقرّب و پیامبران و رسولان.
🌹 خدایا از تو می خواهم به روی کریمت و به نور وجه نوربخشت و فرمانروایی دیرینه ات، ای زنده و پا برجای دائم، از تو می خواهم به حق نامت که به آن آسمان ها و زمین ها روشن شد و به حق نامت که پیشینیان و پسینیان به آن شایسته می شوند، ای زنده پیش از هر زنده، ای زنده پس از هر زنده، ای زنده در آن وقتی که زنده ای نبود، ای زنده کننده مردگان و میراننده زندگان، ای زنده، معبودی جز تو نیست؛
🌹 خدایا برسان به مولای ما امام راهنمای راه یافته، قیام کننده به فرمانت که درودهای خدا بر او و پدران پاکش، از جانب همه مردان و زنان مؤمن، در مشرق های زمین و مغرب هایش، همواری ها و کوه هایش، خشکی ها و
دریاهایش و از طرف من و پدر و مادرم، از درودها به گرانی عرش خدا و کشش کلماتش و آنچه دانشش برشمرده و کتابش به آن احاطه یافته.
🌹خدایا در صبح این روز و تا زندگی کنم از روزهایم، برای آن حضرت بر عهده ام، عهد و پیمان و بیعت تجدید می کنم که از آن ، رو نگردانم و هیچ گاه دست برندارم. خدایا مرا، از یاران و مددکاران و دفاع کنندگان از او قرار ده و از شتابندگان به سویش، در برآوردن خواسته هایش و اطاعت کنندگان اَوامرش و مدافعان حضرتش و پیش گیرندگان به جانب خواسته اش و کشته شدگان در پیشگاهش؛
🌹خدایا اگر بین من و او مرگی که بر بندگانت حتم و قطعی ساختی حائل شد، کفن پوشیده از قبر مرا بیرون آور، با شمشیر از نیام برکشیده و نیزه برهنه، پاسخگو به دعوت آن دعوت کننده، در میان شهرنشین و بادیه نشین. خدایا آن جمال با رشادت و پیشانی ستوده را به من بنمایان و با نگاهی از من به او، دیده ام را سرمه بنه و در گشایش امرش شتاب کن و درآمدنش را آسان گردان و راهش را وسعت بخش و مرا به راهش درآور و فرمانش را نافذ کن و پشتش را محکم گردان،
🌹خدایا به دست او کشورهایت را آباد کن و بندگانت را به وسیله او زنده فرما، به درستی که تو فرمودی و گفته ات حق است که:فساد در خشکی و دریا، در اثر اعمال مردم نمایان شد، خدایا ولی ات و فرزند دختر پیامبرت که به نام رسولت نامیده شده، برای ما آشکار کن تا به چیزی از باطل دست نیابد، مگر آن را از هم بپاشد و حق را پابرجا و ثابت نماید؛
🌹خدایا او را قرار ده پناهگاهی برای ستمدیدگان از بندگانت و یاور برای کسی که یاری برای خود جز تو نمی یابد و تجدیدکننده آنچه از احکام کتابت تعطیل شده و محکم کننده آنچه از نشانه های دینت و روش های پیامبرت
(درود خدا بر او و خاندانش) رسیده است و او را قرار ده، خدایا، از آنان که از حمله متجاوزان، نگاهش داری،
🌹خدایا پیامبرت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) را به دیدار او و کسانی که بر پایه دعوتش از او پیروی کردند شاد کن و پس از او به درماندگی ما رحم فرما، خدایا این اندوه را از این امت به حضور آن حضرت برطرف کن و درظهورش برای ما شتاب فرما که دیگران ظهورش را دور می بینند و ما نزدیک می بینیم، به مهربانی ات ای مهربان ترین مهربانان.
