eitaa logo
" کانـالــ سفیران حجاب "
27.8هزار دنبال‌کننده
54.8هزار عکس
637 ویدیو
29 فایل
ادمین ثبت نام مسابقه: @girls_313 . تبلیغات سفیر 313👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/573243688C45fe529fd3
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ چگونه می شود به امام زمان(عج ) نزديک شد؟ خشنودي امام زمان عج در گرو خشنودي خداوند است؛ و خشنودي خداوند در تبعيت از اوامر الهي و انجام واجبات و ترک محرمات است. در روايتي از حضرت امام محمد باقر عليه السلام همين معنا را مي‏يابيم: «خدا سه چيز را در سه چيز ديگر پوشانده: خشنودي اش را در طاعتش قرار داده، پس هيچ طاعتي را كم مشمار، شايد رضايت خدا در آن طاعت باشد. دوم: خشمش را در معصيت پوشانده، پس معصيتي را ناچيز مشمار، شايد خشم او در آن معصيت باشد. سوم: اوليائش را در مردمان پنهان كرده، پس كسي را تحقير مكن! شايد همو ولي خدا باشد.»(1) در روايتي امام باقر عليه السلام وظايف شيعيان را در زمان غيبت بيان کرده اند که عمل به اين وظايف قطعا زمينه ساز خشنودي حضرت ولي عصر را فراهم ميکند. حضرت ميفرمايند: اصبروا علي اداء الفرائض و صابروا عدوكم و رابطوا امامكم المنتظر». بر انجام واجبات صبر كنيد و در برابر دشمنان مقاومت نماييد و پيوندتان را با امام منتظران مستحكم نماييد.(2) امام صادق ـ عليه السلام ـ در روايتي پر محتوا مي فرمايد: «هر كس دوست دارد از دوستان و ياوران حضرت قائم ـ عليه السلام ـ باشد بايد كه منتظر باشد و در اين حال به پرهيزكاري و اخلاق نيكو رفتار نمايد. براي نزديک شدن به حضرت رعايت اين نکات توصيه ميشود: پيدا کردن شناخت کامل از امام زمان عج. قدم اول در ايجاد ارتباط با امام زمان عج شناخت صحيح ايشان است. پيدا کردن محبت عميق نسبت به ايشان. پس از شناخت کمالات حضرت نسبت به ايشان احساس محبت پيدا ميکنيم. ترک گناه. محبت يک رابطه دوسويه است. بنابراين با ترک گناه بايد محبت امام زمان را به خودمان جلب کنيم. همانندي و همراهي با امام در اعمال نيک. تا آنجا که ميتوانيم بايد خودمان را به ايشان شبيه کنيم. سعي کنيم نمازمان را اول وقت بخوانيم تا با نماز حضرت مورد قبول قرار گيرد. ان شا الله. مطالعه کتاب مکيال المکارم و کتاب نجم الثاقب نيز توصيه مي شود. در اين دو کتاب وظايف شيعه در زمان غيبت و راه هاي ياد کردن ايشان ذکر شده است. (1) بحارالانوار، ج 75، ص 187، حديث2. (2) نعماني . محمد ابن ابراهيم . کتاب الغيبه . ص 300
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم: خَيْرُ بَيْتٍ فِى الْمُسلِمينَ بَيْتٌ فيهِ يَتيمٌ يُحْسَنُ اِلَيْهِ وَ شَرُّ بَيْتٍ فِى الْمُسْلِمينَ بَيْتٌ فيهِ يَتيمٌ يُساءُ إلَيْهِ اَنَا وَ كافِلُ الْيَتيمِ فِى الْجَنَّةِ هكَذا... بهترين خانه‌هاى مسلمانان، خانه‌اى است كه در آن يتيمى باشد كه به او نيكى می‌شود و بدترين خانه‌هاى مسلمانان خانه‌اى است كه در آن يتيمى باشد كه با او بدى می‌شود، من و سرپرست يتيم در بهشت مانند دو انگشت همراهيم... نهج الفصاحه/۱۵۱۰
✍ نترسيدن از غيرخدا چگونه حاصل مي شود؟ از نوع پرسش شما می توان فهمید که علاقه به مسائل معنوی و تکامل معنوی دارید. برای آنکه یک فرد از غیر خدا نترسد، نیاز است که در همه ابعاد زندگی خود، خدای متعال را احساس نموده و درک کند که او در همه زندگی او را یاری می رساند. 1. برای اینکه شخصی به این مرتبه از درک برسد، نخست باید در زمینه قدرت خدا متعال کتاب زیاد مطالعه کند. 2. سپس با تفکر در آن سعی کند آثار وجود خدا در زندگی خود را بیابد. اگر این دو مسئله را رعایت نماید، در گذر زمان، آرام آرام، توکل او به خدای متعال زیاد شده و از غیر خدای متعال نخواهد ترسید.
