eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
**زكوه به معناى طهارت: قد افلح من زكيها، و قد خاب من دسيها. بى‏گمان رستگارى براى كسانى است كه نفس خود را از اخلاق ذميمه و اوصاف پليد تطهير مى‏نمايند.
**زكوه به معناى نمو و بركت: ذلكم ازكى لكم و اطهر. *مجمع‏البحرين در ماده‏ى (ز ك و) آيه " ذلكم ازكى لكم و اطهر " را چنين معنى مى‏كند: اى انمى لكم و اعظم بركه، يعنى: اين عمل كه در آيه ذكر شده براى شما نمو بيشتر و بركت عظيمتر در بر دارد.
**زكوه به معناى «مدح»: فلا تزكوا انفسكم هو اعلم بمن اتقى، خويشتن را مدح و تمجيد ننماييد چه آنكه خداوند به ضميرتان آگاه است و مى‏داند كدام يك از شما واجد نعمت تقوى است.
مهمترين ماموريت فرستادگان الهى آن بود كه نفوس مردم را از پليدى شرك تزكيه و تطهير نمايند و انديشه‏هاى باطلى را كه درباره‏ى بت و بت‏پرستى داشتند از صفحات خاطرشان بزدايند و آنان را به راه يكتاپرستى سوق دهند. قرآن شريف درباره‏ى ماموريت آسمانى حضرت محمد بن عبدالله صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد : يتلوا عليهم آياته و يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمه. آيات الهى را بر آنان تلاوت نمايد، ارواحشان را از شرك تطهير كند، و پس از آنكه يكتاپرستى را قبول نمودند كتاب و حكمت بارى‏تعالى را به آنان بياموزد و از تعاليم سعادت‏بخش اسلام آگاهشان نمايد.
دعوت به توحيد و تطهير دلهاى آلوده‏ى بشر در سرلوحه‏ى دعوت پيمبران الهى قرار داشت و اين مهم كه زيربناى مكتب انسان‏ساز انبياست آنقدر مورد توجه بود كه اولين ماموريتى را كه خداوند به حضرت موسى بن عمران محول فرمود اين بود كه نزد فرعون برود و تطهير دل او را با وى در ميان بگذارد و اگر مايل باشد از خودپرستيش برهاند و به صراط سعادت هدايتش نمايد. اذهب الى فرعون انه طغى. فقل هل لك الى ان تزكى؟ و اهديك الى ربك فتخشى. نزد فرعون برو كه به سركشى و طغيان گراييده است. به او بگو آيا براى تطهير و تزكيه‏ى نفس خود آمادگى دارى كه تو را به پروردگارت هدايت نمايم تا از عظمت او بترسى و از ادعاى ربوبيت دست بردارى؟
اولياى بزرگ اسلام براى تزكيه‏ ى نفس و نيل به كمال معنوى همواره، متوجه به خداوند بودند و در اين باره از ذات اقدس الهى استمداد مى‏نمودند. سعيد ابن ابى‏هلال مى‏گويد: روش پيمبر گرامى اسلام (ص) اين بود كه وقتى آيه‏ى «قد افلح من زكاها» را مى‏خواند، قدرى توقف مى‏نمود، سپس به پيشگاه خداوند عرض مى‏كرد: اللهم آت نفسى تقواها، انت وليها و موليها و زكها و انت خير من زكاها. بار الها! تقواى نفسم را به من بده كه تو ولى و مولاى نفس من هستى، آن را تزكيه و تطهير كن كه تو بهترين تزكيه‏كننده‏اى.
امام سجاد (ع) همانند جد بزرگوارش رسول اكرم (ص) براى بهره‏ مندى بيشتر از تزكيه ‏ى نفس به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و وفقنى للتى هى ازكى، بار الها! مرا موفق بدار به صفات و خصالى كه پاكيزه‏ترين وسيله براى تزكيه‏ى نفس انسان باشد تا بر اثر آن به رشد و نمو بيشتر و اجر فزونتر دست يابم.
