◀️ راه تحصيل نشاط:
قسمت اول
📜 اين كلام حكمت آميز پيش از اين نيز با همين عبارت و تفاوت بسيار مختصرى در كلمات قصار گذشت #نهج_البلاغه_حكمت_91 (مراجعه شوذ)
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اش راه به دست آوردن نشاط براى انجام كارهاى مهم زندگى را نشان داده مى فرمايد: «اين دل ها همانند تن ها، خسته و افسرده مى شوند. براى رفع ملالت و افسردگى آنها سخنان حكمت آميز و زيبا و ظريف انتخاب كنيد»; (إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الاَْبْدَانُ، فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِكْمَةِ).
اين يك واقعيت است كه روح و جسم هر دو بر اثر كارهاى مختلف خسته مى شوند. چرا؟ زيرا توان نيروى انسان محدود است و اين محدوديت سبب خستگى جسم و جان مى گردد. اما خداى متعال كه انسان را براى ادامه زندگى آفريده به وى قدرتى داده كه مى تواند جوششى از درون ايجاد كند و اين جوشش، نيرو و توان جديدى براى كارهاى مجدد به او بدهد. براى اين كه اين جوشش در زمان خستگى و ناتوانى شتاب گيرد بايد از وسايل تفريح استفاده كرد. تفريحات مادى و انواع ورزش ها، جسم را نيرو مى بخشد و تفريحات معنوى، لطيفه ها، مزاح ها، شعرهاى زيبا، داستان ها نشاط آور و لطائف الحكم خستگى روح را مى زدايد و به انسان براى عبادت و اطاعت پروردگار و مديريت كارهاى زندگى و تحقيق و كشف مطالب علمى نيرو مى دهد. از قديم معمول بوده كه در ميان ساعات درس زنگ تفريح مى گذاشتند براى اين كه خستگى و ملالت را از دانش آموز و دانشجو بگيرند. در روايات اسلامى آمده است كه از آداب مستحب سفر، مزاح كردن است; مزاحى دور از افراط و آلودگى به گناه. مرحوم علامه بحر العلوم در اشعار فقهى خود مى گويد:
وَأكْثِرِ الْمِزاحَ فِى السَّفَرِ إذا
لَمْ يَسْخَطِ الرَّبَ وَلَمْ يَجْلِبْ أذَىً
در سفرها مزاح زياد كن; مزاحى كه سبب خشم خدا نشود و موجب آزار كسى نگردد.
این شعر برگرفته از حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) است که مى فرماید: «شش چیز است که نشانه شخصیت انسان است سه چیز در حضر و سه چیز در سفر و آن سه چیز در سفر را به این صورت بیان فرمود: فَبَذْلُ الزّادِ وَحُسْنُ الْخُلْقِ وَالْمِزاحُ فِى غَیْرِ الْمَعاصی; بخشیدن بخشى از زاد و توشه به دیگران و حسن خلق و مزاح کردن به صورتى که موجب عصیانى نشود»
این موضوع در مورد سفر تأکید شده زیرا سفرها غالباً آمیخته با خستگى هاى جسمى و روحى مخصوصاً در ایام گذشته است و این مزاح ها مى تواند خستگى ملالت جسمى و روحى را برطرف سازد.
👈ادامه دارد ...
#نهج_البلاغه_حكمت_197
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ راه تحصيل نشاط:
قسمت 2
📜 ناگفته پیداست که مزاح باید در حد اعتدال و خالى از افراط و بى بند و بارى و دور از اذیت و آزار دیگران و آنچه موجب خشم خداوند مى شود باشد.
«طرائف» همان گونه که سابقاً هم اشاره کردیم جمع «طریفة» به معناى هر چیز زیبا، دل انگیز و و شگفتى آور است و «حِکَم» جمع «حکمت» به معناى علم و دانش و مطالب آموزنده و به معناى عقل است، بنابراین «طرائف الحکم» به معناى نکته هاى لطیف و زیبا است خواه علمى باشد یا ادبى، در قالب شعر باشد یا به شکل نثر; ولى مى توان آن را به قرینه روایات و به اصطلاح از باب تنقیح مناط به هر گونه مزاح و سخنانى نشاط انگیز هرچند جنبه علمى نداشته باشد تعمیم و تسرى داد.
