#دعا_بیستم_16
بسم الله الرحمن الرحيم
🔹 قسمت سوم از چهار فقره ی زیر:
اللَّهُمَّ
1️⃣ و أَنْطِقْنِي بِالْهُدَى ،
2️⃣ و أَلْهِمْنِي التَّقْوَى ،
3️⃣ و وَفِّقْنِي لِلَّتِي هِيَ أَزْكَى ،
4️⃣ و اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَرْضَى . 🔹
امام سجاد عليه السلام در اين چهار جمله از دعاى شريف « مكارمالاخلاق » ، چهار درخواست از پيشگاه بارىتعالى مىنمايد:
اول، بار الها #زبان مرا به نطقى گويا فرما كه هدايتبخش و مايهى ايصال به حق باشد،
دوم، بار الها! تقوى و تنزه را با افاضه ى معنوى و اشراق روحانى خود به دلم الهام فرما،
سوم، بار الها! مرا موفق نما به چيزى كه هر چه بيشتر موجب تطهير معنوى و نمو روحانيم باشد،
چهارم، بار الها! نيروى مرا در راهى به كار گير كه مايهى خشنودى و رضاى بيشتر ذات اقدست گردد.
«ازکی»صفت برتر است،به معنای پاکیزه تر.
موصوف آن حذف شده و ضمیر «التی»نمایانگر موصوف حذف شده است.
در لغت به معنای طهارت و رشد آمده است،دراینجا،منظور طهارت باطنی است مثل سیرت پاکیزه،خصلت های پاک و.....
موفقیت در آنچه پاکیزه ترین است،نتیجه هدایت و تقوی الهی است.
هنگامی که آدمی(بافضل خداوند)راه هدایت را می پیماید باید حرمت خداوند را نگه دارد(تقوی).
با مراقبت مداوم،زمینه برای پاکیزگی مهیا می شود.
پاکیزگی قلب ودرون به چه درد می خورد؟ایمان.ایمان به خداوند بزرگ،درون قلب های پاکیزه جای می گیرد.
انسان خواهان امنیت است.ایمان به قلب،امنیت می دهد.آرامش،سهم قلب های است که ایمان به خداوند دارند.هرچه ایمان خالص تر،امنیت بیشتر.
گمشده بشر امروز،امنیت است اما راه رسیدن به آن را نمیداند همه راه ها می رودغیر از راه اصلی.«گاهی چه زود دیر می شود»
امنیت قلب با«خودسازی»به دست می آید.
خدایا توفیق ام ده...
به عمل
نه فقط حرف
ادعا
ظاهر سازی
بدون رسوخ قلبی
عملی ازکی
پاکیزه
طیب
طاهر
بی هیچ غرض و مرضی
خالصانه
لله
تقربا الی الله
قربه الی الله
همچون مولایمان علی علیه السلام
ضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین
آمین
امام سجاد (ع) در جملهى سوم دعا به پيشگاه خداوند عرض مىكند:
و وفقنى للتى هى ازكى،
بار الها! مرا موفق بدار به چيزى كه هر چه بيشتر موجب طهارت و پاكى و مايه ى نمو و رشد روحانيم گردد.
«زكوه» و «تزكيه» در احاديث، مكرر ذكر شده است،
و اصل «زكوه» در لغت به معناى طهارت، نمو، بركت، و مدح است،
و همهى اين معانى در قرآن شريف و روايات آمده است.
**زكوه به معناى طهارت:
قد افلح من زكيها، و قد خاب من دسيها.
بىگمان رستگارى براى كسانى است كه نفس خود را از اخلاق ذميمه و اوصاف پليد تطهير مىنمايند.
**زكوه به معناى نمو و بركت:
ذلكم ازكى لكم و اطهر.
*مجمعالبحرين در مادهى (ز ك و) آيه " ذلكم ازكى لكم و اطهر " را چنين معنى مىكند:
اى انمى لكم و اعظم بركه، يعنى:
اين عمل كه در آيه ذكر شده براى شما نمو بيشتر و بركت عظيمتر در بر دارد.
**زكوه به معناى «مدح»:
فلا تزكوا انفسكم هو اعلم بمن اتقى،
خويشتن را مدح و تمجيد ننماييد چه آنكه خداوند به ضميرتان آگاه است و مىداند كدام يك از شما واجد نعمت تقوى است.
مهمترين ماموريت فرستادگان الهى آن بود كه نفوس مردم را از پليدى شرك تزكيه و تطهير نمايند و انديشههاى باطلى را كه دربارهى بت و بتپرستى داشتند از صفحات خاطرشان بزدايند و آنان را به راه يكتاپرستى سوق دهند. قرآن شريف دربارهى ماموريت آسمانى حضرت محمد بن عبدالله صلى الله عليه و آله مىفرمايد :
يتلوا عليهم آياته و يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمه.
آيات الهى را بر آنان تلاوت نمايد، ارواحشان را از شرك تطهير كند، و پس از آنكه يكتاپرستى را قبول نمودند كتاب و حكمت بارىتعالى را به آنان بياموزد و از تعاليم سعادتبخش اسلام آگاهشان نمايد.
دعوت به توحيد و تطهير دلهاى آلودهى بشر در سرلوحهى دعوت پيمبران الهى قرار داشت و اين مهم كه زيربناى مكتب انسانساز انبياست آنقدر مورد توجه بود كه اولين ماموريتى را كه خداوند به حضرت موسى بن عمران محول فرمود اين بود كه نزد فرعون برود و تطهير دل او را با وى در ميان بگذارد و اگر مايل باشد از خودپرستيش برهاند و به صراط سعادت هدايتش نمايد.
اذهب الى فرعون انه طغى. فقل هل لك الى ان تزكى؟ و اهديك الى ربك فتخشى.
نزد فرعون برو كه به سركشى و طغيان گراييده است. به او بگو آيا براى تطهير و تزكيهى نفس خود آمادگى دارى كه تو را به پروردگارت هدايت نمايم تا از عظمت او بترسى و از ادعاى ربوبيت دست بردارى؟
اولياى بزرگ اسلام براى تزكيه ى نفس و نيل به كمال معنوى همواره، متوجه به خداوند بودند و در اين باره از ذات اقدس الهى استمداد مىنمودند.
سعيد ابن ابىهلال مىگويد: روش پيمبر گرامى اسلام (ص) اين بود كه وقتى آيهى «قد افلح من زكاها» را مىخواند، قدرى توقف مىنمود، سپس به پيشگاه خداوند عرض مىكرد:
اللهم آت نفسى تقواها، انت وليها و موليها و زكها و انت خير من زكاها.
بار الها! تقواى نفسم را به من بده كه تو ولى و مولاى نفس من هستى، آن را تزكيه و تطهير كن كه تو بهترين تزكيهكنندهاى.
امام سجاد (ع) همانند جد بزرگوارش رسول اكرم (ص) براى بهره مندى بيشتر از تزكيه ى نفس به پيشگاه خداوند عرض مىكند:
و وفقنى للتى هى ازكى،
بار الها! مرا موفق بدار به صفات و خصالى كه پاكيزهترين وسيله براى تزكيهى نفس انسان باشد تا بر اثر آن به رشد و نمو بيشتر و اجر فزونتر دست يابم.