۲۴ آبان ۱۳۹۹
#شرح
#دعا_چهل_یک_2
✳️ پرده پوشى خداوند
قسمت اول
🔴 از صفات انسانهاى زشتخو، دريدن پردههاى عصمت و عفّت بندگان خداست، به ويژه عيبجويى و كشف اسرار مردم در قالب غيبت و تهمت و شايعهبازى؛ ساختار روحى و فكرى و اجتماعى بشر را دگرگون مىسازد و آثار متقابلى را نيز در پى دارد. بسيارى از هتك حرمتها و افشاى اسرار نظامى و شنود پنهانى گفتگوهاى مردم و آبرو ريزى مسلمانان، بازتاب سخت و ستمگرانه در بين انسانها داشته است.
حضرت على عليه السلام در باب مظالم عباد و فسادى كه در زمين پديد مىآورد، مىفرمايد:
لايَكْبُرَنَّ عَلَيْكَ مَنْ ظَلَمَكَ فَإِنَّما يَسْعى فى مَضَرَّتِهِ وَ نَفْعِكَ وَ لَيْسَ جَزاءُ مَنْ سَرَّكَ أَنْ تَسُوءَهُ وَ مَنْ سَلَّ سَيْفَ الْبَغْىِ قُتِلَ بِهِ وَ مَنْ حَفَرَ بِئْراً لِأَخِيهِ وَقَعَ فيها وَ مَنْ هَتَكَ حِجابَ أَخِيهِ انْهَتَكَتْ عَوْراتُ بَيْتِهِ بِئْسَ الزَّادُ إِلى الْمَعَادِ الْعُدْوانُ عَلَى الْعِبادِ.
ستم ستمكننده بر تو گران نيايد، همانا او در زيان خود و سود براى تو مىكوشد. سزاى كسى كه تو را شاد كند، بد كردن به او نباشد. هر كه تيغ ستم كشد بدان كشته شود و هر كه براى برادرش چاهى بكند در آن بيفتد و هر كه آبروى برادرش را ببرد آبرويش در خانه او بريزد. در قيامت ستم بر بندگان چه بد توشهاى است.
بنابراين؛ آن خدايى كه زيبايىها را آشكار مىكند و زشتىها را مىپوشاند. آن خدايى كه بر جسارت ارتكاب گناهان تندى نمىكند و پردهدرى براى بندگان را روا نمىدارد، چگونه بنده مؤمنى كه جامه پرهيزگارى و صداقت بر تن دارد و مظهر اسماى الهى و واسطه فيض و بركت بين آسمانها و زمين است؛ به خود اجازه مىدهد با حرفى يا حركتى دل آفريدگار و آفرينش را به درد آورد و نظام خلقتى را در هم ريزد، چنين نيست كه اسرار خلقت را هر كه بداند و يا به هر كه بگويند. امّا آثار ناگوار برخى اعمال قلبى و رفتارى در بين بندگان، عرش را به لرزه درمىآورد.
امام باقر عليه السلام فرمود:
در تورات نوشته است از جمله #مناجات خداى عزّوجلّ با موسى بن عمران عليه السلام اين بود كه:
اى موسى! راز پنهان مرا در باطن خويش پوشيده دار و در آشكارت، سازگارى با دشمن من و دشمن خود را از جانب من اظهار كن و با ابراز راز پنهانم سبب دشنام دادن آنها به من مشو تا در نفرين من شريك دشمن خود و دشمن من گردى. «1» گاهى عفو و پرده پوشى خداوند منّان به جايى مىرسد كه گناهكارى را دوست خود قرار مىدهد تا حدّى به درجه قرب خود مىرساند كه پيامبر خود را به سوى او مىفرستد كه واسطه بارش نعمت الهى گردد.
«از جمله اتفاقات لطيف مناجات «برخ الأسود» است، همان كسى كه خداوند متعال به حضرت موسى عليه السلام امر فرمود كه، از او درخواست دعا كند تا براى بنىاسرائيل باران ببارد. بعد از اين هفت سال در بنىاسرائيل قحطى آمد، حضرت موسى عليه السلام با هفتاد هزار نفر بيرون رفتند تا دعا كنند كه باران بيايد. خداوند متعال به موسى عليه السلام وحى فرمود: موسى! چگونه اجابت كنم دعاى جمعيّتى را كه غرق در گناه هستند و گناهان بر ايشان سايه افكنده است و با خباثت باطن و غير يقين مرا مىخوانند و خود را از مجازات من ايمن مىدانند.
