#دعا_بیستم_12
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم اجعلنى اصول بك عند الضروره
بار الها! در موقعى كه ضرورت ايجاب مىكند حركتى سريع و جدى داشته باشم
مرا به گونهاى قرار ده كه فقط از تو مدد و كمك بخواهم،
اصول بک؛به تعبیر دیگر می شود
«ففروا الی الله».
#فرار به سمت خدا کنید
عند الضرورة؛به عبارت دیگر می شود:هنگام گناه».
خداوند به پیامبرش،دستور می دهد:به مردم بگو« فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ ۖ إِنِّي لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ مُبِينٌ »
بسوی خداوند بگریزید.
#فرار و گریختن از چه؟
معنای این عبارت را،کسانی بهتر درک می کنند که در دام شیطان وگناه افتاده اند،وقتی متوجه سرنوشت اندوهبار خویش می شوند،متحیراند که چه کنند؟....گاه گرفتاری دام،آنقدر پیچیده است که راه پس وپیش نداری...
امام سجاد علیه السلام،راهنمایی می کنند«این گونه دعا کن»مرا چنان قرار ده که به سوی تو بگریزم.همین گریختن به سوی اورا نیز باید از خودش بخواهی..
يكى از مراتب و درجات توحيد كه افراد باايمان واجد آن هستند و در باطن عقيده دارند «#توحيد افعالى» است،
يعنى فعال ما يشاء در تمام عوالم هستى، ذات اقدس الهى است،
اوست كه در سراسر جهان وجود حاكم مطلق است،
اگر چيزى را اراده فرمايد تحقق مىيابد و اگر نخواهد جامهى عمل نمىپوشد :
خدا كشتى آنجا كه خواهد برد
اگر ناخدا جامه بر تن درد
اگر تيغ عالم بجنبد ز جا
نبرد رگى تا نخواهد خدا
حضرت ابراهيم خليل (ع) وقتى در مقام بيان #توحيد افعالى سخن مىگويد اينچنين بيان مىنمايد:
الذى خلقنى فهو يهدين، و الذى هو يطعمنى و يسقين، و اذا مرضت فهو يشفين، و الذى يميتنى ثم يحيين، و الذى اطمع ان يغفرلى خطيئتى يوم الدين.
اوست كه خالق و هادى من است، اوست كه در گرسنگى و تشنگى به من غذا و آب مىدهد، اوست كه چون بيمار شدم شفايم عطا مىكند، اوست كه مرا مىميراند و در قيامت حياتم مىبخشد، اوست كه اميدوارم خطايم را در روز جزا مورد عفو و بخشش قرار دهد.
جهانى كه در آن زندگى مىكنيم عالم وسايل و اسباب است و براى دست يافتن به هر مقصود و مطلوبى بايد در آغاز اسباب و وسايل آن را آماده نمود
و اين سخن مورد قبول همهى الهيون و ماديون است، با اين تفاوت كه :
ماديون، مجموع جهان و كليهى وسايل و اسباب آن را پديدهى تصادف و اتفاق مىدانند و هر سببى را در انجام كار خود مستقل و اصيل مىشناسند، اما الهيون تمام عالم و كليهى اسباب آن را آفريدهى خدا مىدانند و عقيده دارند كه هر سببى با علم و اجازهى بارىتعالى انجام وظيفه مىنمايد.
و البلد الطيب يخرج نباته باذن ربه.
زمين پاك و شايستهى كشاورزى به اذن خداوند، گياه را در آغوش خود مىپرورد و با اجازهى او سر از خاك بيرون مىكند.
وسايل و اسباب عادى، مجراى فيض حضرت بارىتعالى است و مومنين به #توحيد افعالى بايد متوجه باشند كه خداوند به وسايل و اسبابى كه در نظام خلقت قرار داده آنقدر عنايت دارد كه ابا مىكند فيضهاى خود را از غير مجارى عادى به درخواستكنندگان اعطا فرمايد.
امام سجاد (ع) فرمود: حضرت موسى بن عمران از رهگذرى عبور كرد. مردى را ديد كه دست به سوى آسمان برداشته و خدا را مىخواند. موسى (ع) از پى كار خود رفت و پس از هفت روز مراجعت نمود. مشاهده كرد او همچنان دست به آسمان دارد و دعا مىكند. موسى عرض كرد :بار الها! اين بنده هفت روز است دعا مىكند كه حاجتش را برآورى و تو خواستهاش را اجابت ننمودهاى.
