🔷🔶🔷
🔶🔷
🔷
⬅️《تفسیر قرآن کریم》
◇ادامه سوره مبارکه "زمر"
دکتر محمد رضا فریدونی
✅@d_mr_Fereydooni
خوش آن رندي که دارد عاشقانه
سحرگاهان بياد تو ترانه
خوش آن دل کاندر او جاي تو باشد
خوش آن جا کز غمت دارد نشانه
بود بالاترين کردار دولت
گدائي بر در آن آستانه
چه غم گر شد گناهم بينهايت
که باشد بحر عفوت بيکرانه
دلم ز آشوب عشقت لرزد آسان
که در شب پرتو عشق شبانه
دلم بي پرده خواهد ديد رويت
الهي پرده بردار از ميانه
بجز فضل و عطا و بخشش تو
ندارم ديگر از عصيان بهانه
تو خودداني دل افسرده ي من
نگردد جز به لطفت شادمانه
✅@d_mr_Fereydooni
4_300526820275519548.m4a
4.32M
💢قرائت سوره مبارکه واقعه
🔸دكتر محمد رضا فريدوني
☑️@d_mr_Fereydooni
✨﷽✨
⬅️قسمتی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار پرسنل و فرماندهان
(۱۳۷۵/۰۱/۲۸)
⬅️...شما ملاحظه فرمایید که امام سجاد علیه الصّلاة والسّلام، آن مرکز نورانیّت، آن معدن معنویت و کمال، زیْنِ همه عابدین عالم، در دعاهای صحیفه سجادیه، با خود چگونه مواجه میشود و خود را چطور در مقابل پروردگار عالم قرار میدهد و استغاثه میکند!
↩️در نیمه شب و بعد از نماز شب؛ آن هم نه نماز شبِ آدم معمولی و عادی، بلکه نماز شبِ سیّد سجاد، آن امام همام به پروردگار عالم رو میکند و میگوید:
┄┄┅┅✿🍃❀🍃❀🍃✿┅┅┄
⬅️«و هذا مقام من استجبی لنفسه منک و سخط علیها و رضی عنک». یعنی «پروردگارا! من به خاطر نفس خودم، به خاطر ضعفها و نقصهای خودم از تو شرمندهام. بر نفس خود خشمگینم و از تو راضی ام.»
⬅️ این جمله را امام سجاد علیهالصّلاة والسّلام، به پروردگار عالم میگوید: «فتلقّیک بنفس خاشعه و رقبة خاضعه.» بازنگری در خود این است، که انسان، آسمان کمال را مرحله پس از مرحله طی میکند و کامل میشود.
┄┄┅┅✿🍃❀🍃❀🍃✿┅┅┄
🔻 اگر انسانهای والا پدید می آیند و اگر معنویّات و زیباییها خود را ظاهر میکنند و نشان میدهند، همه بر اثر بازنگری در خود و دیدن نقایص و عیبهای خود است.
⬅️ برخلاف انسانی که چشم را بر روی همه این ضعفها ببندد؛ خود را فارغ بداند؛ مغرور به خود و مغرور به خدا شود؛ مغرور به اندک شعله نورانیّتی شود که در وجود او و بالاخره در وجود هر انسانی هست و خود را نشان داده است و نهایتاً به همین قانع شود.
⬅️بعضی افراد هستند که به کمترین خیری از خیرات در وجود خودشان قانعند. فردی که چنین است، دیگر کمال را نمیتواند طی کند.....
✅@d_mr_Fereydooni
✅ khamenei.ir
✨﷽✨
⬅️قواعد سیر معنوی در دعاهای صحیفه سجادیه
《دکتر محمد رضا فریدونی》
"جلسه سیزدهم"
🗓رمضان ۱۳۹۷
مکان امامزاده عبدالله
✅ @d_mr_Fereydooni
🔊فایل صوتی
🔻ای که مهجوری عشاق روا میداری
🔻عاشقان را ز بر خویش جدا میداری
🔻تشنه بادیه را هم به زلالی دریاب
🔻به امیدی که در این ره به خدا میداری
🔻#دل ببردی و بحل کردمت ای جان لیکن
🔻به از این دار نگاهش که مرا میداری
🔻ساغر ما که حریفان دگر مینوشند
🔻ما #تحمل نکنیم ار تو روا میداری
🔻ای مگس حضرت سیمرغ نه جولانگه توست
🔻عرض خود میبری و زحمت ما میداری
🔻تو به #تقصیر خود افتادی از این در محروم
🔻از که مینالی و فریاد چرا میداری
🔻حافظ از پادشهان پایه به خدمت طلبند
🔻سعی نابرده چه امید عطا میداری
🔷🔶🔷🔶🔷
🔶🔷🔶🔷
🔷🔶🔷
🔶🔷
🔷
💠 قسمتی از توضیحات دکتر محمد رضا فریدونی در شرح صحیفه سجادیه :
در دعای مکارم اخلاق داریم ؛
...ِ « وَ خَفْضِ الْجَنَاحِ به معنای تواضع و فروتنی هست.
