🔷🔶🔷
🔶🔷
🔷
✨﷽✨
⬅️قسمتی از توضیحات دکتر محمد رضا فریدونی در باب "غنای نفس" :
┄┄┅┅✿🍃❀🌸❀🍃✿┅┅┄
◇"وَ أَغْنِنِي وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِكَ" بالاترین مرتبه غنا بلکه غنای واقعی غنای نفس است.
و در روایات ما بسیار این مطلب به آن تاکید شده که بالاترین مرتبه غنا همان غنای قلب است.
قلب انسان به مرتبه ای برسد که خودش را از غیر خدا بی نیاز بداند...
┄┄┅┅✿🍃❀🌸❀🍃✿┅┅┄
⬅️حقیقتا غیر از خالق واحد و خالق یکتا خالق دیگری وجود ندارد و غیر از او ربی نیست که امور انسان را تدبیر کند و رزق و روزی انسان را بدهد و او را به رشد و کمال خودش برساند.
لذا تمام در و دیوار عالم حکم می کند که انسان موحد باشد و اهل توحید باشد وَ أَغْنِنِي خدایا مرا بی نیاز کن و این منافات ندارد که انسان به دنبال بی نیازی مادی هم باشد .
┄┄┅┅✿🍃❀🌸❀🍃✿┅┅┄
⬅️ اصولا بدترین نکبتی که به تعبیر برخی از احادیث شامل برخی از انسان ها می شود این است که دستشان را به سوی و به سمت مخلوقاتی مثل خودشان دراز می کنند.
⬅️ اما بندگان خاص خدا احیانا اگر دچار فقر هم بشوند بدین گونه عمل نمی کنند لا يَسْئَلُونَ اَلنّاسَ إِلْحافاً از مردم چیزی را طلب نمی کنند، با اصرار چیزی را از مردم نمی خواهند؛ بلکه حاجتشان را به نزد خدای متعال می برند.
شخصی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پرسید که غنا چیست؟ ایشان فرمودند: "اليأس ممَّا في أيدي النَّاس" انسان از آنچه در دستان مردم است مأیوس باشد، بلکه چشم بدوزد و تمام امیدش به خدای خودش باشد.
حقیقتا کسانی که با خداوند متعال آشنا هستند، سرمایه بسیار بزرگی خداوند به آن ها عطا کرده است.
⬅️ به هیچ وجه بین مال داری و غنا و بین عبادت و عبودیت منافاتی وجود ندارد. تنها معیاری که هست این است که اولا اگر انسان ثروتی را از خداوند متعال طلب کرد بخواهد این را در مسیر هدف خلقت خودش به کار ببرد و این مال را از راه باطل و از راه حرام و ظلم به مردم به دست نیاورده باشد و الا از رحمت های خاص خداوند و از نعمت های مبارک خداوند در حق انسان این است که انسان وسعت در رزق و روزی داشته باشد.
⬅️ زهد آخرت بی رغبتی به تمام آن چیزهایی است که در اطراف انسان وجود دارد در عین حالی که انسان دارد اما به آن بی رغبت است بلکه تمام توجهش به اصلاح امر آخرت است....
✅@d_mr_Fereydooni
✅عالم ربانی آیةالله یعقوبی قائنی(ره):
↩️پینه دوزی را سراغ داشتم که [خدمت امام زمان عج] مشرف می شد، او می گفت که امام زمان (عج) به من فرمودند که:
"اگر یک ذره محبت دنیا در دلت بود نمی توانستی مرا ببینی"...
انسان باید پاک باشد...اول باید آینه باشی، آینه ی پاک هم باشی...
آینه شو جمال پری طلعتان طلب
جاروب کن تو خانه، سپس مهمان طلب
↩️اگر آینه واقعاً آینه باشد[آینه دل]، تا مختصر غباری روی آن بنشیند انسان با خبر می شود، ولی اگر غبار روی غبار جمع شود دیگر آینه ای نمی ماند، اصلاً انسان متوجه آن نمی شود.
┄┄┅┅✿🍃❀🌸❀🍃✿┅┅┄
💎علت این که ما اثر معصیت را در خودمان نمی بینیم این است که آینه ی دل تاریک شده است...
آن چه از خدا می ترسد، دل انسان است، دل پاک است، آن روح سالم است، روح زنده است.
┄┄┅┅✿🍃❀🌸❀🍃✿┅┅┄
دل انسان حیات و ممات دارد، باید دید که چه چیزی آن را زنده می کند،
باید سعی کنیم دل بیدار شود...
