تمام انسانها مخلوق بارىتعالى و مملوك واقعى او هستند. جسم و جان و همهى قواى درونى و برونى آنان ملك واقعى خداوند است. آفريدگار حكيم، بشر را به تمام نيروهايى كه براى زندگى لازم است مجهز نموده و همهى نعمتهايى را كه براى ادامهى حيات ضرورت دارد در اختيارش قرار داده است و در مقابل اين همه عطايا او را به تكاليفى مكلف ساخته و به اداى وظايفى موظفش نموده است.
اگر به تكاليف خود عمل نمود و اوامر مولاى واقعى خود را اجرا كرد بندهاى است وظيفهشناس و درستكار،
و اگر عمل ننمود بندهاى است متخلف و گناهكار، او در عطاياى آفريدگار، كه امانهاى الهى است، خيانت نموده و از مرز حق تجاوز كرده است.
به حكم عقل، گناهكارى كه در امانت خيانت نمود مستحق مجازات كيفر است.
اما كسى كه به وظيفه عمل نمود و با درستى قدم برداشت استحقاق پاداش ندارد بلكه از روى تفضل و احترام به درستكارى سزاوار است مورد تشويق و تقدير واقع شود.
به عبارت ديگر، درستكارى، انجام وظيفه است و كسى كه وظيفهى خود را به درستى انجام داده حق مطالبه ى پاداش ندارد بلكه اگر به وى پاداشى اعطا شود بر اساس تفضل است.
قرآن شريف كيفر دوزخيان را در قيامت به گناهان و اعمال بد آنان كه در دنيا مرتكب شدهاند مستند مىنمايد،
و بهشت رفتن بهشتيان را ناشى از تفضل و رحمت خداوند مىخواند
آيه راجع به عذاب الهى كه حاكى از استحقاق است
ذلك بما قدمت ايديكم و ان الله ليس بظلام للعبيد.
فرشتگان عذاب به دوزخيان مىگويند: اين كيفر اعمالى است كه خودتان پيشاپيش فرستادهايد و خداوند به بندگان ستم نمىنمايد.
چند آيه راجع به بهشت كه از تفضل سخن مىگويد:
*و من عمل صالحا فلانفسهم يمهدون. ليجزى الذين آمنوا و عملوا الصالحات من فضله.
كسانى كه در دنيا اعمال خوب انجام مىدهند براى خودشان جايگاه آسايش مهيا مىنمايند كه خداوند افرادى را كه داراى ايمان و عمل صالحند از پاداش فضل و رحمت خود برخوردار مىسازد.
*(سوره دخان) ان المتقين فى مقام امين، فى جنات و عيون، و بعد از چند آيه مىفرمايد: فضلا من ربك، ذلك هو الفوز العظيم.
بى گمان اهل تقوى در مقام امن قرار دارند و در باغهاى بهشتى و چشمهسارها، سپس از نعمتهايى نام مىبرد و در پايان مىفرمايد: اين عطايا از فضل و رحمت پروردگار است كه اين خود، پيروزى و فوزى است عظيم.
*و قالوا الحمد لله الذى اذهب عنا الحزن، ان ربنا لغفور شكور. الذى احلنا دار المقامه من فضله.
بهشتيان پس از آنكه در جايگاه خود مستقر شدند مىگويند: حمد براى خداوندى است كه اندوه و غم را از ما زايل نمود، كه پروردگار ما بخشنده و منعم است. او خداوندى است كه از فضل و رحمت خود ما را در اقامتگاه دائمى وارد نمود.
*** در اين چند آيه صريحا ذكر شده است كه خوبان و اهل تقوى از فضل و رحمت بارىتعالى به جنت خلد راه مىيابند.
رسول اكرم (ص) فرمود: قسم به خدايى كه جان من در قبضهى قدرت اوست هيچ فردى از مردم نيست كه بر اثر اعمال خوب خود وارد بهشت شود، يعنى بهشتيان در پرتو رحمت الهى به بهشت راه مىيابند. عرض كردند يا رسولالله! شما هم؟ فرمود بهشت رفتن من هم به استناد عملم نيست، اما خداوند مرا در درياى رحمت و فضل خود فرومىبرد. در اين موقع دست خود را روى سر گذارده بود و با صداى ممتد سخن مىگفت.
