eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
بدترین فقر،نداشتن اهل بیت علیهم السلام است،نداشتن امام عصر و امام حسین علیهما السلام است.این فقر،جبران شدنی نیست.خداوندا مبتلامان به این فقرمکن. خداوندا وسعت این معنوی را هرچه بیشتر،به فضل خود،نصیب ما بفرما.
در قرآن شريف و روايات اولياء گرامى اسلام، كلمه‏ى مكرر آمده و به مناسبت هر مقامى معناى مخصوصى از آن اراده شده است. يا ايها الناس! انتم الفقراء الى الله و الله هو الغنى الحميد. خداوند در اين آيه‏ ى شريفه تمام انسانها را در همه‏ى قرون و اعصار مخاطب ساخته و فرموده است: اى انسانها! همه‏ى شماها فقرا و نيازمندان درگاه مقدس بارى‏تعالى هستيد و خداوند است كه غنى بالذات و بى‏نياز از همه‏ى موجودات است. مقصود از فقر در اين آيه، تهيدستى و بى‏چيزى نيست و از غنى در اين آيه، ثروتمندى و تمكن مالى اراده نشده است، بلكه مقصود از فقر، احتياج ذاتى ممكن‏الوجود است به غنى بالذات يعنى حضرت واجب‏الوجود، و مراد از «» بى‏نيازى من جميع‏الجهات خداوند است از همه‏ى موجودات. اين فقر براى ممكن‏الوجود نه تنها مايه‏ى نقص نيست بلكه هر قدر انسانى به نيازمندى خود بهتر توجه كند و فقر خود را در پيشگاه الهى فزونتر بداند قدر و منزلت او بيشتر و بالاتر است، رسول اكرم (ص) فرموده است: فقر و نيازمندى مايه‏ى افتخار من است و من به اتكاى اين فقر براى احساس نيازمندى خود به ذات اقدس الهى بر ساير پيمبران افتخار مى‏نمايم.
تمام انبيا و مربيان الهى خود را فقير و نيازمند به ذات اقدس الهى مى‏دانستند، اما اينكه رسول اكرم (ص) مى‏گويد: من فقر خود را مايه‏ ى مباهات و افتخار خود نسبت به ساير پيمبران مى‏دانم از اين نظر است كه مراتب ايمان رسول اسلام و اتصال او از نظر معنوى به ذات اقدس الهى به قدرى رفيع و بلند است كه از اتصال ديگر پيمبران بالاتر است. او فقر خود را به خداوند بيش از ساير پيمبران و انقطاع خويشتن را از جميع ماسوى الله بيش از ساير فرستادگان خدا درك مى‏كند از اين رو به خود اجازه مى‏دهد كه بگويد: من به اين فقر بر ديگر پيمبران مفتخرم. اين فقر بزرگ و افتخارآميز همان است كه در دعا آمده است: اللهم اغننى بالافتقار اليك و لا تفقرنى بالاستغناء عنك. بار الها! با فقر و نيازمندى به خودت مرا غنى كن و با بى‏نيازى از ذات اقدس خودت دچار فقرم منما.
درباره‏ى فقر و غناى مالى روايات بسيارى رسيده كه در بعضى از آن روايات، فقر و غنى را ممدوح خوانده‏اند و در بعضى از آن روايات مذموم، در اينجا فقط به يك فقر اشاره مى‏شود: فقرى كه مسلما مذموم است و مى‏تواند آدمى را دچار انحرافهاى معنوى و اخلاقى بنمايد و مفاسدى به بار آورد آن فقرى است كه آدمى فاقد حداقل مايحتاج زندگى باشد و نتواند به قدر ضرورت، خود و عائله‏ى خود را اداره نمايد. على عليه‏السلام: مضيقه‏ ى زندگى و فقد مالى، اخلاق آدمى را فاسد مى‏كند و انسان را از مسير صحيح منحرف مى‏نمايد.
درخواست ائمه‏ى معصومين عليهم‏السلام از پيشگاه الهى در گذران زندگى، تامين معاش به قدر كفاف و عفاف بود و در مقام دعا از خداوند مى‏خواستند كه فاقد آن نباشند. امام سجاد (ع) در اینجا عرض مى‏كند: و لا افتقرن و من عندك وسعى، بار الها! عنایتی فرما در دوران زندگی ام هیج وقت دچار و تنگدستى نشوم.....
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
🙏یا حسین علیه السلام عنایتی فرما این و ما فقط جای شما باشد و بس !!! آن نیست که هردم طلب یارکند عاشق آن است که دل را یار کند
👍🏾 سلام بر 👤حاج محمود (🔊 اینجا ) ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی معروف به خطبه ی «» (درخشان) – خطبه ای بسیار شگفت انگيز «آن حضرت جنازه مسلمانى را كردند، هنگامى كه او را در قبر گذاشتند، بازماندگانش صدا به ناله و شيون بلند كرده و گريستند، امام فرمود: «به خدا سوگند! اگر اينها آنچه را ميّتشان مشاهده مى كند ببينند، بر او را فراموش خواهند كرد (و بر خود خواهند گريست!) به خدا سوگند! به سراغ يك يك از آنها مى آيد و كسى را باقى نمى گذارد» سپس حضرت (با توجّه به آمادگى گروه تشييع كننده در آن شرايط براى پذيرش اندرزهاى الهى) برخاست و اين خطبه را ايراد فرمود: ❇️ بخش سوم: مذمت ( از 12 بخش ) 👈 فإِنَّ الدُّنْيَا رَنِقٌ مَشْرَبُهَا رَدِغٌ مَشْرَعُهَا يُونِقُ مَنْظَرُهَا وَ يُوبِقُ مَخْبَرُهَا، غُرُورٌ حَائِلٌ وَ ضَوْءٌ آفِلٌ وَ ظِلٌّ زَائِلٌ وَ سِنَادٌ مَائِلٌ، حَتَّى إِذَا أَنِسَ نَافِرُهَا وَ اطْمَأَنَّ نَاكِرُهَا قَمَصَتْ بِأَرْجُلِهَا وَ قَنَصَتْ بِأَحْبُلِهَا وَ أَقْصَدَتْ بِأَسْهُمِهَا وَ أَعْلَقَتِ الْمَرْءَ أَوْهَاقَ الْمَنِيَّةِ قَائِدَةً لَهُ إِلَى ضَنْكِ الْمَضْجَعِ وَ وَحْشَةِ الْمَرْجِعِ وَ مُعَايَنَةِ الْمَحَلِّ وَ ثَوَابِ الْعَمَلِ. وَ كَذَلِكَ الْخَلَفُ بِعَقْبِ السَّلَفِ، لَا تُقْلِعُ الْمَنِيَّةُ اخْتِرَاماً وَ لَا يَرْعَوِي الْبَاقُونَ اجْتِرَاماً، يَحْتَذُونَ مِثَالًا وَ يَمْضُونَ أَرْسَالًا إِلَى غَايَةِ الِانْتِهَاءِ وَ صَيُّورِ الْفَنَاءِ. 👈 3. دنيا شناسى آب دنياى حرام همواره تيره، و گل آلود است. منظره اى دل فريب و سر انجامى خطرناك دارد. فريبنده و زيباست اما دوامى ندارد. نورى است در حال غروب كردن، سايه اى است نابود شدنى، ستونى است در حال خراب شدن، آن هنگام كه نفرت دارندگان به آن دل بستند و بيگانگان به آن اطمينان كردند، چونان اسب چموش پاها را بلند كرده، سوار را بر زمين مى كوبد، و با دام هاى خود آنها را گرفتار مى كند، و تيرهاى خود را به سوى آنان، پرتاب مى نمايد، طناب مرگ به گردن انسان مى افكند، به سوى گور تنگ و جايگاه وحشتناك مى كشاند تا در قبر، محل زندگى خويش، بهشت يا دوزخ را بنگرد، و پاداش اعمال خود را مشاهده كند. و همچنان آيندگان به دنبال رفتگان خود گام مى نهند، نه مرگ از نابودى انسان دست مى كشد و نه مردم از گناه فاصله مى گيرند كه تا پايان زندگى و سر منزل فنا و نيستى آزادانه به پيش مى تازند. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 چهره واقعى دنيا! * ناپايدارى اين جهان 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَإِذاً لَّأَتَيْنَهُم مِّن لَّدُنَّآ أَجْراً عَظِيماًوَلَهَدَيْنَهُمْ صِرَ طَاً مُّسْتَقِيماً و در این صورت یقیناً ما از جانب خود بزرگ به آنان مى دادیم. و قطعاً آنان را به راهى راست هدایت مى كردیم. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