در حدیثى مى خوانیم: که گاه یک مرد عرب بیابانى خدمت پیغمبر(صلى الله علیه وآله) مى رسید و هدیه اى براى آن حضرت مى آورد. سپس عرض مى کرد: «اى رسول خدا؟ أعْطِنا ثَمَنَ هَدِیَّتِنا; قیمت این هدیه را لطف کنید» پیغمبر با شنیدن این سخن مى خندید و گاه هنگامى که غمگین مى شد مى فرمود: «ما فَعَلَ الاْعْرابِىُ لَیْتَهُ أَتانا; آن مرد اعرابى کجاست اى کاش سراغ ما مى آمد».
بار دیگر تأکید مى کنیم که نباید براى رفع خستگى آلوده گناه شد آنگونه که در دنیاى امروز معمول است که هرگونه سرگرمى سالم و ناسالم را براى رفع خستگى مى پسندند، بلکه باید تقوا و اعتدال را در آن رعایت کرد.
این سخن را با شعرى که ابن ابى الحدید در شرح این کلام حکمت آمیز مولا آورده پایان مى دهیم:
أفِدْ طَبْعَکَ الْمَکْدُودَ بِالْجِدِّ راحةً
تَجَمُّ وَعَلِّلْهُ بِشَىء مِنَ الْمَزْحِ
وَلکِنْ إذا أعْطَیْتَهُ ذکَ فَلْیَکُنْ
بِمَقْدارِ ما یُعْطَى الطَّعامُ مِنَ الْمِلْحِ
طبع فرسوده و خسته خود را راحتى ببخش تا راحت پذیرد و به وسیله چیزى از مزاح آن را درمان کن.
ولى هنگامى که این فرصت را به طبع خود دادى باید به مقدار نمکى باشد که در طعام مى ریزند. (که اگر بیش از حد باشد طعام را شور و غیر قابل استفاده مى کند
#نهج_البلاغه_حكمت_197
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_69
قَالُواْ ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا لَوْنُهَا قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَآءُ فَاقِعٌ لَوْنُهَا تَسُرُّ النَّظِرِينَ
(آنان به موسى) گفتند: از پروردگارت براى ما بخواه تا بر ما روشن سازد كه رنگش چگونه باشد؟ (موسى) گفت: همانا خداوند مىگوید: آن ماده گاوى باشد زرد یك دست، كه رنگ آن بینندگان را شاد و مسرور سازد!
🔴 رنگها، در روحیّهى انسان تأثیر دارند. «لونها تسر النّاظرین»
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #جمعه
👉🏻 1da.ir/nJlckp
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏یا #امام_زمان عجل الله
بر من سخت است که مردم را می بینم،
ولی تو دیده نمی شوی،
و از تو نمی شنوم صدای محسوسی
و نه رازونیازی
عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أَرَى الْخَلْق
َ وَ لا تُرَى
وَ لا أَسْمَعَ [أَسْمَعُ ] لَكَ حَسِيسا
وَ لا نَجْوَى
👈فرازی از #دعا_ندبه
✳️ بالابلند عشوه گر نقش باز من
کوتاه کرد قصه زهد دراز من
دیدی دلا که آخر پیری و زهد و علم
با من چه کرد دیده معشوقه باز من
میترسم از خرابی ایمان که میبرد
محراب ابروی تو حضور نماز من
گفتم به دلق زرق بپوشم نشان عشق
غماز بود اشک و عیان کرد راز من
مست است یار و یاد حریفان نمیکند
ذکرش به خیر ساقی مسکین نواز من
یا رب کی آن صبا بوزد کز نسیم آن
گردد شمامه کرمش کارساز من
نقشی بر آب میزنم از گریه حالیا
تا کی شود قرین حقیقت مجاز من
بر خود چو شمع خنده زنان گریه میکنم
تا با تو سنگ دل چه کند سوز و ساز من
زاهد چو از نماز تو کاری نمیرود
هم مستی شبانه و راز و نیاز من
#حافظ ز گریه سوخت بگو حالش ای صبا
با شاه دوست پرور دشمن گداز من
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_400
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
94.06.30_J85_Elm_Porzarar_lobolmizan.ir[L].mp3
5.51M
#شرح_صحیفه_سجادیه
✳️دعای #مکارم_الاخلاق
#دعا_بیستم_27
🔹 استاد اصغر #طاهرزاده
✔️ جلسه 85
👌 #علم های پُرضرر
#بیستم #مکارم_اخلاق
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
طرح #برداشت_من هفته 11
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ عبارت #منتخب "
🙏 اَللّـهُمَّ وَاسْتَفْرِغْ اَيّامي فيـما خَلَقْتَني لَهُ،
خداوندا روزهايم را تنها براي آنچه بخاطر آن خلقم كرده اي، فارغ ساز 🔸
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_3
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#مسابقه_کتابخوانی_مادر_حماسه_ها
🔘بخش های #مسابقه :
▫️کوک
▫️نوجوان
▫️عمومی
🕑مهلت شرکت در مسابقه:
از10 تا 22 بهمن ماه
🎁جوایز:
25 نگین متبرک مضجع شریف حضرت معصومه علیها السلام
25پک فرهنگی آموزشی کودک
لینک شرکت در مسابقه:
Keramat.amfm.ir
🔷🔸💠🔸🔷
مخاطبین کانال انس با صحیفه سجادیه حتما نام کانال را در بخش ثبت نام وارد کنید.
