eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
در يك مورد، مجراى فيض نصرت خداوند، عوامل طبيعى و مجارى تكوينى بوده و در مورد ديگر، عامل انسانى و مجراى ايمانى. در ، گروههاى مختلف مشركين با يكديگر متحد شدند و براى نابود ساختن اسلام و مسلمين مصمم گشتند. آنان از نظر عدد و جمعيت، سلاح و مركب، خواربار و تجهيزات لازم، و خلاصه از جميع وسايل و اسباب پيروزى بر مسلمين تقدم داشتند و در آن موقع، مسلمانها از هر جهت ضعيفتر از مشركين بودند. بر اساس محاسبه‏ى عادى وضع نابرابر مسلمين و مشركين، شكست مسلمانان قطعى به نظر مى‏رسيد. در اين موقع حساس رسول اكرم (ص) دست به دعا برداشت و از خداوند استنصار نمود. جبرئيل (ع) نازل شد، به پيمبر عرض كرد: خداوند گفته‏ى تو و دعايت را شنيد، خواسته‏ات را اجابت نمود و هراس و نگرانيت را كه از دشمن داشتى برطرف ساخت. رسول اكرم (ص) براى آنكه از جريان امر آگاه گردد و بداند نصرت بارى‏تعالى چگونه بوده است به حذيفه ماموريت داد برود در لشگرگاه مشركين و ماوقع را از نزديك مشاهده كند و در مراجعت جريان امر را به عرض رسول اكرم برساند و مسلمانان را نيز از حمايت خداوند و نصرت بارى‏تعالى آگاه سازد. لشگرگاه مشركين در صحراى وسيعى در خارج شهر مدينه بود. در آنجا خيمه‏ها را با نظم و ترتيب برپا نموده، اسبها و شترها را در نقطه‏هاى مناسبى اسكان داده، سربازها در جايگاههاى خود در حال استراحت بودند. در نقطه‏هاى مختلف، بيش و كم آتشهايى براى پختن غذا و ديگر حوايج خود افروخته بودند. ناگهان در تاريكى شب بادى بسيار شديد وزيدن گرفت و با خودش سنگريزه و شن مى‏آورد و بر سر و صورت افراد مى‏كوفت. وزش باد در محيط لشكرگاه به حدى بود كه خيمه‏ها را از جاى كند، آتشها را پراكنده نمود و قسمتى از خيمه‏هاى فروريخته، طعمه‏ى حريق گرديد. خلاصه بر اثر اين بلاى آسمانى تمام تشكيلات مشركين به هم ريخت، وحشت و نگرانى آنچنان سپاه كفر را فراگرفت كه نه تنها از پيروزى در جنگ مايوس شدند بلكه هر فردى حيات خود را در معرض خطر مى‏ديد و به فكر اين بود هر طور كه ممكن است محيط خطر را ترك گويد و جان سالمى را به در برد. حذيفه موقعى به محل ماموريت خود رسيد كه تمام سازمانهاى دشمن ويران شده بود و سران مشركين با اضطراب و نگرانى شديد در فكر فرار بودند. ابوسفيان به پا خاست و به طرف مركب خود حركت كرد و با فرياد بلند، قريش را مخاطب قرار داد و گفت: عجله كنيد و خود را نجات دهيد. سپس طلحه‏ى ازدى گفت: محمد براى شما شر بزرگى طلب نموده است. آنگاه به طرف مركب خود حركت كرد و فرياد زده، بنى‏اشجع را مخاطب ساخت و گفت: عجله كنيد و جان خود را به در بريد. بعضى ديگر از روساى مشركين چنين كردند، و خلاصه احزاب پراكنده شدند و رفتند، و حذيفه به مدينه مراجعت نمود و جريان امر را به حضرت رسول اكرم (ص) اطلاع داد. مجراى فيض نصرت حضرت بارى‏تعالى در اين مورد وزش باد و پراكنده نمودن سنگريزه و شن و خلاصه عوامل تكوينى و طبيعى بود. در بعضى از موارد مجراى نصرت خداوند عامل انسانى و همكارى مردم مومن با رسول اكرم (ص) بوده است و خداوند اين مطلب را با عبارتى كوتاه در قرآن شريف به پيشواى بزرگ اسلام فرموده است: يا ايها النبى! حسبك الله و من اتبعك من المومنين. اى نبى معظم! كفايت‏كننده‏ى امر تو خداوند است و آن اشخاص باايمانى كه از تو پيروى مى‏نمايند.