امام سجاد (ع) در این عبارت ، بر اساس اميدوارى به فضل و رحمت حضرت بارىتعالى عرض مىكند:
و ما لى بعد ان حكمت على نفسى الا فضلك،
بار الها! بعد از بررسى در وضع خويشتن حكمى كه دربارهى خودم نمودم اين است كه راهگشايى براى نجات جز فضل و رحمت تو را ندارم.
ذكر #صلوات ، دعا را به استجابت نزديك مىكند،
و به علاوه صلوات، خود، دعايى است كه هر كس از بارىتعالى درخواست نمايد مستجاب مىشود،
از اين رو در دعاهاى صحيفه، امام سجاد (ع) بسيار بر رسول اكرم (ص) و اهلبيت مكرمش درود فرستاده است.
در اينجا نيز براى آنكه دعاى درخواست تفضلش به اجابت نزديك شود عرض مىكند:
فصل على محمد و آله و تفضل على،
بار الها! درود فرست بر محمد و آلش و مرا مشمول تفضل و رحمت خود قرار بده.
از عواملى كه مىتواند بندگان باايمان را به خدا نزديك كند و فضل و رحمت او را شامل حالشان نمايد بسيار #استغفار نمودن است.
*امام صادق (ع) فرمود: معمول رسول اكرم (ص) اين بود كه از هيچ مجلسى برنمىخاست، هر چند مقدار توقفش در آن مجلس كم باشد، مگر آنكه بيست و پنج بار استغفار مىنمود.
*رسول اكرم (ص) فرمود: زياد استغفار نماييد، در منازلتان، در مجالستان، در كنار سفرهى طعامتان، در بازارها و رهگذرهايتان، و هر جا كه هستيد، چه آنكه شما نمىدانيد كه مغفرت حضرت بارىتعالى چه وقت نازل مىشود.
* على (ع) فرمود: عجب از كسى است كه مايوس مىشود با آنكه وسيلهى محو گناه در اختيار دارد. عرض شد آن وسيله چيست؟ فرمود استغفار.
🌺 «این ترقهبازیها تأثیری در اراده ملت ایران ندارد»
👌 «ملّت ایران دارد حرکت میکند، پیش میرود، این ترقّهبازیهای شبیه کاری هم که امروز شد در ارادهی مردم هیچ تأثیری نخواهد گذاشت. این را بدانند و اینها کوچکتر از آن هستند که بتوانند در ارادهی ملّت ایران و مسئولین کشور اثری بگذارند و البتّه خود این حوادث نشان داد که اگر چنانچه جمهوری اسلامی در آن نقطهای که مرکز اصلی این فتنهها است ایستادگی نمیکرد، تا حالا ما گرفتاریهای زیادی از این ناحیه در داخل کشور داشتیم. انشاءاﷲ کلک اینها کنده خواهد شد.»
👤#مقام_معظم_رهبری ( 🎥 اینجا بشنوید )
#حجاب #گشت_ارشاد #کشف_حجاب #مهسا_امینی #اغتشاشات
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🏴 28 صفر سالروز #رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) تسلیت باد
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه
#دعا_دوم_1
🙏 دعای سیدالساجدین (علیه السلام) بر محمد و آل محمد(علیهم السلام):
🔸سپاس خداوند را كه بر ما منّت نهاد و پيغمبرش محمد(صلى الله عليه و آله و سلم)را بر ما فرستاد نه بر امم گذشته و مردم پيشين، به قدرت خود كه از هيچ كار اگر چه بزرگ بود فرو نمى ماند و هيچ چيز گرچه خرد باشد از دست او به در نمى رود🔸
دعای #دوم صحیفه سجادیه
#محمد
🌹عظمت #پيامبر اكرم (صل الله علیه و اله و سلم)
👤 مرحوم آیت الله #فاطمی_نیا 👇
🔈 b2n.ir/45207
🔗کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🌺ضمن تسلیت #رحلت #پیامبر گرامی اسلام با هم دعای #دوم صحیفه سجادیه را زمزمه میکنیم :
👈در #صلوات بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و بیان اوصاف آن حضرت👇
👉https://eitaa.com/sahife2/44339
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤شهید حاج #قاسم_سلیمانی
🔴وﷲ هر کس تیر به سمت
این نظام انداخت آواره شد...
✅ @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
«دو امام مجاهد»
#امام_حسن (علیه السلام) و #امام_حسین (علیه السلام)
https://taaghche.com/book/57834
✍️ #مقام_معظم_رهبری(بیانات ایشان در سالهای ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲)
👈شما میتوانید آن را بصورت قانونی از #طاقچه دریافت کنید
#کتاب_امام_حسن علیه السلام
#کتاب_امام_حسین علیه السلام
#کتاب_رهبری
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_91
معروف به خطبه #اشباح ( در 16 بخش )
اين خطبه از خطبه هاى بسيار پر ارزش، پر محتوا و فصيح و بليغ است، كه گواه ديگرى بر عظمت اميرمؤمنان عليه السلام و ارتباطش با عالم قدس، و بهره گيرى اش از علم بى انتهاى الهى است.
❇️ بخش ششم: #آفرینش #آسمان
👈 وَ نَظَمَ بِلَا تَعْلِيقٍ رَهَوَاتِ فُرَجِهَا وَ لَاحَمَ صُدُوعَ انْفِرَاجِهَا، وَ وَشَّجَ بَيْنَهَا وَ بَيْنَ أَزْوَاجِهَا وَ ذَلَّلَ لِلْهَابِطِينَ بِأَمْرِهِ وَ الصَّاعِدِينَ بِأَعْمَالِ خَلْقِهِ حُزُونَةَ مِعْرَاجِهَا، وَ نَادَاهَا بَعْدَ إِذْ هِيَ دُخَانٌ فَالْتَحَمَتْ عُرَى أَشْرَاجِهَا، وَ فَتَقَ بَعْدَ الِارْتِتَاقِ صَوَامِتَ أَبْوَابِهَا، وَ أَقَامَ رَصَداً مِنَ الشُّهُبِ الثَّوَاقِبِ عَلَى نِقَابِهَا وَ أَمْسَكَهَا مِنْ أَنْ تُمُورَ فِي خَرْقِ الْهَوَاءِ بِأَيْدِهِ، وَ أَمَرَهَا أَنْ تَقِفَ مُسْتَسْلِمَةً لِأَمْرِهِ، وَ جَعَلَ شَمْسَهَا آيَةً مُبْصِرَةً لِنَهَارِهَا، وَ قَمَرَهَا آيَةً مَمْحُوَّةً مِنْ لَيْلِهَا، وَ أَجْرَاهُمَا فِي مَنَاقِلِ مَجْرَاهُمَا وَ قَدَّرَ سَيْرَهُمَا فِي مَدَارِجِ دَرَجِهِمَا لِيُمَيِّزَ بَيْنَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ بِهِمَا وَ لِيُعْلَمَ عَدَدُ السِّنِينَ وَ الْحِسَابُ بِمَقَادِيرِهِمَا، ثُمَّ عَلَّقَ فِي جَوِّهَا فَلَكَهَا وَ نَاطَ بِهَا زِينَتَهَا مِنْ خَفِيَّاتِ دَرَارِيِّهَا وَ مَصَابِيحِ كَوَاكِبِهَا، وَ رَمَى مُسْتَرِقِي السَّمْعِ بِثَوَاقِبِ شُهُبِهَا، وَ أَجْرَاهَا عَلَى أَذْلَالِ تَسْخِيرِهَا مِنْ ثَبَاتِ ثَابِتِهَا وَ مَسِيرِ سَائِرِهَا وَ هُبُوطِهَا وَ صُعُودِهَا وَ نُحُوسِهَا وَ سُعُودِهَا.
👈 4. چگونگى آفرينش آسمان ها
فضاى باز و پستى و بلندى و فاصله هاى وسيع آسمان ها را بدون اينكه بر چيزى تكيه كند، نظام بخشيد و شكاف هاى آن را به هم آورد، و هر يك را با آنچه كه تناسب داشت و جفت بود پيوند داد، و دشوارى فرود آمدن و برخاستن را بر فرشتگانى كه فرمان او را به خلق رسانند يا اعمال بندگان را بالا برند آسان كرد.
در حالى كه آسمان را به صورت دود و بخار بود به آن فرمان داد، پس رابطه هاى آن را بر قرار ساخت، سپس آنها را از هم جدا كرد و بين آنها فاصله انداخت، و بر هر راهى و شكافى از آسمان، نگهبانى از شهاب هاى روشن گماشت، و با دست قدرت آنها را از حركت ناموزون در فضا نگهداشت، و دستور فرمود تا برابر فرمانش تسليم باشند.
و آفتاب را نشانه روشنى بخش روز، و ماه را، با نورى كم رنگ براى تاريكى شب ها قرار داد، و آن دو را در مسير حركت خويش به حركت در آورد، و حركت آن دو را دقيق اندازه گيرى كرد تا در درجات تعيين شده حركت كنند كه بين شب و روز تفاوت باشد، و قابل تشخيص شود، و با رفت و آمد آن ها شماره سالها، و اندازه گيرى زمان ممكن باشد.
پس در فضاى هر آسمان فلك آن را آفريد، و زينتى از گوهرهاى تابنده و ستارگان درخشنده بياراست، و آنان را كه خواستند اسرار آسمان ها را دزدانه دريابند، با شهاب هاى درخشنده سوزان تير باران كرد، ستارگان از ثابت و استوار، و گردنده و بى قرار، فرود آينده و بالا رونده، و نگران كننده و شادى آفرين را، تسليم اوامر خود فرمود.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 آفرينش آسمانها
* ويژگيهاى آسمانها
* آفرينش خورشيد و ماه و ستارگان و شهاب ها
* ستارگان ثابت و سيّار
* حالات ستارگان
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #نساء
#نساء_104
وَلَا تَهِنُواْ فِى ابْتِغَآءِ الْقَومِ إِنْ تَكُونُواْ تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً
و در تعقیب دشمن سستى نكنید، اگر شما رنج مى كشید، همانا آنان نیز همان گونه كه شما رنج مى برید رنج مى برند، در حالى كه شما چیزى (امدادهاى غیبى و بهشت) از خداوند امید دارید كه آنان امید ندارند، و خداوند دانا و حكیم است.
** پس از #جنگ_احد، ابوسفیان بالاى كوه #احد رفت و شعار داد كه پیروزى ما در مقابل شكست سال گذشته در #جنگ_بدر بود. یاران پیامبر صلى الله علیه وآله گفتند: شهداى ما در بهشتند و كشته هاى شما در دوزخ.
آنان شعار دادند: «انّ لنا العزّى و لاعزّى لكم» ما بت عُزّى داریم ولى شما ندارید، مسلمانان پاسخ دادند: «اللّه مولانا و لامولى لكم» خداوند مولاى ماست ولى شما مولى ندارید.
آنگاه كفّار به نام بت هُبَل شعار دادند: «اُعلُ هُبَل» سر بلند باد بت هُبَل. مسلمانان در پاسخ فریاد زدند: «اللّه اعلى و اَجلّ» خداوند بالاتر و جلیل تر است. پس از نزول این آیه، پیامبر فرمان #بسیج عمومى (حتّى زخمیان) را صادر كرد، تا با این حركت، فكر بازگشت كفّار از سرشان بیرون رود.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_13
#دعای_سیزدهم_صحیفه_سجادیه
«13» فَمَنْ حَاوَلَ سَدَّ خَلَّتِهِ مِنْ عِنْدِكَ وَ رَامَ صَرْفَ الْفَقْرِ عَنْ نَفْسِهِ بِكَ فَقَدْ طَلَبَ حَاجَتَهُ فِي مَظَانِّهَا وَ أَتَى طَلِبَتَهُ مِنْ وَجْهِهَا
«14» وَ مَنْ تَوَجَّهَ بِحَاجَتِهِ إِلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ أَوْ جَعَلَهُ سَبَبَ نُجْحِهَا دُونَكَ فَقَدْ تَعَرَّضَ لِلْحِرْمَانِ وَ اسْتَحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَوْتَ الْإِحْسَانِ
خداوندا كسى كه ترميم خلأ و شكاف زندگيش را از تو بخواهد، و تغيير تهيدستى و فقرش را از تو درخواست كند، محقّقاً حاجتش را از جايگاه اصلىاش خواسته و به دنبال مطلبش، از راه صحيح و درستش آمده،
و كسى كه براى حاجتش به يكى از آفريدههاى تو رو كند، يا او را به جاى تو وسيله رسيدن به نيازش قرار دهد، محقّقاً خود را در معرض محروميت قرار داده، و سزاوار از دست رفتن احسان تو گشته است.
#سیزدهم #دعا_سیزدهم_14
#رجوع_به_خلق_در_وقت_حاجت
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_13
#دعای_سیزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_سیزدهم_14
#رجوع_به_خلق_در_وقت_حاجت 3
#جود_و_گشاده_رويى 1
❇️ جود و سخاوت و مروّت و جوانمردى و دلسوزى به حال مردم و رسيدگى به وضع ناتوانان و كرم و كرامت از اخلاق انبيا و پاكان و عباد صالح و اولياى الهى است.
امام على عليه السلام در اين باره مىفرمايد:
سادَةُ النّاسِ فِى الدُّنْيا الْاسْخِياءُ وَ فِى الْآخِرَةِ الْاتْقِياءُ.
آقا و بزرگ مردم در دنيا سخاوتمندان و در آخرت پرهيزكارانند.
امام صادق عليه السلام فرمود:
انَّ اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى رَضِىَ لَكُمُ الْاسْلامَ ديناً، فَاحْسِنُوا صُحْبَتَهُ بِالسَّخاءِ وَ حُسْنِ الْخُلْقِ.
به حقيقت كه خداوند متعال اسلام را براى شما به عنوان دين رضايت داده، شما بيائيد دين خود را با سخاوت و حسن خلق نيكو بداريد.
امام صادق عليه السلام فرمود:
خِيارُكُمْ سُمَحاؤُكُمْ، وَ شِرارُكُمْ بُخَلاؤُكُمْ وَ مِنْ صالِحِ الْاعْمالِ الْبِرُّ بِالْاخْوانِ وَ السَّعْىُ فى حَوائِجِهِمْ وَ فى ذلِكَ مَرْغَمَةٌ لِلْشِّيْطانِ، وَ تَزَحْزُحٌ عَنِ النِّيرانِ، وَ دُخُولُ الْجِنان.
بهترين شما سخاوتمندان و بدترينتان بخيلانند، از اعمال صالحه، نيكى به برادران و كوشش در رفع نياز آنان است كه اين كوشش دماغ شيطان را به خاك مىمالد و شما را از آتش جهنّم دور و سبب ورود به بهشت است.
امام صادق عليه السلام بعد از اين جملات به جميل فرمودند:
اى جميل! اين حديث را به ياران شريف خود برسان، جميل به حضرت عرضه داشت: فدايت شوم ياران شريفم كيانند؟ فرمود: آنان كه نسبت به برادران دينى خود نيكوكارند چه در سختى و چه در راحت، سپس فرمود: اى جميل! براى آن كس كه از ثروت و مال بهره دارد، رسيدگى به محتاجان كار ساده و آسانى است.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج7، ص: 52
#سیزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 منْ تَوَجَّهَ بِحَاجَتِهِ إِلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ أَوْ جَعَلَهُ سَبَبَ نُجْحِهَا دُونَكَ فَقَدْ تَعَرَّضَ لِلْحِرْمَانِ
خداوندا كسى كه براى #حاجت اش به يكى از آفريده هاى تو رو كند، يا او را به جاى تو وسيله رسيدن به نيازش قرار دهد، محقّقاً خود را در معرض محروميت قرار داده!!
🍀« ( درخواست حاجت از بندگان مذموم ولی ) جود و سخاوت و مروّت و جوانمردى و دلسوزى به حال مردم و رسيدگى به وضع ناتوانان و كرم و كرامت از اخلاق انبيا و پاكان و عباد صالح و اولياى الهى است. »
👤استاد حسین #انصاریان
#سیزدهم #دعا_سیزدهم_14
#رجوع_به_خلق_در_وقت_حاجت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2