اى موسى! برگرد و برو به نزد يكى از بندگانم به نام برخ كه دعا نمايد، تا دعاى او را بپذيرم. حضرت موسى عليه السلام در پى برخ رفت و او را پيدا نكرد، تا اين كه روزى حضرت در كوچهاى عبور مىكرد، ناگهان به بنده سياه پوستى برخورد كرد در پيشانيش آثار سجده نمايان بود و چادر شبى به خود پيچيده و گوشه آن را به پشت گردنش گره زده بود. حضرت به نور خدا او را شناخت و بر او سلام كرد و گفت: اسمت چيست؟ گفت: ...
👈 ادامه دارد ....
#چهل_یک
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
۲۴ آبان ۱۳۹۹
#شرح
#دعا_چهل_یک_2
✳️ پرده پوشى خداوند
قسمت 2
🔴 گفت: اسمت چيست؟ گفت: اسم من برخ است. حضرت موسى عليه السلام گفت: مدّتى در جستجوى تو بوديم، حال بيا برويم براى ما دعاى باران بخوان، برخ به ميان جمعيّت آمد و چنين دعا كرد:
اللَّهُمَّ ما هذا مْن فِعالِكَ وَ ما هذا مِنْ حِلْمِكَ وَ مَا الَّذى بَدا لَكَ انْقَضَتْ عَلَيْكَ عُيُونُكَ أَمْ عانَدَتْ الرِّياحُ عَنْ طاعَتِكَ أَمْ نَفَدَ ما عِنْدَكَ أَمْ إِشْتَدَّ غَضَبُكَ عَلَى الْمُذْنِبينَ، الَسْتَ كُنْتَ غَفَّاراً قَبْلَ خَلْقِ الْخاطِئينَ، خَلَقْتَ الرَّحْمَةَ وَ أَمَرْتَ بِالْعَطْفِ أَمْ تَرينا أَنَّكَ مُمْتَنِعٌ أَمْ تَخْشى الفَوْتَ فَتُعَجِّلُ بِالْعُقُوبَةِ.
خدايا! اين خشكى و قحطى كار تو نيست، و اين سختگيرى بر بندگان از بردبارى تو نيست. چه آشكار شده بر تو كه چشمههاى تو كم آب شده است؟! آيا بادها از فرمانبرى تو روگردان شدهاند؟! يا آنچه نزد توست به پايان رسيده است؟! يا خشمت بر گنهكاران شدّت يافته است؟! آيا تو پيش از آفريدن معصيت كاران آمرزنده نبودى و رحمت را نيافريدى؟ مگر به مهربانى دستور ندادى؟ آيا مىخواهى با اين سختگيرى شوكت خود را به ما نشان دهى، آيا مىترسى فرصت از دست برود و ما نميريم، پس قبل از مردن ما در كيفر شتاب نمودى؟!
هنوز برخ نرفته بود كه باران رحمت خدا سرازير شد، و بارش بنىاسرائيل را فرا گرفت. برخ در بازگشت به حضرت موسى عليه السلام گفت: ديدى چگونه با پروردگار مشاجره كردم و او چگونه با من لطف و انصاف نمود.از بزرگترين الطاف الهى بر بندگان اين است كه اسرار عموم مردم را پنهان نگه داشته و باطنها را بر يكديگر پوشيده مىنمايد تا از اسرار و نقشههاى درونى آگاهى نيابند. بنابراين به زندگى و ارتباط در امور به گونه عادى مشغول هستند.
اگر پردهكشى بر ظاهر اعمال انسانها نبود؛ اجتماع متلاشى شده و كار به سختى مىكشيد و هيچ كس ميل و علاقهاى به رابطه قلبى نداشت و بيشتر بندگان خدا از اين نعمت نهانى آگاه نيستند و نمىدانند كه آبروى فردى و اجتماعى آنان در گرو رحمت الهى است.
اگر روزى گوشهاى از اين پرده براى رسوايى يا آزمايش كنار رود، هيچ كسى قدرت زندگى با ديگران حتى با نزديكان خود را نخواهد داشت.
