eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحيم اللهم صل على محمد و آله، و ادرا عنى بلطفك
امام سجاد عليه ‏السلام پس از آنكه درود مى‏فرستد به حضرت محمد و آلش، از پيشگاه مقدس حضرت بارى تعالى درخواست مى‏نمايد. بار الها! به لطف و عنايت خود هر آنچه زيانبار و مضر است، از من دفع كن.
خداوندا بالطف خود هر بدی را از من دفع کن. مفعول جمله«کل سوء»است وحذف شده است وادرأعنی کل سوء بلطفک. لطیف یعنی کسی که بامهربانی رفتار می کند. «آبشارلطف و مهربانی ات را چنان برمن فرو ریز که همه بدیها را بشوید وازبین ببرد. نکته دقیق آن که از کلمه «درأ»استفاده شده است شاید اشاره به حدیث«الحدود یدرأ بالشبهات»باشد.قاعدهٔ درء از قواعد مهم فقهی جزایی است که در باب حدودواجرای آن کاربرد فراوان دارد.
معناى كلمه ‏ى «درا» و كلمه‏ ى «لطف» : *علامه سيد على‏خان مى‏گويد: --درا الشى‏ء درا دفعه. اللطف الرفق و البر. «درا» به معناى دفع كردن چيزى است، و «لطف» به معناى «مدارا و نيكى نمودن» است. -- فى اسماء الله تعالى اللطيف، هو الذى اجتمع له الرفق فى الفعل و العلم بدقائق المصالح و ايصالها الى من قدرها له من خلقه. «» از اسماء حضرت بارى تعالى است. او كسى است كه در ذات مقدسش مداراى در عمل، با علم و آگاهى به دقايق مصلحتها جمع شده تا آن را به فردى از مخلوق خود كه درباره‏اش مقدر فرموده است، برساند.
برداشت حقیر از این فرازها این است که در عالم وجود باتوجه به عبارت مدبرالامور تدبیر کننده همه امور بشر خداوند مهربان است که در فراز آغازین دعای ابوحمزه ثمالی آمده است من این لی الخیر ولا یوجد الا من عندک
سوال : چرا امام (ع) از بلاهايى كه دفع آنها را خواستار شده است نام نبرده و تنها به اداى يك جمله‏ى كوتاه «و ادرا عنى بلطفك» اكتفا فرموده است؟ پاسخ : بلايايى كه ممكن است در طول زندگى دامنگير انسانها شود به قدرى زياد است كه به شمار نمى‏آيد. اما به طور كلى و نوعى مى‏توان قسمتى از آنها را به عنوان بلاياى ارضى و سماوى، طبيعى و مصنوعى، تدريجى و ناگهانى، روحى و جسمى، حكومتى و مردمى، همگانى و فردى، و از اين قبيل ذكر نمود.
با مطالعه در يك آيه و حديثى كه ذيل آن آمده است تا اندازه‏اى متوجه مى‏شويم كه بلايا چقدر وسيع و گسترده است.
* قل هو القادر على ان يبعث عليكم عذابا من فوقكم او من تحت ارجلكم او يلبسكم شيعا و يذيق بعضكم باس بعض. اى پيمبر گرامى! به مردم بگو: خداوند قادر است كه عذابى را : از بالاى سر شما فروفرستد يا از زير پا معذبتان نمايد يا شما را به تفرق و پراكندگى مبتلا كند و بعضى را به بلاى بعض ديگر گرفتار سازد.
**عذاب از بالاى سر، مانند فرستادن بارانهاى شديد و به جريان افتادن سيلهاى سنگين بنيان كن كه مردم را هلاك كند و منازل و مزارع و دامهاى آنان را با سرعت نابود نمايد، يا طوفانهاى شديد و سريعى را در فضا به جريان اندازد، ساختمانها را فروريزد و مردم زيادى را مقتول و مجروح نمايد، يا صاعقه فرستد و امواج آن مايه‏ى هلاكت افراد و از بين بردن اموالشان گردد، يا كوههاى آتشفشان از بالاى سر مردم فوران كند و با مواد مذاب و سنگهاى گداخته كه از دهانه‏ى آن خارج مى‏شود، روستاها و قراء اطراف آن را ويران نمايد و مردمى را كه نتوانستند فرار كنند، طعمه‏ى مرگ سازد.
**عذاب از زير پا مانند كه گاهى منازل را بكلى ويران مى‏نمايد، عده‏ى زيادى از زن و مرد و كودك زير سقفها و ديوارهاى فروريخته جان مى‏سپارند، عده‏اى مجروح مى‏شوند و آنان كه زنده مى‏مانند، اغلب تهيدست و بى‏بضاعت گشته و در شدت مضيقه به حيات خود ادامه مى‏دهند. گاهى دريا از زير پاى مردم پيشروى مى‏نمايد و منزلهاى اطراف را خراب مى‏كند، اهالى را متوارى مى‏نمايد، و آنان را در زندگى به بلايا و شدايد گوناگون مبتلا مى‏سازد. گاهى مردم در جامعه گرفتار اختلاف عقيده‏ى دينى و سياسى مى‏شوند، دسته‏بنديها در آن موقع آغاز مى‏گردد، گروهها در مقابل يكديگر مى‏ايستند، و در نتيجه آتش فتنه و فساد كه عذاب بزرگ الهى است، بين آنان مشتعل مى‏گردد و به بلاهاى عظيم مبتلا مى‏شوند.
عذابهايى كه ذکر شد اغلب بلاياى طبيعى و مربوط به نظام آفرينش است، ولى در روايتى كه ذيل اين آيه آمده، امام (ع) از عذابهاى غيرطبيعى نام برده است. عن ابيعبدالله عليه‏السلام قال: من فوقكم من السلاطين الظلمه و من تحت ارجلكم العبيد السوء و من لا خير فيه، «او يلبسكم شيعا» يضرب بعضكم ببعض بما يلقيه بينكم من العداوه و العصبيه و يذيق بعضكم باس بعض هو سوء الجوار. امام صادق (ع) فرمود: عذاب از بالاى سر يعنى معذب بودن از ناحيه‏ى سلاطين و زمامداران ظالم، و از زير پا يعنى عذاب ديدن از افراد فرومايه و پست اجتماع و آنان كه فاقد خير و خوبى هستند، و گرفتار انشعاب شدن و تجاوز بعضى به بعض ديگر بر اثر القاى عداوت و عصبيت، و ابتلاى بعضى به عذاب بعض ديگر مانند مبتلا بودن آدمى به همسايه‏ى بد است. گ
در كنار مصائب جمعى و گروهى، بلاياى فردى و شخصى وجود دارد كه نه قابل پيش‏بينى است و نه قابل پيشگيرى، بى‏خبر و به طور ناگهان مى‏آيد و برق‏آسا به زندگى خاتمه مى‏دهد. در روزگار گذشته، اين قبيل وقايع بسيار روى داده كه بعضى از آنها در تاريخ ثبت گرديده و برخى به دست فراموشى سپرده شده است.