انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 126 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ قسمت
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اكْفِنِي مَؤُونَةَ الِاكْتِسَابِ ، وَ ارْزُقْنِي مِنْ غَيْرِ احْتِسَابٍ ،
بند #دعا_بیستم_24 از دعاى شريف «مكارم الاخلاق» ( اینجا ) حاوى چند مطلب مرتبط به يكديگر است كه حضرت زينالعابدين عليهالسلام
پس از درود بر حضرت محمد و آلش از پيشگاه خداوند درخواست نموده است.
اول، بار الها! طبق وظيفه، از پى كسب رزق و طلب روزى مىروم، ولى از تو مىخواهم مشقت و شدت آن را از من كفايت فرمايى.
دوم، بار الها! از جايى كه گمان نمىبرم به من روزى رسانى.
سوم، بار الها! درخواستم در كفايت مشقت و روزى، بىگمان بدين منظور است كه در طلب رزق، وقت كمترى صرف كنم تا از بندگى و عبادتت باز نمانم.
چهارم، بار الها! كسب و كار پىآمدهاى سنگين دارد، مىخواهم بار تبعات آن را بر دوش نگيرم.
بار الها! طبق وظيفه، از پى كسب رزق و طلب روزى مىروم، ولى از تو مىخواهم مشقت و شدت آن را از من كفايت فرمايى.
بار الها! از جايى كه گمان نمىبرم به من روزى رسانى.
تلاش برای روزی حلال از عبادات شمرده شده است.عبادت ،اولابه فراغت ذهنی و قلبی و دوما به عدم تحمل دشواری کسب و طلب روزی نیازمند است.
بنظر می رسد منظور از این فراز،درخواست تأمین این دو شرط می باشد.کار و کاسبی به گونه ای باشد که فرصت بیشتری برای عبادت داشته باشم.
سعى و كوشش در راه به دست آوردن رزق و تامين معاش از امورى است كه در شرع مقدس تاكيد بسيار شده و اولياى گرامى اسلام پيروان خود را در اين راه ترغيب نمودهاند.
جالب آنكه به موازات تشويق مردم، خودشان نيز عملا در زمين كار مىكردند و نان به دست مىآوردند.
*فضل ابن ابىقره مىگويد: بر امام صادق (ع) وارد شديم و آن حضرت در محوطه اى كه متعلق به خودش بود، كار مىكرد. گفتيم: اجازه دهيد ما براى شما كار كنيم. فرمود:
نه، به حال خودم واگذارم نماييد،
ميل دارم خداوند مرا ببيند در حالى كه با دست خويش كار مىكنم و با تحمل زحمت و اذيت، طلب حلال مىنمايم.
كسى كه به غذا نياز دارد بايد زحمت و مشقت كار را تحمل نمايد و نان خود را با سعى و كوشش به دست آورد تا در جامعه با عز و سربلندى زيست نمايد.
آن كس كه ابا ندارد سر بار مردم باشد و از دسترنج اين و آن ارتزاق نمايد، بايد بداند كه با اين عمل ارزش انسانى خويش را پايمال مىكند و ذل سئوال را پذيرا مىگردد.
چنين انسانى نه فقط در نظر مردم پست و حقير است، بلكه در پيشگاه الهى نيز مطرود و مردود خواهد بود.
در حديث آمده است كه :
ملعون من القى كله على الناس.
مورد لعن و طرد بارى تعالى است آن كس كه بار زندگى خود را بر دوش دگران مىافكند.
در دنياى امروز، بر اثر پيشرفت علوم و صنايع، كره ى زمين به صورت يك خانه درآمده و ملتها همانند اهل آن خانه پيوسته با هم در ارتباطاند و از اوضاع و احوال يكديگر باخبرند.
در شرايط كنونى، مسئله ى كار و فعاليت و به دست آوردن استقلال مالى و اقتصادى به مراتب بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته تا جايى كه سرنوشت ملتها به مقدار قابل ملاحظهاى به چگونگى اقتصادشان بستگى دارد.
در جهان كنونى، استقلال سياسى هر كشور وابسته به استقلال فرهنگى، نظامى و اقتصادى آن كشور است،
اگر مملكتى از اين سه نظر واجد استقلال باشد و از قيد و بند وابستگى آزاد، داراى استقلال سياسى است، خودش در مقدرات خويش تصميم مىگيرد و عمل مىكند
و اگر اسير وابستگى باشد به نسبت وابستگى، فاقد استقلال سياسى است و دگران در مقدرات وى تصميم مىگيرند.
