انس با صحیفه سجادیه
✳️ حکایت #عارف_و_خرش قسمت دوم 🌺 گذشتن از امیال نفسانی 🔴 کی گذارد آنک رشک روشنیست تا بگویم آنچ فرض
👌چه کنم؟ چگونه سخن گویم؟ آن که رشک نور و روشنى است کى مىگذارد آن چه را که گفتنى است بگویم .
کنون دریا کف بر لب آورده و سدى مىسازد سد را کشیده و مىگسترد.
اکنون مىگویم و بشنو که چه چیز مانع گفتار من گردید؟ مانع این بود که شنونده فکرش متوجه جاى دیگر گردید.
حواسش پیش صوفى مهمان رفته تا گلو گاه غرق فکر او گردید.
از این جهت لازم شد که از آن چه مىگفتم منصرف شده و سراغ همان افسانه برویم.
اما تو ای عارف و سالک الی الله ما مىگوییم مثل طفلى که متوجه جوز و مویز است متوجه صورت مشو.
جسم و تن ما همانا جوز و مویز است اگر تو از بچگى ترقى کرده و مرد هستى از این جوز و مویز بگذر.
اگر تو هم نگذرى اکرام خداوندى تو را از جسم که سهل است از نه طبق افلاک خواهد گذرانید.
اکنون صورت افسانه را بشنو ولى دانه را از کاه جدا کرده اصل مقصود را دریاب.
مولانا بارها این سخن را پیش آورده است که مردان حق، ظاهری چون دیگران دارند، اما وجود حقیقی آنها باطن و روح خداجوی آنهاست. اگر تو به ظاهر آنها توجه کنی، مانند کودکی هستی که گردو و کشمش دوست داری. جسم ما در مَثل مانند گردو و کشمش است. اگر تو به راستی مردی، از این دو درگذر. انسان کودک منش به جسم و شهوت و امیال نفسانی علاقهمند است. تا از این علاقهها درنگذری از مرحلهْ کودکی برون نخواهی شد. اگر تو توان گذشتن از این امیال را نداشته باشی و قید صورت و جسم را نزنی، به طور قطع احسان حق تعالی تو را از نه طبقه آسمان میگذراند و تو را از زندگی مادی و عالم ماده فراتر میبرد و به معرفت حق میرساند و این سعادت را باید مشیت پروردگار به بنده بدانی.
به گفته یک از اساتید : حقیقت درون دل در خروش است و مجاز همچون کف و خاشاک بر روى آب در جوش. او در پى بیان حقیقت و پند است و خاطر شنونده سر گرم افسانه و ترفند. پس وسیلت جلب توجه او را آماده باید ساخت و از حقیقت به افسانه باید پرداخت. مقصود نه صوفى است و نه مهمانى و نه سپردن خر به تیمارگر آن چنانى.
داستان صوفى و مهمان شدن او و مشغول گردیدن شنونده به ظاهر داستان همچون جوز و مویز است و سر گرم کردن کودک بىتمیز، و گر نه سخن از روح است و دیرینه بودن و مقید گشتن آن به تن. آنان که به دنیا وابستهاند و تن را مىپرورانند همچون کودکاند که به بازى با جوز و خوردن مویز مشغول است، و آنان که در پى تربیت روحاند به جسم و پرورش آن نمىنگرند. عارف حقیقى کسى است که از صورت بگذرد و معنى، یعنى روح، را پرورد. و سرانجام مىگوید که هر چند بنده ناقص سر گرم پرورش جسم ماند، رحمت پروردگار او را دریابد و به سر منزلى که بایدش رساند.
#مثنوی_معنوی_دفتر_دوم_7
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ایمان و تقوا عامل نزول برکات آسمان و زمین
🔴 آیه ی قرآن به ما میفرماید که: «و لو انّ اهل القری امنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السّماء و الأرض» (اعراف آیه 96)
ایمان و تقوا که باشد، برکات آسمان و زمین جاری خواهد شد.
