eitaa logo
کانال ثقلین
88 دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
43 فایل
قال رسول الل(ص) : ((إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی . . .))
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نکاتی از قرآن
نکاتی از قرآن 40 بخیل ها روز قیامت زنجیری از اموال نبخشیده خود، به دور گردن خواهند داشت. متمولانی که خدا را فقیر حساب کردن منتظر عذاب باشند. همه مرگ را خواهید چشید. در مال و جان امتحان خواهید شد. در اذیت زیاد کافران از صبر و تقوا کمک بگيرید. کسانی که ستایش شدن را به صفاتی که برخوردار نیستند دوست دارند، از عذاب گریزی ندارند.
هدایت شده از آیات الهی
✨ وصف مومن✨ آیات حجاب ( ۵ ) فرمان حجاب به زنان 👇👇 🌹🌹وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللّهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ. و به زنان مومن بگوچشمهای خود را فرو گیرند و عفاف خود را حفظ کنند (تا اینجا با فرمان حجاب به مردان، یکی است، بدون هیچ تفاوتی). 👈 از این قسمت، فرمان حجاب مخصوص زنان است: و زینت خود را آشکار ننمایند (اعم از زیباییهای خدادادی، آرایش، زینت آلات و لباسهای زینتی) جز آن مقدار که نمایان است (گردی صورت و مچ دست تا پایین بدون آرایش و زینت، که همانرا هم در مرتبه های بالای حجاب، می پوشانند). و روسریهای خود را بر سینهء خود افکنند بطوریکه روی سینه را بپوشاند ( جُیوُبِهِن ). و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، پدرانشان، پدران شوهران، پسرانشان، پسران شوهران، برادرانشان، پسران برادران، پسران خواهران و زنان خود یا کنیزانشان یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند یا کودکانی که از زنان آگاهی ندارند. آنها (زنان مومن) هنگام راه رفتن چنان پاهای خود را بر زمین نزنند تا زینت پنهانشان آشکار شود (الان میتواند صدای پاشنهء کفش باشد) و همگی بسوی خدا توبه کنید تا رستگار شوید. ۳۱ نور. 🌸 ملاحظه کنید رعایت حجاب برای مردان و زنان هیچ تفاوتی با هم ندارد و با کلمات مثل هم بیان شده. فقط در مواردی که بین آقایان و خانمها، تفاوت در نوع خلقت آنها وجود دارد، بخاطر زیبائیهایی که به زن عطا فرموده، وسعت حجاب هم متفاوت میشود، بنابراین تفسیر بخش اول آیه، همانست که روز قبل در تفسیر فرمان حجاب به مردان خواندیم. در اینجا تکرار نمی کنیم 🌸 /قبل از تفسیر ادامهء آیه، ذکر این نکته لازمست که زن مومن در قرآن یعنی هر زنی که ایمان به اسلام دارد. یعنی زن مسلمان. بر خلاف تصور بعضی که فکر میکنن زن مومن، یعنی زنی که ایمان بالایی دارد و نتیجه می گیرند حجاب فقط برای آنهاست. خیر اینطور نیست. حجاب برای تمام زنان مسلمان است و هر چه ایمان، قوی تر باشد حجاب هم کاملتر خواهد بود. لذا در این آیه که حالت عمومی دارد سخنی از چادر برده نشده، دقت کنیم: چادر، کاملترین حجاب است/ تفسیر آیه: بر طبق این آیه، زنان مسلمان باید لباس مناسبی بپوشند که زیباییهای خدادادی نمایان نباشد یعنی تنگ و کوتاه نباشد، و باز و رها نباشد، کاملا پوشیده باشد و رنگ و طرح آن هم جلب توجه نکند، زیرا رنگ لباس، زینت آنست. و آرایش و زینت آلات استفاده نکنند مگر برای گروههایی که ذکر شده، و سر و گردن و سینهء خود را هم با لباسی جداگانه بپوشانند. خِمار. خِمار پارچه