eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️ از انتقام بپرهيز: قسمت اول 📜 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اش به ترك انتقام و در پيش گرفتن روش صبر و عفو دعوت مى كند و مى فرمايد: «من كى آتش خشمم را فرو نشانم آيا هنگامى كه از انتقام ناتوانم كه به من مى گويند: اگر صبر كنى (تا توانا شوى) بهتر است يا هنگامى كه قادر بر انتقامم كه به من گفته مى شود: اگر عفو كنى بهتر است»; (مَتَى أَشْفِي غَيْظِي إِذَا غَضِبْتُ؟ أَحِينَ أَعْجِزُ عَنِ الاِنْتِقَامِ فَيُقَالُ لِي لَوْ صَبَرْتَ؟ أَمْ حِينَ أَقْدِرُ عَلَيْهِ فَيُقَالُ لِي: لَوْ عَفَوْتَ). اين يك واقعيت است كه انسان خشمگين در برابر ظلم و ستمى كه بر او مى رود دو حالت دارد: گاه مى خواهد انتقام بگيرد; اما توان آن را ندارد و چه بسا به پرخاشگرى و گفتن سخنان درشت و تهديد شخص ظالم بر خيزد و گاه با او گلاويز شود; اما هنگامى كه ناتوانى خود را مى بيند عقب نشينى مى كند. در اين هنگام همه به او مى گويند: اگر مى خواهى انتقام بگيرى بگذار توانايى پيدا كنى و اين گونه كه مايه رسوايى و آبروريزى است به ميدان دشمنت مرو، بنابراين در چنين حالتى مردم، او را به صبر و شكيبايى دعوت مى كنند; اما اگر توان بر انتقام داشته باشد و طرف مقابل در برابر ضعيف و ناتوان گردد همين كه دست به انتقام بلند مى كند مردم به او مى گويند: شايسته است عفو كنى كه زكات قدرت عفو است. به اين ترتيب در هيچ حال، انتقام جويى عاقلانه و صحيح نيست. امام(عليه السلام) با اين تعبير لطيف مى خواهد مردم را به ترك انتقام فراخواند همان چيزى كه آتش هايى بر مى فروزد و گاه سرچشمه جنگ هاى خونين و گسترده و دامنه دار مى شود. خود امام(عليه السلام) نمونه كاملى از اين معنا بود: در داستان جنگ جمل هنگامى كه بر دشمنان پيروز شد فرمان عفو آنها را صادر كرد و عايشه را كه از گردانندگان اصلى اين جنگ بود با احترام به مدينه باز گرداند. داستان عفو امام(عليه السلام) از «عمرو بن عاص» هنگامى كه در ميدان صفين در چنگ او گرفتار شده بود و براى نجات خويشتن خود را برهنه و عريان ساخت معروف است. از آن معروف تر داستان توصيه هاى او درباره قاتل خويش «عبدالرحمان ملجم مرادى» كه به فرزندان خود سفارش كرد آب و غذا و وسيله استراحت اين زندانى را فراهم كنند و فرمود: اگر زنده بمانم خود مى دانم با او چگونه رفتار كنم و اگر شما هم عفو كنيد بهتر است و اگر (مصلحت عموم مردم ايجاب كرد كه) لازم بدانيد او قصاص شود تنها را با يك ضربه وى را قصاص كنيد همان گونه كه او يك ضربه بر من وارد كرد. اميرمؤمنان على(عليه السلام) اين درس را از استادش پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) آموخته بود كه نمونه روشن آن عفو عمومى حضرت در داستان فتح مكه است، در حالى كه آنها قاتلان اصحاب و ياران پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) بودند و در سيزده سال كه حضرت در مكه بود ظلم و جنايت فراوانى در حقش روا داشتند و در ساليانى كه در مدينه بود آتش جنگ هايى بر ضدش برافروختند; ولى حضرت با يك فرمان عمومى، همه را عفو كرد و حتى «وحشى» قاتل معروف عمويش «حمزه» را كه جنايتى بسيار وحشتناك انجام داده بود بعد از پذيرش اسلام بخشيد و هنگامى كه به مدينه آمد و خدمت پيامبر(صلى الله عليه وآله) رسيد و اسلام را ظاهراً پذيرفت حضرت او را عفو كرد ولى فرمود: در اينجا نمان، زيرا ديدن تو خاطره شهادت عمويم حمزه را در نظرم زنده مى كند. «وحشى» از آنجا به شام رفت و در آنجا ماند. 