eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
«» الصدق بالكسر هو اخبار عن المخبر به على ما هو به مع العلم بانه كذلك. «صدق» عبارت است از خبر دادن به چيزى است بر وفق آنطور كه هست با علم گوينده به مطابقت سخنش با واقع.
«» فى اسماء الله تعالى «الهادى». هو الذى بصر عباده و عرفهم طريق معرفته حتى اقروا بربوبيته و هدى كل مخلوق الى ما لابد له منه فى بقائه و دوام وجوده. «» از اسماء خداوند است. او كسى است كه بندگانش را از بينش و بصيرت برخوردار ساخته و راه شناخت خود را به آنان معرفى فرموده و بر اثر آن به ربوبيتش اقرار نموده‏اند. او كسى است كه همه‏ى آفريده‏هاى خويش را به چيزى كه در بقا و دوام وجودشان ضرورى بوده، هدايت فرموده است.
راست گفتن همانند وفاى به عهد و اداى امانت از جمله‏ ى الهامات الهى است كه به قضاى حكيمانه‏ ى او با سرشت انسانها آميخته شده و در ضميرشان نهفته است، و اين الهام همان است كه روانشناسان امروز اخلاقيش مى‏نامند. بنابراين، كسى كه بر وفق علم خود سخن مى‏گويد و آن را كه مى‏داند به زبان مى‏آورد، راست مى‏گويد و آن كس كه برخلاف دانسته‏ ى خود حرف مى‏زند، مى‏گويد.
على (ع) : الصدق مطابقه المنطق للوضع الالهى، و الكذب زوال المنطق للوضع الالهى. «راستى» سخن گفتن طبق وضعى است كه خداوند با الهام فطرى در ضمير انسانها قرار داده و ، خارج شدن منطق از وضع الهى است.
خداوند درباره فرموده است: يقولون بافواههم ما ليس فى قلوبهم و الله يعلم بما يكتمون. به زبان چيزى را مى‏گويند كه در دلشان نيست و خدا مى‏داند آنچه را كه اينان كتمان مى‏نمايند.
اگر كسى طبق علم و اعتقاد خويش سخن بگويد و علمش مطابق با واقع و نفس الامر باشد، كلام او صدق تام و تمام است. صدق التام هو المطابقه للخارج و الاعتقاد معا. صدق و راستى تام و كامل آن است كه سخن گوينده مطابق با واقع و همچنين موافق با علم و اعتقاد وى باشد. اگر كسى سخن بگويد طبق علم و اعتقادى كه دارد، ولى علمش مطابق با واقع نباشد، او در سخن صادق است اما صدقش تام و كامل نيست. اگر كسى سخنى بگويد مطابق با واقع و نفس الامر، اما به گفته ‏ى خويش اعتقاد نداشته باشد، او دروغگوست اذا جاءك المنافقون قالوا نشهد انك لرسول الله و الله يعلم انك لرسوله و الله يشهد ان المنافقين لكاذبون. وقتى منافقين نزد تو آمدند و گفتند: شهادت مى‏دهيم كه تو رسول خدايى و خدا مى‏داند كه تو رسول او هستى و خداوند شهادت مى‏دهد كه منافقين دروغ مى‏گويند. منافقين به نبوت پيمبر گرامى (ص) كه امرى است واقعى، شهادت مى‏دهند و خداوند نيز رسالت آن حضرت را تاييد مى‏نمايد، اما چون منافقين برخلاف اعتقاد خود سخن مى‏گويند، پروردگار آنان را دروغگو خوانده است.
امام سجاد (ع) به پيشگاه الهى عرض مى‏كند: وهب لى صدق الهدايه. بار الها! مرا از موهبت هدايت صادقانه برخوردار فرما. مقصود امام (ع)، هدايت مردم به تعاليم قرآن شريف و ارائه ‏ى راه خودسازى و نيل به مقام شامخ انسانيت است.