«مَا تَوَاضَعَ أَحَدٌ لِلَّهِ إِلاَّ رَفَعَهُ اللَّهُ » کسی تواضع نکرد، مگر اینکه خدا او را بالا برد .
خود تواضع به تعبیر روایات عبادت است. تا انسان به فقر خودش، ناتوانی خودش و آن ذلت و کوچکی که در سویدای وجودی انسان قرار دارد، انسان پی نبرد این تواضع به واقع دراو در نمی آید ودر او نمی نشیند .
⬅️ صرف بله قربان گفتن و در برابر مردم دست به سینه گذاشتن این تواضع نیست . این تواضع صنفی است و تواضع موضعی است .اما آن تواضع واقعی، آن تواضعی است که از وجود انسان بر می خیزد .
↩️انسان چون خودش را در برابر خدای متعال کوچک می بیند ؛ در برابر خداوند متواضع، در برابر غیر خدا هم متواضع است . چه بسا بگوید دیگری به رستگاری برسد و من رستگار نشوم و نتوانم تا آخر در این مسیر اعمال صالح و توحید قرار گرفته باشم .
« وَ حُسْنِ السِّيرَةِ » نیک سیرتی . روش پسندیده ای را انتخاب کردن در همه کارها « وَ سُكُونِ الرِّيحِ » سنگینی و وقار .
کسی به امام صادق علیه السلام رسید و به امام عرض کرد که شما خوب هستید ؛ صفات خوبی دارید اما در شما تکبر می بینم . امام فرمود: برادر عزیز!آنچه شما در من می بینید این تکبر نیست بلکه کبریایی است وقتی که مومن سر سجاده نشست در برابر خدا خودش را کوچک نشان داد،عبادت کرد سجده های طولانی داشت، چنین کسی از کبریایی خدابهره ایی می برد و در چشم مردم بزرگ و با وقار دیده می شود .
⬅️در روایت هست که « کن فی الملاء وقورا » در برابر دیدگان مردم با وقار باش « و فی الخلاء ذکورا » و در خلوتهای خودت ذاکر باش.
↩️ اصولاً تا انسان در خلوت ذاکر حق نباشد در بین مردم نمی تواند با وقار باشد. خیلی از وقارها و سنگینی هایی که در افراد مشاهده می شود نتیجه تکبر و نخوت آنهاست.
نتیجه بالیدن به علم و به سواد و به مال و منال و حسب و نسب است. آن وقاری که خدا به انسان بدهد ارزش دارد . نه آن وقار تصنعی که انسان در خودش می خواهد ایجاد کند ....
✅@d_mr_Fereydooni
💠 فرازی از دعای امین الله
🔸🔶 اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِی... مُولَعَةً بِذِكْرِكَ وَ دُعَائِكَ
📎 ترجمه: خدایا! قرار ده نفس مرا... حریص به ذکر و دعایت
✅@d_mr_Fereydooni
💠 "حکمت 53"از نهج البلاغه :
⬅️《لا غنی کالعقل ولا فقر کالجهل ولا ارث کالادب ،ولا ظهیره، کالمشاوره》
هیچ بی نیازی مثل اینکه انسان عقل داشته باشد و عاقل باشد نیست.
یعنی انسان بی نیاز کسی است که عاقل است .
🔸ولا فقر کالجهل
هیچ ناداری و فقری مثل اینکه انسان جاهل باشد، نیست.
🔸ولا ارث کالادب
و هیچ ارثی مانند ادب نیست.
🔸ولا ظهیره، کالمشاوره
و هیچ کمک و یار و پشتیبانی، مثل اینکه مشاوره کند انسان در کارهاش با انسان عاقل و متدین نيست....