رسول خدا(ص) : اگر بنده می‌دانست در ماه رمضان چه برکتی وجود دارد، آرزو می‌کرد تمام سال رمضان باشد.
✍ چه چيزهايي در زندگي روزمره ما، ما را از خدا دور مي کند؟ چطور ميشود با آن ها مقابله کرد؟ هر کاري که خلاف دستورات خدا و اهل بيت باشد انجامش ما را از خدا دور مي کند و با توبه و استغفار از آن و جبران عملي آن اشتباه و اصلاح خود مي توان اميد به رحمت الهي داشت . پس بايد در انجام واجبات و ترک محرمات اهتمام ويژه داشت. اما براي ترک گناهان به نکات ذيل توجه نماييد: مهم ترين منشأ گناه و نافرماني خداوند غفلت و جهل انسان است. اگر شيطان بتواند کسى را از مقام خود، عظمت، علم، حکمت و لطف خداوند، نعمت هاي بي شمار او، مضرات و عواقب گناه و… غافل کند، او را به آساني به وادي گناه و نا فرماني مي کشاند. همچنين جهل و نادانى به ارزش‏هاى وجودى انسان، جهل به آثار ارزنده پاک دامنى و عفت، جهل به عواقب گناه و بالاخره جهل به اوامر و نواهى الاهى باعث ارتکاب بسياري از گناهان است. از اين رو بهترين راه براي نجات از گناه از بين بردن جهل و غفلت است. اگر ما همواره به عظمت خدا و نعمت هاي بي شماري که به ما و ديگر بندگانش بخشيده است توجه داشته باشيم، در صدد شکرگزاري و جبران نعمت هاي او خواهيم بود، نه به دنبال عصيان و سرکشي. و اگر به علم و حکمت و لطف خداوند در قانون گذاري و حرام و حلال کردن کارها و اشياء توجه و اطمينان داشته باشيم، درمي يابيم که هر آنچه را خداوند بر ما حلال کرده قطعا خير و صلاح و منفعت ما در آن است و هر آنچه را خداوند بر ما حرام کرده قطعاً به ضرر ما بوده است اين جا است که هيچ گاه صلاح و منفعت خويش را رها نخواهيم کرد و به دنبال شر و ضرر نخواهيم رفت و اگر انسان به ارزش و مقام والاي خود در بين ديگر مخلوقات توجه کند و اين که گناه اين ارزش و مقام را از بين خواهد برد، حاضر نخواهد شد تا اين ارزش بزرگ را براي لذت آني و بي ارزش و زود گذر از دست بدهد. راه کار عملي براي نجات افراد مبتلا به گناه در ذيل، به برخي از راه کارهاي مهم اشاره مي شود: 1- تقويت رابطه با خداوند و معصومين (عليهم السلام) 2- توجه به آثار خوب ترک گناه و آثار بد انجام گناه 3- تقويت اراده 4- مخالفت با هواى نفس 5- نداشتن علاقه زياد به دنيا و ظواهر فريبنده آن 6- دور کردن شياطين انسى و جنى از خود 7- پناه بردن و توکل بر خداوند متعال در تمام امور 8- مواظبت بر نمازهاى واجب و توجه و حضور قلب هنگام نماز 9- ياد آورى مرگ 10- حضور در مجالس وعظ 11- داشتن هدف و برنامه ريزي براي رسيدن به آن 12- مشورت با اهل دل و افراد با خدا در امور زندگي 13- خودسازي و تهذيب نفس 14- توبه و جبران عملي اشتباهات
ویژه برا بورسی ها همه چی در مورد سهام های دولتی حیفم اومد کانال به این خوبی رو بهتون معرفی نکنم 👇👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1790050337C296421076b لازمه پیشرفت در بورس و سود بیشتر مطالعه و عضویت در این کانال هست
امام باقر (علیه السلام) فرمود : «مَنْ قُسِمَ لَهُ الرِّفْقُ قُسِمَ لَهُ الاِْيمَانُ». مهربانى و خوش رفتارى نصيب هر كس شود، ايمان نصيبش گردد. الکافي / ج ۲، ص ۱۱۸. عطرخوش معروف هاراپراکنده سازیم
