🔹 یک اربعین حسّاس باشیم
🔹 ما باید یک اربعینهایی داشته باشیم برای اینکه خدای متعال به ما نورانیّتی بدهد، صداقتی بدهد، حقیقتی بدهد، وقتی به آنجا رفتیم ببینیم که ما چیزی هم ذخیره کردهایم، ما هم جهادِ مالی داشتهایم، جهادِ عمری داشتهایم، این اربعینها برای خودسازی است. اربعین ، انسان را در برابرِ نفسِ خبیثِ خود پیروز میکند، یک اربعین حسّاس باشیم که یکی از گناهانمان را مطلقا در زندگیمان نبینیم، یک چلّه دروغ نگوییم، یک چلّه غیبتِ کسی را نکنیم، یک چلّه در منزلِ خود دعوا نکنیم، یک چلّه در منزلِ خود بگومگو نکنیم… این چلّهها برای انسان ثبات میآورد، وگرنه یک روز خوب هستیم و به مسجد میآییم و دو کلام حرف میشنویم و تصمیم میگیریم، اما هنوز به منزل نرسیدهایم که فراموش میکنیم…
🔹 آیت الله #صدیقی
#اربعین_موسوی
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
چهلّه گیری.mp3
1.11M
💠 چهلّه گیری
🔹 ماه پُربرکت #ذیقعده تا دهم ذیحجّه این ایام به عنوان #اربعین_موسوی و کلیمی معروف است این چهل شبانهروز، چهلّهای است که وجود مبارک موسای کلیم به دستور ذات اقدس الهی عهدهدار شد. این آیات ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً﴾ ناظر به همین است؛ لذا در تمام ایام سال گرچه چهلّهگیری فضیلت دارد، ولی از اول ذیقعده تا دهم ذیحجّه این فضیلت بیشتر است. آیه ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیلَةً﴾ ناظر به آن است که انسان این چهل شبانهروز را همانند موسای کلیم(سلام الله علیه) چهلّه بگیرد.
🔹 بارها هم به عرض شما رسید که چهلّهگیری اعراض از دنیاست نه از کار دنیا و از خلق دنیا و از جامعه. انسان در متن جامعه زندگی میکند در درس و بحث هست اگر حوزوی و دانشگاهی است، در تجارت و اقتصاد هست اگر تاجر و پیشهور است، ولی در همه امور میگوید خدا، دیگر نمیگوید اوّل خدا، دوم فلان شخص! این یک بیماری است که دامنگیر اکثر ما هست.
🔹 این آیه ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾؛ اکثر مؤمنین مشرکاند! ، خطری است زیر گوش ما، فرمود: امروز با این جناح، فردا با آن جناح، امروز با این سَمت، فردا با آن سَمت، امروز اوّل خدا دوم فلان شخص، فردا اوّل خدا دوم فلان شخص! وقتی از امام(سلام الله علیه) سؤال میکنند چگونه اکثر مؤمنین مشرکاند؟ چگونه میشود که مؤمن مشرک باشد؟ فرمود همین که میگویند: «لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ» ...
👤آیت الله #جوادی_آملی #صلوات #تلنگر
👌کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔹 اصلی ترین دستور آیت الله قاضی در ایام #اربعین_موسوی
🔹 " حضرت استاد #سعادت_پرور (ره) می فرمود: اصلی ترین دستور مرحوم آیت الله آقا #سید_علی_قاضی (ره) در این ایام به شاگردانش « #مراقبه » بود. البته مراقبه ی هر کس بنا بر مرتبه ای که دارد متفاوت است، ولی اصل جامع همه ی آن ها حفظ حریم ادب بندگی است که ابتدایی ترین آن حفظ حریم گناه و پرهیز از محرمات الهی است، و بعد مراتب بالاتر آنست که سالک می بایست مراقبات سخت تری را در رعایت ادب بندگی انجام دهد. آیت الله #کشمیری (ره) در این باره می فرمود: « آقای قاضی همیشه به ما میگفتند اذکار و ادعیه با شرایط تأثیر میکند و مراقبه حرف اول را میزند. » "
🔹 آیت الله #فیاض_بخش
کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #محتواي_دعا
دعای #یازدهم
در درخواست عاقبت بخيري
عنوان دعا چنين است:
و کان من دعائه عليهالسلام بخواتم الخير، از دعاهاي امام (ع) در درخواست عاقبت بخيريهاست.
(اينکه انسان نهايت کارش نيکو گردد و سعادتمند شود، امري است که مورد علاقهي همه است، و اصولا تمامي فعاليتها و تلاشها به نوعي براي رسيدن به آن است. حتي کساني که راه را گم کردهاند و به بيراهه ميروند، گمان ميکنند به سوي سعادت و نيکبختي گام برميدارند. در حقيقت دعا براي عاقبت به خير شدن، و قبولي در پيشگاه خداست، که بالاترين سعادت و خوشبختي است.
دعاي يازدهم اينگونه آغاز ميشود: يا من ذکره شرف للذاکرين، و يا من شکره فوز للشاکرين، و يا من طاعته نجاه للمطيعين، اي آنکه ياد او براي يادکنندگان موجب شرافت و بزرگي است، و اي آنکه شکر او براي شکرگزاران موجب پيروزي است، و اي آنکه اطاعت او براي اطاعتکنندگان موجب رهائي است. با توجه به دعا شايد بتوان گفت «شرف» و «فوز» و «نجات» به وسيله «ذکر» و «شکر» و «اطاعت» از خداوند به دست ميآيد.
سپس امام (ع) جايگاه هر کدام را اينگونه بيان ميفرمايند:
1- و اشغل قلوبنا بذکرک عن کل ذکر، و دلهاي ما را به ياد خودت از هر يادي مشغول کن.
2- و السنتنا بشکرک عن کل شکر، و زبانهاي ما را به سپاس خود از هر سپاسي (مشغول کن).
3- و جوارحنا بطاعتک عن کل طاعه، و اندامهاي ما را به اطاعت خودت از هر اطاعتي (به کار آر).
و در فرازهاي آخر دعا به ما ميآموزد که براي پايان حيات خويش از خداوند چه چيزي را درخواست کنيم.
و اجعل ختام ما تحصي علينا کتبه اعمالنا توبه مقبوله، و پايان آنچه نويسندگان کردارهايمان براي ما (روز قيامت) ميشمارند، توبهي پذيرفته شده قرار بده.
نتيجه اينکه در دنيا قلب ذاکر و زبان شاکر و اعضاي بدن، مطيع فرمان خدا باشد، و در آخرت پذيرفتهي درگاه خدا گرديده و به «توبهي مقبوله» دست يابد.
اينکه انسان به اين درجه از شناخت برسد که بداند در حيات دنيا دنبال چه چيز باشد و چه بخواهد، يکي از نعمتهاي بزرگ خداوند است امام سجاد عليهالسلام به ما در اين دعا ميآموزد تا در حيات دنيوي اين هدف را دنبال کنيم که با گفتار و کردار شايسته و مورد رضاي خداوند به اين سعادت بزرگ نائل شويم و ابلاغ توبهي مقبوله را از پيشگاه خداوند متعال کار دريافت کنيم. (انشاءالله).
#محتواي_دعا_یازدهم
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👤 مرحوم آیت الله #بهجت :
◀️هر کس هر روز سوره #یس بخواند و ثواب آن را به حضرت زهرا سلام الله علیها هدیه کند و همچنین #دعا_عهد بخواند و ثواب آن را به مادر #امام_زمان ارواحنا فداه هدیه کند، سورة #واقعه هم خوانده و ثوابش را به أمیرالمؤمنین علیه السلام هدیه کند .چه بخواهد و چه نخواهد #عاقبت_بخیر می شود ، نخواهد هم به زور می شود!
شما را سفارش می کنم به اینکه نمازهایتان را در بهترین و با فضیلت ترین اوقات آنها به جا بیاورید و آن نمازها با نوافل، 51 رکعت است؛ پس اگر نتوانستید، 44 رکعت بخوانید و اگر مشغله های دنیوی نگذاشت آنها را به جا آورید، حداقل نماز توابین را بخوانید [نماز اهل انابه و توبه هشت رکعت هنگام زوال است.
