┄┄┅┅✿🍃❀📚❀🍃✿┅┅┄
📙عنوان مقاله :
📋مقایسه آرای امام خمینی (س) و آیت الله بهاری همدانی در باب مراقبه؛
◀️دکتر سیدمحمود یوسف ثانی، دکتر محمد رضا فریدونی، دکتر فائزه بالایی
🗞پژوهشنامه عرفان، سال دوم شماره ۳ (پاییز و زمستان ۱۳۸۹)، ص ۱۴۹
✴️ تعریف مراقبه :
۱.معنای لغوی مراقبه
مراقبه از ریشه " ر ق ب" در زبان عربی به معنای محافظت و نگهبانی به قصد تحقیق و احاطه بر چیزی با حالت تفتیش نسبت به خصوصیات آن چیز است .
مراقبه در واقع مواظبت همراه با تحقیق و تداوم است ؛ بنابراین می توان گفت مراقبه مواظبت و محافظت مستمر است.
در حقیقت مراقبه در زبان و ادبیات عرب برنوعی پاییدن که همراه با حفظ و مراعات ، انتظار و خوف و اشراف و تفتیش می باشد ، دلالت دارد . چنانچه عرب ها می گویند این دو ستاره مراقب هم هستند و منظور آن ها این است که یکدیگر را می پایند .
┄┄┅┅✿🍃❀📚❀🍃✿┅┅┄
۲. معنای اصطلاحی مراقبه
عرفا تعاریفرمختلفی از مراقبه ارائه داده اند که این تعاریف در عین متفاوت بودن
دارای مؤلفه های یکسانی می باشد . دسته بندی اقوال مهم عرفا در باب مراقبه نشان می دهد که مراقبه در نزد قدما مجموعه ای از محافظت و مراعات و معرفت بوده است که هر یک از عرفا برجنبه ای از آن تاکید داشته اند.
خواجه عبدالله انصاری مراقبه را دوام ملاحظه مقصود دانسته و در حقیقت مراقبه را به مراعات تعریف کرده است.
بسیاری از عرفا مانند قشیری و ابو نصر سراج ، مراقبه را علم و یقین بنده به اطلاع و آگاهی حق تعالی بر او و مداومت این علم و دانش از سالك می دانند .
ابو حامد محمد غزالی نخستین کسی است که برای مراقبه ، نظام دقیقی پی ریزی می کند و یکی از فصول احیاءالعلوم را به کتاب " محاسبه ومراقبه" اختصاص می دهد . تعریف وی دراین باره از دقت بیشتری برخوردار است و به هر سه عامل در تعریف این مقوله توجه کرده است .
وی، مراقبه را حالتی در قلب می داند که عبارت است از توجه و دل مشغول بودن به رقیب و در دل مراعات او نمودن .
او این حالت را ثمره نوعی معرفت می داند و قائل است که در نتیجه این حالت ، از شخص اعمال جوارحی و قلبی پدیدار می گردد.
اگر بخواهیم تعریفی از مراقبه ارائه دهیم که علاوه بر دارا بودن میراث تاریخ تصوف، در ادبیات عرفانی دوره معاصر نیز کاربرد بیشتری باشد ، می توان گفت مراقبه عبارت از طریقی است که سالک در طی آن منظور رسیدن به غایت مورد نظر در عرفان اسلامی - که همان توحید است - مجاهدت می کند .
در واقع مراقبه یقین و علم بنده است به آگاهی حق تعالی بر ظاهر و باطن و همه وجود او که این معرفت در عقاید ، اخلاق، رفتار ، جوارح و جوانح او تجلی پیدا می کند . چنین سالکی هیچ عقیده یا اخلاق و رفتار و حتی فکری که مخالف اوامر الهی و مانع قرب خداوند باشد نخواهد داشت .....
