۴ دی ۱۴۰۱
D1737514T16106002(Web).mp3
1.15M
👈🔊 دعای #پانزدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری (اینجا)
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
۴ دی ۱۴۰۱
📚برشی از کتاب
« #بصیرت حضرت #فاطمه_زهرا علیهاالسلام »
https://eitaa.com/sahife2/46035
#خطبه_فدکیه
#منتخب_کتاب
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
۴ دی ۱۴۰۱
۵ دی ۱۴۰۱
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #مائده
#مائده_7
* وَ اذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ مِيثَقَهُ الَّذِى وَاثَقَكُم بِهِ إِذ قُلْتُمْ سِمِعْنَا وَ أَطَعْنَا وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ عِلِيمُ بِذَاتِ الصُّدُورِ
* و به یاد آورید نعمتى را كه خداوند بر شما عطا كرده و پیمانى را كه بطور محكم با شما بست، آنگاه كه گفتید: شنیدیم و اطاعت كردیم. و از خداوند پروا كنید، زیرا كه خدا از درون سینه ها آگاه است.
* گرچه موضوع یاد #نعمت و رعایت میثاقِ مطرح در آیه ، یك هشدار كلّى و عمومى است، ولى ممكن است به دلایلى مسأله ى #رهبرى جامعه اسلامى و اطاعت از او مراد باشد. آن دلایل عبارتند از:
1- رهبرى الهى، عهد ومیثاق خدایى است. داستان حضرت ابراهیم و درخواست امامت براى نسل خویش و پاسخ خدا كه ظالمان به عهد من (امامت) نمى رسند، گواه بر این مطلب است. «لاینال عهدى الظالمین»
2- پس از تعیین حضرت على علیه السلام به امامت در #غدیر خم، آیه سوّم همین سوره #مائده_3 نازل شد كه امروز نعمتم را بر شما تمام كردم.
3- مردم در #غدیر_خم با على علیه السلام بیعت كردند و سمعاً و طاعةً گفتند. این آیه بار دیگر مردم را به وفادارى و پایدارى نسبت به رهبرى فرا مى خواند.
پیمان بر شنیدن و اطاعت كردن، «سمعنا و أطعنا» شامل همه پیمان هایى مى شود كه انسان ها بطور طبیعى و فطرى به صورت قولى، یا عملى با انبیا داشته اند، مثل بیعت ها و شهادت هاى آنان به توحید و نبوّت.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
۵ دی ۱۴۰۱
۵ دی ۱۴۰۱
۵ دی ۱۴۰۱
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_109
و من خطبة له عليه السلام فى بيان قدرة اللَّه و انفراده بالعظمة و أمر البعث.
امام عليه السلام اين خطبه را براى بيان قدرت خداوند و عظمت منحصر به فرد او و مسأله رستاخيز و قيامت ذكر فرموده است.
اين خطبه از خطبه هاى بسيار فصيح و بليغ و پرمحتوا و با ارزش نهج البلاغه است كه به همين دليل نام الزّهراء (درخشنده) را بر آن گزارده اند
❇️ بخش چهارم: هنگام #مرگ