البته خداوند ستّار براى هر كسى ميزان و معيارى بر اساس حق قرار داده تا مسائل درون و بيرون او سنجيده شود و هر چه ترازوى عدل و انصاف نشان دهد همان ملاك محكمه الهى خواهد بود؛ زيرا در آخرت حجاب و پردهها براى #حسابرسى برداشته مىشود و همگان به حقايقى دست خواهند يافت كه در دنيا پوشيده مانده است.
همانگونه كه حق سبحان مىفرمايد:
وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَن ثَقُلَتْ مَوَ زِينُهُ فَأُوْلئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ* وَ مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُوْلئِكَ الَّذِينَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُم بِمَا كَانُواْ بَايتِنَا يَظْلِمُونَ
ميزان [سنجش اعمال] در آن روز حق است؛ پس كسانى كه اعمال وزن شده آنان سنگين و با ارزش باشد، رستگارند.* و كسانى كه اعمال وزن شده آنان سبك و بىارزش باشد، به سبب اينكه همواره به آيات ما ستم مىورزيدند، به خود زيان زده [و سرمايه وجودشان راتباه كرده] اند.
👈 ادامه دارد ....
#چهل_یک
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
۲۴ آبان ۱۳۹۹
#شرح
#دعا_چهل_یک_2
✳️ پرده پوشى خداوند
قسمت 3
🔴 ميزان وسيله سنجش است و هر چيزى وسيله آزمودن خاصى دارد، مثلًا ديوار را با شاقول، گرمى و سردى هوا را با دماسنج، ميوه با كيلو و پارچه را با متر مىسنجند.
همانطور كه انسانهاى عادى را نسبت به انسانهاى كامل مىسنجند تا نقص و كمال هر كسى در ترازوى حقّ معين شود.
ترازوهاى دنيا بر پايه اصول اعتقادى و اخلاقى است و برخى انسانها بر اساس دانش و ثروت و مقام سبك و سنگين مىشوند. اما ميزان روز قيامت حق و حقيقت است. روزى كه حاكميّت مطلق با خداست؛ تشكيلات قيامت حساب شده و قانونمند مىباشد و قضاوت و صدور حكم و پاداش و كيفر، حقيقى است. و تنها وسيله نجات، شفاعت انبياء و اولياى الهى است.
و چون حق تعالى بخواهد حقيقت روشن شود بايد قفل اسرار و رموز خلقت آدميان را باز كند تا باطن و نيّتها كشف شود، سپس بر ملاك ارزشهاى معنوى حسنات و خسارتهاى مادى گناهان، وزن آدمى به دست مىآيد.
خداوند در پردهبردارى از اين حقيقت مىفرمايد:
يَوْمَ هُم برِزُونَ لَايَخْفَى عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَىْءٌ لّمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْوَ حِدِ الْقَهَّارِ
روزى كه همه آنان آشكار مىشوند، [و] چيزى از آنان بر خدا پوشيده نمىماند. [و ندا آيد:] امروز فرمانروايى ويژه كيست؟ ويژه خداى يكتاى قهّار است.
و ديگر هالهاى از ابهام باقى نمىماند، پس پردهها و سويداى دلها بيرون ريخته شود و درجه ايمان و نفاق انسانها نمايش داده شود، پس بيشتر آدميان از وجود خود وجود شرمنده و حسرت زده مىشوند و كافران و منافقان درخواست برگشت به دنيا مىكنند، بنابراين بايد براى:
يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ* فَمَا لَهُ مِن قُوَّةٍ وَ لَانَاصِرٍ
روزى كه رازها فاش مىشود.* پس انسان را [در آن روز در برابر عذاب] نه نيرويى است و نه ياورى.
انديشيد.
در اينجا يكى از علماى بزرگ در شرح حال خويش آورده است:
«من در دنيا به گونهاى زندگى كردم كه اگر همه حالات- غير از اسرار خانوادگى- مرا به همه مردم اعلان كنند، هرگز شرمنده نخواهم بود.»
يعنى اعمال ظاهرى و پنهان ايشان مايه خجالت و نگرانى نيست؛ اگر به فرض كار ناشايستى هم سرزند بايد به توبه و عذرخواهى پاكسازى نمايد، تا نامه عمل او نورانى بماند و از خداوند درخواست كند كه با او به رحمت و رأفت رفتار كند و در برابر ديد مردم به صورت علنى محاكمه نكند و مردم به افكار و اعمال نادرست او آگاه نشوند و اميد تمام به لطف و فيض گسترده او داشته باشد.