فتح نمونه‏ى نصرت و يارى خداوند از مجراى مردمى و از راه همكارى افراد مومن با رسول معظم اسلام است. اراده‏ى حضرت بارى‏تعالى اين بود كه مكه‏ى معظمه روزى به دست پيشواى اسلام فتح گردد و حضرت محمد (ص) با عز و عظمت در آن شهر قدم بگذارد، بتها را بشكند، بت‏پرستى را براندازد، و كلمه‏ى را از آن بيت مقدس به گوش جهانيان برساند. اين اراده تحقق يافت، رسول گرامى وارد مكه شد، گردنكشان قريش و مشركين مكه در مقابل آن حضرت سر تعظيم و تكريم فرود آوردند، اما مجراى اين فيض بزرگ الهى نيروى انسانى و پايدارى مجاهدين باايمان بود كه پيشواى اسلام در طول سنين بعد از هجرت، آنان را تربيت نموده و از نورانيت اسلام برخوردارشان ساخته بود. مردم مسلمان در فتح مكه به منزله‏ى دست نيرومند پيشواى اسلام بودند. رسول اكرم (ص) نصرت خداوند را با آن دست گرفت و مشكلات فتح مكه را با همان دست حل نمود. آنان بودند كه از پيمبر تبعيت نمودند، زمينه‏ى جلب نصرت خداوند را مهيا ساختند و به آيه‏ى شريفه‏ى: يا ايها النبى حسبك الله و من اتبعك من المومنين. جامه‏ى تحقق پوشاندند و آن را عملا پياده كردند. اگر مردم نمى‏بودند على‏القاعده مكه فتح نمى‏شد و پيمبر اسلام در اين پيروزى درخشان از فيض نصرت حضرت بارى‏تعالى مستفيد نمى‏گرديد.
موقعى كه پيغمبر اكرم (ص) در قيد حيات بود، براى آنكه اسلام همچنان در مسير خود حركت كند و به پيشرفتهاى شايسته ادامه دهد، مكرر در منبر و محضر با تعبيرهاى مختلف به مردم فرمود: ولى شما بعد از من على عليه‏السلام است، او را تبعيت نماييد و از دستورش سرپيچى نكنيد. بدبختانه پس از رحلت آن حضرت، سفارشهايش عملا به دست فراموشى سپرده شد، اميرالمومنين (ع) را ترك گفتند و بر اثر اين رفتار خلاف حق، مجراى فيض الهى را مسدود نمودند و اسلام و مسلمين را از پيشرفتهاى سعادت‏آفرين محروم ساختند. اگر اكثريت مردم از آن حضرت اطاعت مى‏نمودند مى‏توانست به آسانى دست اقليت اخلالگر را كوتاه كند و آنان را از فعاليت غير مشروعشان بازدارد اما چنين نشد و اكثريت مسلمانها تحت تاثير عوامل مختلف قرار گرفتند و از اطاعتش سر باز زدند. على (ع) در خطبه‏ى «» ضمن عبارت كوتاهى وضع دردناك و رنج‏آور خود را در آن ايام اينچنين بيان نموده است: و طفقت ارتئى بين ان اصول بيد جذاء او اصبر على طخيه عمياء. حضرت در امر خلافت و زمامدارى مسلمين بر سر دو راهى قرار گرفته بود، فكر مى‏كرد كه آيا با دست قطع شده قيام كنم يا با مشاهده‏ى ظلمت و تيرگى پديد آمده صبر نمايم. ابن ميثم در شرح عبارت امام (ع) چنين مى‏گويد: در هر يك از اين دو قسم خطر است. اما قيام با دست قطع شده جايز نيست زيرا در اين عمل هلاكت نفس و مشوش ساختن نظام مسلمين بدون فايده است. و استعاره‏ى دست قطع شده براى نداشتن ناصر و نبودن مددكار است. اما صبر بر مشاهده‏ى اشتباهات و خلط حق به باطل نيز در نهايت سختى و شدت است و تحمل آن براى افراد باايمان بسيار ناراحت‏كننده و مشكل.