برکات آسمان، همان فتوح معنوی است، همان رحمت الهی است، همان تقرب الیاللَّه است، همان استغفار ملائکه ی آسمان و حمَلهی عرش برای بندگان خدا در روی زمین است.
برکات ارض، یعنی همه ی آنچه که به زندگی زمینی انسان ارتباط پیدا میکند؛ یعنی آزادی، یعنی رفاه، یعنی استقلال، یعنی امنیت، یعنی سعه ی رزق، سلامت بدن و از این قبیل.
اگر ایمان و تقوا باشد، هم آن برکات و هم این برکات برای بشر وجود دارد. این، اسلام است.
۱۳۸۷/۰۲/۱۴
#مقام_معظم_رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_179
دعای #سی_یک
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در یاد کردن #توبه و درخواست آن "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_سی_یک_25
دعای سیدالساجدین (ع ) در یاد کردن #توبه و درخواست آن:
🔹اللَّهُمَّ لا خَفِيرَ لِى مِنْكَ فَلْيَخْفُرْنِى عِزُّكَ، وَ لا شَفِيعَ لِى إِلَيْكَ فَلْيَشْفَعْ لِى فَضْلُكَ، وَ قَدْ أَوْجَلَتْنِى خَطَايَاىَ فَلْيُؤْمِنِّى عَفْوُكَ🔹
🔸خدايا! مرا پناهى نيست، پس عزت تو پناه من باشد، و شفيعى در بارگاه تو ندارم، پس فضل تو مرا شفاعت كند. و گناهان مرا هولناك ساخته، پس گذشت تو مرا ايمن گرداند🔸
#سی_یک
◀️کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_سی_یک_26
دعای سیدالساجدین (ع ) در یاد کردن #توبه و درخواست آن:
🔹فمَا كُلُّ مَا نَطَقْتُ بِهِ عَنْ جَهْلٍ مِنِّى بِسُوءِ أَثَرِى، وَ لا نِسْيَانٍ لِمَا سَبَقَ مِنْ ذَمِيمِ فِعْلِى، لَكِنْ لِتَسْمَعَ سَمَاؤُكَ وَ مَنْ فِيهَا وَ أَرْضُكَ وَ مَنْ عَلَيْهَا مَا أَظْهَرْتُ لَكَ مِنَ النَّدَمِ، وَ لَجَأْتُ إِلَيْكَ فِيهِ مِنَ التَّوْبَةِ🔹
🔸اين كه بى پروا در حضور تو زبان گشوده ام، نه از آن است كه از كار زشت خود بى خبرم يا عمل نكوهيده گذشته خود را فراموش كرده ام، لكن براى اين است كه آسمان و اهل آسمان و زمين و ساكنان آن پشيمانى مرا كه آشكار كردم و توبه را كه سنگر خود ساختم بشنوند🔸
#سی_یک
◀️کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منتخب
#دعا_پنجم_6
🔸 اللّهُمّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهّابِينَ بِهِبَتِكَ، خدايا! به عطا و احسانت، ما را از عطا و احسان ديگران بينياز ساز، وَ اكْفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِينَ بِصِلَتِكَ و از ما غم و اندوه بريده شدن احسان ديگران را به احسان و جايزهات كفايت فرما حَتّي لَا نَرْغَبَ إِلَي أَحَدٍ مَعَ بَذْلِكَ، ، تا با بذل و بخشش تو، به دنبال و بخشش احدي رغبت نكنيم، وَ لَا نَسْتَوْحِشَ مِنْ أَحَدٍ مَعَ فَضْلِكَ. و با فضل و احسان تو از احدي نهراسيم.
دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_سی_یک_25
#دعا_سی_یک_26
قسمت اول
🔴اینجا امام سجاد علیه السلام ابتدا از خدای متعال میخواهد «اللَّهُمَّ لَا خَفِیرَ لِی مِنْک فَلْیخْفُرْنِی عِزُّک» اولاً «خفیر» یعنی چه؟ در کشورهای عربی در حوزهی استحفاظی مینویسند «الخُفَارَه» یعنی اینجا حوزهی استحفاظیِ فلان استان است، در سابق که میان اعراب جنگ قبیلهای میشده است، عدّه بودند که در جامعه انسانهای موجّهی بودند، اگر آن شخصی که به دنبالِ او هستند به قلمروی آنها میرسید، طرف میگفت: اینجا خِفارَتِ من است و من خَفیرِ او هستم و هیچ کسی حق ندارد به او دست بزند، واقعاً هم نمیتوانستند با او کاری کنند.
اینجا میگوید: خدایا من خفیری ندارم، یعنی چیزی که مرا از عذابِ تو حفظ کند، «اللَّهُمَّ لَا خَفِیرَ لِی مِنْک» از بابتِ تو خفیری ندارم که مرا از عذابِ تو حفظ کند، «فَلْیخْفُرْنِی عِزُّک» خدایا! این عزّتِ تو خفیرِ من بشود.
اینجا از خدا میخواهد که خدا او را عفو کند، میگوید من گناه کردهام و میدانم.
حضرت در ادامه میگوید: «فَمَا کلُّ مَا نَطَقْتُ بِهِ عَنْ جَهْلٍ مِنِّی بِسُوءِ أَثَرِی، وَ لَا نِسْیانٍ لِمَا سَبَقَ مِنْ ذَمِیمِ فِعْلِی» خیلی دقیق است، اگر دقّت نکنید اشتباه میکنید، میگوید: خدایا! این همه که من حرف زدم، گفتم گناه کردم، بد کردم، اینها از جهلِ من به بدیِ گناهانِ خود نیست، منشأ آن این نیست که نسبت به بدیهای خود جاهل هستم، منشأ آن این نیست که بدیهای خود را فراموش کردهام… چه میخواهد بگوید؟
اینجا دو مطلب است، یکی اینکه انسان در حضورِ بزرگ کمتر صحبت میکند، یک مطلب را در حضورِ بزرگ تکرار نمیکنند.
👈ادامه دارد ....
👤آیت الله #فاطمی_نیا
#سی_یک
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_سی_یک_25
#دعا_سی_یک_26
قسمت دوم
🔴در ریاض السالکین فی شرح صحیفه سید الساجدین علیه السلام، جلد ۴، صفحه ۴۶۲ در ذیل این فقره آمده :
«فکانه علیه السلام خشى ان ینکر علیه اتساعه فى الکلام بالتوبه، و استرساله فى النطق بطلب المغفره میگوید: مثل این است که حضرت در این دعا زیاد از توبه صحبت کرده است، حالتِ امام مثل این است که به ایشان گفته باشند چقدر تو این را گفتهای، نه اینکه گفته باشند، مثلِ این است، «خشى ان ینکر علیه اتساعه فى الکلام» امام احتیاط کردند که به واسطهی این اندازه وسعت دادنِ کلام از ایشان انتقاد شود، میگوید: «فاخذ فى الاعتذار عن ذلک» باید اعتذار کنید تا… این تکرار کردن یک سرّی دارد، وقتی من در محضرِ بزرگی رفتهام و یک مطلبی را چند مرتبه تکرار میکنم، میگویند: دیگر بس است، میگویم: نمیخواهم زیاد حرف بزنم، مصلحت این است، اجازه بدهید بگویم که چرا چهار مرتبه گفتم.
پس یک سرّی دارد، میدانم تکرار کردم، اما این برای این نیست که من گناهانِ خود را بد نمیدانم یا فراموش کردهام، چرا؟ به گناه چه ربطی دارد؟… به علّتِ دوم توجه کنید، میگوید: اگر یک بندهای مراقبِ خدا باشد و گناه کرده باشد، کارِ او به جایی میرسد که اصلاً زبانِ او خشک میشود، میخواهد این را برساند که خدایا! من که حرف میزنم، اولاً نمیخواهم نعوذبالله زیاد حرف بزنم، یک فلسفهای دارد که میگویم، ثانیاً نه این است که گناهِ خود را فراموش کرده باشم، درست است که این گناهانی که من دارم اصلاً نباید اجازه میداد من الآن حرف بزنم،
در ادامه شارح میگوید: «و ذلک ان العبد المراقب لربه الخائف من ذنبه اذا علم اطلاع الله تعالى علیه، و تحقق ان لا منجى منه الا الیه، امتلا قلبه هیبه، و انقبضت نفسه حیاء، و ارتعدت فرائصه رهبه، فاقتضى ذلک ان لا یطاوعه لسانه بلفظ و لا جنانه بمعنى و لا جوارحه بحرکه» گر درست فکر کند که من چه کاری کردهام و در مقابل چه کسی هستم، دیگر اصلاً زبانِ او کار نمیکند، حضرت سجّاد علیه السلام میخواهند اینها را به مت القاء کنند، نه این باشد که واقعاً خودشان بخواهند بگویند خدایا ببخشید من زیاد گفتهام، نه! میخواهد به ما بگوید که اولاً اگر در حضورِ بزرگ زیاد صحبت کردید متوجّه بشوید، بعد هم اگر حقایقِ گناهانتان را بدانید، اصلاً اینقدر جرأت نمیکنید که حرف بزنید، زبانِ شما خشک میشود.
پس دو جهت شد، یکی معذرتخواهی از تکرارِ کلام و دوم اینکه اصلاً گناه نباید میگذاشت من حرف بزنم.
«فَمَا کلُّ مَا نَطَقْتُ بِهِ عَنْ جَهْلٍ مِنِّی بِسُوءِ أَثَرِی، وَ لَا نِسْیانٍ لِمَا سَبَقَ مِنْ ذَمِیمِ فِعْلِی» نه نسبت به گناهانِ خود جاهل هستم و نه بدیهای خود را فراموش کردهام، «لَکنْ لِتَسْمَعَ سَمَاؤُک وَ مَنْ فِیهَا» خدایا! تکرار میکنم که آسمانِ تو و کسانی که در آسمان هستند بشنود، همه بدانند من به گناهِ خود اقرار کردم، «وَ أَرْضُک وَ مَنْ عَلَیهَا» و زمینِ تو و آن کسانی که روی زمینِ تو هستند بشنوند… چه چیزی را بشنوند؟ «مَا أَظْهَرْتُ لَک مِنَ النَّدَمِ» این پشیمانی که من ظاهر کردهام را بشنوند و همه بدانند که من پشیمان شدهام، «وَ لَجَأْتُ إِلَیک فِیهِ مِنَ التَّوْبَهِ» توبهی من را بشنوند… اگر بشنوند چه میشود؟
پس چه شد؟ خدایا! من نمیخواستم تکرارِ مکرّرات کنم، تکرار کردم که آسمانِ تو و اهلِ آن بشنوند، و زمینِ تو و اهلِ آن بشنوند، اگر بشنوند چه میشود؟ «فَلَعَلَّ بَعْضَهُمْ بِرَحْمَتِک یرْحَمُنِی لِسُوءِ مَوْقِفِی» بلکه خدایا بعضی از این اهلِ آسمان و اهلِ زمین که میشنوند به رحمتی که تو در دلِ آنها میاندازی به من رحم کنند، بخاطرِ این جایگاهِ بدی که من دارم، «أَوْ تُدْرِکهُ الرِّقَّهُ عَلَی لِسُوءِ حَالِی» بعضی از آنها دلشان به من بسوزد و بر من رقّت بگیرند، اگر بشنوند و دلشان بسوزد و رقّت بگیرند چه میشود؟ «فَینَالَنِی مِنْهُ بِدَعْوَهٍ» یک دعا در حقِّ من کنند، «هِی أَسْمَعُ لَدَیک مِنْ دُعَائِی» آن دعای آنها در نزدِ تو شریفتر از دعای خودم باشد، «أَوْ شَفَاعَهٍ أَوْکدُ عِنْدَک مِنْ شَفَاعَتِی» یک شفاعتی بکند که از شفاعتی که من میخواهم مؤکّدتر باشد، «تَکونُ بِهَا نَجَاتِی مِنْ غَضَبِک وَ فَوْزَتِی بِرِضَاک» اصلاً ممکن است اینها صدای من را بشنوند و یک کاری کنند که من از عذابِ تو نجات پیدا کنم و رستگار بشوم.