@sahife2
#برای_مادرم
با پویش بزرگ#برای_مادرم مقام مادر را ارج می نهیم.
🕑مهلت شرکت در مسابقه:
از10 تا 22 بهمن ماه
🎁جوایز:
25 نگین انگشتری مضجع شریف امام حسین علیه السلام
25 نگین انگشتری مضجع شریف امام علی علیه السلام
25پک فرهنگی آموزشی کودک
🔘لینک شرکت در مسابقه:
Keramat.amfm.ir
🔷🔸💠🔸🔷
مخاطبین کانال انس با صحیفه سجادیه حتما نام کانال را در بخش ثبت نام وارد کنید.
@sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 11 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ عبارت #
#دعا_بیستم_3 با تشکر از دوستانی که با نظراتشان در بحث کاربردی امروز ما مشارکت کردند ...
1) و استفرغ ايامى فيما خلقتنى له.
بار الها! توان و نيروى مرا در طول ايام زندگى به راهى قرار ده كه مرا براى آن آفريدهاى.
در قرآن شريف آمده است:
ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون.
خداوند مىفرمايد: من جن و انس را نيافريدهام مگر براى عبادت.
1) عبادت معناى وسيعى دارد :
عبادت، در قرآن شريف،
گاهى به معناى پرستش آمده است
و گاه به معناى اطاعت.
يك جا از قول ابراهيم خليل مىفرمايد:
اتعبدون ما تنحتون.
آيا بتهايى را كه خود تراشيدهايد پرستش مىنماييد؟
در جايى ديگر به معناى اطاعت آمده است:
الم اعهد اليكم يا بنىآدم ان لا تعبدوا الشيطان انه لكم عدو مبين.
اى اولاد آدم! آيا با شما پيمان نبستم كه شيطان را اطاعت نكنيد زيرا او دشمن آشكار شماست؟
3) على (ع) مىفرمود، من از پيمبر گرامى شنيدهام كه مىفرمود: هر كس مخلوقى را در غير طاعت الهى اطاعت كند بدون ترديد كافر شده و اله يا معبودى غير خدا را براى خود برگزيده است.
امام صادق : اگر انسانى مردى را در يكى از گناهان اطاعت كند بىترديد آن مرد، معبود واقع شده و اطاعت كننده او را بندگى نموده است.
4) در مقایسه ی دو آیه
ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون.
و ان اعبدونى هذا صراط مستقيم.
ما مىتوانيم بگوييم كه خداوند انسان را نيافريده و جنيان را خلق نكرده، مگر براى پيمودن صراط مستقيم، خواه صراط مستقيم از نظر عبادت خدا باشد و خواه از نظر اطاعت باريتعالى. پيمودن صراط مستقيم، مايهى تعالى و تكامل است، وسيلهى آشكار شدن كمالات معنوى و استعدادهاى درونى است، پيمودن صراط مستقيم، آدمى را به اعلى عليين مىبرد:
طيران مرغ ديدى توز پايبند شهوت
بدرآى تا ببينى طيران آدميت
رسد آدمى به جايى كه به جز خدا نبيند
بنگر كه تا چه حد است مكان آدميت
5)قرآن مىفرمايد:
لقد خلقنا الانسان فى احسن تقويم.
