▪️ حماسهای که امام زینالعابدین (ع) در مجلس یزید آفرید!
🔹 در روز جمعهاى در شام نماز جمعه است. ناچار خود یزید باید شرکت کند. اول آن خطیبى که به اصطلاح دستورى بود، رفت و هرچه قبلا به او گفته بودند گفت؛ تجلیل فراوان از یزید و معاویه کرد، هر صفت خوبى در دنیا بود براى اینها ذکر کرد و بعد شروع کرد به سبّ کردن و دشنام دادن على (ع) و امام حسین (ع) به عنوان اینکه اینها -العیاذ بالله- از دین خدا خارج شدند، چنین کردند، چنان کردند.
🔸 زینالعابدین (ع) از پاى منبر نهیب زد: «أیهَا الْخَطیبُ! اشْتَرَیتَ مَرْضاةَ المَخْلوقِ بِسَخَطِ الْخالِق» تو براى رضاى یک مخلوق، سخط پروردگار را براى خودت خریدى. بعد خطاب کرد به یزید که آیا اجازه مىدهى من بروم بالاى این چوبها دو کلمه حرف بزنم؟ یزید اجازه نداد.
🔹 آنهایى که اطراف بودند، از باب اینکه على بن حسین (ع)، حجازى است، اهل حجاز است و سخن مردم حجاز شیرین و لطیف است، براى اینکه به اصطلاح سخنرانىاش را ببینند، گفتند: اجازه بدهید، مانعى ندارد. ولى یزید امتناع کرد. پسرش آمد و به او گفت: پدرجان! اجازه بدهید، ما مىخواهیم ببینیم این جوان حجازى چگونه سخنرانى مىکند. گفت: من از اینها مىترسم. اینقدر فشار آوردند تا مجبور شد؛ یعنى دید دیگر بیش از این، اظهار عجز و ترس است؛ اجازه داد.
🔸 ببینید این زینالعابدین (ع) که در آن وقت از یک طرف بیمار بود (منتها بعدها دیگر بیمارى نداشت، با ائمّه دیگر فرق نمىکرد) و از طرف دیگر اسیر، و به قول معروفِ اهل منبر چهل منزل با آن غُل و زنجیر تا شام آمده بود، وقتى بالاى منبر رفت چه کرد! چه ولولهاى ایجاد کرد! یزید دست و پایش را گم کرد. گفت الآن مردم مىریزند و مرا مىکشند.
🔹 دست به حیلهاى زد. ظهر بود، یکدفعه به مؤذّن گفت: اذان! وقت نماز دیر مىشود. صداى مؤذّن بلند شد. زینالعابدین (ع) خاموش شد. مؤذّن گفت: «الله اکبَرُ، الله اکبَرُ»، امام حکایت کرد: «الله اکبَرُ، الله اکبَرُ». مؤذّن گفت: «اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا الله، اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا الله»، باز امام حکایت کرد، تا رسید به شهادت به رسالت پیغمبر اکرم (ص). تا به اینجا رسید، زینالعابدین (ع) فریاد زد: مؤذّن! سکوت کن. رو کرد به یزید و فرمود: یزید! این که اینجا اسمش برده مىشود و گواهى به رسالت او مىدهید کیست؟ ایهاالناس! ما را که به اسارت آوردهاید کیستیم؟ پدر مرا که شهید کردید که بود؟ و این کیست که شما به رسالت او شهادت مىدهید؟ تا آن وقت اصلا مردم درست آگاه نبودند که چه کردهاند.
🔸 آنوقت شما مىشنوید که یزید بعدها اهل بیت پیغمبر (ص) را از آن خرابه بیرون آورد و بعد دستور داد که آنها را با احترام ببرند. نعمان بن بشیر را که آدم نرمتر و ملایمترى بود، ملازم قرار داد و گفت: حداکثر مهربانى را با اینها از شام تا مدینه بکن.
🔹 این براى چه بود؟ آیا یزید نجیب شده بود؟ روحیه یزید فرق کرد؟ ابداً. دنیا و محیط یزید عوض شد. شما مىشنوید که یزید، بعد دیگر پسر زیاد را لعنت مىکرد و مىگفت: تمام، گناه او بود. اصلا منکر شد و گفت من چنین دستورى ندادم، ابن زیاد از پیش خود چنین کارى کرد. چرا؟ چون زینالعابدین (ع) و زینب (س) اوضاع و احوال را برگرداندند.