┄┄┅┅✿🍃❀📚❀🍃✿┅┅┄
✅ @d_mr_Fereydooni
💠مولا امیرالمومنین علی علیه السلام:
القَلْبُ المُحِبّ للهِ يُحّب كثيراً النَّصَب لله و القَلبُ اللاهي عن الله يحّب الراحةَ.
قلبي كه دوستدار خداوند است، تحمل سختي (در راه کسب رضای الهی) را بسيار دوست مي دارد
و دلي كه حب خدا در آن نيست دوستدار (آسايش و) راحتي است.
📚تنبیه الخواطر: ص ۸۷
✅@d_mr_Fereydooni
💠عالم ربانی آیت الله سید حسین یعقوبی رضوان الله تعالی علیه / انیس الصادقین / بخش زیارات . زیارت عاشورا
[مناسب است انسان در ماه محرم و صفر ملتزم به خواندن زيارت عاشورا باشد، بلکه اگر در طول سال هر روز هم خوانده شود توفيق بزرگي است. زيرا همه چيز در اين زيارت هست ؛ هم دنيا و هم آخرت. چون اصل دين، امام حسين عليه السلام است و حقيقت دين در زيارت عاشوراست و اين خواست خداوند است که مردم به وسيله ي امام حسين عليه السلام به طرف او بروند. امام حسين عليه السلام مظهر اسمِ «اللّه » هستند و اگر کسي خدا را مي خواهد، بايد سراغ امام حسين عليه السلام برود. لذا افراد قليلي موفق به اين عمل مي شوند و هر کسي توفيق خواندن آن را پيدا نمي کند. در اهميت آن همين بس که خود حضرت صادق عليه السلام نيز آن را مي خوانده اند]
✅ @d_mr_Fereydooni
4_5913722091697340550.m4a
13.91M
قرائت زیارت عاشورا
دکتر محمد رضا فریدونی
✅@d_mr_Fereydooni
▫️آیت الله یعقوبی قائنی (ره)
💠کشتی نجات خدا رسید، دریابید،طناب های جذبه حسینی از آسمان سرازیر است چنگ بزنید، واقعاً متمسک شوید، متوسل شوید،
💠دست به دامان امام حسین (علیه السلام) بزنید:
آقا ما را نجات بده
تو که آمدی دین جدّت را نجات بدهی
ما را از چنگ این شیاطین باطن نجات بده
ما اسیر نفسیم
ما کشتهٔ نفسیم و بس آوخ که برآید،
از ما به قیامت، که چرا نفس نکشتیم
« یا رحمة الله الواسعة »
〰〰〰〰〰〰〰
✅@d_mr_Fereydooni
┄┄┅┅✿🍃❀💠❀🍃✿┅┅┄
✨﷽✨
« رُوِىَ أَنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِىٍّ عَلَیْهِمَا السَّلَامُ جَآءَهُ رَجُلٌ وَ قَالَ: أَنَا رَجُلٌ عَاصٍ وَ لَا أَصْبِرُ عَنِ الْمَعْصِیَة؛ فَعِظْنِى بِمَوْعِظَة.
فَقَالَ علیه السلام: افْعَلْ خَمْسَه أَشْیَآءَ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ
فَأَوَّلُ ذَلِکَ : لَا تَأْکُلْ من رِزْقِ اللَهِ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ
وَ الثَّانِى : اُخْرُجْ مِنْ وِلَایَة اللهِ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ
وَ الثَّالِثُ : اُطْلُبْ مَوْضِعًا لَا یَرَاکَ اللَهُ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ
وَ الرَّابِعُ : إذَا جاءَ مَلَکُ الْمَوْتِ لِیَقْبِضَ رُوحَکَ فَادْفَعْهُ عَنْ نَفْسِکَ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ
وَ الْخَامِسُ : إذَا أَدْخَلَکَ مَالِکٌ فِى النَّارِ فَلا تَدْخُلْ فِى النَّارِ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ»
📚(بحار الأنوار ۷۵ / ۱۲۶)
┄┄┅┅✿🍃❀💠❀🍃✿┅┅┄
🔹🔷 مردى خدمت امام حسين عليه السلام آمد وعرض كرد:
♨️ من مردى گنهكارم و قدرت ترك گناه ندارم. مرا موعظه اى كن.