👈ادامه دارد ... 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ از انتقام بپرهيز: قسمت 2 📜 قرآن مجید یکى از صفات بهشتیان و پرهیزگاران را (فرو خوردن خشم) و سپس عفو و گذشت مى شمارد و مى فرماید: «(وَسارِعُوا إِلى مَغْفِرَة مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّة عَرْضُهَا السَّماواتُ وَالاَْرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقینَ * الَّذینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکاظِمینَ الْغَیْظَ وَالْعافینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ); و شتاب کنید براى رسیدن به آمرزش پروردگارتان; و بهشتى که وسعت آن، آسمان ها و زمین است; و براى پرهیزگاران آماده شده است. (همان) کسانى که در توانگرى و تنگدستى، انفاق مى کنند; و خشم خود را فرو مى برند; و از خطاى مردم درمى گذرند; و خدا نیکوکاران را دوست دارد» مسئله عفو و گذشت در اسلام به قدرى اهمیت دارد که علاوه بر آیات فراوانى از قرآن، در روایات معصومان نیز بازتاب گسترده اى دارد; از جمله در حدیثى از رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «إذا کانَ یَوْمُ الْقِیامَةِ نادى مُناد: مَنْ کانَ أجْرُهُ عَلَى اللهِ فَلْیَدْخُلِ الْجَنَّةَ; کسى که پاداش او بر خداست وارد بهشت شود» «فَیُقالُ: مَنْ ذَا الَّذی أجْرُهُ عَلَى اللهِ; گفته مى شود چه کسى است که پاداش او بر خداست» «فَیُقالُ الْعافُونَ عَنِ النّاسَ فَیَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ بِغَیْرِ حِساب; گفته مى شود کسانى که مردم را عفو کرده اند و آنها بدون حساب وارد بهشت مى شوند» در حدیث دیگرى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) مى خوانیم: «الْعَفْوُ تاجُ الْمَکارِمِ; عفو و گذشت تاج فضائل اخلاقى است». البته عفو و گذشت در مورد کسانى است که از عفو سوء استفاده نکنند و بر جنایات خود نیفزایند، همان گونه که در حدیثى از امیرمؤمنان(علیه السلام) آمده است: «الْعَفْوُ عَنِ الْمُقِرِّ لا عَنِ الْمُصِرِّ; عفو درباره کسى است که اقرار به گناه خود کند (و پشیمان باشد) نه از کسى که اصرار مى ورزد» 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره فَجَعَلْنَهَا نَكَلاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَمَا خَلْفَهَا وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ‏ ما این عقوبت را عبرتى براى حاضران معاصر و نسل‌هاى بعدشان و پندى براى پرهیزكاران قرار دادیم. 🔴 شكست‌ها و پیروزى‌ها باید براى آیندگان درس باشد. «نكالاً... لما خلفها» 🔴 عبرت گرفتن و پندپذیرى، نیازمند داشتن روحیّه‌ى تقواست. «موعظةً للمتّقین» 👤استاد ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/oh2u 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
🔴 آنان که با حالات ملکوتی و عبادی مرحوم آشنا بوده اند ، ایشان را از بکّائون می ‎شمردند. عالمی که از خوف و شوق خداوند بسیار گریه می‌‌کرد و از بسیار گریه کنندگان عصر بود. او سه ماه ، و را پی در پی می‌‌‎گرفت و در قنوت بیت دوم این غزل را مکرر می‎خواند ✳️ صبح است ساقیا قدحی پرشراب کن دور فلک درنگ ندارد شتاب کن زان پیشتر که عالم فانی شود خراب ما را ز جام باده گلگون خراب کن خورشید می ز مشرق ساغر طلوع کرد گر برگ عیش می‌طلبی ترک خواب کن روزی که چرخ از گل ما کوزه‌ها کند زنهار کاسه سر ما پرشراب کن ما مرد زهد و