كلمه ى «#ذكر»
الذكر بالكسر له معنيان: احدهما التلفظ بالشيئ ى و الثان ى احضاره ف ى الذهن بحيث لا يغيب عنه.
«ذكر» دارا ى دو معنى است:
اول، تلفظ نمودن و به زبان آوردن چيزى است.
دوم، حاضر ساختن چيزى در ذهن به طور ى كه از صفحه ى خاطر غايب نشود.
در روايات اوليا ى اسلام، كلمه ى « ذكر » به هر دو معنى در مورد ياد بارى تعالى آمده است، ولى ذكر قلب بالاتر از ذكر زبان است، زيرا ذكر قلب است كه میتواند افراد را به راه طاعت الهى سوق دهد و از معصيت بازدارد.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: از شديدترين فرايض خداوند بر مردم، يكى انصاف دادن از ناحيه ى خودت نسبت به دگران، دوم تعاون برادر مسلم در مالت، و سوم بسيار در ياد خدا بودن.
سپس فرمود: مرادم از «ياد خداوند» ذكر به زبان نيست با آنكه به زبان ياد خدا بودن ذكر است، بلكه مرادم از ذكر خداوند در زمينه ى حلال و حرام الهى است، اگر چيزى طاعت است، عمل كند و اگر معصيت است، ترك گويد.
ان من اشد ما فرض الله على خلقه انصافك الناس عن نفسك و مواساتك اخاك المسلم فى مالك و ذكر الله كثيرا. اما انى لا اعنى سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اكبر، و ان كان منه، لكن ذكر الله عند ما احل و حرم، فان كان طاعه عمل بها و ان كان معصيه تركها.
ذكر قلبى به اعتبار آثار و نتايج مفيدى كه از خود به جا ى میگذارد، ارزشهاى معنو ى متفاوت دارد.
مهمترين اثر ذكر قلبى آن است كه بتواند انسان را از گناه منصرف كند و سد راه هوى و شهوات نفسانى گردد.
اميرالمومنين (علیه السلام) فرمود: الذكر ذكران: ذكر الله عز و جل عند المصيبه و افضل من ذلك ذكر الله عند ما حرم الله عليك فيكون حاجزا.
ذكر حضرت بارى تعالى دو قسم است: يكى ذكر خداوند است در موقع مصيبت، و برتر از آن ذكر خداوند است در مورد محرمات الهى كه بتواند ياد خدا آدمی را از گناه بازدارد.
حب مال و علاقه به تكثير ثروت از جمله امورى است كه میتواند در زمينه ى تجارت و داد و ستد، آدمی را از مسير پاكى و درستكار ى منحرف كند و به اعمال خائنانه و خلاف انصاف و انسانيت وادار سازد.سودجويى قادر است انسان عاشق مال را از طرفى چنان مجذوب نمايد كه از اطاعت الهى و اداى فرايض يوميه بازماند، متوجه نشود كه وقت نماز رسيده و بايد امر الهى را اجابت كند يا اگر متوجه شود، جاذبه ى مال نگذارد از جاى برخيزد و به نداى پروردگار #لبيك گويد، و از طرف ديگر برا ى نيل به منافع بيشتر، در انجام معاملات به انواع گناهان از قبيل ربا و خيانت، تقلب و دروغ، اغفال مشتر ى و قسمتها ى خلاف واقع، احتكار و كمفروشى، و ديگر اعمالى از اين قبيل دست بزند و راه فساد و تباهى را در پيش گيرد.بازرگانان و پيشه ورانى كه مومن واقعى هستند و همواره دلشان در ياد خداوند است، از اين قبيل خطرات و آلودگيها مصون و محفوظ اند، قرآن شريف درباره ى اينان فرموده:
رجال لا تلهيهم تجاره و لا بيع عن ذكر الله.
مردان باايمانى كه از خلق و خو ى مردانگى برخوردارند، تجارت و داد و ستد، آنان را از ياد خداوند غافل نمینمايد و به انحراف گرايش نمی يابند، اوامر الهى را اطاعت میكنند و از منهياتش اجتناب مینمايند و عمر را به پاكدامنى و درستكارى میگذرانند.
على (علیه السلام) فرموده: من عمر قلبه بدوام الذكر حسنت افعاله فى السر و الجهر.
