یه جا خوندم نوشته بود :
هیجان محرم رو زیاد کردن
که غدیر فراموش بشه
#مبلغ_غدیر_باشیم
بسماللهالرحمنالرحیم
اولین پرونده اتاق تحقیق ما از اسلام
مسئله حساس امروز جامعه
محل اختلاف و نزاع اجتماعی
#حجاب
۲۶تیر۱۴۰۱ شروع میکنیم این مسئله رو
امید که تا آخرش بریم
و جمع بندی درستی داشته باشیم
و بحث تبیین بشه!
#عص
این بازخوانی پروندههای اسلامی در اینستاگرام خواهد بود:
instagram.com/eain.sad
#یادداشت
🔰سینمای سکولار یا سینمای اسلامی؟!
✒فاطمه مولایی
من یک مخاطبم، مخاطبی که به امید بهرهوری هرچه بهتر پای تلویزیون و سینما مینشیند اما معالاسف با حیرت و حسرت از پای آن بلند میشود..
از کجا باید شروع کرد؟!
از سینمای ما که هرروز بیشتر از دیروز به غربگرایی میپردازد و اکثر صاحبانش معتقدند که سینما را نمیشود با اصول دین اسلام به جلو برد و عصر کنونی ما، عصر علم است و فنآوری.و من با شنیدن این تعاریف این سوال در ذهنم نقش میبندد که مگر دین خدا امروز و دیروز دارد و اصلا کجای دین ما مغایر است با اصول تکنولوژی یا به قول شما فنآوری؟چه کسی گفته که حامیان سینمای اسلامی مخالف علم هستند؟ مخالفت بر سر "علم پرستی" های بیجاییست که به تبعیت از سینمای غرب در حال انجام است.
حرف ما بر سر آن است که همهی امکانات بشر اعم از تکنولوژی "باید" در خدمت تعالی انسان باشد و برای ما (یا حداقل من) فیلم و سینما خارج از این تعریف، معنایی ندارد.
چشم امید را به فیلمهای ارزشی میگذارم، اما در کمال تحیر، با تصنعپردازیهایی مواجه میشوم که علیرغم میل باطنی مجبورم امید از آن هم بردارم. و فکر میکنم به صاحبان و سازندگان این اثرات، که مگر بر اساس مطالعه اثر هنری تولید نمیشود که این حجم از اغراق و تصنع و سیاهبازی در فیلمهایمان به چشم میخورد؟!
همه میدانیم که با روی آوردن به آرتیست بازی های کاذب و به ظاهر خندهآور نمیشود سینما را به خدمت اسلام آورد و چه بسیار سالیانی را که به خیال خودمان، به دین خدمت کردیم، از دست دادیم...
روزگار ما روزگاریست که عاد و ثمود و فراعنه و اشرافیت با نقاب تکنولوژی دور هم جمع شدهاند و داعیهی آدابدانی میکنند! اما دیر نباشد که خواهیم دید و خواهند دید که چگونه سخن ما که آوای اصیل فطرت الهی انسان است، قلبهای فردا و فرداها را تسخیر حقیقت خود خواهد کرد؛ آن روز سربازانی در لباس شریف "هنر" و در پیشهی مقدس "هنرمند" جان تازهای به تلویزیون و سینمای ما خواهند بخشید.
سخن بسیار است و گله بسیارتر، "اما کو سنگ صبوری تا دل بدهد"؟...
📰 @sadriion_ir
📚خودکرده را تدبیر نیست!
جوان جویباری قربانی گازگرفتگی سگ خودش شد
🔻یک جوان ۳۱ ساله اهل جویبار بر اثر گازگرفتگی سگ و ابتلا به هاری در بیمارستان رازی قائمشهر جان خود را از دست داد.
🔻یکی از شهروندان جویباری میگوید حمله از سوی سگ خانگی خود فوتی بوده و به همین دلیل گازگرفتگی جدی گرفته نشده بود.