✅@d_mr_Fereydooni
┄┉•🌸<❈🌸❈>🌸•┉┄
⬅️قسمتی از توضیحات دکتر محمد رضا فریدونی در شرح حکمت های نهج البلاغه، "حکمت 53":
┅════🌦✼✼🌦════┅
⬅️...دراین حکمت آقا امیرالمومنین میفرمایند:
"لاغنی کالعقل"هیچ بی نیازی مثل عقل نیست.
↩️ تعریف دقیق عقل را نمیدانیم،اما خداوند یک توانمندی در انسان قرار داده است، برای اینکه واقعیت ها را بشناسد و بفهمد، اینکه انسان بتواند واقعیت ها را بفهمد و بشناسد، یک نیرویی است در انسان و باید انسان این نیرو را داشته باشد تا بتواند این تشخیص را داشته باشد، به این عقل میگویند.
⬅️عقل نیرویی در روح ما، در حقیقت ما، در آن لطیفه ی خدا در ما قرار داده به نام روح که کارش این است که می تواند، حقایق را بفهمد. یکی از این واقعیت ها خداست، یکی دیگر،آخرت است.
⬅️لذا روایت داریم کسی که دنبال خداوند برود عاقل است، کسی که دنبال آخرت برود عاقل است، اینها اصل واقعیت هاست و ما باید بفهمیم.
⬅️این عقل را بنا بر اعتباراتی، دو دسته اش کرده اند، اینکه انسان میتواند بفهمد واقعیت ها چی است، این آن عقلی است که بهش میگویند؛ عقل نظری، این عقلی است که کارش شناختن است، جنبه ی دیگری در عقل هست که میرود و واقعیت را میفهمد و در کار باید و نباید است، و مربوط به عمل میشود.
💠لذا امام صادق (علیه السلام) می فرماید: "العقل ما عبد به الرحمن"
انسان عاقل کسی است که به واسطه ی این توان مندی که در خدا درش قرار داده، خدای رحمان را بندگی میکند.
⬅️ بندگی کردن کار "عقل عملی" است، یعنی عقلی که می افتد در کار و عمل، یعنی صرفا نظر نیست.
والکتسب به الجنان، و با آن بهشت را به دست می آورد، به امام صادق علیه السلام گفتند که "والذی عند معاویه؟" آنچه معاویه داشت، چی بود پس؟ قال تلک النکرا، او دها، آنکه پیش معاویه بود، آن شیطنت بود، یا نیرنگ و حقه بازی بود و "وهو شبیه بالعقل" آن یک سایه ای شبیه عقل بود، کسی که نگاه میکرد، فکر میکرد که او عقل دارد درحالیکه عقل نبود.
✴️چندچیز است که عقل انسان را زیاد میکند، یکی با عاقل نشستن، نشست و برخواست کردن با عاقل، یکی ارتباط با اهل بیت علیه السلام و پیغمبر اکرم، مطالعه کردن، انسان سرش در آیات و روایات باشه و در آیات قرآن فکر کند.....
⬅️و لا فقر کالجهل
آدمی که نادان است و نمی فهمد که کی است و از کجا آمده و به کجا میخواهد برود، این هم بدترین ناداری است که دچار کسی میشود...
⬅️لا میراث کالادب
ومیراثی مانند ادب نیست ....
"فکفی بالعبد ادباً"، برای بنده کافی است که ادب این را داشته باشد که "ان لا یشرک فی نعمه" که به خدای خودش در نعمت هایی که داده شریک نورزد، و "فی نعمه اربه غیر ربه" اربه به معنای نیاز است، برای عبد کافی است که در نعمت هایی که بهش داده، شریک نبیند، و نیازش را هم برای غیر نبرد.
⬅️ انگار ادب یک ظرفی است که اخلاق را داخلش میریزند، چون بین ادب و اخلاق فرق است، بعضی چیزها جزو اخلاقیات هست و اما جزو آداب نیست. اما اخلاق گسترش و سیطره اش آن قدر زیاد است که شامل ادب هم نمیشود. انگار یک ظرفی قرار داده اند و اخلاقیات را توش میریزند. یک هیئتی است که انسان با آن هیئت کارهایی را که دارد انجام میدهد...
⬅️ولا ظهیر کالمشاوره.
در روایت داریم اگر خواستی مشورت کنی، اول با خدای خودت مشورت کن،
لذا استخاره به معنای اول استشاره با خداست که در روایت هم داریم ، از امام صادق (علیه السلام) که میفرمایند:
که نماز بخوان و از خدای خودت کمک بطلب که این کارت انجام بشود و اگر خدای متعال اراده کرده باشد که این مشکل تو را حل کند،کسی را مأمور می کند آن حرف را به تو بزند یا کار رو انجام بدهد....