اما #نماز_شب پس هیچ چاره و گریزی برای مومنین از آن نیست، و تعجب از کسی است که می خواهد به کمال دست یابد و در حالی که برای نماز شب قیام نمی کند و ما نشنیدیم که احدی بتواند به آن مقامات دست یابد مگر به وسیله نماز شب. ...
تاکید میکنم محال است انسانی به جز از راه سیدالشهدا علیه السلام به مقام #توحید برسد. سریان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهدا علیه السلام است و پیشکار این فضیلت هم حضرت قمر بنی هاشم ابالفضل العباس علیه السلام است. همچنین از آن چیزها که بسیار لازم و با اهمیت است دعا برای #فرج حضرت حجت ـ صلوات الله علیه ـ در قنوت نماز وتر است بلکه در هر روز و در همه دعاها .
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_461
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #دوشنبه
👉🏻 1da.ir/pxKPaI
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1_384109580.mp3
6.82M
#انس_با_قرآن
کاش دو دسته از مسئولان بیشتر از #قرآن کمک بگیرند؛
۱ـ متولیانِ امورِ تبلیغات فرهنگی در داخل و خارج کشور
۲ـ سیاستمداران و دولتمردان که حافظان عزّت، صیانت، سیاست و #اقتصاد کشورند
👤 استاد #شجاعی
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ أيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دَابِرِ الظَّلَمَةِ أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقَامَةِ الْأَمْتِ وَ الْعِوَجِ أَيْنَ الْمُرْتَجَى لِإِزَالَةِ الْجَوْرِ وَ الْعُدْوَانِ؛
كجاست آن مهيّا گشته براى ريشه كن كردن ستمكاران، كجاست آن كه برای راست نمودن انحراف و كجى به انتظار اويند، كجاست آن اميد شده براى از بين بردن ستم و دشمنى.»
#دعا_ندبه
🔴 « #امام_زمان عجل ، مهدی موعودِ ملتها نمی آید ستمگران عالم را نصیحت کند که ظلم و زیاده طلبی و سلطه گری و استثمار نکنند.
با زبان نصیحت، عدالت در هیچ نقطه عالم مستقر نمیشود.
استقرار عدالت، چه در سطح جهانی آن طور که آن وارث انبیا انجام خواهد داد و چه در همه بخشهای دنیا، احتیاج به این دارد که مردمان عادل و انسانهای صالح و عدالت طلب، قدرت را در دست داشته باشند و با زبان قدرت با زورگویان حرف بزنند. »
👤 #مقام_معظم_رهبری
✍️ ای پسته تو خنده زده بر حدیث قند
مشتاقم از برای خدا یک شکر بخند
طوبی ز قامت تو نیارد که دم زند
زین قصه بگذرم که سخن میشود بلند
خواهی که برنخیزدت از دیده رود خون
دل در وفای صحبت رود کسان مبند
گر جلوه مینمایی و گر طعنه میزنی
ما نیستیم معتقد شیخ خودپسند
ز آشفتگی حال من آگاه کی شود
آن را که دل نگشت گرفتار این کمند
بازار شوق گرم شد آن سروقد کجاست
تا جان خود بر آتش رویش کنم سپند
جایی که یار ما به شکرخنده دم زند
ای پسته کیستی تو خدا را به خود مخند
حافظ چو ترک غمزه ترکان نمیکنی
دانی کجاست جای تو خوارزم یا خجند
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_180
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ دعا كردن #بلعم_باعورا
👈 بلعم با عور را خلق جهان
سغبه شد مانند عیسی زمان
سجدهٔ ناوردند کس را دون او
صحت رنجور بود افسون او
پنجه زد با موسی از کبر و کمال
آنچنان شد که شنیدستی تو حال
صد هزار ابلیس و بلعم در جهان
همچنین بودست پیدا و نهان
این دو را مشهور گردانید اله
تا که باشد این دو بر باقی گواه
این دو دزد آویخت از دار بلند
ورنه اندر قهر بس دزدان بدند
این دو را پرچم به سوی شهر برد
کشتگان قهر را نتوان شمرد
نازنینی تو ولی در حد خویش
الله الله پا منه از حد بیش
گر زنی بر نازنینتر از خودت
در تگ هفتم زمین زیر آردت
قصهٔ عاد و ثمود از بهر چیست
تا بدانی کانبیا را نازکیست
این نشان خسف و قذف و صاعقه
شد بیان عز نفس ناطقه
جمله حیوان را پی انسان بکش
جمله انسان را بکش از بهر هش
هش چه باشد عقل کل هوشمند
هوش جزوی هش بود اما نژند
جمله حیوانات وحشی ز آدمی
باشد از حیوان انسی در کمی
خون آنها خلق را باشد سبیل
زانک وحشیاند از عقل جلیل
عزت وحشی بدین افتاد پست
که مر انسان را مخالف آمدست
پس چه عزت باشدت ای نادره
چون شدی تو حمر مستنفره
خر نشاید کشت از بهر صلاح
چون شود وحشی شود خونش مباح
گرچه خر را دانش زاجر نبود
هیچ معذورش نمیدارد ودود
پس چو وحشی شد از آن دم آدمی
کی بود معذور ای یار سمی
لاجرم کفار را شد خون مباح
همچو وحشی پیش نشاب و رماح
جفت و فرزندانشان جمله سبیل
زانک بیعقلند و مردود و ذلیل
باز عقلی کو رمد از عقل عقل
کرد از عقلی به حیوانات نقل
#مثنوی_معنوی_151
برنامه ی #مثنوی_خوانی
#مولوی - #مثنوی_معنوی - #دفتر_اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
❇️ دعا كردن #بلعم_باعورا 👈 بلعم با عور را خلق جهان سغبه شد مانند عیسی زمان سجدهٔ ناوردند کس را دون
🔴#بلعم_باعورا كسى بود كه مردم بقدرى فريفتهى او شده بودند كه گفتى عيسى زمان است.
جز باو تعظيم نمىكردند و افسون او شفا دادن بيماران بود.
اين شخص از روى كبر و غرور كماليه داشت با حضرت موسى پنجه زد و آن طور شد كه شنيدهاى.
صد هزاران ابليس و بلعم پنهان يا آشكار در جهان بوده و همين حال را داشتهاند
ولى اين دو نفر را خداى تعالى مشهور نموده تا گواه حال سايرين باشند
خداوند براى اين مقصود اين دو دزد را بدار آويخت و گر نه در شهر بس دزد بود.
اين دو نفر را با پرچم شهرت بشهر بردند و گر نه كشتگان قهر بقدرى زيادند كه نمىتوان شمرد.
تو نازنين هستى ولى در حد خودت الحذر پا از حد خود بيرون نگذار.
اگر با نازنينتر از خود مصادف شده و مخالفت كنى چنان مىزنندت كه بزير هفتمين زمين فرو روى.
بيان قصه عاد و ثمود براى چيست؟ براى اينست كه بدانى كه انبيا بچه كس مىنازند.
بزمين فرو بردن (چنان كه قارون و قوم لوط را فرو بردند) و دور انداختن چنانچه قوم ثمود را باد بر مىداشت و دور مىانداخت و صاعقه كه قوم عاد با آن هلاك شدند اينها همه بيان عزت نفس ناطقه است.
تمام حيوانات اگر براى يك انسان كشته شود بجا و بموقع است و تمام انسانها اگر براى هوش بميرد بجا است
هوش چيست؟ هوش عقل كل است عقل جزئى نيز هوش است ولى هوش پست.
تمام حيواناتى كه از انسان دورى مىكنند و نسبت باو وحشى هستند از حيواناتى كه با انسان مأنوس و اهلى هستند پستترند
خون آنها براى خلق سبيل و مباح است براى اينكه از عقل صاحب جلال گريزان هستند.
عزت وحشيان براى آن از ميان رفته كه مخالف امر انسان شدهاند.
(در قرآن مجيد سوره مدثر آيه 51 در حق كفار مىفرمايد: كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ فَرَّتْ مِنْ قَسْوَرَةٍ 74: 50- 51 يعنى مثل اينكه خران گريختهاى هستند كه از جلو شير فرار كردهاند مولوى اشاره به آيه مزبور مىفرمايد)
وقتى تو وحشى گرديده و چون خر گريخته شدى ديگر چه عزتى دارى
كشتن خر جايز نيست ولى وقتى وحشى شد خونش مباح مىشود
خر دانش ندارد كه او را از وحشى بودن باز دارد ولى با اين وصف خدا او را معذور ندانسته است.
پس اگر آدم از گفتار فرستاده خدا وحشى گرديده و متنفر شد چگونه معذور خواهد بود.
از اين جهت همان طور كه خون حيوانات وحشى نزد تير اندازان و نيزه پرانان حلال است خون كفار نيز حلال شده است.
زن و فرزندشان سبيل است چون عاقل نبوده و رانده از درگاه خدا و ذليل هستند
عقلى هم كه از عقل عقل رم كرده دورى گزيند از مرتبه عقل فرود آمده در شمار حيوانات قرار گرفته است.
#مثنوی_معنوی_ 151 ترجمه
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ «#بلعم_باعورا» كيست و قرآن او را چگونه توصيف كرده است؟
📜 « بلعم باعورا» يكي از دانشمندان بني اسرائيل بود و آن چنان در مقامات معنوي ارج و قرب يافت كه مستجاب الدعوه شد و حضرت موسي (ع) از او به عنوان مبلغ استفاده مي كرد، ولي بر اثر تمايل به فرعون و وعده و وعيدهاي او از راه حق منحرف شد و همه كرامات خود را از دست داد، تا آنجا كه در صف مخالفان موسي(ع) قرار گرفت.
هنگامي كه فرعون تصميم گرفت موسي و يارانش را تعقيب كند به بلعم باعورا گفت: از خدا بخواه كه موسي و اصحابش به دست ما گرفتار شوند. او پذيرفت و به طرف موسي و اصحابش به راه افتاد تا آنها را نفرين كند. چهارپاي وي از حركت امتناع ورزيد، بلعم باعورا حيوان را زد؛ خداوند حيوان را به زبان آورد و حيوان گفت: واي بر تو! چرا مي زني؟! آيا مي خواهي همراه تو بيايم كه تو پيامبر خدا و قومش را نفرين كني؟ بلعم باعورا آن قدر حيوان را زد تا جان داد. در اين هنگام #اسم_اعظم از دست او رفت.
اين موضوع به زمان موسي (ع) يا ساير پيامبران اختصاص نداشته و بعد از پيامبر اسلام (ص) و تا به امروز نيز ادامه دارد كه بلعم باعوراها علم و دانش و نفوذ اجتماعي خود را در برابر درهم و دينار يا مقام و يا از روي حسد در اختيار گروه هاي منافق و دشمنان حق قرار داده و مي دهند.
اين افراد ويژگي هايي دارند كه قرآن، آنها را چنين بيان مي كند:
«وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ * وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَٰكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ ۚ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۚ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ؛ اعراف/ 175 و 176
[و بر آنها بخوان سرگذشت آن كس را كه آيات خود را به او داديم؛ ولي (سرانجام) خود را از آن تهي ساخت و شيطان در پي او افتاد، و از گمراهان شد! * و اگر ميخواستيم، (مقام) او را با اين آيات (و علوم و دانشها) بالا ميبرديم؛ (اما اجبار، بر خلاف سنت ماست؛ پس او را به حال خود رها كرديم) و او به پستي گراييد، و از هواي نفس پيروي كرد! مثل او همچون سگ (هار) است كه اگر به او حمله كني، دهانش را باز، و زبانش را برون ميآورد، و اگر او را به حال خود واگذاري، باز همين كار را ميكند؛ (گويي چنان تشنه دنياپرستي است كه هرگز سيراب نميشود! (اين مثل گروهي است كه آيات ما را تكذيب كردند؛ اين داستانها را (براي آنها) بازگو كن، شايد بينديشند (و بيدار شوند)!]
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 دانشمند دنیا پرست #بلعم_باعورا. 1
تفسیر سوره اعراف آیات 175 و 176
👤 استاد #قرائتی
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 دانشمند دنیا پرست #بلعم_باعورا 2
تفسیر سوره اعراف آیات 175 و 176
👤 استاد #قرائتی
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2