🌹 آنگاه «سه بار» بر ران خود دست می زنی و در هر مرتبه می گویی:
الْعَجَلَ الْعَجَلَ یَا مَوْلایَ یَا صاحِبَ الزَّمانِ
🌹یا اباصالح المهدی ادرکنی🌹
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🌹
اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ ﴿٢٥٥﴾ لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ ۚ فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿٢٥٦﴾ اللَّـهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥٧﴾🌹
🌹اللهم عجل لولیک الفرج
ayatal-korsi-alghamedi.mp3
496.4K
🌹آیه الکرسی به نیت امام زمان علیه السلام سلامتی وظهور وبرآورده شدن حوائجش ورضایت ولبخندش ومعرفت دیدارش در هردو جهان بخوانید وگوش کنید 🌹
تا معجزه شود برای زندگیتون در هردو جهان آمین بحق آمین مولا 🌹
اللهم عجل لولیک الفرج🌹
#شاکین
🤲تَسْلُكُ بى مَسالِكَ الْمَهالِكِ وَ تَجْعَلُنى عِنْدَكَ اَهْوَنَ هالِكٍ؛
نفسم مرا در مسير هلاكت ها می برد و نزد تو خوارترين هلاك شونده ها قرار می دهد.
👤 #انسان تا در عالم طبيعت است در معرض اين حالات قرار می گيرد.
نفس در هر جا بسيار امر به سوء میكند،
⬅️چه محل سوء و
⬅️چه خوب باشد،
⬅️چه در خفا و
⬅️چه در آشكار باشد.
🚫اگر انسان به اين امر اعتنا كند و تحت اماريّت نفس درآید قهراً #هلاک میشود.
✨نفس #انسان حقيقتى است كه اگر راه هاى خلاف برايش پیش آید و به آنها عمل نكند، #اوجى دارد كه می تواند به آن برسد.
💫«أَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى * فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى»؛
اما كسى كه از مقام پروردگارش ترسان باشد و نفس را از تمايلاتش بازدارد، پس بهشت جايگاه اوست.
در مقابل اگر آن راه ها را دنبال كند، اين «من» #هلاک می شود.
باید دانست كار خلاف را
👈به حسب #ظاهر یکی از قواى ظاهرى انسان انجام می دهد،
👈 اما #در_واقع از حقيقت انسان دستور می گيرند.
👌به عبارتی «من» درست شكل نمی گيرد و
جهت پيدا نمی كند و
می خواهد آزاد باشد و
با هر بادى می لرزد و
به هر صدايى گوش فرا میدهد.
⏪بنابراین نزد ذات اقدس الهى به #خسارت_وجودى مبتلا می شود و ناگهان از آن ديدگاهى كه خداى متعال در اول خلقت انسان به او داشته و او را براى آن #هدف_عالى آفريده و برايش جايگاهى قرار داده است #هبوط می كند.
💫«فَأَمَّا مَن طَغَى * وَآثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا * فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِیَ الْمَأْوَى»؛
و اما كسی كه طغيان كند و زندگی دنيا را ترجيح دهد، به راستى جهنم جايگاه اوست.
📚 برگرفته از کتاب درد دل به درگاه الهی 📚
استاد تحریری
أَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الَّذی سَمَحَتْ نَفْسُهُ بِمُهْجَتِهِ (سلام بر حسین که جانش را تقدیم نمود ) أَلسَّلامُ عَلَى الدِّمآءِ السّآئِلاتِ ، أَلسَّلامُ عَلَى الاَْعْضآءِ الْمُقَطَّعاتِ، أَلسَّلامُ عَلَى الرُّؤُوسِ الْمُشالاتِ(سلام بر آن خون هاى جارى ، سلام بر آن اعضاىِ قطعه قطعه شده ، سلام بر آن سرهاىِ بالا رفته بر نیزه ها) أَلسَّلامُ عَلَى الثَّغْرِ الْمَقْرُوعِ بِالْقَضیبِ،(سلام بر آن دندان هایی که با