eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سید محمد باقر ره، عالمی که با دعای یک سگ زندگیش متحول شد!! 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
طرح هفته 84 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ عبارت 👌قسمت سوم چهار فقره ی زیر 👇 🔹اللَّهُمَّ 1️⃣و أَنْطِقْنِى بِالْهُدَى، 2️⃣ و أَلْهِمْنِي التَّقْوَى 3️⃣و وَفِّقْنِى لِلَّتِى هِىَ أَزْكَى، 4️⃣و اسْتَعْمِلْنِى بِمَا هُوَ أَرْضَى🔹 🔸خدايا 1️⃣زبان مرا به هدايت گويا گردان، 2️⃣ و پرهیزگاری را به من الهام فرما 3️⃣و مرا به هر کاری که پاکیزه تر است موفق بدار 4️⃣و به طريقتى هر چه نيكوتر بر گمار، https://eitaa.com/sahife2/24746 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف " اینجا " گوش دهید 👈 و متن آن را « اینجا » بخوانید ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید.... همین دعای " دعای صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس است» 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️موفقیت در ایستادگی است *️⃣ امیرالمؤمنین، هرجا که گوهر انسانی وجودش لازم بود، حضور داشت؛ ولو هیچ‌کس نبود. می‌فرمود: «لا تستوحشوا فی طریق الهدی لِقِلَّة اهله»؛ اگر در اقلّیّتید و همه یا اکثریت مردم دنیا با شما بدند و راهتان را قبول ندارند، وحشت نکنید و از راه برنگردید. وقتی راه درست را تشخیص دادید، با همه‌ی وجود آن را بپیمایید. این منطق امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام بود؛ منطقی شجاعانه که آن را در زندگی خود به کار بست. در حکومت خود هم که کمتر از پنج سال طول کشید، باز همین منطق امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام بود. هرچه نگاه می‌کنید، شجاعت است. از روز دومِ بیعت با امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام، این بزرگوار درباره‌ی قطایعی که قبل از ایشان به این و آن داده شده بود فرمود: «واللَّه لو وجدته تزوّج به النّساء و ملک به الاماء»؛ به خدا اگر ببینم املاکی را که قبل از من به ناحق کسانی به شما داده‌اند و مهریه زنانتان قرار داده‌اید، یا با پول فروش آن، کنیز خریده‌اید، ملاحظه نمی‌کنم و همه‌ی آنها را برمی‌گردانم. آن‌گاه شروع به اقدام کرد و آن دشمنیها به‌وجود آمد. شجاعت از این بالاتر! در مقابل لجوجترین افراد، شجاعانه ایستاد. در مقابل کسانی که در جامعه‌ی اسلامی نام و نشانی داشتند، شجاعانه ایستاد. در مقابل ثروت انباشته شده در شام که می‌توانست دهها هزار سرباز جنگجو را در مقابل او به صف آرایی وادار کند، شجاعانه ایستاد. ۱۳۷۴/۱۱/۲۰ *️⃣ ایستادگی جمهوری اسلامی، مظهر عدالت‌خواهی امیرالمؤمنین است. آنچه ما ملت ایران و مسئولان بالخصوص بر عهده داریم، این است که این الگو را هرچه بیشتر به نمونه‌ی اصلی خود نزدیک و شبیه کنیم. در داخل کشور شعار «عدالت» را جدی باید گرفت؛ شعار «دینداری» را جدی باید گرفت؛ راه امیرالمؤمنین را جدی باید گرفت و همین است که میتواند ما را برای رسیدن به آرمانها و آرزوهای بلند ملت ایران کمک کند؛ کما اینکه خصوصیات امام بزرگوار ما در آن چیزهائی که پیشرفت جامعه و حیات جامعه‌ی اسلامی محتاج آن هست، شبیه خصوصیات امیرالمؤمنین بود؛ البته با فاصله‌ی مشخصی که بین آن قله‌ی عظیم با انسانهای معمولی هست. امام بزرگوار ما در راه حق و عدالت قائل به