eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
این فراز از دعای امام اقتباس از " رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق..." در معنای ورود به دنیا و خروج از این دنیاست که امام از خداوند ثبات و تضمینش رو میخواهد
راغب در معناى كلمه‏ى «ملت» چنين مى‏گويد: المله كالدين و هو اسم لما شرع الله تعالى لعباده على لسان الانبياء ليتوصلوا به الى جوار الله. «ملت» همانند «دين» اسم است براى شرع و طريقى كه خداوند به زبان پيمبران براى مردم مقرر فرموده تا به وسيله‏ى آن به جوار رحمت الهى واصل شوند.
ما از بيشتر كلمات لغت عرب كه به زبان فارسى راه يافته و در سخنان خود به كار مى‏بريم همان معنى را مى‏فهميم كه عرب‏زبان مى‏فهمد مثل «ايمان» و «كفر»، «صدق» و «كذب»، «حسن» و «قبح»، «ظاهر» و «باطن»، «قيام» و «قعود»، «طلوع» و «غروب»، «قوت» و «ضعف» و نظاير اينها. بعضى از كلمات را عرب‏زبان و فارسى‏زبان در يك معنى به كار مى‏برند با مختصر تفاوتى در مورد استعمال آنها. اما عرب‏زبان در گفتگوهاى خود از كلمه‏ى «ملت»، «دين» مى‏فهمد، همان معنايى كه در لغت آمده و مذكور افتاد، ولى فارسى‏زبان، كلمه‏ى «ملت» را به معناى «مردم» به كار مى‏برد، گاهى «ملت» مى‏گويد در مقابل دولت و گاهى «ملت» مى‏گويد و تمام افراد، از زن و مرد، بزرگسال و اطفال، شهرى و روستايى، و خلاصه همه‏ى عمال دولت و افراد عادى را شامل مى‏شود.
در قرآن شريف مكرر كلمه‏ ى «ملت» به كار رفته و در تمام موارد، از آن «دين» اراده شده است: (مثال) دينا قيما مله ابراهيم حنيفا. ثم اوحينا اليك ان اتبع مله ابراهيم حنيفا.
در صحيفه‏ ى سجاديه، كلمه‏ى «مله» در موارد متعدد آمده و همه جا از آن «دين» اراده شده است. *توفنى على ملتك و مله نبيك، بار الها! مرا به دين خودت و به دين پيمبرت بميران. *و أَتْعَبَهَا بِالدُّعَاءِ إِلَى مِلَّتِكَ *و پیامبر صل الله براى دعوت به دين تو خود را به رنج انداخت اللَّهُمَّ وَ أَيُّمَا غَازٍ غَزَاهُمْ مِنْ أَهْلِ مِلَّتِكَ * خدايا هر مرد سلحشور از اهل دين تو ... *هدَيْتَنَا ... لمِلَّتِكَ الَّتِى ارْتَضَيْتَ خدایا ما را سوى دین پسنديده ات راه نمودى در این جمله‏ دعای مکارم الاخلاق نیز امام سجاد (ع) عرض مى‏كند: و اجعلنى على ملتك اموت و احيى، بار الها! مرا در دين خودت آنچنان پايدار و استوارم قرار ده كه در آن بميرم و در آن زنده شوم.
شاید بتوان گفت: مقصود از موت و حيات كه در كلام امام (ع) آمده مرگ و زندگى در دار دنياست .
*اگر سئوال شود در دنيا، زندگى قبل از مرگ است چرا امام در كلام خود موت را مقدم داشته است ؟ *در پاسخ گفته مى‏شود كه مردان الهى در دنيا همواره به هستند و با توجه به مرگ، خويشتن را از كارهاى ناپسند و اعمال ناروا مصون مى‏دارند و همين امر، توجه شديد آنان را به مرگ، جلب نموده و موجب شده است كه موت را قبل از حيات ذكر نمايند.
در بعضى از آيات و روايات آمده است با ايمان مردن و به سلامت از دنياى گذران به سراى غيب منتقل شدن در نظر اولياى بزرگ الهى بسيار مهم است و آن را معيار سعادت انسانها مى‏دانند، و همچنين بى‏دين مردن و با آلودگيهاى معنوى و مادى از دنيا رفتن در نظر اولياى الهى بسيار مذموم است و آن را معيار شقاوت و بدبختى مى‏خوانند. على (ع) فرموده: حقيقت سعادت اين است كه پايان اعمال آدمى به خوبى و سعادت خاتمه يابد، و حقيقت شقاوت اين است كه پايان كارهاى انسان به بدى و شقاوت منتهى گردد.
انسانها در طول زندگى و ايام عمر با پستيها و بلنديهاى گوناگونى مواجه مى‏شوند و تحت تاثير رويدادها و عوامل مختلف قرار مى‏گيرند به گونه‏اى كه حوادث در افكار و اعمالشان اثر مى‏گذارد، گاهى از خوبى و درستكارى به بدى گرايش مى‏يابند و گاهى از بدى به افكار و اعمال خوب و پسنديده راه مى‏يابند. از نظر شرع مقدس تحولات گذران و ايام عمر ميزان حسن عاقبت يا سوء عاقبت نيست بلكه چگونگى انديشه و رفتار ماهها و حتى هفته‏هاى آخر عمر مى‏تواند معيار خوب مردن يا بد مردن باشد.
گاهى پرونده‏ى اعمال يك انسان گناهكار در اواخر عمر با برگشت به سوى خدا و استغفار، بسته مى‏شود، و گاهى پرونده‏ى يك انسان درستكار در پايان عمر با كفر و آلودگى به گناه پايان مى‏پذيرد.
على (ع) فرموده: چه بسا افرادى كه در محيط گناه مقيم بوده‏اند و كارشان به خوبى پايان يافته، و چه بسا اشخاصى كه به خوبى و درستكارى روى آورده بودند و در آخر عمر به فساد گراييدند و جهنمى شدند، پناه به خداوند از اين گروه.
احمد بن حمزه‏ى اشعرى از قول ياسر خادم : از حضرت على بن موسى الرضا عليهماالسلام شنيدم كه فرمود: وحشتبارترين مواقع براى مردم سه روز است: روز ولادت كه از شكم مادر بيرون مى‏آيند و دنيا را مى‏بينند، روزى كه مى‏ميرند و عالم بعد از مرگ و اهل آن را مشاهده مى‏كنند و روزى كه دوباره زنده مى‏شوند و به عرصه‏ى قيامت قدم مى‏گذارند و احكامى را مشاهده مى‏كنند كه در دنيا نديده‏اند و خداوند سلامت حضرت يحيى را در اين سه روز اخبار نموده و حضرت مسيح در اين سه مرحله براى خويشتن سلامت خواسته است. سپس فرمود و السلام على يوم ولدت و يوم اموت و يوم ابعث حيا.