چوب خیزران زده شده) أَلسَّلامُ عَلَى الاَْجْسامِ الْعارِیَةِ فِى الْفَلَواتِ،تَنْـهَِشُهَا الذِّئابُ الْعادِیاتُ، وَ تَخْتَلِفُ إِلَیْهَا السِّباعُ الضّـارِیاتُ(سلام بر آن بدن هاى برهنه و عریانى که در بیابان ها(ىِ کربلاء) گُرگ هاى تجاوزگر به آن دندان مى آلودند، و درندگان خونخوار بر گِردِ آن مى گشتند) أَلسَّلامُ عَلَى الشَّیْبِ الْخَضیبِ(سلام بر آن محاسن بخون خضاب شده)السَّلامُ عَلَى الْخَدِّ التَّریبِ(سلام بر آن گونه خاک آلوده)
🌺 متن حـدیـث کـسـا 💎
بسم الله الرحمن الرحیم
عَنْ فاطِمَهَ الزَّهْراَّءِ عَلَیْهَا السَّلامُ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ قالَ سَمِعْتُ فاطِمَهَ اَنَّها قالَتْ دَخَلَ عَلَىَّ اَبى رَسُولُ اللَّهِ فى بَعْضِ الاْیّامِ فَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا فاطِمَهُ فَقُلْتُ عَلَیْکَ السَّلامُ قالَ اِنّى اَجِدُ فى بَدَنى ضُعْفاً فَقُلْتُ لَهُ اُعیذُکَ بِاللَّهِ یا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ فَقَالَ یا فاطِمَهُ ایتینى بِالْکِساَّءِ الْیَمانى فَغَطّینى بِهِ فَاَتَیْتُهُ بِالْکِساَّءِ الْیَمانى فَغَطَّیْتُهُ بِهِ وَصِرْتُ اَنْظُرُ اِلَیْهِ وَاِذا وَجْهُهُ یَتَلاَْلَؤُ کَاَنَّهُ الْبَدْرُ فى لَیْلَهِ تَمامِهِ وَکَمالِهِ 1
فَما کانَتْ اِلاّ ساعَهً وَاِذا بِوَلَدِىَ الْحَسَنِ قَدْ اَقْبَلَ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمّاهُ فَقُلْتُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا قُرَّهَ عَیْنى وَثَمَرَهَ فُؤ ادى فَقالَ یا اُمّاهُ اِنّى اَشَمُّ عِنْدَکِ راَّئِحَهً طَیِّبَهً کَاَنَّها راَّئِحَهُ جَدّى رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ نَعَمْ اِنَّ جَدَّکَ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَاَقْبَلَ الْحَسَنُ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا جَدّاهُ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لى اَنْ اَدْخُلَ مَعَکَ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا وَلَدى وَیا صاحِبَ حَوْضى قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَدَخَلَ مَعَهُ تَحْتَ الْکِساَّءِ 2
فَما کانَتْ اِلاّ ساعَهً وَاِذا بِوَلَدِىَ الْحُسَیْنِ قَدْ اَقْبَلَ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمّاهُ فَقُلْتُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا وَلَدى وَیا قُرَّهَ عَیْنى وَثَمَرَهَ فُؤ ادى فَقالَ لى یا اُمّاهُ اِنّىَّ اَشَمُّ عِنْدَکِ راَّئِحَهً طَیِّبَهً کَاَنَّها راَّئِحَهُ جَدّى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ فَقُلْتُ نَعَمْ اِنَّ جَدَّکَ وَاَخاکَ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَدَنَى الْحُسَیْنُ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا جَدّاهُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مَنِ اخْتارَهُ اللَّهُ اَتَاْذَنُ لى اَنْ اَکُونَ مَعَکُما تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا وَلَدى وَیا شافِعَ اُمَّتى قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَدَخَلَ مَعَهُما تَحْتَ الْکِساَّءِ 3