🔻مرگ این جوان دومین مورد از ابتلا به هاری بر اثر حمله سگ ولگرد در شهرستان جویبار در ۶ ماه گذشته بوده است!
🔻آمار هاری در سال ۱۴۰۰ به ۱۶ مورد رسیده که این آمار ۳ برابر بیشتر از سال ۱۳۹۹ است!
@sadriion_ir
#یادداشت
🔰 پاسخ به یک شبهه دینی
✒محدثهبُرزویی
سوال: مگر در قران نیامده است که «لا اِکراهَ فی الدین»؟!
یعنی هیچ اجباری در دین نیست،
پس چرا با این حال در اسلام حجاب اجباری است؟!
پاسخ: در ادامه این آیه آمده است «قَد تَبیَنُ رُشدُ مِنی الغَی» یعنی رشد و غَی، راه هدایت و گمراهی از هم کاملاً مشخص است اما سوال این است، لا اِکراهَ در کدام قسمت دین؟
شما فرض کنید امسال کنکور دادهاید و به شما میگویند در سه دانشگاه پذیرفته شده اید، شما امتیازات و قوانین هر سه دانشگاه را با هم مقایسه می کنید.
شما کاملا مختار هستید دانشگاهی را بروید که مطابق میل شماست و هرگز اجباری برای شما در کار نیست.
با اینحال فرضا دومین دانشگاه را برای تحصیل انتخاب می کنید، یکی از قوانین این دانشگاه برای مثال این است که اگر از نیم سال هشتم تحصیل شما بگذرد و دفاع نداشته باشید ملزم به پرداخت جریمه مالی هستید!
شما ممکن است بگویید ورودم در این دانشگاه اجباری نبوده حال چرا اطاعت از این قوانین برای من اجبار است؟!
میگوییم اکراه تا قبل از ورود بوده و حال که شما وارد شدید باید قوانین دانشگاه را رعایت کنید.
آیا میشود در این دانشگاه بگویید برخی از قوانین آن را می پذیرم و برخی از آن را قبول ندارم؟ خیر!
پس نتیجه می توان گرفت که در اصل دین اکراه نیست، اما وقتی که وارد دین اسلام شده ایم دیگر در انتخاب احکام اسلام اختیار نداریم و باید به تمامی احکام آن پایبند باشیم!
خداوند در قرآن آورده است که ما به انسان اختیار دادیم ولی اگر از این اختیار سو استفاده کند او را عذاب خواهیم کرد!
پس در اصل پذیرش دین اکراهی نیست اما وقتی که وارد دین شدیم تمامی احکام آن الزامی است!
در قرآن آمده که عده ای در رویارویی با احکام اسلام می گویند: نؤمن بِبعض و نَکفُرُ بِبعض، یعنی بعضی از آن را میخواهیم و بعضی از آن را نمی خواهیم!
خداوند مطلقاً گفته که همچین چیزی در کار نیست!
دین یعنی اطاعت از کل دین.
اما ممکن است سوال پیش بیاید که پس چرا احکام و آثار دین اکراهی است؟!
می گوییم بعضی از آنها مانند نماز فردی است، یعنی ما اطلاع و کاری نداریم که طرف در خانهاش نماز می خواند یا خیر!
اما بعضی از احکام فردی و اجتماعی است، هم بعد اعتقادی دارد و هم بعد اجتماعی، مانند حجاب.
بعد اعتقادی آن بر کسی مربوط نیست و و طرف می تواند بر حجاب
اعتقاد داشته باشد یا نداشته باشد.
اما بعد اجتماعی آن مربوط به تمامی جامعه است!
بعد اجتماعی ما را به پیروی از یک قانون
مُلزَم میکند که قانونیست به صلاح جامعه،
هرکس از این قانون پیروی نکند هنجارشکنی کرده!
هر کس که بر حجاب اعتقادی ندارد باید در جامعه تظاهر به پوشش کند که این هم برای خودش خوب است و هم برای جمعه .