خداوند به موسى وحى فرستاد كه :
اگر او مرا آنقدر بخواند كه دستش بيفتد و زبانش قطع شود دعايش را مستجاب نمىكنم ، مگر از راهى كه مقرر داشتهام برود و مرا بخواند.
وسايطى را كه خداوند در نظام تكوين مقرر فرموده مجارى فيض اوست و افراد باايمان، عطاياى الهى را از راه آن مجارى طلب مىكنند، رزاق ذات اقدس الهى است
اما مجراى رزق، كشاورزى و دامدارى و پرورش درختان ميوه است.
كسى كه آب و خاك و قدرت كار دارد بايد رزق خود را از مجارى تعيين شده به دست آورد، اگر چنين انسانى وظيفهى خود را انجام ندهد و بخواهد با دعا از خداوند رازق درخواست روزى نمايد، مطرود درگاه الهى خواهد بود و دعايش قابل استجابت نيست.
على (ع) مىفرمود: كسى كه آب و خاك در اختيار دارد و با وجود آن فقير و تهيدست است، نفرين باد بر او.
شفادهنده ى بيماريها خداوند است. براى نيل به عافيت و سلامت در مرحلهى اول بايد از نيروى دفاع طبيعت كه مجراى فيض الهى است استفاده نمود، بدن را به حال خود واگذارد تا شفاى خداوند را به دست آورد، و اگر مزاج نتوانست در مقابل بيمارى مقاومت كند بايد از راه طبيب و دوا فيض شفا را دريافت نمود.
رسول اكرم (ص) مىفرمود: مادامى كه بدنت قدرت تحمل بيمارى را دارد از دوا اجتناب كن و زمانى كه نتوانست مرض را تحمل نمايد از دارو استفاده كن.
به مشيت حكيمانه ى حضرت بارىتعالى در نظام تشريع نيز همانند نظام تكوين، مجارى خاصى براى كسب فيض از خداوند مقرر گرديده است. كسى كه خواستار عطيه ی تشريعى است بايد آن را از مجرا و طريقى كه تعيين فرموده است طلب نمايد. مسلمانان جهان همه روزه چندين بار در فرايض يوميه مىخوانند:
اياك نعبد و اياك نستعين، بار الها! فقط تو را مىپرستم و فقط از تو استعانت مىجويم.
يارى خواستن از خداوند در مواقع مختلف، مجارى گوناگون دارد، در يك جا فرموده است:
و استعينوا بالصبر و الصلوه، از راه روزه و نماز يارى خداوند را طلب نماييد.
در واقع مىخواهد بفرمايد روزه و نماز در مجراى تشريعى است كه افراد باايمان با استفاده از آن دو مىتوانند خود را مشمول فيض بارى و نصرت خداوند قرار دهند.
امام صادق (ع) فرموده: چه مانع مىشود يكى از شما را كه وقتى اندوه و غمى از غمهاى دنيا در دلش جاى گرفت وضو بگيرد و به مسجد برود، دو ركعت نماز بخواند و از پيشگاه خداوند رفع آن اندوه را طلب نمايد. سپس حضرت، آيهى ذكر شده را كه فرموده: از صبر و نماز يارى بخواهيد، قرائت نمود.
خداوند در قرآن شريف به طور موكد فرموده است:
انا لننصر رسلنا و الذين آمنوا فى الحيوه الدنيا.
البته ما پيمبران خود و همچنين آنان را كه ايمان آوردهاند در دار دنيا نصرت و يارى مىنماييم، يارى و نصرت خداوند نسبت به پيمبر اسلام (ص) و مسلمانان در طول سنين نبوت آن حضرت به گونههاى مختلف و از مجارى متعدد صورت گرفته است
در يك مورد، مجراى فيض نصرت خداوند، عوامل طبيعى و مجارى تكوينى بوده و در مورد ديگر، عامل انسانى و مجراى ايمانى. در #جنگ_احزاب، گروههاى مختلف مشركين با يكديگر متحد شدند و براى نابود ساختن اسلام و مسلمين مصمم گشتند. آنان از نظر عدد و جمعيت، سلاح و مركب، خواربار و تجهيزات لازم، و خلاصه از جميع وسايل و اسباب پيروزى بر مسلمين تقدم داشتند و در آن موقع، مسلمانها از هر جهت ضعيفتر از مشركين بودند. بر اساس محاسبهى عادى وضع نابرابر مسلمين و مشركين، شكست مسلمانان قطعى به نظر مىرسيد. در اين موقع حساس رسول اكرم (ص) دست به دعا برداشت و از خداوند استنصار نمود.