فيض خداوند در اين عالم از راه وسايل و اسباب به مردم مى‏رسد، فيض رزق از راه كشاورزى و فيض شفاى بيمارى از راه طبيب و دوا. نصرت حضرت بارى‏تعالى كه از فيضهاى گرانقدر اوست به وسيله و اسباب عايد مردم مى‏گردد، گاهى وسايل تكوينى است مانند تندبادى كه در وزيدن گرفت و خداوند بدان وسيله، پيمبر گرامى و مسلمانان را يارى نمود، و گاهى وسيله‏ى مردمى است مانند نصرت الهى در فتح ‏ ى معظمه كه به وسيله‏ى مردم باايمان و يارى آنان عايد اسلام و مسلمين گرديد. در هر دو صورت، نصرت الهى مايه‏ى پيروزى و موفقيت است و مانند ديگر فيضها از مجارى مقرر عايد مردم مى‏گردد. امام سجاد (ع) به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: اللهم اجعلنى اصول بك عند الضروره، بار الها! در موقعى كه ضرورت ايجاب مى‏كند حركتى سريع و جدى انجام دهم مرا به گونه‏اى قرار ده كه فقط از تو مدد و كمك بخواهم. امام (ع) در زمانى واقع شده كه قيام جدى و حركت سريع به منظور برانداختن حكومت غاصب آل اميه ميسر نيست زيرا مردم كمك نمى‏كنند و فيض نصرت الهى به دست نمى‏آيد. ممكن است مقصود امام حركتى باشد كه نصرت الهى از مجراى تكوين عايد شود يا مقلب‏القلوب به قدر لازم دلها را متوجه هدف نمايد و فيض خود را از آن راه ايثار فرمايد.
🙏اللّهُمَّ اجعَلني أصولُ‌ بِكَ‌ عِندَ الضَّرورَةِ، خدايا! چنانم گردان كه به هنگام درماندگى، با سرعت و تمام توان سراغ تو آیم ❇️ هنگام ضرورت تنها از خدا کمک خواستن ( 4 قسمت) 1 2 3 4 👤آیت الله (متن و وصوت ) دعای 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
❇️ : در هر روز تاکید شده : در هر روز در وقت زوال [وقت ظهر شرعی] این را که از حضرت زین‌العابدین (علیه‌السلام) روایت شده خوانده شود . ( متن و صوت - صوتی تصویری ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ : " این مرويه از ابن خالويه را كه نقل كرده و گفته اين مناجات حضرت امير المؤمنين و امامان از فرزندان او عليهم السلام است كه در ماه مى‏ خواندند. و اين از مناجات هاى جليل القدر ائمة عليهم السلام است و بر مضامين عاليه مشتمل است و در هر وقت كه حضور قلبى باشد خواندن آن مناسب است‏ ( به نقل از کتاب مفاتیح الجنان) (متن و صوت - صوتی تصویری ) 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
« 📚 «دستورات مرحوم حاج ره در ماه‌های ، و » ✍️ مرحوم علامه سید محمدحسین حسینی ره این کتاب را نویسنده رحمت الله علیه در سال آخر عمر شریف و با برکت خود در یکی از جلسات برای خواصّ أصحاب خودشان از روی نسخۀ خطّی آیة الحقّ مرحوم آیة الله حاج میزا علی قاضی طباطبایی که بنام «صَفَحاتٌ منْ تاریخ الأعلام» به قلم فرزند ایشان نوشته شده است، بیان فرمودند، به عمل و مداومت آن تأکید نمودند و مخصوصاً به طلابی که با حضرتش مأنوس بودند، أمر کردند آن را در دفتر خود ثبت نمایند. این کتاب مجموعه‌ای از دستورات دینی است که به شما کمک می‌کند در ماه‌های رجب و شعبان و رمضان بهترین رفتار را داشته باشید. 