اگر انسان یک قدری این قلب را تصفیه کند، صیقلی بدهد،
تا غبار مختصری بنشیند متوجه می شود(و)فورا با استغفار پاکش می کند.
┄┄┅┅✿🍃❀🌸❀🍃✿┅┅┄
⬅️اگر انسان بیدار بود، ولی متوجه نفع و ضرر خود نبود، نفهمید برای چه آمده و از او چه می خواهند، در واقع او خواب است.....
✅@d_mr_Fereydooni
✅عالم ربانی آیة الله یعقوبی قائنی(ره):
⬅️دنیای به این بی ارزشی را چقدر برایش تقلب کردید؟! چقدر دستتان آمد؟ اما آخرت را میخواهید مفت به دستان بیاید، از اینجا بلندتان کنند و آنجا بگذارند؟! باید تکان خورد!.
همه چیز میشود، اما خب!... وقت امتحان معلوم میشود.
┄┄┅┅✿🍃❀🌸❀🍃✿┅┅┄
◀️آقای مرعشی بود -خدا رحمتش کند- گفت:
من نجف خودم دیدم که قصّابی بود خیلی پهلوان و محبت به امیرالمومنین (علیه السلام) داشت. او وقتی که عصبانی میشد با ساطور میزد [و فقط] فحش نمیداد. گفت یک سیدی که کفش کهنهای پایش بود و عمامه ای هم به سرش گذاشته بود، آمد و از او گوشت خرید. اما گوشت ها را نپسندید و آورد تا آنرا پس بدهد، اما قصّاب قبول نکرد.
◀️سید کفشش را در آورد و توی صورت قصّاب زد. سایر قصّابها همانجا درجا ماندند و گفتند که الان او را دو نیم میکند. [اما بر خلاف تصور آنها] قصّاب گفت بیا و یکی هم به این طرف صورتم بزن تا پیش جدّت امیر المومنین یک چیزی داشته باشم. این [قصّاب] راست میگفت..
┄┄┅┅✿🍃❀🌸❀🍃✿┅┅┄
✅@d_mr_Fereydooni
💠فرازی از مناجات منظوم منسوب به حضرت امیرالمؤمنین (ع)
┄┄┅┅✿🍃❀🦋❀🍃✿┅┅┄
⬅️إِلَهِي ذُنُوبِي بَذَّتِ الطَّوْدَ وَ اعْتَلَتْ
وَ صَفْحُكَ عَنْ ذَنْبِي أَجَلُّ وَ أَرْفَعُ
⬅️خدايا گناهم بلندتر و بزرگ تر از كوه هاى برافراشته شده
ولى چشم پوشى تو از گناه من بزرگ تر و برفرازتر است
┄┄┅┅✿🍃❀🦋❀🍃✿┅┅┄
✅@d_mr_Fereydooni
✨﷽✨
💠توصیه های آیةالله جناب سید جمال گلپایگانی(ره) به آیةالله سید حسین یعقوبی(ره):
...حالا من هم به شما دستور مى دهم كه
❶←نوافل را بخوانيد.
❷←دائما در حال طهارت و با وضو باشيد تا به كلى راه هاى شيطان بر شما بسته شود.
❸← توسل به امام زمان - صلوات الله عليه - داشته باشيد.
❹←دعاى مكارم الاخلاق را هم هر روز بخوانيد.
⬅️ روزهاى جمعه نيز دعاى مفصل اللهم عرفنى نفسك را كه درآخر «مفاتيح» است بخوانيد.
سپس تبسم كرد و فرمود: اينها را مشغول باشيد تا بعدا آجيل تان را چرب تر كنيم.....
(سفینةالصادقین / ص ۳۰)
✅@d_mr_Fereydooni
🔷🔶🔷
🔶🔷
🔷
⬅️《تفسیر قرآن کریم》
◇ادامه سوره مبارکه "زمر"
دکتر محمد رضا فریدونی
✅@d_mr_Fereydooni
خوش آن رندي که دارد عاشقانه
سحرگاهان بياد تو ترانه
خوش آن دل کاندر او جاي تو باشد
خوش آن جا کز غمت دارد نشانه
بود بالاترين کردار دولت
گدائي بر در آن آستانه
چه غم گر شد گناهم بينهايت
که باشد بحر عفوت بيکرانه
دلم ز آشوب عشقت لرزد آسان
که در شب پرتو عشق شبانه
دلم بي پرده خواهد ديد رويت
الهي پرده بردار از ميانه
بجز فضل و عطا و بخشش تو
ندارم ديگر از عصيان بهانه
تو خودداني دل افسرده ي من
نگردد جز به لطفت شادمانه
✅@d_mr_Fereydooni
4_300526820275519548.m4a
4.32M
💢قرائت سوره مبارکه واقعه
🔸دكتر محمد رضا فريدوني
☑️@d_mr_Fereydooni
✨﷽✨
⬅️قسمتی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار پرسنل و فرماندهان
(۱۳۷۵/۰۱/۲۸)
⬅️...شما ملاحظه فرمایید که امام سجاد علیه الصّلاة والسّلام، آن مرکز نورانیّت، آن معدن معنویت و کمال، زیْنِ همه عابدین عالم، در دعاهای صحیفه سجادیه، با خود چگونه مواجه میشود و خود را چطور در مقابل پروردگار عالم قرار میدهد و استغاثه میکند!
