eitaa logo
کانال ثقلین
85 دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
43 فایل
قال رسول الل(ص) : ((إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی . . .))
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: ((۵۳۹)) مبارکه: حدید - ۵۷ : ۱۲ تا ۱۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امروز ساعت ۱۲:۴۸ فرصت تعیین دقیق جهت قبله را از دست ندهید 🔰 امکان تعیین دقیق قبله بر اساس تابش خورشید 🔹هفتم خرداد و بیست و پنجم تیر هر سال فرصتی ایجاد می‌كند تا جهت دقیق قبله برای نمازخانه‌ها، مسجدها و یا حتی خانه‌ها توسط مردم تعیین شود. 🔆 در حقیقت در لحظه اذان ظهر در روزهای هفتم خرداد و بیست و پنجم تیر، خورشید درست بالای خانه كعبه قرار دارد و خانه خدا هیچگونه سایه‌ای نخواهد داشت. 🔸با قرار دادن شاخصی عمود بر زمین در ساعت ۱۲:۴۸ دقیقه یکشنبه هفتم خرداد، جهت سایه علامت‌گذاری شده و خلاف جهت سایه به سمت خورشید، جهت دقیق قبله را نشان می‌دهد. •┈┈••✾❀✾••┈┈•
🏴🏴🏴 احتجاج امام کاظم (ع) هارون عباسی به امام کاظم (س) گفت: شما چگونه می‌گویید ما نسل پیامبریم، در حالی که پیامبر (ص) نسلی ندارد، زیرا نسل صرفاًَ از طریق فرزند پسر است نه دختر، و شما فرزندان دختر پیامبرید. امام کاظم (ع) گفت: مرا از پاسخ به این سؤال، معاف دار. هارون گفت:‌ تو را معاف نمی‌کنم تا اینکه دلیلی از قرآن بیاوری. شما فرزندان علی (ع) ادعا می‌کنید که هیچ حرفی از قرآن نیست مگر اینکه تأویلش نزد شماست، و استدلال می‌کنید به این آیه که: ...مَّا فَرَّطْنَا فِی الْکِتَابِ مِن شَیءٍ ۚ...﴿۳۸﴾ (ترجمه: ...ما هیچ چیزی را در کتاب [لوح محفوظ] فروگذار نکرده‌ایم؛...)[ انعام–۳۸] ، و [بدین طریق] خود را از رأی علماء و قیاس، بی‌نیاز می‌دانید. امام کاظم (ع) گفت: اجازه جواب را به من می‌دهی؟ هارون گفت: بگو. امام (ع) فرمود: وَ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَیعْقُوبَ ۚ کلًّا هَدَینَا ۚ وَنُوحًا هَدَینَا مِن قَبْلُ ۖ وَمِن ذُرِّیتِهِ دَاوُودَ وَسُلَیمَانَ وَأَیوبَ وَیوسُفَ وَمُوسَیٰ وَهَارُونَ ۚ وَکذَٰلِک نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ ﴿۸۴﴾ وَزَکرِیا وَیحْییٰ وَعِیسَیٰ وَإِلْیاسَ ۖ کلٌّ مِّنَ الصَّالِحِینَ ﴿۸۵﴾ ترجمه: و به او اسحاق و یعقوب را بخشیدیم، و همه را به راه راست درآوردیم، و نوح (ع) را از پیش راه نمودیم، و از نسل او داوود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون را [هدایت کردیم] و این گونه، نیکوکاران را پاداش می‌دهیم. (۸۴) و زکریا و یحیی و عیسی و الیاس را که همه از شایستگان بودند، (۸۵) (سوره انعام/ آیات۸۵-۸۴) پدر عیسی کیست؟ هارون گفت: پدر ندارد. امام (ع) فرمود: پس خداوند صرفاً از طریق مریم او را ملحق به نسل پیامبران کرده است، و ما را نیز این‌چنین از طریق مادرمان فاطمه (س)، به نسل پیامبر (ص)، ملحق کرده است. باز هم بگویم؟ هارون گفت: بگو. در این هنگام، امام آیه مباهله را تلاوت فرموده، سپس گفت: هیچ کس نگفته است که پیامبر (ص) هنگام مباهله با نصاری، به جز علی بن ابی طالب و فاطمه و حسن و حسین، شخص دیگری را به همراه آورده است، پس مراد از «فرزندانمان» حسن و حسین، و مراد از «زنانمان» فاطمه، و مراد از «جان‌هایمان» علی بن ابی طالب است. بنابراین، خداوند در آیه مباهله، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را فرزند پیامبر (ص) خطاب کرده است، و این صریح‌ترین دلیل است بر اینکه اهل بیت، نسل و ذریه پیامبر (ص) هستند. احتجاج امام رضا (ع) روزی مأمون به امام رضا (ع) گفت: بزرگ‌ترین فضیلت امیرالمؤمنین (ع) را که قرآن بر آن دلالت دارد به من بگو. امام رضا (ع) گفت: فضیلت او در مباهله. سپس آیه مباهله را قرائت کرد و گفت: رسول خدا (ص)، حسن و حسین (ع) را دعوت کرد که پسرانش بودند، و حضرت فاطمه (س) را دعوت کرد که در اینجا مصداق کلمه زنان است و امیرالمؤمنین (ع) را دعوت نمود که به حکم خداوند عزّ و جلّ، نفس [= جان] پیامبر (ص) است. هیچ آفریده‌ای برتر از پیامبر نیست؛ پس به حکم خداوند، بایستی کسی برتر از نَفْس[جان] پیامبر نباشد. سخن امام رضا (ع) که به اینجا رسید، مأمون گفت: خداوند «فرزندان» را به لفظ جمع آورده است در حالی که پیامبر (ص) فقط دو پسرش را آورده است، و زنان نیز به لفظ جمع آمده است در حالی که پیامبر (ص) فقط دخترش را آورده است، پس چرا نگوییم که دعوت از نفس [جان] نیز در حقیقت، مرادش خود پیامبر (ص) باشد، و در این صورت، فضیلتی را که برای امیرالمؤمنین (ع) بیان کردی، ساقط می‌شود؟ امام رضا (ع) در پاسخ فرمود: آنچه گفتی درست نیست، زیرا دعوت کننده، کسی غیر از خودش را دعوت می‌کند، هم چنان که آمِر، به غیر خودش دستور می‌دهد، و درست نیست که کسی خودش را حقیقتاً دعوت کند، هم چنان که کسی حقیقتاً نمی‌تواند به خودش دستور دهد. رسول خدا (ص) مردی را در مباهله غیر از امیرالمؤمنین (ع) دعوت نکرد، پس ثابت می‌شود که وی، نفسی است که مقصود خداوند در کتابش است و حکم آن را در قرآن قرار داده است. پس مأمون گفت: با آمدن پاسخ، سؤال، برکنده شد 🏴🏴🏴
هدایت شده از نکاتی از قرآن
نکاتی از قرآن 217 روز قیامت جهنم مملو از دوزخیان، می گوید باز هم هستند ? ولی بهشت نزدیک توبه کنندگان و اجتناب کنندگان از حرام است. و هرچه بخواهند، بیش از آن هست. چه بسیار از گذشتگان که هرجایی را تصرف کرده بودند، را نابود کردیم. اینها برای هوشیاران تذکر است. صبور باش و خدا را قبل طلوع و غروب ستایش کن. همچنین برخی از شب و بعد سجده ها. منتظر صور اسرافيل بعد از مرگ باش. نادان ها را اجبارا نمی شود، هدايت کرد.