┄┉•🌸<❈🌸❈>🌸•┉┄
✅@d_mr_Fereydooni
💠حضرت آیت الله یعقوبی( رضوان الله تعالی علیه)
🌷 ...درس خواندن و مطالعه ی کتب فقهی و حدیثی و تأمل در آیات و روایات اهل بیت علیهم السلام چنانچه با #اخلاص و برای خدا صورت پذیرد،
خود غنیمتی بزرگ و از ارزش واقعی برخوردار است و بر سالک است ،خصوصا در این دوران – که همت ها بیشتر معطوف به جنجال و سر و صدا و تفسیر به رأی و بافتن است –
💠ضمن پرداختن به وظائف #سلوکی و معنوی خود، از مطالعه ی متون اصلی و منابع #حدیثی غفلت نورزیده، با فرمایشات حضرات معصومین علیهم السلام پیوسته مأنوس باشد.
✅@d_mr_Fereydooni
💢 امام خمینی (ره):
هر قدمی که برای تحصیل علم برمی دارید، قدمی هم برای کوبیدن خواسته های نفسانی، تقویت قوای روحانی، کسب مکارم اخلاق، تحصیل معنویات و تقوا بردارید.
✅@d_mr_Fereydooni
┄┄┅┅✿🍃❀📚❀🍃✿┅┅┄
🔍ارتباط با ادمین کانال :
🆔 @safine_1
◀️ تلگرام :
Telegram:@d_mr_Fereydooni
✅ پیام رسان بله :
https://ble.im/d_mr_fereydooni
http://ble.im/join/NTZmYjY3OD
📳ایتا:
Eitta:https://eitaa.com/d_mr_Fereydooni
┄┄┅┅✿🍃❀📚❀🍃✿┅┅┄
📙عنوان مقاله :
📋مقایسه آرای امام خمینی (س) و آیت الله بهاری همدانی در باب مراقبه؛
◀️دکتر سیدمحمود یوسف ثانی، دکتر محمد رضا فریدونی، دکتر فائزه بالایی
🗞پژوهشنامه عرفان، سال دوم شماره ۳ (پاییز و زمستان ۱۳۸۹) ص۱۴۹
┄┄┅┅✿🍃❀📚❀🍃✿┅┅┄
⬅️مراقبه به معنی محدود آن جزئی از مراقبه به معنی وسیع آن است که منظور ماست و همه انواع مجاهدت را در همه ابعاد آن و در تمام درجات و مراتب آن شامل می شود . این تعریف از مراقبه را می توان " مراقبه به تعبیر کلی " دانست که "مراقبه به تعبیر جزئی " بخشی از آن می باشد . اجزائی نیز برای مراقبه در نظر می گیرند که درباره همه آن ها اتفاق نظر وجود ندارد . غزالی شش جزءمشارطت ، مراقبت ( به معنی جزئی) ، محاسبت ، معاقبت ، مجاهدت و معاقبت را ذکر می کند ...
امام خمینی تعریفی از ماهیت " مراقبه به تعبیر کلی " ارائه نکرده اند ، به نظر می رسدایشان مفهوم " مراقبه به تعبیر جزئی " را همراه با اجزای دیگر مراقبه تعریف کرده اند . اما آیت الله بهاری هر دو تعریف را ارائه داده اند ، نخست تعریفی از ماهیت "مراقبه به تعبیر کلی " را عدم غفلت از حضور خداوند تبارک و تعالی دانسته و گفته اند : مراقبه یعنی عافل از حضور حضرت حق جلَّ شأنه نباشد. همچنین برای درک عدم غفلت از حضور خداوند ، اشاره ای به بیان نورانی امیرالمومنين در مورد خداوند دارند که می فرماید : " مع کل شیءلا بمقارنة، وغیر کل شیءلا بمزایلة"
( خداوند باهر چیزی همراه است نه به طوزی که همسر و قرین آن باشد و غیر از هر چیزی است نه به طوری که از آن بر کنار باشد ) نهج البلاغه ، ج ۱ : ۱۵.
به نظر می رسد که درک و فهم همین عبارت کوتاه یا آیه " هو معکم أینما " حدید : ۴،
روح مراقبه را در سالک پدید می آورد ؛ چرا که اگر سالک به این مفاهیم عمیق یقین و ایمان داشته باشد بی شک مراقب خویش خواهد بود .