✍ برخی از اطرافیان بی هیچ دلیل پزشکی روزه نمی گیرند. چه به ایشان بگویم؟ چطور راهنمایی شان کنم که روزه بگیرند؟ با بررسي آيات روشن قرآن در مي يابيم که روزه، براي رستگاري انسان و رهايي او از قيد تن و توجه او به افق هاي تعالي واجب گرديده است. انسان خو گرفته با روزمرگي، در يک اردوي معنوي يک ماهه، رهايي از بند تن و زنگارزدايي از دل را با هم تجربه مي کند، غلبه بر خواهش هاي دل را تمرين مي کند و لذت آسماني شدن را مي چشد. در آيه 183 سوره بقره، اميد به پرهيزکار شدن انسان در قفس تن را، راز وجوب روزه مي داند و مي فرمايد:اي ايمان آورندگان! روزه بر شما واجب گرديد، آنسان که بر پيش از شما هم واجب شده بود. باشد که پرهيزکاري کنيد». نکته روان و زيبايي که در اين آيه به چشم مي خورد، لطافت بيان آن است. به دليل دشواري روزه، خداوند از طرفي با خطاب «يا ايها الذين امنوا» و از ديگر سو با توجه دادن به اين که روزه اختصاص به شما ندارد بلکه بر پيشينيان نيز لازم بوده است، مسلمانان را آماده انجام آن ساخته است. امام صادق(عليه السّلام) در بياني زيبا چنين مي فرمايد: لذت خطاب «يا ايها الذين امنوا» سختي و مشقت عبادت را از بين مي برد. وقتي انسان با چنين خطابي از سوي معبود بي همتا روبرو مي گردد، سرشار از نيرو خود را آماده اجراي حکم آن يگانه بي نياز مي کند. معنويت، نياز اساسي انسان است. همان گونه که غذا، براي ادامه زندگي مادي ضروري است، معنويت نيز براي طراوت روح بزرگ انسان يک نياز اساسي است. از نگاه قرآن، انسان، مستعد تعالي است؛ از اين رو برنامه هاي ويژه اي هم براي او قرار داده شده است. در قرآن به انسان چنين گفته مي شود: «يا ايها الانسان انک کادح الي ربک کدحا فملاقيه؛ اي انسان حقا که تو به سوي پروردگار خود به سختي در تلاشي و او را ملاقات خواهي کرد» (انشقاق.4) در مسير تعالي انسان، برنامه هايي از سوي آفريدگار آگاه از همه احوال انسان پيشنهاد شده که انجام برخي از آنها با شرايط، لازم و برخي ديگر داوطلبانه است. روزه در شمار عبادت هايي است که در شرايط ويژه اي مانند ماه مبارک رمضان و يا نذر و... واجب مي شود، ولي به صورت مستحبي و داوطلبانه هم قابل انجام است. در آموزه هاي ديني هم سفارش زيادي به روزه داري و توجه به اين برنامه حتي به صورت داوطلبانه و مستحبي شده است. در روايتي از ابي امامه آمده است: از پيامبر خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) خواستم مرا به عملي سودمند رهنمون گردد. حضرت فرمود: عليک بالصوم فانه لا عدل له و لا وزن لثوابه؛ روزه بگير که معادلي براي آن نيست و هيچ ثوابي به پاي آن نمي رسد. بار ديگر گفتم: مرا به کاري دستور دهيد و حضرت فرمودند: عليک بالصوم فانه لا عدل له. وقتي براي سومين بار تقاضايم را تکرار کردم، حضرت باز پاسخم دادند: عليک بالصوم فانه لا مثل له؛ روزه بگير که همانند ندارد. امام مجتبي(عليه السّلام) هم ماه مبارک رمضان، را چنين توصيف مي کنند: «ان الله جعل شهر رمضان مضمارا لخلقه فيستبقون فيه بطاعته الي مرضاته»؛ خداوند ماه رمضان را ميدان مسابقه اي براي آفريدگان خود قرار داده تا با طاعتش براي خشنودي او از يکديگر پيشي گيرند»
🔺تزریق خون برای روزه دار... نظر 10 تن از مراجع
✍ اگر شخصي غسل جنابت را تأخير اندازد تا جايي که وقت براي غسل کردن نداشته باشد، حکم روزه او چيست؟ امام ،خويي ،تبريزي، بهجت، فاضل، سيستاني، شبيري، نوري: تيمم کند روزه اش صحيح است و اگر تيمم نکند، روزه باطل است و قضا و کفاره دارد. وحيد، مکارم، صافي: بنابراحتياط واجب تيمم کند روزه بگيرد و بعد قضا کند و اگر تيمم نکند، روزه باطل است و قضا و کفاره دارد. منبع: العروه الوتقي کتاب الصوم فصل فيما يجب الامساک،الامرالثامن- منهاج الصالحين،کتاب الصوم المفطرات،م987 -شبيري رساله م 1630 صافي هدايه العباد ج1م1284
