اولياى گرامى اسلام براى آنكه پيروان خود را به صراط مستقيم حق سوق دهند و آنان را از گرايش به راه باطل بازدارند با تعبيرهاى مختلف در اين باره سخن گفته و مسئوليت الهى خود را به بهترين وجه انجام دادهاند.
على (ع) فرموده: با تلخى حق بساز و سختى آن را تحمل كن،
بپرهيز از اينكه شيرينى باطل، اغفالت كند
و راه حق را ترك گويى و براى هميشه بدبخت و سيهروز شوى
بعضى از افراد، قسمتى از عمر خويش را در انجام كار باطل گذرانده و با پيمودن آن راه، زندگى بالنسبه راحت و مرفهى به دست آوردهاند.
اگر به اين روش ناروا و خلاف حق تا آخر عمر ادامه دهد، سرانجام با سوء عاقبت و وجدانى ناراحت مىميرد و در پيشگاه الهى شرمنده و معذب خواهد بود،
و اگر بخواهد از آن راه برگردد به سختى و زحمت دچار مىشود و زندگى راحت را از كف مىدهد.
على (ع) به چنين انسانى فرموده است:
عودك الى الحق و ان تعتب خير من راحتك مع لزوم الباطل.
برگشتت به حق اگر چه مستلزم رنج و تعب باشد
بهتر از اين است كه راحت زندگى كنى
و همچنان ملازم اعمال باطل و ناروا باشى.
بحق سخن گفتن و طبق حق عمل نمودن هميشه و همه جا مطلوب شرع مقدس و مايه ى جلب رحمت حضرت بارىتعالى است
ولى در بعضى از مواقع گفتن يك كلمه ى حق در مقابل قدرتمندى ستمگر كه
حيات بىگناهى را حفظ مىكند
يا ستمى را از مردمى مىگرداند
بسيار ارزنده و مهم است
و پيشواى بزرگ اسلام آن را برترين جهاد خوانده است.
عن النبى صلى الله عليه و آله: ان افضل الجهاد كلمه حق عند سلطان جائر.
رسول اكرم (ص) فرموده: بالاترين جهاد گفتن كلمهى حق نزد سلطان ستمكار است.
شرط اصلى عمل نمودن بر وفق حق،
شناختن حق و تميز آن از باطل است.
در پارهاى از مواقع جامعه بر اثر حوادث و رويدادهاى سنگينى دچار اختلاف شديد مىگردد
و حق و باطل آنچنان به هم مىآميزد كه شناخت روا از ناروا،
حتى براى افراد پاكدل و منظمى كه با خلوص علاقمند به اقامهى حق و عدلاند، مشكل مىشود
و در گزينش خط مشى خود دچار حيرت مىگردند.
ممكن است كسانى تصور كنند در اين قبيل مواقع راهى را كه اكثريت در پيش گرفته و مىپيمايد صحيح و بر حق است و بايد به آنان پيوست، بعضى ممكن است تحت تاثير افرادى قرار گيرند كه بين مردم قدر و منزلتى رفيع دارند و گمان كنند پيروى از افراد نامى و مشهور، راه نيل به حق و عدالت و مايهى وصول به رستگارى و سعادت است،
اما بايد اين مطلب روشن باشد كه هيچ يك از اين دو راه معيار وصول به حق و عدل و رهايى از باطل و ظلم نيست.
در چنين موقع خطيرى هر فردى بايد وظيفه ى خويش را انجام دهد، به مسئوليت شخصى خود بينديشد، عقل خود را به كار گيرد، از پى كاوش و تحقيق برود، و سعى خود را آنطور كه بايد مبذول دارد تا حق را بشناسد، راه خود را تميز دهد، و براى جلب رضاى خداوند آن راه واقعى را بپيمايد.
براى آنكه آدمى بتواند با مجاهده و كوشش و از راه به كار بستن عقل، حق و باطل را بشناسد، روا را از ناروا تميز دهد و صراط مستقيم رستگارى و سعادت را بيابد، بايد :
*در اولين مرحله، عقل را از تمام قيد و بندهاى اسارت كه سد راه واقع بينى است، آزاد سازد و انديشه هاى تعصب و تصلب، لجاج و عناد، دوستى و دشمنى، تفوقطلبى و برترىجويى، خودخواهى و هوىپرستى و ديگر فكرهايى همانند اينها را از صفحهى خاطر بزدايد، آزاد تعقل كند و فقط در جستجوى حق باشد.