جبرئيل (ع) نازل شد، به پيمبر عرض كرد: خداوند گفتهى تو و دعايت را شنيد، خواستهات را اجابت نمود و هراس و نگرانيت را كه از دشمن داشتى برطرف ساخت.
رسول اكرم (ص) براى آنكه از جريان امر آگاه گردد و بداند نصرت بارىتعالى چگونه بوده است به حذيفه ماموريت داد برود در لشگرگاه مشركين و ماوقع را از نزديك مشاهده كند و در مراجعت جريان امر را به عرض رسول اكرم برساند و مسلمانان را نيز از حمايت خداوند و نصرت بارىتعالى آگاه سازد. لشگرگاه مشركين در صحراى وسيعى در خارج شهر مدينه بود. در آنجا خيمهها را با نظم و ترتيب برپا نموده، اسبها و شترها را در نقطههاى مناسبى اسكان داده، سربازها در جايگاههاى خود در حال استراحت بودند. در نقطههاى مختلف، بيش و كم آتشهايى براى پختن غذا و ديگر حوايج خود افروخته بودند. ناگهان در تاريكى شب بادى بسيار شديد وزيدن گرفت و با خودش سنگريزه و شن مىآورد و بر سر و صورت افراد مىكوفت. وزش باد در محيط لشكرگاه به حدى بود كه خيمهها را از جاى كند، آتشها را پراكنده نمود و قسمتى از خيمههاى فروريخته، طعمهى حريق گرديد. خلاصه بر اثر اين بلاى آسمانى تمام تشكيلات مشركين به هم ريخت، وحشت و نگرانى آنچنان سپاه كفر را فراگرفت كه نه تنها از پيروزى در جنگ مايوس شدند بلكه هر فردى حيات خود را در معرض خطر مىديد و به فكر اين بود هر طور كه ممكن است محيط خطر را ترك گويد و جان سالمى را به در برد.
حذيفه موقعى به محل ماموريت خود رسيد كه تمام سازمانهاى دشمن ويران شده بود و سران مشركين با اضطراب و نگرانى شديد در فكر فرار بودند.
ابوسفيان به پا خاست و به طرف مركب خود حركت كرد و با فرياد بلند، قريش را مخاطب قرار داد و گفت: عجله كنيد و خود را نجات دهيد. سپس طلحهى ازدى گفت: محمد براى شما شر بزرگى طلب نموده است. آنگاه به طرف مركب خود حركت كرد و فرياد زده، بنىاشجع را مخاطب ساخت و گفت: عجله كنيد و جان خود را به در بريد. بعضى ديگر از روساى مشركين چنين كردند، و خلاصه احزاب پراكنده شدند و رفتند، و حذيفه به مدينه مراجعت نمود و جريان امر را به حضرت رسول اكرم (ص) اطلاع داد.
مجراى فيض نصرت حضرت بارىتعالى در اين مورد وزش باد و پراكنده نمودن سنگريزه و شن و خلاصه عوامل تكوينى و طبيعى بود. در بعضى از موارد مجراى نصرت خداوند عامل انسانى و همكارى مردم مومن با رسول اكرم (ص) بوده است و خداوند اين مطلب را با عبارتى كوتاه در قرآن شريف به پيشواى بزرگ اسلام فرموده است:
يا ايها النبى! حسبك الله و من اتبعك من المومنين.
اى نبى معظم! كفايتكنندهى امر تو خداوند است و آن اشخاص باايمانى كه از تو پيروى مىنمايند.
فتح #مكه نمونهى نصرت و يارى خداوند از مجراى مردمى و از راه همكارى افراد مومن با رسول معظم اسلام است. ارادهى حضرت بارىتعالى اين بود كه مكهى معظمه روزى به دست پيشواى اسلام فتح گردد و حضرت محمد (ص) با عز و عظمت در آن شهر قدم بگذارد، بتها را بشكند، بتپرستى را براندازد، و كلمهى #توحيد را از آن بيت مقدس به گوش جهانيان برساند. اين اراده تحقق يافت، رسول گرامى وارد مكه شد، گردنكشان قريش و مشركين مكه در مقابل آن حضرت سر تعظيم و تكريم فرود آوردند، اما مجراى اين فيض بزرگ الهى نيروى انسانى و پايدارى مجاهدين باايمان بود كه پيشواى اسلام در طول سنين بعد از هجرت، آنان را تربيت نموده و از نورانيت اسلام برخوردارشان ساخته بود. مردم مسلمان در فتح مكه به منزلهى دست نيرومند پيشواى اسلام بودند. رسول اكرم (ص) نصرت خداوند را با آن دست گرفت و مشكلات فتح مكه را با همان دست حل نمود. آنان بودند كه از پيمبر تبعيت نمودند، زمينهى جلب نصرت خداوند را مهيا ساختند و به آيهى شريفهى:
يا ايها النبى حسبك الله و من اتبعك من المومنين.