👌شما میتوانید آنرا از دریافت کنید https://taaghche.com/audiobook/117732 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برنامه ی قسمت 1 پرهیز از ✳️ من خطبة له (علیه السلام) لما قُبِض رسول الله (صلی الله علیه وآله) و خاطبه العباس و أبو سفيان بن حرب في أن يبايعا له بالخلافة (و ذلك بعد أن تمت البيعة لأبي بكر في السقيفة، و فيها ينهى عن الفتنة و يبين عن خلقه و علمه):النهي عن الفتنة: أَيُّهَا النَّاسُ شُقُّوا أَمْوَاجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجَاةِ وَ عَرِّجُوا عَنْ طَرِيقِ الْمُنَافَرَةِ وَ ضَعُوا تِيجَانَ الْمُفَاخَرَةِ؛ أَفْلَحَ مَنْ نَهَضَ بِجَنَاحٍ أَوِ اسْتَسْلَمَ فَأَرَاحَ. هَذَا مَاءٌ آجِنٌ وَ لُقْمَةٌ يَغَصُّ بِهَا آكِلُهَا، وَ مُجْتَنِي الثَّمَرَةِ لِغَيْرِ وَقْتِ إِينَاعِهَا كَالزَّارِعِ بِغَيْرِ أَرْضِهِ. 👈حضرت علی که درود خدا بر او باد در این خطبه فرمودند: (پس از وفات پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و ماجراى ، عباس و ابو سفيان، پيشنهاد خلافت داده كه با امام عليه السّلام بيعت كنند). 1. راه‏هاى پرهيز از فتنه‏ ها اى مردم، امواج فتنه ‏ها را با كشتى‏ هاى نجات درهم بشكنيد، و از راه اختلاف و پراكندگى بپرهيزيد، و تاج‏هاى فخر و برترى جويى را بر زمين نهيد. رستگار شد آن كس كه با ياران به پاخاست، يا كناره گيرى نمود و مردم را آسوده گذاشت. اين گونه زمامدارى چون آبى بد مزه، و لقمه ‏اى گلوگير است، و آن كس كه ميوه را كال و نارس بچيند، مانند كشاورزى است كه در زمين ديگرى بكارد. 👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇 👈 خطبه در يك نگاه - مراقب فتنه انگيزان باشيد! 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره أُولَئِكَ جَزَآؤُهُم مَّغْفِرَةٌ مِن رَّبِّهِمْ وَجَنَّتٌ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَا وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَمِلِينَ‏ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُواْ فِى الْأَرْضِ فَانْظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ‏ پاداش آنان (متّقین) از طرف پروردگارشان، مغفرت و باغ هایى است كه از زیر درختان آنها نهرها جارى است و براى همشیه در آن (باغ ها) هستند و چه نیكوست پاداش اهل عمل. به یقین پیش از شما سنّت هایى بوده (و سپرى شده) است. پس در روى زمین گردش كنید و بنگرید كه سرانجام تكذیب كنندگان چگونه بوده است. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در اشتیاق به مغفرت از طرف خدا (درخواست و ) : «2»اللَّهُمَّ وَ مَتَى وَقَفْنَا بَيْنَ نَقْصَيْنِ فِي دِينٍ أَوْ دُنْيَا فَأَوْقِعِ النَّقْصَ بِأَسْرَعِهِمَا فَنَاءً وَ اجْعَلِ التَّوْبَةَ فِي أَطْوَلِهِمَا بَقَاءً خدايا! هر گاه در ارتباط با دين يا دنيا، ميان دو كاهش قرار گرفتيم، كاهش را بر دنيامان كه زودتر از دست مى‏رود، وارد كن، و توبه و انابه را در دينمان كه با دوام‏تر است قرار ده. 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