پرسشی که ممکن است مطرح شود این است که سالک چگومه حضور خدا را درک و فهم کند یا چگونه آن را برای خود تفهیم کند که آلوده به شرک نگردد؟
آیت الله بهاری برای این پرسش راه حل جالبی ارائه داده اند و آن ، این است که حالش درباطن و درون خویش به گونه ای باشد که گویا خدمت مولای خود ایستاده و مولای او هم متوجه اوست . چنانچه در حدیث شریف نیز رسول خدا ( ص) به همین معنا اشاره دارند ...
خدای را چنان پرستش کن که گویا او را می بینی و اگر تو او را نمی بینی او تو را می بیند( مجلسی ، ج۲۵، ۲۰۴).
بنابر این لازم نیست سالک تصور خدای را بکند یا بداند که او چیست تا محتاج به واسطه از مخلوقات شود ، بلکه همین اندازه که بداند او همیشه حاصر و ناظر است به حقیقت مراقبه واصل شده است و روح مراقبه در همین فهم و دریافت نهفته است.
همچنین آیت الله بهاری در تعریف " مراقبه به تعبیر کلی " بر عنصر استمرار و مداومت بسیار تأکید دارند و در مراسلات خویش فرموده اند : " هیچ وقتی از اوقات زندگیش از مولای خود غافل نباشد "
پس از اینکه سالک این فهم و معرفت را به دست آورد از مجاهدت بی نیاز نیست ، بنابر این در هر روز بر وی اموری لازم است ، از جمله مشارطه ، مراقبه ، محاسبه و معاتبه ...
✅ @d_mr_Fereydooni
⬅️ امام جواد عليه السلام مي فرمايند: براي فرج و گشايش امور بر خواندن اين دعا مداومت کنيد :
✨﷽✨
لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ مُفَرِّجُ کُلِّ کَرْبٍ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ عِزُّ کُلِّ ذَليلٍ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ غِنى کُلِّ فَقيرٍ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ قُوَّةُ کُلِّ ضَعيفٍ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ مَفْزَعُ کُلِّ لَهيفٍ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ کاشِفُ کُلِّ کُرْبَةٍ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ مُنْتَهى کُلِّ رَغْبَةٍ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ رافِعُ کُلِّ حَسَنَةٍ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ دافِعُ کُلِّ سَيِّئَةٍ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ عالِمُ کُلِّ خَفِيَّةٍ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ رَبُّ کُلِّ نِعْمَةٍ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ کُلُّ شَىْءٍ خاشِعٌ لَهُ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ کُلُّ شَىْءٍ خاضِعٌ لَهُ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ کُلُّ شَىْءٍ مُشْفِقٌ مِنْهُ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ کُلُّ شَىْءٍ راغِبٌ اِلَيْهِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ کُلُّ شَىْءٍ راهِبٌ مِنْهُ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ کُلُّ شَىْءٍ قائِمٌ بِه، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ کُلُّ شَىْءٍ مَصيرُهُ اِلَيْهِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ کُلُّ شَىْءٍ مُطيعٌ لَهُ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ کُلُّ شَىْءٍ ذَليلٌ لَهُ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ کُلُّ شَىْءٍ فَقيرٌ اِلَيْهِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ کُلُّ شَىْءٍ مُنيبٌ اِلَيْهِ، وَ الْخَلْقُ کُلُّهُمْ فى قَبْضَتِه، وَ النَّواصى کُلُّها بِيَدِه، وَ الْمَلائِکَةُ مُشْفِقُونَ مِنْ خَشْيَتِه، لَهُ الْحَمْدُ حَمْدًا کَثيرًا طَيِّبًا دائِمًا بُکْرَةً وَ اَصيلاً، وَ صَلَّى اللّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِه وَ سَلَّمَ تَسْليمًا کَثيرًا.
انیس الصادقین /ص۲۴۰
✅@d_mr_Fereydooni
4_5857135077233787195.MP3
3.13M
💠قرائت دعا برای فرج و گشایش امر
💠دکتر محمد رضا فریدونی
✅@d_mr_Fereydooni
⬅️خاطره جذاب و خواندنی نصرالله از دیدار با مقام معظم رهبری:
┄┄┅┅✿🍃❀💠❀🍃✿┅┅┄
⬅️یک خاطره جالب و شیرین دیگر اینکه؛ یک زمانی ما از سختی ها خسته شده بودیم در دهه نود شرایط سختی داشتیم ، وضعیت داخلی و مشکلات رژیم صهیونیستی دشواری های زیادی برای ما به همراه داشت آن موقع من جوان بودم و ریش هایم هنوز سیاه بود اما بار بر دوشم سنگینی می کرد گاهی به ایران می آمدم نزد ایشان رفتم و گفتم چه کنم تا سنگینی بار این مشکلات را تحمل کنم؟ ایشان فرمودند تو هنوز جوانی من با این ریش های سفیدم به شما نصیحتی می کنم :
┄┄┅┅✿🍃❀💠❀🍃✿┅┅┄
🌱 طبیعی است انسان در حرکتش با چالش ها و دشواری هایی روبرو شود دشمنان و دوستان غالبا موجب ناراحتی انسان می شوند اما اذیت دوستان سنگین تراست.