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ دو عاملي که باعث شد ايرانيان اسلام رابپذيرند چه بود؟ عوامل متعددی در اسلام اوردن ایرانیان دخیل بود. اما دو دلیل مهم و عمده مسلمان شدن ایرانیان را عرض میکنم. 1. اسلام دینی بود که به زور شمشیر و نیزه و تهدید و ارعاب بر مردم ایران تحمیل نشد و مردم با طیب خاطر به استقبال و پذیرش از این دین رفتند. بهترین دلیل بر اجباری نبودن پذیرش دین اسلام در ایران سرعت ترویج و گسترش اسلام در ایران است به یک باره دین اسلام تمامی ایران را فرا گرفت و مردم به این دین گرویدند. همچنین اعراب اکثر شهرها را با مصالحه به دست اوردند زمانی که وارد شهری میشدند دین اسلام را به مردم معرفی مینمودند اگر کسی میگفت من دین خود را چه مسیحیت چه زرتشتی و چه یهودیت، برتر از دین شما اعراب میدانم او را تازیانه یا شکنجه نمیکردند بلکه میگفتند شما بر دین خود باقی بمانید فقط برای تامین امنیت جان و مال و ناموس شما در جامعه اسلامی جزیه پرداخت کنید که ان هم مبلغ ناچیزی بود(1) 2. ظلم، ستم، فاصله طبقاتی، تبعیض، برتری شاهزادگان بر دهقانان، اتش پرستی اعتقادات خرافی در مذهب، فقر فرهنگی و اقتصادی، بیسوادی، فقر علم و اموزش و .... باعث شد مردم ایران از حکومت ساسانی روی گردان شده و دین اسلام را که فرقی بین عرب و عجم و سیاه و سفید و غنی فقیر نگذاشته انتخاب نمایند. در مذمت حکومت ساسانی و ظلم شاهان ساسانی همین بس که شاه ایران به دست یک آسیابان ایرانی کشته شد.مقدسی در قرن چهارم از اتشکده های فارس یاد کرده است این مطلب نشان میدهد هنوز در ایران اتشکده و زرتشتی وجود داشت و دلیل خوبی بر عدم اجبار مسلمانان به پذیرش دین اسلام است.(2) پی نوشت: 1.خدمات متقابل ايران و اسلام، شهيد مطهري، ص 76 - 79 2.مقدسى، أبوعبد الله محمد بن أحمد، احسن التقاسيم فى معرفة الاقاليم، ص 323 و394و414
▪️امام علی علیه السلام: الدُّنيا دارُ بَلاءٍ ، وَالآخِرَةُ دارُ الجَزاءِ ودارُ البَقاءِ ؛ فَاعمَل لِما يَبقى ، وَاعدِل عَمّا يَفنى ، ولا تَنسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنيا . دنيا سراى آزمايش [و عمل] است و آخرت، سراى سزا ديدن و خانه ماندگارى است. پس براى آنچه ماندگار است، كار كن و از آنچه نابود مى شود، روى بگردان و [در عين حال ،] بهره ات از دنيا را فراموش مكن. الأمالي للمفيد : ص 268 ح 3
✍ ❔آیا خدوند زن بی حجاب رو روز قیامت از موهایش آویزان می کند ؟ در این شکی نیست که از جمله واجباتی که برعهده زنان و دختران می باشد رعایت پوشش و حجاب در برابر نامحرمان می باشد . بی حجابی گناهی است که سبب گرفتاری صاحب آن در آتش جهنم می شود . امام صادق علیه السلام فرمود: « پیامبر زنان را منع کرد که برای غیر شوهر ، خودشان را زینت و آرایش کنند .اگر چنین کنند بر خداوند است که آنان را وارد آتش دوزخ کند» الفقیه ج4 ص6 بنابراین رعایت حجاب از جمله واجبات موکد می باشد . اما در مورد سوالتان که آیا راست است که می گویند خداوند روز قیامت زن را به خاطر بد حجابی از موهایش آویزان می کند❔ در روایتی آمده است که پیامبر گرامی فرمود: « شبی که من را به آسمان بردند زنانی از امت خود را در عذاب دیدم .از حالت های آنها تعجب کردم و از شدت عذاب آنها گریستم. 1⃣زنی را دیدم که به موهایش آویخته شده و مغز سرش از شدت گرما می جوشید. او کسی بوده است که موهای خود را از مردهای نامحرم نمی پوشاند ... 2⃣زنی را دیدم که گوشت بدن او از جلو و عقب و با قیچی های آتشین بریده می شد . او کسی بوده است که خود را به مردان نامحرم نشان می داد تا به او رغبت کنند ... عیون الاخبار ج2 ص10 وسائل الشیعه ج20 ص213 بحار الانوار ج8 ص309 اما باید توجه کرد: در سند روایت « سهل بن زیاد آدمی » وجود دارد که ضعیف است. معالم العلمائ ص57 نجاشی در مورد او می نویسد: « در حدیث ضعیف است و به روایات او اعتماد نمیشود و او اهل غلو و کذب بوده است» رجال نجاشی ص185 محمد بن ابی عبدالله الکوفی نیز در سند حدیث است که مجهول است و در کتب رجالی توثیق نشده است . اما به هر حال شکی در این نیست که رعایت حجاب از جمله واجبات الهی است که ترک آن سبب نارضایتی پرودگار محسوب می شود.