ما انسان را در بهترين وجه آفريدهايم.
اگر او، در راه درست افتد حتما به عاليترين مقام، به اعلى علين مىرسد، اما اگر از راه درست منحرف گردد و به كجروى گرايش يابد ... (در ادامه آیع بالا میفرماید) :
ثم رددناه اسفل سافلين.
به پستترين وضعيت و بدترين جريان، سقوط مىكند و راه نابودى و تباهى را در پيش مىگيرد.
6)امام سجاد (ع) كه در این جمله عرض مىكند:
و استفرغ ايامى فيما خلقتنى له،
معناى كلامش اين است:
بار الها! در تمام ايام عمر توان مرا در صراط مستقيم خودت به كار بر،
يعنى در عبادتت، زيرا عبادت خدا و اطاعت از او صراط مستقيم الهى است و صراط مستقيم خدا راهى است كه اگر انسانى آن را درست بپيمايد به تمام كمالات انسانى نايل مىشود و هدفى كه خدا در خلقت انسان داشته در وجود آن انسان تحقق مىيابد.
هدف خداوند در آفرينش انسان، تعالى و تكامل اين موجود، در ظل اطاعت بىقيد و شرط از ذات اقدس الهى است.
7)آدمى داراى دو بعد است: يكى بعد حيوانى و آن ديگر، بعد انسانى و ملكوتى.
اما در بعد حيوانى داراى شهوت و غضب و حب ذات است و حب اولاد و حب مقام و انتقامجويى و نظاير اينهاست كه مربوط به غرايز حيوانى مىباشند و بايد با اندازهگيرى صحيح به طورى كه متناسب با شان انسان باشد اقناع گردد.
اما در بعد انسانى داراى عقل و وجدان اخلاقى و آزادى عمل و نطق و تعالى نامحدود و تمايل به كمال بىاندازه است. اين بعد كه شان انسانى است بايد وسيلهى اطاعت از باريتعالى، بندگى خداوند، كسب علم براى رسيدن به حق و حقيقت و نيل به مقام هدايت و ديگر امور انسانى مصروف گردد.
اگر انسانى هدف حيوانى خود را با اندازهگيرى ارضا نمود و اهداف انسانى را هم طبق اوامر الهى اجرا كرد،
اين شخص به مقام انسانيت يعنى به مقام هدف خلقت رسيده،
ولى اگر از مرز حيوانيت قدمى فراتر ننهاد و تمام توجه او در زندگى به شهوات بهيمى بود و هدف الهى را از خلقت انسان در خود ناديده گرفت، قدم به قدم به سوى سقوط و تباهى پيش مىرود و راه شقاوت و بدبختى را مىپيمايد و سرانجام از دار دنيا مىرود و به عذاب ابدى و كيفر سرمدى دچار خواهد شد.
8) مضمون فراز سوم این دعای امام سجاد علیه السلام :خدایا روزهای عمرم را لبریز کن از آنچه مرا برای آن آفریدی.
آنچه مرا برای آن آفریدی،چیست؟
سوالی که باید درپی پاسخ آن باشیم تا به حسرت دچار نشویم...
مثل همیشه ائمه اطهار علیهم السلام کار را برای ما آسان کرده، جواب را در اختیار ما قرار داده اند،میدونستند عمر وعقل بشر قدش به اینجور جوابها نمی رسه....
البته قبل از اون توی قرآن هم آمده«وماخلقت الجن والانس الا لیعبدون...»
اما توضیحش روحضرات معصومین علیهم السلام فرمودند.
به مناسبت ایام ،درمقدمه خطبه صدیقه طاهره صلوات الله علیها آمده است:ابتدع الاشیاء....تامی رسد به این فراز«وتعبدا لبریته»
وخلق کردتامخلوقات اورا عبادت کنند.
بارجوع به شرح خطبه ،«هدف خلقت موجودات»روشن میشود.
چون سخن به درازا میکشد،دوستان برای توضیح بیشتر،مراجعه کنند تا کمتر حسرت بخورند...