📰 @sadriion_ir
#یادداشت
🔰اولویت داشتن یک مشکل به معنای رها کردن بقیه مشکلات نیست
✒معصومه طباطبایی
بسیار در فضای مجازی دیدهایم که گفتهاند آیا با درست شدن وضعیت حجاب بانوان مسائل اقتصادی و معیشتی حل خواهد شد؟ و اگر نه چه اصراری بر حفظ حجاب و حدود آن است!؟ و در زمانی که مسئله اول جامعهما مشکلات اقتصادی است؛ چرا باید بر مسائل فرهنگی و دینی تاکید نمود!!؟
جواب این است که جامعه(نه صرفا جامعه اسلامی بلکه هر جامعهای با هر نوع تفکر و اندیشه و مختصات و ویژگی) همانند پیکری است که مشکلات و بیماریها و البته توانمندیها و استعدادهایی دارد و باید بیماریها را درمان و استعدادها را پرورش داد.
فردی را تصور کنید که همزمان چند بیماری دارد؛ دندان پوسیده، سنگ کلیه و سرطان کبد!
مسلماً درمان کبد این فرد بر درمان دندان او اولویت دارد. اما این به این معنا نیست که دیگر مسواک نزند یا نسبت به درمان آن اقدام نکند.
همچنین که اگر این فرد دندان کاملا پوسیده و کبد چرب داشت اولویت او برای اقدام برای کشیدن دندانش بود.
این چنین است که اگرچه در جامعهما درمان بیماریهای اقتصادی اولویت اول است اما به این معنا نیست که بقیه مسائل را (برای مثال مسائل فرهنگی، سیاسی، نظامی و امنیتی و دفاعی، محیط زیست و...) را به حال خود رها کنیم و صرفا به بحث اقتصاد بیندیشیم. چراکه جامعه به مثابه فردی است که باید به تمام مشکلات و مسائل او رسیدگی کرد و تمامی ابعاد وجودیاش را پرورش داد و اولویت داشتن یک مشکل به معنای رها کردن بقیه مشکلات نیست!
📰 @sadriion_ir
#یادداشت
🔰جایگاه اصیل زن در اسلام
یکی از موضوعات مهم و چالش برانگیز جوامع کنونی، زن و موقعیت او در جامعه و خانواده است. و اکنون به نقش او در جامعه میپردازیم که اسلام، نقش باشکوه و قدرتمندانهی رهبری در جامعه را برای زنان قائل است. قدرت اوست که میتواند یک جامعه را آباد کند، این سازندگی اصلی ترین عنصر وجودی اوست.
خداوند خالقیت و حیات بخشی خویش را در روح زن نهاده! تا در دامان پاک خویش، فرزندانی خلق کند که آیندهی جهان را بر آرمان های مهدویت ترسیم کنند.
آری! اسلام اینچنین زن را تکریم و تجلیل نموده است.
زنانِ جامانده از اصالت اسلام در سراسرجهان، اگر با مفاهیم عمیق و دقیق اسلام در مورد جایگاه خویش در اجتماع آشنا میشدند بی تردید اسلام می آوردند!
لکن جوامع غربی به اسم آزادی، آزادی را از زن سلب کردند. به اسم استقلال او را اسیرِ اضطراب و دلنگرانی های بیهوده کردند.. تا از نقش بی نظیر خویش، یعنی انسان سازی، باز دارند..
آنچنان اندیشهی او را اسیر تفکرات پوچ خویش کردند که در جامعه به کمترین جایگاه اجتماعی، به ابزاری برای تبلیغات شدن، به ملعبه ی دستِ نامردان شدن، رضایت داد!
در صورتیکه که زنان رهبری جوامع، این مسئولیتِ بزرگ و قدرتمند، را عهده دارند..
این زن است که هدایت بشریت به سمت سعادت و یا شقاوت را بر دوش گرفتهست..
به اسم رهایی از حصارِ حجاب، میان او وحقیقتِ وجودیاش حصار کشیدند.. تا نبیند که اسلام برای رشد او، برای اوج گرفتنِ عواطف روحنوازش در آسمان سلوک، چه برنامهی دقیق و بینظیری چیده است..