🌹۳ استفتاء جدید رهبرمعظم انقلاب درباره زکات فطره 🔴کارت به کارت کردن زکات فطره برای فقیر ♦️پاسخ: اشکالی ندارد، اما اگر زکات فطره را جدا کرده باشد، تعویض آن جایز نیست و اگر در شهرش، فقیر وجود دارد، پس از جدا کردن فطریه، انتقال آن به شهر دیگر هم بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. 🔴جنس و مقدار فطریه ♦️جواب: مکلف باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفرى یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد کافى است. 🔴پرداخت فطریه با اجناسی غیر از گندم و جو ♦️پاسخ: باید همان جنس‌هایی که در رساله گفته شده یا پول آن به مستحق داده شود. بله اگر از مستحق برای قبولص فطریه و خرید جنس دیگر، وکالت بگیرید، می‌توانید جنس مورد نیاز مستحق را با فطریه بخرید و به او بدهید.
✍ آیا بورس قمار است؟ حکم شرعی بورس چیست؟ چه شما در بازار بورس فعالیت کنید و چه نکنید یکی از سوالاتی که حتما برای شما ایجاد شده یا از شما پرسیده‌اند این است که: آیا بورس قمار است؟ آیا بورس حرام است؟ حکم شرعی بورس چیست؟ حکم شرعی فعالیت در بورس چیست؟ سوالات شرعی متداول در مورد بورس ۱- آیا درآمدی که از طریق معامله در سازمان بورس و اوراق بهادار به دست می‌آید – با توجه به این کهشاخص بورس ممکن است دچار صعود یا نزول شود – می‌تواند یک جور قمار به شمار آید یا نه؟ ۲- آیا تاریخچه بورس به قماربازان حرفه‌ای باز می‌گردد؟ ۳- فرق بین قمار و سازوکار بورس در چیست؟ ۴- آیا مواردی در بورس وجود دارد که باعث ایجاد اشکالات شرعی در سود بورس شود؟ پاسخ به این سوالات توسط مرجع تقلید آیت الله مکارم درآمد و کسبی که از طریق بورس و خرید و فروش اوراق بهادار بدست می‌آید – با وجود امکان کم یا زیاد شدنشاخص بورس – قمار محسوب نمی‌شود. فرق قمار و بورس در این است که در قمار، خوردن مال به باطل صورت می‌گیرد. یعنی بدون مجوز یا عقود شرعی است. ولی در بورس اگر بر اساس عقود شرعی و اسلامی عمل شود خرید و فروش بی اشکال است. از نظر اسلام انجام هر نوع معاملات – مانند بورس، خرید و فروش سهام و… – یا اینکه کسی کار خود را خرید و فروش سهام قرار دهد در صورتی که عقود و معاملات صوری نباشند، مطابق با احکام شرع و قوانین باشند، فروشنده واقعا مالک باشد یا از طرف مالک وکیل باشد و خریدار واقعا مالک و صاحب جنس خریداری شده شود، اشکال ندارد. پاسخ به این سوالات توسط مرجع تقلید آیت الله خامنه‌ای بورس‌ بازاری است که در آن دارایی‌های مختلف مورد معامله قرار می‌گیرد. بنابراین بورس فی نفسه اشکال ندارد؛ ولی مهم این است که باید معاملات در بورس نامشروع و خلاف قانون نباشند؛ در غیر این صورت حرام است.
سجده بر خاڪ جمڪران مےخواهم از يوسف گم گشتہ نشان مےخواهم فريــاد و فغـــان از غـم تنهـــا بودن من مهدے صاحب الزمان ميخواهم اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
✍ اگر شخصی در مغازه ارایشگری شاگرد باشد و صاحب مغازه ریش تراشی کند ، اجرتی که میگیرد و به شاگردش حقوق میدهد،آیا این درآمد حلال است یاخیر؟ آیت الله خامنه ای: در فرض مذکور درآمد شما حلال است. هر چند با وجود شرایط، واجب است امر به معروف و نهی کنید. آیت الله مکارم: در صورتي که صاحب مغازه در آمدهاي حلالي هم دارد، و نمي دانيد حقوقی که در اختيار شما قرار می دهد از اموال حرام است يا حلال، تصرف در آن براي شما اشکال ندارد آیت الله سیستانی: برای شما حقوق حلال است.   آیت الله شبیری :تراشیدن تمام ریش بنابر احتیاط جایز نیست و پولی هم که بابت این کار می گیرد همان حکم را دارد مگر مشتری حتی در فرض علم به حکم مسأله راضی به تصرف مغازه دار در پول باشد با توضیحات فوق اگر یقین ندارید که از عین پول حرام است اشکال ندارد. آیت الله وحید:  بنابر احتیاط واجب، نمیشود آن حقوق را گرفت. آیت الله فاضل: اگرشما به عنوان شاگرد مغازه یقین ندارید که از پول حرام و اجرت تراشیدن ریش به شما حقوق را داده (که چنین یقینی معمولا پیدا نمی‌شود) و احتمال می دهید که از درآمد حلالش باشد گرفتن حقوق شما اشکال ندارد. منبع: استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
السلام علیک یا صاحب الزمان یک روز نسیم خوش خبر میآید بس مژده به هر کوی و گذر میآید عطر گل عشق در فضا میپیچد می آیی و انتظار سر میآید اللّهُمّ عَجّلْ لِوَلیّکَ الفَرج