رودربایستی و ملاحظه‌ی این و آن و ترس و ضعف و عقب‌نشینی نبود؛ او هم همانطور که امیرالمؤمنین توصیه فرموده بود که: «لا تستوحشوا فی طریق الهدی لقلّة اهله»، از تنهائی نمیترسید؛ از اینکه تنها بماند، نمیترسید، واهمه نداشت؛ حق با اوست، پس خدا با اوست. با مجاهدت حرکت کرد، خدای متعال هم ملت ایران و ملتهای مسلمان را با او در دل و در جوارح همراه کرد و دیدید چه حرکت عظیمی به وجود آمد. امام اینجوری بود. امروز هم مسئولان کشور و آحاد مردم ما اگر میخواهند ملت ایران به آن قله‌ی بلند عظمت و افتخار و عزتی که آرزویش را دارد، دست پیدا کند، باید همین راه را دنبال کنند؛ باید با شجاعت تمام، با آگاهی و بینش کامل، با خطرپذیری در مقابل قدرتمندان و زورگویان و زورمندان عالم این راه را ادامه دهند. موفقیت در «ایستادگی» است. ۱۳۸۶/۰۵/۰۶ 👤 https://eitaa.com/sahife2/59063 🆔 @sahife2
بسم الله الرحمن الرحيم 🔹 قسمت سوم از چهار فقره ی زیر: اللَّهُمَّ 1️⃣ و أَنْطِقْنِي بِالْهُدَى ، 2️⃣ و أَلْهِمْنِي التَّقْوَى ، 3️⃣ و وَفِّقْنِي لِلَّتِي هِيَ أَزْكَى ، 4️⃣ و اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَرْضَى . 🔹 امام سجاد عليه ‏السلام در اين چهار جمله از دعاى شريف « مكارم‏الاخلاق » ، چهار درخواست از پيشگاه بارى‏تعالى مى‏نمايد: اول، بار الها مرا به نطقى گويا فرما كه هدايت‏بخش و مايه‏ى ايصال به حق باشد، دوم، بار الها! تقوى و تنزه را با افاضه‏ ى معنوى و اشراق روحانى خود به دلم الهام فرما، سوم، بار الها! مرا موفق نما به چيزى كه هر چه بيشتر موجب تطهير معنوى و نمو روحانيم باشد، چهارم، بار الها! نيروى مرا در راهى به كار گير كه مايه‏ى خشنودى و رضاى بيشتر ذات اقدست گردد.
«ازکی»صفت برتر است،به معنای پاکیزه تر. موصوف آن حذف شده و ضمیر «التی»نمایانگر موصوف حذف شده است. در لغت به معنای طهارت و رشد آمده است،دراینجا،منظور طهارت باطنی است مثل سیرت پاکیزه،خصلت های پاک و..... موفقیت در آنچه پاکیزه ترین است،نتیجه هدایت و تقوی الهی است. هنگامی که آدمی(بافضل خداوند)راه هدایت را می پیماید باید حرمت خداوند را نگه دارد(تقوی). با مراقبت مداوم،زمینه برای پاکیزگی مهیا می شود. پاکیزگی قلب ودرون به چه درد می خورد؟ایمان.ایمان به خداوند بزرگ،درون قلب های پاکیزه جای می گیرد. انسان خواهان امنیت است.ایمان به قلب،امنیت می دهد.آرامش،سهم قلب های است که ایمان به خداوند دارند.هرچه ایمان خالص تر،امنیت بیشتر. گمشده بشر امروز،امنیت است اما راه رسیدن به آن را نمی‌داند همه راه ها می رودغیر از راه اصلی.«گاهی چه زود دیر می شود» امنیت قلب با«خودسازی»به دست می آید.
خدایا توفیق ام ده... به عمل نه فقط حرف ادعا ظاهر سازی بدون رسوخ قلبی عملی ازکی پاکیزه طیب طاهر بی هیچ غرض و مرضی خالصانه لله تقربا الی الله قربه الی الله همچون مولایمان علی علیه السلام ضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین آمین
امام سجاد (ع) در جمله‏ى سوم دعا به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و وفقنى للتى هى ازكى، بار الها! مرا موفق بدار به چيزى كه هر چه بيشتر موجب طهارت و پاكى و مايه‏ ى نمو و رشد روحانيم گردد.
«زكوه» و «تزكيه» در احاديث، مكرر ذكر شده است، و اصل «زكوه» در لغت به معناى طهارت، نمو، بركت، و مدح است، و همه‏ى اين معانى در قرآن شريف و روايات آمده است.