مردم با صدق تام و كامل، زمانى تحقق مى‏يابد كه حتما واجد دو شرط اصلى و اساسى باشد: اول، كسى كه واضع مقررات و تعاليم هدايت است بايد خود، تمام حقايق نجات‏بخش و سعادت آفرين را آنطور كه هست بداند و همه‏ى مواد هدايتش طبق واقع و نفس‏الامر باشد تا بتواند مردم را به سرمنزل انسانيت برساند و ايصال به مطلوب بنمايد. دوم، آن كس كه مى‏خواهد برنامه ‏ى هدايت واقعى را بين مردم نشر دهد و به آنان ابلاغ نمايد، بايد خود به آن مومن باشد تا بر وفق عقيده سخن بگويد و هر چه بيشتر و بهتر در جامعه اثر بگذارد و اين هر دو شرط در هدايت تشريعى دين مقدس اسلام وجود دارد.
اما شرط اول، واضع قوانين و مقررات هدايت در شرع اسلام، ذات اقدس الهى است، آن كس كه خود آفريدگار بشر و خالق تمام عوالم هستى است، او كه علم نامحدودش به حقايق اشياء احاطه دارد و از كوچكترين موجود جهان هستى آگاه است. و ما يعزب عن ربك من مثقال ذره فى الارض و لا فى السماء. از علم پروردگار تو، ذره و كوچكتر از ذره در زمين و آسمان پنهان نيست. پس آنچه در اسلام براى هدايت مردم به عنوان روا يا ناروا معرفى شده، از ناحيه‏ ى بارى تعالى و طبق واقع و نفس الامر است و بر اثر تخلف هر يك از آن دو، به نسبت يا خيرى از دست مى‏رود يا آنكه شرى به بار مى‏آيد. پس هدايت نجات‏بخش يعنى هدايتى كه تعاليمش مطابق با واقع است و كمترين دستور انحرافى در آن راه ندارد، هدايت حضرت بارى تعالى است و اين آيه در قرآن شريف، مبين اين حقيقت است: قل ان هدى الله هو الهدى. پيمبر گرامى! به مردم بگو هدايت الهى است كه هدايت واقعى و منطبق با حقيقت و نفس الامر است.
اما شرط دوم: تبليغ كننده و نشر دهنده‏ ى برنامه‏ ى هدايت بارى تعالى حضرت محمد بن عبدالله صلى الله عليه و آله، رسول معظم اسلام است و او خود به تمام دقايق وحى و برنامه‏ى هدايت پروردگار ايمان قطعى دارد. قرآن شريف در اين باره فرموده است: آمن الرسول بما انزل اليه من ربه. پيشواى اسلام به آنچه از طرف بارى تعالى بر وى نازل شده است، ايمان دارد.
پیامبر و امام علیه السلام در تبليغ اسلام بر اساس ايمان و به انگيزه‏ ى اعتقاد سخن مى‏گويد و اين معناى صدق تام و تمام است، زيرا از طرفى اصل تعاليم شرع اسلام مربوط به خداوند عالم به واقعيتها و حقايق است و از طرف ديگر گوينده‏ ى آن از روى اعتقاد واقعى سخن مى‏گويد.
براى نيل به هدايت راستين الهى بايد مشكلات بسيارى را تحمل نمود و منازل سخت و راههاى صعب‏العبورى را پيمود تا به هدف عالى انسانيت دست يافت. غلبه بر هواى نفس و مهار كردن غرايز كور و بيشعور يكى از موانعى است كه به دشوارى مى‏توان از آن گذشت، زيرا هوى و غرايز به كشش طبيعى، طالب آزادى بى‏قيد و شرطاند و مى‏خواهند هيچ مانعى سد راهشان نشود. اما پيمودن مدارج كمال و رسيدن به مقام رفيع انسانيت ايجاب مى‏كند كه مردم پيروى هوى را ترك گويند، دعوت راهنماى الهى را اجابت نمايند، و غرايز را در حدود مصلحت و طبق هدايت خداوند اقناع نمايند وگرنه دچار ضلالت و گمراهى مى‏شوند و از اوج انسانيت به حضيض حيوانيت سقوط خواهند نمود. قرآن شريف در اين باره فرموده: فان لم يستجيبوا لك فاعلم انما يتبعون اهواءهم و من اضل ممن اتبع هواه بغير هدى من الله. پيمبر گرامى! اگر دعوتت را اجابت ننمايند، بدان كه اينان پيرو هواى نفس خويش هستند و كدام انسان گمراهتر از كسى است كه از هواى نفس خود تبعيت كند، بدون آنكه از راهنمايى خداوند استفاده نمايد.
آفريدگار توانا به مشيت حكيمانه‏ ى خود، هواى نفس و غرايز را كه عامل موثر بقاى فرد و نوع است، در وجود انسان و حيوانات مستقر فرموده، با اين تفاوت كه حيوانات به هدايت تكوينى خداوند مجازند غرايز خود را آزادانه و بدون قيد و شرط اعمال نمايند، اما انسان موظف است هواى نفس و غرايز خويش را با هدايت تشريعى بارى تعالى تعديل كند و آنها را با اندازه‏ گيرى صحيح و در حدود مصلحت اقناع نمايد، زيرا حيوان موجودى است يك بعدى، حيوان ساخته شده، به غرايز حيوانى مجهز گرديده، و در دوران حيات كارى جز اعمال غرايز و بروز دادن خلق و خوى حيوانى ندارد. اما انسان موجودى است دو بعدى و با دارا بودن جنبه ‏ى حيوانى، واجد مزاياى انسانى و حامل روح الهى است. او داراى ودايع اختصاصى و ذخاير الهامى است، قابليت و استعدادش براى پيمودن مدارج كمال، نامحدود است.
خداوند، زمين و محتوياتش را مسخر او ساخته و به وى اجازه ‏ى بهره‏بردارى داده است، صفات عالى انسانى از قبيل اداى امانت، وفاى به عهد، انصاف، راستگويى، و ديگر مزايا را به وى الهام فرموده و به طور فطرى مجذوب آنهاست، اگر بخواهد غرايز را بى‏قيد و شرط اقناع نمايد بايد در مواقعى كه با گناه مواجه مى‏شود، براى ارضاى غريزه‏ى جنسى، حب مال، ميل به مقام، دست يافتن به تمنيات، و ديگر امورى از اين قبيل به انسانيت و سجاياى انسانى پشت پا بزند، برخلاف انصاف عمل كند، در امانت خيانت نمايد، مرتكب نقض عهد شود، دروغ بگويد، فريب دهد، و ديگر اعمالى از اين قبيل. ارضاى غرايز از مجارى خلاف فطرت، حركتى ضد انسانى و منافى با تعالى و تكامل شايسته‏ى مقام رفيع انسان است. بنابراين، كسى كه مى‏خواهد انسان باشد و با صفات انسانى زيست كند، انسان بميرد، و در قيامت انسان محشور گردد، بايد بر هوى و تمنيات نفسانى خويش حاكم گردد، غرايز را تعديل نمايد، خواهشهاى نفسانى را در حدود مصلحت و با رعايت شان انسان برآورده سازد، هواى نفس را با هدايت تشريعى بارى تعالى تطبيق دهد، از راهنماييهاى رجال الهى و مردان صادق‏القول پيروى كند،
**على (ع) فرموده: طوبى لمن غلب نفسه و لم تغلبه و ملك هواه و لم يملكه. خير و امنيت براى كسى است كه بر نفس خود غلبه كند و مغلوب نفس نشود، مالك هواى خويشتن باشد و مملوك هوى نگردد. كسانى كه مطيع هواى نفس و اسير غرايز خويشتن هستند، عاليترين كوشش و سعيشان در خوردن و ارضاى غريزه‏ى جنسى به كار مى‏رود و به تعالى معنوى و شان روحانى خود توجهى ندارند، از مقام شايسته ‏ى انسان محروم‏اند، و از فيض و رحمت بارى تعالى دور. امام صادق (ع) فرمود: ابعد ما يكون العبد من الله عز و جل اذا لم يهمه الا بطنه و فرجه. بزرگترين عاملى كه موجب دورى بنده از خداوند مى‏شود، اين است كه از خود همت بلند و عالى نشان ندهد، مگر در مورد شكم و شهوت جنسى.
امام سجاد (ع) از خداوند تقاضاى صادقانه‏ ى مردم را مى‏نمايد:اللهم .. وهب لى صدق الهدايه. 👌اگر مردم بخواهند از هدايت صادقانه كه هدف رسول اكرم (ص) و ائمه‏ ى معصومين عليهم‏ السلام بوده، برخوردار گردند بايد موانع را از ضمير خود برطرف كنند و بالاترين مانع در وجود آنها پيروى از هواى نفس و ارضاى غرايز بى ‏قيد و شرط است. كسانى كه بنده هوى و مطيع غرايزند، نمى‏توانند از هدايت صادقانه‏ ى راهنمايان الهى برخوردار گردند و اين محروميت ناشى از خود آنهاست.
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ هُوَ الَّذِى خَلَقَكُم مِن طِينٍ ثُمَّ قَضَى‏ أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسَمّىً عِندَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ‏ او كسى است كه شما را از گل آفرید، پس از آن أجلى را (براى زندگى شما در دنیا) قرار داد و أجلى معیّن (كه مربوط به آخرت یا غیر قابل تغبیر در دنیاست) نزد اوست. پس (با وجود این) شما شك و شبهه مى كنید؟ ✍️ در آیه ى پیش ، مسائل آفاقى و خلقت آسمان ها و زمین مطرح شده، اینجا خلقت انسان و حیات محدود او در این دنیا آمده است. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ يحذر من الفتن. از خطبه هاى امام عليه السلام كه ضمن ، در آن مردم را از ها بر حذر مى دارد. 👈 این خطبه نورانی در 4 بخش می آید : ✳️ بخش سوم: ویژگیهای فتنه و آثار آن ثُمَّ يَأْتِي بَعْدَ ذَلِكَ طَالِعُ الْفِتْنَةِ الرَّجُوفِ وَ الْقَاصِمَةِ الزَّحُوفِ، فَتَزِيغُ قُلُوبٌ بَعْدَ اسْتِقَامَةٍ، وَ تَضِلُّ رِجَالٌ بَعْدَ سَلَامَةٍ، وَ تَخْتَلِفُ الْأَهْوَاءُ عِنْدَ هُجُومِهَا، وَ تَلْتَبِسُ الْآرَاءُ عِنْدَ نُجُومِهَا. مَنْ أَشْرَفَ لَهَا قَصَمَتْهُ وَ مَنْ سَعَى فِيهَا حَطَمَتْهُ، يَتَكَادَمُونَ فِيهَا تَكَادُمَ الْحُمُرِ فِي الْعَانَةِ قَدِ اضْطَرَبَ مَعْقُودُ الْحَبْلِ وَ عَمِيَ وَجْهُ الْأَمْرِ. تَغِيضُ فِيهَا الْحِكْمَةُ وَ تَنْطِقُ فِيهَا الظَّلَمَةُ، وَ تَدُقُّ أَهْلَ الْبَدْوِ بِمِسْحَلِهَا وَ تَرُضُّهُمْ بِكَلْكَلِهَا. يَضِيعُ فِي غُبَارِهَا الْوُحْدَانُ وَ يَهْلِكُ فِي طَرِيقِهَا الرُّكْبَانُ، تَرِدُ بِمُرِّ الْقَضَاءِ وَ تَحْلُبُ عَبِيطَ الدِّمَاءِ وَ تَثْلِمُ مَنَارَ الدِّينِ وَ تَنْقُضُ عَقْدَ الْيَقِينِ. يَهْرُبُ مِنْهَا الْأَكْيَاسُ وَ يُدَبِّرُهَا الْأَرْجَاسُ، مِرْعَادٌ مِبْرَاقٌ كَاشِفَةٌ عَنْ سَاقٍ. تُقْطَعُ فِيهَا الْأَرْحَامُ وَ يُفَارَقُ عَلَيْهَا الْإِسْلَامُ. بَرِيئُهَا سَقِيمٌ وَ ظَاعِنُهَا مُقِيمٌ. ✳️ 3. خبر از آينده خونين عرب: سپس فتنه اى سر برآورد كه سخت لرزاننده، در هم كوبنده و نابود كننده است، كه قلب هايى پس از استوارى مى لغزند، و مردانى پس از درستى و سلامت، گمراه مى گردند، و افكار و انديشه ها به هنگام هجوم اين فتنه ها پراكنده، و عقايد پس از آشكار شدنشان به شك و ترديد دچار مى گردد. آن كس كه به مقابله با فتنه ها برخيزد كمرش را مى شكند، و كسى كه در فرو نشاندن آن تلاش مى كند، او را در هم مى كوبد. در اين ميان فتنه جويان چونان گورخران، يكديگر را گاز مى گيرند، و رشته هاى سعادت و آيين محكم