eitaa logo
گمنام
2.8هزار دنبال‌کننده
9هزار عکس
14.8هزار ویدیو
830 فایل
❣﷽❣ سلام علیکم 🍃«رَحِمَ اللّهُ عَبْدا" اَحْیا أمْرَنا...» 🚩🇮🇷🇵🇸 🍃«خداوند، رحمت کند آن بنده ای را که امر ما را زنده کند!». @GomnamArak ♥️ #گُمنام به عشق #شهدای گُمنام❤ درکانال #گُمنام عضو شوید ♥️🚩 https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️عید قربان= ذبح هوس ها در سخن معروفی که به امام سجاد(ع) منسوب است، آن حضرت به «شبلی» فرمودند: «فَعِنْدَ مَا ذَبَحْتَ هَدْیک نَوَیتَ أَنَّک ذَبَحْتَ حنْجَرَةَ الطمَعِ بمَا تَمَسَّکتَ بِهِ مِنْ حَقِیقَةِ الْوَرَعِ وَ أَنَّک اتبَعْتَ سنَّةَ إِبرَاهِیمَ (ع) بذَبْحِ وَلَدِه وَ ثمَرَةِ فُؤَادِهِ وَ رَیحَانِ قَلْبِهِ» آیا هنگام قربانی، نیت کردی که حنجرۀ طمع را ذبح کنی؟ و آیا نیت کردی که با این عمل از سنّت ابراهیم(ع) پیروی نمایی که پسرش و میوۀ قلبش و گُل سرسبدش را برای خداوند قربانی نمود؟» او گفت: نه. امام فرمودند: پس تو قربانی نکرده ای.(۷) ➖امام صادق(ع) نیز می فرمایند: «وَ اذْبَحْ حَنْجَرَةَ الْهَوَی وَ الطمَعِ عنْدَ الذَّبِیحَة» به هنگام کشتن قربانی، گلوی هوای نفس (و حنجرۀ خواهشهای بی جای دل) و طمع را ببر!».(۸) ✔️عیدقربان= دست و پا زدن شیطان طبق بعضی از روایات، شیطان به دست و پا افتاد تا کاری کند که ابراهیم(ع) از این میدان پیروز بیرون نیاید، پس به سراغ مادرش «هاجر» آمد و به او گفت: می دانی ابراهیم(ع) چه در نظر دارد؟ می خواهد فرزندش را امروز سر ببرد! هاجر گفت: برو سخن محال مگو که او مهربان تر از این است که فرزند خود را بکشد، اصولاً مگر در دنیا انسانی پیدا می شود که فرزند خود را با دست خود ذبح کند؟ شیطان به وسوسۀ خود ادامه داد و گفت: او مدعی است که خدا به او دستور داده است. هاجر گفت: اگر خدا دستورش داده، پس باید اطاعت کند و جز رضا و تسلیم راهی نیست! سپس به سراغ فرزند آمد و به وسوسۀ او مشغول شد. از آن هم نتیجه ای نگرفت؛ چون اسماعیل(ع) را یکپارچه تسلیم و راضی یافت. سرانجام به سراغ پدر آمد و به او گفت: ابراهیم! خوابی را که دیدی، خواب شیطانی است، پس اطاعت شیطان مکن! ابراهیم(ع) که در پرتو نور ایمان و نبوت او را شناخت، بر او فریاد زد: دور شو ای دشمن خدا. ✔️عید قربان= یاد امام حسین(ع) یکی از اعمال عید قربان زیارت امام حسین(ع) است . خوب است بحث را با ذکر امام حسین(ع) به پایان ببریم مرحوم صدوق (ره) در كتاب خصال نقل مى كند : «هنگامى كه خداوند ، گوسفندى را به جاى ذبح اسماعیل ، براى حضرت ابراهیم (ع ) فرستاد ، حضرت درخواست كرد كه فرزندش را ذبح كند ، تا با تحمل غم و اندوه دل پدرى كه به دست خویشتن ، فرزندش را ذبح كرده است درجاتش بالا رود . خداوند از او پرسید: محبوب ترین مخلوقاتم نزد تو كیست ؟» پاسخ داد: «محبوب تر از حبیبت محمد(ص) نیافریدى .» فرمود: «نزد تو ، او محبوب تر است یا خودت ؟» گفت : او ، فرمود: «فرزند او نزد تو محبوت تر است یا فرزند خودت ؟» گفت : «فرزند او» فرمود: «این كه فرزند او را دشمنانش از روى ستم ذبح كردند ، تو را بیشتر اندوهگین مى سازد یا این كه فرزندت را به دست خود ذبح كنى ؟» گفت : «پروردگارا ! ذبح او به دست دشمنانش دلم را اندوهگین كرد .» فرمود: «اى ابراهیم ! شخصى از امت محمّد ، فرزندش حسین را بعد از او ، از روى ظلم همچون گوسفند ذبح مى كند و با این كار گرفتار غضب من مى شود .» دل ابراهیم اندوهگین شد و ناله و گریه سر داد . وحى آمد كه اى ابراهیم ! ناله ات را پذیرفتم و آن را جایگزین ناله و زارى براى فرزندت ـ اگر او را ذبح مى كردى ـ كردم و برایت درجات اهل ثواب بر مصیبت ها را واجب كردم و این همان قول خداوند است كه فرمود: «و فدینـاهُ بذبح عظیم .»(۹) 📎پی نوشتها ۱.صافات/۱۰۲ الی ۱۱۰. ۲.انعام/۷۹. ۳.نقل از آیت الله مکارم ۴.من لايحضره الفقيه، ج۱، ص۵۲۰. ۵.الکافي ،ج۴ ، ص۲۵۸   ۶.ثواب الأعمال ، ص۵۹ . ۷.مستدرک الوسائل، ج ۱۰، ص۱۶۶. ۸.مصباح الشریعه،ص۴۹. ۹.خصال،ج ۱،ص۵۹. 🇮🇷🇵🇸🇮🇷 🚩به کانال معرفتی واخلاقی " گمنام " بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
24.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پیام رهبر انقلاب به حجاج بیت‌الله‌الحرام منتشر شد 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام به حجاج بیت‌الله‌الحرام، حج را عامل قوّت قلب مسلمانان و هراس دشمنان دانستند و تاکید کردند: برائت از جلادان غزه، فراتر از حج‌گزاران و موسم حج به مسلمانان جهان تسری یابد. 🔹متن پیام رهبر انقلاب دقایقی پیش توسط نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در مراسم برائت از مشرکین در صحرای عرفات قرائت شد. 🇮🇷🇵🇸 https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
7.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 من نه نماز می‌خونم، نه روزه می‌گیرم! دین من انسانیته! 🇮🇷🇵🇸🇮🇷 🚩به کانال معرفتی واخلاقی " گمنام " بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
6.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حاجیان در صحرای عرفات
🔸بیان در فضیلت شب عرفه (١) : 🔻امشب، شب عرفه است. فضيلتي که در روز عرفه داريم، شب عرفه جز شب‌هايي است که پيامبر فرمودند: در شب عرفه همه دعاهاي خيري که مي‌شود مستجاب مي‌گردد و نيز هرکس در آن شب به عبادت خداوند بپردازد، پاداش هفتاد سال عبادت به او داده مي‌شود. اين شب، شب مناجات است و خداوند توبه هرکس را که بخواهد مي‌پذيرد. 🔻 لذا ما نمي‌‌دانيم، این 70 سال و 60 سال عبادت که مي‌گويند، به فرمايش آقا ميرزا جواد ملکي، از عدم ظرفيت ما است که باور نمي‌کنيم. خداي متعال در بعضي زمان‌ها تصرف کرده است. اين از فضل الهي است و امکان پذير است که چنين کاري محقق مي‌شود. به فرمايش آقا ميرزا جواد ملکي محروميت‌هاي ما از همين جهت است که باور نمي‌کنيم. 🔻 زمان روح دارد. خزائن دارد. ما گاهي نگاه به اين ظواهر مي‌کنيم. چطور يک شب مطابق با 70 سال باشد؟ چطور يک شب مطابق با هزار ماه باشد؟ اينها خزائن‌شان اينگونه است. ما علل ظاهري را مي‌بينيم، آنها علل ديگري هم در نظام باطني دارد که اولياء مي‌ديدند و خبر مي‌دادند. اين اخبار براي ما معجزه آنهاست. اين فهمي که آنها کردند و براي ما بیان کردند معجزه است. 🔻 در شب عرفه دعاهاي متعددي ذکر شده که يک دعاي مفصلي است، «اللهم يا شاهد کل نجوي» در ابتدايش است، خيلي دعاي زيبايي است که بعضي قسمت‌هايش در شب جمعه وارد شده، که در مفاتيح هم به عنوان دعاي شب جمعه آمده است. 🔻همچنين براي شب عرفه تسبيحي وارد شده و از جمله فضيلت زيارت امام حسين (علیه السلام) در شب عرفه را از دست ندهيد. 🔻 شب عرفه شب ولايت است و روز عرفه روز شناخت ولايت است. لذا اين ايام آماده شدن براي روز عرفه است. 🔻روز عرفه و عيد قربان آماده شدن براي عيد غدير است. در عيد غدير «اليوم اکملت لکم دينکم و اتممت عليکم نعمتي» به فرمايش مرحوم علامه اين اوج تفضل الهي است که کفار ديگر نااميد شدند از اينکه در اين دين تحريف کنند. دين را ابتر کنند. با اين کار نا اميد شدند. لذا ابديت اين دين با غدير تثبيت شد. اينها همه مقدمه است براي اينکه آماده براي ايام غدير شويم. 🔺🔺🔺🔺🔺
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اصولگرایان، از عدم وحدت و همدلی، ضربه خواهند خورد🔸 اصولگراها [در انتخابات 92] تصور کردند انتخابات می‌تواند به دور دوم بکشد؛ لذا همدیگر را تخریب کردند. این کار غلطی بود و نتیجه‌اش این شد که در همان دور اول، آنهایی که یک نامزد واحد داشتند جلو افتادند. من آنجا گفتم خودش می‌آورد و خودش می‌کند. گفتم «این کار را نکنید»! گفتم اشتباهتان این است که محکم و متشابه نمی‌کنید. اینکه دلهای ما با هم است و ما یکی را انتخاب می‌کنیم، این از است. اینکه آراء این نامزد، به سمت این آقا می‌رود یا نمی‌رود، این از متشابهات است. شما متشابهات را دارید مقدم بر محکمات می‌گیرید و شما از این صدمه خواهید خورد.
25.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 اگر انتخابات را امر دینی بدانی بعضی از مذهبی‌ها تکفیرت می‌کنند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 در سری‌ترین مقر منافقین در فرانسه چه می‌گذشته است؟
عید قربان و فلسفه قربانی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 🌙بیان احکام قربانى كردن در عید قربان برای حجاج که در مکه حضور دارند واجب است اما براى سایرین مستحبّ مؤكّد است برخى از علما آن را بر كسانى كه توانايى دارند واجب دانسته اند و مستحب است بعد از نماز عيد، كمى از گوشت آن بخورد. 💠داستان [ایجاد انگیزه] حضرت ابراهیم(ع) به امتحانی بسیار دشوار برگزیده شد و در خواب به او مامئوریت داده شد که فرزندش را قربانی کند. فرزند را به پیش فرا خواند و گفت: اسماعيل‌جان! «إِنِّي أَرَي فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ» پسر نازنينم! در خواب به من امر شده تو را در راه خدا قرباني كنم «فَانظُرْ مَاذَا تَرَي» نظر تو چيست؟! چقدر زيبا جواب داد : «يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنْ الصَّابِرِينَ» ‌اي پدر! هرآنچه بدان مأموري انجام بده، ان‌شاءالله