**زكوه به معناى طهارت: قد افلح من زكيها، و قد خاب من دسيها. بى‏گمان رستگارى براى كسانى است كه نفس خود را از اخلاق ذميمه و اوصاف پليد تطهير مى‏نمايند.
**زكوه به معناى نمو و بركت: ذلكم ازكى لكم و اطهر. *مجمع‏البحرين در ماده‏ى (ز ك و) آيه " ذلكم ازكى لكم و اطهر " را چنين معنى مى‏كند: اى انمى لكم و اعظم بركه، يعنى: اين عمل كه در آيه ذكر شده براى شما نمو بيشتر و بركت عظيمتر در بر دارد.
**زكوه به معناى «مدح»: فلا تزكوا انفسكم هو اعلم بمن اتقى، خويشتن را مدح و تمجيد ننماييد چه آنكه خداوند به ضميرتان آگاه است و مى‏داند كدام يك از شما واجد نعمت تقوى است.
مهمترين ماموريت فرستادگان الهى آن بود كه نفوس مردم را از پليدى شرك تزكيه و تطهير نمايند و انديشه‏هاى باطلى را كه درباره‏ى بت و بت‏پرستى داشتند از صفحات خاطرشان بزدايند و آنان را به راه يكتاپرستى سوق دهند. قرآن شريف درباره‏ى ماموريت آسمانى حضرت محمد بن عبدالله صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد : يتلوا عليهم آياته و يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمه. آيات الهى را بر آنان تلاوت نمايد، ارواحشان را از شرك تطهير كند، و پس از آنكه يكتاپرستى را قبول نمودند كتاب و حكمت بارى‏تعالى را به آنان بياموزد و از تعاليم سعادت‏بخش اسلام آگاهشان نمايد.
دعوت به توحيد و تطهير دلهاى آلوده‏ى بشر در سرلوحه‏ى دعوت پيمبران الهى قرار داشت و اين مهم كه زيربناى مكتب انسان‏ساز انبياست آنقدر مورد توجه بود كه اولين ماموريتى را كه خداوند به حضرت موسى بن عمران محول فرمود اين بود كه نزد فرعون برود و تطهير دل او را با وى در ميان بگذارد و اگر مايل باشد از خودپرستيش برهاند و به صراط سعادت هدايتش نمايد. اذهب الى فرعون انه طغى. فقل هل لك الى ان تزكى؟ و اهديك الى ربك فتخشى. نزد فرعون برو كه به سركشى و طغيان گراييده است. به او بگو آيا براى تطهير و تزكيه‏ى نفس خود آمادگى دارى كه تو را به پروردگارت هدايت نمايم تا از عظمت او بترسى و از ادعاى ربوبيت دست بردارى؟
اولياى بزرگ اسلام براى تزكيه‏ ى نفس و نيل به كمال معنوى همواره، متوجه به خداوند بودند و در اين باره از ذات اقدس الهى استمداد مى‏نمودند. سعيد ابن ابى‏هلال مى‏گويد: روش پيمبر گرامى اسلام (ص) اين بود كه وقتى آيه‏ى «قد افلح من زكاها» را مى‏خواند، قدرى توقف مى‏نمود، سپس به پيشگاه خداوند عرض مى‏كرد: اللهم آت نفسى تقواها، انت وليها و موليها و زكها و انت خير من زكاها. بار الها! تقواى نفسم را به من بده كه تو ولى و مولاى نفس من هستى، آن را تزكيه و تطهير كن كه تو بهترين تزكيه‏كننده‏اى.
امام سجاد (ع) همانند جد بزرگوارش رسول اكرم (ص) براى بهره‏ مندى بيشتر از تزكيه ‏ى نفس به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و وفقنى للتى هى ازكى، بار الها! مرا موفق بدار به صفات و خصالى كه پاكيزه‏ترين وسيله براى تزكيه‏ى نفس انسان باشد تا بر اثر آن به رشد و نمو بيشتر و اجر فزونتر دست يابم.
