eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
«13» فَمَنْ حَاوَلَ سَدَّ خَلَّتِهِ مِنْ عِنْدِكَ وَ رَامَ صَرْفَ الْفَقْرِ عَنْ نَفْسِهِ بِكَ فَقَدْ طَلَبَ حَاجَتَهُ فِي مَظَانِّهَا وَ أَتَى طَلِبَتَهُ مِنْ وَجْهِهَا «14» وَ مَنْ تَوَجَّهَ بِحَاجَتِهِ إِلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ أَوْ جَعَلَهُ سَبَبَ نُجْحِهَا دُونَكَ فَقَدْ تَعَرَّضَ لِلْحِرْمَانِ وَ اسْتَحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَوْتَ الْإِحْسَانِ‏ خداوندا كسى كه ترميم خلأ و شكاف زندگيش را از تو بخواهد، و تغيير تهيدستى و فقرش را از تو درخواست كند، محقّقاً حاجتش را از جايگاه اصلى‏اش خواسته و به دنبال مطلبش، از راه صحيح و درستش آمده، و كسى كه براى حاجتش به يكى از آفريده‏هاى تو رو كند، يا او را به جاى تو وسيله رسيدن به نيازش قرار دهد، محقّقاً خود را در معرض محروميت قرار داده، و سزاوار از دست رفتن احسان تو گشته است. 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
2 1 ❇️ آياتى از قرآن كه در باب است: وَانْفِقُوا مِمّا رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ انْ يَأْتِىَ احَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلا اخَّرْتَنى الى اجَلٍ قَريبٍ فَاصَّدَّقَ وَ اكُنْ مِنَ الصّالحِينَ» «منافقون 10» و از آنچه روزى شما كرده‏ايم انفاق كنيد، پيش از آن كه يكى از شما را مرگ در رسد و بگويد: چرا مرا تا مدتى نزديك مهلت ندادى تا صدقه دهم و از شايستگان باشم؟! فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُوا وَ اطيعُوا وَ انْفِقُوا خَيْراً لِانْفُسِكُمْ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُؤلئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» «تغابن 16» بنابراين به اندازه استطاعتى كه داريد از خدا پروا كنيد و [دعوت حق را] بشنويد و اطاعت نماييد و انفاق كنيد كه براى شما بهتر است؛ و كسانى كه خود را از بخل و حرص بازدارند آنان رستگارند. الَّذينَهُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ* وَ الَّذينَ فى امْوالِهِمْ حَقٌ مَعْلُومٌ* لِلسّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ» «معارج 23» آنان كه همواره بر نمازشان مداوم و پايدارند* و آنان كه در اموالشان حقّى معلوم است* براى درخواست كننده [تهيدست‏] و محروم [از معيشت و ثروت،] 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏7، ص: 48 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 2 ❇️ واقيمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّكاةَ وَ اقْرِضُوا اللّهَ قَرْضاً حَسَناً وَ ما تُقَدِّمُوا لِانْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللّهِ هُوَ خَيْراً وَ اعْظَمَ اجْراً» «مزمل 20» و نماز را برپا داريد و زكات بپردازيد و وام نيكو به خدا بدهيد؛ و آنچه را از عمل خير براى خود پيش مى‏فرستيد، آن را نزد خدا به بهترين صورت و بزرگترين پاداش خواهيد يافت. وَيُطْعِمُونَ الطَّعامَ على‏ حُبِّهِ مِسْكيناً وَيَتيماً وَ اسيراً* انَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللّهِ لانُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَلا شُكُوراً* إنّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَريراً* فَوَقاهُمُ اللّهُ شَرَّ ذلِكَ الْيَوْمِ وَلَقّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً» «انسان 8» و غذا را در عين دوست داشتنش، به مسكين و يتيم و اسير انفاق مى‏كنند.* [و مى‏گويند:] ما شما را فقط براى خشنودى خدا اطعام مى‏كنيم و انتظار هيچ پاداش و سپاسى را از شما نداريم.* ما از پروردگارمان در روزى كه روز عبوس و بسيار هولناكى است مى‏ترسيم.* پس خدا نگه‏دار آنان از آسيب و گزند آن روز است و شادابى و شادمانى به آنان عطا مى‏كند. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏7، ص: 48 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 3 ❇️ كَلّا بَلْ لاتُكْرِمُونَ الْيَتيمَ* وَلَاتَحاضُّونَ عَلى‏ طَعامِ الْمِسْكينِ* وَ تَأْكُلُونَ التُراثَ اكْلًا لَمّاً* وَ تُحِبُّونَ الْمالَ حُبّاً جَمّاً» «فجر 17» اين چنين نيست كه مى‏پنداريد، بلكه [زبونى، خوارى و دور شدن شما از رحمت خدا براى اين است كه‏] يتيم را گرامى نمى‏داريد* و يكديگر را بر طعام دادن به مستمند تشويق نمى‏كنيد* و ميراث خود را [با ميراث ديگران بى‏توجه به حلال وحرام بودنش‏] يك‏جا و كامل مى‏خوريد* وثروت را بسيار دوست داريد. فَامّا مَنْ اعْطى‏ وَ اتَّقى* وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى‏* فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسرى‏* وَ امّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى‏* وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى‏* فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى‏* وَ ما يُغْنِى عَنْهُ مالُهُ اذا تَرَدّى‏» «لیل 5» اما كسى كه [ثروتش را در راه خدا] انفاق كرد و پرهيزكارى پيشه ساخت* و وعده نيكوتر را [كه وعده خدا نسبت به پاداش انفاق و پرهيزكارى است‏] باور كرد؛* پس به زودى او را براى راه آسانى [كه انجام همه اعمال نيك به توفيق خداست‏] آماده مى‏كنيم* و اما كسى كه [از انفاق ثروت‏] بخل ورزيد و خود را بى‏نياز نشان داد* و وعده نيكوتر را تكذيب كرد،* پس او را براى راه سخت و دشوارى [كه سلب هرگونه توفيق از اوست‏] آماده مى‏كنيم،* و هنگامى كه [به چاه هلاكت و گودال گور] سقوط كند ثروتش [چيزى از عذاب خدا] را از او دفع نمى‏كند. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏7، ص: 48 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 4 ❇️ فامَّا اليَتيمَ فَلَا تَقْهَرْ* وَ امَّا السّائِلَ فَلا تَنْهَرْ» «ضحی 9» و اما [به شكرانه اين همه نعمت‏] يتيم را خوار و رانده مكن* و تهيدست حاجت خواه را [به بانگ زدن‏] از خود مران. در هر صورت از آيات خدا استفاده مى‏شود كه رفع نياز نيازمندان و حاجت حاجتمندان و مسكنت مسكينان و فقر فقيران و سؤال سائلان و درد دردمندان، به وقت رجوعشان به انسان كه اين رجوع هيچ مانع شرعى و فقهى ندارد، امرى واجب و از اعظم عبادات و وسيله قرب عبد به حضرت مولا و باعث سعادت دنيا و آخرت و نجات از عذاب الهى است و بخل ورزيدن در اين زمينه‏ها بسيار زشت و عملى نكوهيده و برابر صريح آيات قرآن مورّث عذاب و آتش غضب الهى است. وَالَّذينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَلايُنْفِقُونَها فى سَبيلِ اللّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ اليمٍ* يَوْمَ يُحْمى‏ عَلَيْها فى نارِ جهنّم فَتُكْوى‏ بِها جِباهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هذا ما كَنَزْتُمْ لِانْفُسِكُمْ فَذُوقُوا ما كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ» «توبه 34» و كسانى را كه طلا و نقره مى‏اندوزند و آن را در راه خدا هزينه نمى‏كنند، به عذاب دردناكى مژده ده.* روزى كه آن اندوخته‏ها را در آتش دوزخ به‏ شدّت گرما دهند و پيشانى و پهلو و پشتشان را به آن داغ كنند [و به آنان نهيب زنند] اين است ثروتى كه براى خود اندوختيد، پس كيفر زراندوزى خود را بچشيد. وَلا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَبْخَلُونَ بِما آتاهُمُ بِما آتاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَلِلّهِ ميراثُ السَّمواتِ وَ الْارْضِ وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبيرٌ» «ال عمران 180» و كسانى كه خدا به آنچه از فضلش به آنان داده بخل مى‏ورزند، گمان نكنند كه آن بخل به سود آنان است، بلكه آن بخل به زيانشان خواهد بود. به زودى آنچه به آن بخل ورزيدند در روز قيامت طوق گردنشان مى‏شود. و ميراث آسمان‏ها و زمين فقط در سيطره مالكيّت خداست، و خدا به آنچه انجام مى‏دهيد، آگاه است. جود و سخاوت و مروّت و و دلسوزى به حال مردم و رسيدگى به وضع ناتوانان و كرم و كرامت از اخلاق انبيا و پاكان و عباد صالح و اولياى الهى است. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏7، ص: 48 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 منْ تَوَجَّهَ بِحَاجَتِهِ إِلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ أَوْ جَعَلَهُ سَبَبَ نُجْحِهَا دُونَكَ فَقَدْ تَعَرَّضَ لِلْحِرْمَانِ خداوندا كسى كه براى اش به يكى از آفريده‏ هاى تو رو كند، يا او را به جاى تو وسيله رسيدن به نيازش قرار دهد، محقّقاً خود را در معرض محروميت قرار داده!! ‏🍀‏« ( درخواست حاجت از بندگان مذموم ولی ) جود و سخاوت و مروّت و و دلسوزى به حال مردم و رسيدگى به وضع ناتوانان و كرم و كرامت از اخلاق انبيا و پاكان و عباد صالح و اولياى الهى است. » 👤استاد حسین ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در طلب حوائج از خدا 👈 🎙 لینک متن با ترجمه " 1 2 " صوتی تصویر " اینجا " صوت اینجا " 1 2 " ترجمه صوتی " اینجا " ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737509T14321852(Web).mp3
1.92M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( 5 دقیقه ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
من شکایت دارم… از آن ها که نمی فهمند چادر مشکی من یادگار مادرم زهراست از آن ها که به سخره می گیرند قـداسـتِ حجابِ مادرم را ؛ چـــــرا نمی فهمی؟ این تکه پارچه ی مشکی، از هر جنسی که باشد حـــُرمــت دارد ! ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🍀دیدید در های چقدر درباره‌ی توصیه شده … خب حجاب یک حکم دینی است … این آرمان شهیدان فراموش نشود . ۱۳۹۵/۰۷/۰۵ 👤 (متن و صوت کامل بیانات ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
طرح هفته 81 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ عبارت 🔹 قسمت سوم از سه فقره ی زیر: 1️⃣و لَيْسَ عِنْدِى مَا يُوجِبُ لِى مَغْفِرَتَكَ، 2️⃣و لا فِى عَمَلِى مَا أَسْتَحِقُّ بِهِ عَفْوَكَ، 3️⃣و مَا لِى بَعْدَ أَنْ حَكَمْتُ عَلَى نَفْسِى إِلا فَضْلُكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ تَفَضَّلْ عَلَيَّ🔹 🔸 بار الها! چيزى نزد من نيست كه ايجاب كند تو مرا بيامرزى، بار الها! در كارهايم عملى نيست كه مرا مستحق عفو تو نمايد، بار الها! بعد از بررسى و حكمى كه درباره‏ ى خود نموده‏ام رهگشايى جز فضل و رحمت تو را ندارم، پس بر محمد و آلش درود فرست و بر من تفضل فرما..🔹 https://eitaa.com/sahife2/24716 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف گوش دهید 👈 و متن آن را « اینجا » بخوانید ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید.... همین دعای " دعای صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس است» 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
بسم الله الرحمن الرحيم 🔹 قسمت سوم از سه فقره ی زیر: 1️⃣وَ لَيْسَ عِنْدِى مَا يُوجِبُ لِى مَغْفِرَتَكَ، 2️⃣وَ لا فِى عَمَلِى مَا أَسْتَحِقُّ بِهِ عَفْوَكَ، 3️⃣وَ مَا لِى بَعْدَ أَنْ حَكَمْتُ عَلَى نَفْسِى إِلا فَضْلُكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ تَفَضَّلْ عَلَيَّ🔹
حضرت زين‏العابدين (ع) در جمله‏ى سوم اين قطعه‏ى دعا به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و ما لى بعد ان حكمت على نفسى الا فضلك، فصل على محمد و آله و تفضل على. بار الها! بعد از بررسى و حكمى كه درباره‏ ى خود نموده‏ام راهى جز فضل و رحمت تو براى خويش نيافته‏ام، پس بر محمد و آلش درود فرست و بر من تفضل فرما.