توبه و طامات نیستیم با ما به جام باده صافی خطاب کن کار صواب باده پرستیست حافظا برخیز و عزم جزم به کار صواب کن 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ از معجزات حضرت امام زين العابدين عليه السلام دعای صحیفه سجادیه است که امام علیه السلام ، سخن از موجوداتى نورى و غيبى و ملكوتى به نام ملائكه است كه خداوند عزيز در كتب آسمانى و به خصوص در نزديك به نود آيه از قرآن مجيد خبر داده است. استاد حسین دعای https://b2n.ir/sahife2_3 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مجيد (7) ‏ قسمت 1 🔴 امام سجاد عليه السلام در فراز «وَالطَّائِفينَ بِالبَيتِ المَعْمُورِ وَ مالِكٍ وَ الْخَزَنَةِ وَ رِضْوانَ وَ سَدَنَةِ الْجِنانِ» به وجود گروهى از فرشتگان كه به دور خانه حق مى‏گردند و صاحبان اداره كننده بهشت و دوزخ اشاره مى‏نمايد. «در قرآن كريم بارها از فرشتگان ياد شده، اما از ميان آنها فقط از جبرئيل و ميكائيل نام برده شده و از بقيه فرشتگان با اوصافشان ياد شده است. مانند: ملك الموت و كرام الكاتبين و السفرة الكرام البرَرَة و رقيب و عتيد و مانند اينها ... از صفات و اعمالى كه خداوند سبحان در كلام خود درباره فرشتگان آورده و احاديث هم در اين باب همراهى مى‏كند كه عبارتند از: اوّل: فرشتگان موجوداتى گرامى هستند كه ميان خداى متعال و عالم مشهود واسطه‏اند؛ زيرا هيچ حادثه يا رخداد و كوچك و بزرگى پيش نمى‏آيد مگر اين كه فرشتگان در آن دستى دارند و يك يا چند فرشته بر آن گماشته‏اند. البته تنها نقش آنها در اين زمينه، به جريان انداختن فرمان الهى در بسترش يا قرار دادن آن در جايگاهش مى‏باشد. چنانكه خداى متعال مى‏فرمايد: لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ در گفتار بر او پيشى نمى‏گيرند، و آنان فقط به فرمان او عمل مى‏كنند. دوّم: از فرمان‏هاى خدا به آنان سرپيچى نمى‏كنند؛ چرا كه فرشتگان از وجودى‏ مستقل و اراده‏اى مستقل برخوردار نيستند تا برخلاف خواست خداوند سبحان چيزى را بخواهند و لذا هيچ كارى را دست كم نمى‏گيرند و هيچ يك از فرمان‏هاى خدا را كه به عهده‏شان گذاشته با تحريف يا كم و زياد تغيير نمى‏دهند. خداوند متعال مى‏فرمايد: خدا را در آن‏چه به آنها فرمان دهد نافرمانى نمى‏كنند و هر چه به آنها دستور داده شود، انجام مى‏دهند. سوّم: فرشتگان در عين آن كه شمارشان فراوان است، مراتب متفاوتى دارند. بعضى فرادست و بعضى فرودستند. چه آن كه برخى از آنها دستور دهنده‏اند و اطاعت مى‏شوند و برخى مأمورند و امر او را اطاعت مى‏كنند. آن كه دستور دهنده است به فرمان خدا دستور مى‏دهد و فرمان او را براى مأمور مى‏برد و آن كه مأمور است مأمور به امر خداست و او را اطاعت مى‏كند. پس فرشتگان از خود هيچ اختيارى ندارند و هيچ كاره‏اند. خداى متعال در آيات قرآن مى‏فرمايد: وَ مَا مِنَّآ إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَّعْلُومٌ و هيچ يك از ما فرشتگان نيست مگر اين كه براى او مقامى معين است. مُّطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ آنجا مورد اطاعت [فرشتگان‏] و امين است. قَالُواْ مَاذَا قَالَ رَبُّكُمْ قَالُواْ الْحَقَّ گويند: پروردگارتان چه گفت؟ مى‏گويند: حق گفت. چهارم: فرشتگان مغلوب و مقهور نمى‏شوند؛ زيرا آنان به فرمان و خواست خدا كار مى‏كنند. كه آيات ذيل بدان اشاره دارد: وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيُعْجِزَهُ مِن شَىْ‏ءٍ فِى السَّموَ تِ وَ لَافِى الْأَرْضِ و هيچ چيز در آسمان‏ها و زمين نيست كه بتواند خدا را عاجز كند [تا از دسترس قدرت او بيرون رود]. وَ اللَّهُ غَالِبٌ عَلَى‏ أَمْرِهِ و خدا بر كار خود چيره و غالب است. إِنَّ اللَّهَ بلِغُ أَمْرِهِ [و] خدا فرمان و خواسته‏اش را [به هر كس كه بخواهد] مى‏رساند. از اين جا روشن مى‏شود كه فرشتگان موجوداتى هستند كه وجودشان از ماده جسمانى پيراسته مى‏باشد. ماده‏اى كه در معرض زوال و فساد و تغيير است و خاصيتش اين است كه در حركت به سمت غايت خود تدريجاً به كمال مى‏رسد و گاهى اوقات هم با موانع و آفاتى برخورد مى‏كند و از هدف محروم مى‏شود و پيش از رسيدن به آن از بين مى‏رود. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 200 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مجيد (7) ‏ قسمت 2 🔴 بيت المعمور كجاست؟ گروه فرشتگان داراى خانه‏اى آراسته و منور به نور الهى هستند، اين گروه طواف كنندگان عرش الهى در جايگاه رفيع سكونت دارند. همان گونه كه خداوند منان به آن سوگند ياد مى‏كند: وَ الطُّورِ* وَ كِتبٍ مَّسْطُورٍ* فِى رَقٍّ مَّنشُورٍ* وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ سوگند به [كوهِ‏] طور،* و به كتابى كه نوشته شده،* در صفحه‏اى باز و گسترده،* و به آن خانه آباد. بيت المعمور، همان ضُراح «1» است كه خانه در آسمان چهارم موازى با كعبه در مقابل عرش خداوند است. هر روز هفتاد هزار فرشته به درون آن مى‏روند و تا روز قيامت باز نمى‏گردند. «2» بيت المعمور مطاف ملائكه در زير عرش الهى بود؛ تا هنگامى كه حضرت آدم به زمين فرود آمد، به امر خداوند و يارى فرشتگان براى او خيمه‏اى از آسمان نازل شد و آدم آن را بنا نمود كه اكنون اركان بيت اللَّه الحرام، كعبه معظمه بر روى زمين رو به روى بيت المعمور در آسمان است. «3» ابن مسعود مى‏گويد: رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «چون مرا به آسمان بالا بردند با جبرئيل به آسمان چهارم رسيديم، خانه‏اى ديديم از ياقوت سرخ، جبرئيل به حضرت گفت: اين بيت المعمور است. اى محمد! برخيز و بدان سو نماز كن. آن گاه خداوند همه پيامبران را گرد آورد و همگى در پشت سر من صف بستند و من به آنان جماعت گزاردم. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 200 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مجيد (7) ‏ قسمت 3 🔴 علت طواف بر بيت المعمور از امام سجاد عليه السلام درباره بيت المعمور، روايتى با عظمت در كتب حديثى آمده است كه بيان آن ضرورى به نظر مى‏رسد: شخصى از امام سجاد عليه السلام درباره علت طواف بر بيت المعمور و خانه كعبه پرسيد. زمان آغاز طواف بر بيت المعمور چه زمانى بوده و براى چه و چگونه بوده است؟ امام عليه السلام فرمود: آغاز طواف بر بيت المعمور زمانى بود كه خداوند متعال به ملائكه فرمود: من در روى زمين خليفه و جانشينى قرار دادم [به نام انسان‏]، پس ملائكه گفتند: پروردگارا! خليفه‏اى از غير فرشتگان قرار دادى در حالى كه اين خليفه در روى زمين فساد مى‏كند و خون مى‏ريزد و به همديگر حسادت و بغض مى‏ورزند و ستم مى‏كنند. پروردگارا! جانشين و خليفه‏اى از ما روى زمين قرار بده كه ما فرشتگان، فساد نمى‏كنيم و خون نمى‏ريزيم و بغض و حسادت نداريم و ستم نمى‏كنيم و همواره به كمك تو تسبيح و تقديس مى‏كنيم تو را و اطاعت مى‏كنيم تو را و عصيان نمى‏كنيم تو را. خداوند فرمود: مسلماً من چيزى را مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد. امام سجاد