كسى كه دل خود را با ياد دائمی خداوند آباد نمايد، كارهايش در پنهان و آشكار نيكو خواهد بود.
خداوند در قرآن شريف به پيمبر گرامی (ص) دستور داده:
و اذكر ربك فى نفسك تضرعا و خيفه.
در اعماق قلبت با حال تذلل و تضرع آميخته به خوف، در ياد پروردگارت باش.
گرچه مخاطب آيه، رسول گرامی اسلام (ص) است، ولى اين دستور آموزشى است به تمام اهل ايمان،
زيرا كسى كه در دل خداوند را به ياد دارد، از خلوص واقعى برخوردار است اما ذكر به زبان ممكن است در پاره اى از مواقع رنگ ريا به خود بگيرد.
علاوه بر اين، ذكر قلب است كه اعمال بدن را اصلاح میكند و آنها را به مسير صحيح كه مرضى بار ى تعالى است هدايت مینمايد.
به موجب بعضى از روايات ، پاداش ذكر قلب آنقدر بزرگ است كه جز ذات اقدس الهى كسى نمیداند.
زراره كه از اصحاب امام باقر و امام صادق عليهماالسلام بود، از يكى از آن دو امام (علیه السلام) حديث نموده كه فرمود:
ملك مامور ثبت اعمال مردم نمینويسد مگر آن را كه خودش شنيده است و خداوند در قرآن شريف فرموده:
و اذكر ربك فى نفسك تضرعا و خيفه
«پروردگارت را در دل ياد كن به حال تضرع و ترس».
امام (علیه السلام) فرمود: عظمت ثواب اين ذكر را كه بنده در نفس خود انجام داده است، جز خداوند كسى نمیداند.
به ياد حضرت حق بودن در قلب، ضامن حسن اجراى احكام الهى است.كسى كه همواره دلش به ياد خداوند باشد و خويشتن را در حضور مقدس او احساس نمايد، هرگز فكر مخالفتش را در سر نمیپرورد و مطيع بى قيد و شرط ذات اقدس او خواهد بود.
البته اين موفقيت عظيم نصيب اولياى بزرگ الهى است، اما افراد عادى كه به خداوند ايمان دارند ولى به ياد دائمی او موفق نيستند، بايد مراقبت كنند در مواقعى كه میخواهند قدمی بردارند و حقوق ديگران به آن وابستگى دارد، حتما به ياد خدا باشند تا در پناه او از خطا و تضييع حقوق اين و آن مصون بمانند.
رسول اكرم (ص) فرمود: اذكر الله عند همك اذا هممت و عند لسانك اذا حكمت و عند يدك اذا قسمت.
به ياد خداوند باش در كنار تصميمت وقتى همت میگمارى و در كنار زبانت وقتى حكم میكنى و در كنار دستت موقعى كه تقسيم مینمايى.
نماز در اسلام عبادتى است بزرگ و عامل بسيار موثرى است براى قرب به حضرت بارى تعالى
به موجب روايتى آن كس كه دلش به ذكر دائمی خداوند اشتغال دارد، پيوسته در حال اقامه ى نماز است.
امام باقر (علیه السلام) فرمود: مومن پيوسته در نماز است مادامی كه دلش در ياد حضرت بار ى تعالى است، ايستاده باشد يا نشسته يا در حال درازكش.خداوند در قرآن شريف فرموده:
الذين يذكرون الله قياما و قعودا و على جنوبهم و يتفكرون فى خلق السموات و الارض، ربنا ما خلقت هذا باطلا، سبحانك فقنا عذاب النار.
آنان كه به ياد او هستند در حال قيام و قعود يا موقع ى كه به پهلو دراز كشيدهاند، اينان در آفرينش آسمانها و زمين فكر میكنند و میگويند: پروردگارا! اين جهان را بيهوده نيافريدها ى، تو پاك و منزه ى، ما را از آتش رهاي ى بخش.
كسى كه همواره در ياد خداوند است، فكر بد در سر نمیپرورد و تحت تاثير وسوسهها ى شيطانى و تلقين ها ى خائنانه قرار نمیگيرد، او در پرتو ذكر خداوند، ضميرى روشن و بصيرتى واقعبين دارد، هرگز صراط مستقيم الهى را در شئون مختلف زندگى ترك نمیگويد.
