eitaa logo
" کانـالــ سفیران حجاب "
27.9هزار دنبال‌کننده
54.8هزار عکس
629 ویدیو
29 فایل
ادمین ثبت نام مسابقه: @girls_313 . تبلیغات سفیر 313👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/573243688C45fe529fd3
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ آيا مصرف زکات فطره جهت آزادسازي زندانيان جايز است؟ امام خميني، خويي، بهجت، فاضل، شبيري و نوري: به زنداني که به دليل بدهي زنداني‌شده است (از آن‌ جهت که بدهکار است نه از آن‌ جهت که زنداني است) مي‌توان زکات فطره پرداخت، اگرچه مخارج سال خود را داشته باشد، مشروط بر اينکه به سبب صرف مال در معصيت، بدهکار نشده باشد. سيستاني، وحيد، مکارم و صافي: زکات فطره را بنا بر احتياط واجب بايد فقط به فقرا و مساکين بدهند. پي نوشت: امام: تحرير الوسيله، ج 1، کتاب الزکاه، القول في اصناف المستحقين...، السادس و زکاه الابدان، القول في مصرف‌ها؛ خويي: منهاج الصالحين، کتاب الزکاه، اصناف المستحقين، السادس، و زکاه الفطره، قبل از مسئله 1183؛ بهجت: وسيله النجاه، م 1312 و رساله، م 1582؛ فاضل و نوري: العروه الوثقي، کتاب الزکاه، فصل في مصرف‌ها، قبل از م 1؛ شبيري: رساله، م 1933 و 1945 و 2022 - سيستاني: منهاج الصالحين، کتاب الزکاه، قبل از م 1185؛ وحيد: منهاج الصالحين، کتاب الزکاه، قبل از م 1183؛ مکارم: رساله، 1710؛ صافي: هدايه العباد، ج 1، کتاب الزکاه، م 1597. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ پدري که غني است ولي زکات فطره نمي‌دهد، آيا فرزند او نسبت به پرداخت فطريه تکليفي دارد؟ امام خميني، بهجت، فاضل، وحيد و نوري: احتياط مستحب آن است که اگر واجد شرايط وجوب زکات فطره باشد، خودش آن را بپردازد. خامنه‌اي، خويي، صافي و شبيري: پرداخت فطريه بر او واجب نمي‌شود. سيستاني و مکارم: در صورتي‌که خود انسان، واجد شرايط پرداخت فطره باشد، بنا بر احتياط واجب بايد آن را بپردازد. منبع: امام خميني: تحرير، کتاب الزکاه، م 3؛ خامنه‌اي: سايت، احکام زکات فطره؛ سيستاني: منهاج الصالحين، م 1174؛ خويي و وحيد: منهاج الصالحين، م 1174؛ بهجت: وسيله النجاه، م 1347؛ شبيري: رساله، م 2002. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
هدایت شده از سفیران فاطمیه
eitaabi_1.0.5_@eitaa_unofficial.apk
11.06M
اختصاصی ایتابی ایتا با زمینه و پوسته آبی و فونت جدید کانالـــ سفیـــران زینبیـــون👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2383347712C192e82344f
✍ آيا غير سادات ميتوانند به سادات فطريه بدهند؟ همه مراجع: غير سادات نميتوانند زكات فطره خود را به سادات فقير پرداخت كنند. پاورقي: 1. توضيح المسائل 16مرجع، م 2009 " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ آيا ميتوان به فقير معصيت كار فطريه داد؟ شبيري: به شراب خوار و كسي كه دادن زكات فطره كمك به معصيت كردن او باشد، نبايد به او فطريه داد. بهجت: به كسي كه گناه كبيره انجام ميدهد بنا بر احتياط واجب نبايد زكات بدهند اما به قدر ضروريات خود و خانواده‌اش مي‌شود داد. امام، فاضل، مكارم، نوري: به كسي كه شراب خوار است و كسي كه آشكارا معصيت ميكند، بنا بر احتياط واجب نميتوان فطريه داد. خامنه اي: به كسي كه آشكارا گناه كبيره ميكند بنا بر احتياط واجب نميتوان فطريه داد. خويي: به شراب خوار و به احتياط واجب به بي نماز و كسي كه آشكارا