صحیفه انقلاب
✍️ جناب آقای گورباچف، صدر هیات رئیسه اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی 🔸جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)،
💢 بخش سوم
✅حضرت آقای گورباچف، ممکن است شما اثباتاً در بعضی جهات به مارکسیسم پشت نکرده باشید و از این پس هم در مصاحبهها اعتقاد کامل خودتان را به آن ابراز کنید؛ ولی خود میدانید که ثبوتاً این گونه نیست. رهبر چین اولین ضربه را به کمونیسم زد؛ و شما دومین و علی الظاهر #آخرین ضربه را بر پیکر آن نواختید.
✅ امروز دیگر چیزی به نام کمونیسم در جهان نداریم. ولی از شما جداً میخواهم که در شکستن دیوارهای خیالات مارکسیسم، گرفتار #زندان_غرب و #شیطان_بزرگ نشوید. امیدوارم افتخار واقعی این مطلب را پیدا کنید که آخرین لایههای پوسیده هفتاد سال کژی جهان کمونیسم را از چهره تاریخ و کشور خود بزدایید. امروز دیگر دولتهای همسو با شما که دلشان برای وطن و مردمشان میتپد هرگز حاضر نخواهند شد بیش از این منابع زیرزمینی و رو زمینی کشورشان را برای اثبات موفقیت کمونیسم، که صدای شکستن استخوانهایش هم به گوش فرزندانشان رسیده است، مصرف کنند.
✅ آقای گورباچف وقتی از گلدستههای مساجد بعضی از جمهوریهای شما پس از هفتاد سال بانگ الله اکبر و شهادت به رسالت حضرت ختمی مرتبت- صلی الله علیه و آله و سلم- به گوش رسید، تمامی طرفداران #اسلام_ناب_محمدی (ص) را از شوق به گریه انداخت. لذا لازم دانستم این موضوع را به شما گوشزد کنم که بار دیگر به دو #جهانبینی_مادی و# الهی بیندیشید.
✅مادیون #معیار_شناخت در جهانبینی خویش را #حس دانسته و چیزی را که محسوس نباشد از قلمرو علم بیرون میدانند؛ و هستی را همتای ماده دانسته و چیزی را که ماده ندارد موجود نمیدانند. قهراً جهان غیب، مانند وجود خداوند تعالی و وحی و نبوت و قیامت، را یکسره افسانه میدانند. در حالی که معیار شناخت در جهانبینی #الهی اعم از #حس و #عقل میباشد، و چیزی که معقول باشد داخل در قلمرو علم میباشد گر چه محسوس نباشد. لذا هستی اعم از #غیب و #شهادت است، و چیزی که ماده ندارد، میتواند موجود باشد. 👈و همان طور که موجود مادی به «مجرد» استناد دارد، شناخت حسی نیز به شناخت عقلی متکی است.
✅قرآن مجید اساس تفکر مادی را نقد میکند، و به آنان که بر این پندارند که خدا نیست و گرنه دیده میشد. لَن نُومِنَ لَکَ حَتّی نَرَی اللهَ جَهرَهً میفرماید: لَا تُدرِکُهُ الابْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ الابْصارَ وَ هو اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ .
#نامه_توحیدی
#گورباچف
#کمونیسم
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
✍️ جناب آقای گورباچف، صدر هیات رئیسه اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی 🔸جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)،
💢 بخش چهارم
✅ از قرآن عزیز و کریم و استدلالات آن در موارد وحی و نبوت و قیامت بگذریم، که از نظر شما اول بحث است، اصولًا میل نداشتم شما را در پیچ و تاب مسائل فلاسفه، بخصوص فلاسفه اسلامی، بیندازم. فقط به یکی- دو مثال ساده و فطری و وجدانی که سیاسیون هم میتوانند از آن بهرهای ببرند بسنده میکنم.
✅این از بدیهیات است که #ماده و جسم هر چه باشد از خود #بیخبر است. یک مجسمه سنگی یا مجسمه مادی انسان هر طرف آن از طرف دیگرش #محجوب است. در صورتی که به عیان میبینیم که #انسان و #حیوان از همه اطراف خود #آگاه است. میداند کجاست؛ در محیطش چه میگذرد؛ در جهان چه غوغایی است. پس، در حیوان و انسان چیز دیگری است که #فوق_ماده است و از عالم ماده جدا است و با مردن ماده نمیمیرد و #باقی است.