🔸🔶 سيدالشهدا عليه السلام فرمود: پنج كار انجام بده و هر چه مى خواهى گناه كن:
1️⃣ اوّل: رزق و روزى خدا را نخور، هر چه مى خواهى گناه كن.
2️⃣ دوم: از ولايت و قلمرو حكومت خدا بيرون برو، هر چه مى خواهى گناه كن.
3️⃣ سوم: جايى را پيدا كن كه خدا تو را نبيند، هر چه مى خواهى گناه كن.
4️⃣ چهارم: وقتى فرشته مرگ (عزرائيل) براى قبض روح تو مى آيد، او را از خودت دور ساز، هر چه مى خواهى گناه كن.
5️⃣ پنجم: وقتى مالك دوزخ تو را وارد جهنّم مى كند، اگر مى توانى وارد نشو، و هر چه مى خواهى گناه كن
📗بحارالانوار، ج 75، ص 126
┄┄┅┅✿🍃❀💠❀🍃✿┅┅┄
✅@d_mr_Fereydooni
استاد دکتر محمد رضا فریدونی:
💠قسمتی از توضیحات استاد فریدونی در باب "ترک گناه":
┄┄┅┅✿🍃❀💠❀🍃✿┅┅┄
◀️ انسان در ترک گناه به درگاه خداوند باید که سراپا فقر و نیاز خود را به خدای خودش عرضه کند ...
💠 انسان جز خدا پناهی ندارد و هر چند به خیال خود زاد و توشه ای هم به نزد خداوند متعال برده باشد باز به هنگام عرضه ی اعمال و به هنگام حساب و کتاب بی زاد و توشه است.. .
◀️ امامان ما در ادعیه ، تنها مشکل بر سر راه قرب انسان را مسأله ی گناه می دانند و تنها راه حل برای حل این مشکل ، توبه از گناه می باشد..
◇انسان به خداوند متعال حسن ظن داشته باشد ، وبداند کسی که در خانه ی خدا بیاید و از خداخواسته ای داشته باشد به او رو کند ، خداوند او توجه میکند و او را مورد رحمت خود قرار می دهد.
همچنین ، هیچ گاه از خدا مأیوس نشود در عین حال از او هم خوف داشته باشد و از عظمت او و از جلال و کبریایی او بترسد و از حساب و کتاب او هراسان باشد لذا از لوازم و آثار اعتقاد صحیح یکی امید به خداست و یکی هم خوف از خداوند متعال است .
◀️ بنابراین از آثار اعتقادات صحیح این است که انسان نسبت به خدای خودش خوش گمان باشد و خوش بین باشد و هیچ گناهی او را از در خانه ی خدا و تضرع و زاری به درگاه خدا باز ندارد ....
┄┄┅┅✿🍃❀💠❀🍃✿┅┅┄
✅ @d_mr_Fereydooni
بسم الله الرحمن الرحیم
.....أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ خاتَمِ الاْنْبِیآءِ،
أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ سَیِّدِ الاْوْصِیآءِ،
أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ فاطِمَهَ الزَّهْرآءِ،
أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ خَدیجَهَ الْکُبْرى،
أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ سِدْرَهِ الْمُنْتَهى، أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ جَنَّهِ الْـمَـأْوى، أَلسَّلامُ عَلَى ابْنِ زَمْـزَمَ وَ الصَّـفا،
أَلسَّلامُ عَلَى الْمُرَمَّلِ بِالدِّمآءِ، أَلسَّلامُ عَلَى الْمَهْتُوکِ الْخِبآءِ، أَلسَّلامُ عَلى خامِسِ أَصْحابِ الْکِسْآءِ،
أَلسَّلامُ عَلى غَریبِ الْغُرَبآءِ، أَلسَّلامُ عَلى شَهیدِ الشُّهَدآءِ، أَلسَّلامُ عَلى قَتیلِ الاْدْعِیآءِ،
السَّلامُ عَلَى الْمُرَمَّلِ بِالدِّمآءِ، أَلسَّلامُ عَلَى الْمَهْتُوکِ الْخِبآءِ، أَلسَّلامُ عَلى خامِسِ أَصْحابِ الْکِسْآءِ،
أَلسَّلامُ عَلى غَریبِ الْغُرَبآءِ، أَلسَّلامُ عَلى شَهیدِ الشُّهَدآءِ، أَلسَّلامُ عَلى قَتیلِ الاْدْعِیآءِ،
أَلسَّلامُ عَلى ساکِنِ کَرْبَلآءَ، أَلسَّلامُ عَلى مَنْ بَکَتْهُ مَلائِکَهُ السَّمآءِ، أَلسَّلامُ عَلى مَنْ ذُرِّیَّتُهُ الاْزْکِیآءُ،
أَلسَّلامُ عَلى یَعْسُوبِ الدّینِ، أَلسَّلامُ عَلى مَنازِلِ الْبَراهینِ، أَلسَّلامُ عَلَى الاْئِمَّهِ السّاداتِ
أَلسَّلامُ عَلَى الْجُیُوبِ الْمُضَرَّجاتِ، أَلسَّلامُ عَلَى الشِّفاهِ الذّابِلاتِ، أَلسَّلامُ عَلَى النُّفُوسِ الْمُصْطَلَماتِ،
أَلسَّلامُ عَلَى الاَْرْواحِ الْمُخْتَلَساتِ، أَلسَّلامُ عَلَى الاَْجْسادِ الْعارِیاتِ، أَلسَّلامُ عَلَى الْجُسُومِ الشّاحِباتِ،
أَلسَّلامُ عَلَى الدِّمآءِ السّآئِلاتِ، أَلسَّلامُ عَلَى الاَْعْضآءِ الْمُقَطَّعاتِ، أَلسَّلامُ عَلَى الرُّؤُوسِ الْمُشالاتِ،
أَلسَّلامُ عَلَى النِّسْوَهِ الْبارِزاتِ، أَلسَّلامُ عَلى حُجَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ،
أَلسَّلامُ عَلَیْک َ وَ عَلى ابآئِک َ الطّاهِرینَ،
أَلسَّلامُ عَلَیْک َ وَ عَلى أَبْنآئِکَ الْمُسْتَشْهَدینَ،
أَلسَّلامُ عَلَیْک َ وَ عَلى ذُرِّیَّتـِک َ النّـاصِرینَ،
أَلسَّلامُ عَلَیْک َ وَ عَلَى الْمَلآئِکَهِ الْمُضاجِعینَ،
أَلسَّلامُ عَلَى الْقَتیلِ الْمَظْلُومِ،
أَلسَّلامُ عَلى أَخیهِ الْمَسْمُومِ،
أَلسَّلامُ عَلى عَلِىّ الْکَبیرِ،
أَلسَّلامُ عَلَى الرَّضیـعِ الصَّغیرِ،
أَلسَّلامُ عَـلَى الاَْبْدانِ السَّلیبَهِ،
أَلسَّلامُ عَلَى الْعِتْرَهِ الْقَریبَهِ،
أَلسَّلامُ عَلَى الْمُجَدَّلینَ فِى الْفَلَواتِ،
أَلسَّلامُ عَلَى النّازِحینَ عَنِ الاَْوْطانِ،
أَلسَّلامُ عَلَى الْمَدْفُونینَ بِلا أَکْفان،
أَلسَّلامُ عَلَى الرُّؤُوسِ الْمُفَرَّقَهِ عَنِ الاَْبْدانِ،
أَلسَّلامُ عَلَى الْمُحْتَسِبِ الصّابِرِ،
أَلسَّلامُ عَلَى الْمَظْلُومِ بِلا ناصِر،
أَلسَّلامُ عَلى ساکِنِ التُّرْبَهِ الزّاکِیَهِ،
أَلسَّلامُ عَلى صاحِبِ الْقُبَّهِ السّامِیَهِ،.....