📚 حماسه حسینی [شهید مطهری] ؛ ج ۱ ص ۲۹۳ (با تلخیص)
@saghalein1414
🖼 چقدر هیأت میرویم؟
آماری از حضور ایرانیها در اماکن و مراسمهای مذهبی
✍ چقدر متفاوت است با آنچه دشمن به ما دیکته میکند!
@saghalein1414
🏴 #بعد_از_حسین_علیه_السلام
▪️وداع با حسین (علیه السلام)
✍ و چقدر زیباست زندگی کسانی که به خاظر اهدافی بلند و آسمانی، دشواری درد فراق را با جان و دل میخرند.
#ما_رأیت_الا_جمیلا
@saghalein1414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حدیث_روز
🖤 #امام_سجاد علیه السلام فرمودند:
▪️در این دنیا سرور مردم، سخاوتمندان هستند و در قیامت سیّد و سرور مردم، پرهیزکاران خواهند بود.
📖بحارالا نوار، ج ۷۸، ص ۵۰
@saghalein1414
#احکام_روز
❓ سوال:
1- اگر کسی نذر کند به صیغه شرعی، روز خاصی مثل عاشورای امسال یک گوسفند قربانی کند ولی فراموش کند و بعد از چند روز یادش بیاید تکلیف چیست؟
2- اگر کسی نذر کرده روز خاصی مثل عید غدیر روزه بگیرد و فراموش کند تکلیف او چیست؟
3- کسی نذر کند مالی را به فقرا بدهد ولی گم یا تلف شود تکلیف چیست؟
🔰پاسخ:
✍🏼 آیت الله خامنه ای:
1) اگر گوسفند خاصی معین نشده باشد تکلیفی ندارد.
2) اگر صيغه مخصوص نذر را خوانده باید قضای آن را بهجا آورد.
3) اگر کوتاهی نکرده و عمل به نذر را تأخیر نیانداخته وظیفهای ندارد.
✍🏼 آیت الله مکارم:
1و2- اگر فراموش کند به نذر خود عمل کند، چنانچه وقت معينی نداشته، بايد هر زمان بياد آورد انجام دهد و اگر وقت معيني داشته است احتياطا هر وقت بياد آورد قضا کند.
3- هرگاه در نگهداری از آن مال کوتاهی نکردهاید، بدهکار نیستید و فعلا تکلیفی برای عمل به آن نذر ندارید.
✍🏼 آیت الله شبیری:
1. اگر نذرش مقید به سال خاصی نبوده، باید در عاشورای سال بعد آن را بجا آورد؛ در غیر این صورت بنابر احتیاط مستحب آن را قضا نماید.
2. باید قضای آن را بجا آورد.
3. اگر در این زمینه کوتاهی نکرده، تکلیفی ندارد.
--------------
📑 پی نوشت:
[1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: 5mpn25m.
[2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9906090021.
[3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله شبیری، کد استفتاء: 82334 .
✍ سعی کنیم روزانه مطالعهی احکام شرعی داشته باشیم.
@saghalein1414
ویلیام جیمز میگوید: «اگر خوشی به انسان مذهبی رو آورد، خندههای جلف و سبک از او دیده نمیشود و اگر غمی به او روی نماید، ناله و ناسزا از او شنیده نمیشود».
این وقار و سنگینی ناشی از این است که روح آدمی به واسطه مذهب، عمیقتر و نافذتر و دوراندیشتر میشود و عمده چیزی که بر روح مؤمنان سایه میافکند و بلکه باید گفت سنگینی میافکند فکر مبدأ و معاد است.
در اخبار دینی هم درباره رسول اکرم(ص) وارد شده که «ضحکه التبسم» (خنده او تبسم بود) و همچنین درباره مؤمن وارد شده که از قهقهه پرهیز دارد.