كسانى كه در دنيا از خطاى ديگران زود گذشته و در رفتار با مردم سختگيرى نداشتهاند، خداوند در قيامت با عفو و گذشت و آسانى با او رفتار مىكند و در مقابل آنان كه بسيار سختگير و بدگذشت هستند و همه ريزهكارىهاى رفتار ديگران را به حساب مىكشند، به همين صورت از اندك و انبوه اعمال آنان پرسش دقيق مىشود و رسيدگى به سختى انجام مىشود. پس آنگاه معناى عدالت حق را درك مىكنند.
ابن عباس از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از قول خداوند پرسيد كه فرمود:
وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظهِرَةً وَ بَاطِنَةً»
و نعمت هاى آشكار و نهانش را بر شما فراوان و كامل ارزانى داشته.
رسول خدا صلى الله عليه و آله در جواب فرمود:
أَمَّا الظَّاهِرَةُ فَمَا سَوَّى مِنْ خَلْقِكَ وَ أَمَّا الباطِنَةُ فَما سَتَرَ مِنْ عَوْرَتِكَ وَ لَوْ أَبْدَاها لَقَلاكَ أَهْلُكَ فَمَنْ سِواهُم!
نعمت ظاهرى، آفرينش هماهنگ و موزون توست و نعمت باطنى، پوشاندن معايب و زشتىهاى توست كه اگر آنها را آشكار مىساخت، خانوادهات هم از تو گريزان و نفرت زده مىشد چه رسد به ديگران!
#چهل_یک
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
۲۴ آبان ۱۳۹۹
#شرح مختصر
#دعا_چهل_یک_2
🙏 خدایا (در قبال بدي هايم مرا مورد تقاص قرار مده (و گروى اعمالم را مكش) (و لا تقاصنى بما اجترحت).
(نسبت به اعمال و رفتارم با من به مناقشه مپرداز (و بر من خرده مگير) (و لاتناقشنى بما اكتسبت).
(آنچه را كتمان كردهام آشكار مكن) (و لا تبرز مكتومى).
(و سرو رازم را فاش مفرما) (و لاتكشف مستورى).
و از آنجا كه با قرار گرفتن عمل در #ميزان ، كاركرد افراد مشخص مىشود (عملم را بر كفهى ترازوى انصاف منه (با ميزان عدالت مسنج) (و لا تحمل على ميزان الانصاف عملى).
(باطن و مسائل پنهانيم را در پيش چشم برگزيدگان خلق اعلان مدار) (و لا تعلن على عيون الملا خبرى).
#چهل_یک
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
۲۴ آبان ۱۳۹۹
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #حمد
#حمد_2
الْحَمْدُ ِللَّهِ رَبِّ الْعَلَمِينَ (2)
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
۲۴ آبان ۱۳۹۹
انس با صحیفه سجادیه
📱#نرم_افزار 📚 #تفسیر_نور 👤 استاد محسن #قرائتی #تفسیر_قرآن ⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
👆این نرم افزار را نصب کنید و از روی آن در این دوره ی تفسیر خوانی با ما همراه باشید
انشالله همان گونه که توفیق شد کل قرآن کریم را در این کانال یک دور بخوانیم، توفیق شود تفسیر کل قرآن را هم روزی به اتمام برسانیم
بعون الله
ان شاالله
التماس دعا
۲۴ آبان ۱۳۹۹
۲۴ آبان ۱۳۹۹
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_138
◀️ سخاوت، نتیجه باور به پاداش خدا
🔴 و قَالَ (علیه السلام): مَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ، جَادَ بِالْعَطِيَّةِ.
🔴 آن كه پاداش الهى را باور دارد، در بخشش سخاوتمند است.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
۲۴ آبان ۱۳۹۹
◀️ سخاوتمند باش:
📋 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به يكى از مهم ترين انگيزه هاى انفاق و بخشش در راه خدا اشاره كرده مى فرمايد: «كسى كه يقين به پاداش و عوض داشته باشد در بخشش سخاوت به خرج مى دهد»; (مَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِيَّةِ).