↩️در نیمه شب و بعد از نماز شب؛ آن هم نه نماز شبِ آدم معمولی و عادی، بلکه نماز شبِ سیّد سجاد، آن امام همام به پروردگار عالم رو میکند و میگوید:
┄┄┅┅✿🍃❀🍃❀🍃✿┅┅┄
⬅️«و هذا مقام من استجبی لنفسه منک و سخط علیها و رضی عنک». یعنی «پروردگارا! من به خاطر نفس خودم، به خاطر ضعفها و نقصهای خودم از تو شرمندهام. بر نفس خود خشمگینم و از تو راضی ام.»
⬅️ این جمله را امام سجاد علیهالصّلاة والسّلام، به پروردگار عالم میگوید: «فتلقّیک بنفس خاشعه و رقبة خاضعه.» بازنگری در خود این است، که انسان، آسمان کمال را مرحله پس از مرحله طی میکند و کامل میشود.
┄┄┅┅✿🍃❀🍃❀🍃✿┅┅┄
🔻 اگر انسانهای والا پدید می آیند و اگر معنویّات و زیباییها خود را ظاهر میکنند و نشان میدهند، همه بر اثر بازنگری در خود و دیدن نقایص و عیبهای خود است.
⬅️ برخلاف انسانی که چشم را بر روی همه این ضعفها ببندد؛ خود را فارغ بداند؛ مغرور به خود و مغرور به خدا شود؛ مغرور به اندک شعله نورانیّتی شود که در وجود او و بالاخره در وجود هر انسانی هست و خود را نشان داده است و نهایتاً به همین قانع شود.
⬅️بعضی افراد هستند که به کمترین خیری از خیرات در وجود خودشان قانعند. فردی که چنین است، دیگر کمال را نمیتواند طی کند.....
✅@d_mr_Fereydooni
✅ khamenei.ir
✨﷽✨
⬅️قواعد سیر معنوی در دعاهای صحیفه سجادیه
《دکتر محمد رضا فریدونی》
"جلسه سیزدهم"
🗓رمضان ۱۳۹۷
مکان امامزاده عبدالله
✅ @d_mr_Fereydooni
🔊فایل صوتی
🔻ای که مهجوری عشاق روا میداری
🔻عاشقان را ز بر خویش جدا میداری
🔻تشنه بادیه را هم به زلالی دریاب
🔻به امیدی که در این ره به خدا میداری
🔻#دل ببردی و بحل کردمت ای جان لیکن
🔻به از این دار نگاهش که مرا میداری
🔻ساغر ما که حریفان دگر مینوشند
🔻ما #تحمل نکنیم ار تو روا میداری
🔻ای مگس حضرت سیمرغ نه جولانگه توست
🔻عرض خود میبری و زحمت ما میداری
🔻تو به #تقصیر خود افتادی از این در محروم
🔻از که مینالی و فریاد چرا میداری
🔻حافظ از پادشهان پایه به خدمت طلبند
🔻سعی نابرده چه امید عطا میداری
🔷🔶🔷🔶🔷
🔶🔷🔶🔷
🔷🔶🔷
🔶🔷
🔷
💠 قسمتی از توضیحات دکتر محمد رضا فریدونی در شرح صحیفه سجادیه :
در دعای مکارم اخلاق داریم ؛
...ِ « وَ خَفْضِ الْجَنَاحِ به معنای تواضع و فروتنی هست.
«مَا تَوَاضَعَ أَحَدٌ لِلَّهِ إِلاَّ رَفَعَهُ اللَّهُ » کسی تواضع نکرد، مگر اینکه خدا او را بالا برد .