چگونه است حال من،وقتی به درون بنگرم؟جز معصیت نمی بینم.... درخت شر رابا گناهانم آبیاری کردم، بافراموشی یادت ، نفس خویش را میراندم. درخت طیبه راخشکانده وسبزی حیات را از ان دریغ کردم. با تامل درخود،راهی جزبارش فضل تو نیافتم تا بیابان وجودم را زنده کندوعشق رابازگرداند «...فتصبح الارض مخضرة ان الله لطیف خبیر» تا رشد کنم،ایمان قوی دارم وبه قرب تو نایل شوم. «ولولافضل الله علیکم ورحمته مازکی منکم من احدابدا ولکن یزکی من یشاء والله سمیع علیم»
معناى حكم نمودن امام درباره ‏ى خودش، كه ضمن دعا آمده است با یک روایت از امیر المومنین علی علیه السلام: ان للدعاء اربع خصال: اخلاص السريره و احضار النيه و معرفه الوسيله و الانصاف فى المساله. چهار خصلت در بايد رعايت شود: اول ضمير، دوم حاضر ساختن در دل، سوم شناخت وسيله ‏ى ، چهارم انصاف دادن در امر مورد درخواست.
امام سجاد (ع) : در جمله‏ى اول دعا اعتراف مى‏كند كه «در من چيزى نيست كه مغفرت تو را ايجاب كند»، در جمله‏ى دوم عرض مى‏كند «عملى ندارم كه مرا مستحق عفوت نمايد»، در جمله‏ى سوم مى‏خواهد بگويد «بار الها! من اوضاع و احوال خودم را سنجيدم، با دقت، تمام ابعادش را بررسى نمودم، سرانجام، قضاوتم به اين نتيجه رسيده است كه اگر بخواهم از تو درخواستى منصفانه نمايم بايد عرض كنم كه تنها راه نجاتم تفضل و رحمت توست، و نتیجه می گیرد : بار الها! بر من تفضل فرما و مشمول رحمتم قرار ده».
فرق بين استحقاق و تفضل : فرض كنيد قسمتى از سيم‏كشى برق منزل شما بر اثر اتصالى سوخته و نياز به تعويض دارد. كارگر فنى را به منزل مى‏آوريد تا مخارج تعمير آن را تعيين كند و اصلاح نمايد. او پس از رسيدگى مى‏گويد: سه هزار تومان جنس لازم دارد و دو هزار تومان اجرت. موافقت مى‏كنيد و مى‏گوييد هر چه زودتر جنس را تهيه كند و مشغول كار شود. ساعتى بيش نمى‏گذرد كه او لوازم را خريدارى نموده و به منزل مى‏آيد و مشغول مى‏شود. شما از نزديك، ضمن نگاه كردن به كار او، سر صحبت را باز مى‏كنيد و از عائله‏ى او مى‏پرسيد، جواب مى‏دهد، همسر و سه فرزند خردسال دارم، سال گذشته پدرم از دنيا رفت، مادر و دو خواهر كوچكم بر عائله‏ام افزوده شده و بايد خرج همه‏ى آنها را بدهم. شما در باطن از سنگينى مخارج او متاثر مى‏شويد، تصميم مى‏گيريد كه به او كمكى نماييد. موقعى كه كارش تمام مى‏شود و مى‏خواهيد قيمت جنس و اجرت او را پرداخت كنيد، به جاى پنج هزار تومان ده هزار تومان مى‏دهيد و مى‏گوييد: پنج هزار تومان براى جنس و اجرت، اما پنج هزار تومان ديگر را مى‏دهم كه مادر و دو خواهر كوچك شما دو سه روزى مهمان من باشند، خواهش مى‏كنم آن را بپذيريد. كارگر فنى هم با كمال ادب و تشكر، آن را مى‏پذيرد. پنج هزار تومان قيمت جنس و اجرت كار، استحقاق است و بايد حتما بدهيد و اگر از آن چيزى كم بگذاريد كارگر فنى حق دارد مطالبه كند، اما پنج هزار تومان ديگر تفضل است، شما الزامى نداريد و او هم نمى‏تواند مطالبه كند، فقط بزرگوارى و تفضل شما موجب پرداخت اين مبلغ گرديده است.