10 ✳️ اگر رابطه انسان با دنيا و عناصر آن بر اساس خواسته‏هاى حق باشد به نحوى كه دنيا را براى ادامه امور معيشت خود و زن و فرزندش و در جهت خدمت به خلق خدا از طريق انفاق، صدقه، زكات، خمس و براى نيروگرفتن در راه عبادت حضرت حق و آبادى و آخرت بخواهد، اين دنيا دارى و دنيا خواهى عين عبادت و محض خير و سعادت است و اسلام نه اين كه مخالفتى با چنين رابطه‏اى ندارد بلكه مشوّق انسان در مسير چنين تعلّق و رابطه‏اى است. وَ ابْتَغِ فيما آتاكَ اللّهُ الدّارَ الْآخِرَةَ وَ لَا تَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا وَ أَحْسِنْ كَما أحْسَنَ اللّهُ إلَيْكَ وَلا تَبْغِ الْفَسادَ فِى الْأرْضِ إنَّ اللّهَ لايُحِبُّ الْمُفْسِدينَ» «قصص77» در آنچه خدا به تو عطا كرده است سراى آخرت را بجوى، و سهم خود را از دنيا فراموش مكن، و نيكى كن همان گونه كه خدا به تو نيكى كرده است، و در زمين خواهان فساد مباش، بى‏ترديد خدا مفسدان را دوست ندارد. تمكن در زمين كه عبارت از جمع تمام امور اعم از مال، رياست، علم، آبرو، در مسير خداست از اعظم نعمت‏هاى الهى به بندگان شايسته است. آنان كه نسبت به نعمت تمكّن شاكر باشند، عنايت و رحمت حضرت محبوب را در دنيا و آخرت جلب مى‏كنند. وَ كَذلِكَ مَكَّنّا لِيُوسُفَ فِى الْأرْضِ وَ لِنُعَلِّمَهُ مِنْ تَأْويلِ الْأحاديثِ وَ اللَّهُ غالِبٌ عَلى أَمْرِهِ وَلكِنَّ أكْثَرَ النَّاسِ لايَعْلَمُونَ* وَ لَمّا بَلَغَ أشُدَّهُ آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ كَذلِكَ نَجْزِى الْمُحْسِنينَ» «یوسف21» اين گونه يوسف را در سرزمين مصر مكانت بخشيديم [تا زمينه فرمانروايى وحكومتش فراهم شود] و به او از تعبير خواب‏ها بياموزيم؛ و خدا بر كار خود چيره و غالب است، ولى بيشتر مردم نمى‏دانند.* و هنگامى كه يوسف به سنّ كمال رسيد، حكمت و دانش به او عطا كرديم، و ما نيكوكاران را اين گونه پاداش مى‏دهيم. إِنَّا مَكَّنّا لَهُ فِى الْأَرْضِ وَ آتَيْناهُ مِنْ كُلِّ شَىْ‏ءٍ سَبَباً* فَأتْبَعَ سَبَاً» «کهف84» ما به او در زمين، قدرت و تمكّن داديم و از هر چيزى [كه براى رسيدن به‏ هدف‏هايش نيازمند به آن بود] وسيله‏اى به او عطا كرديم.* پس [با توسل به وسيله،] راهى را [براى سفر به غرب‏] دنبال كرد. الَّذينَ إنْ مَكَّنّاهُمْ فِى الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلّهِ عاقِبَةُ الْأمُورِ» «حج41» همانان كه اگر آنان را در زمين قدرت و تمكّن دهيم، نماز را برپا مى‏دارند، و زكات مى‏پردازند، و مردم را به كارهاى پسنديده وا مى‏دارند و از كارهاى زشت بازمى‏دارند؛ و عاقبت همه كارها فقط در اختيار خداست. آنان كه در دنيا به دنبال معصيت و خوشگذرانى در فضاى غفلت و دچار امور باطله و پايمال كردن حقوق حقّ و خلق و طول امل و آرزو و برده هواى نفس و غرق در شهوات حيوانى و خلق و خوى سَبُعى و اطوار شيطانى‏اند، دنياى آنان مذموم و ملعون است و بدين سبب از فيوضات ملكوتيّه و حالات الهيّه محرومند. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 258 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
11 ✳️ اگر دنيا در مسير درستى و راستى و حق و حقيقت و شرافت و فضيلت و عبادت ربّ و خدمت به خلق باشد، دنياى ممدوح و صاحب آن در معرض نفحات ربانيّه و عنايات خاصّه الهيّه است. انبياى الهى و امامان معصوم چنين دنيايى را مى‏خواستند و در راه به دست آوردن آن زحمت مى‏كشيدند و از حضرت حقّ براى زندگى در چنين عرصه گاه پاكى طول عمر مى‏طلبيدند. از حضرت زين العابدين عليه السلام روايت شده است: عَمِّرْنى‏ ما كانَ عُمْرى‏ بِذْلَةً فى طاعَتِكَ فاذا كانَ عُمْرى‏ مَرْتَعاً لِلشَّيْطانِ فَاقْبِضْنى إلَيْكَ .... « » خدايا، مرا عمر طولانى بخش تا زمانى كه عمرم در راه طاعت وعبادت خرج