مرا از بندگان صبور و شكيبا خواهي يافت. خيال ابراهيم(ع) بيشتر آرام گرفت و وي بر داشتن چنين پسري خداي را سپاس و بر خود مباهات كرد. آن‌گاه پسر را با ملاطفت و مهرباني بسيار در آغوش فشرد و بوسه‌اي بر فرقش زد و دست محبت و نوازش بر سر و گيسوانش كشيد. به منا رسيدند. بي‌درنگ دستان اسماعيلش را از پشت بست در حالي كه براي آخرين بار با محبّت پدرانه سيماي نازنين اسماعيل را به تماشا نشسته بود، لبانش را با آب خنك زمزم‌ تر نمود و آن‌گاه چشمانش را با پارچه‌اي لطيف و ظريف پوشانيد ، زمين محل خوابيدن اسماعيل را با كف دستان پدرانه‌اش جارو نمود و خار و خاشاك و سنگ‌ريزه‌ها را رُفت تا نكند خراشي بر پيكر نازنين اسماعيل وارد شود. لحظه اجراي دستور فرارسيده بود. چاقو بر گلوی اسماعیل گذاشت. در این هنگام، پیرمردی آمد و گفت: ما تُریدُ مِن هذَا الغُلامِ؟ از این جوان، چه می خواهی؟ ابراهیم(ع) گفت:اُریدُ أن أذبَحَهُ. «می خواهم او را قربانی کنم». پیر مرد گفت:سُبحانَ اللّهِ! غُلامٌ لَم یعصِ اللّهَ طَرفَةَ عَینٍ تَذبَحُهُ؟ پناه بر خدا! جوانی را که هرگز گناهی مرتکب نشده، قربانی می کنی؟! ابراهیم(ع) گفت:نَعَم، إنَّ اللّهَ قَد أمَرَنی بِذَبحِهِ. «بلی! خداوند، مرا بدان دستور داد». پیر مرد گفت:بَل رَبُّک نَهاک عَن ذَبحِهِ، وإنَّما أمَرَک بِهذَا الشَّیطانُ فی مَنامِک پروردگارت تو را از این کار نهی کرده و همانا شیطان، در خواب، این مطلب را به تو القا کرده است. ابراهیم(ع) گفت: وَیلَک! الکلامُ الَّذی سَمِعتُ هُوَ الَّذی بَلَغَ بی ماتَری، لا وَاللّهِ لا اُکلِّمُک، ثُمَّ عَزَمَ عَلَی الذَّبحِ.«صدایی که شنیدم، همان صدایی بود که مرا بدین منزلت و مرتبت (پیامبری) رسانید. به خدا سوگند، دیگر با تو سخن نمی گویم». سپس تصمیم بر قربانی کردن گرفت. پیرمرد گفت: یا إبراهیمُ، إنَّک إمامٌ یقتَدی بِک فَإِن ذَبَحتَ وَلَدَک ذَبَحَ النّاسُ أولادَهُم، فَمَهلاً ای ابراهیم! تو پیشوایی هستی که به تو اقتدا می گردد. اگر فرزندت را قربانی کنی، مردم هم فرزندان خود را قربانی می کنند. پس در این کار، درنگ کن. ابراهیم(ع) با وی سخن نگفت. اما هر چه كشيد، كارد تيز نبريد. ابراهيم بر قدرت دست افزود و با تواني دوچندان بر دسته چاقوي تيز فشار وارد كرد و آن را با شدت كشيد؛ اما گويي از اين چاقو، در عالم چاقويي كُندتر وجود ندارد! ناگاه ابراهيم از شدت عصبانيّت كارد را بر سنگي در آن نزديكي فرود آورد و آن سنگ به دو نيم شد. ابراهيم با تعجب و عصبانيت به كارد خطاب كرد كه: اي چاقو! گلوي اسماعيلم را براي خدا نمي‌بُري، اما سنگ را خُرد مي‌كني؟! گويا چاقو به آواز درآمد كه: اي ابراهيم! تو مي‌گويي و مي‌خواهي ببُرمش، اما خدا مي‌گويد نَبُر. مگر نه آنكه تو به فرمان خدا پيكر نازنين اسماعيل را در اين قربان‌گاه خوابانيده‌اي تا خون پاكش را براي جلب رضايتش بر اين صحراي سوزان جاري سازي؟ همان خدايي كه تو را به اين كار دستور فرموده، به من نيز امر مي‌كند كه نَبُر، گلوي اسماعيل ذبيح را نبر. از تو مي‌پرسم‌اي ابراهيم! به فرمان تو گردن نهم يا به دستور خداي تو كه همه عالم، از جمله اسماعيل را براي او مي‌خواهي؟ «فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ» هر دو تسليم گشتند و ابراهيم براي ذبح اسماعيل، وي را بر زمين خوابانيد، پس «وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ» ندايش كرديم كه اي ابراهيم!‌تو مأموريتي را كه در عالم رؤيا به تو سپرديم، را به نيكي انجام دادي. پس كارد از گلوي اسماعيل بردار و «وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ» آن گوسفندي را كه فرستاديم را قرباني كن.(۱) 🔻 ادامه دارد 👇👇 🇮🇷🇵🇸🇮🇷 🚩به کانال معرفتی واخلاقی " گمنام " بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
🟩فلسفه عید قربان و قربانی یکی از این واجبات، انجام قربانی در حجّ واجب است که گاه پرسیده می‌شود حکمت و فلسفه آن چیست؟ در جواب باید گفت: چون ما می‌دانیم دستورهای الهی بر اساس حکمت است این دستور الهی نیز حکمت و مصلحتی دارد؛ هرچند برای ما روشن نباشد. با این حال، منابع دینی گاه به بیان فلسفه این دستور الهی پرداخته ‏اند که در این نوشتار، اهمّ حکمتهای قربانی در حج بیان می‌شود. 🟢 رسیدن به تقوا یکی از مهم‌ترین فلسفه‌های قربانی، رسیدن به تقوا و پرواپیشگی است. قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «لَنْ ینالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ ینالُهُ التَّقْوى‏ مِنْكُمْ»گوشت و خون این شتران به خدا نمی‌رسد؛ آنچه به او می‌رسد تقوای شماست.(۲) این آیه در واقع، دفع دخل مقدّراست و به دو پرسشی که به ذهن می‌رسد جواب می‌دهد: اول اینکه ممکن است توهم شود خداوند از این قربانی سود می‌برد و به آن حاجتمند است. دوم اینکه احتمال می‌رود برخی بپندارند خداوند که محتاج گوشت و خون و قربانی نیست پس این کار چه فایده‌ای دارد؟ این آیه، پاسخی به هر دو پندار است؛ به این صورت که می‌گوید نه خداوند محتاج قربانی است؛ «گوشت و خون این شتران به خدا نمی‌رسد» و نه این کار بی‌فایده است؛ «آنچه به او می‌رسد پرهیزگاری شماست.» بنابراین نفع مهمی‌در قربانی وجود دارد که به حج‏گزار برمی‌گردد و آن عبارت است از: رسیدن به تقوا و پرواپیشگی. 🟢ریشه‏کن شدن طمع فلسفه دیگری که برای قربانی حج ذکر شده است، از بین رفتن طمع انسان و ریشه‏کن شدن آن است. ➖امام سجاد‌(ع) در این باره می‌فرماید: «فَعِنْدَ مَا ذَبَحْتَ هَدْیكَ نَوَیتَ أَنَّكَ ذَبَحْتَ حَنْجَرَةَ الطَّمَعِ بِمَا تَمَسَّكْتَ بِهِ مِنْ حَقِیقَةِ الْوَرَع‏ِ» آن‏گاه که قربانی‌ات را سر بریدی نیّت کردی که گلوی طمع را با حقیقت ورع و پرهیزکاری ببری.(۳) ➖ امام صادق‌(ع)می‌فرماید: «وَ اذْبَحْ حَنْجَرَةَ الْهَوَى وَ الطَّمَعِ عِنْدَ الذَّبِیحَة» هنگام قربانی، حنجره هوا و طمع را قطع کن.»(۴) در قربانی در واقع باید گلوی طمع را برید و باید برای همیشه، رگ حیات آن را قطع کرد. 