از جمله غرائز مسلم انسان جلب منفعت و دفع ضرر است; انسان همیشه مى خواهد کارى انجام دهد که سودى براى او داشته باشد یا ضررى را از او دور سازد و در همین راستا حاضر مى شود مواهبى را که در اختیار دارد براى رسیدن به امور مهم ترى هزینه کند و تمام تجارت هاى مادى با همین انگیزه صورت مى گیرد. در تجارت معنوى که قرآن نیز از همین لفظ براى آن استفاده کرده (مانند آیه شریفه (هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَة تُنجِیکُمْ مِّنْ عَذَاب أَلِیم)) نیز بر همین اساس کار مى کند، بنابراین کسانى که به وعده هاى الهى ایمان و یقین داشته باشند و بدانند در برابر هر انفاق در راه خدا، بهتر و بیشتر از آن را در این دنیا یا در آخرت و یا در هر دو دریافت مى کنند هرگز در انفاق کردن تردیدى به خود راه نمى دهند; سخاوتمندانه مى بخشند و از اموال و ثروت هاى خود در این راه با روى گشاده استقبال مى کنند.
قرآن مجید مى فرماید: «(وَمَا أَنفَقْتُمْ مِّنْ شَىْء فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ); و هر چیزى را (در راه خدا) انفاق کنید، عوض آن را مى دهد (و جاى آن را پر مى کند)، و او بهترین روزى دهندگان است».(
البته انسان گاه تنها با ظن و گمانِ عوض نیز اموالى را که در دست دارد هزینه مى کند تا چه رسد به این که یقین داشته باشد. او در حال یقین بهتر و بیشتر خواهد پرداخت.
احادیث فراوانى از معصومین در تأثیر انفاق در راه خدا در برکات مادى و معنوى نقل شده است که نشان مى دهد این کار هم دنیاى انسان را رونق مى بخشد و هم مایه نجات او در آخرت است.
در حدیثى از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) مى خوانیم که یکى از دوستان آن حضرت خدمتش رسید امام(علیه السلام) فرمود: «هَلْ أنْفَقْتَ الْیَوْمَ شَیْئاً؟; آیا امروز چیزى در راه خدا انفاق کرده اى؟» گفت: نه به خدا سوگند. فرمود: «فَمِنْ أَیْنَ یُخْلِفُ اللهُ عَلَیْنا أنْفِقْ وَلَوْ دِرْهَماً واحِداً; چگونه خداوند عوض به ما مى دهد (اگر چیزى انفاق نکنیم) برو انفاق کن، هر چند یک درهم باشد».
در حدیث دیگرى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) آمده است که فرمود: «تَصَدَّقُوا فَإنَّ الصَّدَقَةَ تَزیدُ فِى الْمالِ کَثْرَةً وَتَصَدَّقُوا رَحِمَکُمُ اللهُ; صدقه بدهید که مال انسان را افزون مى کند. صدقه بدهید خدا شما را رحمت کند».
در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) آمده است که فرمود: «إنَّ الصَّدَقَةَ تَقْضِى الدِّین وَتَخْلُفُ بِالْبَرَکَةِ; صدقه موجب اداى دین مى شود و برکاتى به جا مى گذارد».
البته این در مورد کسانى است که در اعمال نیک همواره انتظار عوض دارند اما مخلصان واقعى، آنها هستند که براى جلب رضاى الهى انفاق مى کنند همان گونه که در سوره «دهر»، آیه 9 آمده است: (إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللهِ لاَ نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَآءً وَلاَ شُکُوراً).
#نهج_البلاغه_حكمت_138
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
۲۴ آبان ۱۳۹۹
نوجوان.pdf
4.32M
🔸مسابقه بزرگ عطر سلام
▫️بخش نوجوان
✔️هدایا: 110سنگ متبرک مضجع شریف حضرت معصومه علیها السلام
✔️مهلت شرکت در مسابقه:19آبان تا 6 آذر
شرکت کنندگان عزیز کانال انس با صحیفه سجادیه هنگام شرکت در مسابقه نام کانال را وارد کنید👇
@sahife2
لینک شرکت در مسابقه:
https://keramat.amfm.ir/a-s-n
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
۲۴ آبان ۱۳۹۹
محتوای کودک.pdf
4.24M
🔸مسابقه بزرگ عطر سلام
▫️بخش کودک
✔️هدایا: 110سنگ متبرک مضجع شریف حضرت معصومه علیها السلام
✔️مهلت شرکت در مسابقه:19آبان تا 6 آذر
شرکت کنندگان عزیز کانال انس با صحیفه سجادیه هنگام شرکت در مسابقه نام کانال را وارد کنید👇
@sahife2
لینک شرکت در مسابقه:
https://keramat.amfm.ir/ask
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
۲۴ آبان ۱۳۹۹
عطر-سلام-عمومی-3.pdf
3.67M
🔸مسابقه بزرگ عطر سلام
▫️بخش عمومی
✔️هدایا: 110سنگ متبرک مضجع شریف حضرت معصومه علیها السلام
✔️مهلت شرکت در مسابقه:19آبان تا 6 آذر
شرکت کنندگان عزیز کانال انس با صحیفه سجادیه هنگام شرکت در مسابقه نام کانال را وارد کنید👇
@sahife2
لینک شرکت در مسابقه:
https://keramat.amfm.ir/a-s-a
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
۲۴ آبان ۱۳۹۹
۲۴ آبان ۱۳۹۹
۲۴ آبان ۱۳۹۹
۲۴ آبان ۱۳۹۹
۲۴ آبان ۱۳۹۹
۲۴ آبان ۱۳۹۹
۲۴ آبان ۱۳۹۹
👆🔸مسابقه بزرگ عطر سلام
به حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
1️⃣بخش محتوایی ویژه کودک، نوجوان و عمومی
2️⃣ بخش ارسال عکس و فیلم یا صوت عرض ارادت به حضرت فاطمه معصومه علیها السلام
✔️هدایا: 110سنگ متبرک مضجع شریف حضرت معصومه علیها السلام 🔷🔸💠🔸🔷 https://keramat.amfm.ir شرکت کنندگان عزیز کانال انس با صحیفه سجادیه هنگام شرکت در مسابقه نام کانال را وارد کنید👇
@sahife2
۲۴ آبان ۱۳۹۹
۲۴ آبان ۱۳۹۹
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #یکشنبه
👉🏻 1da.ir/tYO2Vq
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
۲۵ آبان ۱۳۹۹
#منتخب
#دعا_دوم_1
🔹وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي مَنَّ عَلَيْنا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ - سپاس مخصوص خداست، كه بر ما به وجود محمد صلي الله عليه و آله منّت نهاد؛ دُونَ الْاُمَمِ الْماضِيَةِ، وَالْقُرُونِ السَّالِفَةِ، نه بر امّتهاي گذشته و زمانهاي سپري شده ...
👌بخشی از دعای #دوم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
۲۵ آبان ۱۳۹۹
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2 #شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان
✳️ پيامبر صلى الله عليه و آله در كلام #لاهيجى
قسمت اول
🔴 لاهيجى در « #شرح_گلشن_راز » در تفسير و توضيح:
يكى خطّ است ز اوّل تا به آخر
بَرو خلق جهان گشته مسافر
(شيخ محمود #شبسترى)
و اشعار بعد از آن مىگويد:
«از اوّل مراتب موجودات كه عقل اوّل است تا آخر تنزّلات كه مرتبه انسانى است و از مرتبه انسانى تا مرتبه الهيّت كه نقطه آخرين دايره به اوّل متّصل مىشود، يك خطّ مستدير موهوم است كه از تجدّد تعيّنات نقطه وحدت نموده مىشود.
«بَرو خلق جهان گشته مسافر» و بر اين خطّ مذكور خلق عالم مسافرند كه از بطون به ظهور مىآيند و از ظهور به بطون مىروند:
كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ»
همان گونه كه شما را آفريد، [پس از مرگ به او] بازمىگرديد.
و مبدأ و معاد و تقدّم و تأخّر و جان و جسم و عقول و نفوس به حسب قلّت و كثرت مناسب با نقطه وحدت نموده مىشود.
سوى هستى از عدم در هر زمان
هست دائم كاروان در كاروان
باز از هستى روان سوى عدم
مىروند اين كاروانها دم بدم
جزوها را رويها سوى كُل است
بلبلان را عشق بازى با گل است
آنچه از دريا به دريا مىرود
از همان جا كآمد آن جا مىرود
(مولوى)
👈 ادامه دارد ...
#دوم #دعا_دوم_1
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
۲۵ آبان ۱۳۹۹