✍ بر اساس آیه 3 سوره بقره منظور از غیب چیست؟ توضیح دهید . خداوند متعال می فرماید:« الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ؛(1) (پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب {آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌} ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند.» غيب در اصل به معنى چيزى است كه پوشيده و پنهان است و چون عالم ماوراء محسوسات از حس ما پوشيده است به آن غيب گفته مى شود(2)، در قرآن كريم مى خوانيم :« ...عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ ؛ ...(3)دانای آشکار و نهان است، و او رحمان و رحیم است!» بر اساس آیه سوم سوره بقره مؤ منان به غیب مرز جهان ماده را شكافته ، و خويش را از چهار ديوارى آن گذرانده اند، و با جهان بزرگتری ارتباط بر قرار می کنند. در اينكه آيا ايمان به غيب در اينجا تنها اشاره به ايمان به ذات پاك پروردگار است ، و يا غيب در اينجا مفهوم وسيعى دارد كه ممکن است عالم وحى و رستاخيز و جهان فرشتگان و به طور كلى آنچه ماوراى حس مصداق آن به حساب بیایند بحث های مختلفی شده است که ممکن است مجال پرداختن به آنها نباشد و در جای خود قابل بحث است. علامه طباطبائی می گوید: «غیب و شهادت دو معنای نسبی هستند ؛ یعنی یک شیء واحد ممکن است نسبت به چیزی غیب و نسبت به چیز دیگری شهادت باشد. این بدان سبب است که موجودات، خالی از حدود نیستند و از حدود خود جدا و منفک نمی گردند. بنابراین، هر چیزی که داخل در حدود و احاطه چیز دیگری باشد، برای او شهادت است؛ چون مشهود ادراک آن است، و اگر خارج از حدّ او باشد، برای او غیب خواهد بود؛ زیرا مشهو د ادراک او نیست».(4) بنا بر این ايمان به جهان ماوراء حس ، نخستين نقطه جدائى مؤ منان از كافران است روشن مى شود كه غيب در اينجا داراى همان مفهوم وسيع كلمه مى باشد، افزون بر این تعبير آيه مطلق است ، و هيچ گونه قيدى در آن وجود ندارد كه به معنى خاصى محدودش كنيم . و اگر در بعضى از روايات اهل بيت (عليهم السلام ) (5) غيب در آيه یاد شده به امام غائب حضرت مهدى (سلام الله عليه )تفسير شده است منافاتى با سایر مصادیق ندارد. یمان به غیب بر اساس تقوا و معرفت به خداوند متعال حاصل می شود و در واقع اکتسابی است و برای هر شخصی که راههای کسب و تحصیل آن را طی کند امکان پذیر می باشد. پی نوشت ها : 1.بقره/3 . 2. لسان العرب، ج۱، ص: ۶۵۴. 3.حشر / 22 . 4. ر.ك‌: علامه طباطبایی، ‌المیزان‌، ج1 ص44 . 5. تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص31.
امام علی علیه السلام بیچاره بنی‌آدم! شکمی دارد که همواره می‌گوید مرا پُر کن و اِلاّ رسوایت می‌کنم، وقتی که پرشد می‌گوید: مرا خالی کن وگرنه تو را مفتضح می‌کنم و او همیشه میان (این) دو رسوایی به سر می‌برد! 📚مواعظ عددیه، ص۵۴ انسان به چه چیز خود می نازد اولش نطفه است و آخرش مرده
✍ براي ارتباط ويژه با امام زمان بايد چکار کنيم.ميشه قدم به قدم جلو رفت؟ منظورم اينه که ميشه از کم شروع کرد؟ کلا آدمهاي عادي هم ميتوانند ارتباط با امام زمان داشته باشن؟ منظورم ديدن نيست. منظورم توجه ويژه امام زمان هست برخي امور هست که براي تقرب به حضرت بسيار سفارش شده است . اموري که دشواري زيادي ندارد و رضايت خدا و اهل بيت را در بر دارد . شما مي توانيد سرباز خوبي براي امام زمان عليه السلام باشيد و ايشان از شما رضايت داشته باشند. سربازي امام زمان عج مقامي است که مخصوص بندگان صالح خداست ، و براي وصول به اين درجه ، راهي جز بندگي خداوند ، وجود ندارد آن نيز همانطور که قرآن مي فرمايد :«والذين آمنوا و عملوا الصالحات » ؛ (1) با علم ( ايمان و معرفت) و عمل صالح ،حاصل مي شود. که علم و عمل براي پرواز به اوج کمال وبندگي به منزلة دو بالند. از ويژگي هاي ياران امام زمان عج، اوج آگاهي و عمق دانايي و درايت آن هاست دلهاشان به نور معرفت درخشنده و نور باران است. امام صادق عليه السلام در مورد خصوصيت آنان مي فرمايند: «ورجال کانّ قلوبهم زبر الحديد، لا يشوبها شک في ذات اللّه أشد من الحجر... هم أطوع له من الأُمّة لسيّدها کالمصابيح... کانّ قلوبهم القناديل؛ (2) مرداني که دلهاشان بسان پاره ي آهن است. در ايمانشان به خدا و وعده ي او ذرّه اي ترديد ندارند و باور آنان از کوه سخت تر است... ايشان در فرمانبرداري از سالار خويش مطيع تر از کنيز نسبت به مولاي خود مي باشند. آنان بسان چراغ هاي روشنگرند... دلهايشان بسان مشعل هاي پر نور است». پس بندگي و مطيع محض بودن کليد وصول است. پي نوشت ها: 1. بقره :82 . 2. علامه مجلسي، بحارالانوار، ج52، ص307، بيروت، 1404ق.