عليه السلام فرمود: ملائكه گمان كردند كه آنچه مى‏گويند ردّى است بر پروردگارشان و مسلماً خداوند بر گفتار ايشان غضبناك شده است پس سه ساعت به عرش خدا پناه بردند، سپس خداوند به ايشان نظر كرد و رحمتش بر ايشان نازل گرديد و خانه‏اى در زير عرش قرار داد كه بر چهار استوانه از زبرجد بود كه آن را به ياقوت قرمز آغشته نموده بود كه اين خانه «بيت الضّراح» نام دارد. سپس خداوند به فرشگان فرمود: طواف كنيد اين خانه را و رها كنيد عرش را، پس ملائكه طواف خانه كرده و عرش را ترك كردند، در نتيجه اين طواف بر ملائكه آسان گرديد [كه مراد آسانى طواف نسبت به پناه بردن ملائكه به عرش مى‏باشد]. و اين بيت المعمور كه خداوند ذكر فرموده: هر روز و شب هفتاد هزار فرشته داخل آن مى‏شود كه هرگز برنمى‏گردند. سپس خداوند فرشتگانش را دستور داد كه: خانه‏اى براى من در روى زمين بسازيد به مانند و به منزلت بيت المعمور، بعد خداوند سبحان امر كرد به تمام انسان‏هايى كه در زمين خلق كرده، طواف اين خانه كنند همان طور كه اهل آسمان بيت المعمور را طواف مى‏كنند. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 200 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مجيد (7) ‏ قسمت 4 🔴 عظمت بيت المعمور اين خانه آباد و نورانى به قدرى با عظمت است كه قرآن در شب قدر بر اين بيت معمور نازل شده است. حفص بن غياث به امام صادق عليه السلام عرض كرد، از كلام خدا خبر بده، امام عليه السلام فرمود: ماه رمضان ماهى است كه قرآن در او نازل شده است. چگونه قرآن در ماه رمضان نازل شده، در حالى كه قرآن در مدت بيست سال از ابتدا تا پايان نازل شده، حضرت فرمود: قرآن يك باره در ماه رمضان به بيت المعمور نازل شده است سپس از بيت المعمور در مدت بيست سال بر پيامبرش فرو فرستاد. «1» دعايى معروف به دعاى اهل بيت المعمور است كه فرشتگان در هنگام طواف زمزمه مى‏كردند و معصومان ما به ويژه امام سجاد عليه السلام در نمازهايشان مى‏خواندند و آن كلماتى از گنج‏هاى عرش براى اكرام رسول الله صلى الله عليه و آله است. هديه‏اى از سوى حق كه به وسيله جبرئيل بر حضرتش فرستاده شده كه بدان اشاره مى‏شود: يا مَنْ اظْهَرَ الجَمِيلَ وَ سَتَرَ القَبيحَ يا مَنْ لَمْ يُواخِذْ بِالْجَرِيرَةِ وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ، يا عَظيمَ الْعَفْوِ، يا حَسَنَ التَّجاوُزِ، يا باسِطَ الْيَدَيْنَ بِالرَّحْمَةِ، يا صاحِبَ كُلِّ حاجَةِ، يا واسِعَ المَغْفِرَةِ، يا مُفَرِّجَ كُلِّ كُرْبَةٍ، يا مُقيلَ الْعَثَراتِ، يا كَرِيمَ الصَّفْحِ، يا عَظِيمَ الْمَنِّ، يا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقاقِها، يا رَبَّاهُ يا سَيِّداهُ يا غايَةَ رَغْبَتاهُ، أَسْالُكَ بِكَ وَ بِمُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله و عَلىٍّ وَ فاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ عَلىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلِىِّ بْنِ مُوسى‏ وَ مُحَمَّدِ ابْنِ عَلِىٍّ وَ عَلِىِّ بْنِ مُحَمَّد وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِىٍّ وَ الْقائِمِ الْمَهْدِىِّ الْائِمَّةِ الهاديةِ عليهم السلام أَنْ تُصَلِّىَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَسْالُكَ يا اللَّهُ يا اللَّهُ أَلَّا تُشَوِّهَ خَلْقى‏ بِالنَّارِ وَ أَنْ تَفْعَلَ بِى ما أَنْتَ أَهْلُهُ. اى كسى كه زيبايى‏ها را ظاهر مى‏كنى و زشتى‏ها را مى‏پوشانى، اى كسى كه مؤاخذه نمى‏كنى به گناهان ما و پرده درى نمى‏كنى. اى بزرگ بخشنده، اى نيكوترين گذشت كننده، اى كسى كه دست‏هاى رحمتت بر امت گشاده است، اى صاحب هر حاجتى، اى دارنده مغفرت گسترده، اى گشايش دهنده هر اندوه و مشتقى، اى جبران كننده لغزش‏ها. اى بزرگوار چشم پوش، اى بزرگ احسان، اى آغاز كننده هر نعمت پيش از لياقت آن، اى پروردگار!