8.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یا علی گفتیم و عشق آغاز شد ☝️☝️
سیمای بین المللی امیرالمومنین از زبان جرج جرداق مسیحی.
@saghalein1414
❖ امام زین العابدین(علیه السلام)؛ پایه گذار تدوین حدیث
دوران امام سجاد(علیه السلام) دوران تقیۀ شدیدی بود ولذا آنچه که از آن دوران به دست ما رسیده چیز زیادی نیست. خیلی از وقایع آن دوره ممکن است خبرش به ما نرسیده باشد یا به صورتی کلی و بدون شرح جزئیات ذکر شده باشد.
علت این تقیۀ شدید در آن دوران این بود که هنوز آن سیاست منع حکومتی کتابت و تدوین احادیث نبوی که توسط خلیفه دوم آغاز شده بود ادامه داشت.
شروع آن سیاست بنا بر نقل خود اهل سنت اینگونه بود که خلیفه دوم در خطابهای علنی گفت:
«من مدتها در این مسأله (آزاد بودن ثبت و ضبط احادیث نبوی، یا ممانعت از آن) فکر میکردم تا بالأخره خدا مرا به جایی رساند و تصمیم خود را گرفتم که من در کنار کتاب خدا نوشتۀ دیگری را تحمل نکنم!»
او در این سخنرانی، تصمیمش مبنی بر منع ثبت و تدوین سنّت پیامبر، و به عبارتی منع بیان لفظی و عملی دین خدا را به خدا نسبت میدهد!
خلیفه دوم به بهانۀ حفظ قرآن، از نوشتن، تدوین و نشر احادیث پیامبر(صلّی الله علیه وآله) جلوگیری کرد و این سیاست در زمان خلفای بعدی ادامه داشت، به استثنای ٤ سال و ٩ ماه خلافت امیرالمؤمنین و ٦ ماه خلافت امام حسن(علیهما السلام).
اما در ادامه، حکومت به دست معاویة بن أبي سفیان افتاد و روشن است که او بر سر دو راهی میان سیاست خلفای پیشین و بین سیاست امیرالمؤمنین(علیه السلام)، کسی نبود که بخواهد با سیاست خلفای پیشین مخالفت کرده و به سیاست امیرالمؤمنین(علیه السلام) عمل کند.
معاویه دومین پایه گذار سیاست منع تدوین احادیث نبوی شد و این سیاست تا زمان عمر بن عبد العزیز در سال ٩٩ هجری ادامه پیدا کرد تا آنکه او چند سال بعد از شهادت امام زین العابدین(علیه السلام)، به اطراف بلاد اسلامی خصوصاً مدینه و مکه بخشنامه کرد که پیرمردانی که در دوران کودکیشان پیامبر را درک کرده و احادیثی از ایشان به یاد دارند اگر بخواهند اینها نوشته شود، نه تنها منعی ندارد بلکه دستور داد این احادیث از آنها دریافت و تدوین شود.
شهادت امام سجاد(علیه السلام) در سال ٩٤ یا ٩٥ هجری بوده و بنابراین شروع اجازۀ تدوین احادیث نبوی در سال ٩٩ هجری، چهار پنج سال بعد از شهادت امام سجاد(علیه السلام) بوده است.
❖ تدوین حدیث؛ زمینه ساز رشد فکری جامعه و دوران طلایی اسلام
از سیاستهای امام زین العابدین(علیه السلام) در مقابله با بدعت ممنوعیت تدوین حدیث این بود که أدعیۀ خود و همچنین رسالۀ حقوق را در زمان منع حکومتیِ ثبت و ضبط حدیث، إملا و تدوین کرد، نه آنکه شروع این مبارزۀ آرام و ریشهای علیه سیاست ضد دینی حکومت را تا رفع منع حکومتی آن عقب اندازد.
و با توجه به این مبارزۀ امام و رواج تدریجی احادیث و أدعیۀ ایشان در بین مردم، که حاوی عقاید صحیح اسلامی و باطل کنندۀ تحریفات فکری و عقیدتی اُموی بود، در واقع آن دستور رفع منع تدوین حدیث توسط عمر بن عبد العزیز بعد از شهادت امام سجاد(علیه السلام) در سال ٩٩ چیزی نبود جز تحصیل حاصل و إلغای قانونی که عملاً دیگر وجود نداشت.
بعد از فاجعۀ کربلا و رسوخ تحریفات اُموی از جمله جبر گرایی و سوء ظن به خالق، تنها پناهنگاه برای یافتن فکر، عقیده و معارف صحیح، امام سجّاد(علیه السلام) بود که در آن ظلمتِ جهالتها و مغلطهگریها همچون چراغ و کانون روشنایی و هدایتگری، از خاندان پیامبر(علیهم السلام) میدرخشید.
امام سجاد(علیه السلام) با شروع تدوین آن مضامین عالی در آن دورانی که اقبال مردم به اهل بیت(علیهم السلام) کم بود، درخشانترین دوران جامعۀ اسلامی را پایه گذاری کرد؛ زیرا رواج آن مضامین عالی در بین مردم بود که آنها را به برتری بینظیر علمی این خاندان توجه دوباره داد و منجر به اقبالی عمومی به استفادۀ علمی از محضر امام باقر و امام صادق(علیهما السلام)، و موجب توسعۀ مکتب حقیقی اسلام شد که به عنوان نمونه بنا بر مشهور، جابر بن حیّان -اولین کیمیاگر و ملقب به پدر علم شیمی- یکی از شاگردان این مکتب بود.
در خبر حسن بن علي وشّاء آمده است که در مسجد جامع کوفه هفتصد شیخ (استاد مدرس)، در کنار ستونهای مسجد کوفه هر کدام پای یک ستون نشستهاند «كلٌّ يقول حدثَّني جعفرُ بنُ محمّد»، هر یک از اینها در حوزۀ تخصص و تدریسش شنیدههای شخصی و توشۀ علمی خویش از امام صادق(علیه السلام) را بازگو میکند.
این شکوه علمی مسلمانان که بیشترین بروزش در عهد امام صادق(علیه السلام) بود و "دوران طلایی اسلام" نامیده میشود، از آثار و برکات آن دوران تأسیسی امام سجاد(علیه السلام)، و نتیجۀ پایه گذاری تدوین و نشر آن مضامین عالی صحیفۀ سجادیه و رسالۀ حقوق است.
که چون این محوریت علمی امامان، خوشایند ریاست طلبان نبود با بازداشت و زندان خانگی، مانع حضورشان در جامعه و در نتیجه موجب افول آن دوران طلایی شدند.
📓 مجموعۀ مصاحبهها: ٧٦٠- ٧٦٢.
آیه الله محمد هادی یوسفی غروی
@saghalein1414
#افکار_جاهلیت
💠 امام باقر علیه السلام می فرماید: امام زين العابدين عليه السّلام در مسافرتی به مكّه معظّمه، زنى را از خانواده اى كه گمنام و بی بضاعت بود خواستگارى كرد؛ و بعد از آن او را براى خود تزويج نمود.
🔻يكى از همراهان حضرت به محض اطّلاع از اين امر، بسيار ناراحت شد... فورا به محضر مبارك امام سجّاد عليه السّلام آمد و پس از اظهار ارادت عرضه داشت: يابن رسول اللّه! فداى شما گردم، اين چه كارى بود كه كردید؟؛ چرا با چنين زن بى بضاعتى از چنين خانواده اى ازدواج نموده اید كه هيچ شهرت و ثروتى ندارد و حتّى براى مردم نيز اين امر، بسيار مسئله انگيز شده است.
💠امام سجّاد عليه السلام فرمود: من گمان مى كردم كه تو شخصی خوش فكر و نيك سيرت هستى؛ خداوند متعال به وسيله دين مبين اسلام تمام اين افكار - خرافى و بى محتوا - را محكوم و باطل گردانده، و اين نوع سرزنش ها و خيالات را ناپسند و زشت شمرده است.
🔰 آنچه در انتخاب همسر براى ازدواج و زندگى مهمّ است، ايمان و تقوا - و پاكدامنى و قناعت - مى باشد، و آنچه كه امروز مردم به آن مى انديشند، افكار جاهليّت است و ارزشى ندارد.
📚 «چهل داستان و چهل حديث از امام زين العابدين عليه السّلام»، عبداللّه صالحى
🔴 سالروز شهادت حضرتش تسلیت باد.
#ایمان_و_تقوی
#پاکدامنی_و_قناعت
#پویش_فرزندآوری
@saghalein1414
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔸 #حدیث_روز
❓چرا به امام زین العابدین (ع)، "سجاد" میگویند؟
🌷 امام باقر علیهالسّلام:
◼️كانَ أثَرُ السُّجُودِ فِي جَميعِ مَواضِعِ سُجُودِهِ فَسُمِّىَ السَجّادُ لِذلِكَ
◼️ اثر سجده در تمام مواضع هفتگانه سجده او (امام سجاد علیه السلام) نمايان بود؛ از اين جهت «سجّاد» ناميده شد.
📚 بحار الأنوار، ج ۴۶، ص ۶
🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔸 #حدیث_روز
🌷امام صادق علیهالسلام:
🔻تَوَاصَلُوا وَ تَبَارُّوا وَ تَرَاحَمُوا وَ تَعَاطَفُوا
✅ به هم پيونديد
✅ و به هم نيكى كنيد
✅ و به هم مهربان باشيد
✅ و براى هم دلسوزى كنيد.
📚 اصول كافى/ ترجمه كمرهاى، ج ۴، ص ۵۱۹
🆔 @balagh_ir
هدایت شده از حوزه انقلابی
✍️شعری از رهبری معظم در فراق امام عصر عج
دل را ز بیخودی سر از خود رمیدن است
جان را هوای از قفس تن پریدن است
از بیم مرگ نیست که سردادهام فغان
بانگ جرس زشوق به منزل رسیدن است
دستم نمیرسد که دل از سینه برکنم
باری علاج شکر گریبان دریدن است
شامم سیهتر است ز گیسوی سرکشت
خورشید من برآی که وقت دمیدن است
سوی تو ای خلاصه گلزار زندگی
مرغ نگه در آرزوی پرکشیدن است
بگرفته آب و رنگ زفیض حضور تو
هرگل در این چمن که سزاوار دیدن است
با اهل درد شرح غم خود نمیکنم
تقدیر قصه دل من ناشنیدن است
آن را که لب به جام هوس گشت آشنا
روزی (امین) سزا لب حسرت گزیدن است
@howzehenghelabi
🌷 پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله) :
☘ ما من ليلة الا و ملك الموت ينادى يا اهل القبور لمن تغبطون اليوم ....فيقول الموتى : انما نغبط المؤ منين فى مساجدهم لانهم يصلون و لا نصلى ...؛
✍ هر شب #فرشته مرگ ندا مى كند :
🌿 اى اهل قبور! نسبت به چه كسى غبطه مى خوريد؟ #مردگان در جواب گويند :
🌱 ما به مؤمنانى غبطه مى خوريم كه در #مساجد نماز مى خوانند در حالى كه ما نماز نمى خوانيم !
📖 ارشاد القلوب ص۵۶
@saghalein1414
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
حرارت قلوب.mp3
2.55M
#تلنگر
پسر رو قدر مادر دان که دائم
کشد رنج پسر بیچاره مادر
برو بیش از پدر خواهش که خواهد
تو را بیش از پدر بیچاره مادر
زجان محبوب تر دارش که دارد
زجان محبوب تر بیچاره مادر
از این پهلو به آن پهلو نغلتد
شب از بیم خطر بیچاره مادر
نگهداری کند نه ماه و نه روز
تو را چون جان به بر بیچاره مادر
به وقت زادن تو مرگ خود را
بگیرد در نظر بیچاره مادر
@saghalein1414
11.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙مداحی حاج #میثم_مطیعی
در محکومیت #اهانت وقیحانه به #پیامبرگرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم )
▫️مـا عاشق محمــد و آل محمدیـمــ
#پیامبر_اکرم
#من_محمد_را_دوست_دارم
#ما_امت_محمدرسول_اللّه_هستیم
#ما_ملت_امام_حسینیم
@saghalein1414