امام رضا(علیه السلام) : آنکه از خدا موفقیت را بخواهد اما تلاش نکند، خود را مسخره کرده است. معدن الجواهر؛1:59
✍ اقسام لذت کدامند؟ چگونه می توان به لذت برتر دست یافت؟ انسان بدون لذت و درد نیست، از برخى امور، لذت مى‏برد و از بعضى رنجور مى‏شود. در تنظیم این امور، اخلاق سهم مؤثرى دارد. در سایه مسائل اخلاقى، لذت و درد صحیح از ناصحیح، تشخیص داده مى‏شود تا انسان به سراغ لذت صحیح برود و از ناصحیح آن برحذر باشد.   لذت را می توان به اعتبارات مختلف و از جهات متعدد تقسیم کرد اما در یک تقسیم بندی انواع لذت ها به چهار قسم تقسیم می شود: 1- لذت حسی 2- لذت خیالی 3- لذت عقلی 4- لذت معنوی.   برتر بودن لذت بستگی به دیدگاه و جهان بینی هر فرد دارد. انسان مؤمن رسیدن به مقام رضایت خداوند را برترین لذت ها می داند گرچه با آلام جسمی همراه باشد. راه رسیدن به لذت برتر این است که انسان روح خود را حاکم بر جسم و بدن خود گرداند. @porseman313
امیرالمومنین علی (ع): ‌ آدمى با: ‌ نيّت نيكو، و خوش، ‌ به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنيّت محيط و وسعت روزى، دست مى يابد. ‌ غرر الحكم: ۱۰۱۴۱
✍ راه رسیدن به لذت برتر چیست ؟   استاد جوادی آملی در این زمینه می فرماید: "آنها که عاقل، زاهد، عارف، عابد و بنده خدا هستند و طعم ریاست را به خوبى چشیده‏اند، قبل از این که در باره مسائل اجتماعى، سیاسى و... سخن بگویند، در محیط داخلى روح خود، تکلیف رئیس و مرئوس را مشخص مى‏کنند و مى‏ گویند روح، باید فرمان بدهد و بدن باید اطاعت کند و این گونه ریاست، لذت بخش است؛ مثلاً روح دستور مى‏ دهد که شما روزه بگیرید، ولى بدن رنج مى‏برد و اطاعت مى‏کند و روح از این فرمانروایى بر بدن لذت مى‏برد یا روح در حالت دفاع و جهاد و نبرد با بیگانه‏ ها به بدن دستور مى‏دهد و بدن اطاعت نموده و از جایى به جایى حرکت و جهاد را آغاز و رنج تیر و دشنه را تحمل مى‏کند و زخمى مى‏شود. این‏جا روح، خدا را شکر مى‏کند که من فرمان دادم و بدن اطاعت کرد. نیز چنین است در نگاه نکردن به نامحرم یا گوش ندادن به آهنگ هاى حرام و یا نخوردن مال هاى حرام و صدها دستورهاى دینى دیگر، ولى جاهل، بدن را بر روح، مسلط کرده و آن را امیر و رئیس مى‏کند و بر کرسى ریاست مى‏نشاند و روح الاهى را تحت اسارت بدن مى‏ گیرد." @porseman313
کَیفَ أَرجُو غَیرَکَ وَ الْخَیرُ کُلُّهُ بِیَدِکَ چگونه به غیر تو امید بندم درحالی که هر خوبى به دست توست.. جز فیضِ بحرِ فضلِ تو، ما را امید نیست ...
