9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ #فیلم | برهههای مختلف حیات حضرت امیرالمؤمنین(ع)، ظهور حکمت سیاسی اسلام در شکلهای مختلف است و ایشان الگوی رفتار سیاسی ما هستند
▫️گزیدهای از سخنان دکتر سعید جلیلی در هشتاد و پنجمین جلسهی حکمت سیاسی اسلام در قرآن
✅ @saeedjalily
12.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ #فیلم | بدون همراهی مردم، حتی حکومت امیرالمؤمنین(ع) هم نمیتواند به اهداف خود برسد
▫️گزیدهای از سخنان دکتر سعید جلیلی در هشتاد و پنجمین جلسهی حکمت سیاسی اسلام در قرآن
✅ @saeedjalily
17.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ #فیلم | ایمان الزاماتی دارد؛ نمیشود ادعای ایمان داشت اما به رفتارهای جاهلانه روی آورد
▫️گزیدهای از سخنان دکتر سعید جلیلی در هشتاد و پنجمین جلسهی حکمت سیاسی اسلام در قرآن
✅ @saeedjalily
9.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ #فیلم | حضرت امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند که اگر از اصول خود عقبنشینی کنید، دشمن به سمت شما پیشروی میکند و دیگر کسی به کمک شما نخواهد آمد
▫️گزیدهای از سخنان دکتر سعید جلیلی در هشتاد و پنجمین جلسهی حکمت سیاسی اسلام در قرآن
✅ @saeedjalily
27.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ #فیلم | کسانی که ادعای عقلانیت در سیاست خارجی را داشتند، میگفتند حتی اگر آمریکا و اروپا هم از توافق خارج بشوند، ما به تعهدات خود پایبند خواهیم ماند! این سخنان با کدام منطق قابل توجیه است؟!
▫️پاسخ دکتر سعید جلیلی در جریان هشتاد و پنجمین جلسهی حکمت سیاسی اسلام در قرآن به سوال یکی از شرکت کنندگان در موضوع مذاکره مجدد با آمریکا
✅ @saeedjalily
11.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ #فیلم | مگر با برجام مشکلاتمان برطرف شد که با FATF برطرف شود؟!
🔹 امروز گفته میشود که اگر FATF نباشد، مشکلات ما حل نمیشود! همین سخنان را در سالهای ۹۸ و ۹۹ در موضوع واردات واکسن کرونا میزدند اما دیدیم که در این سالها هم واکسن خریداری شد، هم نفت فروخته شد و هم دشمنان اعتراف کردند که راهبرد فشار حداکثری شکست خورده است.
▫️گزیدهای از سخنان دکتر سعید جلیلی در هشتاد و پنجمین جلسهی حکمت سیاسی اسلام در قرآن
✅ @saeedjalily
⭕️ #خبر | دکتر سعید جلیلی: کارگزار حکومت اسلامی نباید رضایت خواص را به مصلحت عامه مردم ترجیح دهد زیرا این خواص در شرایط دشوار، کمترین کمک را به حکومت اسلامی کرده و کمترین صبر را از خود نشان میدهند
دکتر جلیلی در هشتاد و پنجمین جلسهی حکمت سیاسی اسلام در قرآن گفت:
🔹️در صلوات شعبانیه، از رسول اکرم(ص) و اهل بیت(علیهمالسلام)، به عنوان کهف حصین، به معنای دژ مستحکم، یاد شده است.
🔸️قرآن کریم و سیرهی اهل بیت(علیهمالسلام)، برای این است که در عرصههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی ما امتداد پیدا کند.
🔹️در زیارت امین الله، امام سجاد(ع) در وصف حضرت امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند که ایشان در تمام دوران عمر شریفشان حق جهاد را ادا نموده و به تمام آموزههای قرآن کریم عمل کردند. حضرت علی(ع) به هیچ وجه در عمل به سنت رسول اکرم(ص) کوتاهی نکردند. «أَشْهَدُ أَنَّكَ جاهَدْتَ فِي اللّٰهِ حَقَّ جِهادِهِ، وَعَمِلْتَ بِكِتابِهِ، وَاتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِيِّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ حَتّىٰ دَعاكَ اللّٰهُ إِلىٰ جِوارِهِ فَقَبَضَكَ إِلَيْهِ بِاخْتِيارِهِ»
🔸️تمام دوران حیات امیرالمؤمنین(ع)، تجلی حکمت سیاسی اسلام است؛ رفتار سیاسی ایشان در دوران جنگ با ناکثین، مارقین و قاسطین، در دوران صلح، دوران ۲۵سالهی سکوت، دورهی ۵ سالهی خلافتشان و دوران پایانی حکومتشان که به «دوره غارات» معروف است، الگویی کامل برای رفتار سیاسی ما میباشد.
🔹️از نظر امیرالمؤمنین(ع)، رقابت سیاسی برای کسب قدرت نیست بلکه برای ایجاد احساس امنیت در دل بندگان ستمدیدهی خدا و اقامهی دین راستین الهی است.
🔸️حضرت امیرالمؤمنین(ع) شرط رسیدن به این اهداف را، حضور مردم در صحنه میدانند. اگر در جامعهای، حضرت علی (ع) هم در راس حکومت باشند اما مردم پای کار نباشند، اهداف آن حکومت محقق نخواهد شد. در همین راستا، ایشان میفرمایند «لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، وَ قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، وَ قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ، وَ ما أخَذَ اللّهُ عَلَى العُلَماءِ أن لا يُقارُّوا على كِظَّةِ ظالِمٍ، وَ لا سَغَبِ مَظلوم»
🔹️همچنین ایشان در لزوم همراهی مردم، خطاب به آنها میفرمایند:«لا تَكُفُّوا عَن مَقالَةٍ بِحَقٍّ، أو مَشورَةٍ بِعَدلٍ» از گفتن سخن حق یا مشورتی عادلانه، کوتاهی نکنید. در چنین شرایطی است که مناسبات دوجانبهای بین حاکمیت و مردم شکل میگیرد. این مناسبات دوجانبه را میتوان در عهدنامهی جناب مالک اشتر مشاهده کرد.
🔸️حضرت امیرالمؤمنین(ع) به جناب مالک فرمان میدهند که در قلبش، محبت مردم را داشته باشد و برنامهی عملش، لطف به مردم باشد نه آنکه خدای نکرده، مانند یک موجود درنده با مسئولیت مواجه شود«وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ، وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً»
▫️بخش اول
✅ @saeedjalily
دکتر سعید جلیلی
⭕️ #خبر | دکتر سعید جلیلی: کارگزار حکومت اسلامی نباید رضایت خواص را به مصلحت عامه مردم ترجیح دهد زیر
🔹️حضرت امیرالمؤمنین(ع)، بهترین مسئلهای که یک کارگزار حکومت اسلامی میتواند در راستای آن کار کند را مسئلهای میدانند که بیشترین گستره را داشته، از افراط و تفریط به دور بوده و بیشترین میزان رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد. «وَلْيَکُنْ أَحَبَّ الاُْمُورِ إِلَيْکَ أَوْسَطُهَا فِي الْحَقِّ، وَأَعَمُّهَا فِي الْعَدْلِ، وَأَجْمَعُهَا لِرِضَى الرَّعِيَّةِ»
🔸️ایشان در فرمان دیگری به جناب مالک، بیان میکنند که کارگزار حکومت اسلامی نباید رضایت خواص را به مصلحت عامه مردم ترجیح دهد زیرا این خواص در شرایط دشوار، کمترین کمک را به حکومت اسلامی کرده و کمترین صبر را از خود نشان میدهند اما در زمان خوشی، بیشترین بهره را از امکانات میبرند؛ اگر صحبت از انصاف شود، با کراهت برخورد میکنند و اگر چیزی به آنها اعطا شود، کمترین شکرگزاری را دارند.«فَإِنَّ سُخْطَ الْعَامَّةِ يُجْحِفُ بِرِضَى الْخَاصَّةِ، وَإِنَّ سُخْطَ الْخَاصَّةِ يُغْتَفَرُ مَعَ رِضَى الْعَامَّةِ وَلَيْسَ أَحَدٌ مِنَ الرَّعِيَّةِ أَثْقَلَ عَلَى الْوَالِي مَؤُونَةً فِي الرَّخَاءِ، وَأَقَلَّ مَعُونَةً لَهُ فِي الْبَلاَءِ، وَأَکْرَهَ لِلاِْنْصَافِ، وَأَسْأَلَ بِالاِْلْحَافِ، وَأَقَلَّ شُکْراً عِنْدَ الاِْعْطَاءِ، وَأَبْطَأَ عُذْراً عِنْدَ الْمَنْعِ، وَأَضْعَفَ صَبْراً عِنْدَ مُلِمَّاتِ الدَّهْرِ مِنْ أَهْلِ الْخَاصَّةِ»
🔹️ایشان از عامهی مردم به عنوان ستون دین و مهیا شدگان برای نبرد با دشمنان یاد میکنند«وَإِنَّمَا عِمَادُ الدِّينِ وَجِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَالْعُدَّةُ لِلاَْعْدَاءِ، الْعَامَّةُ مِنَ الاُْمَّةِ».