🔹اللَّهُمَّ 🙏 و وَفِّقْنِي لِلَّتِي هِيَ أَزْكَى بار الها! مرا موفق نما به چيزى كه هر چه بيشتر موجب تطهير معنوى و رشد روحانيم باشد. 🔊شرح مرحوم آیت الله تحت عنوان " الهی " در 2 قسمت : " 1 2 " ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
✳️ زندگی نورانی مرحوم آیت الله شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق ورامینی رازی معروف به شیخ ره صاحب کتاب نورانی یک از شیعه( الکافی، مَن لایَحضُرُه الفقیه، تهذیب الاحکام و الاِستِبصار) 🙏لطفا با ذکر فاتحه و روی اعداد زیر کلیک کنید 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 👌ویژه‌نامه الکترونیکی در 5 فصل " اینجا " 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
✳️ کتاب کافی، در دوره‌ای ۱۱۰۰ ساله، از وفات مرحوم در ۳۲۹ هجری تا روزگار ما، بیش از هزار سال است که مرجعیّت علمی دارد و بین جوامع شیعه، دست به دست می‌شود و هرگز هیچ فقیه، متکلم یا مفسر شیعه، از آن، مستغنی نبوده است. شخصیّت شیخ کلینی رحمه‌الله علیه نیز شخصیّت علمی بارز و برجسته‌ای است.او در هر دو حوزه ری و بغداد، سال‌های زیادی را به علم‌آموزی و اخذ حدیث از محضر اساتید و مشایخی که شمار آنها بیش از ۵۰ تن است، سپری کرد و از دیگر سو، به تربیت گروه بزرگی از طالبان علم و معارف مکتب اهل بیت علیهم السّلام پرداخت که خود، گواهی بر برجستگی‌های علمیِ شیخ کلینی‌اند. کلینی، تنها یک محدث نبود. بررسی کتاب ، از جهت چگونگی تبویب و تقدیم و تاخیر ابواب آن و عناوین انتخابی آنها (نظیر: کتاب العقل و الجهل، کتاب الحجه، کتاب التوحید و …) نشان می‌دهد که کلینی، علاوه بر آن که محدّثی بزرگ است، متکلمی چیره دست نیز هست و محتوا و روش و عناوینِ به کار گرفته شده توسط وی، ناظر به مسائل کلامیِ رایج در روزگار اوست. ضمنا مقدّمه شیخ بر کافی، مقدمه درخشانی است که نشان می‌دهد این مرد، چه تسلّطی بر عبارات و کلمات و مطالب و مفاهیم کلامی و … داشته است. عصر کلینی نیز روزگار حسّاس و دشواری است. ولادت او، در حوالی سال ۲۶۰ هجری اتفاق افتاده است که سال وفات امام عسکری علیه السّلام و آغاز غیبت صُغراست و با در نظر گرفتن سال درگذشت او (یعنی ۳۲۹ هجری)، در می‌یابیم که حیات وی، کاملا منطبق بر دوره غیبت صُغراست که از پیچیده‌ترین و حساس‌ترین برهه‌ها در تاریخ تشیع است و شیخ کلینی، تقریبا ۲۰ سال پایانی عمر خویش را‌، در بغداد به سرآورد که محل سکونت نواب اربعه و وکلای ناحیه مقدسه بود و این ویژگی‌ها در حیات کلینی، برای کسانی که می‌خواهند درباره حرکت علمی شیعه به تحقیق بپردازند، در خورِ توجّه است. به نظر این جانب، تجلیل از کلینی، تجلیل از علم، تجلیل از دین و تجلیل از تشیع است. کافی نیز اثر ارزشمندی است و در مورد این کتاب شریف و مولف بزرگوارش، هر چه تجلیل و هر اندازه کار علمی انجام بشود، جا دارد. 👤 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
📚🔊 1️⃣«متن، ترجمه، و شرح اصول کافی کتاب اول (العقل‌ و الجهل)» https://taaghche.com/book/39203 2️⃣«ترجمه فارسی اصول کافی؛ بخش اول (جلد اول و دوم)» https://taaghche.com/book/80286 3️⃣«ترجمه فارسی اصول کافی؛ بخش دوم (جلد سوم و چهارم)» https://taaghche.com/book/80287 👈شما میتوانید آنها را بصورت کاملا قانونی با قیمت مناسب از دریافت کنید ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2