، اى آقا!، اى نهايت خواسته‏ها!، از تو مى‏خواهم به حق محمد و على و فاطمه و حسن و حسين و على بن الحسين و محمد بن على و جعفر بن محمد و موسى بن جعفر و على بن موسى و محمد بن على و على بن محمد و حسن بن على و مهدى عليهم السلام، اين امامان هدايت كننده، اين كه درود بفرستى بر محمد و آل محمد عليهم السلام، و از تو مى‏خواهم اى خدا، اى خدا، كه زشت نگردانى خلق را به واسطه آتش و انجام دهى براى من آنچه را كه خود صلاح مى‏دانى. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 200 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
سلام بر وَمَلَكِ الْمَوْتِ وَأَعْوَانِهِ وَمُنْكَرٍ وَنَكِيرٍ وَرُومَانَ فَتَّانِ الْقُبُورِ و درود بر فرشته مرگ و يارانش و منكر و نكير و رومان آزمايش كننده مردگان قبرها، 👌بخشی از دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹ربِّ صَلِّ عَلَى أَطَايِبِ أَهْلِ بَيْتِهِ الَّذِينَ اخْتَرْتَهُمْ لِأَمْرِكَ، وَ جَعَلْتَهُمْ خَزَنَةَ عِلْمِكَ، وَ حَفَظَةَ دِينِكَ، وَ خُلَفَاءَكَ فِى أَرْضِكَ، وَ حُجَجَكَ عَلَى عِبَادِكَ، وَ طَهَّرْتَهُمْ مِنَ الرِّجْسِ وَ الدَّنَسِ تَطْهِيرا بِإِرَادَتِكَ، وَ جَعَلْتَهُمُ الْوَسِيلَةَ إِلَيْكَ، وَ الْمَسْلَكَ إِلَى جَنَّتِكَ🔹 🔸خداوندا! بر پاكان خاندان او درود فرست، كه آنان را برگزيدى تا فرمان تو را اجرا كنند و گنجوران گنج دانش خود گردانيدى و بر نگهبانى دين خود بر گماشتى، آنها جانشينان تواند در زمين و حجت تواند بر بندگانت و آنان را از هر ناپاكى و پليدى به خواست خود پاك كردى و ايشان را وسيله رسیدن به تو ، و راه جانب بهشت خود قرار دادى🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مختصر در اين فراز، امام عليه السلام به چند خصلتِ «اهل البيت» عليهم السلام پرداخته، كه به جز آنها و امامان معصوم عليهم السلام كس ديگرى اين خصوصيّات را دارا نيست. تذكّر اين نكته لازم است كه «اهل البيت» عليهم السلام كسانى هستند كه در زير عباى پيامبر صلى الله عليه وآله جمع شدند و پيامبر صلى الله عليه وآله آنها را «اهل البيت» خود خواند و براى آنها اينچنين دعا كرد: «اللهُمَ هؤُلاءِ اَهْلُ بَيْتِى وَ خاصَّتِى فَاذْهَبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهِيراً»: «خداوند اينان اهل‏بيت و نزديكان من هستند از آنها گناهان را دور كن و آنان را مطهر گردان». سپس آيه تطهير (احزاب/ 33.) در شأن آنها نازل شد. ايشان عبارت بودند از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله، حضرت على عليه السلام، حضرت فاطمه عليها السلام، حضرت امام حسن و حضرت امام حسين عليهما السلام. «الَّذِينَ اخْتَرْتَهُمْ لِأَمْرِك»: به آيه مباهله () اشاره دارد كه در روز ، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله، «اهل البيت» خود را كه خداوند آنان را برگزيده بود، براى انجام مباهله به وعده‏گاه برد. علاوه بر آن، اينان و امامان معصوم اختيار شده خداوند، براى هدايت و رهبرى جامعه مى‏باشند. «خَزَنَةَ عِلْمِك»: يعنى تمامى علوم الهى، اسرار