🔹اللَّهُمَّ 🙏 و وَفِّقْنِي لِلَّتِي هِيَ أَزْكَى بار الها! مرا موفق نما به چيزى كه هر چه بيشتر موجب تطهير معنوى و رشد روحانيم باشد. 🔊شرح مرحوم آیت الله تحت عنوان " الهی " در 2 قسمت : " 1 2 " ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
✳️ زندگی نورانی مرحوم آیت الله شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق ورامینی رازی معروف به شیخ ره صاحب کتاب نورانی یک از شیعه( الکافی، مَن لایَحضُرُه الفقیه، تهذیب الاحکام و الاِستِبصار) 🙏لطفا با ذکر فاتحه و روی اعداد زیر کلیک کنید 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 👌ویژه‌نامه الکترونیکی در 5 فصل " اینجا " 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
✳️ کتاب کافی، در دوره‌ای ۱۱۰۰ ساله، از وفات مرحوم در ۳۲۹ هجری تا روزگار ما، بیش از هزار سال است که مرجعیّت علمی دارد و بین جوامع شیعه، دست به دست می‌شود و هرگز هیچ فقیه، متکلم یا مفسر شیعه، از آن، مستغنی نبوده است. شخصیّت شیخ کلینی رحمه‌الله علیه نیز شخصیّت علمی بارز و برجسته‌ای است.او در هر دو حوزه ری و بغداد، سال‌های زیادی را به علم‌آموزی و اخذ حدیث از محضر اساتید و مشایخی که شمار آنها بیش از ۵۰ تن است، سپری کرد و از دیگر سو، به تربیت گروه بزرگی از طالبان علم و معارف مکتب اهل بیت علیهم السّلام پرداخت که خود، گواهی بر برجستگی‌های علمیِ شیخ کلینی‌اند. کلینی، تنها یک محدث نبود. بررسی کتاب ، از جهت چگونگی تبویب و تقدیم و تاخیر ابواب آن و عناوین انتخابی آنها (نظیر: کتاب العقل و الجهل، کتاب الحجه، کتاب التوحید و …) نشان می‌دهد که کلینی، علاوه بر آن که محدّثی بزرگ است، متکلمی چیره دست نیز هست و محتوا و روش و عناوینِ به کار گرفته شده توسط وی، ناظر به مسائل کلامیِ رایج در روزگار اوست. ضمنا مقدّمه شیخ بر کافی، مقدمه درخشانی است که نشان می‌دهد این مرد، چه تسلّطی بر عبارات و کلمات و مطالب و مفاهیم کلامی و … داشته است. عصر کلینی نیز روزگار حسّاس و دشواری است. ولادت او، در حوالی سال ۲۶۰ هجری اتفاق افتاده است که سال وفات امام عسکری علیه السّلام و آغاز غیبت صُغراست و با در نظر گرفتن سال درگذشت او (یعنی ۳۲۹ هجری)، در می‌یابیم که حیات وی، کاملا منطبق بر دوره غیبت صُغراست که از پیچیده‌ترین و حساس‌ترین برهه‌ها در تاریخ تشیع است و شیخ کلینی، تقریبا ۲۰ سال پایانی عمر خویش را‌، در بغداد به سرآورد که محل سکونت نواب اربعه و وکلای ناحیه مقدسه بود و این ویژگی‌ها در حیات کلینی، برای کسانی که می‌خواهند درباره حرکت علمی شیعه به تحقیق بپردازند، در خورِ توجّه است. به نظر این جانب، تجلیل از کلینی، تجلیل از علم، تجلیل از دین و تجلیل از تشیع است. کافی نیز اثر ارزشمندی است و در مورد این کتاب شریف و مولف بزرگوارش، هر چه تجلیل و هر اندازه کار علمی انجام بشود، جا دارد. 👤 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
📚🔊 1️⃣«متن، ترجمه، و شرح اصول کافی کتاب اول (العقل‌ و الجهل)» https://taaghche.com/book/39203 2️⃣«ترجمه فارسی اصول کافی؛ بخش اول (جلد اول و دوم)» https://taaghche.com/book/80286 3️⃣«ترجمه فارسی اصول کافی؛ بخش دوم (جلد سوم و چهارم)» https://taaghche.com/book/80287 👈شما میتوانید آنها را بصورت کاملا قانونی با قیمت مناسب از دریافت کنید ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ❇️ پیامبر، درمان 👈 بَعَثَهُ وَ النَّاسُ ضُلَّالٌ فِي حَيْرَةٍ وَ حَاطِبُونَ فِي فِتْنَةٍ، قَدِ اسْتَهْوَتْهُمُ الْأَهْوَاءُ وَ اسْتَزَلَّتْهُمُ الْكِبْرِيَاءُ وَ اسْتَخَفَّتْهُمُ الْجَاهِلِيَّةُ الْجَهْلَاءُ، حَيَارَى فِي زَلْزَالٍ مِنَ الْأَمْرِ وَ بَلَاءٍ مِنَ الْجَهْلِ؛ فَبَالَغَ (صلی الله علیه وآله) فِي النَّصِيحَةِ وَ مَضَى عَلَى الطَّرِيقَةِ وَ دَعَا إِلَى الْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ. 