این مضامین جز در صحیفه سجّادیّه، هیچ جای دیگری نیست.
👤آیت الله #فاطمی_نیا
#سی_یک
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
Fateminia-13970516-Sahifeh-105-ThaqalainSite-1.mp3
11.42M
#شرح_صحیفه_سجادیه
👌 #شرح بخشی از دعای #سی_یک
👌بند 22 تا 27
👤 آیت الله #فاطمی_نیا
#دعا_سی_یک_22
#دعا_سی_یک_27
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_63
◀️ اهمیت #شفاعت
وَ قَالَ (علیه السلام): الشَّفِيعُ جَنَاحُ الطَّالِبِ.
شفاعت كننده چونان بال و پر درخواست كننده است.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی #نهج_البلاغه_حكمت_63 ◀️ اهمیت #شفاعت وَ قَالَ (علیه السلام): الشَّ
◀️ نقش #شفاعت كننده:
📋 امام(عليه السلام) در اين جمله كوتاه و پرمعنا اشاره به اهميت شفاعت كرده مى فرمايد: «شفاعت كننده بال و پَرِ طلب كننده است»; (الشَّفِيعُ جَنَاحُ الطَّالِبِ).
شفاعت بر دو گونه است: تكوينى و تشريعى; شفاعت تكوينى آن است كه موجودات قوى تر اين جهان به موجودات ضعيف تر براى پرورش و تكامل و نموّ كمك كنند، تابش آفتاب، ريزش باران و وزش نسيم نوعى شفاعت در عالم تكوين نسبت به پرورش گياهان است. باغبان نيز در حدّ خود در مورد گياهان و درختان شفاعت مى كند. اين گونه شفاعت دامنه وسيعى در جهان هستى دارد. در عالم تشريع نيز انسان هايى كه در درگاه خدا مقرب ترند افراد ضعيف و آلوده به گناه و وامانده در راه را كمك كرده آنها را به سرمنزل سعادت مى رساند. به يقين هر دو نوع شفاعت هنگامى مؤثر واقع مى شود كه در شفاعت شونده قابليت و لياقت لازم وجود داشته باشد وگرنه به يك دانه فاسد گياه هر قدر آفتاب بتابد و باران ببارد و نسيم بوزد گياهى از آن نمى رويد و همچنين انسانى كه رابطه خود را با شفيعان به كلى قطع كرده شفاعت شافعان نفعى به حال او نخواهد داشت.
اين كه امام در گفتار حكيمانه بالا مى فرمايد: شفاعت كننده بال و پر طلب كننده است واقعيت مسلّم عقلى و نقلى است، همان گونه كه هيچ پرنده اى بدون بال و پر نمى تواند پرواز كند بسيارى از طلب كنندگان نيز بى بال و پر شفاعت پرواز در آسمان قرب خدا براى آنها غير ممكن است. اين جمله كوتاه در واقع هم اشاره اى به فلسفه شفاعت و هم مفهوم و معناى آن و هم شرايط شفاعت كننده و شفاعت شونده دارد. پرنده بايد همه چيز او كامل باشد تا بعد از رويش بال و پر بتواند پرواز كند و استفاده از بال و پر براى پرنده عيب نيست، بلكه افتخار است و عالم اسباب در جهان هستى در واقع چهره هايى از همين شفاعت است. در عالم تشريع نيز گاه معصومان و پيشوايان بزرگ شفاعت مى كنند، گاهى علماى دين و شهدا و صالحان و زمانى اعمال خوب انسان مانند نماز و روزه و جهاد او با دشمن يا با نفس سبب شفاعتش مى شود. در هر حال شفيع به منزله بال و پر محسوب مى شود. براى توضيح بيشتر در مورد حقيقت شفاعت و آثار و شرايط آن به جلد اوّل تفسير نمونه ذيل آيه 48 سوره «بقره» مراجعه فرماييد.