جامهى تحقق پوشاندند و آن را عملا پياده كردند. اگر مردم نمىبودند علىالقاعده مكه فتح نمىشد و پيمبر اسلام در اين پيروزى درخشان از فيض نصرت حضرت بارىتعالى مستفيد نمىگرديد.
موقعى كه پيغمبر اكرم (ص) در قيد حيات بود، براى آنكه اسلام همچنان در مسير خود حركت كند و به پيشرفتهاى شايسته ادامه دهد، مكرر در منبر و محضر با تعبيرهاى مختلف به مردم فرمود: ولى شما بعد از من على عليهالسلام است، او را تبعيت نماييد و از دستورش سرپيچى نكنيد. بدبختانه پس از رحلت آن حضرت، سفارشهايش عملا به دست فراموشى سپرده شد، اميرالمومنين (ع) را ترك گفتند و بر اثر اين رفتار خلاف حق، مجراى فيض الهى را مسدود نمودند و اسلام و مسلمين را از پيشرفتهاى سعادتآفرين محروم ساختند. اگر اكثريت مردم از آن حضرت اطاعت مىنمودند مىتوانست به آسانى دست اقليت اخلالگر را كوتاه كند و آنان را از فعاليت غير مشروعشان بازدارد اما چنين نشد و اكثريت مسلمانها تحت تاثير عوامل مختلف قرار گرفتند و از اطاعتش سر باز زدند. على (ع) در خطبهى «#شقشقيه» ضمن عبارت كوتاهى وضع دردناك و رنجآور خود را در آن ايام اينچنين بيان نموده است:
و طفقت ارتئى بين ان اصول بيد جذاء او اصبر على طخيه عمياء.
حضرت در امر خلافت و زمامدارى مسلمين بر سر دو راهى قرار گرفته بود، فكر مىكرد كه آيا با دست قطع شده قيام كنم يا با مشاهدهى ظلمت و تيرگى پديد آمده صبر نمايم.
ابن ميثم در شرح عبارت امام (ع) چنين مىگويد:
در هر يك از اين دو قسم خطر است. اما قيام با دست قطع شده جايز نيست زيرا در اين عمل هلاكت نفس و مشوش ساختن نظام مسلمين بدون فايده است. و استعارهى دست قطع شده براى نداشتن ناصر و نبودن مددكار است. اما صبر بر مشاهدهى اشتباهات و خلط حق به باطل نيز در نهايت سختى و شدت است و تحمل آن براى افراد باايمان بسيار ناراحتكننده و مشكل.
فيض خداوند در اين عالم از راه وسايل و اسباب به مردم مىرسد، فيض رزق از راه كشاورزى و فيض شفاى بيمارى از راه طبيب و دوا.
نصرت حضرت بارىتعالى كه از فيضهاى گرانقدر اوست به وسيله و اسباب عايد مردم مىگردد، گاهى وسايل تكوينى است مانند تندبادى كه در #جنگ_احزاب وزيدن گرفت و خداوند بدان وسيله، پيمبر گرامى و مسلمانان را يارى نمود، و گاهى وسيلهى مردمى است مانند نصرت الهى در فتح #مكه ى معظمه كه به وسيلهى مردم باايمان و يارى آنان عايد اسلام و مسلمين گرديد. در هر دو صورت، نصرت الهى مايهى پيروزى و موفقيت است و مانند ديگر فيضها از مجارى مقرر عايد مردم مىگردد. امام سجاد (ع) به پيشگاه خداوند عرض مىكند:
اللهم اجعلنى اصول بك عند الضروره،
بار الها! در موقعى كه ضرورت ايجاب مىكند حركتى سريع و جدى انجام دهم مرا به گونهاى قرار ده كه فقط از تو مدد و كمك بخواهم.
امام (ع) در زمانى واقع شده كه قيام جدى و حركت سريع به منظور برانداختن حكومت غاصب آل اميه ميسر نيست زيرا مردم كمك نمىكنند و فيض نصرت الهى به دست نمىآيد.
ممكن است مقصود امام حركتى باشد كه نصرت الهى از مجراى تكوين عايد شود يا مقلبالقلوب به قدر لازم دلها را متوجه هدف نمايد و فيض خود را از آن راه ايثار فرمايد.