👈 فغَيْرُ مَوْصُوفٍ مَا نَزَلَ بِهِمْ؛ اجْتَمَعَتْ عَلَيْهِمْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ وَ حَسْرَةُ الْفَوْتِ، فَفَتَرَتْ لَهَا أَطْرَافُهُمْ وَ تَغَيَّرَتْ لَهَا أَلْوَانُهُمْ، ثُمَّ ازْدَادَ الْمَوْتُ فِيهِمْ وُلُوجاً، فَحِيلَ بَيْنَ أَحَدِهِمْ وَ بَيْنَ مَنْطِقِهِ وَ إِنَّهُ لَبَيْنَ أَهْلِهِ يَنْظُرُ بِبَصَرِهِ وَ يَسْمَعُ بِأُذُنِهِ عَلَى صِحَّةٍ مِنْ عَقْلِهِ وَ بَقَاءٍ مِنْ لُبِّهِ، يُفَكِّرُ فِيمَ أَفْنَى عُمُرَهُ وَ فِيمَ أَذْهَبَ دَهْرَهُ، وَ يَتَذَكَّرُ أَمْوَالًا جَمَعَهَا أَغْمَضَ فِي مَطَالِبِهَا وَ أَخَذَهَا مِنْ مُصَرَّحَاتِهَا وَ مُشْتَبِهَاتِهَا، قَدْ لَزِمَتْهُ تَبِعَاتُ جَمْعِهَا وَ أَشْرَفَ عَلَى فِرَاقِهَا، تَبْقَى لِمَنْ وَرَاءَهُ [يُنَعَّمُونَ] يَنْعَمُونَ فِيهَا وَ يَتَمَتَّعُونَ بِهَا، فَيَكُونُ الْمَهْنَأُ لِغَيْرِهِ وَ الْعِبْءُ عَلَى ظَهْرِهِ وَ الْمَرْءُ قَدْ غَلِقَتْ رُهُونُهُ بِهَا، فَهُوَ يَعَضُّ يَدَهُ نَدَامَةً عَلَى مَا أَصْحَرَ لَهُ عِنْدَ الْمَوْتِ مِنْ أَمْرِهِ وَ يَزْهَدُ فِيمَا كَانَ يَرْغَبُ فِيهِ أَيَّامَ عُمُرِهِ، وَ يَتَمَنَّى أَنَ الَّذِي كَانَ يَغْبِطُهُ بِهَا وَ يَحْسُدُهُ عَلَيْهَا قَدْ حَازَهَا دُونَهُ؛ فَلَمْ يَزَلِ الْمَوْتُ يُبَالِغُ فِي جَسَدِهِ حَتَّى خَالَطَ لِسَانُهُ سَمْعَهُ، فَصَارَ بَيْنَ أَهْلِهِ لَا يَنْطِقُ بِلِسَانِهِ وَ لَا يَسْمَعُ بِسَمْعِهِ، يُرَدِّدُ طَرْفَهُ بِالنَّظَرِ فِي وُجُوهِهِمْ يَرَى حَرَكَاتِ أَلْسِنَتِهِمْ وَ لَا يَسْمَعُ رَجْعَ كَلَامِهِمْ؛ ثُمَّ ازْدَادَ الْمَوْتُ الْتِيَاطاً بِهِ [فَقَبَضَ بَصَرَهُ كَمَا قَبَضَ سَمْعَهُ] فَقُبِضَ بَصَرُهُ كَمَا قُبِضَ سَمْعُهُ وَ خَرَجَتِ الرُّوحُ مِنْ جَسَدِهِ فَصَارَ جِيفَةً بَيْنَ أَهْلِهِ قَدْ [أُوحِشُوا] أَوْحَشُوا مِنْ جَانِبِهِ وَ تَبَاعَدُوا مِنْ قُرْبِهِ، لَا يُسْعِدُ بَاكِياً وَ لَا يُجِيبُ دَاعِياً؛ ثُمَّ حَمَلُوهُ إِلَى مَخَطٍّ فِي الْأَرْضِ، فَأَسْلَمُوهُ فِيهِ إِلَى عَمَلِهِ وَ انْقَطَعُوا عَنْ زَوْرَتِهِ.
*️⃣ * 5. وصف چگونگى مرگ و مردن (#ياد_مرگ)
و آنچه بر آنان فرود آيد وصف ناشدنى است. سختى جان كندن و حسرت از دست دادن دنيا، به دنيا پرستان هجوم آورد. بدن ها در سختى جان كندن سست شده و رنگ باختند،
مرگ آرام آرام همه اندامشان را فرا گرفته، زبان را از سخن گفتن باز مى دارد، و او در ميان خانواده اش افتاده با چشم خود مى بيند و با گوش مى شنود و با عقل درست مى انديشد كه عمرش را در پى چه كارهايى تباه كرده و روزگارش را چگونه سپرى كرده به ياد ثروت هايى كه جمع كرده مى افتد، همان ثروت هايى كه در جمع آورى آنها چشم بر هم گذاشته و از حلال و حرام و شبهه ناك گرد آورده و اكنون گناه جمع آورى آن همه بر دوش اوست كه هنگام جدايى از آنها فرا رسيده، و براى وارثان باقى مانده است تا از آن بهرمند گردند، و روزگار خود گذرانند.