فَاَقْبَلَ عِنْدَ ذلِکَ اَبُوالْحَسَنِ عَلِىُّ بْنُ اَبى طالِبٍ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا اَبَا الْحَسَنِ وَ یا اَمیرَالْمُؤْمِنینَ فَقالَ یا فاطِمَهُ اِنّى اَشَمُّ عِنْدَکِ رائِحَهً طَیِّبَهً کَاَنَّها راَّئِحَهُ اَخى وَابْنِ عَمّى رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ نَعَمْ ها هُوَ مَعَ وَلَدَیْکَ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَاَقْبَلَ عَلِىُّ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لى اَنْ اَکُونَ مَعَکُمْ تَحْتَ الْکِساَّءِ قالَ لَهُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا اَخى یا وَصِیّى وَخَلیفَتى وَصاحِبَ لِواَّئى قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَدَخَلَ عَلِىُّ تَحْتَ الْکِساَّءِ 4
ثُمَّ اَتَیْتُ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقُلْتُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبَتاهُ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لى اَن اَکُونَ مَعَکُمْ تَحْتَ الْکِساَّءِ قالَ وَعَلَیْکِ السَّلامُ یا بِنْتى وَیا بَضْعَتى قَدْ اَذِنْتُ لَکِ فَدَخَلْتُ تَحْتَ الْکِساَّءِ 5
فَلَمَّا اکْتَمَلْنا جَمیعاً تَحْتَ الْکِساَّءِ اَخَذَ اَبى رَسُولُ اللَّهِ بِطَرَفَىِ الْکِساَّءِ وَاَوْمَئَ بِیَدِهِ الْیُمْنى اِلَى السَّماَّءِ وَقالَ اَللّهُمَّ اِنَّ هؤُلاَّءِ اَهْلُ بَیْتى وَخاَّصَّتى وَحاَّمَّتى لَحْمُهُمْ لَحْمى وَدَمُهُمْ دَمى یُؤْلِمُنى ما یُؤْلِمُهُمْ وَیَحْزُنُنى ما یَحْزُنُهُمْ اَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَهُمْ وَسِلْمٌ لِمَنْ سالَمَهُمْ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُمْ وَمُحِبُّ لِمَنْ اَحَبَّهُمْ اِنَّهُمْ مِنّى وَ اَنَا مِنْهُمْ فَاجْعَلْ صَلَواتِکَ وَبَرَکاتِکَ وَرَحْمَتَکَ وَغُفْرانَکَ وَرِضْوانَکَ عَلَىَّ وَعَلَیْهِمْ وَاَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَطَهِّرْهُمْ تَطْهیراً 6
فَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ یا مَلاَّئِکَتى وَیا سُکّانَ سَمواتى اِنّى ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِیَّهً وَلا اَرْضاً مَدْحِیَّهً وَلا قَمَراً مُنیراً وَلا شَمْساً مُضِیَّئَهً وَلا فَلَکاً یَدُورُ وَلا بَحْراً یَجْرى وَلا فُلْکاً یَسْرى اِلاّ فى مَحَبَّهِ هؤُلاَّءِ الْخَمْسَهِ الَّذینَ هُمْ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ الاْمینُ جِبْراَّئیلُ یا رَبِّ وَمَنْ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ عَزَّوَجَلَّ هُمْ اَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّهِ وَمَعْدِنُ الرِّسالَهِ هُمْ فاطِمَهُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها 7
فَقالَ جِبْراَّئیلُ یا رَبِّ اَتَاْذَنُ لى اَنْ اَهْبِطَ اِلَى الاْرْضِ لاِکُونَ مَعَهُمْ سادِساً فَقالَ اللَّهُ نَعَمْ قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَهَبَطَ الاْمینُ جِبْراَّئیلُ ...
