هدایت شده از نکاتی از قرآن
نکاتی از قرآن 54
دسیسه شیطان و پیروانش ضعیف است. معذورین جهاد از مردم بیش از خدا می ترسند. دنیا کوتاه مدت و آخرت بهتر و عدالت کامل در آن برقرار است. اگر در برج های محکم هم باشید فرار از مرگ غیر ممکن است. خوبی ها از خدا و بدی ها ناشی از اعمال خودمان است. منافق در حضور موافق و در خفا مخالف است. اگر قرآن از سوی خدا نبود حاوی تناقض های بسیار بود.
هدایت شده از آیات الهی
✨ وصف مومن ✨
👈 مومن هرگز به اموال و اولاد، دل نمی بندد:
🌹🌹 وَمَا أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُم بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِندَنَا زُلْفَىٰ إِلَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ لَهُمْ جَزَاءُ الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَهُمْ فِي الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ.
اموال و فرزندانتان هرگز شما را نزد ما مقرب نمى سازد، جز کسانیکه ایمان بیاورند و عمل صالحى انجام دهند که براى آنان در برابر کارهایى که انجام داده اند پاداش مضاعف است (پاداش دو، و گاهی چند برابر). و آنها در غرفه هاى بهشتى در (نهایت) امنیت خواهند بود. ۳۷ سبا.
تفسیر: اشتباه بزرگى که غالبا دامنگیر بسیاری از مردم است، اینست که تصور مى کنند آنها که در این جهان از نظر مادى گرفتار محرومیت اند، مغضوب و مطرود درگاه خدا هستند، و آنها که در رفاه نعمت غوطه ورند، محبوب و مقبول خداوند مى باشند.
در حالیکه چه بسیار افراد محرومى که با این وسیله، آزمایش مى شوند، و به برترین مقامات مى رسند، و چه بسیار افراد متنعمى، که اموال و ثروتشان بلاى جانشان و مقدمهء مجازاتشان است.
✅ البته، نه به آن معنى که انسان دست از تلاش و کوشش لازم، براى زندگى بر دارد، بلکه، هدف اینست که داشتن امکانات اقتصادى و نیروى انسانى فراوان، هرگز معیار ارزش معنوى انسانها در پیشگاه خدا نیست.
👈 و در ادامه، معیار حقیقی تقرب به درگاه خداوند را بیان می فرماید: کسانیکه ایمان آورده و عمل صالح انجام دهند (نه ایمان به تنهایی و نه عمل صالح بدون ایمان. این دو با هم وسیلهء تقرب به پیشگاه باری تعالی است. دقت کنیم).
🍃 👈 بنابراین، تمام معیارها به این دو امر باز مى گردد، ایمان و عمل صالح از هر فرد، در هر زمان، در هر مکان، از هر قشر و هر گروه.
🍃 👈 و تفاوت انسانها در پیشگاه خدا، به تفاوت درجات ایمان و مراتب عمل صالح آنهاست، و جز این چیز دیگرى نیست.
🍃 👈 حتى علم و دانش و انتساب به افراد بزرگ، حتى به پیامبران، اگر توأم با این دو معیار نباشد، به تنهائى چیزى بر ارزش انسان نمى افزاید.
🟢 👈 به این معنی که خداوند، معیار اصیل را در دو چیز خلاصه کرده، که همهء انسانها قدرت بر تحصیل آنرا دارند، و امکانات و محرومیت هاى مادى در آن مؤثر نیست.
■ اگر اموال و اولاد بر خدا ترجیح داده شوند، عملا تبدیل به بتهایی شده اند همتای خدا که مورد پرستش قرار می گیرند. حتی گاهی ممکن است به نظرمان هم نیاید و متوجه این بت پرستی نشویم. پس حواسمان را جمع کنیم.
💚 و معنی غرفهء بهشتی، مراتب بالایی بهشت است که پاداشهای آن دو و چند برابر عمل صالحی است که انجام شده.
👈 اما در آیهء بعد، در مقابل اینهمه ایمان و عمل صالح، و پاداشهای فراوان، فقط یک گروه را معرفی می فرماید:
🌹 وَالَّذِينَ يَسْعَوْنَ فِي آيَاتِنَا مُعَاجِزِينَ أُولَٰئِكَ فِي الْعَذَابِ مُحْضَرُونَ.
و کسانیکه براى انکار و ابطال آیات ما تلاش مى کنند و مى پندارند از حوزهء قدرت ما فرار خواهند کرد، در عذاب (الهى) احضار مى شوند. ۳۸ سبا.
■■■ یعنی کسیکه در ابطال آیات کلام الله می کوشد و ذهنها را بسمت انحراف متمایل می کند، تمام کفر است در مقابل تمام ایمان و عمل صالح. (خیلی دقت کنیم).