👈 خدا پيامبر اسلام را به هنگامى مبعوث فرمود كه مردم در حيرت و سرگردانى بودند، در ها به سر مى بردند، و بر آنها چيره شده، و خود بزرگ بينى و به لغزش هاى فراوانشان كشانده بود، و نادانيهاى جاهليّت پست و خوارشان كرده، و در امور زندگى حيران و سرگردان بودند، و بلاى جهل و نادانى دامنگيرشان بود. پس صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در نصيحت و خيرخواهى نهايت تلاش را كرد، و آنان را به راه راست راهنمايى، و از راه حكمت و موعظه نيكو، مردم را به خدا دعوت فرمود. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 نورى که در تاريکى درخشيد 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَمَنْ أَحْسَنُ دِيناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيْمَ حَنِيفاً وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلاً و دین و آیین چه كسى بهتر از آن كس است كه خود را تسلیم خدا كرده، در حالى كه نیكوكار است و از آیین ابراهیمِ حق گرا پیروى كرده است؟ و خداوند، ابراهیم را به دوستى خود برگزید. * در دو آیه ى قبل، اصل را بر «عمل» دانست، نه انتساب به اسلام یا مسیحیّت. این آیه براى جلوگیرى از این است كه پنداشته نشود همه ى ادیان وعقاید یكسانند. مخفى نماند كه تسلیم خدا بودن از رضا به قضاى او بالاتر است. چون در رضا، انسانِ راضى خود را كسى مى داند ولى در تسلیم، انسان براى خود ارزشى در برابر خدا قائل نیست. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
«1» يَا مَنْ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ أَنْبَاءُ الْمُتَظَلِّمِينَ «2» وَ يَا مَنْ لَا يَحْتَاجُ فِي قَصَصِهِمْ إِلَى شَهَادَاتِ الشَّاهِدِينَ «3» وَ يَا مَنْ قَرُبَتْ نُصْرَتُهُ مِنَ الْمَظْلُومِينَ «4» وَ يَا مَنْ بَعُدَ عَوْنُهُ عَنِ الظَّالِمِينَ «5» قَدْ عَلِمْتَ يَا إِلَهِي مَا نَالَنِي مِنْ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ مِمَّا حَظَرْتَ وَ انْتَهَكَهُ مِنِّي مِمَّا حَجَزْتَ عَلَيْهِ بَطَراً فِي نِعْمَتِكَ عِنْدَهُ وَ اغْتِرَاراً بِنَكِيرِكَ عَلَيْهِ‏ اى آن كه اخبار شاكيان از و بر او پنهان نيست! و اى آن كه نسبت به ستمى كه بر ستم ديدگان رفته، نياز به ان ندارد! و اى آن كه يارى و نصرتش به ستم ديدگان نزديك، و مددكاريش از ستمگران دور است! اى خداى من! محقّقاً مى‏دانى، از فلانى فرزند فلانى ستمى به من رسيده كه او را از آن ستم نهى كردى، و پرده حرمتم را دريده كه دريدنش را بر او منع فرمودى. اين ستم‏گرى و پرده‏ درى، از باب طغيان در نعمت توست كه در اختيار اوست، و براساس غفلت و بى‏اعتنايى به خشم و غضب توست كه گريبان او را خواهد گرفت. 