#نهج_البلاغه_حكمت_63
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
💠 #چله_ی_زیارت_عاشورا 29
▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن #زیارت_عاشورا ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد.
▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم :
♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ .....
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
موانع استجابت دعا_32.mp3
13.34M
#موانع_استجابت_دعا ۳۲
✳️تمام نظام عالَم بر پایهی همان اسماء خدا استوار است که عادت کردهایم شبهای قدر، دورهاش میکنیم!
🕊 مکتب دعا، همان جایی است که ؛
میتوان با این أسماء اُنس گرفت،
و بر بال آنها سوار شد، و به سمت بالاترین مقصد خلقت، پرواز کرد.
👤 استاد #شجاعی
🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#محتواي_دعا
دعای #پنجاه_چهار
در درخواست از خداي تعالي جهت دور گردانيدن اندوهها
عنوان دعا چنين است:
و کان من دعائه عليهالسلام في استکشاف الهموم، از دعاهاي امام (ع) در درخواست (از خداي تعالي) جهت دور گردانيدن اندوهها است.
امام (ع) در آغاز دعا ميفرمايد:
يا فارج الهم و يا کاشف الغم، يا رحمن الدنيا و الاخره و رحيمهما، صل علي محمد و آل محمد.
اي بردارندهي غم و دورکنندهي اندوه، اي بسيار بخشنده در دنيا و آخرت و بسيار مهربان در آن دو سرا، بر محمد و آل محمد درود فرست.
سپس به ما ميآموزد که اين درخواستها را از خداوند طلب کنيم:
1- اعصمني و طهرني، مرا نگهدار و پاک گردان.
2- اسالک عملا تحب به من عمل به، از تو درخواست ميکنم عمل و کرداري را که به سبب آن هر کسي که آن را انجام دهد دوست بداري.
3- و يقينا تنفع به من استيقن به حق اليقين في نفاذ امرک، و يقين و باوري که به وسيلهي آن کسي را که در جريان امر تو حقيقت يقين را به دست ميآورد سود ميدهي.
4- و اقبض علي الصدق نفسي، و مرا بر راستي (در قصد و گفتار و کردار) بميران.
5- و اقطع من الدنيا حاجتي، و حاجت و نيازمنديم را از دنيا جدا ساز.
6- و اجعل فيما عندک رغبتي شوقا الي لقائک، و رغبت و خواستهام را در آنچه نزد تو است شوق ديدار خودت قرار ده.
7- و هب لي صدق التوکل عليک، و راستي توکل و اعتماد بر خود را به من عطا فرما.
8- اسالک خوف العابدين لک، از تو ميخواهم که به من ترس عبادتکنندگان را عطا فرمايي.
9- و عباده الخاشعين لک، (و از تو ميخواهم) عبادت و پرستش خشوعکنندگان را به من عطا کني.
10- اللهم اجعل رغبتي في مسالتي مثل رغبه اوليائک في مسائلهم، خدايا رغبت و ارادهي مرا در خواستهام مانند رغبت دوستانت در خواستههايشان قرار ده.
11- و رهبتي مثل رهبه اوليائک، و ترسم را مانند ترس دوستانت قرار ده.
12- و استعملني في مرضاتک عملا لا اترک معه شيئا من دينک مخافه احد من خلقک، (اي خدا) مرا در طريق رضا و خشنودي خود به عملي مشغول بدار که با انجام آن عمل، من هيچ امري از دين تو را به واسطهي ترس از مخلوقت ترک نکنم.
13- و نجني من مضلات الفتن، و مرا به وسيلهي رحمت و مهربانيت از فتنههاي گمراهکننده (از راه حق) نجات و رهائي بده.