گناه مي كند، نبايد فطريه داد. سيستاني، وحيد: به احتياط واجب به شراب خوار و بي نماز و كسي كه آشكارا گناه مي كند، نبايد فطريه داد. پاورقي: 1. توضيح المسائل 16 مرجع، م 2017؛ العروه الوثقي، زكاه الفطره، فصل في اوصاف المستحقين، بعد از م 8؛ بهجت: وسيله النجاه، م 1323؛ منهاج الصالحين، ج 1، بعد از م 1145؛ صافي: هدايه العباد، ج 1، م 1599؛ شبيري: رساله، م 1954 " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ بنده مقلد مرجعي مي باشم که فطريه مهمان يک شبه را به عهده ميزبان مي داند ولي ميزبان مقلد مرجعي است که فطريه يک شبه را به عهده مهمان مي داند آيا در اين صورت تکليف از هر دو نفر ساقط است؟ خامنه اي: هر کس طبق وظيفه خود عمل نمايد.ش 564675 مکارم: آري ، ساقط است.ش603155 زنجاني: بلي، هيچکدام تکليف ندارد.ش10153 منبع: استفتائات کتبي مرکز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ بنده مقلد مرجعي مي باشم که فطريه مهمان يک شبه را به عهده ميزبان نمي داند ولي ميزبان مقلد مرجعي است که فطريه يک شبه را به عهده مهمان مي داند آيا در اين صورت تکليف از هر دو نفر ساقط است؟ خامنه اي: هر كسى به فتواى مرجع تقليد خود عمل نمايد كفايت مى‌كند و در هر صورت ميهمان مى‌تواند با اجازه و به وكالت از طرف ميزبان فطره خود را بدهد كه در اين صورت چيزى به عهده ميزبان نمى‌باشد.ش564677 مکارم: هر کدام بايد مطابق فتواي مرجع تقليد خود عمل کنند.ش603155 زنجاني: اگر مرجع هر کدام تکليف را متوجه وي مي داند هر دو نفر تکليف دارند ولي اگر يکي با اجازه ديگري زکات فطره را به نيت کسي که زکات فطره بر عهده وي است بپردازد، تکليف از هر دو نفر ساقط مي شود.ش10153 منبع: استفتائات کتبي مرکز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ شخصي شب عيد فطر فقير نمي باشد وليکن پولي جهت دادن فطريه ندارد البته، برنج وگندم نيز ندارد که پرداخت کند. آيا واجب است که براي پرداخت فطريه، پول قرض کند؟ خامنه اي: اگر امکان قرض کردن برايش هست، قرض کند. زنجاني: اگر قرض کردن يا فروش اموال يا راه ديگري باشد که برايش حرج نداشته باشد و حيثيتش هم خدشه دار نشود بايد زکات فطره را بدهد.ش10928 مکارم: به چنين کسي دادن فطريه واجب نيست.ش611479 بهجت: اگر غير از آنچه خرج مي کند ، با قرض کردن بتواند زکات فطريه را بدهد به طوري که نظم امور او بهم نخورد و موجب اجحاف نباشد بنا بر احتياط واجب بايد زکات فطره را بدهد.رساله مساله 1563 منبع: استفتائات کتبي مرکز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ اگركسي در زمان وجوب، فطريه را ندهد يا كنار نگذارد، تكليفش چيست؟ امام، فاضل، سيستاني، مكارم، نوري، وحيد: معصيت كرده اما به احتياط واجب بايد بعداً بدون اين كه نيّت ادا و قضا كند، فطره را بدهد. صافي: معصيت كرده اما بايد بعداً بدون اين كه نيّت ادا و قضا كند، فطره را بدهد. بهجت: معصيت كرده و به احتياط مستحب ميتواند بعداً قضا كند. شبيري، خوئي: گناه كرده و به احتياط مستحب ميتواند بعدا بدون نيت ادا و قضا فطره را بدهد. پاورقي: توضيح المسائل 16 مرجع، م 2031 " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ زني که نان‌خور شوهرش است درصورتي ‌که خودش زکات فطره‌اش را بپردازد، آيا پرداخت زکات فطره وي از عهده شوهرش ساقط مي‌شود؟ امام خميني، خويي، بهجت و نوري: اگر با اجازه شوهرش پرداخت کند و شوهرش راضي باشد، از عهده‌ شوهر ساقط مي‌شود ولي اگر بدون اذن شوهر باشد بنا بر احتياط واجب از عهده شوهر ساقط نمي‌شود. خامنه‌اي، فاضل، مکارم و شبيري: ساقط نمي‌شود مگر اينکه با اذن و اجاره شوهرش باشد. سيستاني، وحيد و صافي: ساقط نمي‌شود. منبع: امام خميني: تحرير، کتاب الزکاه، م 5؛ خويي و نوري: العروه الوثقي، کتاب الزکاه، م 5 و 6؛ بهجت: وسيله النجاه، م 1353، خامنه‌اي: سايت، احکام زکات فطره؛ فاضل: العروه الوثقي، کتاب الزکاه، م 5 و 6؛ مکارم: رساله، م 1702؛ شبيري: رساله، م 2015 - سيستاني: رساله، م 1966؛ وحيد: رساله، م 2024؛ صافي: رساله، م 2015. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ شخصي چند فقير را سرپرستي مي کند و خرج آنها را به طور مرتب مي دهد به همين جهت زکات فطره آنها را نيز به عهده دارد ؛ الف: آيا اين شخص مي تواند زکات فطره آنها را به خود آنها بدهد؟ ب: آيا مي تواند اين شخص زکات فطره خود و زن و فرزندانش را به آنها بدهد؟ خامنه اي: در فرض سؤال اگر اين افراد، واجب النفقه‌ اين شخص نيستند، اشکالي ندارد.ش564673 مکارم: الف وب: مانعي ندارد.ش603155 زنجاني: الف وب: نمي تواند.ش10153 منبع: استفتائات کتبي مرکز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
🌙هلال ماه شوال رؤیت شد/ جمعه ۲۵ خرداد، روز اول شوال و عید سعید فطر است دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه ای اعلام کرد فردا ۲۵ خرداد ماه ۱۳۹۷ روز اول شوال المکرم و عید سعید فطر است. کانال دختـــر باید خانـــوم باشد👇👇 http://eitaa.com/joinchat/897449991Cec4d12fbd8
فوری/مهم: آیت الله العظمی سیستانی جمعه را روز آخر ماه رمضان و 'شنبه' را عید فطر اعلام کرد ! کانال تبادلاتی سفیــــــــر http://eitaa.com/joinchat/3199270917Cb22c7b9b30
✍ آيا بر شخصي كه هنگام غروب شب عيد بيهوش باشد دادن فطريه واجب است؟ خويي، تبريزي، وحيد، صافي: بنا بر احتياط واجب پرداخت فطريه واجب است. مكارم: واجب است كه فطريه را پرداخت كند. امام، بهجت، فاضل، شبيري، نوري، سيستاني: واجب نيست. پاورقي: توضيح المسائل 16 مرجع، م 1991؛ صافي: هدايه العباد، ج 1، م 1577؛ خويي، تبريزي، وحيد، سيستاني: منهاج الصالحين، كتاب الزكاه، قبل از م 1170؛ بهجت: وسيله النجاه، م 1344 " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ فطريه مهماني كه قبل از غروب وارد شده و فقط يك شب ميماند، بر عهده كيست؟ وحيد، سيستاني، خويي، تبريزي: اگر شب بماند (ولو غذا نخورد) فطريه اش بر ميزبان است. بهجت، صافي، گلپايگاني: اگر براي خوردن غذا آمده باشد بر ميزبان واجب است. خامنه اي، فاضل، مكارم، امام، نوري: اگر ميهمان يك شب ميماند فطريه اش برعهده خودش است. پاورقي: توضيح المسائل 16مرجع، م 1995 " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ در پرداخت فطره به فقير، اولويت با چه كساني است؟ همه مراجع: مستحّب است خويشاوندان،همسايگان و اهل علم و فضل، هر كسي كه نسبت به ديگر فقرا فضيلتي دارد، مقدم شود. پاورقي: توضيح المسائل 16 مرجع، م 2021. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
مقدار، زکات فطرهٔ امسال، مطابق، با فتاوای مراجع عظام تقلید. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
هدایت شده از تخـریـبــــ چــی 313
