رسول اكرم (ص) فرموده: قسم به كسى كه جانم در قبضهى قدرت اوست، مردم هيچ ارفاقى نكردهاند كه محبوبتر از سخن خير باشد.
كسانى كه در قلوب مردم پايگاه معنوى دارند و از جاه و محبوبيت بهرهمندند بايد از اين نعمت همانند ديگر نعمتها به نفع مردم استفاده كنند و حوايجشان را برآورده سازند، غافل نباشند از اينكه خداوند در قيامت از صاحبان جاه همانند مالداران پرسش مىكند و آنان را مورد مواخذه قرار مىدهد.
رسول اكرم (ص) فرمود: در قيامت خداوند از جاه بندهى خود مىپرسد، همانطور كه از مالش. مىگويد به تو جاه دادم، آيا با نعمت جاه، مظلومى را مورد حمايت قرار دادى يا مصيبتزدهاى را يارى نمودى؟
اگر كلمهى «خير» كه در دعاى امام سجاد (ع) آمده «و استقلال الخير و ان كثر من قولى و فعلى»
نيكى و احسان قولى و عملى با مال و جاه و ديگر عوامل باشد معناى كلام امام، آن مىشود كه عرض مىكند:
بار الها! موفقم بدار خير و احسانى را كه با زبان و عمل انجام مىدهم هر قدر بزرگ باشد آن را كوچك بشمرم.
حضرت رضا (ع) فرموده: عمل معروف، تتميم و تكميل نمىشود مگر با سه وصف: زود انجام دادن، كوچك شمردن، و پنهان داشتن. با عجله در كار خير آن را گوارا مىسازى، با كوچك شمردنش آن را بزرگ مىنمايى، و با پنهان داشتن آن را تتميم نمودهاى.
ائمهى معصومين عليهمالسلام با كرامت نفس و طبع بلندى كه داشتند نه تنها خدمتهاى بزرگ خود را كه نسبت به مردم مىنمودند كوچك مىشمردند
بلكه در پارهاى از مواقع عذر مىخواستند.
شخص عربى وارد مدينه شد، از اهالى پرسيد كريمترين مرد در اين شهر كيست؟ او را به حضرت حسين بن على عليهماالسلام راهنمايى نمودند. شرفياب محضر مباركش شد. سه شعر گفت كه شعر سومش از مراتب معرفت او به تعاليم حياتبخش اسلام و ارزش خدمتهاى رسول گرامى (ص) و على (ع) حكايت مىكرد.
اگر جد و پدر بزرگوارت نمىبودند، جايگاه همهى ما در دوزخ بود.
امام (ع) به #قنبر فرمود: از مال حجاز چيزى باقى مانده؟ عرض كرد: بلى، چهار هزار دينار. فرمود بياور، چه آنكه براى دينارها كسى آمده كه از ما اولى و احق به آنهاست. آنگاه حضرت جامهى كوچك سياهرنگى را كه روى لباس پوشيده بود از بر به درآورد، پولها را در آن ريخت و جامه را پيچيد، براى آنكه عرب در موقع دريافت پول با حضرت مواجه نباشد و شرمنده نشود، دست خود را از شكاف در بيرون نمود و فرمود: بگير اين مبلغ را كه من از تو عذر مىخواهم، بدان كه من دوستدار تو هستم.
حضرت حسين (ع) چهار هزار دينار طلا با اين همه ادب و احترام به آن مرد مىدهد و اين مبلغ بزرگ را آنقدر كوچك به حساب مىآورد كه از عرب عذرخواهى مىنمايد.
☘️خاطره آیة الله سید حسن #شالی از
تاثیر عجیب دعای #سی_یک صحیفه سجادیه بر زن رقاصه!!!!!
(نقل از استاد #انصاریان)👇
👈 🔊 بشنوید
آیت الله #بهجت: «اگر می خواهید به چهره ی انسان های بهشتی بنگرید به ایشان بنگرید»
✔️ #بسیار_زیبا و تاثیر گزار
☘️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
@sahife2
🏴یا ام الشهدا
یا #فاطمه_زهرا علیها السلام
من از خاک پای تو سر برندارم،
مگر لحظه ای که دگر سر ندارم
مگیر از سرم سایه ی چادرت را
پناهی از این خیمه بهتر ندارم
چادرت را بتکان روزی ما را بفرست
ای که روزی دو عالم همه از چادر توست
#قاسم_سلیمانی
#hero
کانال انس با #صحیفه_سجادیه
@sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
«سلیمانی عزیز»
گوشهای از زندگی مرد همیشه در صحنه جبهه مقاومت
شهید #قاسم_سلیمانی
شما میتوانید آنرا قانونی از #طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/84434
#حدیث_سرو
#کتاب_شهدا
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_459
✳️ غلبۀ تقدیر خدا بر تدبیر انسان
👈 و قَالَ (عليه السلام):
وَ قَالَ (عليه السلام): يَغْلِبُ الْمِقْدَارُ عَلَى التَّقْدِيرِ، حَتَّى تَكُونَ الْآفَةُ فِي التَّدْبِيرِ.
قال الرضي و قد مضى هذا المعنى فيما تقدم برواية تخالف هذه الألفاظ.
👈 ( حضرت علی که درود خدا بر او باد فرمود:)
تقدير الهى چنان بر محاسبات ما چيره شود كه تدبير، سبب آفت زدگى باشد.(1)
مرحوم سید رضی : مى گويم: «مفهوم اين حكمت در #نهج_البلاغه_حكمت_16 با عبارت ديگرى نقل شد»).
____________________________________
(1). نقد مكتب ولونتاريسم VOLUNTARISM (مكتب اصالت اراده و اختيار) كه هر گونه جبرى را نفى مى كند، زيرا در اسلام انسان با كمك خدا عمل مى كند.
👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇
👈 مقدرات بر تدبير ما پيشى مى گيرد (شناخت جايگاه #جبر و #اختيار )
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #آل_عمران
#آل_عمران_79
مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَبَ وَالْحُكْمَ وَالْنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُواْ عِبَاداً لِّى مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَكِنْ كُونُواْ رَبَّنِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَبَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ
هیچ (پیامبر و) بشرى كه خداوند به او كتاب و حكم و نبوّت داده است، حقّ ندارد به مردم بگوید: به جاى خدا، بندگان من باشید. بنابراین (شما دانشمندان اهل كتاب به طریق اولى چنین حقّى ندارید، بلكه باید) به خاطر سابقه ى آموزش كتاب و تدریسى كه دارید، ربّانى باشید.
امتیاز پیامبران بر دیگران آن است كه هر قدر بر تعداد یاران و مقدار قدرتشان افزوده شود، مردم را بیشتر به بندگى خدا دعوت مى كنند، و هرگز راه توحید را عوض نمى كنند و تأكید و هشدارشان بیشتر مى شود. امّا دعوت كننده هاى سودجو، در ابتدا با قیافه اى مقدّس مآبانه ودلسوزانه كار را شروع مى كنند، ولى پس از رسیدن به مسند قدرت، استبداد و خودمحورى را پى ریزى مى نمایند.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife