همگام با صحیفه تا ظهور
باسلام دوستان ان شاء الله می خواهیم در ایام محرم یک بار به صورت جمعی صحیفه سجادیه را به نیابت سیدال
باسلام
بخاطر سوالاتی که برخی از دوستان پرسیده بودند لازم دیدم توضیح بدهم اینکه برخی دوستان پرسیده بودند آیا از شماره انتخاب می کنیم تا ۷۱ روز باید بخوانیم نه صرفا همان یک روز و همان شماره ای که انتخاب می کنید یک بار می خوانید
سوالی بعدی کلا در چگونه انتخاب کنیم به طور مثال شما اگر شماره ۳۸ بردارید دعای سی دوم هست که باید از فراز ۲۰ که ابتدای آن ( و انت اولی من رجاه) است تا آخر دعا را بخوانید
موفق باشید
التماس دعا
یـا اَهـــلَ العالَـــم؛
قُتِلَ الحُســین(ع) به کربلاء عَطشانا...
خواستم هرچه بگویم از عظمت غم تو دیدم در تصورم نگنجد جز این که بگویم
بِاَبــــی اَنتــــ و اُمّـــی یا اباعبــــدالله😭
#محرم
#کربلا
#ابا_عبدالله_الحسین
#ولی_الله
#غریب
#عطشان
#شهادت
#بال_سرخ
#شیعه
#انتظار
#تسلیت
#اللهم_عجل_لولیڪ_االفرج
@sahifehsajjadieh1
همگام با صحیفه تا ظهور
☘️🍁☘️🍁☘️🍁☘️ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ ا
باسلام دوستان
خوب است در ماه محرم و این شب ها توجه به نکات مطرح شده در زیارت عاشورا داشته باشیم کتابهایی در این زمینه هست مانند ضیافت بلا استاد میرباقری یا کتابهای وارثان عاشورا و عاشورا استاد صفایی و اگر فرصت ندارید حداقل در کانال صحیفه " زیارت عاشورا" سرچ کنید نکاتی که نوشته شده مطالعه کنید👆👆
التماس دعا
سلام دوستان
بزرگوارانی که می خواهند در کارگاه صحیفه به مناسبت شهادت سیدالساجدین شرکت کنند جهت ثبت نام به آیدی مدیر کانال صحیفه نام و نام خانوادگی و شماره همراهشان ارسال کنند
باشکر
#مراسم_شهادت_سید_الساجدین
#کارگاه
#روش_دعا_از_منظر_صحیفه_سجادیه
@sahifehsajjadieh1
همگام با صحیفه تا ظهور
سلام دوستان بزرگوارانی که می خواهند در کارگاه صحیفه به مناسبت شهادت سیدالساجدین شرکت کنند جهت ثبت نا
باسلام دوستان
براساس سوالاتی که درباره کارگاه صحیفه پرسیده بودید :
۱. کارگاه را برادران می توانند شرکت کنند
۲. کارگاه رایگان هست هزینه ای ندارد
باتشکر، التماس دعا
باز تاسوا شد دل من هوایی!
باز حرف از رفتن عباس شد یاد خیمه ها یاد زینب تنهایی ، معجر، دشمن 😭
باز حرف حرم شد ،دفاع از حریم الله یادی از شهدای مدافع حرم شد
#تاسوعا_حسینی
#ابوالفضل_العباس
#حرم
#دفاع
#مدافع_حرم
#صبر
#انتظار
#اللهم_عجل_لولیڪ_الفرج
@sahifehsajjadieh1
اَعْظَمَ اللهُ اُجُورَنا بِمُصابِنا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلامُ وَجَعَلَنا وَاِيّاكُمْ مِنَ الطّالِبينَ بِثارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّد عَلَيْهِمُ السَّلام
#عاشورا_حسینی
#السلام_علیک_یا_ابا_عبدلله
#اجرک_الله_بقیه_الله
#اللهم_عجل_لولیڪ_الفرج
@sahifehsajjadieh1
بعد از واقعه عاشورا بود که پیام آور عاشورا مسئولیت ابلاغ آن را در تمام تاریخ به دوش گرفت پیامی که اگر آن را دریابی تو را به سلامت به صبح ظهور می رساند
#یا_ابا_عبدالله
#یا_سید_الساجدین
#صحیفه_سجادیه
#عاشورا
#سه_شنبه
#پیام
#هوای_جمکران
#انتظار
#ظهور
#اللهم_عجل_لولیڪ_االفرج
@sahifehsajjadieh1
💥 همراهی با کاروان امام حسین(ع) ۴ شرط دارد...
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«سیدالشهدا(ع) وقتی میخواستند در روز هشتم ذیالحجه ( روز ترویه) از مکه بیرون بیایند، یک خطبهای دارند که ظاهرِ آن، خطاب به کسانی است که در سال ۶۰ هجری در مکه هستند و حضرت دارند آنها را دعوت میکنند، ولی خطابِ ایشان عام است و همۀ ما هم گویا مخاطبِ این خطابِ حضرت هستیم. اگر اجابت کنیم حضرت از ما هم دستگیری میکنند و ما را هم به کاروان خودشان ملحق میکنند؛ حضرت میفرمایند:
«مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ مَعَنَا».
در همین فراز کوتاه، چهار شرطِ همراهی با کاروان عاشورا ذکر شده است:
🔹 شرط اول: از جان گذشتن
«بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَه». این مسیر، مسیری است که انسان باید از جان خودش عبور کرده باشد. اگر کسی میخواهد با امام حسین حرکت کند، باید جانش را در کفِ دست بگیرد و همه سرمایهاش را بیاورد. کسی که به تعلقات خودش چسبیده، و به مالش، به زندگیاش، به جانش علاقمند هست و میخواهد اینها را حفظ کند، نمیتواند به این کاروان راه پیدا کند.
امام حسین(ع) با همه سرمایۀ ما کار دارند. با خودِ ما کار دارند؛ میخواهند این جان را از ما بگیرند و به خدا برسانند؛ کسانی پا به این میدان میگذارند که میدانند جان دادن در رکاب سیدالشهداء «غرامت» نیست، بلکه «غنیمت» است.
🔹 شرط دوم: آمادگی لقاء
اگر کسی خودش را آمادۀ لقاءالله کرده و مشغول به دنیا نیست، بلکه از دنیا بزرگتر شده و دلش از دنیا بیرون رفته است، میتواند با سیدالشهدا(ع) حرکت کند.
کسانی که هنوز از دنیا بزرگتر نشدهاند و تمام هَمّشان این است که به چربوشیرین دنیا برسند، با امام همراه نمیشوند.
🔹 شرط سوم: کوچ از دنیا
طالبان همراهی با امام حسین(ع) باید از دنیا کوچ کنند. «فَلْيَرْحَل». کوچ بهمعنی مسافرت نیست. «مسافر» غیر از «راحل» است. وطنِ مسافر در پشتسرش قرار دارد؛ میرود و برمیگردد! اما راحلْ آن کسی است که دل از وطن شسته، چشم از وطن برداشته و وطنش پیشِ روی اوست؛ لذا به فکر برگشتن نیست. اگر کسی مشتاق لقاء خدا شده، همه سرمایهاش را در دست گرفته که این سرمایه را ببرد و به لقاء خدا برساند، او باید از دار دنیا کوچ کند و دیگرْ دنیا را وطنش قرار ندهد و به هیچ وجه قصد برگشت نداشته باشد.
🔹 شرط چهارم: معیت با امام
شرط چهارم که مهمترین شرط است این است: فَلْيَرْحَلْ «مَعَنَا». باید خودش را به امام برساند. مهمترین نکته در سفر الی الله همین است: راهی به سوی خدا نیست الا با امام. این راه با پای ما رفتنی نیست؛ نه با پای دل، نه با پای عقل.
آنهاییکه با امام حرکت نمیکنند طعمۀ شیطان میشوند؛ گاهی اشتیاق و بیقراری هم دارد، شوری هم در دلش میافتد، دلش گرم میشود، میخواهد به سمت خدا حرکت کند، ولی اگر با امام حرکت نکند به مقصد نمیرسد.
الان هم مسئله همین است، الان هم اگر کسی میخواهد به خدا برسد، باید خود را بسازد و با کاروان امام حسین(ع) حرکت کند.»
☑️ @mirbaqeri_ir
@sahifehsajjadieh1
واویلا،روح عبادت کشته شد،قلب همه به درد و غم آغشته شد
بر مصحف غمهای زین العابدین،مرثیه ی کرببلا نوشته شد
شهادت سیدالساجدین امام سجاد علیه السلام را به پیشگاه مولا صاحب الزمان ارواحنا فداه و همچنین به تمامی شیعیان و محبان خاندان عصمت و طهارت تسلیت می گوییم
#السلام_علیک_یا_سید_الساجدین
#محرم
#پیام_آور_کربلا
#صحیفه_سجادیه
#وارث_ولایت
#غریب
#شهادت
#انتظار
#ظهور
#تسلیت_تسلیت
@sahifehsajjadieh1
#پک_فرهنگی
هدیه پک فرهنگی به دوستان شرکت کننده در مراسم
@sahifehsajjadieh1
#اهدای_هدیه_صحیفه_سجادیه
هدیه صحیفه سجادیه به دو نفر از دوستان شرکت کننده به قید قرعه
@sahifehsajjadieh1
نکات مطرح شده در کارگاه روش دعا از منظر صحیفه سجادیه:
استاد: آقای شیرمحمدی
قسمت اول:
ما به دعا چگونه نگاه می کنیم؟ دعا چقدر در زندگی ما نقش دارد؟
جایگاه دعا در نظام تفکری دین کجاست؟
ما چه نیازی به دعا داریم؟
دعا عجین با امام سجاد است یعنی ممکن نیست کسی درباره دعا صحبت کند ولی درباره امام سجاد صحبت نکند
امام سجاد چه کار کرده است؟
برخی می گویند امام سجاد پیامبر دوباره دین است یعنی همه دین از بین رفته و با دعا امام دوباره بازسازی کرده است
مقام معظم رهبری می گوید صحیفه سجادیه برای این که به تنهایی یک جامعه را بسازد کافی است.
دعا کردن چون نماز خواندن است می شود کسی نماز بخواند دعا نکند؟
۱. چرا نماز می خوانیم؟
۲.چطور نماز می خوانیم؟
۳. چگونه متوجه شدیم اینگونه نماز بخوانیم؟
دعا این گونه نیست فقط این لحظه به چیزی نیاز داریم باشد ما هر لحظه نیاز داریم
اگر نیاز دائمی باشد دعا هر لحظه است
مقام معظم رهبری جمله دارند می فرمایند کسی که کفش کتانی بخواهد بندش را درست بندد چون ممکن این باز شود زمین بخورد فوت کند پس دعا کردن هر لحظه است ما برای هر کاری نیاز به دعا کردن داریم می خواهیم فرزند تربیت کنیم، راه برویم ، سفر برویم، می خواهیم مطالعه کنیم نیاز به دعا کردن داریم کان کل زندگی ما دعا کردن است
پس اول بیاد متوجه شویم نیاز به دعا کردن داریم بعد متوجه شویم چگونه باید دعا کنیم
اول اینکه دعا به معنای خواندن است ولی معنای اصطلاحی خواندن با خضوع و خشوع نسبت به خداوند است
سوال بعدی این که چرا نماز می خوانیم؟چطور نماز می خوانیم؟
طبق احادیث مشخص شده چگونه نماز بخوانیم ولی تا حالا رفتیم ببینیم احادیث ما گفتند چگونه دعا کنیم؟
قرآن می فرماید الذین یقیمون الصلاه با قرآن به تنهایی نمی توانیم متوجه شویم چگونه باید نماز بخوانیم 👌اصل قرآن و اهل بیت علیهم السلام هست آنچه به عنوان 👈رساله می بینیم مجموعه جمع بندی آیات و روایات هست ما وقتی قرآن می گوید نماز بخوانید رجوع به اهل بیت می کنیم متوجه می شویم چگونه باید نماز بخوانیم
✅ما سه تا آیه صریح درباره دعا کردن داریم
۱۸۶ سوره بقره ۷۷ سوره فرقان و ۶۰ غافر
⏪آیه ۷۷ فرقان می فرماید "قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَآؤُكُمْ ۖ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا"
خدا می فرماید:اگر دعا کردن شما نبود به شما توجه نمی کردم
⏪آیه۶۰ غافر می فرماید : ادعونی استجب لکم
⏮آیه۱۸۶ سوره بقره می فرماید:"وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ"
سه آیه است که خدا می فرماید بخوانید من اجابت می کنم اینجا مانند نماز خواندن فعل ها مضارع است استمرار دارد چرا برای نماز خواندن دنبالش رفتیم ولی برای دعا کردن دنبالش نرفتیم؟
چرا به اهل بیت مراجعه نکردیم که چگونه باید دعا کنیم؟
حتی برای زبان دل دعا کردن باید اجازه اش از اهل بیت گرفته شده باشد.
همان طور برای نماز خواندن و وضو گرفتن مراجعه می کنیم قرآن به تنهایی برای ما کافی نیست باید به اهل بیت رجوع کنیم.
مثلا شما از خدا بخواهید شما را عفو کند چگونه می خواهید؟
مثل اینکه شما یک زمانی خواستید شما را تهران ببرند همین خواستید می شود باماشین ، با قطار، با هواپیما و یا می شود پیاده شما را ببرند خسته شوید وقتی شما می گوید عفو کن این گونه است ولی امام سجاد علیه السلام وقتی می خواهد بگوید من عفو کن در دعای ده می فرماید : " فسهل لنا عفوک بمنک "
خدایا من عفو آسان کن مگر برای خدایی که فضل دارد سخت است؟
نگاه کنید روش دعا کردن اهل بیت چقدر با ما متفاوت است.
یا اینکه ما خیلی دعا می کنیم خدایا محبتت را به من بده ببینیم امام سجاد علیه السلام چگونه می خواهند ایشان در دعای بیست می فرمایند: خدایا راه آسان محبتت را به من بده
👌دعا کردن باید فنی باشد
دعا یک نظام فکری دارد ما باید در آن نظام به دعا نگاه کنیم
سوال خیلی از افراد هست چرا ما دعا کردیم دعای ما برآورده نشد
آیا می شود کسی دعا کند ولی برآورده نشده باشد؟
قبل پاسخ این سوال بینش خود را به دعا بسنجیم:
بینش ما نسبت به دعا چگونه است؟ما سه بینش نسبت به دعا داریم 👈اول اینکه ما دعا را آخر از همه می دانیم همه کار می کنیم نشد بعد یاد دعا می افتیم به آن کلیدی می گوییم یعنی همه کلیدها را زدیم در باز نشد یاد کلید دعا می افتیم
بینش 👈دوم همراه وسایل می بینیم صرفا به وسایل اطمینان نداریم مثلا می خواهیم دکتر برویم دعا می کنیم یک دکتر خوب برویم این یک مرتبه از بینش اول بالاتر است
👈سومین بینش این است که دعا خودش هدف است دعا خودش هدف چه استجابت بشود یا خیر من دعا می کنم که فقر خودم را به خدا نشان بدهم
ادامه دارد...
@sahifehsajjadieh1
نکات مطرح شده در کارگاه روش دعا از منظر صحیفه سجادیه
استاد: آقای شیرمحمدی
قسمت دوم
چه استدلال منطقی داریم برای این که دعا عبادت است؟ آیه ۶۰ غافر می فرماید:
ادْعُونِيٓ أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ "يَسْتَكْ
بِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ"
بعد امام سجاد علیه السلام می فرماید اینجا دعا کان همان عبادت کردن است روایتی ذیل آیه بیان شده است
ما باز روایت داریم الدعا مخ العباده یعنی مغز عبادت دعا کردن است
یک بحث دیگر اینکه ما کل روایتمان را نگاه کنیم خداوند به مومن یک سلاح داده است الدعا سلاح مومن
این خیلی مهم است ما چقدر از این اسلحه در زندگی استفاده کردیم؟
پس نگاه ما به دعا چگونه است مهم است شما به اندازه نگاهی که به دعا دارید دریافت می کنید امیرالمومنین علیه السلام می فرماید عطیه به اندازه نیت است
برای اینکه بحث جا بیفتید بحث توکل را در نظر داشته باشید من چگونه خدا را در زندگیم وکیل می گیرم
توکل ، نیاز به تجربه دارد یک نفر به رازق بودن خدا اعتقاد دارد دیده است که در سختترین زمان می رساند
👌به اندازه ای که شما تجربه کردید و معرفت پیدا کردید توکل می گویند در افراد مختلف سطح آن متفاوت است
(بیاییم یک کاری کنیم دعاهای که هر روز می کنیم بنویسیم و آن را عرضه کنیم به صحیفه سجادیه ببینیم امام سجاد علیه چگونه دعا کردن و ما چگونه دعا می کنیم)
همان طور توکل کردن تجربه نیاز دارد دعا کردن به تجربه نیاز دارد
سوال: کدام یک از این بینش ها درست است؟
👈هر سه درست است ولی در سطح های مختلف است شما بخواهید به بینش سوم برسید باید از این مراحل عبور کنید تا به آن برسید
شما برای کسی که دعا را کلید نمی داند سطح سه را بگویید متوجه نمی شود این فرد کم کم باید تجربه کند تا به آن سطح سه برسد در سطح سه فقط می خواهد فقر خودش را نشان بدهد صرفا دنبال استجابت دعا نیست چون دعا خاصیتی که دارد توسعه دهنده نیاز است.
آیه ۱۸۶ بقره را نگاه کنید:
"وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ "
👈علامه طباطبایی ذیل این آیه در جلد دوم المیزان می فرماید : این آیه هیچ قیدی برای اجابت دعا ندارد یعنی اگر کسی دعا کند خدا اجابت می کند
👌اولا در اینجا گفته بنده من یعنی متکلم گفته بعد "اجیب' را مضارع آورده است یعنی اجابت کردن همیشه استمرار دارد بعد "فانی" "ان" تاکید است بعد می گوید اجابتم نزدیک است علامه طباطبایی می گوید هر کس دعا کند اجابت می کند هیچ قید و شرطی ندارد
✅دو قید بیشتر ندارد یکی خواندن دوم چه کسی را خواندن یعنی گفتن من باید به زبان بیاورم حتی در برخی روایات داریم به زبان آوردید باید گوش بشنود خواندنی که از ته دل باشد لق لقه ی زبان نباشد
سوال:اول اینکه آیا وعده خدا تخلف پذیر است؟
اگر این را قبول داشته باشیم وعده خدا تخلف پذیر نیست پس هر سوالی بپرسیم که خدا شناسی ما را زیر سوال ببرد غلط است
همین که می گوید ما دعا می کنیم اجابت نمی شود می شود خلف وعده خدا؟!
پس اگر ما دعا کردیم خدا استجابت می کند
قید اول ازته دل خواندن بود قید دوم چه کسی را می خوانم یعنی حتما باید خدا را بخوانم
ما گاهی فقط خدا را نمی خوانیم خدا را کنار وسایل دیگر می بینیم
ما دارو می خوریم ولی چه کسی شفا را در دارو قرار داده است؟
دارو می خواریم ولی اصل نگاه ما به آن مبدا که خداست می باشد
حالا می رسیم به این سوال چرا ما دعا می کنیم اجابت نمی شود؟
✅در این آیه ۱۸۶ بقره که می فرماید اگر خواندن از روی فطرت باشد و فقط خدا را بخواند اجابت می شود
باید دقت داشته باشید ما یک نظام داریم شما در نظام دعا می کنید مثلا ماشینی را در نظر بگیرید که بنزین دارد بعد یک شلنگ پیستون داردحرکت می کند بعد دینام روشن می شود بعد باطری شارژ می کند یک چیزش را بردارید بقیه می خوابد دعا کردن همین طور است
⏮علامه می گوید مثلا شما یک زمان از خدا می خواهید به من مناجاتی بده گوار باشد چون شما این را قید گذاشتید خدا این را با بقیه چیزهای که از خدا قبل خواستید مقایسه می کند مثلا اگر شما هر ساعت دعا کنید در طول۲۴ ساعت ۲۴ دعا داشته باشید آیا این دعا دعاهای قبلی شما را فسخ یا باطل نمی کند؟!
مثلا یکی از دعاهای همه ما این که عاقبت بخیر شویم حالا ما هر دعایی کنیم که با آن دعا منافات داشته باشد خدا انجام نمی دهد مگر اینکه آن دعا آنقدر بالا باشد که این دعای ذیل آن قرار بگیرد
برای نمونه ببینید امام سجاد برای رزق چگونه دعا می کنند می فرماید خدایا به من رزق کریم بده رزق واسع قرار بده بعد می فرماید مسیر رزق آسان قرار بده من اذیت نشوم به من رزق زیادی بده بعد پیر شدم رزق بیشتری بده
می خواهم این را بیان کنم راجب موضوعات مختلف می خواهید دعا کنید به صحیفه مراجعه کنید مثلا همین درباره رزق چگونه دعا کرده است چگونه بخوابیم و بیدار شویم
پس دعا کردن اجابت می شود
ادامه دارد...
@sahifehsajjadieh1
نکات مطرح شده در کار گاه روش دعا از منظر صحیفه سجادیه
استاد : آقای شیرمحمدی
قسمت سوم
آیت الله فاطمی نیا می فرماید شما دعا می کنید خدا یک چیز به شما می دهد ولی دلیل ندارد آنچه شما خواستید بدهد
روایت ها را نگاه می کردم می فرماید سه تا چیز می دهد
👈یا آنچه شما می خواهید می دهد
👈یا در قیامت می دهد
👈یا گناهانتان را می بخشد
👈یا چیزی را جایگزین می دهد
بخاطر همین این آیه استمرار دارد اگر کسی می خواهد به یک چیز برسد باید اصرار داشته باشد یعنی هربار دعا می کنیم یکی از این سه تا را می دهد آنقدر دعا می کنیم تا اولی به ما می دهد
اینکه چقدر اصرار به دعا داشته باشم و نحوه دعا قطعا تاثیر گذار است
البته دعا این نیست هر چیزی را بدهد باید توجه داشته باشیم که سنت های خدا تغییر نمی کند
دعا را نظام مند ببیند فکر کنید فردی کشاورز است و یک فرد کور پزی آجر دارد یکی دعا می کند باران باشد یکی دعا می کند آفتاب باشد این که ما فقط خودمان را نگاه می کنیم فکر می کنیم هر چه می گوییم باید اتفاق بیفتد
دعا یک نظامی دارد اگر ما در نظام خودمان دعا کنیم و بدانیم چه می خواهیم و نظام فکریمان درست شود دعایمان اجابت می شود و اصرار داشته باشیم دعای ۱۳ صحیفه امام سجاد علیه السلام درباره طلب و خواسته است ببینیم چگونه خواسته مان را باید از خدا بخواهیم البته دعای ۵۲ هست
👌در دعا نگاه کنید چند چیز در نظر گرفته می شود اول حمد و ثنای خداوند است
(بخواهیم عملیاتی وارد شویم باید با امام سجاد علیه السلام وارد شویم)
بعد شرح حال خود را بیان می کند بعد از آن خواسته دارد ولی در دعای سیزده ✅یک مسئله هست ما خدا را با عدلش می خواهیم یا با فضلش؟
فضلش
فضل خدا قانون به آن معنا که ما فکر می کنیم ندارد عدل خدا قانون است امام سجاد علیه السلام می فرماید خدایا من از عدلت فرار می کنم با عدلت با من بزخورد نکن با فضلت با من برخورد کن
چیزی را می فرمایند خیلی جالب است می فرمایند این حاجت من را بده و بقیه امورم را با این حاجت تقدیر کن "تقدیرک لی"
در دعای هفت وقتی حاجت دارید می گوید خدایا این را زود به من بده
می خواهید نظامند دعا کنید صحیفه سجادیه بخوانید همه چیز را با صحیفه هماهنگ کنید
امام سجاد در دعا سجاد می فرماید: " قبل زوالی عن موقفی" پیش از این که از این جا برخیزم
امام هست برای خدا وقت تعیین می کند ما باید جا پای امام بگذاریم
می فرماید پیش از این که از اینجا برخیزم مرا یاری کن به آسان کردن دشوارها و مقدم نمودن خیری که برای من در همه امور و کارها
علامه مجلسی می فرماید که از امام زمان خواستم که در زمانی که نمی توانیم شما را ببینیم سوالات خود را بپرسیم یک منبعی را معرفی کنند در عالم خواب کتاب صحیفه را معرفی کردند علامه می فرماید با صحیفه انس گرفتم به مردم اصفهان معرفی کردم به طوری که در هر خانه کنار قرآن صحیفه بود مردم انس گرفتن و تعداد افراد مستجاب دعو در اصفهان زیاد شدند
صحیفه جامعه است دعا درباره مرگ دعا درباره تربیت فرزند دعا درباره پدر و مادر من چگونه با پدر و مادر برخورد کنم دعا درباره همسایگان چگونه با آنها برخورد کنم وچگونه برایشان دعا کنم
صحیفه سجادیه به تنهایی می تواند یک جامعه را بسازد ما چقدر با آن انس داریم؟
ادامه دارد...
@sahifehsajjadieh1
نکات مطرح شده در کارگاه روش دعا از منظر صحیفه سجادیه:
استاد: آقای شیرمحمدی
قسمت چهارم
👈زین العابدین امام سجاد است که دعا را نظام مند بیان کرده است همه دعاها خوب است چرا می گوییم صحیفه چون صحیفه نظام مند است یک کتاب و یک مجموعه است دعا از مجرای امام سجاد علیه السلام پایین آمده است دعا قرآن صاعد است این دعا تفسیر قرآن است
چرا قرآن صاعد می گوییم قرآن وقتی به قلب امام می آید وقتی می خواهد خروج پیدا کند بالا برود دعا می شود
همه روایات دعا نیستند ولی دعا روایت هست روایات کلام اهل بیت علیهم السلام است ولی 👌دعا یک سبک خاص از کلام اهل بیت علیهم السلام است که با لایه درونی و عاطفه وحس شما ارتباط برقرار می کند و شما را توسعه می دهد
صحیفه سجادیه دعا است و کتاب زندگی و معارف اهل بیت علیهم السلام است چکیده معارف اهل بیت علیهم السلام در صحیفه سجادیه هست
سوال: نهج البلاغه چطور؟
گروهی از علما صحیفه را بعد از قرآن دومین منبع می دانند برخی البته بیشتر نهج البلاغه را دومین منبع می دانند ولی در مجموع تفاوتی نمی کند یکی اخت قرآن است و آن یکی اخ قرآن است
✅آیت الله بهجت می فرمایند نهج البلاغه با نگاه به حکومت آدم تربیت می کند یکی با نگاه آدم ، آدم را برای حکومت تربیت می کند نهج البلاغه براساس حکومت اسلامی آدم تربیت می کند صحیفه آدم تربیت می کند برای حکومت
👌آیت الله بهجت می فرمایند اگر اوج حکومت داری اسلامی را بخواهیم ببینیم باید سراغ نهج البلاغه برویم اگر اوج تعالیم اسلامی را در تربیت بخواهیم ببینیم باید سراغ صحیفه برویم
✅آیت الله شیخ محمدباقر صدر می فرماید: صحیفه جنگ نرم امام سجاد علیه السلام است
امام سجاد علیه کارهایی که انجام داده اند:
👈۱. صحیفه را املا کرده
👈۲. تشکیلات شیعه را دوباره راه اندازی کردندتا تعالیم اسلام انتقال دهد
@sahifehsajjadieh1
با سلام دوستان
بزرگوارانی که می خواهند در کارگاه هدف شناسی نهضت عاشور از منظر امام سجاد علیه السلام شرکت کنند جهت ثبت نام به آیدی مدیر کانال صحیفه نام و نام خانوادگی و شماره همراهشان ارسال کنند
#کارگاه
#هدف_شناسی_نهضت_عاشورا_از_منظر_امام_سجاد_علیه_السلام
#استاد_بهشتی_پور
@sahifehsajjadieh1
باسلام
دوستانی که در کارگاه هدف شناسی نهضت عاشورا ازمنظر امام سجاد(ع)باحضور دکتر بهشتی پور شرکت کرده اند کارگاه فرداساعت۱۵:۳۰ برگزارمی گرددلطفا راس ساعت حضورداشته باشید
باتشکر
امام صادق علیه السلام فرمود: علماء امینند و پرهیزکاران دژها و جانشینان سروران وعلما برجهای نورافکن و پرهیزکاران دژها و جانشینان سرورانند.
قلبا همیشه اعتقاد دارم به این روایت که می فرماید: در زمان غیبت نور روشنایی دینتان را باید از علماء بگیرید ولی هر بار که پای درس استاد می نشینیم به یقینم افزوده می شود که در زمان غیبت این راهی است که می شود به حقیقت به نور رسید
جلسه هدف شناسی حرکت عاشورا از منظر امام سجاد علیه السلام نکاتی را برایم روشن کرد تا کنون جایی نشنیده بودم مسیری را روشن کرد که همیشه به دنبالش بود
سپاس فراوان از استاد و عالم عزیز بزرگوارمان دکتر بهشتی پور با این که خیلی سرشان شلوغ بود ولی چون همیشه لطفشان از ما دریغ نکرد قبول زحمت کردند ان شاء الله خداوند حفظشان کند به ما توان و فرصت قدرشناسی و بهره بردن علمی از وجود مبارک این عالم بزرگوار حداقل در شهر خودمان بدهد و از وجود پر برکتشان بی بهره نمانیم.
#روح_الله_بهشتی_پور
#کارگاه
#هدف_شناسی_قیام_عاشورا_از_منظر_امام_سجاد_علیه_السلام
#عالم
#حقیقت
#نور_ایمان
@sahifehsajjadieh1
نکات مطرح شده در کارگاه هدف شناسی قیام عاشورا از منظر امام سجاد علیه السلام:
استاد: دکتر بهشتی پور
قسمت اول:
یک مروری کنیم بر اهدافی که تا کنون برای قیام عاشورا شمرده شده است چه مواردی است
✅کلام قیام را دقت کنید یک پیش داوری برای تعیین هدف وجود دارد به همین خاطر اگر اسمش را حرکت بگذاریم شاید بهتر باشد اگر نهضت هم نگذاریم بهتر باشد چون تمام اینها پیش داوری دارد
می توانیم عنوان را بگذاریم هدف شناسی حرکت عاشورا از منظر امام سجاد علیه السلام
👈از منظر امام سجاد علیه السلام را در آخر اشاره ای خواهیم داشت ولی به صورت کلی یک مروری در مورد هدف شناسی داشته باشیم
اهداف مختلفی شمرده شده مهم ترین هدفی که بعد از انقلاب و در حین انقلاب شمرده شده و مشهور شد1️⃣ بحث هدف امر به معروف و نهی از منکر که توسط شهید مطهری در آثار و سخنرانی هایشان مطرح شد بعد بخاطر آن فضایی که بود شد گفتمان قالب هدف امام حسین علیه السلام
استناد شهید مطهری به آن روایتی از امام حسین علیه السلام مطرح شده درباره امر به معروف و نهی از منکر می باشد که بر این اساس هدف امام حسین علیه السلام را امر به معروف و نهی از منکر بیان کردند
اشکالات زیادی بر این هدف گرفته شد که آیا اساسا می تواند این هدف امام حسین علیه السلام باشد؟
یکی از این اشکالات چنین است که این روایاتی که از امام حسین علیه السلام رسیده است اساسا روایت معتبری نیست
در زمانی که روایت معتبر نباشد نظریه از اعتبار خودش می افتد نظریه تا زمانی درست می تواند باشد که استناد آن درست باشد
برخی مورخین پژوهش هایی کردند به این نتیجه رسیدند اساسا این روایات روایت معتبری نیست
👈دو هدف دیگری که مشهور شد یکی شهادت و دیگری حکومت بود
2️⃣آیا هدف امام حسین علیه السلام حکومت باشد را بررسی کنیم حکومت خیلی اشکال دارد چه کسی با اهل خانواده بلند می شود و آن هم در مسیری که دارد می آید تعداد خاصی که با ایشان بودند تحریک به رفتن می کنند اگر قصد حضرت حکومت بود باید کارهای انگیزشی انجام می داد و فضا سازی می کرد چندین سخنرانی آتشین می کرد افراد جذب شوند و بعد تدارکات نظامی انجام بدهد از آن طرف کارهایی که ایشان انجام دادن برخلاف مسیر تشکیل حکومت است قطعا بحث حکومت بحث منتفی است و نمی تواند جزء نظریات باشد.
3️⃣اشکالاتی به شهادت وارد شده است که اصلا شهادت می تواند هدف باشد ما چنین چیزی نداریم من بروم شهید شوم حتی مدافعان حرم برای دفاع از حرم رفتند نه اینکه هدفشان شهادت باشد
کسی صرفا هدفش شهادت باشد به بن بست رسیده امام معصوم بن بست ندارد پس خود شهادت نمی تواند هدف باشد
یک اشکال دیگر به این دو نظر وارد شده است خود حضرت آقا می فرمایند : شهادت و حکومت اساسا هدف نمی تواند باشد یک خلطی بین هدف و نتیجه اتفاق افتاده است
4️⃣نظریه دیگر اینکه برخی گفتند هدف اصلی امام این بوده است که بیعت نکند چون به امام فشار می آورند که بیعت کن فرمودند چگونه من با یک خلیفه فاسق که به فسق شهرت دارد بیعت کنم
در اینجا برخی تحلیل ها آنقدر سطحش تقلیل داده شده است جای تعجب است حالا کمی بحث ها را جلو برویم اهمیت انحراف حتی متفکرین بزرگ ما مشخص می شود، چگونه شده متفکرین ما ذهنشان منحرف شده رفته به اهدافی که هدف اصلی نبوده یا بهتر نمی توانسته هدف باشد چه اتفاقی افتاده ذهن ها منحرف شده از آن هدف باید یک مقدمه ای را خدمتتان عرض کنم
چهارمین نظریه بعیت نکردن بود که خودش و خانواده اش کشته شدند برای اینکه بیعت نکند
این بیعت نکردن تبعاتی دارد و مشخص شد که به شهادت می رسد اساسا خود امام طوی خارج شد که کشته و ترور نشود متوجه شدند می خواهند ترور کنند ایشان خارج شد چرا در میانه راه فضایی درست می کنند کسانی که با ایشان بودند بروند می تواستند بمانند و پایمردی کنند بیعت نکنند این رفتارها و فرستادن رفتن ها صرفا برای بیعت نکردن نیست اضافه بر این که یک اشکال استراتژیک در آن هست و آن این است که شما بیعت نکردید که چه بشود❓
یک مصلحتی باید در آن باشد❓
بیعت نکنید خودت و خانوادات همه کشته می شوید بعد مسیر حق چگونه قرار است ادامه پیدا کند❓
از آن طرف می توانست اعلان اعلنی کند که بقیه بر علیه یزید بشورند نه این که فقط خودت بیعت نکنی این داستان چگونه است❓
5️⃣نظریه دیگر این است که واقعه عاشورا یک برنامه الهی بین خدا و سیدالشهداء بوده و امکان الگو گیری از آن نیست
این را بخواهیم اسم ببریم نظریه پردازانی مثل آقای سروش مطرح کردند
👈پس پنج نظریه اساسی و علمی که در فضای علمی شیعی مطرح شده است
ادامه دارد...
@sahifehsajjadieh1
نکات مطرح شده در کارگاه هدف شناسی قیام عاشورا از منظر امام سجاد علیه السلام
استاد : دکتر بهشتی پور
قسمت دوم
مثالی بزنم حضرت رسول دین خود را به نام اسلام پهن کرده است یک قرآنی آورده که قرآن با ادیان و تفکرات مختلف این کار را کرده : جریان یهود تفکرات یهودی پشت و پرده اش را کنار می زند تفکرات سه اقنومی مسیحیت پشت و پرده هایش را کنار زده است در دنیایی که حضرت رسول مبعوث شده جریانات مهم در شبه جزیره چه کسانی هستند؟
یک جریان بت پرستی وجود دارد که قرآن آنها را زیر سوال می برد
👈یعنی قرآن و رسول الله برای ادیانی که آمدند به فعل تهدید است
چون در انجیل امروزی هست بعد از عیسی کسی خواهد آمد که اسم او احمد است
بنابراین حضرت رسول آمده حقانیتش هم اثبات کرده از آن طرف تورات و انجیل امروزی با همه تحریفاتی که دوباره بعد از حضرت رسول شده است اثبات کننده این که این پیامبر همان پیامبر است شما انصاف بدهید اگر هویتتان زیر سوال برود چه کار می کنید؟ حتی اگر حق باشد ولی منفعتان زیر سوال برود؟
ولی این پرسش در ذهن ما به صورت جدی نیست آیا وقتی رسول الله آمده با ایشان این کار کردند❓
سوال: این نظرات که گفتید در فضای شیعی بود آن طرف نظرشان چیست؟
آنها حرفشان این است البته برخی مستشرقان مورخ و البته در فضای شیعی نفوذپیدا کردند و این حرف می زنند که این یک اختلاف قومی قبیله ای بین بنی هاشم و بنی امیه بوده است.
اصلا تاریخ اسلام را براساس همین اختلافات قومی قبیله ای می دانند امام حسین علیه السلام یک مصداق از اسلام است
بنابراین نیاز هست ما یک تاملی کنیم ببینیم قصه بنی امیه و بنی هاشم از اساسا چه بوده است تا بحث روشن شود
👌نقطه محوری و کانونی ما اینجا است که بنی هاشم و بنی امیه چه کسانی بودند؟
👈بنی هاشم: هاشم پسر عبدمناف است و رسول الله مربوط به این تیره است
که هاشم می آید به عبدالله و ابوطالب بعد به رسول الله و حضرت علی می رسد
ولی هاشم یک برادری دارد به نام 👈عبدالشمس که می رسد به امیه ، ابوسفیان ، معاویه و یزید
این چیزی است که مطرح است
موضوع اختلاف بین بنی امیه و بنی هاشم است
ادامه دارد...
@sahifehsajjadieh1
باز هم در دل جنون آغاز شد / زخم میدانهای مین ابراز شد
باز هم مجنون لیلایی شدیم / بعد عمری باز شیدایی شدیم . . .
فرا رسیدن هفته دفاع مقدس
سالگرد تجلّی قدرت ایمان و عشق
بر پای مردان ثابت قدم دفاع از دین و میهن گرامی باد
#السلام_علیک_یا_اباعبدالله_الحسین_علیه_السلام
#دفاع_مقدس
#شهید
#چراغ_هدایت
@sahifehsajjadieh1
🌺🍃🌺
به مناسبت شهادت سیدالساجدین علیه السلام گروه سجادیه برگزار می کند:
حلقه معرفتی ویژه بانوان : جایگاه انسان در صحیفه سجادبه
✅مرز انسان بودن چیست؟
✅انسان داری انتخاب یا اختیار
✅حالات های روحی نامطلوب انسان و چگونه وضعیت روحی را درست کردن
✅نقشه راه رستگاری چیست؟
زمان: سه شنبه ۹۸/۷/۲ ساعت ۱۶
مکان: پارک بانوان
دوستانی که تمایل شرکت در این کارگاه دارند نام و نام خانوادگی و شماره همراه خود را جهت هماهنگی تا روز دوشنبه اول مهرماه به ادمین کانال همگام با صحیفه تا ظهور ارسال کنند.
(درصورت ثبت نام حداقل پنج نفر ان شاء الله حلقه تشکیل خواهد شد )
باتشکر
👇👇👇
@sahifehsajjadieh1
🌺🍃🌺
پاییز🍂 را دوست دارم از جنس پاییز بودن را دوست دارم😍
پاییز🍁 که از راه می رسد برایم یادآور تولدی از جنس دیگریست این همه رنگارنگی ریزش برگها🍁 بی شک تو را به فکر فرو می برد به آنچه کردی و تمام چیزهای که با تمام زیبایی ها و علاقه ات به آنها، باید بگذری و تو می مانی خودت با تمام خودت و دستان خالیت!
تهی می شوی از تمام تعلقات و این خودت بودن است که تو را به منبع هستی می رساند.
🍂اَللَّهُمَّ اِنّى اَخْلَصْتُ بِانْقِطاعى اِلَيْكَ، وَ اَقْبَلْتُ بِكُلّى عَلَيْكَ
بارخدايا به بريدنم از غير و پيوستنم به تو خود را از هر شائبه خالص كردم، و با تمام وجود به تو رو آوردم🍂
#صحیفه_سجادیه
#دعای_بیست_و_هشتم
#پاییز
#تولدی_دوباره
#رسیدن
#خالص_شدن
@sahifehsajjadieh1
نکات مطرح شده در کارگاه هدف شناسی قیام عاشورا از منظر امام سجاد علیه السلام
استاد: دکتر بهشتی پور
قسمت سوم
سوال: قابل پرسش است که امیه عموزاده است و هاشم عمو است 👌جایگاه هاشم اجتماعی اعتقاد کلامی در واقع یعنی مرجعیت علمی در تاریخ ثبت شده است که نفر اول شبه جزیره حجاز است همه به ایشان درمسائل مختلف اجتماعی و سیاسی مراجع می کنند اینها خود عبدمناف و بعد هاشم پرچمدار تفکرات ابراهیمی هستند👈 یعنی دین حنیفیت توسط هاشم و پدران قبل از او در شبه جزیره و اطراف و اکناف منتشر می شد 👈مکه محلی بود چهار راه بوده چهار راه اقتصادی بوده همه به نوعی از آنجا رفت و آمد داشتند به همین خاطر دین ابراهیمی از این منطقه به نقاط مختلف دنیا منتشر می شده است و پرچمدارش پدران هاشم و در زمان هاشم خود هاشم بود چون اینها با چند نسل به اسماعیل ، ابراهیم علیهم السلام می رسند
حضرت رسول از نوادگان حضرت اسماعیل است
⏮شبهه این است که دعوا قبیله ای و طائفه ای است؟!
بازخوانی برخی متون نشان می دهد نکته ای در اینجا هست که دائما سعی شده پوشانده بماند
👌و آن این است که امیه اساسا فرزند عبدالشمس نیست
بنا بر مستندات موجود امیه تربیت شده روم است از آنجا می آورند در زمانی که کوچک بوده به عنوان فرزند خوانده به عبدالشمس می دهند بعد بزرگ می شود این چیزی است که گزارشات تاریخی به شما می گویند
👈پس براساس مستنداتی که داریم امیه کسی است که در روم بزرگ شده است روم را بخواهیم مثال بزنیم مانند اسرائیل امروزی می ماند وجه اشتراکشان صهیونیسم بودن است حالا چه یهودی و چه مسیحی باشد
حالا تفکرات صهیونیسم خود بحث جدا است
ولی روم آن روز را بخواهیم مقایسه کنیم شباهت به اسرائیل امروز دارد👈 از جهت غاصب بودن منظور نیست از جهت فکری منظور می باشد
در آنجا یک جریان پیچیده وجود داشته که منابع را رصد می کرده در منابع یهودی و مسیحی تصریح به آمدن پیامبر با ذکر خصوصیات ایشان شده است در کوه فاران بین دو کوه و مختصات را نیز همه را بیان کرده است دقیقا جایی که پیامبر مبعوث شده است زمان تقریبی از آن قابل برداشت است با اختلاف صد سال تا دویست سال قابل فهمیدن است کاملا مشخص است که از چه نسلی می باشند حتی بعد از پیامبر به حضرت امیر و حضرت زهرا اشاره شده به دوازده امام اشاره شده و به حضرت ولی عصر به عنوان منجی اشاره شده مسیحی که به این حرفهایی که در تورات و انجیل هست باور ندارد چگونه می تواند یهودی یا مسیحی نامیده شود کتاب خودت را قبول نداری ما در قرآن آیاتی داریم اگر شما یکی از پیامبران الهی را قبول نداشته باشید شما مسلمان نیستید
آنها قبول نمی کنند چون اگر قبول کنند باید تمام دستگاههای یهودی و مسیحی جمع شود بنابراین این کار را بخاطر منفعت طلبی نمی کند
بنابراین مکان و زمان و اینکه از کدام نسل هست رسول الله مشخص بوده اینها پدران پیامبر را شناسایی و شروع به ترور کردن می کننداین ترورها موفق یا ناموفق بوده خودش بحث است
ولی نمونه اش عبدالله پدر و آمنه مادر پیامبر را ترور می کنند خود پیامبر ترور شده منتهی می گویند رحلت جانگداز نباید متوجه شویم!!
عبدالله پدر پیامبر مورد رسد سرویس های یهودی می شود شناسایی می کنند به احتمال خیلی زیاد در این فرد نور نبوت وجود دارد قریب به یقین از این متولد خواهد شد بنابراین مانند عسکری دو سه پدر آخری امام زمان(عج) که کاملا تحت نظر بودند محلی که عسکرین می گویند چون در منطقه نظامی باز در همان جا تحت تدابیر امنیتی شدیدی بودند بعد امام عسکری با اینکه اینجا بوده باز شک می کنند از اینجا ایشان را به زندان می بزند
عبدالله شناسایی می شود یک خانم مرتبی و موجه ای را سراغ عبدالله می فرستند که هر روز بر سر راه ایشان قرار می گرفتند برای این که با ایشان ازدواج کند تا مادر پیامبر یهودی شود نور نبوت به مادر یهودی منتقل شود در بحث یهودی ها مادر بسیار مهم است از جهت تربیتی و هرکاری خواستند انجام بدهند پیامبر در مشتشان باشد در این مدت عبدالله با آمنه ازدواج می کند بعد دیگر آن خانم سراغ عبدالله نمی آید از ایشان عبدالله پرسید دلیل را گفت در تو نوری وجود داشت آن نور دیگر وجود ندارد آیا ازدواج کردی؟
عبدالله می فرماید بله
این خانم را همین جریان یهودی فرستاده بوده که زمین بازی پیامبر باشد
در قبل از پیامبر زمان عبدمناف اینها متوجه می شوند حضرت رسولی قرار است به دنیا بیاید شناسایی می کنند همه اجداد پیامبر تقریبا قریب به اتفاق مورد ترور قرار گفتند موفق یا ناموفق ولی مورد ترور قرار گرفتند انواع مختلف از بیولوژیکی تا کشتن با خنجره و دشنه بوده است
این از معجزات پیامبر ما است این جریان حرفه ای هم اکنون در اسرائیل سه و چهارتا دستگاه اطلاعاتی قوی وجود دارد بعد اداره ای وجود دارد که کارش سر به نیست کردن آدم ها است که خیلی حرفه ای عمل می کنند
ادامه دارد...
@sahifehsajjadieh1