ای بوده که زنان و مردان بر سر می انداخته اند احتمالا بخاطر اقلیم. اما فقط آنرا روی سر می انداخته اند بدون اینکه آنرا بسته نگه دارند. خداوند در این آیه خطاب به زنان فرموده است، آن خِمار را که روی سر می اندازید طوری ببندید که روی سینه را هم بگیرد. نه باز باشد و نه کوتاه. بسته باشد و بلند. ✅ بنابراین بر اساس این آیهء شریفه، دختران و بانوان مسلمان باید مو، گردن و سینه، و اندام خود را بپوشانند، آنهم با لباسی موقر و بدون جلب توجه. 👈 و یکی از گروههایی که بانوی مسلمان می تواند مقابل ایشان حجاب نداشته باشد، زنان خود است. زنان خود یعنی زنان مسلمان. یعنی بانوان مسلمان باید در مقابل زنان غیر مسلمان هم حجاب داشته باشند. چون زن غیر مسلمان بدون داشتن تعهدی ممکن است از ظاهر بدون حجاب زن مسلمان برای مردان نامحرم سخن بگوید. 👈 در ادامه، برای تکامل این حجاب، آیهء ۵۹، احزاب نازل شد که إن شاءالله فردا میخوانیم. در پیغام فردا خواهیم دید که از منظر قرآن، زنان بدون حجاب کامل، زنانی هستند که از نظر اجتماعی، دارای منزلت و جایگاه خوب و باارزشی نیستند. 💚 اَلسَلامُ عَلَیکَ أَیُهَاالنَّبِیُ وَ رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکَاتُه. اَلسَّلَامُ علَی الحَسَنِ وَ الحُسَین سَیِّدَی شَبَابِ اَهلِ الجَنَّه. اَلسَّلَامُ عَلَی عَلیِّ بنِ موُسَی الرِّضَا المُرتَضَی 💚
هدایت شده از نکاتی از قرآن
نکاتی از قرآن 41 همراه دائم ذکر بودن به عظمت آسمان ها و زمین تفکر کنید. بخواهید که با نیکان محشور شوید. هجرت و اخراج و اذیت و جهاد در راه خدا همگی موجب تکفیر گناهان و ورود به بهشت است. به برخورداری کفار در دنیا اعتنایی نکنید. چون مدت محدودی است و جهنم جای خواهند گرفت. مومنین با توصیه صبوری به یکدیگر، مراقب اعمال دشمن باشید. و رعایت تقوا. پایان آل عمران
🏴🏴🏴 بهترین ارث رسول اللّه(ص) : ما وَرَّثَ والِدٌ وَلَدَهُ أفضَلَ مِن أدَبٍ. پیامبر خدا(ص): هیچ پدری، میراثی برتر از ادب به فرزندش نداده است. کنز العمّال: ج ۱۶ ص ۴۶۰ ح ۴۵۴۳۵، حکمت نامه پیامبر اعظم(ص)، جلد ۸ صفحه: ۱۲ ۲.پرهیز از تحقیر دیگران رسول اللّه(ص) : لا تُحَقِّرَنَّ أحَدا مِنَ المُسلِمینَ، فَإِنَّ صَغیرَهُم عِندَ اللّهِ کبیرٌ. پیامبر خدا(ص): هرگز هیچ یک از مسلمانان را کوچک مشمار؛ زیرا کوچک آنان نیز، در نزد خداوند، بزرگ است. تنبیه الخواطر: ج ۱ ص ۳۱، حکمت نامه پیامبر اعظم(ص)، جلد ۸ صفحه: ۲۶ ۳.هر چه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند رسول اللّه(ص) : أعدَلُ النّاسِ مَن رَضِی لِلنّاسِ ما یرضی لِنَفسِهِ، وکرِهَ لَهُم ما یکرَهُ لِنَفسِهِ. پیامبر خدا(ص): عادل ترینِ مردم، کسی است که برای مردم، آن چیزی را می پسندد که برای خود می پسندد، و برای آنها خوش ندارد، آنچه را برای خود خوش ندارد. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج ۴ ص ۳۹۵ ح ۵۸۴۰، حکمت نامه پیامبر اعظم(ص)، جلد ۸ صفحه: ۴۶ ۴.