تبادلاتـــــــــ رایگــــــــان روزانه و شبانـــــــــه سفیـــــــــــــــــــــــر 313 جایی برای تبلیـــــغ کانالهای شما با جذبــــــــــ عالی کانال تبادلاتی سفیــــــــر http://eitaa.com/joinchat/3199270917Cb22c7b9b30
✍ چرا خدا به ستمگران و گنهکاران مهلت میدهد؟ پاسخ : سازمان آب و برق، به تمام منازل آب و برق میرساند، این صاحبان منازلند که میتوانند از این آب و برق استفاده صحیح کنند یا نادرست. خداوند انسان را آزاد و مختار آفرید و همه گونه امکان رشد را در اختیار او گذاشت، اگر انسان با علم و آگاهی راه بدی را انتخاب کرد،مقصر خود اوست. اما چرا خداوند جلوی چنین انسانهایی را نمیگیرد، زیرا: اگر همین که انسان بنای ناسزا و دروغ گفتن داشت، خداوند او را لال کند و همین که بنای سیلی زدن به مظلوم داشت، دست او فلج شود، همین که بنای نگاه بد داشت چشمش کور شود و... آیا این انسان که از روی ناچاری خلاف نکرده، قابل ستایش است؟ ارزش انسان زمانی است که با اختیار خودش، آزادانه و آگاهانه کاری را انجام دهد و یا از خلافی دست بردارد. اگر دست انسانی را با طناب بستند و از جیب او پول در آوردند و خرج کردند، نمیتوان گفت آن دست بسته،مرد سخاوتمندی است و اگر مرد نابینایی، به نامحرم نگاه نکرد، نمیگویند چه انسان پاکی. آری، خداوند میخواهد انسانها آزاد باشند تا خود راه خیر و خوبی یا راه شر و بدی را انتخاب نمایند و عمل کنند. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ نسبت به افراد کافر و فاسق،چگونه بنگریم؟ در حدیث میخوانیم: هر کس خودش را بهتر از دیگران بداند، مستکبر است. من ذهب ان له علی الاخر فضلا فهو من المستکبرین ( بحار، ج70، ص226. ) آری چون عاقبت افراد را نمیدانیم، نباید قضاوت عجولانه کنیم. چه بسا افراد فاسق که مومن و افراد مومنی که بد عاقبت میشوند. امام صادق (علیه السلام) در بیان حدیث فوق فرمود: ساحرانی که در تمام عمر منحرف بودند، با دیدن معجزه موسی (علیه السلام)، در یک لحظه ایمان آوردند و تمام تهدیدات فرعون را ناچیز و نادیده گرفتند. شیطان با شش هزار سال عبادت منحرف شد، ولی حر و زهیر در کربلا سعادتمند شدند. بنابراین کسانی که در راه هستند، نباید مغرور شوند، زیرا ممکن است از راه خارج شوند. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ آیا زن بعد از طلاق گرفتن هم از شوهرش ارث می برد ؟ اگر آقایی در حال مریضی همسرش رو طلاق بده و قبل از تموم شدن یک سال قمری بمیره، خانم طلاق گرفته با سه شرط ازش ارث می بره: 1. تو این مدت مجددا شوهر نکرده باشه. (آیت الله وحید: اگر شوهر کرده بنابر احتیاط واجب (سیستانی : بنا بر احتیاط مستحب) مصالحه کنن و ورثه رضایت این خانم رو به دست بیارن. 2. طلاق به درخواست و رضایت خانم انجام نگرفته باشه. ( آیت الله مکارم و وحید: در این صورت ارث بردن این خانم مشکله) 3. مرحوم در زمان اون مریضی فوت کنه، اما اگر خوب شد و بعد دلیل دیگه ای از دنیا رفت دیگه اون خانم ارث نمی بره. مسأله 2778 امام- و رهبری مساله مسأله 2404 مکارم و مسأله ۲۷۸۹سیستانی .مساله 2841 وحید " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ سعه صدر چیست؟ سعه صدر به معنای داشتن روح بزرگ است که همچون لاستیک تراکتور از امواج رد شود و تاب بر ندارد در حالی که افراد عادی مثل لاستیک دوچرخه، با اولین موج تاب بر میدارند. حضرت علی (علیه السلام) میفرماید: اله الریاسه سعه الصدر( نهج البلاغه، حکمت 176.) شرط لازم برای پذیرش هر مسئولیتی، سعه صدر است. دعای حضرت موسی (علیه السلام) پس از رسیدن به مقام نبوت، سعه صدر بود که از خداوند خواست: رب اشرح لی صدرک ( سوره طه، آیه 27.) البته موسی از خدا درخواست کرد و خدا به او اعطا نمود، ولی خداوند قبل از اینکه پیامبر درخواست کند، به او سعه صدر داد و فرمود: الم نشرح لک صدرک ( سوره انشراح، آیه 1.) " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ کسایی كه اسم خودشون یا پدر یا دوستان و اقوام شون «عبدالله» و «حبيب الله» و... هست، اگر بدون وضو اون اسم رو بنويسن و بهش دست بزنن، چه حكمى داره؟ آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى و نورى: دست زدن به اسم «الله» بدون وضو اشکال داره و جايز نيست؛ هر جا باشه حتی اگر قسمتی از اسم کسی باشه. امام، استفتاءات، ج 1، وضو، س 82؛ نورى، استفتاءات، ج 1، س 53؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س 152؛ صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 54 و دفتر: بهجت. آيات عظام تبريزى و فاضل: اشكال نداره؛ اما بهتره لمس نكنن. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 184؛ تبريزى، صراط النجاة، ج 5، س 990 آيات عظام سیستانی و مكارم و وحيد: بنابر احتياط واجب، دست زدن به اسم «الله» بدون وضو اشکال داره و جايز نيست؛ هر جا باشه حتی اگر قسمتی از اسم کسی باشه. دفتر: مكارم و وحيد، سیستانی،‌توضیح المسائل، مساله ۴۰۹ نکته : احتیاط واجب یعنی تو این مساله می تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره عمل کنیم. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
هدایت شده از تب سنتری
دختــرک نگران و هراسان آمد نزد پیامبر (ص) گفت : یا رسول الله من پسر عمویم را دوست ندارم ، اما پدرم می خواهد مرا به ازدواج او درآورد ... ادامه در کانال دختـــر باید خانـــوم باشد👇👇 http://eitaa.com/joinchat/897449991Cec4d12fbd8
✍ اسلام به کیفیت بیشتر توجه دارد یا به کمیت؟ در مواردی اسلام به کمیت توجه دارد، نظیر تعداد نفراتی که در نماز جماعت حاضر میشوند که هر جماعتی نفراتش بیشتر باشد، ثوابش بیشتر است. در مواردی به کیفیت توجه دارد، نظیر انفاق به محرومان که مقدارش مهم نیست، بلکه اخلاص در آن مهم است. و یطعمون الطعام علی حبه مقدار غذایی که اهل بیت به یتیم، مسکین و اسیر دادند زیاد نبود، اما خالصانه بود. گاهی هم کیفیت مطرح است و هم کمیت. مثلا قرآن درباره ذکر خدا، هم میفرماید: اذکروا الله ذکرا کثیرا ( سوره احزاب، آیه 41.) خدا را بسیار یاد کنید و هم میفرماید: فی صلوتهم خاشعون مومنان در نمازشان خشوع دارند. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ اگر کسی در ظاهر، اسلام را بپذیرد و شهادتین را بگوید تا با یک دختر مسلمان ازدواج کند، آیا عقدش باطل است؟ در فرض سؤال، چنانچه شهادتین را بر زبان جاری کند و ندانیم که به آنچه می‌گوید، ایمان دارد یا نه، حکم مسلمان را داشته و ازدواج با او صحیح است. ولی اگر یقین داشته باشیم که دروغ می‌گوید، عقدش باطل است. پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر علم به مخالفت زبان با قلب نباشد، ظاهر شهادتین کفایت می‌کند، و گرنه بنابر احتیاط کفایت نمی‌کند و احکام اسلام مترتب نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه در ظاهر اسلام بیاورد و علم به دروغ بودن آن نباشد ازدواج مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال، چنانچه شهادتین را بر زبان جاری کند و یقین باشد که قلباً به آن ایمان ندارد عقد باطل است. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): اجرای شهادتین موجب اسلام و حفظ سایر حقوق است، ولی اگر محرز شود که قطعاً اجرای شهادتین صوری بوده احکام اسلام بر آن مترتب نیست. حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته): اگر یقین دارد این فرد اعتقادی به اسلام ندارد عقد باطل است، اما اگر علم به دروغ بودن ادعای او ندارد، حکم به صحت اسلام او می‌شود و ازدواج با او صحیح است.  [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و  نوری همدانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ آیا کسی که نماز نمی خواند کافر است؟ کافر کسی است که وجود خدا یا وحدانیت او یا روز جزا یا رسالت انبیاء الاهی و یا یکی از ضروریات دین را منکر باشد. چنین شخصی از نظر شرع، احکام خاصی دارد که در رساله های عملیه بیان شده است. همه ی کسانی که نماز نمی خوانند کافر نیستند. تنها در صورتی که کسی آگاهانه و از روی انکار وجوب نماز، آن را ترک کند چون منکر ضروری دین شده است کافر و مرتد خواهد بود. اما کسانی که از روی جهل و تنبلی و یا بی مبالاتی نماز را ترک می کنند کافر نیستند و باید با امید به رحمت الاهی واجبات ترک شده خود را قضا نمایند. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ آيا قضاي روزه مادر، بر پسر بزرگ واجب است؟ گلپايگاني، صافي، فاضل، نوري، بهجت، خامنه اي: بنا بر احتياط واجب قضاي روزه مادر بر پسر واجب است. مكارم، مظاهري: قضاي روزه واجب است. امام، خويي، تبريزي، وحيد، سيستاني، شبيري، سبحاني: واجب نيست. نكته: فروعات و احكام قضا كردن روزه مادر توسط پسر بزرگتر مثل قضا كردن روزه پدر توسط پسر بزرگ ميباشد. پاورقي: توضيح المسائل 16 مرجع، م 1713 و 1390؛ خامنهاي: اجوبه الاستفتائات، م 542 " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ آیا حضرت ابراهیم در مورد زنده شدن مردگان یقین نداشت که از خداوند خواست این زنده شدن را به او نشان دهد آیا چنین چیزی با عصمت ایشان منافات ندارد ؟ خداوند می فرماید ؛ « و (به خاطر بياور) هنگامى را كه ابراهيم گفت خدايا ، به من نشان بده چگونه مردگان را زنده مى كنى؟ فرمود: مگر ايمان نياورده اى؟ عرض كرد:" آرى، ولى مى خواهم قلبم آرامش يابد....» بقره 260 روزى ابراهيم علیه السلام از كنار دريايى مى گذشت مردارى را ديد كه در كنار دريا افتاده، در حالى كه مقدارى از آن داخل آب و مقدارى ديگر در خشكى قرار داشت و پرندگان و حيوانات دريا و خشكى از دو سو آن را طعمه خود قرار داده اند حتى گاهى بر سر آن با يكديگر نزاع مى كنند ديدن اين منظره ابراهيم را به فكر مساله اى انداخت او فكر مى كرد كه اگر نظير اين حادثه براى جسد انسانى رخ دهد و بدن او جزء بدن جانداران ديگر شود مساله رستاخيز كه بايد با همين بدن جسمانى صورت گيرد چگونه خواهد شد؟! ابراهيم گفت پروردگارا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده مى كنى؟ خداوند فرمود مگر ايمان به اين مطلب ندارى؟ او پاسخ داد: ايمان دارم لكن مى خواهم آرامش قلبى پيدا كنم.