■■■ اینان در دنیا با کمک همهء علم و قدرت و نفوذ در افکار و سرمایه گذاریهای مالی و حرفهای دلنشین، با آیات الهی در می افتند و می پندارند که از حوزهء قدرت خدا گریخته اند. اما غافل از اینکه در عذاب الهی احضار خواهند شد.
💚 اَلسَلامُ عَلَیکَ أَیُهَاالنَّبِیُ وَ رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکَاتُه.
🔹🔸امانت و خشوع
🔻🔻🔻🔻
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنَّ أوَّلَ شيءٍ يُرفَعُ مِن هذهِ الاُمّةِ الأمانَةُ و الخُشوعُ ، حتّى لا تَكادُ تَرى خاشِعا .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ای اباذر
نخستين چيزى كه از ميان اين امت رخت بر مى بندد، امانتدارى و خشوع است، چندان كه تقريبا مسلمان خاشعى نمى يابى .
توضیح
خضوع👈 تذلل اعضای ظاهریست
خشوع 👈 تذلل درونی و قلبی ست
🪴🪴🪴
واژگانهای «خضوع» و «خشوع» هر دو به معناى تذلل و انکسار آمدهاند.[1]
خضوع مختص جوارح و اعضاى بدن آدمى است، ولى خشوع مختص قلب است.[2] به بیان دیگر، خضوع در بدن و صورت و چشم ظاهر میگردد، اما محل خشوع قلب است. اگر قلب از هیبت و عظمت الهى خاشع گردید، قهراً بدن نیز خاضع میگردد. [3] .
[1]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 8، ص 71 و 72، بیروت، دار صادر، چاپ سوم، 1414ق؛ فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین، ج 1، ص 112 و 113، قم، هجرت، چاپ دوم، 1410ق.
[2]. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه، موسوی همدانی، محمد باقر، ج 1، ص 229، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ پنجم، 1374ش.
[3]. امین بانوى اصفهانى، سیده نصرت، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، ج 15، ص 116، تهران، نهضت زنان مسلمان، 1361ش.
[4]. عاملى، ابراهیم، تفسیر عاملی، محقق، غفاری، على اکبر، ج 1، ص 74، تهران، صدوق، 1360ش.
[5]. این معنا با توجه به معنای لغوی خشوع است که به معنای تذلل و انکسار آمده است.
[6]. «وَ رُوِیَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص رَأَى رَجُلًا یَعْبَثُ فِی صَلَاتِهِ بِلِحْیَتِهِ فَقَالَ لَوْ خَشَعَ قَلْبُهُ لَخَشَعَتْ جَوَارِحُه». دیلمی، حسن، إرشاد القلوب إلى الصواب، ج 1، ص 115، قم، شریف رضى، چاپ اول، 1412ق.
[7]. حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد، تفسیر اثنا عشری، ج 1، ص 136 و 137، تهران، میقات، چاپ اول، 1363ش.
آیات مرتبط
سوره البقرة (45) : وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ
سوره آل عمران (199) : وَإِنَّ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَمَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ خَاشِعِينَ لِلَّهِ لَا يَشْتَرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۗ أُولَٰئِكَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ
سوره الإسراء (109) : وَيَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَيَزِيدُهُمْ خُشُوعًا ۩
سوره طه (108) : يَوْمَئِذٍ يَتَّبِعُونَ الدَّاعِيَ لَا عِوَجَ لَهُ ۖ وَخَشَعَتِ الْأَصْوَاتُ لِلرَّحْمَٰنِ فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا
سوره الأنبياء (90) : فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ يَحْيَىٰ وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا ۖ وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ
🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🌿🤚سلام، طلوع فجر یکشنبه هیجدهمین روز از شهریور ماه و چهارمین روز از ماه ربیع الاول، ان شاءالله همراه باشد با زیارت "امام علی(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها)" و ذکر شریف" یا ذی الجلال و الاکرام ".
«لعنت ابدی خداوند بر صهیونیست های غاصب و حامیانشان باد».
🌿📚 وَ إِنَّ يُونُسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ.
((آیه ۱۳۹ سوره صافات))
🌿🖋 #جایگاه وتأثیرذکریونسیه:
🌿📚 در برخی منابع اهل سنت از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل شده است که این دعا، اسم اعظم خداوند است که اگر خدا رابه آن بخوانند، اجابت میکند. پیامبر در پاسخ به سوال اصحاب که آیا این دعا تنها برای نجات یونس بود، به ادامه همین آیه قرآن استناد کرد که «و مؤمنان را [نیز]چنین نجات میدهیم.»
🌿📚در حدیث دیگری از پیامبر تاکید شده است که هر مسلمانی برای حاجت خود، این ذکر را بخواند، خداوند خواسته او را برآورده میکند...
🌿🌺🌿بار الها : بر محمد(صلی الله علیه و آله) و آل محمد(علیهم صلوات الله) درود فرست و آنچه خیر است برای امت اسلامی مقدر فرما.
التماس دعا
🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