انسان خسته می شود نیاز به راهنما دارد ،کسی که دستش را بگیرد و به وی آرامش دهد در همه مشکلات ، خدا را داریم به کس دیگری نیاز نداریم، خداوند با رحمت و لطفش به ما اجازه داده که وی را بخوانیم و خطاب قرار دهیم.
⬅️ در هرحال و صورت و هرزمان که احساس خستگی می کنی توصیه می کنم وارد اتاقی شوی تنها ده دقیقه یک ربع با خدا صحبت کنی ما معتقدیم خدا علیم، بصیر، سمیع و حکیم است همه نیازهای ما در هر صورت نزد خداست با او سخن می گویئم نیازی نیست با دعاهای خاصی وی را بخوانی با زبان خودت در قلب خودت با زبان عامیانه با او مناجات کن خدا می شنود.
خدا جواد و کریم است اهل کرم ،مغفرت و هدایت است ، خدا به تو ارامش و قدرت می دهد دستان تو را می گیرد از روی تجربه می گویم از همان زمان من به این توصیه گوش می کنم، برکتهایی از این توصیه دیدم زیرا هر اندازه راه دشوار باشد خدا راههایی را برای ما باز می کند خداوند کریم است خیلی کریم است...
✅@d_mr_Fereydooni
🔵 ذکر مورد تأکید امام صادق علیه السلام برای کسانی که به دنبال بهبود وضعیت معیشت و وسعت رزقشان هستند!👇
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ عجبت لمن اراد الدنیا و زینتها کیف لا یفزع الی قوله: «ما شا الله لا قوة الا بالله»، فانی سمعت الله عز و جل یقول بعقبها: 《ان ترن انا اقل منک مالا و ولدا، فعسی ربی ان یؤتین خیرا من جنتک.》 و عسی موجبة.
⬅️ در شگفتم از کسی که خواستار دنیا و زینت آن است چرا پناهنده نمیشود به این ذکر که فرمایش خدای تبارک و تعالی در قرآن نیز هست
👈 ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ (سوره كهف - آيه 39)
آنچه خدا خواست همان است و نیروئی جز به یاری خداوند نیست.
زیرا شنیدم خدای متعال به دنبال آن میفرماید:
👈 إِن تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنكَ مَالًا وَوَلَدًا فَعَسَىٰ رَبِّی أَن یُؤْتِیَنِ خَیْرًا مِّن جَنَّتِكَ (سوره كهف - آيه 40)
《اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت کمتر میبینی ولی امید هست که پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصیب فرماید.
و کلمه (عسی) در این آیه به معنای امیدِ تنها نیست، بلکه به معنای یقین به تحقق یافتن است.
📚 خصال (شیخ صدوق): ج۱، ص۲۱۹
✳️ مداومت بر اين ذكر شريفِ مورد تأكيدِ حضرت امام جعفر صادق عليه السلام، يكی از اذكار توصيه شدهی عالم ربّانی حضرت آيت الله يعقوبی قائنی رضوان الله تعالی عليه در مسئله وسعت رزق است.
@justhadis110
✅ @d_mr_Fereydooni
💠عالم ربانی آیةالله یعقوبی رضوان الله تعالی علیه :
⬅️خداى متعال كه فرموده:
«ادعونى أستجب لكم» هيچ گاه خلاف وعده نمى كند.
اگر دعاها به حسب ظاهر مستجاب نمى شود حتما عللى دارد و يكى از عللش اين است كه مردم نوعا دعا را با حال نا اميدى و عدم اطمينان به اجابت مى خوانند و الاّ اگر دعا با شرايطش و عمدتا با اطمينان و به خصوص در حال اضطرار خوانده شود فورا به اجابت مقرون خواهد شد.
سفینه الصادقین / ۳۱
✅@d_mr_Fereydooni