👇🏻👇🏻
وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اللَّهِ الْعَلِىُّ الاَْعْلى یُقْرِئُکَ السَّلامَ وَیَخُصُّکَ بِالتَّحِیَّهِ وَالاِْکْرامِ وَیَقُولُ لَکَ وَعِزَّتى وَجَلالى اِنّى ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِیَّهً وَلا اَرْضاً مَدْحِیَّهً وَلا قَمَراً مُنیراً وَلا شَمْساً مُضَّیئَهً وَلا فَلَکاً یَدُورُ وَلا بَحْراً یَجْرى وَلا فُلْکاً یَسْرى اِلاّ لاَِجْلِکُمْ وَمَحَبَّتِکُمْ وَقَدْ اَذِنَ لى اَنْ اَدْخُلَ مَعَکُمْ فَهَلْ تَاْذَنُ لى یا رَسُولَ اللَّهِ فَقالَ رَسُولُ اللَّهِ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا اَمینَ وَحْىِ اللَّهِ اِنَّهُ نَعَمْ قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَدَخَلَ جِبْراَّئیلُ مَعَنا تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ لاِبى اِنَّ اللَّهَ قَدْ اَوْحى اِلَیْکُمْ یَقُولُ اِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً 8
فَقالَ عَلِىُّ لاَبى یا رَسُولَ اللَّهِ اَخْبِرْنى ما لِجُلُوسِنا هذا تَحْتَ الْکِساَّءِ مِنَ الْفَضْلِ عِنْدَاللَّهِ فَقالَ النَّبِىُّ وَالَّذى بَعَثَنى بِالْحَقِّ نَبِیّاً وَاصْطَفانى بِالرِّسالَهِ نَجِیّاً ما ذُکِرَ خَبَرُنا هذا فى مَحْفِلٍ مِنْ مَحافِلِ اَهْلِ الاَْرْضِ وَفیهِ جَمْعٌ مِنْ شَیعَتِنا وَمُحِبّینا اِلاّ وَنَزَلَتْ عَلَیْهِمُ الرَّحْمَهُ وَحَفَّتْ بِهِمُ الْمَلاَّئِکَهُ وَاسْتَغْفَرَتْ لَهُمْ اِلى اَنْ یَتَفَرَّقُوا فَقالَ عَلِىُّ اِذاً وَاللَّهِ فُزْنا وَفازَ شیعَتُنا وَرَبِّ الْکَعْبَهِ 9
فَقالَ النَّبِىُّ ثانِیاً یا عَلِىُّ وَالَّذى بَعَثَنى بِالْحَقِّ نَبِیّاً وَاصْطَفانى بِالرِّسالَهِ نَجِیّاً ما ذُکِرَ خَبَرُنا هذا فى مَحْفِلٍ مِنْ مَحافِلِ اَهْلِ الاَْرْضِ وَفیهِ جَمْعٌ مِنْ شیعَتِنا وَمُحِبّینا وَفیهِمْ مَهْمُومٌ اِلاّ وَفَرَّجَ اللَّهُ هَمَّهُ وَلا مَغْمُومٌ اِلاّ وَکَشَفَ اللَّهُ غَمَّهُ وَلا طالِبُ حاجَهٍ اِلاّ وَقَضَى اللّهُ حاجَتَهُ فَقالَ عَلِىُّ اِذاً وَاللَّهِ فُزْنا وَسُعِدْنا وَکَذلِکَ شیعَتُنا فازُوا وَسُعِدُوا فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَهِ وَرَبِّ الْکَعْبَه 10
16.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ پرسش:چرا امام حسن علیهالسلام صلح کردند ولی امام حسین علیهالسلام قیام؟
📣 حجت الاسلام دکتر محسنی
۲۹ صفر ۱۳-۷-۱۴۰۰.m4a
13.15M
⁉️ صلح امام حسن (ع) چه ابعاد سیاسی داشت؟!
📣 سخنران: استاد محمدی شاهرودی
#شهادت_امام_حسن
#امام_حسن
⁉️ چرا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بیش از نه زن داشتند؟
🔶 اول: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تا قبل از فوت حضرت خدیجه سلام الله علیها هیچ همسر دیگری نداشتند و بعد از حضرت خدیجه است که همسران دیگری را میگیرند که هر کدام دلیل خودشان را دارند.
🔻 یعنی پیامبر تا 55 سالگی به جز حضرت خدیجه با هیچ زن دیگری ازدواج نکرده بودند. تمام ازدواجهای پیامبر بعد از حضرت خدیجه از سن 55 سالگی تا 61 سالگی در اوج جنگ و مبارزه با دشمنان و زمانی بوده که هنوز اسلام به قدرت نرسیده است و بعد از فتح مکه و اوج قدرت اسلام پیامبر با کسی ازدواج نکرده است.
🔷 دوم: یک پیرمرد 55 و 60 ساله که بیشتر عمرش در حال عبادت و روزهداری است و هر لحظه هم در حال مبارزه با دشمنان است چه دلیلی دارد که همسران مختلف بگیرد؟!
1️⃣ نعوذبالله اگر بگوییم به خاطر هوس باشد، باید در زمان جوانی و امنیت جانی این کار را میکرد نه در زمان پیری و الان که در حال مبارزه با دشمنان است.
2️⃣ و اگر نعوذبالله به خاطر هوس بود باید در زمان جوانی وقتی مشرکان به او پیشنهاد دادند که بهترین و زیباترین زنان و بیشترین ثروت را در اختیارت میگذاریم ولی دست از پیامبری بردار باید قبول میکرد.
3️⃣ و کسی که به خاطر هوس زنان مختلف میگیرد باید زن بعدی او از زن قبلیش یک درجه زیباتر، جوانتر، بهتر باشد در حالی که پیامبر هر زنی که میگرفت از زن قبلیش پیرتر بوده است به جز عایشه که دلیل آن هم خواهیم گفت.
4️⃣ کسی که به خاطر هوس زنان مختلف میگیرد باید وقتی به قدرت و ثروت رسید زنان بیشتری را بگیرد در حالی که پیامبر وقتی مکه را فتح کرد و اسلام به قدرت رسید و تمام حکومت در دست پیامبر بود هیچ زنی را نگرفت.
5️⃣ کسی که دشمنانش او را به تقوا و درستکاری و امین میشناختند و او را عابد و بدون هوس میدانستند چطور برای هوس ازدواج کند.
6️⃣ خود خدا در قرآن میفرماید پیامبر از هوا و هوس به دور است: «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى» (نجم/3).
♦️ سوم: یکی از دلایل ازدواج پیامیر برای اسلام آوردن قبایل و اتحاد و پشتیبانی مسلمانان بود. زیرا در عرب رسم بود هر کسی از قبیلهای زن بگیرد آن قبیله از او حمایت میکرد پیامبر برای اینکه از حمایت قبایل بهرمند شود و یا حداقل از آزار آنها در امان باشد از هر قبلهای که میتوانست یک زن را میگرفت و برخیها را فقط عقد میکرد تا بگویند داماد آن قبیله است و از حمایت آنها بهرمند شود. مثل عایشه چون پدرش رئیس قبیله بود و موقعیت و حمایتی در بین کفار داشت برای اینکه کفار کمتر مسلمانان را اذیت کنند پیامبر با دخترش ازدواج کرد.
🔶 چهارم: بعضی از همسران پیامبر بیوه زنانی بودند که همسرانشان در جنگ کشته شده بودند و کسی هم حاضر نبود سرپرستی و خرج آنها را برعهده بگیرد پیامبر برای سرپرستی آنها با آنها ازدواج میکردند مثل ام سلمه که زیاد اسمش رو شنیدید.
🔷 پنجم: یا برخی دیگر از همسران پیامبر به خاطر حفظ جان آنها پیامبر با آنها ازدواج کرده است. چون در عرب رسمی بود و الان هم در بعضی مناطق عربی هست که اگر دختری خودش یا پدر و ولیش که سرپرستی او را دارند به مردی برای ازدواج پیشنهاد دهند باید آن مرد قبول کنند و اگر قبول نکند آن زن کشته میشود برخی از زنان پیامبر اینگونه بودند میآمدند خودشان به پیامبر پیشنهاد ازدواج میدانند و پیامبر برای حفظ جان آنها ازدواج با آنها را قبول میکرد مثل حفصه دختر عمر که شوهرش در جنگ کشته شد، عمر اول پیشنهاد ازدواجش را به ابوبکر داد اما ابوبکر خودش رو زد به نشنیدن بعد به عثمان پیشنهاد داد او هم خودش رو زد به نشنیدن و بعد به پیامبر پیشنهاد داد پیامبر نمیتوانست دروغ بگوید که نشنیده و اگر قبول نمیکرد آن زن را میکشتند.
🔶 ششم: برخی زنان پیامبر هم هدیه از طرف پادشاهان اطراف بودند مثل ماریه قبطیه که وقتی نامه دعوت به اسلام پیامبر برای پادشاه مصر رسید او به عنوان هدیه دو کنیز برای پیامبر فرستاد که یکی از آنها با حسان بن ثابت ازدواج کرد و دیگری ماریه بود که با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ازدواج کرد.
🖇 لینک ادامه مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/46