خداوند به او دستور داد كه چهار پرنده را بگيرد و آنها را ذبح نمايد و گوشتهاى آنها را در هم بياميزد، سپس آنها را چند قسمت كند و هر قسمتى را بر سر كوهى بگذارد بعد آنها را بخواند تا صحنه رستاخيز را مشاهده كند او چنين كرد و با نهايت تعجب ديد اجزاى مرغان از نقاط مختلف جمع شده نزد او آمدند و حيات و زندگى را از سر گرفتند. تفسیر القمی ج 1 ص 91 ابراهيم تقاضاى مشاهده حسى صحنه رستاخيز را كرده بود تا مايه آرامش قلب او گردد، بديهى است ذكر يك مثال و تشبيه نه صحنه اى را مجسم مى سازد و نه مايه آرامش خاطر است، در حقيقت ابراهيم از طريق عقل و منطق به رستاخيز ايمان داشت ولى مى خواست از طريق احساس و شهود نيز آن را دريابد. او مى خواست با رؤيت و شهود، ايمان خود را قوى تر كند آن هم در باره چگونگى رستاخيز نه در باره اصل آن لذا امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « ابراهیم در مورد کیفیت احیاء مردگان از خداوند سوال کرد ( در حالی که معتقد به اصل رستاخیز بود ) ، کیفیت از فعل خداوند محسوب می شود ، و در صورتی که عالمی آگاه به آن نباشد ،عیبی بر او نیست و در توحیدش نقضی وارد نیست » الخصال ج 1 ص 308 گويى خدا مى خواست اين تقاضاى ابراهيم در نظر مردم به عنوان تزلزل ايمان محسوب نشود، لذا از او سؤال شد مگر ايمان نياورده اى؟ تا او در اين زمينه توضيح دهد و سوء تفاهمى براى كسى به وجود نيايد. ضمنا از اين جمله استفاده مى شود كه استدلال و برهان علمى و منطقى ممكن است يقين بياورد، اما آرامش خاطر نياورد، زيرا استدلال عقل انسان را راضى مىكند، و چه بسا در اعماق دل و عواطف او نفوذ نكند (درست مثل اينكه استدلال به انسان مى گويد كارى از مرده ساخته نيست ولى با اين حال بعضى از افراد از مرده مى ترسند مخصوصا هنگام شب و تنهايى نمى توانند در كنار مرده بمانند، زيرا استدلال فوق در اعماق وجودشان نفوذ نكرده اما كسانى كه دائما با مردگان سر و كار دارند و به غسل و كفن و دفن مشغول اند هرگز چنين ترسى را ندارند). به هر حال آنچه عقل و دل را سيراب مى كند، شهود عينى است، و تعبير به اطمينان و آرامش نشان مى دهد كه افكار انسانى قبل از وصول به مرحله شهود دائما در حركت و جولان و فراز و نشيب است، اما به مرحله شهود كه رسيد آرام مىگيرد و تثبيت مى شود. تفسیر نمونه ج 2 ص 304 بنابراین جریان فوق کوچکترین خللی به مقام عصمت ابراهیم علیه السلام وارد نمی کند ، آنچه با عصمت مخالفت دارد شک است ، اما ابراهیم شک نداشت بلکه یقین داشت و تنها برای افزایش یقین خودش ، آن درخواست را از خداوند کرد . صفوان بن یحیی می گوید از امام رضا علیه السلام سوال کردم که آیا در قلب ابراهیم نبی شکی بود که آن درخواست را از خداوند کرد امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « خیر ابراهیم دارای یقین بود ، اما می خواست بر یقینش افزوده شود ، لذا آن درخواست را از خداوند کرد » المحاسن ص 247 آری تنها از يگانه ابر_مرد تاريخ پس از رسول خدا صلى الله عليه و آله، يعنى على عليه السلام نقل شده است كه فرمود: «لو كشف الغطاء ما ازددت يقينا» اگر پرده ها كنار روند، بر يقين من افزوده نمى شود.» مناقب آل ابی طالب ج 2 ص 38 _ بحار الانوار ج 40 ص 153 " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ حکم دو بار خوردن سر به مهر در نماز چيست؟ آیت الله سیستانی اگر بي اختيار سر از مهر برداشته شود و دو مرتبه به مهر بخورد يک سجده حساب مي شود. منبــع : استفتائات " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c