✅ انسان در #فطرت خود هر #کمالی را به طور #مطلق میخواهد. و شما خوب میدانید که انسان میخواهد قدرت مطلق جهان باشد و به هیچ قدرتی که ناقص است دل نبسته است. اگر عالم را در اختیار داشته باشد و گفته شود جهان دیگری هم هست، فطرتاً مایل است آن جهان را هم در اختیار داشته باشد. انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم دیگری هم هست، فطرتاً مایل است آن علوم را هم بیاموزد.👈 پس #قدرت_مطلق و #علم_مطلق باید باشد تا آدمی دل به آن ببندد. آن خداوند متعال است که همه به آن متوجهیم، گرچه خود ندانیم.
✅انسان میخواهد به #حق_مطلق برسد تا فانی در خدا شود. اصولًا اشتیاق به زندگی ابدی در نهاد هر انسانی نشانه وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است. اگر جنابعالی میل داشته باشید در این زمینهها تحقیق کنید، میتوانید دستور دهید که صاحبان این گونه علوم علاوه بر کتب فلاسفه غرب در این زمینه، به نوشتههای #فارابی و #بوعلی_سینا- رحمه الله علیهما- در حکمت مشاء مراجعه کنند، تا روشن شود که قانون علیت و معلولیت که هر گونه شناختی بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراک معانی کلی و نیز قوانین کلی که هر گونه استدلال بر آن تکیه دارد، معقول است نه محسوس،
✅ و نیز به کتابهای #سهروردی - رحمه الله علیه- در حکمت اشراق مراجعه نموده، و برای جنابعالی شرح کنند که جسم و هر موجود مادی دیگر به نور صِرف که منزه از حس میباشد نیازمند است؛ و ادراک شهودیِ ذات انسان از حقیقت خویش مبرا از پدیده حسی است. و از اساتید بزرگ بخواهید تا به حکمت متعالیه #صدر_المتالّهین - رضوان الله تعالی علیه و حشره الله مع النبیین و الصالحین- مراجعه نمایند، تا معلوم گردد که: 👈حقیقت علم همانا وجودی است مجرد از ماده، و هر گونه اندیشه از ماده منزه است و به احکام ماده محکوم نخواهد شد.
✅دیگر شما را خسته نمیکنم و از کتب #عرفا و بخصوص #محیی_الدین_ابن_عربی نام نمیبرم؛ که اگر خواستید از مباحث این بزرگمرد مطلع گردید، تنی چند از خبرگان تیزهوش خود را که در این گونه مسائل قویاً دست دارند، راهی قم گردانید، تا پس از چند سالی با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موی منازل معرفت آگاه گردند، که بدون این سفر آگاهی از آن امکان ندارد.
#نامه_توحیدی
#گورباچف
#کمونیسم
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
✍️ جناب آقای گورباچف، صدر هیات رئیسه اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی 🔸جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)،
💢 بخش پایانی
✅جناب آقای گورباچف، اکنون بعد از ذکر این مسائل و مقدمات، از شما میخواهم درباره #اسلام به صورت جدی #تحقیق و #تفحص کنید. و این نه به خاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما، که به جهت #ارزشهای_والا و #جهان_شمول اسلام است که میتواند وسیله راحتی و نجات همه ملتها باشد و گره مشکلات اساسی بشریت را باز نماید.
✅ نگرش جدی به اسلام ممکن است شما را برای همیشه از مساله افغانستان و مسائلی از این قبیل در جهان نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در سرنوشت آنان شریک میدانیم. با آزادی نسبی مراسم مذهبی در بعضی از جمهوریهای شوروی، نشان دادید که دیگر این گونه فکر نمیکنید که #مذهب #مخدر جامعه است. راستی مذهبی که ایران را در مقابل ابرقدرتها چون کوه استوار کرده است مخدر جامعه است؟ آیا مذهبی که طالب اجرای #عدالت در جهان و خواهان آزادی انسان از قیود مادی و معنوی است مخدر جامعه است؟
✅آری، مذهبی که وسیله شود تا سرمایههای مادی و معنوی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، در اختیار ابرقدرتها و قدرتها قرار گیرد و بر سر مردم فریاد کشد که دین از سیاست جدا است مخدر جامعه است. ولی این دیگر مذهب واقعی نیست؛ بلکه مذهبی است که مردم ما آن را #مذهب_امریکایی مینامند.