شده شان لرزان مى گردد، و حقيقت امر پنهان مى ماند. حكمت و دانش كاهش مى يابد، ستمگران به سخن مى آيند، و بيابان نشين ها را در هم مى كوبند، و با سينه مركب هاى ستم، آنها را خرد مى نمايند. تك روان در غبار آن فتنه ها نابود مى گردند، و سواران با قدرت در آن به هلاكت مى رسند. فتنه ها با تلخى خواسته ها وارد مى شود، و خون هاى تازه را مى دوشد، نشانه هاى دين را خراب، و يقين را از بين مى برد. فتنه هايى كه افراد زيرك از آن بگريزند، و افراد پليد در تدبير آن بكوشند. آن فتنه ها پر رعد و برق و پر زحمت است، در آن پيوندهاى خويشاوندى قطع شده، و از اسلام جدا مى گردند، فتنه ها چنان ويرانگرند كه تندرست ها بيمار، و مسكن گزيدگان كوچ مى كنند. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عنوان زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 ويژگى هاى اين فتنه بزرگ! 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از یاد میشد ، پس از شر او به خدا پناه می برد" (بند 4 تا 8) https://eitaa.com/sahife2/54483 دعای صحیفه سجادیه 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
8 1 ✳️ پس از آن كه از اطاعت حق نسبت به سجده آدم سرپيچى كرد، و مورد غضب و لعنت و رجم حضرت ربّ قرار گفت در پيشگاه خداوند از باب لجبازى با خدا و حسادت نسبت به آدم و فرزندانش قسم ياد كرد كه تا روز قيامت به گمراه كردن انسان‏ها به جز مخلصين از عباد خدا اقدام كند. خداوند در آيات سوره اعراف و حجر و اسرا و ص « اعراف (7): 16- 17؛ حجر (15): 39؛ اسرا (17): 62؛ ص (38): 82.» از قسم خوردن شيطان براى گمراه كردن فرزندان آدم ياد مى‏كند: در اين زمينه به آيه شريفه سوره اعراف كه از آيات ديگر مفصل‏تر، است توجه كنيد: قالَ فَبِما اغْوَيْتَنى لَا قْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ* ثُمَّ لآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ ايْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ ايْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لاتَجِدُ اكْثَرَهُمْ شاكِرينَ» «اعراف16» گفت: به سبب اين كه مرا به بيراهه و گمراهى انداختى، يقيناً بر سر راه راست تو [كه رهروانش را به سعادت ابدى مى‏رساند] در كمين آنان خواهم‏ نشست.* سپس از پيش رو و پشت سر و از طرف راست و از جانب چپشان بر آنان مى‏تازم و [تا جايى آنان را دچار وسوسه و اغواگرى مى‏كنم كه‏] بيشترشان را سپاس‏گزار نخواهى يافت. او در ابتداى كلامش با كمال وقاحت و بى شرمى، گمراهى خود را به حضرت حق كه رحمت بى‏نهايت است نسبت داد و در اين زمينه مرتكب جنايت شد. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 55 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