«10» وَ يَا مَنْ تَحَمَّدَ إِلَى خَلْقِهِ بِحُسْنِ التَّجَاوُزِ وَ يَا مَنْ عَوَّدَ عِبَادَهُ قَبُولَ الْإِنَابَةِ وَ يَا مَنِ اسْتَصْلَحَ فَاسِدَهُمْ بِالتَّوْبَةِ وَ يَا مَنْ رَضِيَ مِنْ فِعْلِهِمْ بِالْيَسِيرِ وَ يا مَنْ كَافَى‏ قَلِيلَهُمْ بِالْكَثِيرِ خدایا اى آن كه باگذشت نيكويش ستوده بودنش را به مخلوقش مى‏نماياند، و بندگان را به پذيرفتن توبه عادت مى‏دهد، و اصلاح شدن تباه كارشان را به توبه مى‏خواهد، و اى آن كه از عمل بندگان، به اندكش خشنود است، و عمل اندك آنان را فراوان مى‏دهد. ‏ ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12 3 ❇️ گواراترين زندگى را كسى دارد كه به آنچه قسمت او كرده‏اند؛ خرسند باشد و اين سبب اندوه‏زدايى و آسايش روحى و روانى خواهد بود و به فرسودگى جسمى و بيمارى‏هاى بدنى گرفتار نشود. امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: در تورات نوشته شده است: آدميزاد! هر گونه خواهى باش، هر گونه كه باشى جزا بينى؛ هر كه به و اندك خدا قانع باشد، خداوند نيز به اندك عمل او قناعت كند و هر كه به اندك مال رضايت دهد زحمتش كم شود و درآمدش پاكيزه گردد و از مرز زشتكارى بيرون برود. پس آن كه به اندك قسمت خود رضايت بدهد، خداوند به او بركت مى‏دهد و اعمال كوچك او را هم مى‏پذيرد و نورانيت در چشم و دل او پديد مى‏آيد. و كسى كه به اندك قانع باشد ثروت بسيار آن، هر چه هم گرد آورده باشد او را بى‏نياز نمى‏كند و حساب خود را در قيامت سنگين‏تر مى‏سازد. در روايت آمده كه: تفسير «حساباً يسيراً» يعنى آسان كه عبارت از دادن به كارهاى نيك و چشم پوشى از گناهان است. اگر كسى در حساب كشى، سؤال پيچ شود و چون و چرا در كار بيايد به يقين عذاب مى‏شود. بنابراين ارتباط با خدا و و پرهيزكارى از اسباب آسان پذيرى خداوند است هر چند عمل به نظر انسان ناچيز آيد ولى حق تعالى او را به پاداش بزرگ برابرى خواهد نمود. امام صادق عليه السلام در جبران اندك‏ها و كاستى‏ها به لطف الهى مى‏فرمايد: اجْتَهَدْتُ فى‏ العِبادَةِ وَ أَنَا شابٌّ فَقالَ لى‏ أَبى‏: يا بُنَىَّ دُونَ ما أَراكَ تَصْنَعُ، فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ إِذا أَحَبَّ عَبْداً رَضِىَ عَنْهُ بِالْيَسيرِ زمانى كه جوان بودم در عبادت بسيار مى‏كوشيدم. پدرم به من فرمود: پسرم! كمتر از آنچه مى‏بينم عبادت كن؛ زيرا خداوند عزيز و بزرگ، هرگاه بنده‏اى را دوست داشته باشد به عبادت اندك او خرسند گردد. امام كاظم عليه السلام هم در اين زمينه به هشام بن حكم مى‏فرمايد: يا هِشامُ! قَليلُ العَمَلِ مِنَ العاقِلِ مَقْبُولٌ مُضاعَفٌ وَ كَثيرُ العَمَلِ مِنْ اهْلِ الهَوَى‏ وَ الْجَهْلِ مَرْدُودٌ اى هشام! كار اندك خردمند پذيرفته و دو چندان مى‏شود و كار بسيار اهل هوس و نادانى ردّ مى‏شود. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 411 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 يا مَنْ رَضِيَ مِنْ فِعْلِهِمْ بِالْيَسِيرِ وَ يا مَنْ كَافَى‏ قَلِيلَهُمْ بِالْكَثِيرِ خدایا اى آن كه از عمل بندگان، به اندكش خشنود است و عمل اندك آنان را فراوان مى‏دهد. ‏🍀‏« آن كه به اندك قسمت خود رضايت بدهد، خداوند به او بركت مى‏دهد و اعمال كوچك او را هم مى‏پذيرد و نورانيت در چشم و دل او پديد مى‏آيد. و كسى كه به اندك دنيا قانع باشد ثروت بسيار آن، هر چه هم گرد آورده باشد او را بى‏نياز نمى‏كند و حساب خود را در قيامت سنگين‏ تر مى‏سازد. » 👤استاد حسین ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در و به و درخواست 👈 🎙 لینک متن با ترجمه " اینجا " صوتی تصویر " اینجا " صوت اینجا " 1 2 3 " ترجمه صوتی " اینجا " ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737504T14933958(Web) (2).mp3
2.74M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( 6 دقیقه ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
1 بررسی در بیانات طلحة بن عبیدالله 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
2 بررسی در بیانات زبیر ابن عوام 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2