4_5845915729303438389.MP3
9.25M
◀️قرائت زیارت ناحیه مقدسه
دکتر محمد رضا فریدونی
✅@d_mr_Fereydooni
4_5784910499162358032.MP3
4.61M
⬅️قرائت دعای۱۲ صحیفه سجادیه
💠 دکتر محمدرضا فریدونی
✅ @d_mr_Fereydooni
⬅️قسمتی از توضیحات دکتر محمد رضا فریدونی در شرح دعای ۱۲ از صحیفه سجادیه :
┄┄┅┅✿🍃❀📚❀🍃✿┅┅┄
💠در فراز هفتم این دعا امام به نکته ای اشاره میفرمایند:
⬅️ « سُبْحَانَكَ لاَ أَيْئَسُ مِنْكَ وَ قَدْ فَتحْتَ لِي بَابَ التَّوْبَةِ إِلَيْكَ بَلْ أَقُولُ مَقَالَ الْعَبْدِ الذَّلِيلِ الظَّالِمِ لِنَفْسِهِ الْمُسْتَخِفِّ بِحُرْمَةِ رَبِّهِ » شاهد مثال ما این قسمت اخیر است که میفرماید:
⬅️« بَلْ أَقُولُ مَقَالَ الْعَبْدِ الذَّلِيلِ» خدایا وقتی که من در خانه ی تو میآِم نحوه ی سخن راندن و نحوه ی گفتنم به مانند آن بنده ی ذلیلی است که به خود ستم کرده است.
⬅️« الظَّالِمِ لِنَفْسِهِ الْمُسْتَخِفِّ بِحُرْمَةِ رَبِّهِ » و حرمت پروردگارش را شکسته و کوچک شمرده یا اینکه امام در فراز نهم همین دعا میفرمایند که:
⬅️« قَدْ أَرْعَشَتْ خَشْيَتُهُ رِجْلَيْهِ وَ غَرَّقَتْ دُمُوعُهُ خَدَّيْهِ يَدْعُوكَ بِيَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ » میفرماید؛ خدایا آن کسی که در خانه ی تو آمده از ترس تو پاهایش به لرزه افتاده و گونه هایش از اشک سرازیر شده تو را میخواند:
« بِيَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ » ای مهربانترین مهربانان.
↩️ قرآن میفرماید که وقتی در خانه ی خدا میروید با تضرع و زاری بروید:
⬅️ «ادعوا رَبَّکم تَضرُّعاً وَ خُفیَةً إنَّهُ لا یُحِبُّ المعتدین» بعد ما نگاه کنیم ببینیم نحوه ی دعا خواندن ما و نحوه ی مناجاتهای ما آیا به اینگونه است یا به این گونه نیست؟
⬅️حالت خشوع و فروتنی از لوازم دعا کردن در خانه ی خدا است ..
┄┄┅┅✿🍃❀📚❀🍃✿┅┅┄
↩️ مسأله ی نافرمانی از خداوند که برای خیلی ها عادی است و گاهی از روی غفلت و جهالت به آن می نازند. از مهلکترین وادی هایی هست که انسان در آن وادی می افتد و لذا جدی ترین تصمیمی که انسان در عمر خودش میگیرد، همین تصمیم بر توبه است و بازگشتن از گناه است.
⬅️به تعبیر اهل معرفت انسان در اولین قدم وقتی که میخواهد به سمت و سوی خداوند متعال برود باید تصمیم جدی بگیرد که عالماً و عامداً از روی علم و آگاهی و از روی عمد برگرد گناه نگردد و تصمیم نگیرد که گناهی انجام بدهد ،حتی یک گناه.
لذا تا انسان تصمیم بر ترک گناه نگیرد به تعبیری که روایات دارند و اهل معرفت از روایات استنباط کردند و فرمودند در قلب چنین انسانی هیچگاه محبت خدای متعال جا نمیگیرد مگر از روی خیالاتی که برای خودش میپروراند.
⬅️ گناه گردنکشی در برابر حق است امام در فراز چهاردهم میفرمایند: « أَنَا أَبْرَأُ إِلَيْكَ مِنْ أَنْ أَسْتَكْبِرَ » خدایا من بیزارم و بری میدانم خودم را از اینکه بخواهم در برابر تو کبر بورزم و سینه سپر کنم در برابر امر و نهی تو: « وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ أُصِرَّ » و به تو پناه میبرم از ا
اینکه بخواهم بر فعل بد و بر فعل زشتی اصرار بورزم و وقتی که انسان این عبارتها را میخواند میفهمد که تنها درد انسان گناه است و تنها درمان او اعتراف به درگاه خداوند و استغفار از گناهان است .
⬅️نهایتاً اینکه وقتی انسان به قرب خداوند میرسد و وقتی مورد محبت خداوند متعال قرار میگیرد که دست از سرکشی بردارد و بر گناه اصرار نورزد و استغفار را رویه ی خود و دأب خود بر در خانه ی خدا قرار بدهد.
┄┄┅┅✿🍃❀📚❀🍃✿┅┅┄
↩️امام در فراز سیزدهم همین دعای دوازدهم میفرمایند:
💠« وَ أَنَّ أَحَبَّ عِبَادِكَ إِلَيْكَ مَنْ تَرَكَ الاِسْتِكْبَارَ عَلَيْكَ » خدایا محبوبترین بنده در درگاه تو کسی است که ترک استکبار میکند در برابر تو: « عَلَيْكَ وَ جَانَبَ الْإِصْرَارَ وَ لَزِمَ الاِسْتِغْفَارَ » و از پافشاری بر گناه پرهیز میکند و پیوسته از تو طلب آمرزش میکند.
⬅️ از این عبارت میفهمیم اگر کسی دوست دارد محبوب در خانه ی خدا قرار بگیرد،چند تا کار کند :
💠یکی اینکه ترک استکبار بکند به معنای اینکه گردنکشی نکند در برابر خدای متعال از گناه بترسد،
💠 و دیگر اینکه بر انجام گناه اصرار نداشته باشد.
💠سوم اینکه استغفار را رویه ی خود و سیره ی خود در مسیر قرب الهی قرار بدهد.
✅ @d_mr_Fereydooni
✅حضرت سید الشهدا امام حسین علیه السلام:
لا تَرْفَعْ حاجَتَكَ إلاّ إلى أحدِ ثَلاثةٍ: إلى ذِي دِينٍ، أو مُروّةٍ، أو حَسَبٍ؛ فأمّا ذو الدِّينِ فيَصُونُ دِينَهُ، و أمّا ذو المُروّةِ فإنّهُ يَسْتَحيي لِمُرُوَّتهِ، و أمّا ذو الحَسَبِ فيَعْلَمُ أنّكَ لَم تُكْرِمْ وَجهَكَ أنْ تَبْذِلَهُ لَهُ في حاجَتِكَ، فهُو يَصونُ وَجهَكَ أنْ يَرُدَّكَ بغَيرِ قَضاءِ حاجَتِكَ.
حاجت خود را جز به نزد سه كس مَبَر: نزد شخص ديندار،
يا جوانمرد،
يا شخص اصیل و با خانواده؛
زيرا ديندار، براى حفظ دين خود نيازت را برآوَرَد
و جوانمرد، از مردانگى خود شرم مى كند
و شخص دارای اصالت خانوادگی، مىداند كه تو با رو انداختن به او آبرويت را فروختى و او با برآوردن نيازت، آبروى تو را حفظ مىكند.