شود، پس زمانى كه عمرم چراگاه شيطان شود، مرا به سوى خود ببر. و براى خود در دنيا از حضرت حقّ چنين درخواست مى‏كرد: اللَّهُمَّ انّى ضَعيفٌ فَقَوِّ فى رِضاكَ ضَعْفى‏، وَ خُذْ إلَى الْخَيْرِ بِناصِيَتى، وَاجْعَلِ الْإيمانَ مُنْتَهى‏ رِضاىَ، وَ بارِكْ لى فيما قَسَمْتَ لى، وَ بَلِّغْنى بِرَحْمَتِكَ كُلَّ الَّذى أرْجُو مِنْكَ، وَ اجْعَلْ لى‏ وُدَّاً وَ سُرُوراً لِلْمُؤْمِنينَ وَ عَهْداً عِنْدَكَ. « » خدايا! من ناتوانم، پس ناتوانى مرا در راه رضاى خود قوى ساز و قلبم را پيوسته به سوى خيرات و طاعات متوجه ساز و ايمان را آخرين درجه خشنوديم قرار ده و برايم در آنچه كه روزيم كرده‏اى بركت نه و به رحمتت مرا به آنچه كه از سوى تو اميدوارم برسان و برايم دوستى و سرورى براى اهل ايمان قرار ده (به طورى كه مرا دوست دارند و با ديدن من خوشحال شوند) و برايم در پيشگاهت عهد و پيمان برقرار كن. أنْ تَهْدِيَنى إلى‏ سُبُلِ مَرْضاتِكَ، وَ تُيَسِّرَ لى أسْبابَ طاعَتِكَ، وَ تُوَفِّقَنى‏ لِابتِغاءِ الْزُّلْفَةِ بِمُوالاةِ أُوْليائِكَ، وَ إدْراكِ الْحُظْوةَ مِنْ مُعاداةِ أعْدائِكَ، وَ تُعينَنى عَلى أَداءِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمالِ سُنَّتِكَ، وَ تُوَفِّقَنى عَلَى الْمَحَجَّةِ الْمُؤدِّيَةِ إلَى الْعِتْقِ مِنْ عَذابِكَ، وَ الْفَوْزِ بِرَحْمَتِكَ يا أرْحَمَ الرّاحِمينَ. خدايا! از تو مى‏خواهم كه مرا به راه خشنوديت رهنما باشى و اسباب طاعت خود را برايم ميسّر كنى، وبراى نزديكى و قرب به تو با دوستى اوليائت و براى رسيدن به هدف دشمنى با دشمنانت توفيقم دهى و مرا بر انجام واجبات‏ و به كارگيرى سنّت خودت ياريم فرمايى و بر راهى كه به آزادى از عذاب و دستيابى به رحمتت مى‏انجامد ثابت قدم بدارى، به رحمتت اى مهربان‏ترين مهربانان. (مفتاح‌الفلاح، ص 270) 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 258 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏اللَّهُمَّ وَ مَتَى وَقَفْنَا بَيْنَ نَقْصَيْنِ فِي دِينٍ أَوْ دُنْيَا فَأَوْقِعِ النَّقْصَ بِأَسْرَعِهِمَا فَنَاءً وَ اجْعَلِ التَّوْبَةَ فِي أَطْوَلِهِمَا بَقَاءً خدايا! هر گاه بین و و یکی از آنها قرار گرفتيم، زیان و كاهش را بر یمان ، که پاینده و دائمی نیست!! و سود را در آخرت و مان که ماندنی است !! قرار ده. ❇️ " اگر رابطه انسان با دنيا و عناصر آن بر اساس خواسته‏ هاى حق باشد به نحوى كه دنيا را براى ادامه امور معيشت خود و زن و فرزندش و در جهت خدمت به خلق خدا از طريق انفاق، صدقه، زكات، خمس و براى نيروگرفتن در راه عبادت حضرت حق و آبادى و آخرت بخواهد، اين دنيا دارى و دنيا خواهى عين و محض خير و سعادت است و اسلام نه اين كه مخالفتى با چنين رابطه ‏اى ندارد بلكه مشوّق انسان در مسير چنين تعلّق و رابطه‏اى است. اگر دنيا در مسير درستى و راستى و حق و حقيقت و شرافت و فضيلت و عبادت ربّ و خدمت به خلق باشد، دنياى ممدوح و صاحب آن در معرض نفحات ربانيّه و عنايات خاصّه الهيّه است. انبياى الهى و امامان معصوم چنين دنيايى را مى‏خواستند و در راه به دست آوردن آن زحمت مى‏كشيدند و از حضرت حقّ براى زندگى در چنين عرصه گاه پاكى طول عمر مى‏طلبيدند." 👤استاد حسین ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا