eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلَفَ رَسُولِ اللَّهِ وَكَرِهُواْ أَن يُجَهِدُواْ بِأَمْوَ لِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَقَالُواْ لَا تَنفِرُواْ فِى الْحَرِّ قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرّاً لَّوْ كَانُواْ يَفْقَهُونَ‏ به كسانى كه بر خلاف (فرمانِ) رسول خدا، از جنگ سر باززدند واز خانه نشستن خود (به هنگام جنگ تبوك) شادمان شدند واز اینكه با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد كنند، كراهت داشتند و(به دیگران نیز) گفتند در این گرما (براى جنگ) بیرون نروید! بگو: آتش دوزخ، سوزان تر است اگر مى فهمیدند. ✍️ شأن نزول این آیه در مورد جنگ است. این آیه، سه نشانه براى منافقان ذكر كرده است: الف: از جبهه نرفتن به جاى پشیمانى شادند. ب: جهاد با مال و جان بر ایشان سنگین است. ج: دیگران را از جبهه رفتن منع مى كنند. طبق آیات گذشته، منافقان مانع كمك مالى دیگران مى شدند، مطابق این آیه نیز از حضور در ، تخلّف مى كنند و دیگران را هم دلسرد مى كنند. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
«2» وَ وَفِّقْهُمْ لِإِقَامَةِ سُنَّتِكَ وَ الْأَخْذِ بِمَحَاسِنِ أَدَبِكَ فِي إِرْفَاقِ ضَعِيفِهِمْ وَ سَدِّ خَلَّتِهِمْ وَ عِيَادَةِ مَرِيضِهِمْ وَ هِدَايَةِ مُسْتَرْشِدِهِمْ وَ مُنَاصَحَةِ مُسْتَشِيرِهِمْ وَ تَعَهُّدِ قَادِمِهِمْ وَ كِتْمَانِ أَسْرَارِهِمْ وَ سَتْرِ عَوْرَاتِهِمْ وَ نُصْرَةِ مَظْلُومِهِمْ وَ حُسْنِ مُوَاسَاتِهِمْ بِالْمَاعُونِ وَ الْعَوْدِ عَلَيْهِمْ بِالْجِدَةِ وَ الْإِفْضَالِ وَ إِعْطَاءِ مَا يَجِبُ لَهُمْ قَبْلَ السُّؤَالِ‏ و آنان را به اين امور موفق فرما: برپا داشتن روش و طريقه‏ ات، فرا گرفتن محاسن اخلاقت براى سود رساندن به ناتوانشان، جبران كردن تنگدستى شان، عيادت بيمارشان، هدايت كردن مسافرشان، پنهان داشتن اسرارشان، پوشاندن عيوبشان، يارى دادن به مظلومشان، خوب كمك كردن به آنان در مايحتاج زندگيشان، احسان به ايشان با مال و ثروت و بخشش فراوان، عطا كردن آنچه براى آنان لازم است پيش از درخواستشان. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
مقدمه ✳️ در مسئله ارفاق به ضعيف و پيشگيرى از فقر و مريض و مسئله و خيرخواهى در مباحث قبل، مفصل بحث شد. در اين جا در زمينه و مؤمن و و و يارى به چند روايت اشاره مى ‏شود. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏9، ص: 369 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
یا امام سجاد علیه السلام صحیفه سجادیه ✳️به نام آن خدایی که جز او دیگر خدایی نیست برای مردم دنیا از این بهتر دعایی نیست دعایی که امامی در دل محراب میخواند امامی که کنارش از محبان رد پایی نیست امامی که فقط در شعرها گفتند بیمار است امامی که شفابخش است و دربند دوایی نیست صحیفه باز کن، در دل بخوان، شاید صدایت کرد سکوتی از لبی که مثل آن هرگز صدایی نیست صدایی بین معبود است با عابد که مانندش هجایی نیست حرفی نیست آوا و نوایی نیست بیا با کردگار خود کمی خلوت کن و خوش باش و هر چیزی که میخواهی بخواه اینجا ابایی نیست اگر قرآن شده دریای بی پایان صحیفه هم همان رود است، رودی که برایش انتهایی نیست مگر که می‌شود مخلوق از این بهتر سخن گوید چنان نهج البلاغه مثل آن در هیچ جایی نیست برایش هر کسی هر جور بود عرض ارادت کرد برای ما چه چیزی بهتر از اشعار آیینی است ✍با تشکر و سپاس از شاعر محترم محسن غلامحسینی @Khak_mgh 🆔 @sahife2