راحتى و خوشى آن براى ديگرى و كيفر آن بر دوش اوست، و او در گرو اين اموال است كه دست خود را از پشيمانى مى گزد به خاطر واقعيّت هايى كه هنگام مرگ مشاهده كرده است. در اين حالت از آنچه كه در زندگى دنيا به آن علاقمند بود بى اعتنا شده آرزو مى كند، اى كاش آن كس كه در گذشته بر ثروت او رشك مى برد، اين اموال را جمع كرده بود.
اما مرگ هم چنان بر اعضاى بدن او چيره مى شود، تا آن كه گوش او مانند زبانش از كار مى افتد، پس در ميان خانواده اش افتاده نه مى تواند با زبان سخن بگويد و نه با گوش بشنود، پيوسته به صورت آنان نگاه مى كند، و حركات زبانشان را مى نگرد اما صداى كلمات آنان را نمى شنود، سپس چنگال مرگ تمام وجودش را فرا مى گيرد، و چشم او نيز مانند گوشش از كار مى افتد، و روح از بدن او خارج مى شود، و چون مردارى در بين خانواده خويش بر زمين مى ماند كه از نشستن در كنار او وحشت دارند، و از او دور مى شوند.
نه سوگواران را يارى مى كند و نه خواننده اى را پاسخ مى دهد، سپس او را به سوى منزلگاهش در درون زمين مى برند، و به دست عملش مى سپارند و براى هميشه از ديدارش چشم مى پوشند.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 مراحل تکان دهنده مرگ
*لحظه هولناک جان دادن
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
۵ دی ۱۴۰۱
دعای #پانزدهم صحیفه سجادیه ( اینجا )
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "آنگاه که بیمار میشد یا سختی و بلایی فرود می آمد"
https://eitaa.com/sahife2/52277
#دعا_پانزدهم_1
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
۵ دی ۱۴۰۱
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_15
#دعای_پانزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_پانزدهم_1
#سلامت_جسم_طهارت_بدن_لباس 2
#نجاست 1
#مشرک
❇️ پارهاى از اوصاف مشركان
1- مشركان از نظر قرآن كسانى هستند در برابر موحّدان كه نه تنها اربابان و قدرتهاى مادى را در برابر اللّه نفى نمىكنند، بلكه در برابر صاحب قدرتهاى مادى، رؤسا و سلاطين كرنش مىورزند و آنها را مانند خداوند دوست دارند.
وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللّهِ انْداداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللّهِ» «بقره 165»
و برخى از مردم به جاى خدا معبودهايى انتخاب مىكنند كه آنها را آن گونه كه سزاوار است خدا را دوست داشته باشند، دوست مىدارند.
2- نيز مشركان كسانى هستند كه در ميان مردم تفرقه و اختلاف دينى مىافكنند و بجاى اتّحاد، احزاب گوناگون پديد مىآورند و هر كدام تنها حزب و گروه خود را حق و سايرين را باطل مىشمارند، قرآن به ما هشدار مىدهد كه:
وَلا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكينَ* مِنَ الَّذينَ فَرَّقُوا دينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً كُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ» «روم 31»
و از مشركان نباشيد.* مشركانى كه دينشان را بخش بخش كردند و [سرانجام] گروه گروه شدند، در حالى كه هر گروهى به آنچه [از بخشى از دين] نزد آنان است [به تصور اين كه حق است] شادمانند!
3- و از ويژگىهاى ديگر اغلب مشركان، پاى بند نبودن به عهد و پيمان است.