🔸️در مقابل این، حضرت امیرالمؤمنین(ع) از مردم بابت عدم جدیت و همراهیشان با حکومت اسلامی، گله میکنند. دلیل عدم استمرار موفقیتهای نیمه ی ابتدائی حکومت امیرالمؤمنین(ع)، ایجاد تردید در دل مردم و عدم همراهی آنها در ادامه مسیر بود.
🔹️گاهی با یک رفتار جاهلانه در جامعه اسلامی، دشمنان جرعت پیدا کرده و به سراغ ما میآیند. اگر در قرآن کریم گفته شده است که در صورت یاری خدا، او نیز ما را یاری میکند «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ»، در مقابل هم امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند اگر در یاری دین خدا تردید و سستی اتفاق بیافتد، دیگر کمکی از سوی خداوند و اهل ایمان به شما نخواهد شد«وَ إِنَّكُمْ إِنْ لَجَأْتُمْ إِلَى غَيْرِهِ حَارَبَكُمْ أَهْلُ الْكُفْرِ ثُمَّ لَا جَبْرَائِيلُ وَ لَا مِيكَائِيلُ وَ لَا مُهَاجِرُونَ وَ لَا أَنْصَارٌ يَنْصُرُونَكُمْ إِلَّا الْمُقَارَعَةَ بِالسَّيْفِ، حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنَكُمْ».
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسش شرکت کنندگان در موضوع مذاکره با آمریکا و FATF ادامه داد:
🔸موضوع مذاکره، موضوع جدیدی نیست. امروز ما یک تجربهی ۱۱ ساله در این موضوع داریم. در طی این سالها، مسیری طی شد و توافقی به دست آمد؛ طرف مقابل نیز بارها انجام تعهدات از سوی ایران را تایید کرد اما خودش نه تنها به تعهدات خود پایبند نبود، بلکه به طور کلی از آن خارج شد!
🔹️در دورانی، عدهای که مدعی عقلانیت بودند، میگفتند «هر توافقی از توافق نکردن بهتر است»! چه کسی چنین منطقی را میپذیرد؟! میگفتند «اگر آمریکا و حتی کشورهای اروپایی از توافق خارج بشوند، ما به تعهدات خود عمل خواهیم کرد!»
🔸️عدهای امروز در تلاشند تا تجربهی برجام را به عنوان یک تجربهی موفق معرفی کنند! همین افراد در سالهای ۹۸ و ۹۹، FATF را مانع خرید واکسن معرفی میکردند اما در ماههای نخست دولت شهید رئیسی، هم واکسن خریداری شد، هم فروش نفتمان انجام میشد و هم مقامات رسمی آمریکا به شکست فشار حداکثری اعتراف کردند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی در موضوع امید به آینده، ادامه داد:
🔹️امید در رسیدن به نقطهی موفقیت تعریف میشود. امروز موفقیت کشور ما، در اجرای قانون برنامه هفتم توسعه و رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد است. آیا اگر همه ما به دولت کمک کنیم تا کشور به رشد اقتصادی ۸ درصد برسد، در راستای امید آفرینی قدم برداشتهایم یا اگر بگوییم رشد اقتصادی ۸ درصد ممکن نیست؟! در چنین شرایطی مشخص میشود که چه کسی دلسوز است. متاسفانه امروز مشاهده میکنیم عدهای در درون دولت با نا امیدی میگویند که رشد ۸ درصد امکان پذیر نیست!
🔸️امروز فرصتهای بیشماری در عرصههای داخلی و بینالمللی وجود دارد که اگر از آنها استفاده نکنیم، از دست میروند.
▫️بخش دوم
✅ @saeedjalily
📷 #گزارش_تصویری | هشتاد و پنجمین جلسه حکمت سیاسی اسلام در قرآن
بخش اول
✅ @saeedjalily