📚تحف العقول: ص۲۴۷
✅@d_mr_Fereydooni
4_5920365066074457314.MP3
8.44M
💠قرائت زیارت اول امام حسین (علیه السلام)
⬅️دکتر محمد رضا فریدونی
🔸[از زيارات مهم آن حضرت است که داراي مضامين عالي و معارف بلندي مي باشد، و خواندن آن از راه دور نيز مانعي ندارد]
✅@d_mr_Fereydooni
استاد دکتر محمد رضا فریدونی:
💠عالم ربانی آیةالله سید حسین یعقوبی قائنی (رضوان الله تعالی علیه)
┄┄┅┅✿🍃❀🌷❀🍃✿┅┅┄
⬅️براى ورود به هر درجه اى از ايمان ضرورى است كه نمونه اى از صفات حميده كه مربوط به درجات قبلى است همراه انسان باشد.
💠و اين ممكن نيست مگر
《با داشتن عقيده اى صحيح كه حقيقتا به لوازم آن عمل نمائیم.》....
⬅️ چه بسا افرادى كه اصول دين را ياد گرفته و به آن اعتقاد پيدا كرده اند، ولى به لوازم آن عمل هم نمى كنند، يا اگر احيانا عملى هم دارند،
⬅️ "بدون تفكر و تعقل و بدون توجه به شرايط قبولى اعمال" مى باشد.
↪️لذا اعتقاد آنها كه به آب عمل آبيارى نشده و يا سطحى است و ريشه ندارد با اندك وزش باد تشكيك ريشه كن شده، خداى ناكرده اعمالى هم كه صحت آن مشروط به اعتقاد صحيح است هباءً منثورا مى گردد.
🔘هيهات كه انسان با چنين وضعى از عذاب ابدى نجات پيدا كرده، به حيات سرمدى برسد.
┄┄┅┅✿🍃❀🌷❀🍃✿┅┅┄
☑️پس هان اى عزيز! تنها به ياد گرفتن قناعت مكن؛
◀️زيرا ياد گرفتن وقتى به انسان نفع مى دهد كه معلومات او توأم با "اعتقاد" باشد.
البته منظورنفع اخروى است و الاّ چه بسا اشخاصى با همين محفوظات، سال هاى سال از منافع دنيوى آن برخوردار و امور خود را به خوبى بگذرانند
و مردم، اطراف شان را گرفته، آنها را از بزرگان دين هم بدانند و همين اجتماع و اعتقاد مردم، امر را بر آنها مشتبه كرده، زودتر آنها را به هلاكت معنوى برساند...
⏪اعتقاد نيز اگر اعتقاد صحيح و جازم باشد ملازم با عمل است.
┄┄┅┅✿🍃❀🌷❀🍃✿┅┅┄
⏪اگر عمل صحيح ناشى از اعتقاد درست باشد داراى اثر و علامت است؛ روز به روز يقين و شوق به عالم بقا و پشت كردن به دنيا را زيادتر مى كند تا جايى كه انسانى مى شود «روحانى» و در عين حال كه در زندان تن و عالم ناسوت محبوس است قلبش كه از بركت اعمال صالح به حيات انسانى زنده شده،
با ملاء اعلى در ارتباط است و نمونه اى از فيوضات عالم غيب را درك مى كند.
«من عمل صالحا من ذكر أو أنثى و هو مؤمن فلنحيينّه حيوة طيّبة و لنجزينّهم أجرهم بأحسن ما كانوا يعملون.»
سفینة الصادقین / ص۹
✅@d_mr_Fereydooni
4_5970013749849883301.m4a
28.61M
* ┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄ *
◇تفسیر قرآن کریم
◇ادامه تفسیر سوره مبارکه "زمر"
¤تلاوت ترتیل آیاتی از سوره زمر
《دکتر محمد رضا فریدونی》
✅ @d_mr_Fereydooni