*در مرحلهى دوم از خداوند استمداد نمايد كه مجاهده اش خالصانه و پاك باشد تا از هدايت حضرت بارىتعالى بهرهمند گردد.
خداوند در قرآن شريف فرموده:
و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا.
هر كس در راه ما مجاهده نمايد، او را از هدايت خود برخوردار مىسازيم.
اگر او با خلوص و براى نيل به حق و حقيقت مجاهده نمايد قطعا خداوند وعدهى خود را دربارهى او عملى مىنمايد و هدايتش مىكند.
*در مرحلهى سوم وقتى حق را شناخت، بدون چون و چرا از آن پيروى كند، هر چند برخلاف ميلش باشد،
چه آنكه پيروى از حق، اطاعت از خداوند است و افراد مطيع حق مشمول فيض او خواهند بود
على عليهالسلام فرموده: برتر از همه ى مردم نزد بارى تعالى كسى است كه عمل به حق، نزد او محبوبتر از باطل باشد.
اگر چه عمل به حق مايه ى نقص و اندوه وى گردد و عمل به باطل موجب جلب منفعت و افزايش موقع او شود.
حضرت #فاطمه_زهرا سلام الله علیها اولین مدافع ولایت و عامل به این بیان امام سجاد (علیه السلام) : و القول بالحق و ان عز، در قالب #خطبه_فدکیه بود
او پس از رحلت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله سخن حقی را گفت در دفاع از علی علیه السلام و ولایت !!!
اگر چه آن سخن حق براى او بسیار سنگين تمام شده و موجب مشقت و در نهایت شهادت وی شد. (🔊👈بشنوید )
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_454
✳️ انسان ضعیف را با فخر چه کار؟
👈 و قَالَ (عليه السلام) : مَا لِابْنِ آدَمَ وَ الْفَخْرِ؟! أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِيفَةٌ، وَ لَا يَرْزُقُ نَفْسَهُ وَ لَا يَدْفَعُ حَتْفَهُ.
👈 حضرت علی که درود خدا بر او باد فرمود :
فرزند آدم را با فخر فروشى چه كار؟
او كه در آغاز نطفه اى گنديده،
و در پايان مردارى بد بو است،
نه مى تواند روزى خويشتن را فراهم كند،
و نه مرگ را از خود دور نمايد.
👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇
👈 با اين حال #تكبر چرا؟ ! (راه #غرور زدايى)
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #آل_عمران
#آل_عمران_73
وَلَا تُؤْمِنُوا إِلَّا لِمَنْ تَبِعَ دِينَكُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدَى هُدَى اللَّهِ أَنْ يُؤْتَى أَحَدٌ مِّثْلَ مَآ أُوتِيتُمْ أَوْ يُحَآجُّوكُمْ عِنْدَ رَبِّكُمْ قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِيَدِ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَآءُ وَاللَّهُ وَسِعٌ عَلِيمٌ
(بزرگان یهود، براى جلوگیرى از گرایش یهود به اسلام، به آنان مى گفتند:) جز به كسى كه آیین شما را پیروى كند، ایمان نیاورید. (زیرا دینِ حقّ منحصر به ماست. اى پیامبر! به آنان) بگو: راه سعادت راهى است كه خدا بنماید (ومانعى ندارد) كه به امّتى دیگر نیز همانند آنچه (از كتاب وشریعت) به شما داده شده، داده شود، تا در نزد پروردگار با شما احتجاج كنند. (همچنین اى پیامبر! به آنان) بگو: فضل ورحمت بدست خداست، او به هر كه بخواهد عطا مى كند وخداوند داراى رحمت وسیع وعلم بى انتهاست.
دوازده نفر از دانشمندان یهود، تصمیم گرفتند براى ایجاد تزلزل و تردید در مسلمانان، صبحگاهان نزد حضرت محمّدصلى الله علیه وآله آمده و اظهار ایمان كنند، ولى در آخر روز از اسلام برگردند و بگویند: ما محمّد و آیین او را دیدیم، ولى با آنچه در تورات وانجیل آمده است، مطابقت ندارد. آنها با این نقشه ى ماهرانه مى خواستند به هم كیشان خود این طور وانمود كنند كه اگر اسلام مكتب خوبى بود، اهل علم و كتاب از آن دست برنمى داشتند، با این كار هم در مسلمانان تردید بوجود آورند و هم سایر یهودیان را از مسلمان شدن بازدارند. خداوند متعال نیز با نزول این آیه، نقشه ى آنان را برملا ساخت.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2