كَيْفَ يَكُونُ لِلْمُشْرِكِينَ عَهْدٌ عِندَ اللَّهِ وَعِندَ رَسُولِهِ إِلَّا الَّذِينَ عهَدتُّمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ فَمَا اسْتَقمُواْ لَكُمْ فَاسْتَقِيمُواْ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ» «توبه 7»
چگونه مشركان را نزد خدا و پيامبرش پيمانى [استوار] تواند بود [در صورتى كه همواره پيمان شكنى مىكنند] مگر كسانى كه با آنان در كنار مسجد الحرام پيمان بستهايد، پس تا زمانى كه [به پيمانشان] با شما پايدارى كنند، شما هم به پيمانتان با آنان پايدارى كنيد؛ زيرا خدا پرهيزكاران را دوست دارد.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 172
#پانزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
۵ دی ۱۴۰۱
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_15
#دعای_پانزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_پانزدهم_1
#سلامت_جسم_طهارت_بدن_لباس 2
#نجاست 2
#کافر
❇️ پارهاى از خصوصيات كافران
الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْواً وَلَعِباً وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَالْيَوْمَ نَنْسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هذَا وَمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ» «اعراف 51»
آنان كه دينشان را سرگرمى و بازى گرفتند و زندگى دنيا آنان را فريفت، پس ما امروز از ياد مىبريمشان، همان گونه كه آنان ديدار امروزشان را از ياد بردند وهمواره آيات ما را انكار مىكردند.
1- كافران همانها هستند كه دين خود را به بازى و سرگرمى گرفتهاند.
2- زندگى دنيا آنها را مغرور ساخته است.
3- وعده ديدار آخرت را فراموش كرده و خداوند هم در آخرت آنها را فراموش خواهد كرد.
4- و چون به آيات الهى مىرسند بىدقت دست به انكار مىزنند.
5- صُمٌّ بُكْمٌ عُمْىٌ فَهُمْ لَا يَعْقِلُونَ» «بقره 171»
[كافران، در حقيقت] كر و لال و كورند، به همين سبب [درباره حقايق] انديشه نمىكنند.
6- وَالَّذينَ كَفَرُوا اوْليِاؤُهُمُ الطّاغُوتُ» «بقره 257»
و كسانى كه كافر شدند، سرپرستان آنان طغيان گرانند.
7- اذْ جَعَلَ الَّذينَ كَفَرُوا فى قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجاهِلَيَّةِ» «فتح 26»
[ياد كن] هنگامى را كه كافران [پس از قرارداد صلح حديبيه] دل هايشان را از تعصّب و خشم شديد جاهلى آكنده كردند.
در رساله نوين درباره معناى كافر چنين آمده است:
«كافر كسى است كه از اسلام برگردد و يا مسلمان بوده ولى منكر ضروريات دين مانند نماز، روزه و حج شود، به طورى كه انكارش به انكار رسالت يا تكذيب پيامبر صلى الله عليه و آله يا ناقص شمردن شريعت مقدس اسلام برگردد، يا گفتار و كردار كفرآميز از وى صادر شود، خواه مرتد «برگشته از اسلام» و خواه كافر اصلى، خواه حربى «كسى كه با مسلمانان سرجنگ دارد» و خواه ذمى «كسى كه در پناه اسلام به سر مىبرد».
نواصب، «دشنام دهندگان به ائمه عليهم السلام» و خوارج «قيام كنندگان عليه امام» و غالى «غلوّ كننده درباره ائمه به طورى كه موجب انكار الوهيت يا توحيد و يا نبوت شود» كافرند. «1» در هر صورت طهارت در اسلام امرى مهمّ و برنامهاى فوق العاده است كه شامل تمام امور ظاهر و باطن مىباشد.
از جمله امورى كه در اسلام مراعات آن لازم شمرده شده، بهداشت در غذا و اعتدال در خوراك و رعايت نظافت و پاكيزگى و سلامت بدن مىباشد و به اندازهاى در اسلام حائز اهميّت است كه؛ از بزرگان دين نقل شده است:
الْعَقْلُ السَّليمُ فِى الْجِسْمِ السَّليمِ.
عقل سالم در بدن سالم است.
براى حفظ سلامت جسم و صحت بدن كه بالاترين سرمايه براى عبادت و كار و كوشش و انجام كار خير و خلاصه تأمين سعادت دنيا و آخرت است، دستورهاى زياد و مفيدى در قرآن و روايات وارد شده است که در ادامه می آید.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 174
#پانزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
۵ دی ۱۴۰۱