🟢قربانی کردن هوس فلسفه عظیم‏تر قربانی، این است که حاجی در حقیقت، گوسفند و شتر را به قربانگاه نمی‌برد؛ بلکه نفس سرکش و نفس امّاره را به قربانگاه می‌برد تا برای همیشه از شرّ و خطرهای آن رهایی یابد. آری حاجی با نیّت الهی در تمام اعمال و خارج شدن از نفسانیّت و حیوانیّت در واقع، روحش به عالم بالا متصل گشته و از اینرو از عالم تاریک حیوانیّت خارج می‏شود و نفس را برای همیشه قربانی می‏کند. چنانکه گذشت امام صادق‌(ع) در کلام کوتاه و گویایی می‌فرماید: «وَ اذْبَحْ حَنْجَرَةَ الْهَوَى وَ الطَّمَعِ عِنْدَ الذَّبِیحَة» و هنگام قربانی، حنجره و رگهای هوس و طمع را قطع کن.»(۵) 🌸شعر باز در آن کوش که قربان کنی هرچه کنی کوش که با جان کنی تیغ وفا بر گلوی جان بنه گردن تسلیم به فرمان بنه ساحت این عرصه که ارضِ مناست سر به سر این دشت فنا در فناست هر‏که نشد کشته به شمشیر دوست لاشه مردار به از جان اوست 🟢امتحان تقوی قربانی در واقع امتحان و آزمایش الهی است تا معلوم شود چه کسی سر به فرمان الهی دارد؛ خصوصاً آنجایی که جنبه مالی در کار است و شاید خیلی فلسفه و حکمت آن روشن نباشد. خداوند در واقع می‌خواهد حاجی را امتحان کند به این صورت که وقتی دور خانه او طواف کرده و نیّتش این بوده است که بعد از این جز بر گرد فرامین الهی و رضایت او نچرخد، آیا واقعاً به آن رسیده و تسلیم امر الهی شده است؟ از اینرو دستور قربانی می‌دهد. ➖امام صادق‌(ع)به همین نکته اشاره دارد، آنجا که می‌فرماید: «فلسفه قربانی این است: «وَ لِیعْلَمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْ یتَّقِیهِ بِالْغَیبِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَنْ ینالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ ینالُهُ التَّقْوى‏ مِنْكُمْ ثُمَّ قَالَ انْظُرْ كَیفَ قَبِلَ اللَّهُ قُرْبَانَ هَابِیلَ وَ رَدَّ قُرْبَانَ قَابِیل‏» تا که خداوند بداند چه کسی در غیب، خود را حفظ می‌کند. خدای عزیز و جلیل می‌فرماید: «گوشت و خون شتران به خدا نمی‌رسد بلکه فقط تقوای شما به خدا می‌رسد.» سپس حضرت فرمود: ببین چگونه خداوند، قربانی هابیل را پذیرفت؛ اما قربانی قابیل را رد کرد.»(۶) 🔻 ادامه دارد 👇👇 🇮🇷🇵🇸🇮🇷 🚩به کانال معرفتی واخلاقی " گمنام " بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
🟢پیروی از حضرت ابراهیم‌(ع) برای فداکاری تا سرحد فدا کردن فرزند حکمت دیگر قربانی پیروی کردن از سنت حسنۀ حضرت ابراهیم‌(ع) است تا این سنت و فداکاری برای همیشه به عنوان الگو زنده بماند. امام سجاد‌(ع) در ادامه کلام گذشته می‌فرماید: «فَعِنْدَ مَا ذَبَحْتَ هَدْیكَ نَوَیت‏... أَنَّكَ اتَّبَعْتَ سُنَّةَ إِبْرَاهِیمَ‌علیه‌السلام بِذَبْحِ وَلَدِهِ وَ ثَمَرَةِ فُؤَادِهِ وَ رَیحَانِ قَلْبِهِ وَ اَحْیَیْتَ سُنَّتَهُ لِمَنْ بَعْدَهُ وَ قَرَّبَهُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى لِمَنْ خَلْفَه قالَ: لا» آن‏گاه که قربانی‏ات را ذبح کردی آیا نیّت کردی که به‏راستی از سنّت ابراهیم در قربانی کردن فرزندش، میوه دلش و گل خوشبوی قلبش پیروی کنی، و تو سنت او را برای [نسلهای] بعد از او زنده نگه‏داری. او آن را وسیله‌ای برای تقرّب به خداوند برای نسلهای بعد قرار داد؟ عرض کرد: نه [چنین نیّتی نکردم].»(۷) در قرآن کریم نیز به این امر اشاره شده است. خداوند متعال بعد از جریان به قربانگاه بردن اسماعیل می‌فرماید: «وترکنا عَلیه فی الآخرینَ»ما نام نیک ابراهیم را در امتهای بعد باقی و برقرار ساختیم. 🟢 سیر شدن فقرا اشاره شد که اسلام در باره قربانی، تغییر اساسی داده است و قربانی به جای نابودی با صاعقه و یا آتش‏زدن به‏دست افراد، به مصرف فقرا می‌رسد. در برخی روایات همین مسئله به عنوان فلسفه قربانی شمرده شده است. رسول خدا‌(ص) فرمود: «إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ هَذَا الْأَضْحَى لِتَشْبَعَ مَسَاكِینُكُمْ مِنَ اللَّحْمِ فَأَطْعِمُوهُم‏» همانا خداوند قربانی را قرار داد [و واجب یا مستحب فرمود] تا فقرای شما از گوشت قربانی سیر شوند پس به آنها اطعام دهید.»(۸) 🟢 بخشش گناهان و نجات از آتش نجات از آتش که با بیانهای گوناگونی، همچون: بخشش گناهان، نجات از آتش، فدیۀ نار، گذر از پل صراط و... آمده است، نیز از حکمتهای قربانی شمرده شده است. اثر بخشودگی گناهان و دفع عذاب الهی به سه صورت بیان شده است؛ 🔹بخشش گناه ➖ابوبصیر می‌گوید: به امام صادق‌(ع) عرض کردم: «مَا عِلَّةُ الْأُضْحِیةِ فَقَالَ إِنَّهُ یغْفَرُ لِصَاحِبِهَا عِنْدَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ دَمِهَا عَلَى الْأَرْضِ» علت قربانی کردن [در حج و غیر آن] چیست؟ فرمود: [بخشش گناهان؛ زیرا] با اولین قطرۀ خونِ قربانی که به زمین می‌ریزد، صاحب آن بخشیده می‌شود.»(۹) ➖در روایت دیگری امیرمؤمنان علی‌(ع) فرمود: «لَوْ عَلِمَ النَّاسُ مَا فِی الْأُضْحِیةِ لَاسْتَدَانُوا وَ ضَحَّوْا إِنَّهُ لَیغْفَرُ لِصَاحِبِ الْأُضْحِیةِ عِنْدَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ دَمِهَا»اگر مردم می‌دانستند چه پاداشی در قربانی کردن وجود دارد قرض می‌گرفتند و قربانی می‌کردند؛ زیرا صاحب قربانی با اولین قطره‏ای که از خون آن می‏ریزد، بخشیده می‏شود.»(۱۰) ➖در روایت دیگری از بشر بن زید از رسول خدا‌(ص) نقل شده است که به دخترش فاطمه‌(ع)فرمود: «اشْهَدِی ذَبْحَ ذَبِیحَتِكِ فَإِنَّ أَوَّلَ قَطْرَةٍ مِنْهَا یغْفِرُ اللَّهُ بِهَا كُلَّ ذَنْبٍ عَلَیكِ وَ كُلَّ خَطِیئَةٍ عَلَیكِ (إِلَى أَنْ قَالَ) وَ هَذَا لِلْمُسْلِمِینَ عَامَّةً» قربانی کردنِ قربانیِ خود را مشاهده کن؛ زیرا با اولین قطرۀ [خون] آن، خداوند تمامی‌گناهانی که بر تو هست و تمام خطاهایی که بر ذمّه‏ات می‏باشد را می‌بخشد؛ آن‏گاه ادامه داد: و این پاداش برای تمامی‌مسلمانان است.»(۱۱) 🔹 گذر از پل صراط ➖رسول خدا‌(ص)می‌فرماید: «اسْتَفْرِهُوا ضَحَایاكُمْ فَإِنَّهَا مَطَایاكُمْ عَلَى الصِّرَاطِ»قربانیهای خود را گرامی‌بدارید که آنها وسیله عبور شما بر صراط است.»(۱۲) وقتی گناهان انسان بخشیده شد و معاصی او از بین رفت، نتیجه نخست آن این است که از پل صراط به راحتی و بدون هیچ نگرانی عبور می‌کند. 