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ ‏3 1 ❇️ انَّ اللّهَ هُوَ السَّميعُ الْبَصيرُ» «غافر 20 » يقيناً خدا شنوا و بيناست. وقتى آگاهى حضرت حق نسبت به همه چيز و همه كس و نسبت به ظاهر و باطن و امور پنهان و آشكار، علم فراگير باشد، اين معنى كه حضرت حق نسبت به هر عمل و هر حركتى از هر موجودى شاهد است و به وقت بازپرسى و محاكمه در محكمه عدالت و در دادگاه قيامت و اثبات حقّى به غارت رفته و مالى غصب شده و حقوقى بر باد رفته و ستمى كه بر مظلومى واقع شده، هيچ نيازى به توضيح و تفسير ندارد. قُلْ يا اهْلَ الْكِتابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآياتِ اللّهِ وَ اللّهُ شهيدٌ عَلى ما تَعْمَلُونَ» «آل عمران 98» بگو: اى اهل كتاب! چرا به آيات خدا كفر مى‏ورزيد؟ در حالى كه خدا بر آنچه انجام مى‏دهيد، گواه است. ما قُلْتُ لَهُمْ الّا ما امَرْتَنى بِهِ انِ اعْبُدُوا اللّهَ رَبّى‏ وَ رَبَّكُمْ وَ كُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهيداً ما دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمّا تَوَفَّيْتَنِى كُنْتَ الرَّقيبَ عَلَيْهِمْ وَ انْتَ عَلى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ شَهيدٌ» «مائده 117» من به آنان جز آنچه را كه به من دستور دادى نگفتم، [گفتم:] خدايى را بپرستيد كه پروردگار من و شماست. و تا زمانى كه در ميان آنان بودم گواهشان بودم، و چون مرا [از ميان آنان به سوى خود] برگرفتى، خود مراقب و نگاهبانشان بودى؛ و تو بر همه چيز گواهى. قُلْ اىُّ شَىْ‏ءٍ اكْبَرُ شَهادَةً قُلِ اللّهُ شَهيدٌ بَيْنى وَ بَيْنَكُمْ» «انعام 19» [به كافران و مشركان كه براى حق بودنِ نبوتت گواه مى‏طلبند] بگو: گواهى چه كسى از همه گواهان بزرگ‏تر است [تا او را بر حقّانيّت نبوّتم براى شما گواه آورم‏]؟ بگو: خدا ميان من وشما گواه است [كه گواهى‏اش بزرگترين ومطمئن‏ترين و صحيح‏ترين گواهى‏هاست‏]. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏7، ص: 91 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ ‏3 2 ❇️ وَ امّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذى نَعِدُهُمْ اوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَالَيْنا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ اللّهُ شَهيدٌ عَلى‏ ما يَفْعَلُونَ» «یونس 46» اگر پاره‏اى از عذاب‏هايى را كه [به سبب كفرشان‏] به آنان وعده مى‏دهيم، به تو نشان دهيم [مى‏بينى كه عذابى سخت و دردناك است‏] يا اگر [پيش از آن كه عذاب آنان را به تو نشان دهيم‏] تو را قبض روح كنيم [اندوه مخور كه در قيامت، عذابشان را خواهى ديد] پس بازگشتشان به سوى ماست؛ خدا بر آنچه انجام مى‏دهند، گواه است. إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيمَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ شَهِيدٌ» «حج 17» حتماً خدا روز قيامت ميانشان داورى مى‏كند [تا گرويدگان به حق از آلودگان به باطل جدا شوند و حق‏پيشگان به بهشت و باطل گرايان به دوزخ درآيند]؛ بى‏ترديد خدا بر همه چيز گواه است. الَّذى لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ اْلَارْضِ وَاللّهُ عَلى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ شَهيدٍ» «بروج 9» خدايى كه مالكيّت و فرمانروايى آسمان ها و زمين در سيطره اوست و خدا بر همه چيز گواه است. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏7، ص: 93 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای #چهاردهم 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) آنگاه که به او ستم میشد یا از ستمکاران آنچه دوست نداشتد میدیدند 👈 🎙 لینک متن با ترجمه "اینجا " صوتی تصویری " اینجا " ترجمه صوتی " 1 و 2 " ✳️کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2