#محتواي_دعا_پنجاه_چهار
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#منتخب
🔹اللّهُمّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَي سِتْرِكَ بَعْدَ عِلْمِكَ، خدايا! تو را سپاس بر پرده پوشيت بعد از آگاهيت، وَ مُعَافَاتِكَ بَعْدَ خُبْرِكَ، فَكُلّنَا قَدِ اقْتَرَفَ الْعَائِبَةَ فَلَمْ تَشْهَرْهُ، و بر عافيت بخشيدنت پس از دانستنت. همه ما مرتكب گناهان و معاصي شديم، و تو احدي از ما را بين مردم به گناه مشهور نكردي، وَ ارْتَكَبَ الْفَاحِشَةَ فَلَمْ تَفْضَحْهُ، و به كارهاي زشت و ناپسند آلوده شديم، و تو يك نفر از ما را در برابر بندگانت رسوا نساختي. وَ تَسَتّرَ بِالْمَسَاوِئِ فَلَمْ تَدْلُلْ عَلَيْهِ. هر يك از ما خود را به پرده زشتي و گناه پوشاند، و تو احدي را بر زشتيها و گناهانش راهنمايي نكردي. كَمْ نَهْيٍ لَكَ قَدْ أَتَيْنَاهُ، چه بسيار نهي تو را به جا آورديم، وَ أَمْرٍ قَدْ وَقَفْتَنَا عَلَيْهِ فَتَعَدّيْنَاهُ، و چه بسيار دستور تو را، كه گفتي نسبت به آن قيام كنيم و آن را انجام دهيم، و ما از آن تجاوز كرديم. وَ سَيّئَةٍ اكْتَسَبْنَاهَا، وَ خَطِيئَةٍ ارْتَكَبْنَاهَا، و چه بسيار زشتيهايي كه به دست آورديم، و خطاهايي كه مرتكب شديم، كُنْتَ الْمُطّلِعَ عَلَيْهَا دُونَ النّاظِرِينَ، در حالي كه تو بر آنها آگاه بودي نه بينندگان ديگر، وَ الْقَادِرَ عَلَي إِعْلَانِهَا فَوْقَ الْقَادِرِينَ، و تو بر افشايش قدرت داشتي؛ قدرتي فوق همه قدرتمندان؛ كَانَتْ عَافِيَتُكَ لَنَا حِجَاباً دُونَ أَبْصَارِهِمْ، ولي عفو و چشم پوشي و عافيتت براي ما در برابر ديده بينندگان پرده اي، وَ رَدْماً دُونَ أَسْمَاعِهِمْ و در مقابل گوششان سدّي بود. فَاجْعَلْ مَا سَتَرْتَ مِنَ الْعَوْرَةِ، پس آنچه از زشتيها بر ما پوشاندي وَ أَخْفَيْتَ مِنَ الدّخِيلَةِ، وَاعِظاً لَنَا، و آنچه از علل فساد و تباهي از ما پنهان كردي، براي ما پند دهنده وَ زَاجِراً عَنْ سُوءِ الْخُلُقِ، وَ اقْتِرَافِ الْخَطِيئَةِ، و بازدارنده از بدخويي و نگاه دارنده ارتكاب معصيت، وَ سَعْياً إِلَي التّوْبَةِ الْمَاحِيَةِ، وَ الطّرِيقِ الْمَحْمُودَةِ و سبب كوشش به سوي #توبه نابود كننده گناه و راه پسنديده قرار ده، وَ قَرّبِ الْوَقْتَ فِيهِ، وَ لَا تَسُمْنَا الْغَفْلَةَ عَنْكَ، و زمان قرار گرفتن در تمام اين امور مثبت را نزديك گردان، و داغ غفلت از خود را به پيشاني ما نزن، إِنّا إِلَيْكَ رَاغِبُونَ، وَ مِنَ الذّنُوبِ تَائِبُونَ. كه ما به سوي تو مايل، و از گناهان تائبيم.
دعای #سی_چهار
#دعا_سی_چهار_1
#دعا_سی_چهار_2
#دعا_سی_چهار_3
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2