هدایت شده از آیات الهی
🖤 تسلیت ماه محرم الحرام 🖤 ✨ وصف مومن ✨ چند روز گذشته در بارهء دو بهشت بالاتر خواندیم. در این پیغام قرآنی در بارهء دو بهشت پائین تر می خوانیم: 🌹🌹وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ... و پایین تر از آنها، دو باغ بهشتى (دیگر) است. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۶۲ و ۳ الرحمن. تفسیر: در ادامهء بحث گذشته که، پیرامون دو بهشت خائفان، با ویژگیهاى والا سخن مى فرمود، در این آیات از دو بهشت مى فرماید که، در مرحلهء پائین ترى قرار دارند و طبعاً براى افرادى هستند که، در سطح پائین ترى از ایمان و خوف از پروردگار می باشند. و به تعبیر دیگر، هدف، بیان وجود سلسله مراتب به تناسب ایمان و عمل صالح است. 🌸 پیامبر گرامى اسلام در تفسیر این آیه فرموده اند: دو بهشت است که بناى آنها و هر چه در آنهاست از نقره است، و دو بهشت است که بناى آنها و هر چه در آنهاست از طلا است (تعبیر به طلا و نقره، اشاره به تفاوت ارزش مواهب آنهاست). مجمع البیان، ذیل همین آیات. 🌸 امام صادق علیه السلام در تفسیر همین آیه فرموده اند: نگو بهشت یکى است، چرا که خداوند مى فرماید: غیر از آن دو بهشت، دو بهشت دیگر است. و نگو، درجهء واحدى است، چرا که خداوند مى فرماید: درجاتى است که بعضى بالاتر از بعضی دیگر است و این تفاوت بخاطر اعمال مى باشد. مجمع البیان، ذیل همین آیات. 🌸و باز در حدیثی دیگر از پیامبر بزرگوار اسلام آمده: دو بهشت از طلا است براى مقربان، و دو بهشت از نقره براى اصحاب الیمین. درالمنثور، ج۶، ص۱۴. 👈 چنانکه در آیات ۷ تا ۱۱سورهء واقعه می خوانیم: 🌹وَكُنتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً.... و شما (در قیامت) سه گروه خواهید بود. (نخست) سعادتمندان و خجستگان (اصحاب یمین)، چه سعادتمندان و خجستگانى! گروه دیگر شقاوتمندان و شومانند (اصحاب شمال)، چه شقاوتمندان و شومانى! و (سومین گروه) سبقت گیرندگان از سبقت گیرندگانند (السابقون السابقون: سبقت گیرنده در عمل خیر)، آنها مقربانند! 👈 سپس در ادامهء آیات الرحمن، پنج ویژگى دو بهشت پایین تر را می فرماید که بعضى با آنچه دربارهء دو بهشت بالا گفته شد، شباهت دارد و بعضى متفاوت است، که إن شاءالله در پیغام فردا می خوانیم. ✨ حدیث ۱۲۹۴ نهج الفصاحه ✨ 🌸 پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند : هشت گروهند که در قیامت از همهء خلق خدا منفورترند. اول) دروغگویان. دوم) متکبران. سوم) آنها که دشمنی برادران خود را در دل دارند ولی وقتی آنها را ببینند گشاده رویی کنند. چهارم) آنها که وقتی بسوی خدا و پیغمبر دعوت شوند، کُند باشند و همینکه بسوی شیطان دعوت شوند، تند باشند. پنجم) آنها که وقتی به چیزی از دنیا طمع میکنند حتی اگر شده بوسیلهء قسم آنرا برای خود جلب میکنند اگر چه به آن حق نداشته باشند. ششم) سخن چینان. هفتم) آنها که به هر طریقی میان دوستان جدایی اندازند. و هشتم) کسانیکه بر بیگناهان از پا افتاده ستم کنند. اینها را خداوند کثیف میشمرد 💫 🌸 مورد هشتم، همان است که پیامبر بزرگوار اسلام در حدیث ۲۹۸ نهج الفصاحه، فرموده اند: خشم خدا بسیار سخت است بر آن کسیکه بر بینوایی ستم کند که جز خدا پناهی ندارد. 👈 همهء کسانیکه به دلیلی، در موضع ضعف هستند و قدرت دفاع از خود ندارند، بینوایانی هستند که جز خدا پناهی ندارند: کودکان، نوجوانان، سالمندان، بیماران، فقرا، اسرا، بسیاری از زنان، تا.........حیوانات و گیاهان. 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