8 2 ✳️ حضرت باقر عليه السلام در ذيل اين آيه مى‏فرمايد: ثُمَّ لَآتِينَّهُمْ مِنْ بَيْنِ ايْدِيهِمْ‏ مَعْناهُ: اهَوِّنُ عَلَيْهِمْ امْرَ الْآخِرَةِ، وَ مِنْ خَلْفِهِمْ‏ آمُرُهُمْ بِجَمْعِ الْامْوالِ وَ الْبُخْلِ بِها عَنِ الْحُقوقِ لِتَبْقى‏ لِوَرَثَتِهِمْ، وَ عَنْ ايْمانِهمْ‏ افْسِدُ عَلَيْهِمْ امْرَ دينِهِمْ بِتَزيينِ الضَّلالَةِ وَ تَحْسينِ الشُّبْهَةِ، وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ‏ بِتَحْبيبِ اللَّذّاتِ الَيْهِمْ وَ تَغْلِيبِ الشَّهَواتِ عَلى قُلُوبِهِمْ. منظور از آمدن شيطان به سراغ انسان از پيش رو ساده جلوه دادن آخرت در نظر آدمى است، تا جائى كه براى آبادى عالم آخرت كارى انجام ندهد. و منظور از پشت سر اين است كه آنان را به جمع آورى مال و ثروت و بخل ورزى از پرداخت حقوق واجب و باقى گذاردن درهم و دينار براى ورثه سوق مى‏دهم. و مقصود از طرف راست، ضايع كردن امور معنوى است به وسيله ايجاد شك و ترديد و شبهات، و آرايش دادن امور ضلالت و گمراهى در نظر اولاد آدم است. و طرف چپ جلوه دادن لذّات مادى و شهوات در برابر انسان است. با اين چهار برنامه وضع انسان به گونه‏اى شود كه تمام نعمت‏هاى الهى به دست او، در مسير غلط قرار گيرد، و از دايره شكر كه عالى‏ترين خصلت است خارج گردد. الهى! راه دور، ايمان ضعيف، دشمن بسيار، عمل اندك، اخلاق فاسد، قلب رنجور، سينه تنگ، دست خالى است. الهى! اگر لطف و عنايت و كرم و رحمتت دست ما را نگيرد، به چاه هلاكت درافتيم. الهى! با قدرتت دشمن را از ما بران، دست ما را به دامن رضا و خشنودى خود رسان. در هر صورت مواظب باشيم ابليس و جنود او بر ما ولايت و حكومت پيدا نكنند كه قبول اين ولايت مساوى با خسران و زيان و ضرر جبران‏ناپذير است. وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيّاً مِنْ دُونِ اللّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبيناً» «نسا 119» و هر كس شيطان را به جاى خدا سرپرست ويار خود گيرد، مسلماً به زيان آشكارى دچار شده است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 53 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737514T12799574(Web).mp3
2.17M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( اینجا ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَهُوَ اللَّهُ فِى السَّمَوَتِ وَفِى الْأَرْضِ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهْرَكُمْ وَ يَعْلَمُ مَا تَكْسِبُونَ‏‏ وَمَا تَأْتِيهِم مِنْ ءَاَيَةٍ مِنْ ءَايَتِ رَبِّهِمْ إِلَّا كَانُوا عَنْهَا مُعْرِضِينَفَقَدْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَآءَهُمْ فَسَوْفَ يَأْتِيِهمْ أَنْبؤُ اْ مَا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِءُونَ‏ *️⃣ و اوست كه در آسمان ها و در زمین خداوند است. نهان و آشكار شمارا مى داند، و هرچه را به دست مى آورید (نیز) مى داند. و هیچ نشانه و آیه اى از نشانه هاى پروردگارشان براى آنها نمى آمد، جز آنكه (به جاى تصدیق و ایمان) از آن اعراض مى كردند. پس همین كه حقّ براى آنان آمد، آن را تكذیب كردند، پس به زودى خبرهاى مهم (و تلخ درباره ى كیفر) آنچه را به مسخره مى گرفتند به سراغشان خواهد آمد. ✍️ در پاسخ به عقیده ى انحرافى چند خدایى (خداى باران، خداى جنگ، خداى صلح، خداى زمین و...) این آیه مى فرماید: خداى همه چیز و همه جا یكى است. شاید مراد از «خبرهاى بزرگ» در آیه، خبر فتح مكّه یا شكست مشركین در جنگ و امثال آن باشد. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2