✍ آیا پیامبر اسلام(ص) مردم را از بلند شدن به احترام خود باز می‌داشت؟! در برخی از گزارش‌های تاریخی آمده است که تواضع و فروتنى رسول خدا(ص) به اندازه‌ای بود[1] که به مردم توصیه می‌فرمود رفتارهایی که در برابر پادشاهان ستم‌گر و مغرور داشتند را در برابر ایشان نداشته باشند: شخصی به ملاقات پیامبر(ص) آمد و تنش می‌لرزید. حضرتشان به او فرمود: چرا از من هراس داری؟! من پادشاه نیستم‏! من پسر زنى از قریش هستم که گوشت را در آفتاب خشک کرده و مى‏خورد.[2] گروهی از منطقه‌ی حضرموت نزد رسول خدا(ص) آمدند و خطاب به ایشان گفتند: «أبیت اللعن».[3] پیامبر(ص) فرمود: سبحان الله! چنین چیزی را برای پادشاهان می‌گویند و من پادشاه نیستم؛ بلکه من محمد بن عبدالله(ص) هستم.[4] ابوامامه مى‏گوید: پیامبر خدا(ص) در حالی‌که تکیه به عصا داشت بیرون آمد، ما نیز به احترام او بلند شدیم، آن‌حضرت(ص) فرمود: «مانند عجم‌ها از جا بلند نشوید، و آن‌طور، تعظیم نکنید».[5] البته، این روایات نشانگر آن نیست که نباید به پیامبر(ص) احترام گذاشته و در برابر ایشان بلند شد، بلکه محتوای تمامشان این است که نباید در برخورد با ایشان، برخوردی مشابه با پادشاهان ستم‌گر و مغرور داشت و با ترس و هراس با حضرتشان روبرو شد. به عبارت دیگر، احترام و بلند شدن در برابر افراد می‌تواند با انگیزه‌های گوناگون باشد و آن چیزی که نکوهش شده، احترامی ظاهری است که نشانگر اعتقاد باطنی نبوده و تنها به دلیل ترس و یا طمع باشد که در نهایت به متکبر شدن هرچه بیشتر طرف مقابل خواهد انجامید، اما اگر بلند شدن و یا هر نوع احترام ناشی از محبت و اعتقاد باطنی باشد نه تنها ایرادی ندارد، بلکه امری پسندیده است: در همین راستا رسول خدا(ص) فرمود: «ای مردم، خاندان مرا تا زنده‌‏ام و پس از آن بزرگ شمارید و آنها را احترام کنید و برترى دهید؛ زیرا روا نیست کسى براى دیگرى از جاى خود برخیزد، مگر براى خاندان من».[6] هم‌چنین اسحاق بن عمار از امام صادق(ع) در مورد بلند شدن برای احترام دیگران پرسید؟ امام(ع) فرمود: «این کار مکروه است، مگر برای احترام به افراد جهت دین‌داری آنان».[7] ،[8]   [1]. «عوامل و مؤلفه‌های موفقیت پیامبران(ع) در پیشبرد رسالت»، 45543. [2]. ابن سعد کاتب واقدی، محمد بن سعد‏، الطبقات الکبری‏، تحقیق، عطا، محمد عبد القادر، ج 1، ص 21، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1410ق. [3]. «ابیت اللعن» اصطلاحی بود که عرب‌ها در زمان جاهلیت برای احترام، خطاب به حاکمان خود می‌گفتند و معنایش آن بود که شأن تو والاتر از آن است که کاری انجام دهی که به دنبالش لعن و نفرین باشد. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 13، ص 387، بیروت، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، 1414 ق، چاپ سوم. [4]. مقریزی، تقی الدین‏، امتاع الاسماع بما للنبی من الأحوال و الأموال و الحفدة و المتاع‏، تحقیق، نمیسی، محمد عبد الحمید، ج 4، ص 355، بیروت، دار الکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، 1420ق. [5]. ورام بن أبی فراس، مسعود بن عیسی، تنبیه الخواطر و نزهة النواظر المعروف بمجموعة ورام، ج 1، ص 31، قم، مکتبة الفقیه، چاپ اول، 1410ق. [6]. هلالی، سلیم بن قیس، کتاب سلیم بن قیس الهلالی، محقق، مصحح، انصاری زنجانی خوئینی، محمد، ج 2، ص 687، قم، نشر الهادی، چاپ اول، 1405ق. [7]. برقی، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین،‏ ج 1، ص 233، قم، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق. [8]. «معنای مقدسات اسلامی»، 34345؛ «رعایت احترام اسامی امامان و پیامبران»، 30393. @porseman313
(علیه السلام) فرمودند: اَلدُّعاءُ تِرسُ المُؤمنِ وَ مَتی تُكثِرُ قَرْعَ البابِ یفتَحُ لَك. دعا سپر و حفاظ مؤمن است. تو هر وقت دری را زیاد بکوبی بالأخره به روی تو باز خواهد شد. اصول کافی، ج ٤، ص ٢١٤