eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹ربِّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، صَلاةً تَنْتَظِمُ صَلَوَاتِ مَلائِكَتِكَ وَ أَنْبِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أَهْلِ طَاعَتِكَ، وَ تَشْتَمِلُ عَلَى صَلَوَاتِ عِبَادِكَ مِنْ جِنِّكَ وَ إِنْسِكَ وَ أَهْلِ إِجَابَتِكَ، وَ تَجْتَمِعُ عَلَى صَلاةِ كُلِّ مَنْ ذَرَأْتَ وَ بَرَأْتَ مِنْ أَصْنَافِ خَلْقِكَ🔹 🔸پروردگارا! درود بر محمد و آل او فرست، درودى كه درود فرشتگان و پيغمبران و رسولان و فرمانبران تو را در بر گيرد و درود بندگان تو از جن و انس و هر كس دعوت تو را اجابت كرد و هر يك از اصناف آفريدگان كه هستى بخشيدى و پديد آوردى شامل شود🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹ربِّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، صَلاةً تُحِيطُ بِكُلِّ صَلاةٍ سَالِفَةٍ وَ مُسْتَأْنَفَةٍ، وَ صَلِّ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ، صَلاةً مَرْضِيَّةً لَكَ وَ لِمَنْ دُونَكَ، وَ تُنْشِئُ مَعَ ذَلِكَ صَلَوَاتٍ تُضَاعِفُ مَعَهَا تِلْكَ الصَّلَوَاتِ عِنْدَهَا، وَ تَزِيدُهَا عَلَى كُرُورِ الْأَيَّامِ زِيَادَةً فِى تَضَاعِيفَ لا يَعُدُّهَا غَيْرُكَ🔹 🔸پروردگارا! درود بر او فرست و بر آل او، درودى كه هر درود گذشته و آينده را فراگيرد و بر او و آل او فرست درودى كه پسنديده تو و غير تو باشد. و با اين همه درود و تحيات ديگر نيز كه چون بر آن ها افزوده گردد چندين برابر شود و با گذشتن هر روز پيوسته در افزايد چنان كه شماره آن را كس نتواند كرد و عدد آن را نتواند دانست🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
jpg2pdf (1).pdf
2.85M
🔴از فراز 50 " " تا پايان فراز 61 " " عليه السلام حضرت بر پيامبر صلى الله عليه وآله و خاندان او عليهم السلام و درود فرستاده است که حاوی مطالب ناب و زیباست و حقا جای تامل و تفکر بسیار دارد ... ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر رضوان و بقاء خداوند رَبِّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ صَلَاةً تُجَاوِزُ رِضْوَانَكَ، وَ يَتَّصِلُ اتِّصَالُهَا بِبَقَائِكَ، وَ لَا يَنْفَدُ كَمَا لَا تَنْفَدُ كَلِمَاتُكَ. پروردگار من، بر محمّد و خاندانش درود فرست، درودى كه از خوشنودى تو درگذرد و اتّصالش به بقاى تو پيوند خورد و تمام نشود، همچنانكه كلمات تو تمام نمى‏شود. «رِضْوَانَك»: عبارت است از رضايت فراوان خداوند و چون بالاترين رضايت‏ها، رضايت خداوند است، لفظ «رضوان» در قرآن كريم، فقط براى رضايت الهى آمده است. (نگاه كنيد به آل عمران/ 162 و 174، توبه/ 109، حديد/ 27 و فتح/ 29.) ولى از آنجا كه رضايت فراوان خداوند، اسباب بهشت را فراهم مى‏سازد، كلمه «رضوان» بر بهشت نيز اطلاق شده است. (آل عمران/ 2.). «بِبَقَائِك»: عبارت است از ثابت ماندن شى‏ء بر حالت اوّل به گونه‏اى كه هيچ تغييرى نيابد. با اين توصيف درمى‏يابيم كه فقط خداوند داراى صفت بقا مى‏باشد و اين صفت عين ذات اوست. زيرا موجودات نسبت به وجودشان در عالم دو دسته‏اند: 1 - ممكن الوجود، كه آنها كسانى هستند كه بودن و نبودن آنها يكى است. 2 - واجب الوجود، و او كسى است كه وجودش هميشگى است و نمى‏تواند در عالم وجود نداشته باشد. به تعبير بهترْ وجودش، عين ذات اوست و آن، خداوند است. حال كه وجود خداوندْ عين ذات اوست، پس اين وجود بايد به طور هميشگى و بدون هيچ تغييرى، موجود باشد. لذا بقا صفتى است كه عين ذات خداوند قرار مى‏گيرد نه وصف زائد بر او و خداوند در اين صفت هيچ شريكى ندارد. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر فرق بين «نبى» و «رسول» رَبِّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، صَلَاةً تَنْتَظِمُ صَلَوَاتِ مَلَائِكَتِكَ وَ أَنْبِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أَهْلِ طَاعَتِكَ، وَتَشْتَمِلُ عَلَى صَلَوَاتِ عِبَادِكَ مِنْ جِنِّكَ وَ إِنْسِكَ وَ أَهْلِ إِجَابَتِكَ، وَ تَجْتَمِعُ عَلَى صَلَاةِ كُلِّ مَنْ ذَرَأْتَ وَ بَرَأْتَ‏مِنْ أَصْنَافِ خَلْقِكَ. پروردگار من، بر محمّد و خاندانش درود فرست، درودى كه درودهاى فرشتگان و پيامبران و فرستادگان و فرمانبران تو را فراگيرد و درودهاى بندگانت از جن و اِنست و اجابت‏كنندگان دعوتت را شامل شود و درود هر كه آفريده‏اى و ايجاد نموده‏اى از انواع آفريدگانت را دربرگيرد. در اين فراز از خداوند مى‏خواهيم بر پيامبر درودى فرستد كه تمامى درودهاى مخلوقات اعم از فرشتگان، جنّ و انسان را دربرگيرد. علاوه بر آن، درودهاى «انبيا» و «رسولان» را نيز شامل گردد. فرق بين «نبى» و «رسول» كه امام عليه السلام در اين فراز به آنها اشاره داشته در آن است كه رسول كسى است كه صاحب آئين و مأمور به ابلاغ باشد، يعنى وحى الهى را دريافت كند و به مردم ابلاغ نمايد. امّا نبى كسى است كه وحى الهى را دريافت مى‏نمايد، ولى موظف به ابلاغ نيست. بلكه تنها خودْ عامل به آن است و يا اگر كسى سؤال كرد پاسخ مى‏گويد. از مجموع احاديثى كه مرحوم كلينى در كتاب اصول كافى در باب «الفرق بين الرسول و النبى و المحدث» آورده چنين استفاده مى‏شود كه نبى كسى است كه حقايق وحى را در حال خواب ديده و صداى فرشته وحى را در بيدارى مى‏شنود و رسول كسى است كه علاوه بر آن، فرشته را نيز در بيدارى ملاحظه مى‏كند. (اصول كافى/ 1.). ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر درودى چندين برابر رَبِّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، صَلَاةً تُحِيطُ بِكُلِّ صَلَاةٍ سَالِفَةٍ وَ مُسْتَأْنَفَةٍ، وَ صَلِّ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ، صَلَاةً مَرْضِيَّةً لَكَ وَ لِمَنْ دُونَكَ، وَ تُنْشِئُ مَعَ ذَلِكَ صَلَوَاتٍ تُضَاعِفُ مَعَهَا تِلْكَ الصَّلَوَاتِ عِنْدَهَا، وَ تَزِيدُهَا عَلَى كُرُورِ الْأَيَّامِ زِيَادَةً فِي تَضَاعِيفَ لَا يَعُدُّهَا غَيْرُكَ. پروردگار من، بر او و خاندانش درود فرست، درودى كه هر درود گذشته و تازه‏اى را فراگيرد. و بر او و بر خاندانش درود فرست، درودى كه نزد تو و غير تو پسنديده باشد و با آن درودهاى ديگر پديد آورى، كه درودهاى گذشته را با آنها چندين برابر كنى و آنها را با گذر روزگار بيفزايى، افزودنى در چندين برابر كه جز تو (كسى) نتواند آنها را شمارش كند. خداوند كريم پاداش حسنه و كارهاى خير را برابر و مساوى با عمل نمى‏داند. بلكه در قرآن كريم، پاداش برخى اعمال نيك را ده برابر ذكر كرده، و مى‏فرمايد: (مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ اَمْثالَها): «هر كس كار نيكى بياورد، ده برابر آن پاداش خواهد داشت». (انعام/ 160.) و در آيات ديگرى از قرآن كريم، پاداش حسنه را بالاتر دانسته، مى‏فرمايد: (اَضْعافاً كَثِيرَةٍ): «چندين برابر». (بقره/ 245.) در برخى آيات نيز، پاداش پاره‏اى از اعمال (نظير انفاق) را به هفتصد برابر، بلكه بيشتر مى‏رساند. (بقره/ 261.) و بالاخره در ديگر آيات، اجر و پاداش بى حسابى را وعده مى‏دهد. (زمر/ 10.). در اين فراز امام سجاد عليه السلام پاداش حسنات خود را، چندين برابر مطالبه نمى‏كند، بلكه از خداوند مى‏خواهد همانگونه كه ثواب و پاداش اعمال را چندين برابر مى‏كند، درود بر پيامبر و خاندان او را چندين برابر گرداند و درودهاى ديگر پديد آورد و افزون فرمايد تا نصيب آن به پيامبر رسد و مقام آن حضرت را ترفيع دهد، نه آنكه ثوابِ چندين برابرى براى خود طلب كند. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز : 🔹ربِّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ صَلَاةً تُجَاوِزُ رِضْوَانَكَ ، وَ يَتَّصِلُ اتِّصَالُهَا بِبَقَائِكَ ، وَ لَا يَنْفَدُ كَمَا لَا تَنْفَدُ كَلِمَاتُكَ . 🔹ربِّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، صَلَاةً تَنْتَظِمُ صَلَوَاتِ مَلَائِكَتِكَ وَ أَنْبِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أَهْلِ طَاعَتِكَ ، وَ تَشْتَمِلُ عَلَى صَلَوَاتِ عِبَادِكَ مِنْ جِنِّكَ وَ إِنْسِكَ وَ أَهْلِ إِجَابَتِكَ ، وَ تَجْتَمِعُ عَلَى صَلَاةِ كُلِّ مَنْ ذَرَأْتَ وَ بَرَأْتَ مِنْ أَصْنَافِ خَلْقِكَ 🔹ربِّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ، صَلَاةً تُحِيطُ بِكُلِّ صَلَاةٍ سَالِفَةٍ وَ مُسْتَأْنَفَةٍ ، وَ صَلِّ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ ، صَلَاةً مَرْضِيَّةً لَكَ وَ لِمَنْ دُونَكَ ، وَ تُنْشِىُ مَعَ ذَلِكَ صَلَوَاتٍ تُضَاعِفُ مَعَهَا تِلْكَ الصَّلَوَاتِ عِنْدَهَا ، وَ تَزِيدُهَا عَلَى كُرُورِ الْأَيَّامِ زِيَادَةً فِي تَضَاعِيفَ لَا يَعُدُّهَا غَيْرُک ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ ذکری بالاتر از پیدا نکردیم 👤(آیت الله ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ تأثیر بر دعاهای شخصی 👤(آیت الله ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ " آثار و نتایج " احیای کتاب قدیمی " فواید الصلوات و عواید التحیات " به شیوه ای جدید 👇 📔 https://b2n.ir/961314 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
1_786508960.mp3
3.6M
👌 شرح قسمت اول 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
1_786508960.mp3
3.6M
👌 شرح قسمت دوم 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
1_789118846.mp3
3.57M
👌 شرح قسمت سوم 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ پرهیز از خشم و انتقام 🔴 و كَانَ (علیه السلام) يَقُولُ: مَتَى أَشْفِي غَيْظِي إِذَا غَضِبْتُ؟ أَ حِينَ أَعْجِزُ عَنِ الِانْتِقَامِ، فَيُقَالُ لِي لَوْ صَبَرْتَ؛ أَمْ حِينَ أَقْدِرُ عَلَيْهِ، فَيُقَالُ لِي لَوْ عَفَوْتَ؟ و درود خدا بر او، فرمود: چون خشم گيرم، كى آن را فرو نشانم؟ در آن زمان كه قدرت انتقام ندارم، كه به من بگويند. «اگر صبر كنى بهتر است» يا آنگاه كه قدرت انتقام دارم كه به من بگويند: «اگر عفو كنى خوب است»؟ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ از انتقام بپرهيز: قسمت اول 📜 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اش به ترك انتقام و در پيش گرفتن روش صبر و عفو دعوت مى كند و مى فرمايد: «من كى آتش خشمم را فرو نشانم آيا هنگامى كه از انتقام ناتوانم كه به من مى گويند: اگر صبر كنى (تا توانا شوى) بهتر است يا هنگامى كه قادر بر انتقامم كه به من گفته مى شود: اگر عفو كنى بهتر است»; (مَتَى أَشْفِي غَيْظِي إِذَا غَضِبْتُ؟ أَحِينَ أَعْجِزُ عَنِ الاِنْتِقَامِ فَيُقَالُ لِي لَوْ صَبَرْتَ؟ أَمْ حِينَ أَقْدِرُ عَلَيْهِ فَيُقَالُ لِي: لَوْ عَفَوْتَ). اين يك واقعيت است كه انسان خشمگين در برابر ظلم و ستمى كه بر او مى رود دو حالت دارد: گاه مى خواهد انتقام بگيرد; اما توان آن را ندارد و چه بسا به پرخاشگرى و گفتن سخنان درشت و تهديد شخص ظالم بر خيزد و گاه با او گلاويز شود; اما هنگامى كه ناتوانى خود را مى بيند عقب نشينى مى كند. در اين هنگام همه به او مى گويند: اگر مى خواهى انتقام بگيرى بگذار توانايى پيدا كنى و اين گونه كه مايه رسوايى و آبروريزى است به ميدان دشمنت مرو، بنابراين در چنين حالتى مردم، او را به صبر و شكيبايى دعوت مى كنند; اما اگر توان بر انتقام داشته باشد و طرف مقابل در برابر ضعيف و ناتوان گردد همين كه دست به انتقام بلند مى كند مردم به او مى گويند: شايسته است عفو كنى كه زكات قدرت عفو است. به اين ترتيب در هيچ حال، انتقام جويى عاقلانه و صحيح نيست. امام(عليه السلام) با اين تعبير لطيف مى خواهد مردم را به ترك انتقام فراخواند همان چيزى كه آتش هايى بر مى فروزد و گاه سرچشمه جنگ هاى خونين و گسترده و دامنه دار مى شود. خود امام(عليه السلام) نمونه كاملى از اين معنا بود: در داستان جنگ جمل هنگامى كه بر دشمنان پيروز شد فرمان عفو آنها را صادر كرد و عايشه را كه از گردانندگان اصلى اين جنگ بود با احترام به مدينه باز گرداند. داستان عفو امام(عليه السلام) از «عمرو بن عاص» هنگامى كه در ميدان صفين در چنگ او گرفتار شده بود و براى نجات خويشتن خود را برهنه و عريان ساخت معروف است. از آن معروف تر داستان توصيه هاى او درباره قاتل خويش «عبدالرحمان ملجم مرادى» كه به فرزندان خود سفارش كرد آب و غذا و وسيله استراحت اين زندانى را فراهم كنند و فرمود: اگر زنده بمانم خود مى دانم با او چگونه رفتار كنم و اگر شما هم عفو كنيد بهتر است و اگر (مصلحت عموم مردم ايجاب كرد كه) لازم بدانيد او قصاص شود تنها را با يك ضربه وى را قصاص كنيد همان گونه كه او يك ضربه بر من وارد كرد. اميرمؤمنان على(عليه السلام) اين درس را از استادش پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) آموخته بود كه نمونه روشن آن عفو عمومى حضرت در داستان فتح مكه است، در حالى كه آنها قاتلان اصحاب و ياران پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) بودند و در سيزده سال كه حضرت در مكه بود ظلم و جنايت فراوانى در حقش روا داشتند و در ساليانى كه در مدينه بود آتش جنگ هايى بر ضدش برافروختند; ولى حضرت با يك فرمان عمومى، همه را عفو كرد و حتى «وحشى» قاتل معروف عمويش «حمزه» را كه جنايتى بسيار وحشتناك انجام داده بود بعد از پذيرش اسلام بخشيد و هنگامى كه به مدينه آمد و خدمت پيامبر(صلى الله عليه وآله) رسيد و اسلام را ظاهراً پذيرفت حضرت او را عفو كرد ولى فرمود: در اينجا نمان، زيرا ديدن تو خاطره شهادت عمويم حمزه را در نظرم زنده مى كند. «وحشى» از آنجا به شام رفت و در آنجا ماند. 👈ادامه دارد ... 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ از انتقام بپرهيز: قسمت 2 📜 قرآن مجید یکى از صفات بهشتیان و پرهیزگاران را (فرو خوردن خشم) و سپس عفو و گذشت مى شمارد و مى فرماید: «(وَسارِعُوا إِلى مَغْفِرَة مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّة عَرْضُهَا السَّماواتُ وَالاَْرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقینَ * الَّذینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکاظِمینَ الْغَیْظَ وَالْعافینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ); و شتاب کنید براى رسیدن به آمرزش پروردگارتان; و بهشتى که وسعت آن، آسمان ها و زمین است; و براى پرهیزگاران آماده شده است. (همان) کسانى که در توانگرى و تنگدستى، انفاق مى کنند; و خشم خود را فرو مى برند; و از خطاى مردم درمى گذرند; و خدا نیکوکاران را دوست دارد» مسئله عفو و گذشت در اسلام به قدرى اهمیت دارد که علاوه بر آیات فراوانى از قرآن، در روایات معصومان نیز بازتاب گسترده اى دارد; از جمله در حدیثى از رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «إذا کانَ یَوْمُ الْقِیامَةِ نادى مُناد: مَنْ کانَ أجْرُهُ عَلَى اللهِ فَلْیَدْخُلِ الْجَنَّةَ; کسى که پاداش او بر خداست وارد بهشت شود» «فَیُقالُ: مَنْ ذَا الَّذی أجْرُهُ عَلَى اللهِ; گفته مى شود چه کسى است که پاداش او بر خداست» «فَیُقالُ الْعافُونَ عَنِ النّاسَ فَیَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ بِغَیْرِ حِساب; گفته مى شود کسانى که مردم را عفو کرده اند و آنها بدون حساب وارد بهشت مى شوند» در حدیث دیگرى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) مى خوانیم: «الْعَفْوُ تاجُ الْمَکارِمِ; عفو و گذشت تاج فضائل اخلاقى است». البته عفو و گذشت در مورد کسانى است که از عفو سوء استفاده نکنند و بر جنایات خود نیفزایند، همان گونه که در حدیثى از امیرمؤمنان(علیه السلام) آمده است: «الْعَفْوُ عَنِ الْمُقِرِّ لا عَنِ الْمُصِرِّ; عفو درباره کسى است که اقرار به گناه خود کند (و پشیمان باشد) نه از کسى که اصرار مى ورزد» 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره فَجَعَلْنَهَا نَكَلاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَمَا خَلْفَهَا وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ‏ ما این عقوبت را عبرتى براى حاضران معاصر و نسل‌هاى بعدشان و پندى براى پرهیزكاران قرار دادیم. 🔴 شكست‌ها و پیروزى‌ها باید براى آیندگان درس باشد. «نكالاً... لما خلفها» 🔴 عبرت گرفتن و پندپذیرى، نیازمند داشتن روحیّه‌ى تقواست. «موعظةً للمتّقین» 👤استاد ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/oh2u 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
🔴 آنان که با حالات ملکوتی و عبادی مرحوم آشنا بوده اند ، ایشان را از بکّائون می ‎شمردند. عالمی که از خوف و شوق خداوند بسیار گریه می‌‌کرد و از بسیار گریه کنندگان عصر بود. او سه ماه ، و را پی در پی می‌‌‎گرفت و در قنوت بیت دوم این غزل را مکرر می‎خواند ✳️ صبح است ساقیا قدحی پرشراب کن دور فلک درنگ ندارد شتاب کن زان پیشتر که عالم فانی شود خراب ما را ز جام باده گلگون خراب کن خورشید می ز مشرق ساغر طلوع کرد گر برگ عیش می‌طلبی ترک خواب کن روزی که چرخ از گل ما کوزه‌ها کند زنهار کاسه سر ما پرشراب کن ما مرد زهد و توبه و طامات نیستیم با ما به جام باده صافی خطاب کن کار صواب باده پرستیست حافظا برخیز و عزم جزم به کار صواب کن 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ از معجزات حضرت امام زين العابدين عليه السلام دعای صحیفه سجادیه است که امام علیه السلام ، سخن از موجوداتى نورى و غيبى و ملكوتى به نام ملائكه است كه خداوند عزيز در كتب آسمانى و به خصوص در نزديك به نود آيه از قرآن مجيد خبر داده است. استاد حسین دعای https://b2n.ir/sahife2_3 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2