16 الهى! نمى ‏توانيم كه اين كار بى ‏تو بسر بريم، نه زهره آن داريم كه از تو بسر بريم، هرگه كه پنداريم كه رسيديم از حيرت شما روا سر بريم. خداوندا! كجا بازيابيم آن روز كه تو ما را بودى و ما نبوديم؟ تا باز به آن روز رسيم، ميان آتش و دوديم. اگر به دو گيتى آن روز يابيم بر سوديم. و ر بود خود را دريابيم به نبود خود خشنوديم. الهى! از آنچه نخواستى چه آيد؟ و آن را كه نخواندى كى آيد؟ ناكشته را از آب چيست؟ و نابايسته را جواب چيست؟ تلخ را چه سود گرش آب خوش در جوار است؟ و خار را چه حاصل از آن كش بوى گل در كنار است؟ قسمى رفته نفزوده و نكاسته چتوان كرد، قاضى اكبر چنين خواسته، شيطان در افق اعلى زيسته، و هزاران عبادت برزيده چه سود داشت كه نبود بايسته .... آه از قسمى پيش از من رفته! فغان از گفتارى كه خودرايى گفته! چه سود ارشاد بوم يا آشفته؟ ترسان از آنم كه آن قادر در ازل چه گفته! الهى! گر زارم در تو زاريدن خوش است، ور نازم به تو نازيدن خوش است. الهى! شاد بدانم كه بر درگاه تو مى ‏زارم، بر اميد آنكه روزى در ميدان فضل به تو نازم، تو من فا پذيرى و من فا تو پردازم، يك نظر در من نگرى و دو گيتى به آب اندازم. الهى! بنده با حكم ازل چون برآيد؟ و آنچه ندارد چه بايد؟ جهد بنده چيست؟ كار خواست تو دارد، بنده به جهد خويش نجات خويش كى تواند؟ الهى! اى سزاى كرم و اى نوازنده عالم! نه با جز تو شادى است نه با ياد تو غم، خصمى و شفيعى و گواهى و حكم، هرگز بينما نفسى با مهر تو بهم، آزاد شده از بند وجود و عدم، بازرسته از زحمت لوح و قلم، در مجلس‏ انس قدح شادى بر دست نهاده دمادم؟ جز عشق تو بر ملك دلم شاه مباد وز راز من و تو خلق آگاه مباد كوته نشود عشق توام زين دل ريش‏ دستم ز سر زلف تو كوتاه مباد 👈 ادامه دارد .... 🆔 @sahife2
، از گفتن «یا» شرم دارم. https://eitaa.com/sahife2/44255
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ فَلْيَضْحَكُواْ قَلِيلاً وَلْيَبْكُواْ كَثِيراً جَزَاءً بِمَاكَانُواْ يَكْسِبُونَ پس به سزاى آنچه (با دست خود) كسب مى كردند، كم بخندند و بسیار بگریند. ✍️ اگر بدانند كه به خاطر ترك ، چه پاداش هایى را از دست داده و چه ها و نعمت هایى را كفران كرده اند، باید كمتر شادى كنند و بسیار بگریند، گرچه گریه ى مادام العمرشان هم در برابر گریه هاى طولانى قیامت، چیزى نیست! ✳️ فَإِن رَّجَعَكَ اللَّهُ إِلَى‏ طَآئِفَةٍ مِّنْهُمْ فَاسْتَئْذَنُوكَ لِلْخُرُوجِ فَقُل لَّن تَخْرُجُواْ مَعِىَ أَبَداً وَلَن تُقَتِلُواْ مَعِىَ عَدُوّاً إِنَّكُمْ رَضِيتُم بِالْقُعُودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَاقْعُدُواْ مَعَ الْخَلِفِينَ پس اگر خداوند تو را (پس از این جنگ) به سوى طایفه اى از منافقان بازگرداند و آنان از تو براى حركت (به جنگ دیگرى) اجازه ى خروج خواستند بگو: شما هرگز با من بیرون نخواهید شد و هرگز همراه من، با هیچ دشمنى نبرد نخواهید كرد، زیرا شما نخستین بار به نشستن در خانه راضى شدید، پس (اكنون نیز) با آنان كه از فرمان تخلّف كرده اند (در خانه) بنشینید! ✍️ «خالف»، هم به معناى متخلّف از جنگ، هم به معناى مخالف و هم به كسى گفته مى شود كه به خاطر پیرى، بیمارى و عجز، توان جبهه رفتن را ندارد. هر كس صادقانه توبه كند، پذیرفته مى شود، ولى منافقان از روى ریا، تظاهر و انقلابى نمایى، تقاضاى جبهه رفتن داشتند. از این آیه استفاده مى شود كه شخص پیامبرصلى الله علیه وآله براى جنگ تبوك از مدینه خارج شد و در پایان جنگ نیز به آنجا برگشت. همچنین این آیه