تا با حراج کردن قدرت و شکوه خود! بتواند نگاه برای خود بخرد.. دریغا آنچه چشم نواز است تلاش ما برای رشد و تعالیِ اندیشه هاست!
و آنان که دشمن قدرت اسلام اند، میدانند که زن است سر منشاء قدرت الهی و قدرت انسانی! و در تلاش آمدند تا زنان ما از اصالتِ روح خویش هیچ ندانند و او را اسیرِ زیبایی های ناپایدارِ جسمانی کردند، تا او را از عقلانیت بازدارند.. قدرتِ بی نظیر زنان ما را به زنجیرِ اندام و چهره و مادیات کشیدند..
و این چیزی نیست که اسلام برای روح بلند پرواز زن خواستار است..
این زنجیری ست که دشمنان اسلام بر افکار ما انداخته اند، و ما برای باز کردن زنجیرِ این اسارت، که روحِ آدمی را خواهد کشت، باید برخیزیم و روشنگری کنیم ..
که نشستن و فقط دست به دعابرداشتن ، کارِ مجاهدانِ این کارزار نیست!
📰 @sadriion_ir
هدایت شده از روضه فکر
10.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ #ویدیو
قسمت اول
مقدمه پرونده حجاب (مسئلهآزادی)
🔰 آزادی انسان یا آزادی حیوان؟
آزادی به کدام تعریف؟
کدام انسان؟ انسان حیوان یا انسان انسان؟!
تعریف غرب از انسان یا تعریف اسلام؟
کدام تعریف به انسان عزت داده؟
کدام تعریف ضدانسانی است؟
| @ruzefekr روضــهفکر |
در ثواب نشر این کلیپ شریک هستید
هر گونه نشر و استفاده، حلال است
| @ruzefekr روضــهفکر |
علیصدر ☫ 𝑨𝒍𝒊 𝑺𝒂𝒅𝒓
#یادداشت
🔰اولویت بندی بیماری های اجتماع
✒معصومه طباطبایی
بسیار در فضای مجازی دیدهایم که گفتهاند آیا با درست شدن وضعیت حجاب بانوان مسائل اقتصادی و معیشتی حل خواهد شد؟ و اگر نه چه اصراری بر حفظ حجاب و حدود آن است!؟ و در زمانی که مسئله اول جامعهما مشکلات اقتصادی است؛ چرا باید بر مسائل فرهنگی و دینی تاکید نمود!!؟
جواب این است که جامعه(نه صرفا جامعه اسلامی بلکه هر جامعهای با هر نوع تفکر و اندیشه و مختصات و ویژگی) همانند پیکری است که مشکلات و بیماریها و البته توانمندیها و استعدادهایی دارد و باید بیماریها را درمان و استعدادها را پرورش داد.
فردی را تصور کنید که همزمان چند بیماری دارد؛ دندان پوسیده، سنگ کلیه و سرطان کبد!
مسلماً درمان کبد این فرد بر درمان دندان او اولویت دارد. اما این به این معنا نیست که دیگر مسواک نزند یا نسبت به درمان آن اقدام نکند.
همچنین که اگر این فرد دندان کاملا پوسیده و کبد چرب داشت اولویت او برای اقدام برای کشیدن دندانش بود.
این چنین است که اگرچه در جامعهما درمان بیماریهای اقتصادی اولویت اول است اما به این معنا نیست که بقیه مسائل را (برای مثال مسائل فرهنگی، سیاسی، نظامی و امنیتی و دفاعی، محیط زیست و...) را به حال خود رها کنیم و صرفا به بحث اقتصاد بیندیشیم. چراکه جامعه به مثابه فردی است که باید به تمام مشکلات و مسائل او رسیدگی کرد و تمامی ابعاد وجودیاش را پرورش داد و اولویت داشتن یک مشکل به معنای رها کردن بقیه مشکلات نیست!
📰 @sadriion_ir