🙏اللّهُمَّ اجعَلني أصولُ بِكَ عِندَ الضَّرورَةِ،
خدايا! چنانم گردان كه به هنگام درماندگى، با سرعت و تمام توان سراغ تو آیم
❇️ هنگام ضرورت تنها از خدا کمک خواستن ( 4 قسمت)
1 2 3 4
👤آیت الله #ری_شهری (متن و وصوت )
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_12
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #صلوات_شعبانیه : در هر روز #ماه_شعبان
تاکید شده : در هر روز #شعبان در وقت زوال [وقت ظهر شرعی] این #صلوات را که از حضرت زینالعابدین (علیهالسلام) روایت شده خوانده شود . ( متن و صوت - صوتی تصویری )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #مناجات_شعبانیه : " این #مناجات مرويه از ابن خالويه را كه نقل كرده و گفته اين مناجات حضرت امير المؤمنين و امامان از فرزندان او عليهم السلام است كه در ماه #شعبان مى خواندند. و اين از مناجات هاى جليل القدر ائمة عليهم السلام است و بر مضامين عاليه مشتمل است و در هر وقت كه حضور قلبى باشد خواندن آن مناسب است ( به نقل از کتاب مفاتیح الجنان) (متن و صوت - صوتی تصویری )
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
«#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
«دستورات مرحوم حاج #سید_علی_قاضی ره در ماههای #رجب، #شعبان و #رمضان »
✍️ مرحوم علامه سید محمدحسین حسینی #طهرانی ره این کتاب را نویسنده رحمت الله علیه در سال آخر عمر شریف و با برکت خود در یکی از جلسات برای خواصّ أصحاب خودشان از روی نسخۀ خطّی آیة الحقّ مرحوم آیة الله حاج میزا علی قاضی طباطبایی که بنام «صَفَحاتٌ منْ تاریخ الأعلام» به قلم فرزند ایشان نوشته شده است، بیان فرمودند، به عمل و مداومت آن تأکید نمودند و مخصوصاً به طلابی که با حضرتش مأنوس بودند، أمر کردند آن را در دفتر خود ثبت نمایند. این کتاب مجموعهای از دستورات دینی است که به شما کمک میکند در ماههای رجب و شعبان و رمضان بهترین رفتار را داشته باشید.
👌شما میتوانید آنرا #رایگان از #طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/audiobook/117732
#کتاب_قاضی
#کتاب_رمضان
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_5
قسمت 1
پرهیز از #فتنه
✳️ من خطبة له (علیه السلام) لما قُبِض رسول الله (صلی الله علیه وآله) و خاطبه العباس و أبو سفيان بن حرب في أن يبايعا له بالخلافة (و ذلك بعد أن تمت البيعة لأبي بكر في السقيفة، و فيها ينهى عن الفتنة و يبين عن خلقه و علمه):النهي عن الفتنة:
أَيُّهَا النَّاسُ شُقُّوا أَمْوَاجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجَاةِ وَ عَرِّجُوا عَنْ طَرِيقِ الْمُنَافَرَةِ وَ ضَعُوا تِيجَانَ الْمُفَاخَرَةِ؛ أَفْلَحَ مَنْ نَهَضَ بِجَنَاحٍ أَوِ اسْتَسْلَمَ فَأَرَاحَ. هَذَا مَاءٌ آجِنٌ وَ لُقْمَةٌ يَغَصُّ بِهَا آكِلُهَا، وَ مُجْتَنِي الثَّمَرَةِ لِغَيْرِ وَقْتِ إِينَاعِهَا كَالزَّارِعِ بِغَيْرِ أَرْضِهِ.
👈حضرت علی که درود خدا بر او باد در این خطبه فرمودند:
(پس از وفات پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و ماجراى #سقيفه، عباس و ابو سفيان، پيشنهاد خلافت داده كه با امام عليه السّلام بيعت كنند).
1. راههاى پرهيز از فتنه ها
اى مردم، امواج فتنه ها را با كشتى هاى نجات درهم بشكنيد، و از راه اختلاف و پراكندگى بپرهيزيد، و تاجهاى فخر و برترى جويى را بر زمين نهيد. رستگار شد آن كس كه با ياران به پاخاست، يا كناره گيرى نمود و مردم را آسوده گذاشت. اين گونه زمامدارى چون آبى بد مزه، و لقمه اى گلوگير است، و آن كس كه ميوه را كال و نارس بچيند، مانند كشاورزى است كه در زمين ديگرى بكارد.
👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇
👈 خطبه در يك نگاه - مراقب فتنه انگيزان باشيد!
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2