على (علیه السلام) فرمود: دوام الذكر ينير القلب و الفكر.
بر اثر ذكر دائمی خداوند، قلب و فكر نورانى و روشن میشود.
✳️ حضرت زين العابدين عليهالسلام پس از درخواست صلوات بر حضرت محمد و آلش، به پيشگاه الهى عرض میكند:
وَ نَبِّهْنِى لِذِكْرِكَ فِى أَوْقَاتِ الْغَفْلَةِ
بار الها! در مواقع #غفلت به من #بصیرت ، آگاهى و بيدار دلى عطا فرما كه همواره دلم در ياد تو باشد.
حضرت در دعاى #چهل_شش در روز #عید_فطر و #جمعه ، حضرت بارى تعالى را از پاره اى صفات تنزيه مینمايد.
من جمله عرض میكند:
لمْ تَكُنْ أَنَاتُكَ عَجْزا، وَ لا إِمْهَالُكَ وَهْنا، وَ لا إِمْسَاكُكَ غَفْلَةً #دعا_چهل_شش_22.
بار الها! مكث و درنگ نمودن تو بر اثر عجز نيست، مهلت دادنت ناشى از سستى و وهن نيست، خوددارى و امساكت معلول غفلت نيست، زيرا خداوند از اين صفات و همانند اينها منزه است.
اما بشر، مخلوق حضرت بارى تعالى است و از عوامل گوناگون طبيعى و اجتماعى متاثر میشود.
امام سجاد (علیه السلام) میخواهد به پيشگاه الهى عرض كند:
بار الها! من خواهان دوام ذكر تو هستم، علاقه مندم همواره دلم به ياد تو مشغول باشد، ممكن است در مواقعى پارها ى از حوادث و رويدادها چند لحظه در ضميرم اثر بگذارد و از ذكر تو غافلم نمايد.
بار الها! بر من منت بگذار و در آن اوقات به ياد خودت متوجهم فرما تا هرگز دلم از ياد تو فارغ نگردد و پيوسته از افتخار ذكرت برخوردار باشم.
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه در 70 روز
#دور_اول
#روز_36
دعای #سی_دو
از اول
تا #دعا_سی_دو_23
🔹اللَّهُمَّ وَ أَنْتَ حَدَرْتَنِى مَاءً مَهِينا
https://eitaa.com/sahife2/44714
https://eitaa.com/sahife2/27286
@sahife
#دعا_سی_دو_10
الهی قَلّ عِنْدِي مَا أَعْتَدّ بِهِ مِنْ طَاعَتِكَ..و كَثُرَ عَلَيَّ مَا أَبُوءُ بِهِ مِنْ مَعْصِيَتِكَ وَ لَنْ يَضِيقَ عَلَيْكَ عَفْوٌ عَنْ عَبْدِكَ وَ إِنْ أَسَاءَ، فَاعْفُ عَنِّى
https://eitaa.com/sahife2/27286
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انعام
#انعام_157
✳️ أَوْ تَقُولُواْ لَوْ أَنَّآ أُنْزِلَ عَلَيْنَا الْكِتَبُ لَكُنَّآ أَهْدَى مِنْهُمْ فَقَد جَآءَكُم بَيِّنَةٌ مِن رَبِّكُمْ وَهُدَىً وَرَحْمَةٌ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَذَّبَ بِايَتِ اللَّهِ وَصَدَفَ عَنْهَا سَنَجْزِى الَّذِينَ يَصْدِفُونَ عَنْ ءَايَتِنَا سُوءَ الْعَذَابِ بِمَا كَانُواْ يَصْدِفُونَ
یا نگویید اگر كتاب آسمانى بر ما نازل مى شد، قطعاً از آنان (یهود و نصارى) هدایت یافته تر بودیم. (براى جلوگیرى از این بهانه ها) بى شك از سوى پروردگارتان دلیل روشن و هدایت و رحمت آمد. پس كیست ستمكارتر از كسى كه آیات الهى را تكذیب كند و از آن روى گرداند؟ ما به زودى كسانى را كه از آیات ما روى گردانند، به خاطر همین روى گردانى به عذابى سخت مجازات خواهیم كرد.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_192
*️⃣ و مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ تُسَمّى الْقاصِعَةُ وَ هِيَ تَتَضَمَّنُ ذَمُ إبليسَ لَعَنَهُ اللَّهُ، عَلَى اسْتِكْبارِهِ وَ تَرْكِه السُّجُودَ لِآدَمَ عليه السلام، وَ أنَّه أوّلُ مَنْ أَظْهَرَ الْعَصَبيَّةَ وَ تَبِعَ الْحَمِيَّةَ، وَ تَحْذيرُ النَاسِ مِنْ سُلُوكِ طَريقَتِهِ.