از برخورد آینده ى منافقان خبر مى دهد، تا پیامبر چهره ى منافقانه ى آنان را رسوا كند. ✳️ وَلَا تُصَلِّ عَلَى‏ أَحَدٍ مَّنْهُم مَّاتَ أَبَداً وَلَا تَقُمْ عَلَى‏ قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُواْ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُواْ وَهُمْ فَسِقُونَ و بر مرده ى هیچ یك از منافقان نماز مگزار و (براى دعا واستغفار) بر قبرش نایست، چون آنان به خدا و پیامبرش كافر شدند و از دنیا رفتند در حالى كه فاسق بودند. ✍️ سیره ى رسول خداصلى الله علیه وآله آن بود كه در مراسم تشییع و تدفین مردگانِ مسلمان حاضر شود، براى آنان دعا كند و بر جنازه ى آنان نماز بخواند. خداوند با این آیه پیامبرش را از حضور در مراسمِ مردگانِ ، نهى كرد. امام صادق علیه السلام فرمود: پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله در نماز میّت بعد از تكبیر چهارم، براى مرده دعا مى كردند، امّا پس از نزول این آیه، دیگر چنین كارى را انجام ندادند. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
در روايات‏ ✳️ امام صادق عليه السلام فرمود: مَنْ زارَ اخاهُ لِلّهِ لا لِغَيْرِهِ الْتِماسَ مَوْعِدِ اللّهِ، وَ تَنَجُّزِ ما عِنْدَ اللّهِ، وَكَّلَ اللّهُ بِهِ سَبْعينَ الْفَ مَلَكٍ يُنادُونَهُ: الا طِبْتَ وَ طابَتْ لَكَ الْجَنَّةُ. هر كس برادر دينى خود را زيارت كند و اين زيارتش تنها و تنها براى خدا باشد، به خواهش نويد الهى و دريافت آنچه نزد خداوند است، حضرت حق هفتاد هزار فرشته برگمارد كه فرياد زنند: پاكيزه گشتى و خوش باد براى تو بهشت. و نيز آن حضرت فرمود: مَنْ زارَ اخاهُ فِى اللّهِ قالَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ: ايّاىَ زُرْتَ، وَ ثَوابُكَ عَلَىَّ، وَلَسْتُ ارْضى لَكَ ثَواباً دُونَ الْجَنَّةِ. هر كه در راه خشنودى حق برادرش را ديدن كند، خداى عزّوجّل فرمايد: مرا ديدن كردى، و اجر و ثوابت بر من است، و من براى تو ثوابى كمتر از بهشت نپسندم. يعقوب بن شعيب مى‏گويد: از حضرت صادق عليه السلام شنيدم: مَنْ زارَ اخاهُ فِى جانِبِ الْمِصْرِ ابْتِغاءَ وَجْهِ اللّهِ فَهُوَ زَوْرُهُ، وَ حَقٌّ عَلى اللّهِ انْ يُكْرِمَ زَوْرَهُ. هر كه برادر دينى خود را كه در يك سوى شهر است براى خدا ديدن كند پس او زاير خداست، و بر خداوند است كه زاير خود را ارجمند دارد. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: مَنْ زارَ اخاهُ فِى بَيْتِهِ قالَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ: انْتَ ضَيْفى وَ زائِرى، عَلَىّ قِراكَ، وَ قَدْ اوْجَبْتُ لَكَ الْجَنَّةَ بِحُبِّكَ ايّاهُ. هر كه از برادر خود در خانه او ديدن كند خداوند عزّوجلّ فرمايد: تو مهمان و زاير من هستى، پذيرائى از تو بر من است، و من بهشت را بر تو واجب كردم به خاطر اين كه برادر مؤمنت را دوست دارى. حضرت باقر عليه السلام فرمود: انَّ لِلّهِ عَزَّوَجَلَّ جَنَّةً لايَدْخُلُها الَّا ثَلاثَةٌ: رَجُلٌ حَكَمَ عَلى نَفْسِهِ بِالْحَقِّ، وَ رَجُلٌ زارَاخاهُ الْمُؤْمِنَ فِى اللّهِ، وَ رَجُلٌ آثَرَ اخاهُ الْمُؤْمِنَ فِى اللّهِ. براى خداى عزّوجّل بهشتى است كه در آن در نيايد جز سه كس: مردى كه درباره خود به حق قضاوت كند، و مردى كه برادر مؤمن خود را براى خدا ديدن كند، و مردى كه در راه رضاى حق برادر دينى خود را در رفع نيازمنديهايش بر خود مقدم بدارد. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏9، ص: 369 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2