چنين مملكتى گرچه به ظاهر مستقل مىنمايد، اما در واقع مستعمره است و مردم آن مملكت در اسارت استثمار، استضعاف و استعبادند،
مگر آنكه به خود آيند، از راه سعى و عمل و مجاهدات ممتد و متوالى زمينهى استقلال خويش را فراهم آورند و خود را از اسارت و بندگى رهايى بخشند.
پيشواى بزرگ اسلام (ص) چهارده قرن قبل، درباره ى ارزش استقلال فرهنگى، نظامى و اقتصادى كه منشا عز اجتماعى و استقلال سياسى است،
رسول اكرم (ص) فرمود:
ثلاث تخرق الحجب و ينتهى الى ما بين يدى الله عز و جل:
صرير اقلام العلماء
و وطى اقدام المجاهدين
و صوت مغازل المحصنات.
سه صوت است كه پرده ها را مىدرد و به پيشگاه خداوند مىرسد:
اول، صداى قلم علما كه روى كاغذ كشيده مىشود.
دوم، صداى پايكوبى مجاهدين راه حق.
سوم، صداى چرخ نخ ريسى زنان پاكدامن و باايمان.
صداى قلم علما، سمبل استقلال فرهنگى است،
صداى پاى سربازان مجاهد، سمبل استقلال نظامى است،
و صداى چرخ نخ ريسى زنان شرافتمند، سمبل استقلال اقتصادى است.
مىفرمايد: اين سه صوت پرده ها را مىدرد تا خود را به خداوند كه حق مطلق و قدرت نامحدود است برساند،
پرده هايى را كه در مسير خود مىدرد و پيشروى مىكند متعدد است:
پردهى ذلت و خوارى،
پردهى جهل و نادانى،
پردهى استعمار و استثمار،
پردهى استضعاف و استعباد،
و ديگر حجابهايى همانند اينها كه سد راه تعالى و تكامل انسانهاست.
سعى و كوشش يك انسان به منظور تامين معاش خود و به دست آوردن رزق و روزى خويش، مورد كمال توجه و تاكيد رسول اكرم (ص) و ائمه ى طاهرين عليهمالسلام است.
همچنين در دنياى كنونى، سعى و عمل ملت اسلام به منظور نيل به استقلال اقتصادى و رهايى از وابستگى به اجانب مورد كمال توجه شرع مقدس است، زيرا وابستگى اقتصادى مسلمانان به بيگانگان از عوامل حاكميت اجانب بر پيروان قرآن شريف است و بارى تعالى به اين امر ننگين و ذلتبار راضى نيست.
لن يجعل الله للكافرين على المومنين سبيلا.
خداوند هرگز راهى براى سلطهى كفار بر مومنين قرار نداده است.
آبادى بزرگى را در نظر بگيريد كه بيش از صد خانوار در آن زندگى مىكنند.
در كنار اين آبادى، رودخانهاى جريان دارد كه به دريا مىريزد.
يكى از منابع مهم غذاى اهالى، صيد ماهى از آن رودخانه است، همه روزه عده ى زيادى از خانوادهها تور صيد ماهى را برمىدارند، كنار رودخانه مىروند تا رزقى به دست آورند.
در اين آبادى يك مرد الهى و بزرگوار كه بسيار محبوب مردم است زندگى مىكند، از دوستداران اهلبيت عليهمالسلام و از علاقهمندان جدى به صحيفه ى سجاديه است و هر روز قسمتى از آن دعاهاى آموزنده و انسانساز را مىخواند، او نيز طبق وظيفه براى كسب روزى تور را برمىدارد و كنار رودخانه مىرود، ولى پيش از رفتن به خدا متوسل مىشود و جمله ى دعاى امام (ع) را از پيشگاه او درخواست مىنمايد:
و اكفنى موونه الاكتساب و ارزقنى من غير احتساب.
بار الها! از پى روزى مىروم، ولى از تو مىخواهم شدايد و سختيهاى آن را از من كفايت فرمايى
و از جايى كه اميد ندارم به من روزى رسانى.
به طور عادى افرادى كه براى صيد مىروند دو سه ساعت و گاهى بيشتر بايد مقابل آفتاب كنار رودخانه بمانند تا صيدى به دست آورند،
ولى خداوند دعاى آن مرد الهى را مستجاب مىكند و در مدت كوتاهى بدون تحمل سختى و مشقت آفتاب و حرارت فضا، به صيد مورد نظر نايل مىشود و با رزقى كه به دست آورده، راه منزل را در پيش مىگيرد.
اين مثال براى جمله ى اول دعاست.