✅در خاتمه صریحاً اعلام میکنم که جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین پایگاه جهان اسلام به راحتی میتواند خلا اعتقادی نظام شما را پر نماید. و در هر صورت، کشور ما همچون گذشته به حسن همجواری و روابط متقابل معتقد است و آن را محترم میشمارد. و السلام علی من اتبع الهدی.
🛑11/10/67
🛑روح الله الموسوی الخمینی
#نامه_توحیدی
#گورباچف
#کمونیسم
@sahifeh_entezar
9.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢مروری سریع نسبت به برخی از فرمایشات امام خمینی(ره) در مورد #منافقین و #لیبرال_ها
#نفوذ
#انتخابات
@sahifeh_entezar
💢 رهبر معظم انقلاب اسلامی(ادام الله ظله الشریف):
✅ او نمونهی برجستهای از تربیتشدگان اسلام و #مکتب_امام_خمینی بود.
#انسان_افق_ولایت
#شهادت
#حاج_قاسم
@sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️از خدا بیخبرانی که همت بر قتل این رهبران فضیلت و رهروان به سوی محبوب گماشتهاند با فضیلت و حق طلبی مخالفند.
♨️اینان گمان میکنند با این حرکات غیر انسانی مذبوحانه در صف عاشقان شهادت و سوختگان در راه پیوستن به لقاء الله شکافی پیدا میشود.
♨️اینان طعم ایمان به غیب و عشق به محبوب را نچشیده و شبپرگانی هستند که از وصل آفتاب گریزانند؛ و مردگانی هستند به صورت زندگان که با اعمال وحشیانه خود میخواهند سد راه حقیقت کنند و اسلام عزیز را به خیال فاسد خود به تباهی کشند.
♨️خداوند قادر، اسلام بزرگ را فرو فرستاده و حفظ و نگهبانی آن را تضمین فرموده است.
#شهید_سلیمانی
#چشمهایش
🔸امام خمینی (ره)؛ 14 دی 1360
🔸جلد ۱۵ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۴۶۳
@sahifeh_entezar
🍃 انسان محدود نیست؛ یعنی #انسان در طرف سعادت و در طرف فضیلت #غیر_محدود است. میرسد تا آنجایی که تمام صفاتش الهی میشود؛
🍃 یعنی نظر میکند نظرِ الهی؛ دستش را دراز میکند #دست_الهی وَ ما رَمَیْتَ اذْ رَمَیْتَ وَ لکنَّ الله رَمی دست، دست خداست. تو انداختی (رَمَیْتَ) لکن ما رمیت- ان الله رمی.
🍃 آنهایی که با تو بیعت کردند، انَّما یُبایِعوُنَ الله انسان در طرف کمال به آنجا میرسد که یَدُ الله میشود، عَیْنُ الله میشود، اذُنُ الله میشود.
🍃در طرف #کمال این طوری است، غیر محدود است.در طرف #نقص هم، در طرف شقاوت هم غیر محدود است...
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🍃 انسان محدود نیست؛ یعنی #انسان در طرف سعادت و در طرف فضیلت #غیر_محدود است. میرسد تا آنجایی که تمام
🔅آنهایی که اهل #باطن هستند و مطالبِ زاید بر آن ادراکات صوریه ما را میگویند و از محیط #وحی هم مطالبی ادراک کردهاند، آنها این طور میگویند که ملکاتی که انسان دارد و در اینجا ظاهر نیست، در آن صفحه بعدی، که صفحه ظهور سرائر است، به شکلهای مناسب در میآید؛
🔅 یعنی یک آدمی که حالا به صورت انسان هست، ممکن است که باطن این آدم، ملکات این آدم یک ملکاتی باشد که مثلًا ملکات بسیار بدی داشته باشد که این یک حیوان درنده است نه یک انسان- به حَسَب باطن ذات- به حَسَب باطن ذات یک حیوان درنده است؛ وقتی که از این عالم رفت آن صورت پیدا میشود. حالا این صورت هست، وقتی که جا را عوض کرد و ظاهر رفت عقب و باطن پیدا شد، این یک جانور درنده است یعنی صورتش هم جانور درنده میشود. حالا تا ببینیم با این جانورهای درنده کدام شبیه تر است. آیا پلنگ است این، به صورت پلنگ در میآید؛ آیا گرگ است این، به صورت گرگ در میآید؛ آیا بدتر از اینهاست، به صورت آن بدتر در میآید. و ممکن است که چون انسان با سایر حیوانات فرق دارد ... حیوانات یک حدودی دارد درندگیشان، تا یک حدودی. گرگ هم این طور است. گرگ حمله میکند یک حیوانی را میگیرد میخورد بعد استراحت میکند؛ دیگر همچو نیست که- الّا بعضی گرگها- همچو نیست که یک همچو مَلَکهای داشته باشد که هر جانوری را بدرد؛ محدود است. سایر حیوانات هم در جانب درندگی و سَبُعیت محدود هستند.