مؤمن حقیقی رسول اللّه(ص) : مَن واسَی الفَقیرَ مِن مالِهِ، وأنصَفَ النّاسَ مِن نَفسِهِ، فَذلِک المُؤمِنُ حَقّا. پیامبر خدا(ص): هر کس فقیر را در مال خود شریک گرداند و با مردم به انصاف رفتار کند، او مؤمن حقیقی است. الکافی: ج ۲ ص ۱۴۷ ح ۱۷ ، حکمت نامه پیامبر اعظم(ص)، جلد ۸ صفحه: ۵۴ 🏴🏴 الامام الرضا(ع) : «بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ» أقرَبُ إلَى الاِسمِ الأَعظَمِ مِن سَوادِ العَینِ إلى بَیاضِها. امام رضا (ع) :«بِسمِ اللَّهِ الرَّحمَنِ الرَّحیمِ»، به اسم اعظم خدا، نزدیک تر از سیاهىِ چشم به سفیدى آن است. عیون أخبار الرضا(ع): ج۲ ص۵ ح۱۱، گزیده حکمت نامه رضوی، صفحه: ۱۰۴ ۷.   نقش انگشتر حضرت موسی(ع) الامام الرضا(ع) : کانَ نَقشُ خاتَمِ موسى(ع) حَرفَینِ اشتَقَّهُما مِنَ التَّوراةِ: «اصبِر تُؤَر، اُصدُق تَنجُ». امام رضا (ع) :نقش انگشتر موسى(ع) دو جمله بود که آنها را از تورات گرفته بود: شکیبا باش تا مزد بگیرى، راستگو باش تا بِرَهى». عیون أخبار الرضا(ع): ج ۲ ص ۵۵ ح ۲۰۶، گزیده حکمت نامه رضوی، صفحه: ۱۸۶ ۸.نقش انگشتر حضرت عیسی(ع) الامام الرضا(ع) : کانَ نَقشُ خاتَمِ عیسى(ع) حَرفَینِ اشتَقَّهُما مِنَ الإِنجیلِ: طوبى لِعَبدٍ ذُکرَ اللّهُ مِن أجلِهِ، ووَیلٌ لِعَبدٍ نُسِی اللّهُ مِن أجلِهِ. امام رضا (ع) :نقش انگشتر عیسى(ع) این دو جمله بود که آنها را از انجیل برگرفته بود: «خوشا به حال بنده اى که موجب یاد خدا شود و واى به حال بنده اى که باعث فراموشى خدا گردد». عیون أخبار الرضا(ع): ج ۲ ص ۵۵ ح ۲۰۶، گزیده حکمت نامه رضوی، صفحه: ۱۹۸ ۹.نماز شب الامام الرضا(ع) : عَلَیکم بِصَلاةِ اللَّیلِ! فَما مِن عَبدٍ یقومُ فی آخِرِ اللَّیلِ فَیصَلّی ثَمانِی رَکعاتٍ ورَکعَتَینِ لِلشَّفعِ ورَکعَةً لِلوَترِ؛ ثُمَّ قَنَتَ وَاستَغفَرَ اللّهَ فی قُنوتِهِ سَبعینَ مَرَّةً، إلاّ اُجیرَ مِن عَذابِ القَبرِ وعَذابِ النّارِ. امام رضا (ع) :بر شما باد خواندن نماز شب؛ زیرا هیچ بنده اى نیست که در آخرِ شب بر خیزد و هشت رکعت [نماز] و دو رکعت [نماز] شَفع و یک رکعت [نماز] وَتر بگزارد، سپس قنوت بخواند و در قنوتش هفتاد بار از خدا آمرزش بخواهد، مگر آن که از عذاب قبر و از عذاب آتش [دوزخ]، پناه داده مى شود. الدعوات: ص۲۷۲ ح۷۷۸، گزیده حکمت نامه رضوی، صفحه: ۲۴۰ 🏴🏴 امام حسن سلام الله علیه : مَن عَبدَ اللّه َ عَبّدَ اللّه ُ لَهُ كُلَّ شَيءٍ . هر كه خدا را بندگى كند خداوند همه اشياء را بنده او گرداند . تنبيه الخواطر : ۲ / ۱۰۸ امام حسن سلام الله علیه : ما فَتَحَ اللّه ُ عز و جل على أحدٍ بابَ مسألةٍ فَخَزنَ عَنهُ بابَ الإجابةِ . خداوند عز و جل باب مسألت (و دعا) را به روى هيچ كس نگشود ، كه باب اجابت را به روى او بسته باشد . امام حسن سلام الله علیه : أنا الضَّامِنُ لِمَن لَم يَهجُسْ في قلبهِ إلاّ الرّضا أن يَدعُوَ اللّه َ فَيُستَجابَ لَهُ . كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى (خدا) خطور نكند ، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را مستجاب كند . بحارالانوار : ۲۵/۳۵۱/۴۳ امام حسن سلام الله علیه : مَن قَرَأ القرآنَ كانَت لَهُ دعوةٌ مُجابةٌ إمّا مُعَجَّلَةً و إمّا مُؤَجَّلةً . كسى كه قرآن بخواند ، يك دعاى مستجاب شده دارد ، دير مستجاب شود ، يا زود . بحارالانوار : / ۹۳ / ۳۱۳ / ۱۷ امام حسن سلام الله علیه : مَنِ اتَّكَلَ على حُسنِ الاختِيارِ مِنَ اللّه ، لَم يَتَمَنَّ أ نّهُ في غَيرِ الحالِ التي اختارَها اللّه ُ لَهُ . هركه به حُســن انتخاب خداوند تكيه كند ، جز آن وضعى را كه خدا برايش برگزيده است ، آرزوى داشتن وضعى ديگر نكند . بحارالانوار : ۷۸ / ۱۰۶ / ۶