خود تواضع به تعبیر روایات عبادت است. تا انسان به فقر خودش، ناتوانی خودش و آن ذلت و کوچکی که در سویدای وجودی انسان قرار دارد، انسان پی نبرد این تواضع به واقع دراو در نمی آید ودر او نمی نشیند .
⬅️ صرف بله قربان گفتن و در برابر مردم دست به سینه گذاشتن این تواضع نیست . این تواضع صنفی است و تواضع موضعی است .اما آن تواضع واقعی، آن تواضعی است که از وجود انسان بر می خیزد .
↩️انسان چون خودش را در برابر خدای متعال کوچک می بیند ؛ در برابر خداوند متواضع، در برابر غیر خدا هم متواضع است . چه بسا بگوید دیگری به رستگاری برسد و من رستگار نشوم و نتوانم تا آخر در این مسیر اعمال صالح و توحید قرار گرفته باشم .
« وَ حُسْنِ السِّيرَةِ » نیک سیرتی . روش پسندیده ای را انتخاب کردن در همه کارها « وَ سُكُونِ الرِّيحِ » سنگینی و وقار .
کسی به امام صادق علیه السلام رسید و به امام عرض کرد که شما خوب هستید ؛ صفات خوبی دارید اما در شما تکبر می بینم . امام فرمود: برادر عزیز!آنچه شما در من می بینید این تکبر نیست بلکه کبریایی است وقتی که مومن سر سجاده نشست در برابر خدا خودش را کوچک نشان داد،عبادت کرد سجده های طولانی داشت، چنین کسی از کبریایی خدابهره ایی می برد و در چشم مردم بزرگ و با وقار دیده می شود .
⬅️در روایت هست که « کن فی الملاء وقورا » در برابر دیدگان مردم با وقار باش « و فی الخلاء ذکورا » و در خلوتهای خودت ذاکر باش.
↩️ اصولاً تا انسان در خلوت ذاکر حق نباشد در بین مردم نمی تواند با وقار باشد. خیلی از وقارها و سنگینی هایی که در افراد مشاهده می شود نتیجه تکبر و نخوت آنهاست.
نتیجه بالیدن به علم و به سواد و به مال و منال و حسب و نسب است. آن وقاری که خدا به انسان بدهد ارزش دارد . نه آن وقار تصنعی که انسان در خودش می خواهد ایجاد کند ....
✅@d_mr_Fereydooni
💠 فرازی از دعای امین الله
🔸🔶 اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِی... مُولَعَةً بِذِكْرِكَ وَ دُعَائِكَ
📎 ترجمه: خدایا! قرار ده نفس مرا... حریص به ذکر و دعایت
✅@d_mr_Fereydooni
💠 "حکمت 53"از نهج البلاغه :
⬅️《لا غنی کالعقل ولا فقر کالجهل ولا ارث کالادب ،ولا ظهیره، کالمشاوره》
هیچ بی نیازی مثل اینکه انسان عقل داشته باشد و عاقل باشد نیست.
یعنی انسان بی نیاز کسی است که عاقل است .
🔸ولا فقر کالجهل
هیچ ناداری و فقری مثل اینکه انسان جاهل باشد، نیست.
🔸ولا ارث کالادب
و هیچ ارثی مانند ادب نیست.
🔸ولا ظهیره، کالمشاوره
و هیچ کمک و یار و پشتیبانی، مثل اینکه مشاوره کند انسان در کارهاش با انسان عاقل و متدین نيست....
✅@d_mr_Fereydooni
┄┉•🌸<❈🌸❈>🌸•┉┄
⬅️قسمتی از توضیحات دکتر محمد رضا فریدونی در شرح حکمت های نهج البلاغه، "حکمت 53":
┅════🌦✼✼🌦════┅
⬅️...دراین حکمت آقا امیرالمومنین میفرمایند:
"لاغنی کالعقل"هیچ بی نیازی مثل عقل نیست.
↩️ تعریف دقیق عقل را نمیدانیم،اما خداوند یک توانمندی در انسان قرار داده است، برای اینکه واقعیت ها را بشناسد و بفهمد، اینکه انسان بتواند واقعیت ها را بفهمد و بشناسد، یک نیرویی است در انسان و باید انسان این نیرو را داشته باشد تا بتواند این تشخیص را داشته باشد، به این عقل میگویند.
⬅️عقل نیرویی در روح ما، در حقیقت ما، در آن لطیفه ی خدا در ما قرار داده به نام روح که کارش این است که می تواند، حقایق را بفهمد. یکی از این واقعیت ها خداست، یکی دیگر،آخرت است.