به هر حال این سنگینی و وقار مؤمنان به واسطه حمل بار بزرگی است که بر روح خود دارند. دیگران به منزله ماشینی خالی هستند که به سرعت در حرکت است و دیوارها و چوبهایش لقلق میکند، و آنها به منزله ماشینی هستند که ظرفیت خود را پر کرده و در دستاندازها و پست و بلندیها زیاد بالا و پایین نمیپرد و زیاد صدا راه نمیاندازد و ماشین هم برای بارگیری ساخته شده نه برای خالی حرکت کردن. در آدمی هم ظرفیت عقیده و ایمان و مذهب وجود دارد.
📚 استاد شهید #مطهری، یادداشتها، ج۴، ص۱۶۹ (با تلخیص)
@saghalein1414
#حدیث_روز
🔷امام على عليه السلام:
هرگاه نیت فاسد شود ، بلا و گرفتاری پیش آید .
@saghalein1414
#احکام_روز
🔸 حکم باقی مانده هزینه های مراسم عاشورا
💠 سؤال: باقی مانده اموالی که به عنوان هزینه های مراسم عاشورای امام حسین(ع) جمع آوری می شود، در چه موردی باید خرج شود؟
✅ جواب: اگر #نذر شرعی صورت گرفته، تابع نذر است و گرنه می توان با کسب اجازه از اهدا کنندگان، اموال باقی مانده را در امور خیر مصرف کرد یا آنها را برای مصرف در #مجالس_عزاداری آینده نگاه داشت.
✍ سعی کنیم روزانه مطالعهی احکام شرعی داشته باشیم.
@saghalein1414
✅ چه شباهتهایی بین جامعه ظهور و جامعه زمان امام حسین (ع) وجود دارد!؟
✍️ پاسخ: از وجوه مشترک میان عاشورا و انتظار، شرایط اجتماعی متشابهی است که در زمان وقوع هر دو قیام وجود دارد.
🔹 قیام امام حسین (علیه السلام) در زمانی صورت گرفت که جامعه اسلامی، به شدت به سمت فساد و تباهی سوق داده میشد و حاکمان فاسد و ظالم، در رأس آن قرار گرفته بودند. شرایط به گونهای بود که امام حسین (علیه السلام) میفرمود: «اَلا تَرونَ اَنَّ الحقَّ لا یُعمَلُ بِه وَ اَنَّ الباطِلَ لا یُتَناهی عَنه» ؛ «آیا نمیبینید که به حق عمل نمیشود و از باطل جلوگیری نمیگردد؟»
🔸 طبق روایات، همین شرایط در زمان ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز پیش خواهد آمد. بر اساس بسیاری از روایات، آن حضرت، هنگامی از پشت پرده غیبت خارج خواهند شد که ظلم و تباهی، توسط حاکمان جور، جهان را فرا گرفته باشد و مردم از زندگی، ناامید شده باشند. چنان چه امام صادق (علیه السلام) در این باره فرمودهاند: «لا وَ اللهِ لمّا یَکونَ ما تُمَدّونَ اِلیهِ اَعیُنُکُم اِلّا بَعدَ الیَاس» ؛ «به خدا سوگند؛ آن چه چشم به راهش هستید، فرا نمیرسد مگر بعد از یأس و ناامیدی».
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
@saghalein1414
رئیسی: لذت من با مردم بودن است
🔹رئیسجمهور در جمع مردم جیرفت: لذت من با مردم بودن، گوش کردن به سخنان مردم و رفع دغدغههای مردم است.
🔹برای من بهعنوان یک طلبه خدمتگزار بسیار دلنشین است که گرهای از زندگی مردم باز شود. وقتی در اجتماعات مردمی هستم احساس خستگی نمیکنم.
✍ انصافا خیلی وقت بود مردم مسئولین رو خاکی ندیده بودن!
تصور مردم از یک مسئول، یکی با لباس انگلیسی و شیک و اتو کشیده شده بود.
@saghalein1414
🚨 کمک ۲۸۰میلیارد ریالی هیئتهای مذهبی یزد به نیازمندان
▪️قابل توجه بعضی از سلبریتیهایی که ویلای لاکچری و قبضهای برق نجومی دارند!👌
@saghalein1414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شبهه: مقایسهی قانون حجاب با قانون بردهداری
⭕️ وقتی میگی باید به قانون حجاب احترام گذاشت، میگن بردهداری هم قانون بود!
#حجاب
#حکم_الهی
@saghalein1414