#تفسیر_قرآن 🤌🤗
تفسیر سوره بقره آیه ی ۱۷۶
این همه تهدید و وعده ى عذاب که براى کتمان کنندگان حقایق دینى بیان شد، از آن جهت است که خداوند کتاب آسمانى را چنان روشن و واضح و همراه با دلایل و استدلال نازل کرده است که جاى هیچ گونه شبهه و ابهام براى کسى باقى نماند، امّا با این حال گروهى از مردم براى حفظ منافع شخصى خود، دست به توجیه و تحریف زده و در فهم کتاب آسمانى اختلاف به وجود مى آورند تا به اصطلاح آب را گل آلود نموده و از آن ماهى بگیرند. خداوند در وصف اینان مى فرماید: این گروه در شقاق و جدایى به سر مى برند.
یکى از راه هاى کتمان حقیقت، ایجاد اختلاف است. در سه آیه ى گذشته، تمام تهدیدات متوجّه کتمان کنندگان بود. در این آیه به جاى اینکه می فرماید: کتمان کنندگان در شقاقند، فرمود: اختلاف کنندگان در کتاب، در شقاقند. این نشان دهنده ى آن است که کتمان کنندگان، همان اختلاف کنندگان هستند. زیرا در محیط آلوده به اختلاف است که مى توان مردم را سردرگم و حقایق را پنهان کرد.
پیام ها🧐
۱- منشأ اختلافات دینى و مذهبى، دانشمندان هستند، نه کتب آسمانى. «نزل الکتاب بالحقّ... اختلفوا فى الکتاب»
۲- کتمان حقایق، موجب شقاق و شکاف و جدایى و پراکندگى است. «شقاق بعید»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نامهای به دخترم منیره🥺
نویسنده : استاد #صفایی_حائری
گوینده: نجم الدین شریعتی
🖤واقعا دل رحمی ایرانیها در دنیا تکه
#کرمان_تسلیت
#روضه
ـــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد #شجاعی
#مقام_معظم_رهبری
🔸📣 اون چیزی که خستگی ها و ناامیدی رو از بین میبره
اون چیزی که بهمون یادآور میشه چقدر کارمون مهمه و حالا حالاها باید محکم باشیم دیدن این کلیپه
بعد از اینکه بشینی تو ذهنت برای خودت لیستی از نقاط ضعفت رو بنویسی . . . 📋
افکار منفی بهت حمله میکنن ⚔
اون افکار منفی همون باور های غلطی
هستن که باید اصلاح بشه ☺️👌
اصلاحش کن مومن 😊
#کمی_تامل
🔴 برای داعشیان صهیونیست فرقی نداره ایران باشه یا فلسطین،
❣دختری با لباس صورتی در غزه باشه یا کرمان
👟کفشهای کودکانه در غزه یا کرمان
برای کودککش هیچ فرقی نداره
✅ #کمی_تامل
﷽❣ #سلام_امام_زمانم ❣﷽
گل نرگس نظریکن کہ جهانبیتاب است
روز و شب چشم همہ منتظر ارباب است
مهدی فاطمہ پس کی بہ جهان می تابی؟
نور زیبایتو یک جلوہای از محراب است
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جرعهای از زلال قرآن
📖 سوره انبیاء، آیه ۸۳
💠 وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ
💠 و (یاد کن حال) ایوب را وقتی که پروردگار خود را خواند که مرا بیماری و رنج سخت رسیده و تو (بر بندگانت) از همه مهربانان عالم مهربانتری.
🌏 #انس_با_قرآن
متن زیارت حضرت علی سلام الله علیها و حضرت فاطمه الزهرا علیها سلام در روز #یکشنبه 🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧗♂...
نوک قلۀ دماوند رو دیده بودین؟😍ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻 #زیبا
#شرح_کتاب_الموت_بحارالانوار ج صدوسی وهشت ۲۲-۵-۴۰۲.mp3
11.64M
📣#کتاب_الموت_بحارالانوار
🥀باب چهارم روایت نهم🥀
👌جلسه صد وسی وهشتم
🌤آنچه ما از بیرون از خودمان درک میکنیم در مرتبه "احدیت" وجودمات است که باطن ترین رتبه وجودی ماست... / سفارش حضرت امام به فرزندانش در توجه به آیات انتهایی سوره حشر... / منظور از "والتنظر نفس ما قدمت لغد" در سوره حشر پیش فرستادن ولایت امیرالمومنین علیه السلام است... / فرمایش آقای بهجت در مورد جمع آوری "نور" / امهیت توجه به کلمه "جاء" در آیه "من جاء بالحسنه فله عشر امثالها"... / اهم بودن خرج کردن در راه ولایت و باطن عالم، نسبت به خرج کردن در ظواهر... / در دوراهی ها چگونه تصمیم بگیریم؟! / توصیه امام خمینی علیه الرحمه در هزینه کردن یک دهم مال در راه خیر...🌤
🌤در جمع اصحاب رسانه ملی🌤
۱۴۰۲/۵/۲۲
┄┅═══❉☀❉═══┅┄
#تفسیر_قرآن ☘
سوره بقره آیه ۱۷۷
کلمه «برّ» به معناى نیکى است، ولى به هرکس که خیلى نیکوکار باشد، مى گویند او «برّ» است. یعنى وجودش یکپارچه نیکى است.
«بأساء» از «بؤس» به معناى فقر و سختى است که از خارج به انسان تحمیل مى شود. «ضرّاء»، درد و بیمارى است که از درون به انسان فشار مى آورد. و «حین البأس» زمان جنگ و جهاد است.
بعد از ماجراى تغییر قبله خواندیم، سخنِ روز، پیرامون قبله و تغییر آن بود که مى فرماید: چرا به جاى محتواى دین که ایمان به خدا و قیامت و انجام کارهاى نیک است، به سراغ بحث هاى جدلى رفته اید.
این آیه جامعترین آیه قرآن است. زیرا اصول مهم اعتقادى، عملى و اخلاقى در آن مطرح گردیده است. در تفسیر المیزان از رسول خدا نقل شده است که فرمودند: هر کس به این آیه عمل کند، ایمانش کامل است.
این آیه پانزده صفت نیک را در سه بخشِ ایمان، عمل و اخلاق بیان نموده است. در بخش ایمان، به مسئله ایمان به خدا، فرشتگان، انبیا، قیامت و کتب آسمانى اشاره شده و در بخش عمل، به مسائل عبادى مانند نماز و اقتصادى مانند زکات و اجتماعى مانند آزاد نمودن بردگان و نظامى مانند صبر در جبهه و جنگ، و روحى و روانى مثل صبر در برابر مشکلات، اشاره گردیده است. و در بخش اخلاقى به وفاى به عهد و دل کندن از مادّیات و ترحّم به فقرا اشاره شده است.
ایمان به خدا، سبب خضوع در برابر حقّ و عدم تسلیم در برابر طاغوت هاست. ایمان به قیامت، موجب وسعت دید و بلندى همّت مى گردد. ایمان به وجود ملائکه، نشانه ى ایمان به تشکیلات ماوراى طبیعت است. ایمان به انبیا، ایمان به وحى و جریان هدایت در طول تاریخ است و دلیل بر اینکه انسان در این جهان رها و بى برنامه نبوده است. انفاق، بیانگر تعاون و نوع دوستى، و نماز، پیوند مستقیم با خدا، و زکات برنامه ریزى براى حل مشکل محرومان، و وفاى به عهد موجب تحکیم ارتباطات، و صبر عامل آبدیده شدن انسان هاست.
جمله «آتى المال على حبّه» را سه نوع معنا نموده اند:
الف: پرداخت مال به دیگران با وجود علاقه اى که به آن هست.
ب: پرداخت مال بر اساس حبّ خداوند.
ج: پرداخت مال بر اساس علاقه اى که به فقیر است.
صبر، مادر همه کمالات است و قرآن راه رسیدن به بهشت را صبر مى داند؛«اولئک یجزون الغُرفة بما صبروا» به آنان جایگاه بلند داده مى شود، به پاس بردبارى که کردند. چنانکه فرشتگان به بهشتیان مى گویند: «سلامٌ علیکم بما صبرتم» درود بر شما که پایدارى کردید. همچنین درباره رهبران الهى مى فرماید: «جعلنا منهم ائمّة یه دون بامرنا لمّا صبروا» آنان را بخاطر صبرشان، پیشوایانى قرار دادیم که به امر ما هدایت مى نمودند.
مشابه این آیه، در روایات نیز براى معرفى معارف دینى چنین آمده است:
* «لیس العاقل من یعرف الخیر من الشرّ و لکن العاقل من یعرف خیر الشّرین» عاقل آن نیست که خیر را از شرّ بشناسد، عاقل آن است که میان دو شرّ، خیرش را برگزیند.
* «لیس العلم بکثرة التعلّم انّما هو نور یقذفه اللّه فى قلب من یرید» دانش، به آموختن بسیار حاصل نمى شود. دانش واقعى، نورى الهى است که به دل ها مى تابد.
* «لیس البرّ فى حُسن الزّى و لکن فى السکینة و الوقار» بزرگى، در ظاهرِ آراسته نیست، بلکه در آرامش و وقار است.
* «لیس السخى... الذى ینفق ماله فى غیر حقّه و لکنه الّذى یؤدّى الى اللّه ما فرض علیه» سخاوتمند کسى نیست که در هرجا و لو بىجا انفاق کند، بلکه کسى است که در هرجا خشنودى خداست انفاق کند.
* «لیس العبادة کثرة الصیام و الصلاة و انّما العبادة کثرة التفکّر فى امر اللّه» عبادت به نماز و روزه بسیار نیست، به تفکّر درباره خدا و آثار اوست.
* «اشدّ من یَتم الیتیم یتیمٌ انقطع عن امامه» آنکه از سرپرستى پیشواى حقّ محروم گشته، یتیم تر از کسى است که پدر و مادرش را از دست داده است.
براى رسیدن به کمالِ تقوا، انفاقِ واجب و غیر واجب، هر دو لازم است. بعضى از مردم به مستمندان کمک مى کنند، ولى حقوق واجب خود را نمى پردازند و برخى دیگر با پرداخت خمس و زکات، نسبت به فقرا و محرومان بى تفاوت مى شوند. این آیه، مؤمن واقعى را کسى مى داند که هم حقوق واجب را بپردازد و هم انفاق مستحبّ را انجام دهد.
به همین دلیل در روایات مى خوانیم: در اموال ثروتمندان، غیر از زکات نیز حقّى براى محرومان است. و کسى که سیر بخوابد در حالى که همسایه او گرسنه باشد ایمان به خدا و قیامت ندارد.
پیام ها😊☘
۱- به جاى محتواى دین، به سراغ ظاهر نرویم و از اهداف اصلى باز نمانیم. «لیس البرّ... ولکن البرّ»
۲- یکى از وظایف انبیا وکتب آسمانى، تغییر فرهنگ مردم است. «لیس البرّ... و لکن البر»
۳- شناخت مفاهیم، مهم نیست عمل به آن مهم است. کلمه «برّ» به مفهوم نیکى است، ولى دانستن آن مهمّ نیست، کسى که این مفهوم را محقّق مى سازد ارزش دارد. «لکن البرّ من آمن»
۴- ایمان، مقدّم بر عمل است. «من آمن باللَّه... آتى المال»