ربّانى، دانش‏هاى حقيقى و آنچه كه كتاب‏هاى الهى مشتمل آن است، در نزد «اهل البيت» پيامبر و امامان معصوم عليهم السلام ذخيره شده است و ايشان، راسخان در علم و دانايان به تأويل قرآن هستند. بريد بن معاويه (از اصحاب امام صادق و امام باقر عليهما السلام) از امام روايت كرده كه حضرت در تفسير آيه (وَ مَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِى الْعِلْمِ) (آل عمران/ 7.) فرمودند: «رسول خدا در رأس راسخان در علم قرار دارد. زيرا خداوند تمامى آنچه را كه بر پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فروفرستاد، اعم از تنزيل و تأويل، به وى آموخت و خداوند چيزى را نازل نكرد، كه پيامبر صلى الله عليه وآله تأويل آن را نداند و همچنين، جانشينان آن حضرت تمامى تفسير و تأويل امور را مى‏دانند و قرآن داراى عام و خاص، محكم و متشابه، ناسخ و منسوخ مى‏باشد كه راسخان در علم به آنها آگاهند». (اصول كافى/ 1، كتاب الحجة باب ان الراسخين فى العلم.../ ح 2.). از ابى بصير روايت شده است كه گفت: حضرت صادق و حضرت باقر عليهما السلام فرمودند: «خداوند متعال داراى دو علم است، علمى كه اختصاص به خداوند دارد و هيچ مخلوقى از آن آگاهى ندارد و علمى كه آن را به فرشتگان و پيامبرانش آموخته و اين علم است كه اكنون به ما اهل البيت رسيده است». (اصول كافى/ 1، كتاب الحجة باب ما عند الائمة من سلاح.../ ح 5.). «خُلَفَاءَكَ فِي أَرْضِكَ»: عبداللّه بن سنان مى‏گويد: از حضرت امام صادق عليه السلام درباره قول خداوند (وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا مِنكُمْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الْاَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ) (نور/ 55.) سؤال كردم. حضرت فرمودند: «مقصود از آيه، ما ائمه هستيم». (اصول كافى/ 1، كتاب الحجة باب ان ائمة عليهم السلام خلفاء اللّه.../ح 3.). «حُجَجَكَ عَلَى عِبَادِك»: يعنى اهل البيت پيامبر عليهم السلام، دليل و گواهى هستند كه خداوند به وسيله ايشان حجّتش را بر بندگانش تمام كرده و از مردم خواسته است از آنان پيروى نمايند. در زيارت جامعه كبيره آمده است «وَ حُجَجِ اللَّه عَلى أَهْلِ الدُّنْيا وَ الاخِرَةِ وَ الاُولى». يعنى ائمه عليهم السلام در دنيا به وسيله معجزه‏ها و دلائل آشكار، نشانه‏هاى روشن، اخلاق معنوى، فضيلت‏هاى ملكوتى، علوم ربانى و اسرار الهى كه دارا هستند حجّتهاى خداوند بر مردمند و به هنگام سؤال در عالم برزخ و يا در قيامت نيز خداوند، پيروى و يا عدم پيروى از ائمه را معيار اعمال مردم قرار مى‏دهد. «الرِّجْس»: عبارت است از هر گونه پليدى و نجاست و استعاره‏اى است از تمامى گناهان. «الدَّنَس»: آلودگى و چرك‏هاى ظاهرى. «طَهَّرْتَهُمْ مِنَ الرِّجْسِ وَ الدَّنَسِ تَطْهِيرًا»: اشاره به آيه تطهير دارد كه آيه 33 سوره احزاب است. (براى توضيح بيشتر بنگريد به تفسير نمونه 305 - 287 /17.). ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️حضرت امام سجاد (علیه السلام) : 🔹 خدواندا درود فرست بر پاكيزه‏ تران از پیامبر علیهم السلام كه ايشان را براى اجراى فرمان خود انتخاب كرده‏اى، و آنان را گنجينه ‏داران علم و حافظان دين و خلفاى خود در زمين، و حجت هاى خويش بر بندگانت قرار داده‏اى، و به اراده‏ى خود ايشان را از پليدى به تمام معنى پاك كرده ‏اى، و آنان را وسيله ‏اى به سوى خود، و راه بهشت خود نموده ‏اى. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2