از خطبه هاى امام عليه السلام كه خطبه #قاصعه ناميده شده است. اين خطبه متضمن نكوهش #شیطان (لعنةاللّه عليه) مى باشد به جهت تكبر ورزيدن و ترك #سجده براى آدم عليه السلام و اين كه او نخستين كسى است كه #تعصب و #تكبر را ظاهر ساخت و نيز امام عليه السلام در اين خطبه مردم را از پيمودن راه و رسم #ابليس (و تعصب و تكبّر) بر حذر مى دارد.
👈 این خطبه نورانی در 18 بخش می آید :
✳️ بخش دوم: #عبرت از کار #شیطان
*️⃣ و لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ مِنْ نُورٍ يَخْطَفُ الْأَبْصَارَ ضِيَاؤُهُ وَ يَبْهَرُ الْعُقُولَ رُوَاؤُهُ وَ طِيبٍ يَأْخُذُ الْأَنْفَاسَ عَرْفُهُ، لَفَعَلَ، وَ لَوْ فَعَلَ لَظَلَّتْ لَهُ الْأَعْنَاقُ خَاضِعَةً وَ لَخَفَّتِ الْبَلْوَى فِيهِ عَلَى الْمَلَائِكَةِ، وَ لَكِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَبْتَلِي خَلْقَهُ بِبَعْضِ مَا يَجْهَلُونَ أَصْلَهُ، تَمْيِيزاً بِالاخْتِبَارِ لَهُمْ وَ نَفْياً لِلِاسْتِكْبَارِ عَنْهُمْ وَ إِبْعَاداً لِلْخُيَلَاءِ مِنْهُمْ.
فَاعْتَبِرُوا بِمَا كَانَ مِنْ فِعْلِ اللَّهِ بِإِبْلِيسَ إِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّوِيلَ وَ جَهْدَهُ الْجَهِيدَ -وَ كَانَ قَدْ عَبَدَ اللَّهَ سِتَّةَ آلَافِ سَنَةٍ لَا يُدْرَى أَ مِنْ سِنِي الدُّنْيَا أَمْ مِنْ سِنِي الْآخِرَةِ- عَنْ كِبْرِ سَاعَةٍ وَاحِدَةٍ؛ فَمَنْ ذَا بَعْدَ إِبْلِيسَ يَسْلَمُ عَلَى اللَّهِ بِمِثْلِ مَعْصِيَتِهِ، كَلَّا مَا كَانَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِيُدْخِلَ الْجَنَّةَ بَشَراً بِأَمْرٍ أَخْرَجَ بِهِ مِنْهَا مَلَكاً، إِنَّ حُكْمَهُ فِي أَهْلِ السَّمَاءِ وَ أَهْلِ الْأَرْضِ لَوَاحِدٌ، وَ مَا بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ هَوَادَةٌ فِي إِبَاحَةِ حِمًى حَرَّمَهُ عَلَى الْعَالَمِينَ.
✳️ 3. #آزمايش ها، درمان #تكبر :
*️⃣ خداوند اگر اراده مى كرد، آدم عليه السّلام را از نورى كه چشم ها را خيره كند، و زيباييش عقلها را مبهوت سازد، و عطر و پاكيزگى اش حس بويايى را تسخير كند مى آفريد، كه اگر چنين مى كرد، گردن ها در برابر آدم فروتنى مى كردند، و آزمايش فرشتگان براى سجده آدم عليه السّلام آسان بود، امّا خداوند مخلوقات خود را با امورى كه آگاهى ندارند آزمايش مى كند، تا بد و خوب تميز داده شود، و تكبّر و خودپسندى را از آنها بزدايد، و خود بزرگ بينى را از آنان دور كند.