🔹فدیه‏ای برای آتش انسانی که از پل صراط عبور کند در حقیقت اهل آتش نیست و نتیجه پایانیِ قربانی این است که حاجی از آتش جهنم نجات یافته و بهشتی شده است. ➖امام سجاد‌علیه‌السلام می‌فرماید: «إِذَا ذَبَحَ الْحَاجُّ كَانَ فِدَاءَهُ مِنَ النَّارِ» وقتی حاجی [قربانی را] ذبح کرد، فدیۀ او از آتش [دوزخ] خواهد بود.»(۱۳) 🔻 ادامه دارد 👇👇 🇮🇷🇵🇸🇮🇷 🚩به کانال معرفتی واخلاقی " گمنام " بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
💠داستان پيامبر كودك يتيمي را كه جدا از جميع ساير كودكان ايستاده و گريه مي‌كرد، نوازش كرده و به او فرمود از اين پس من و خانواده‌ام در حكم خانواده تو هستيم، و او را تحت سرپرستي خود گرفت. حكايت پيامبر عظيم الشان اسلام(ص) روزي براي اداي نماز عيد (قربان يا فطر)‌ از منزل خارج شد. ديد بچه‌ها با همديگر بازي مي‌كنند ولي در كنار آنها، بچه‌اي كه لباس كهنه و پاره پاره بر تن دارد، گريه مي‌كند. حضرت نزد او آمد و فرمود: «چرا گريه مي‌كني و با بچه‌ها بازي نمي‌كني؟!» بچه كه آن حضرت را نمي‌شناخت، عرض كرد: اي مرد! به من كار نداشته باش، پدرم در فلان جنگ اسلامي شهيد است، مادرم با شوهر ديگري ازدواج نموده، مال مرا خوردند و مرا از خانه خود بيرون كرده‌اند، نه غذا دارم نه آب و نه لباس و نه خانه‌اي كه به آن پناه ببرم. چون ديدم بچه‌ها با كمال شادماني با همديگر بازي مي‌كنند، پدر دارند، خانه و كاشانه‌اي دارند، غم و مصيبت من تازه شد. ازاين‌رو گريه‌ام گرفت. رسول خدا(ص) دست آن كودك را گرفت و به او فرمود: «آيا راضي نيستي كه من پدر تو و دخترم فاطمه، خواهر تو و علي(ع) عموي تو و حسن و حسين(ع) برادران تو باشند؟» كودك يتيم حضرت را شناخت و گفت: چگونه راضي نيستم اي رسول الله؟ پيغمبر اكرم(ص) او را به سوي خانه برد و لباس نو و تميز به او پوشاند و غذا به او داد و به طور كامل موجب خوشحالي او شد. كودك يتيم، با چهره خندان از خانه رسول خدا(ص) بيرون آمد و به سوي بچه‌ها رفت اين بچه، به سرپرستي رسول خدا(ص) به زندگاني خود ادامه داد تا اينكه آن حضرت رحلت نمود. نقل مي‌كنند هنگامي كه خبر رحلت آن حضرت به گوش بچه رسيد، گويي آسمان بر سرش خراب گرديد. از خانه بيرون آمد و ناله و فريادش بلند شد. خاك بر سر مي‌ريخت و مي‌گفت: «من از حالا واقعاً يتيم شدم، غريب گشتم.» چون مسلمانان اين صحنه را ديدند بعضي از صحابه، سرپرستي او را قبول كردند تا در آينده دچار مشكل نگردد.(۱۴) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.الکافی ج ۴ ص ۲۰۷ ح ۹ ۲.حج/۳۷. ۳.مستدرک الوسائل، ج۱۰، ص۱۷۰. ۴.مصباح الشریعه، به نقل از: اسرار عرفانی حجّ، فعالی، دارالحدیث،ص۴۹۶. ۵.مصباح الشریعه، ج۱،ص۴۹. ۶.وسائل الشیعه، ج۱۰، ص ۱۷۴. ۷. مستدرک الوسائل، ج۱۰، ص۱۷۰ ۸.وسائل الشیعه، ج۱۰، ص ۱۷۳. ۹.همان، ص۱۷۴، حدیث۱۱ ۱۰.الوسائل،باب۳۶، حدیث۲. ۱۱.الوسائل،باب۳۶، حدیث۴. ۱۲.بحار الانوار،ج۹۶،ص۲۹۷. ۱۳.محاسن برقی،ج۱،ص۶۷. ۱۴.الدین فی القصص،ج۱،ص۵۴. 🇮🇷🇵🇸🇮🇷 🚩به کانال معرفتی واخلاقی " گمنام " بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