⬅️لذا روایت داریم کسی که دنبال خداوند برود عاقل است، کسی که دنبال آخرت برود عاقل است، اینها اصل واقعیت هاست و ما باید بفهمیم.
⬅️این عقل را بنا بر اعتباراتی، دو دسته اش کرده اند، اینکه انسان میتواند بفهمد واقعیت ها چی است، این آن عقلی است که بهش میگویند؛ عقل نظری، این عقلی است که کارش شناختن است، جنبه ی دیگری در عقل هست که میرود و واقعیت را میفهمد و در کار باید و نباید است، و مربوط به عمل میشود.
💠لذا امام صادق (علیه السلام) می فرماید: "العقل ما عبد به الرحمن"
انسان عاقل کسی است که به واسطه ی این توان مندی که در خدا درش قرار داده، خدای رحمان را بندگی میکند.
⬅️ بندگی کردن کار "عقل عملی" است، یعنی عقلی که می افتد در کار و عمل، یعنی صرفا نظر نیست.
والکتسب به الجنان، و با آن بهشت را به دست می آورد، به امام صادق علیه السلام گفتند که "والذی عند معاویه؟" آنچه معاویه داشت، چی بود پس؟ قال تلک النکرا، او دها، آنکه پیش معاویه بود، آن شیطنت بود، یا نیرنگ و حقه بازی بود و "وهو شبیه بالعقل" آن یک سایه ای شبیه عقل بود، کسی که نگاه میکرد، فکر میکرد که او عقل دارد درحالیکه عقل نبود.
✴️چندچیز است که عقل انسان را زیاد میکند، یکی با عاقل نشستن، نشست و برخواست کردن با عاقل، یکی ارتباط با اهل بیت علیه السلام و پیغمبر اکرم، مطالعه کردن، انسان سرش در آیات و روایات باشه و در آیات قرآن فکر کند.....
⬅️و لا فقر کالجهل
آدمی که نادان است و نمی فهمد که کی است و از کجا آمده و به کجا میخواهد برود، این هم بدترین ناداری است که دچار کسی میشود...
⬅️لا میراث کالادب
ومیراثی مانند ادب نیست ....
"فکفی بالعبد ادباً"، برای بنده کافی است که ادب این را داشته باشد که "ان لا یشرک فی نعمه" که به خدای خودش در نعمت هایی که داده شریک نورزد، و "فی نعمه اربه غیر ربه" اربه به معنای نیاز است، برای عبد کافی است که در نعمت هایی که بهش داده، شریک نبیند، و نیازش را هم برای غیر نبرد.
⬅️ انگار ادب یک ظرفی است که اخلاق را داخلش میریزند، چون بین ادب و اخلاق فرق است، بعضی چیزها جزو اخلاقیات هست و اما جزو آداب نیست. اما اخلاق گسترش و سیطره اش آن قدر زیاد است که شامل ادب هم نمیشود. انگار یک ظرفی قرار داده اند و اخلاقیات را توش میریزند. یک هیئتی است که انسان با آن هیئت کارهایی را که دارد انجام میدهد...
⬅️ولا ظهیر کالمشاوره.
در روایت داریم اگر خواستی مشورت کنی، اول با خدای خودت مشورت کن،
لذا استخاره به معنای اول استشاره با خداست که در روایت هم داریم ، از امام صادق (علیه السلام) که میفرمایند:
که نماز بخوان و از خدای خودت کمک بطلب که این کارت انجام بشود و اگر خدای متعال اراده کرده باشد که این مشکل تو را حل کند،کسی را مأمور می کند آن حرف را به تو بزند یا کار رو انجام بدهد....
┄┉•🌸<❈🌸❈>🌸•┉┄
✅@d_mr_Fereydooni
💠حضرت آیت الله یعقوبی( رضوان الله تعالی علیه)
🌷 ...درس خواندن و مطالعه ی کتب فقهی و حدیثی و تأمل در آیات و روایات اهل بیت علیهم السلام چنانچه با #اخلاص و برای خدا صورت پذیرد،
خود غنیمتی بزرگ و از ارزش واقعی برخوردار است و بر سالک است ،خصوصا در این دوران – که همت ها بیشتر معطوف به جنجال و سر و صدا و تفسیر به رأی و بافتن است –
💠ضمن پرداختن به وظائف #سلوکی و معنوی خود، از مطالعه ی متون اصلی و منابع #حدیثی غفلت نورزیده، با فرمایشات حضرات معصومین علیهم السلام پیوسته مأنوس باشد.
✅@d_mr_Fereydooni