پس، از آنچه خداوند نسبت به ابليس انجام داد عبرت گيريد، زيرا اعمال فراوان و كوشش هاى مداوم او را با تكبّر از بين برد. او شش هزار سال عبادت كرد كه مشخّص مى باشد از سال هاى دنيا يا آخرت است، امّا با ساعتى تكبّر همه را نابود كرد، چگونه ممكن است پس از ابليس، فرد ديگرى همان اشتباه را تكرار كند و سالم بماند نه، هرگز خداوند هيچ گاه انسانى را براى عملى وارد بهشت نمى كند كه براى همان عمل فرشته اى را محروم سازد. فرمان خدا در آسمان و زمين يكسان است، و بين خدا و خلق، دوستى خاصّى وجود ندارد كه به خاطر آن، حرامى را كه بر جهانيان ابلاغ فرموده حلال بدارد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* از سرنوشت ابليس عبرت بگيريد!
* مسئله حبط اعمال
* آيا ابليس فرشته بود؟
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_21
#دعای_بیست_یک_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در هنگام هجوم اندوه و نگرانى از گناه :
https://eitaa.com/sahife2/57712
#بیست_یکم صحیفه سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_21
#دعای_بیست_یک_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیست_یکم_1
🔹 اللَّهُمَّ يَا كَافِىَ الْفَرْدِ الضَّعِيفِ
#بى_نياز_كننده_نيازمندان_ناتوان 1
✳️ اى وجود مقدسى كه مستجمع تمام صفات كمالى، اى قدرت بىنهايت در بى نهايت، اى همه توان و قوت، اى مالك تمام عناصر، و خالق همه موجودات، اى تكيه گاه آدم و عالم، اى به دست دارنده مفاتيح غيب، اى به وجود آورنده حيات و مرگ، مگر نه اين است: در قرآن مجيد كه سند تمام حقايق ملكى وملكوتى است، اعلام داشتهاى انسان از نظر خلقت موجودى ضعيف و ناتوان است؟!
مگر نفرموده اى: به خاطر اين ضعف و ناتوانى، ارادهام بر اين تعلّق گرفت كه كار را بر انسان به خصوص در نظام شريعت آسان بگيرم؟
يُرِيدُ اللّهُ انْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ وَ خُلِقَ الْانْسانُ ضَعيفاً» «نساء 28»
خدا مىخواهد [با تشريع ازدواج با زنان مؤمن، و ازدواج با كنيزان مؤمن، و ازدواج موقت، بار مشكلات زندگى و مشقتهاى روابط نامشروع جنسى را] بر شما سبك كند؛ و انسان [در برابر مشكلات و شهوات جنسى] ناتوان آفريده شده است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 72
#کافی
ادامه دارد ...
#بیست_یکم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_21
#دعای_بیست_یک_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیست_یکم_1
🔹 اللَّهُمَّ يَا كَافِىَ الْفَرْدِ الضَّعِيفِ
#بى_نياز_كننده_نيازمندان_ناتوان 2
✳️ راستى، بدن ما از چه توان و قدرتى برخوردار است، و در مقابل حوادث داراى چه اندازه مقاومت است؟
اگر در برابر #سيل، آتش سوزى، #طوفان، رعد و برق، گردباد، تصادف، #ميكرب، مرض، گرسنگى، تشنگى، برهنگى و مرگ قرار گيرد چه اندازه توان دفاع از خود را دارد؟
سيل او را مىبرد، آتش او را به محاصره مىكشد ومى سوزاند، رعد و برق او را خشك مىنمايد، گردباد وى را از جاى برداشته و چنان پرتابش مىكند كه از او اثرى نماند، با فرو افتادن هواپيما و برخورد دو قطار، و تصادف با ماشين، قطعه قطعه مىشود، ميكرب ضعيف، هيكل او را از پا درآورده به آستانه مرگ مىبرد، مرض توان او را از دست گرفته او را مىكشد، گرسنگى و تشنگى وى را از پا مىاندازد، برهنگى در برابر حرارت و سرما او را از بين مىبرد، و پنجه مرگ گلويش را در يك لحظه فشار داده، او را به خانه قبر منتقل مىنمايد.
تاكنون ميلياردها نفر در برخورد با اين گونه مسائل جان خود را از دست داده، بدون اين كه توانسته باشند حتى براى يك لحظه بين خود و حادثه فاصله بيندازند!!
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 72
#کافی
ادامه دارد ...
#بیست_یکم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2