▪️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هیچ پیامبری یا وصی او نیست مگر آنکه شهید میشود[۱] ▪️و همچنین فرمودند: هیچ کس از ما(اهل بیت) نیست مگر آنکه مسموم یا مقتول خواهد بود[۲] دلایل بسیاری وجود دارد که شهادت ناشی از مسمومیت، پیامبرصلی الله علیه و آله را تأیید می نمایند، این دلایل و روایات، از تواتر معنوی برخوردارند مانند: ▪️امام صادق علیه السلام فرمودند: پیامبرصلی الله علیه و آله در جریان جنگ خیبر مسموم شده و هنگام رحلتشان بیان فرمودند که لقمه ای که آن روز در خیبر تناول نمودم، اکنون اعضای بدنم را نابود نموده است و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست، مگر این که با شهادت از دنیا می رود[۳] ▪️امام صادق علیه السلام در روایت دیگری فرمودند: از آن جا که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، ذراع(سر دست) گوسفند، را دوست می داشتند، یک زن یهودی با اطلاع از این موضوع ایشان را با این بخش از گوسفند مسموم نمودند[۴] ▪️عبدالصمد بن بشیر از امام صادق علیه السلام روایت کرده که آنحضرت فرمود: میدانید پیامبر ص درگذشت یا کشته شد همانطور که خدا می فرماید:(اگر او درگذرد یا کشته شود به جاهلیت باز میگردید.) او قبل از مرگ مسموم شد. ... تنها شیعیان نیستند که معتقد به شهادت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله هستند، بلکه روایات فراوانی در صحاح و دیگر کتاب های اهل سنت وجود دارد که همین موضوع را تأیید می نماید که برخی از آنها عبارتند از: ▪️روایت شهادت پیامبرصلی الله علیه و آله: محمد بن سعد از مورخان بسیار قدرمی و مسلمان، ماجرای مسمومیت پیامبرصلی الله علیه و آله را این گونه نقل می نماید: هنگامی که پیامبرصلی الله علیه و آله، خیبر را فتح نموده و اوضاع به حالت عادی برگشت، زنی یهودی به نام زینب که برادر زادۀ مرحب بود که در جنگ خیبر کشته شد، از دیگران پرسش می نمود که پیامبرصلی الله علیه و آله کدام بخش از گوسفند را بیشتر دوست می دارد؟ و پاسخ شنید که سر دست آن را. سپس آن زن، گوسفندی را ذبح و تکه تکه نمود و بعد از مشورت با یهودیان در مورد انواع سم ها، سمی که تمام آنان معتقد بودند، کسی از آن جان سالم به در نمی برد را، انتخاب نموده و اعضای گوسفند و بیشتر از همه جا، سردست ها را مسموم نمود. هنگامی که آفتاب غروب نموده و پیامبر نماز مغرب را به جماعت اقامه فرموده و در حال برگشت بودند، آن زن یهودی را دیدند که همچنان نشسته است! پیامبرصلی الله علیه و آله دلیل آن را پرسیدند و او جواب داد که هدیه ای برایتان آوردم! پیامبر با قبول هدیه، به همراه یارانش بر سر سفره نشسته و مشغول تناول غذا شدند ... بعد از مدتی، پیامبرصلی الله علیه و آله فرمودند که دست نگه دارید! گویا این گوسفند مسموم است! مؤلف کتاب، سپس نتیجه می گیرد که شهادت پیامبر به همین دلیل بوده است[۶] [۱] - بصائر الدرجات ص۱۴۸ / بحارالانوار ج۱۷ ص ۴۰۵ و ج۴۰ ص۱۳۹ [۲] - وسائل الشیعه ج۱۴ ص۲/ بحارالانوار ج۴۵ ص۱/ من لایحضره الفقیه ج۴ص۱۷ [۳] - بصائر الدرجات، ج ۱، ص۵۰۳/ بحار الانوار، ج ۲۷، ص ۲۱۶ [۴] - کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج۶، ص ۳۱۵ [۵] - تفسیرالعیاشی ج۱ص۲۰۰/ بحارالانوار ج۲۲ص۵۱۶وج۲۸ص۲۱ [۶] - الطبقات الکبری، ج ۲، ص ۲۰۲ – ۲۰۱