🔅انسان محدود نیست؛ یعنی انسان در طرف سعادت و در طرف فضیلت غیر محدود است. میرسد تا آنجایی که تمام صفاتش الهی میشود؛ یعنی نظر میکند #نظرِ_الهی؛ دستش را دراز میکند #دست_الهی وَ ما رَمَیْتَ اذْ رَمَیْتَ وَ لکنَّ الله رَمی دست، دست خداست. تو انداختی (رَمَیْتَ) لکن ما رمیت- ان الله رمی. آنهایی که با تو بیعت کردند، انَّما یُبایِعوُنَ الله انسان در طرف کمال به آنجا میرسد که #یَدُ_الله میشود، #عَیْنُ_الله میشود، #اذُنُ_الله میشود. در طرف کمال این طوری است، غیر محدود است.
🔅 در طرف نقص هم، در طرف شقاوت هم غیر محدود است: اللهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ الَی النورِ؛ وَ الذینَ کفرُوا اوْلِیاوهُمُ الطاغُوتُ یُخرِجُونَهمْ مِنَ النّورِ الی الظُّلَماتِ «الی الظلمات»- همه مراتب ظلمت نه «الی ظلمه»؛ همه مراتب ظلمات. در طرف آنجا که «نور» میگوید، برای اینکه نور وحدت دارد و کاملترین نورْ نور واحد است؛ در این طرف اقسام مختلفه است از ظلمت. اینها از طرف نور طرف ظلمت میروند؛ آنها تمام ظلمتها را پشت سر میگذارند و طرف نور میروند.
🔅تا اینجایش معلوم نیست. تا اینجا نه نورانیت آنها و مقام نورانیت آنها معلوم است، نه ظلمت اینها و مقام ظلمات اینها معلوم است. وقتی این ورق برگشت و آن طرف صفحه پیدا شد، آن وقت معلوم میشود. یک نفر آدم میبینید که ده تا مَلَکه داشته باشد به ده صورت پیدا میشود، یکی است اما هم جهت. حیوانیتِ شهوی او این قدر غلبه دارد که یک صورت حیوان شهوی مثل خنزیر؛ هم صورت سبعیت او خیلی غلبه دارد- آن طوری که در حیوانات هست مثل پلنگ مثلًا- و هم صورت شیطنتش زیاد است، خدعه و فریبش زیاد است؛ این در آنجا وقتی که صفحه برگشت شیطانِ شیطان است. و در عین حال که صورت شیطانی دارد، صورت سبعیت هم دارد، آخرْ مرتبه سبعیت؛ صورت حیوان شهوی هم دارد، آخر مرتبه شهوانیت؛ این به این صورتهای مختلف در میآید.
🔅 از این جهت ماها نه، او را (پهلوی) درک نکردیم؛ ما خودمان هیچ کدام خودمان را هم درک نکردیم؛ دیگران [را] هم درک نکردیم. به این معنا [ست] که درک نکردیم شما را. آن وقتی که سرائر معلوم بشود و ورق برگردد، آن وقت، هم خودت، خودت را درک میکنی و هم مردم تو را. و ما هم همان طور هستیم که ما هم خودمان را باز درک نکردیم که چه هستیم؛ تا ببینیم ملکاتمان چه باشد. و به خدا پناه میبریم از ملکات فاسدهای که در ماها هست.
🔸امام خمینی (ره)؛ 17 دی 1357
🔸جلد ۵ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۶۰ تا صفحه ۳۷۴
@sahifeh_entezar
♻️ بخوانید👇👇
⚪️ اصل توحید و ثمرات اعتقادی_اجتماعی آن در بیان امام خمینی (ره)
(مصاحبه با روزنامه تایمز)
🔺 آزادی بشر
🔺 برابری منزلت اجتماعی
🔺 حق قانون گذاری
🔺 مبارزات اجتماعی
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
♻️ بخوانید👇👇 ⚪️ اصل توحید و ثمرات اعتقادی_اجتماعی آن در بیان امام خمینی (ره) (مصاحبه با روزنامه تا
🔷 مطابق این اصل(توحید)، ما معتقدیم که خالق و آفریننده جهان و همه عوالم وجود و انسان تنها ذات مقدس خدای تعالی است که از همه حقایق مطلع است و قادر بر همه چیز است و مالک همه چیز.
🔷 این اصل به ما میآموزد که انسان تنها در برابر ذات اقدس حق باید تسلیم باشد و از هیچ انسانی نباید اطاعت کند مگر اینکه اطاعت او اطاعت خدا باشد؛ و بنا بر این هیچ انسانی هم حق ندارد انسانهای دیگر را به تسلیم در برابر خود مجبور کند.
🔷 و ما از این اصل اعتقادی، #اصل_آزادی_بشر را میآموزیم که هیچ فردی حق ندارد انسانی و یا جامعه و ملتی را از آزادی محروم کند، برای او #قانون وضع کند، رفتار و روابط او را بنا به درک و شناخت خود که بسیار ناقص است و یا بنا به خواستهها و امیال خود تنظیم نماید.
🔷 و از این اصل ما نیز معتقدیم که #قانونگذاری برای بشر تنها در اختیار خدای تعالی است، همچنان که قوانین #هستی و خلقت را نیز خداوند مقرر فرموده است. و سعادت و کمال انسان و جوامع تنها در گرو اطاعت از قوانین الهی است که توسط انبیا به بشر ابلاغ شده است و انحطاط و سقوط بشر به علت سلب آزادی او و تسلیم در برابر سایر انسانهاست
🔷 و بنا بر این بنا، انسان باید علیه این بندها و زنجیرهای اسارت و در برابر دیگران که به اسارت دعوت میکنند #قیام کند و خود و جامعه خود را آزاد سازد تا همگی تسلیم و بنده خدا باشند. و از این جهت است که #مبارزات_اجتماعی ما علیه قدرتهای استبدادی و استعماری آغاز میشود
🔷 و نیز از همین اصل اعتقادی توحید، ما الهام میگیریم که همه انسانها در پیشگاه خداوند یکسانند. او خالق همه است و همه مخلوق و بنده او هستند. #اصل_برابری انسانها و اینکه تنها امتیاز فردی نسبت به فرد دیگر بر معیار و قاعده #تقوا و پاکی از انحراف و خطاست؛ بنا بر این با هر چیزی که برابری را در جامعه بر هم میزند و امتیازات پوچ و بیمحتوا را در جامعه حاکم میسازد باید مبارزه کرد.
🔷 البته این آغاز مساله است و بیان یک ناحیه محدود از این اصل و اصول اعتقادی ما؛ که برای توضیح و اثبات هر یک از بحثهای اسلامی، دانشمندان در طول تاریخ اسلام کتابها و رسالههای مفصلی نوشتهاند.
🔸امام خمینی (ره)؛ 18 دی 1357
🔸جلد ۵ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۸۷ تا صفحه ۳۹۳
@sahifeh_entezar
13.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 خود انسان، #دشمن بزرگ خود #انسان است. اگر تربیت نشود، اگر #تزکیه نشود، انسان را هم خود انسان به تباهی میکشد و به ظلمتها وارد میکند و آخرش #ظلمت بزرگ است که آن #جهنم است.
💠علم #نوری است که خدا در قلوب مردم او را وارد میکند اگر نورانیت آورد برای انسان، این علم است. و اگر #حجاب شد برای انسان، آن علم نیست، آن حجاب است «الْعِلْمُ هُوَ الْحِجابُ الْاکْبَرُ».
@sahifeh_entezar