تمام انسانها مخلوق بارى‏تعالى و مملوك واقعى او هستند. جسم و جان و همه‏ى قواى درونى و برونى آنان ملك واقعى خداوند است. آفريدگار حكيم، بشر را به تمام نيروهايى كه براى زندگى لازم است مجهز نموده و همه‏ى نعمتهايى را كه براى ادامه‏ى حيات ضرورت دارد در اختيارش قرار داده است و در مقابل اين همه عطايا او را به تكاليفى مكلف ساخته و به اداى وظايفى موظفش نموده است. اگر به تكاليف خود عمل نمود و اوامر مولاى واقعى خود را اجرا كرد بنده‏اى است وظيفه‏شناس و درستكار، و اگر عمل ننمود بنده‏اى است متخلف و گناهكار، او در عطاياى آفريدگار، كه امانهاى الهى است، خيانت نموده و از مرز حق تجاوز كرده است. به حكم عقل، گناهكارى كه در امانت خيانت نمود مستحق مجازات كيفر است. اما كسى كه به وظيفه عمل نمود و با درستى قدم برداشت استحقاق پاداش ندارد بلكه از روى تفضل و احترام به درستكارى سزاوار است مورد تشويق و تقدير واقع شود. به عبارت ديگر، درستكارى، انجام وظيفه است و كسى كه وظيفه‏ى خود را به درستى انجام داده حق مطالبه ‏ى پاداش ندارد بلكه اگر به وى پاداشى اعطا شود بر اساس تفضل است.
قرآن شريف كيفر دوزخيان را در قيامت به گناهان و اعمال بد آنان كه در دنيا مرتكب شده‏اند مستند مى‏نمايد، و بهشت رفتن بهشتيان را ناشى از تفضل و رحمت خداوند مى‏خواند آيه راجع به عذاب الهى كه حاكى از استحقاق است ذلك بما قدمت ايديكم و ان الله ليس بظلام للعبيد. فرشتگان عذاب به دوزخيان مى‏گويند: اين كيفر اعمالى است كه خودتان پيشاپيش فرستاده‏ايد و خداوند به بندگان ستم نمى‏نمايد.
چند آيه راجع به بهشت كه از تفضل سخن مى‏گويد: *و من عمل صالحا فلانفسهم يمهدون. ليجزى الذين آمنوا و عملوا الصالحات من فضله. كسانى كه در دنيا اعمال خوب انجام مى‏دهند براى خودشان جايگاه آسايش مهيا مى‏نمايند كه خداوند افرادى را كه داراى ايمان و عمل صالحند از پاداش فضل و رحمت خود برخوردار مى‏سازد. *(سوره دخان) ان المتقين فى مقام امين، فى جنات و عيون، و بعد از چند آيه مى‏فرمايد: فضلا من ربك، ذلك هو الفوز العظيم. بى ‏گمان اهل تقوى در مقام امن قرار دارند و در باغهاى بهشتى و چشمه‏سارها، سپس از نعمتهايى نام مى‏برد و در پايان مى‏فرمايد: اين عطايا از فضل و رحمت پروردگار است كه اين خود، پيروزى و فوزى است عظيم. *و قالوا الحمد لله الذى اذهب عنا الحزن، ان ربنا لغفور شكور. الذى احلنا دار المقامه من فضله. بهشتيان پس از آنكه در جايگاه خود مستقر شدند مى‏گويند: حمد براى خداوندى است كه اندوه و غم را از ما زايل نمود، كه پروردگار ما بخشنده و منعم است. او خداوندى است كه از فضل و رحمت خود ما را در اقامتگاه دائمى وارد نمود. *** در اين چند آيه صريحا ذكر شده است كه خوبان و اهل تقوى از فضل و رحمت بارى‏تعالى به جنت خلد راه مى‏يابند.
رسول اكرم (ص) فرمود: قسم به خدايى كه جان من در قبضه‏ى قدرت اوست هيچ فردى از مردم نيست كه بر اثر اعمال خوب خود وارد بهشت شود، يعنى بهشتيان در پرتو رحمت الهى به بهشت راه مى‏يابند. عرض كردند يا رسول‏الله! شما هم؟ فرمود بهشت رفتن من هم به استناد عملم نيست، اما خداوند مرا در درياى رحمت و فضل خود فرومى‏برد. در اين موقع دست خود را روى سر گذارده بود و با صداى ممتد سخن مى‏گفت.